ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 грудня 2013 року м. Київ К/800/33407/13
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі
суддів: Васильченко Н.В., Леонтович К.Г., Чумаченко Т.А.,
розглянувши у попередньому розгляді справу за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову окружного адміністративного суду міста Києва від 29 вересня 2011 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 5 червня 2013 року у справі № 12/38-09 за позовом ОСОБА_1 до державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" Державного комітету України із земельних ресурсів, Головного управління Держкомзему у Київській області, управління земельних ресурсів Державного комітету із земельних ресурсів у Макарівському районі Київської області, треті особи: Макарівська районна державна адміністрація Київської області, Макарівська селищна рада Макарівського району Київської області, ОСОБА_4 про зобов'язання вчинити певні дії, -
в с т а н о в и л а :
У червні 2008 року ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" Державного комітету України із земельних ресурсів, Головного управління Держкомзему у Київській області, управління земельних ресурсів Державного комітету із земельних ресурсів у Макарівському районі Київської області, треті особи: Макарівська районна державна адміністрація Київської області, Макарівська селищна рада Макарівського району Київської області, ОСОБА_4, ОСОБА_1, в якому просив: зобов'язати державне підприємство "Центр Державного земельного кадастру" Держкомзему України вчинити дії щодо усунення причин неправомірної реєстрації двох земельних ділянок за однаковим кадастровим номером 3222755100:00:006:0003 та визнати цей кадастровий номер за земельною ділянкою, визначеною на схемі поділу земель СПО "Макарів" за НОМЕР_1 площею 2,9790 га, яка належить ОСОБА_1 та розташована в межах Макарівської селищної ради Макарівського району Київської області; зобов'язати Головне управління Держкомзему у Київській області вчинити дії щодо усунення неправомірного присвоєння кадастрового номеру 3222755100:00:006:0003 двом земельним ділянкам та визнати і закріпити кадастровий номер 3222755100:00:006:0003 за земельною ділянкою, визначеною на схемі поділу земель СПО "Макарів" за НОМЕР_1 площе 2,9790 га, яка належить ОСОБА_1 та розташована в межах Макарівської селищної ради Макарівського району Київської області; зобов'язати управління земельних ресурсів Держкомзему у Макарівському районі Київської області вчинити дії щодо усунення неправомірного присвоєння кадастрового номеру 3222755100:00:006:0003 двом земельним ділянкам та визнати і закріпити кадастровий номер 3222755100:00:006:0003 за земельною ділянкою, визначеною на схемі поділу земель СПО "Макарів" за НОМЕР_1 площею 2,9790 га, яка належить ОСОБА_1 та розташована в межах Макарівської селищної ради Макарівського району Київської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачами у справі, як суб'єктами владних повноважень, які забезпечують створення та функціонування державного реєстру земель та здійснюють державну реєстрацію земельних ділянок відповідно до вимог земельного законодавства, протиправно допущене присвоєння одного кадастрового номеру 3222755100:00:006:0003 двом земельним ділянкам, а саме: земельній ділянці площею 0,2979 га, яка належить громадянину ОСОБА_1 та право власності на яку підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку від 15.08.2007р. серія ЯЕ 577878, а також земельній ділянці площею 5,17 га, яка належить громадянину ОСОБА_4 на праві приватної власності.
Постановою окружного адміністративного суду міста Києва від 29 вересня 2011 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 5 червня 2013 року, позовні вимоги задоволені частково. Зобов'язане управління земельних ресурсів Держкомзему у Макарівському районі Київської області вчинити дії щодо визначення та присвоєння земельній ділянці, власником якої є громадянин ОСОБА_1, що підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку від 15.08.2007 р. серія ЯЕ 577878, індивідуального, такого, що не повторюється, цифрового коду (кадастрового номеру) в порядку, передбаченому Тимчасовим порядком присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2010 року №749. В іншій частині у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями ОСОБА_1 звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення, яким направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.
Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши матеріали касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що відсутні підстави для скасування судових рішень, а касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації Київської області від 30.01.2007 р. № 22 "Про передачу у власність земельної ділянки власнику земельної частки (паю) громадянину ОСОБА_1 в межах Макарівської селищної ради" затверджена технічна документація із землеустрою щодо складання державного акту на право власності на земельну ділянку громадянину ОСОБА_1, власнику сертифікату на право на земельну частку (пай), в межах Макарівської селищної ради Макарівського району Київської області та передана безоплатно у власність земельна ділянка площею 2,9790 га для ведення особистого селянського господарства. Право приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2,9790 га, кадастровий номер 322 2755100:00:006:0003, підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку від 15.08.2007 серія ЯЕ № 57787. Згідно довідки Макарівського районного відділу земельних ресурсів у Київській області б/н, датована 2006 роком, земельній ділянці, яка знаходиться у власності громадянина ОСОБА_1 та розташована в межах адміністративної території Київської області Макарівського району Макарівської селищної ради присвоєний кадастровий код 322 2755100:00:006:0003. Разом з тим, відповідно до інформації, наданої позивачу Київською регіональною філією державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" листом від 16.11.2007 р. № 2146, згідно з даними автоматизованої системи державного земельного кадастру (по Київській області) за кадастровим номером 322 2755100:00:006:0003 зареєстровані дві земельні ділянки: площею 5,17 га, дата реєстрації - 2005 рік, зареєстрована за громадянином ОСОБА_4, а також площею 2,9790 га, дата реєстрації 2007 рік, зареєстрована за громадянином ОСОБА_1. Право приватної власності ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 5,17 га підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку від 25.11.2005 р. серії ЯА № 583991, копія якого надіслана на запит Київського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2013 р. № 02.3-04/2138 та розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації від 24.11.2005 р. № 498 (витяг з архівного відділу Макарівської районної державної адміністрації Київської області від 19.04.2013 № 199/06-04). Листом прокурора Макарівського району від 21.02.2008 р. позивач повідомлений про те, що станом на 14.02.2008 р. за кадастровим номером 322 2755100:00:006:0003 зареєстрована одна земельна ділянка площею 2,9790 га, місцезнаходження якої є Макарівський район, територія Макарівської селищної ради, та яка належить на праві приватної власності громадянину ОСОБА_1.
Задовольняючи позовні вимоги в частині, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що позивачем доведений факт реєстрації двох земельних ділянок за одним кадастровим номером, однак не конкретизовано, у якій саме спосіб відповідач має усунути неправомірне присвоєння кадастрового номеру 2755100:00:006:0003 двом земельним ділянкам.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій виходячи з наступного.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно ст. 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель. Державний реєстр земель складається з двох частин: а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Згідно Тимчасового порядку присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2010 року № 749 (далі - Тимчасовий порядок), кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальний цифровий код (номер) земельної ділянки, що не повторюється на всій території України, присвоюється земельній ділянці під час проведення її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування такої ділянки.
Відповідно п. 4 Тимчасового порядку кадастровий номер присвоюється земельній ділянці незалежно від форми власності. У разі переходу права власності на земельну ділянку від однієї особи до іншої, виникнення інших, крім права власності, речових прав на земельну ділянку, зміни речових прав на земельну ділянку кадастровий номер не змінюється.
Згідно п.5 Тимчасового порядку, у разі поділу чи об'єднання земельній ділянці присвоюється новий кадастровий номер. При цьому попередній кадастровий номер отримує статус архівного і в подальшому не використовується.
Відповідно до пунктів 1.4-1.8 Тимчасового порядку присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам для ведення Державного реєстру земель, затвердженого вказівкою Держкомзему від 20.03.2002р. № 12, кадастровий номер земельної ділянки - це унікальний на території України код, який присвоюється кожній земельній ділянці з метою її ідентифікації і залишається незмінним на протязі всього часу фізичного та юридичного існування земельної ділянки як єдиного цілого.
Сформований кадастровий номер використовується тільки для кодування земельних ділянок, несе в собі інформацію щодо місцеположення земельної ділянки в межах адміністративно-територіального устрою і не обов'язково повинен слугувати об'єктом синтаксичного чи семантичного аналізу з метою отримання будь-яких інших даних похідного характеру.
Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастрові номери присвоюються земельним ділянкам всіх форм власності. При переході прав на земельну ділянку від одного власника до іншого та при зміні самого виду прав кадастровий номер земельної ділянки залишається без змін.
Кадастрові номери земельним ділянкам присвоюються місцевими органами виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Згідно наказу Київського обласного головного управління земельних ресурсів від 09.06.2006р. № 48 з 1 червня 2006 року присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам здійснюють територіальні органи Держкомзему, які офіційно присвоюють кадастрові номера.
Відповідно довідки Макарівського районного відділу земельних ресурсів у Київській області датованої 2006 роком, кадастровий номер 322 2755100:00:006:0003 присвоєний земельній ділянці громадянина ОСОБА_1 Макарівським районним відділом земельних ресурсів у Київській області, як територіальним органом Київського обласного управління земельних ресурсів.
Згідно витягів з автоматизованої системи державного земельного кадастру відносно громадянина ОСОБА_1 та громадянина ОСОБА_4, за вказаними особами за одним кадастровим номером зареєстровані дві окремі, відмінні одна від однієї, земельні ділянки, а саме: за громадянином ОСОБА_1 - площею 2,9790 га, кадастровий номер 322 2755100:00:006:0003; за громадянином ОСОБА_4 - площею 5,1700 га, кадастровий номер 322 2755100:00:006:0003.
Таким чином, вірним є висновок судів про доведеність факту присвоєння одного і того ж кадастрового номеру двом різним земельним ділянкам і як наслідок порушення законних інтересів позивача з боку суб'єктів владних повноважень при здійсненні владно-управлінських функцій.
Разом з тим, враховуючи те, що присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці та реєстрації права на неї за громадянином ОСОБА_4 у часовому проміжку передує факту присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці ОСОБА_1, відсутні підстави для задоволення позовних вимог в частині визнання та закріплення кадастрового номеру 322 2755100:00:006:0003 за земельною ділянкою, яка належить ОСОБА_1.
Крім того, не безпідставними є вимоги позивача в частині зобов'язання державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру" Держкомзему України та Головного управління Держкомзему у Київській області вчинити дії щодо усунення неправомірного присвоєння кадастрового номеру 322 2755100:00:006:0003 двом земельним ділянкам, з огляду на те, що на момент судового розгляду справи повноваження щодо визначення та присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці, переданій у власність (користування) без проведення її державної реєстрації віднесене до компетенції територіальних органів Держземагентства (правонаступника Держкомзему).
Враховуючи вищенаведене та приймаючи до уваги те, що позивачем не конкретизовано, у якій спосіб відповідач має усунути неправомірне присвоєння однакового кадастрового номеру двом земельним ділянкам, а також враховуючи доведеність з боку позивача факту порушення його законних інтересів суб'єктом владних повноважень, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли до вірних висновків про часткове задоволення позовних вимог.
Згідно ч.3 ст.220-1 КАС України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Відповідно до ст. 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
З урахуванням викладеного, судами першої і апеляційної інстанцій винесені законні і обґрунтовані рішення, постановлені з дотриманням норм матеріального та процесуального права і підстав для їх скасування не вбачається.
Керуючись ст.ст. 220, 220-1, 223, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу ОСОБА_1 відхилити.
Постанову окружного адміністративного суду міста Києва від 29 вересня 2011 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 5 червня 2013 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст.237-239 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2013 |
Оприлюднено | 24.12.2013 |
Номер документу | 36261533 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Леонтович К.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні