cpg1251
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2013 р.Справа № 820/6483/13-а Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Шевцової Н.В.
Суддів: Мінаєвої О.М. , Старостіна В.В.
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційними скаргами Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області, Міністерства доходів і зборів України на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14.10.2013р. по справі № 820/6483/13-а
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська компанія Елмаш"
до Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області , Міністерства доходів і зборів України третя особа Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції
про визнання дій незаконними,
ВСТАНОВИЛА:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Українська компанія Елмаш" (далі за текстом - ТОВ "Українська компанія Елмаш") звернувся з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області (далі за текстом - ДПІ у Київському районі м. Харкова, перший відповідач), Міністерства доходів і зборів України (далі за текстом - другий відповідач), третя особа - Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців Харківського міського управління юстиції, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив суд:
- визнати протиправними та незаконними дії ДПІ у Київському районі головного управління Міндоходів у Харківській області щодо присвоєння підприємству ТОВ "Українська компанія Елмаш" стану « 9»;
- зобов'язати ДПІ у Київському районі головного управління Міндоходів у Харківській області змінити стан ТОВ "Українська компанія Елмаш" на стан « 0»;
- визнати протиправними та незаконними дії Міністерства доходів і зборів України по відмові в прийняті та реєстрації податкових накладних ТОВ "Українська компанія Елмаш" в Єдиному реєстрі податкових накладних, у тому числі податкової накладної за №1 від 16.07.2013року;
- зобов'язати Міністерство доходів і зборів України зареєструвати податкові накладні ТОВ "Українська компанія Елмаш" з часу направлення їх до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у тому числі податкову накладну за №1 від 16.07.2013року.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 14.10.2013р. адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області щодо присвоєння ТОВ "Українська компанія Елмаш" стану "9".
Визнано протиправними дії Міністерства доходів і зборів України по відмові в прийняті та реєстрації податкової накладної № 1 від 16.07.2013року ТОВ "Українська компанія Елмаш" в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов'язано Міністерство доходів і зборів України зареєструвати податкову накладну №1 від 16.07.2013 року ТОВ "Українська компанія Елмаш" в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції в частині задоволення позову, перший відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить оскаржувану постанову, скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову в цій частині.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги перший відповідач посилається на порушення судом норм матеріального та процесуального права, а саме: п.п.16.1.11 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України, ч. 1, ч. 11 ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців».
Також із постановою суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог не погодився другий відповідач та подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, зокрема: п. 201.1, п. 201.10 ст. 201, п. 350.1 ст. 350 Податкового кодексу України, п.п. 12.4, 12.5 Розділу ХІІ «Порядку обліку платників податків і зборів», затвердженого Міністерством фінансів України від 09.12.2011р. №1588, ч. 2 ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців», ст.. 159 Кодексу адміністративного судочинства України, просить оскаржувану постанову в частині задоволення позовних вимог скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
На підставі ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними в справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Українська компанія Елмаш" зареєстроване виконавчим комітетом Харківської міської ради 26.02.2007 року за № 14801020000033609. Державна реєстрація ТОВ "Українська компанія Елмаш" проведена за адресою: 61002, м. Харків, вул. Чубаря, буд. 10/12, кв. 3, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи, та взято на облік до Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області з 26.02.2007 року за № 1618.
ТОВ "Українська компанія Елмаш", відповідно до Свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість від 16.04.2007 № 100035280, виданого ДПІ у Київському районі м. Харкова - є платником податку на додану вартість .
26.07.2013р. до Державної податкової служби України ТОВ «Українська компанія Елмаш» була направлена засобами електронного зв'язку, податкова накладна №1 від 16.07.13року.
В квитанції №1 від 26.07.2013р. зазначено, що документ не прийнято. Зазначено про необхідність виправити документ та відправити його знову. Виявлені помилки: місцезнаходження юридичної особи продавця товарів/послуг, вказане у документі не відповідає інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Також судом встановлено, що податкові накладні не приймалися ДПІ у Київському районі м. Харкова у зв'язку з присвоєнням Товариству з обмеженою відповідальністю "Українська компанія ЕЛМАШ" стану 9 - направлено повідомлення Ф. 18-ОПП до державного реєстратора (відсутність юридичної особи за місцезнаходженням).
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з протиправності дій податкового органу, що полягає у безпідставному присвоєнні ТОВ "Українська компанія Елмаш" стану "9" та відмові в прийняті та реєстрації податкової накладної № 1 від 16.07.2013 року, оскільки позивач фактично знаходиться за адресою реєстрації платника податків, є платником податку на додану вартість та не порушував порядок заповнення податкової накладної.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду, враховуючи наступне.
Згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу покупця та є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний надати покупцю податкову накладну та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.
З наведених норм вбачається, що документом, який підтверджує прийняття або неприйняття податкової накладної, є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається податковим органом протягом операційного дня. При цьому, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється не пізніше двадцяти календарних днів, наступних за датою їх виписки (абз. 7 п. 201.10 Податкового кодексу України).
У відповідності до п.11 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» реєстрація податкових накладних платниками податку на додану вартість - продавцями в Єдиному реєстрі податкових накладних запроваджується для платників цього податку, у яких сума податку на додану вартість в одній податковій накладній становить: понад 1 мільйон гривень - з 1 січня 2011 року; понад 500 тисяч гривень - з 1 квітня 2011 року; понад 100 тисяч гривень - з 1 липня 2011 року; понад 10 тисяч гривень - з 1 січня 2012 року. Податкова накладна, в якій сума податку на додану вартість не перевищує 10 тисяч гривень, не підлягає включенню до Єдиного реєстру податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних (абз. 8 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України). Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 р., визначений механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) платників ПДВ - продавців товарів (послуг), звіряння даних, що містяться у виданих платникам такого податку - покупцям товарів (послуг) податковій накладній та розрахунку коригування з відомостями, які містяться у Реєстрі.
Так, в п. 8 Порядку передбачено, що для підтвердження прийняття податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації продавцю видається квитанція в електронній формі у текстовому форматі, у якій зазначаються реквізити зазначених документів, відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому Державною податковою службою, результати перевірки електронного цифрового підпису, інформація про продавця, дата та час прийняття, реєстраційний номер, податковий період, за який подається податкова накладна та/або розрахунок коригування.
У відповідності до п.9 вищенаведеного Порядку причиною відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є: наявність помилок; відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами. Квитанція, на яку накладається електронний цифровий підпис Державної податкової служби, підлягає шифруванню та надсилається протягом операційного дня продавцеві засобами телекомунікаційного зв'язку. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в Державній податковій службі.
Як вбачається з матеріалів справи, Державною податковою службою України отримано податкові накладні ТОВ «Українська компанія Елмаш» №1 від 16.07.2013 року та за результатами автоматизованої обробки вказаних податкових накладних виявлено помилки місцезнаходження юридичної особи продавця товарів/послуг у документах.
Згідно квитанцій №1 відмовлено у реєстрації податкової накладної із зазначенням, що місцезнаходження юридичної особи продавця товарів/послуг, вказане у документі, не відповідає інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Отже, причиною відмови у прийнятті податкових накладних до реєстрації є наявність помилок, встановлених з урахуванням положень ст.201 Податкового кодексу України та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
Разом з тим, як вбачається з наявної в матеріалах справи виписки з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 24.07.2013 року місцезнаходження ТОВ «Українська компанія Елмаш» зазначено за адресою: 61002, м. Харків, вул. Чубаря, буд. 10/12, к. 3.
Колегія суддів зазначає, що ТОВ «Українська компанія Елмаш» з моменту реєстрації знаходився за вказаною юридичною адресою: 61002, м. Харків, вул. Чубаря, буд. 10/12, к. 3, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію, довідка ЕДРПОУ, довідкою про взяття на облік платника податків, свідоцтвом про державну реєстрацію платника податку на додану вартість.
З вищенаведених доказів вбачається, що адреса підприємства була незмінною з моменту реєстрації, а тому доводи податкового органу про відсутність позивача за своїм місцезнаходженням є безпідставними.
В податковій накладній, яка надавалась відповідачу для реєстрації, в графі «Місцезнаходження (податкова адреса) продавця» зазначено: 61002, м. Харків, вул. Чубаря, буд. 10/12, к. 3.
Таким чином, податкова накладна виписана позивачем із зазначенням адреси, яка відповідає відомостям Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, тому висновки податкового органу про помилку в накладній в частині зазначення невірного місцезнаходження продавця є необґрунтованими, не підтвердженими належними та допустимими доказами, а відмова в реєстрації податкових накладних за вказаною підставою є протиправною.
Колегія суддів також вважає обґрунтованим висновки суду першої інстанції щодо безпідставного присвоєння ТОВ "Українська компанія Елмаш" стану "9", з огляду на наступне.
Відповідно до п. 12.3 Порядку обліку платників податків і зборів затвердженого Наказом від 09.12.2011 N 1588 Міністерства фінансів України, зареєстрованим в Міністерстві Юстиції України 29 грудня 2011 р. за №1562/20300, у разі неможливості вручення платнику податків довідки, свідоцтва, листа чи будь-якого іншого документа, направленого органом державної податкової служби, зв'язку з відсутністю платника податків за місцезнаходженням (місцем проживання) замість акта перевірки-місцезнаходження (місця проживання) платника податків оформляється довідка про неможливість вручення документа платнику податків із зазначенням причин та додаванням відповідних документів (за наявності). Заміна акта довідкою не проводиться, якщо іншими нормативно-правовими актами передбачено складання акта.
Згідно з п. 12.4. Порядку щодо кожного платника податків, стосовно якого виявлена відсутність його за місцезнаходженням (місцем проживання) та нез'ясоване його фактичне місцезнаходження (місце проживання), підрозділ органу державної податкової служби, який з'ясував зазначений факт, готує та передає підрозділам податкової міліції запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків за встановленою формою.
Якщо за результатами заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи підрозділами податкової міліції буде підтверджено - відсутність такої особи за місцезнаходженням або встановлено, що фактичне місцезнаходження юридичної особи не відповідає зареєстрованому місцезнаходженню, керівник (заступник керівника) органу державної податкової служби приймає рішення про направлення до відповідного державного реєстратора повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за ф. N 18-ОПП для вжиття заходів, передбачених частиною дванадцятою статті 19 Закону ( 755-15 ).
Всупереч зазначеним вимогам відповідачем не надано до суду передбачених розділом XII Порядку документів: висновку податкової міліції щодо відсутності Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська компанія Елмаш" за місцезнаходженням, копії запису до журналу обліку повідомлень про відсутність Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська компанія ЕЛМАШ" за місцезнаходженням за формою № 19-ОПП. Також, не надано будь-яких доказів виконання працівниками податкової міліції вимог розділу IV Положення про організацію взаємодії підрозділів податкової міліції з іншими структурними підрозділами органів державної податкової служби для встановлення місцезнаходження платника податків.
Заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи підрозділами податкової міліції, відповідачем не наведено, належних доказів вжиття таких заходів до матеріалів справи не надано.
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що ТОВ «Українська компанія Елмаш» з моменту реєстрації і до теперішнього часу знаходиться за юридичною адресою: 61002, м. Харків, вул. Чубаря, буд. 10/12, к. 3.
Відповідно до ч. 11 ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців» юридична особа зобов'язана подавати (надсилати) щороку протягом місяця, що настає за датою державної реєстрації, починаючи з наступного року державному реєстратору для підтвердження відомостей про юридичну особу реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу.
У разі її неподання (або повернення поштового відправлення, надісланого державним реєстратором на юридичну адресу особи), державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням.
Так, згідно опису документів від 15 серпня 2012 року, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії «Підтверджння відомостей про юридичну особу», ТОВ «Українська компанія Елмаш» було надано державному реєстратору всі необхідні документи для підтвердження відомостей щодо місцезнаходження.
Згідно опису документів від 25 квітня 2013 року, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії Підтвердження відомостей про юридичну особу», ТОВ «Українська компанія Елмаш» надала державному реєстратору всі необхідні документи для підтвердження відомостей щодо місцезнаходження.
Однак у зв'язку з отриманням від податкового органу повідомлення Ф 18-ОПП, державний реєстратор знову 18.07.2013 року направив до позивача повідомлення по необхідність подання реєстратору реєстраційної картки про підтвердження відомостей.
Згідно опису документів від 24 липня 2013 року, що надаються юридичною собою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії «Підтвердження відомостей про юридичну особу», ТОВ «Українська компанія Елмаш» надало державному реєстратору всі необхідні документи для підтвердження відомостей у тому разі і місцезнаходження.
Відповідно до витягу з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців станом на 23.09.2013р. місцезнаходженням позивача є 61002, м. Харків, вул. Чубаря, буд. 10/12, к. 3. В графі "Дані про реєстраційні дії" зазначено про підтвердження відомостей про юридичну особу 25.04.2013р., 24.07.2013р. Данні про внесення інформації про відсутність юридичної особи за місцем знаходження відсутні.
При цьому, колегія відхиляє доводи представника Міністерства зборів і доходів, що факт внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців запису про підтвердження відомостей про юридичну особу не може враховуватися при підтвердженні обставини ведення діяльності підприємства або розташування її офісу згідно та не може бути належним доказом по справі, враховуючи наступне.
Відповідно до ст. 93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Спеціальним нормативно-правовим актом в сфері державної реєстрації є Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15 травня 2003 року №755-IV, який набрав чинності з 01.07.2004 року.
Згідно вимог ч. 2 ст. 18 вказаного Закону, якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесені відповідні зміни.
З витягу з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців станом на 23.09.2013р. вбачається відсутність відомостей про внесення інформації про відсутність юридичної особи за місцем знаходження та зазначено адресу: 61002, м. Харків, вул. Чубаря, буд. 10/12, к. 3.
З пояснень представника відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції вбачається, що державним реєстратором не вносилось жодних записів до Єдиного державного реєстру про відсутність юридичної особи ТОВ "Українська компанія Елмаш" за місцезнаходженням.
Інших доказів, які свідчать про те, що підприємство знаходилося за іншою юридичною адресою представниками відповідачів не надано.
Враховуючи приписи ч. 2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України, якою передбачено обов'язок відповідача щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності, колегія суддів вважає, що відповідачами не доведено відсутності позивача за своїм місцезнаходженням та не надано до суду жодних доказів вжиття заходів встановлення фактичного місцезнаходження ТОВ "Українська компанія Елмаш" підрозділами податкової міліції.
Також про обізнаність податкових органів про місцезнаходження позивача, ведення діяльності за адресою, 61002, м. Харків, вул. Чубаря, буд. 10/12, к. 3, вказують: лист ДПІ у Київському району м. Харкова №8758/10/15.3-15 від 14.06.2013 року направлений на адресу ТОВ «Українська компанія Елмаш» і отриманий підприємством та відповідь на лист позивача №21/06-13 від 21.06.2013року; проведення зустрічної звірки, оформленою довідкою про результати проведення зустрічної звірки від01.07.2013 р. №451/22.5-07/34861652.
Таким чином, витяг з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців станом на 23.09.2013р., в якому зазначено місцезнаходженням позивача: 61002, м. Харків, вул. Чубаря, буд. 10/12, к. 3 підтверджує знаходження ТОВ "Українська компанія Елмаш" саме за цією адресою.
За викладених обставин, колегія суддів не вбачає наявних підстав для визнання правомірними дій податкового органу щодо присвоєння ТОВ "Українська компанія Елмаш" стану "9" та погоджується з висновками суду про задоволення позовних вимог щодо визнання протиправними дій суб'єкта владних повноважень в цій частині.
Таким чином, переглянувши постанову суду першої інстанції, в межах доводів апеляційних скарг, колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції дійшов до правильного по суті рішення у справі, але із помилковим застосуванням норм матеріального права.
Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 197, 198, 200, п. 1 ч. 1 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційні скарги Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області та Міністерства доходів і зборів України - залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14.10.2013р. по справі № 820/6483/13-а залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя (підпис)Шевцова Н.В. Судді (підпис) (підпис) Мінаєва О.М. Старостін В.В. ЗГІДНО З ОРИГІНАЛОМ: Шевцова Н.В.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2013 |
Оприлюднено | 26.12.2013 |
Номер документу | 36300341 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Шевцова Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні