Ухвала
від 12.12.2013 по справі 2а-4242/11/2770
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"12" грудня 2013 р. м. Київ К/800/36203/13

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі

суддів: Васильченко Н.В., Леонтович К.Г., Чумаченко Т.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду справу за касаційною скаргою головного управління юстиції у м.Севастополі на ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2013 року у справі № 2а-4242/11/2770 за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Севастопольської міської ради, головного управління земельних ресурсів у м.Севастополі, головного управління Держземагентства в м.Севастополі, треті особи: обслуговуючий кооператив житлово-будівельного товариства індивідуальних забудовників "Вимпел", ОСОБА_3, ОСОБА_4 за участю прокурора м.Севастополя про скасування рішень та державного акту, -

ВСТАНОВИЛА:

У грудні 2011 р. ОСОБА_1, ОСОБА_2 звернулися в суд з позовом до Севастопольської міської ради, головного управління земельних ресурсів у м.Севастополі, головного управління Держземагентства в м.Севастополі, треті особи: обслуговуючий кооператив житлово-будівельного товариства індивідуальних забудовників "Вимпел", ОСОБА_3, ОСОБА_4 про скасування рішень та державного акту на земельну ділянку.

Ухвалою від 11.10.2012 р. відмовлено у відкритті провадження у справі в частині позовних вимог про скасування державного акту на право приватної власності на земельну ділянку.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Севастополь від 12.03.2012 у задоволенні адміністративного позову про скасування рішень відмовлено.

Постановою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 13.02.2013 р. скасовані постанова та ухвала суду першої інстанції, заявлений позов задоволений. Визнані протиправними та скасовані рішення Севастопольської міської Ради від 13.02.2008 №3823 "Про дачу згоди гр. ОСОБА_3 на передачу у власність земельної ділянки по АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) та розробку проекту землеустрою по відводу земельної ділянки" та рішення Севастопольської міської Ради від 17.02.2009 №6482 "Про передачу у власність гр. ОСОБА_3 земельної ділянки площею 0,10900 га по АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка)". Визнаний недійсним Державний акт на право власності на земельну ділянку, площею 0,1000га, яка розташована по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 8536400000:02:005:0028), серії ЯЕ 895371 від 14.04.2009, виданий на виконання рішення Севастопольської міської ради від 17.02.2009 №6482 на ім'я ОСОБА_3 14.04.2009. Зобов'язано головне управління земельних ресурсів у м. Севастополі скасувати державну реєстрацію Державного акту на право власності на земельну ділянку, площею 0,1000га, яка розташована по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 8536400000:02:005:0028), серії ЯЕ 895371 від 14.04.2009.

ОСОБА_1 звернулася в суд із заявою від 16.05.2013р. про заміну сторони виконання у справі з головного управління земельних ресурсів у м. Севастополі на головне управління юстиції у м.Севастополі на стадії виконання судового рішення, з підстав зміни законодавства з 01.01.2013 р..

Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2013 року, заява задоволена. Замінене на стадії виконання судового рішення головне управління земельних ресурсів у м.Севастополі (з 01.01.2013 головне управління Держземагентства в м.Севастополі) на головне управління юстиції у м.Севастополі в особі Реєстраційної служби. Викладений пункт 7 резолютивної частини постанови Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 13.02.2013 у справі №2а-4242/11/2770 в наступній редакції: "7. Зобов'язати головне управління юстиції у м.Севастополі в особі Реєстраційної служби скасувати державну реєстрацію Державного акту на право власності на земельну ділянку, площею 0,1000га, яка розташована по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 8536400000:02:005:0028), серії ЯЕ 895371 від 14.04.2009."

Не погоджуючись з ухвалою суду апеляційної інстанції про заміну сторони на стадії виконання судового рішення головне управління юстиції у м.Севастополі звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу суду апеляційної інстанції, посилаючись на порушення судом норм процесуального права, прийняти рішення про відмову в задоволенні заяви.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судом норм процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно ст.126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". З 16.03.2010 набрав чинності Закон України від 11.02.2010 №1878-УІ "Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та інших законодавчих актів України", яким передбачається створення єдиної системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Пунктом 2 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень та інших законодавчих актів України" (зі змінами, внесеними згідно із Законом України від 09.12.2011 №4152-УГ) визначено, що проведення державної реєстрації всіх речових прав на нерухоме майно одним державним органом в єдиному державному реєстрі, буде здійснюватись з 01.01.2013.

Відповідно до пункту 3 розділу II Прикінцеві та перехідні положення вказаного Закону з 01.01.2013 р. державна реєстрація права власності та права користування (сервітут) на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках; права користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; права власності на об'єкти незавершеного будівництва, а також облік безхазяйного нерухомого майна, довірче управління нерухомим майном проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації, створеними до набрання чинності цим Законом та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно; права власності, права користування (сервітут) земельними ділянками, права постійного користування земельними ділянками, договорів оренди земельних ділянок; права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); права забудови земельної ділянки (суперфіцій) проводиться територіальними органами земельних ресурсів; правочинів, іпотек, відомостей про обтяження нерухомого майна проводиться нотаріусами, реєстраторами юридичної особи, яка належить до сфери управління Міністерства юстиції України.

Згідно ч.4 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої Законом, якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень. Пунктом 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень та інших законодавчих актів України" від 11.02.2010 № 1878-УІ встановлено, що державна реєстрація в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, надання інформації із зазначених реєстрів здійснюються до 01.01.2013 р.. Заяви чи повідомлення, подані у зв'язку з державною реєстрацією в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, а також заяви чи запити, подані у зв'язку з отриманням інформації із зазначених реєстрів, розглядаються до 30.12.2012.

Державний реєстратор, нотаріус як спеціальний суб'єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно, відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", починаючи з 01.01.2013 мають доступ до Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек і використовують під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень реєстраційні дані зазначених реєстрів.

Порядок використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Частиною першою статті 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень"№1952-ІУ від 01.07.2004 з урахуванням змін та доповнень встановлено, що систему органів державної реєстрації прав становлять центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав, та структурні підрозділи територіальних органів Міністерства юстиції України, які забезпечують реалізацію його повноважень та є органами державної реєстрації прав.

Безпосереднє здійснення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно покладене на районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції (підпункт 4.33 пункту 4 Положення про районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2011 №1707/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.06.2011 за №760/19498).

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.2011 №974 "Про утворення територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів" як юридичні особи публічного права утворені територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів, реорганізовані територіальні органи Державного комітету із земельних ресурсів шляхом приєднання до новоутворених територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів.

Пунктом 2 Указу Президента від 08.04.2011 № 445/2011 "Про Державне агентство земельних ресурсів України" встановлено, що Державне агентство земельних ресурсів України є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів, у тому числі за укладеними міжнародними договорами України, стороною в яких є Державний комітет України із земельних ресурсів.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.05.2012 №394-р "Питання Державного агентства земельних ресурсів" здійснення функцій та повноважень Державного комітету із земельних ресурсів, що припиняється, покладено на Державне агентство земельних ресурсів.

Згідно з Додатком №1 "Перелік територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів, які утворюються відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.2011 №974", утворене головне управління Держземагентства у м.Севастополі, на яке покладаються функції та повноваження головного управління Держкомзема у м.Севастополі.

Виходячи з вищенаведених законодавчих норм, з урахуванням змін у законодавстві, головне управління земельних ресурсів у м.Севастополі (з 01.01.2013 р. головне управління Держземагентства в м.Севастополі) з 01.01.2013 р. не має повноважень на державну реєстрацію права власності на об'єкти нерухомого майна, вказані повноваження перейшли до головного управління юстиції у м.Севастополі в особі структурного підрозділу - Реєстраційної служби.

Відповідно до частини першої статті 55 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії адміністративного процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов'язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов'язкові для особи, яку він замінив.

Згідно зі статтею 264 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд може замінити сторону виконавчого провадження її правонаступником.

Колегія суддів зазначає, що при визначенні процесуального правонаступництва судам слід виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, та враховувати, що якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то в такому випадку необхідно залучити до участі у справі їх правонаступників. У випадку ж відсутності правонаступників суду залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить вирішення питання про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача.

Виходячи з вищенаведеного колегія суддів вважає правильними висновки суду апеляційної інстанції про правомірність та обґрунтованість заяви позивача та наявність підстав для її задоволення.

Відповідно ст.224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

З урахуванням викладеного, судом апеляційної інстанції винесене законне і обґрунтоване рішення, постановлене з дотриманням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.

Керуючись ст.ст. 220, 222, 223, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -

У Х В А Л И Л А :

Касаційну скаргу головного управління юстиції у м.Севастополі залишити без задоволення.

Ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2013 року залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст.237-239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення12.12.2013
Оприлюднено24.12.2013
Номер документу36261656
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-4242/11/2770

Ухвала від 06.12.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Леонтович К.Г.

Ухвала від 12.12.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Леонтович К.Г.

Ухвала від 12.07.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Леонтович К.Г.

Постанова від 13.02.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Ілюхіна Ганна Павлівна

Ухвала від 12.03.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Мінько О.В.

Постанова від 12.03.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Мінько О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні