Постанова
від 19.12.2013 по справі 910/2755/13
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" грудня 2013 р. Справа№ 910/2755/13

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Мартюк А.І.

суддів: Зубець Л.П.

Чорної Л.В.

при секретарі Євдокимові В.О.

за участю представників

від позивача: Ладецька Л.В., посв. № 016098 від 10.04.2013р.

від відповідача-1: не з'явились

від відповідача-2: Марчук О.О., дов. б/н від 04.03.2013р.

розглянувши у відкритому

судовому засіданні

апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТВР

Інвест"

на рішення Господарського суду м. Києва

від 23.07.2013 р.

у справі № 910/2755/13 (суддя Курдельчук І.Д.)

за позовом Заступника прокурора м. Києва

до 1. Київської міської ради

2. Товариства з обмеженою відповідальністю

"ТВР Інвест"

про визнання незаконним та скасування рішення,

визнання недійсним договору оренди земельної

ділянки,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду м. Києва від 23.07.2013р. у справі № 910/2755/13 позов задоволено. Визнано незаконним та скасувано рішення Київської міської ради від 20.09.2012р. № 144/8428 "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" земельної ділянки для реконструкції існуючих нежитлових приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва". Визнано недійсним Договір оренди земельної ділянки площею 0,1636га, що розташована на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва, який укладений між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" зареєстрований 28.12.2012р. за № 72-6-00677 у книзі записів державної реєстрації договорів. Визнано відсутність у Товариства з обмеженою відповідальністю ТВР Інвест" права користування земельною ділянкою, площею 0,1636 га, кадастровий номер 8000000000:69:092:0065, вартістю 601 434, 46 грн., що розташована на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю ТВР Інвест" на користь Державного бюджету України, з будь-якого рахунку, виявленого державним виконавцем під час виконання судового рішення, витрати по сплаті судового збору у розмірі - 1 720 (одна тисяча сімсот двадцять) грн. 50 коп. Стягнутио з Київської міської ради на користь Державного бюджету України витрати по сплаті судового збору у розмірі - 1 720 (одна тисяча сімсот двадцять) грн. 50 коп.

Не погоджуючись з зазначеним рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" звернулось до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду м. Києва від 23.07.2013р. у справі № 910/2755/13.

Вимоги та доводи апеляційної скарги мотивовані тим, що судом першої інстанції було неповно з'ясовано обставини, які мають значення для справи, а також невірно застосовано норми матеріального та процесуального права, що призвело до прийняття невірного рішення.

Розпорядженням голови Київського апеляційного господарського суду від 30.09.2013 р. сформовано для розгляду апеляційної скарги склад колегії суддів для здійснення апеляційного провадження колегії у складі: головуючий суддя Мартюк А.І., судді: Зубець Л.П., Новіков М.М.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 30.09.2013 р. у справі № 910/2755/13 у складі колегії суддів: головуючий суддя Мартюк А.І., судді: Зубець Л.П., Новіков М.М. апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" прийнято до провадження та призначено на 28.10.2013р..

Розпорядженням в.о. голови Київського апеляційного господарського суду від 28.10.2013р. у справі № 910/2755/13 було змінено склад колегії суддів та передано справу для здійснення апеляційного провадження колегії у складі: головуючого судді Михальська Ю.Б., судді: Зубець Л.П., Чорна Л.В.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 28.10.2013 р. у справі № 910/2755/13 у складі колегії суддів: головуючий суддя Михальська Ю.Б., судді: Зубець Л.П., Чорна Л.В. апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" прийнято до провадження та призначено на 14.11.2013р..

Розпорядженням голови Київського апеляційного господарського суду від 14.11.2013р. у справі № 910/2755/13 було змінено склад колегії суддів та передано справу для здійснення апеляційного провадження колегії у складі: головуючого судді Мартюк А.І., судді: Зубець Л.П., Чорна Л.В.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 14.11.2013 р. у справі № 925/2755/13 у складі колегії суддів: головуючий суддя Мартюк А.І., судді: Зубець Л.П., Чорна Л.В. апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" прийнято до провадження призначено розгляд справи на 28.11.2013р...

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 28.11.2013 р. у справі № 925/2755/13 відкладено розгляд справи на 19.12.2013р.

Представники відповідача підтримав доводи апеляційної скарги та просив суд її задовольнити, а рішення Господарського суду м. Києва від 23.07.2013р. у справі № 910/2755/13 скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.

Представники позивача проти доводів апеляційної скарги заперечували, просили рішення Господарського суду м. Києва від 23.07.2013р. у справі № 910/2755/13 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Представники відповідача-1 у судове засідання не з'явились. Враховуючи те, що в матеріалах справи мають місце докази належного повідомлення всіх учасників судового процесу про час та місце проведення судового засідання по розгляду апеляційної скарги, колегія суддів вважає можливим здійснити перевірку рішення першої інстанції у даній справі в апеляційному порядку за наявними матеріалами справи та без участі представників відповідача-1.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідачів-2, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія встановила наступне.

Рішенням Київської міської ради (відповідач 1.) від 20.09.2012р. № 144/8428 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" земельної ділянки для реконструкції існуючих нежитлових приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "ТВР Інвест" (відповідач 1.) та передано вказаному товариству у довгострокову оренду на 10 років земельну ділянку площею 0,16 га за адресою: бульв. Івана Лепсе, 9-в.

На виконання рішення від 20.09.2012р. № 144/8428 між відповідачами було укладено Договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого товариству надано в оренду строком на 10 років земельну загальною площею 0,1636 га, (кадастровий номер 8000000000:69:092:0065) з цільовим призначенням - для реконструкції існуючих нежитлових приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування.

Договір оренди зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 28.12.2012р. за № 72-6-00677 у книзі записів державної реєстрації договорів.

Відповідно до витягу з технічної документації Головного управління земельних ресурсів КМДА нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки становить 601 434, 46 грн.

Частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).

З матеріалів проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідачу 2. вбачається, що вказане товариство 11.07.2007р. звернулось з клопотанням про надання у користування земельної ділянки на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва для реконструкції існуючих нежитлових приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування.

Як вбачається з матеріалів справи, Київським міським головою 13.11.2007р надано згоду TOB "ТВР Інвест" на розроблення документації із землеустрою.

Відповідно ч. 4 ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час прийняття оспорюваного рішення Київради) розроблений проект землеустрою відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.

Відповідно до ст. 186-1 Земельного кодексу України до повноважень комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою належить забезпечення погодження документації із землеустрою відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. До складу Комісії входять уповноважені представники районного (міського) органу земельних ресурсів, містобудування та архітектури, природоохоронного та санітарно-епідеміологічного органу, органу охорони культурної спадщини. Документація із землеустрою, погоджена Комісією, вважається такою, що погоджена органами, представники входять до її складу.

Кабінет Міністрів України своєю постановою № 1420 від 23.12.2009р. "Про деякі питання реалізації 186-1 Земельного кодексу України" затвердив типове положення про комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою та постановив Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям затвердити у двотижневий строк склад комісій і положення про них.

Згідно з п. 7 Типового положення про комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, документація із землеустрою, погоджена комісією, вважається такою, що погоджена органами, представники яких входять до її складу.

Пунктом 13 вказаного положення передбачено, що до складу комісії входять уповноважені в установленому порядку на підписання та скріплення печаткою відповідних висновків представники: територіального органу Держкомзему; органу містобудування та архітектури; територіального органу Мінприроди; органу санітарно-епідеміологічної служби; органу охорони культурної спадщини.

Відповідно до Положення про головні управління Держкомзему в містах Києві та Севастополі, затвердженим наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 123 від 17.06.2008р. "Про затвердження положень про територіальні органи земельних ресурсів", територіальним органом Держкомзему у м. Києві є Головне управління Держкомзему у м. Києві.

Таким чином, представник Головного управління Держкомзему у м. Києві повинен входити до складу комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.

Відповідно до висновку комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою № 0298 від 15.02.2012р., представник Головного управління Держкомзему у м. Києві до складу комісії не увійшов, у зв'язку з чим позивач вважає, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки TOB "ТВР Інвест" не погоджений вказаним органом, що є порушенням вимог ст. 186-1 Земельного кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України № 1420 від 23.12.2009р.

Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що комісія була сформована неналежним чином та у складі, що не відповідає ст. 186-1 Земельного кодексу України.

Відповідно до абз. 4 ч. 4 ст. 123 Земельного кодексу України у разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи відповідно до закону.

Статтею 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) передбачено, що обов'язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок рекреаційного призначення.

Висновком державної експертизи землевпорядної документації від 13.03.2012р. № 105-12 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "ТВР Інвест" визнано таким, що не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, внаслідок чого його повернуто на доопрацювання. Зокрема, однією з його вимог є необхідність погодження проекту землеустрою з Управлінням Держкомзему у м. Києві.

Вказане зауваження не було усунуто, питання відведення земельної ТОВ "ТВР Інвест" Управлінням Держкомзему у м. Києві не погоджено, у зв'язку з чим проект землеустрою не відповідає вимогам ст. 123 Земельного кодексу України та не отримав позитивного висновку державної експертизи землевпорядної документації, що є порушенням 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".

Згідно з висновком комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою № 0298 від 15.02.2012р. комісія погодила проект землеустрою щодо відведення ТОВ "ТВР Інвест" земельної ділянки площею 0,16 га на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва з урахуванням вимог, викладених у висновках служб, зокрема, Головного управління містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 21.02.2008р. № 09-2016; Київської міської санепідстанції від 14.02.2012р. № 886; Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві від 14.02.2012р. № 05-08/1066; Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 06.03.2008р. № 05-2866.

Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в м. Києві (висновок від 14.02.2012р. № 05-08/1066) зазначено, що земельна ділянка на бульв. Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва відноситься до земель рекреаційного призначення. Ділянка увійшла до переліку зелених зон, зазначених в "Програмі розвитку зелених зон міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста", затвердженій рішенням Київради від 19.07.2005р. № 806/3381 та продовженої до 2015 року рішенням від 27.11.2009р. № 714/2783, розташована на території парку культури та відпочинку "Відрадний".

Враховуючи вищенаведене, Управління погодило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "ТВР Інвест" для реконструкції існуючих нежилих приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування за умови збереження статусу зеленої зони. Також, відповідно до висновку № 05/2442 від 17.12.2007р. вказаним Управлінням зазначалась аналогічна умова погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "ТВР Інвест".

Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) (висновок від 06.03.08 № 05-2866) також вказано про включення земельної ділянки до складу озеленених територій загального користування м. Києва та до переліку зелених зон, зазначених в "Програмі розвитку зелених зон міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста". З огляду на зазначене, Управління вважало за доцільне розглянути проект на засіданні постійної комісії Київради з питань екологічної політики в частині, що стосується можливого впливу даного будівництва (господарської діяльності) на стан цієї території та доцільності внесення змін до вищезазначеної Програми. Однак, проект землеустрою комісією Київради з питань екологічної політики не розглядався.

Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) (висновок від 08.02.2008р. № 07-2190-В) зазначено, що відповідно до Генерального плану міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002р. №370/1804, територія земельної ділянки за своїм функціональним призначенням належить до зони зелених насаджень загального користування. Крім того, вказана територія, згідно "Програми розвитку зелених зон міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста" резервується для розвитку мережі об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення. За викладених обставин Управління погодило проект землеустрою без зміни цільового призначення земельної ділянки.

Таким чином, відведення земельної ділянки ТОВ "ТВР Інвест" здійснено за рахунок території зони зелених насаджень загального користування - парку культури і відпочинку "Відрадний".

Відповідно до "Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста" (таблиця № 2, розділ 2.1), затвердженої рішенням Київської міської ради від 19.07.2005р. № 806/3381, парк відпочинку "Відрадний" віднесено до озеленених територій загального користування.

Статтею 51 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст тощо, належать до земель рекреаційного призначення.

Пунктом 5 рішення Київської міської ради від 19.07.2005р. № 806/3381 "Про затвердження Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста" встановлено, що землі зелених насаджень загального користування, також як і землі природно-заповідного, іншого природоохоронного призначення та лісового фонду, підлягають комплексній охороні відповідно до законодавства та встановлених режимів їх використання.

Згідно з ч. 2 ст. 52 Земельного кодексу України на землях рекреаційного призначення забороняється діяльність що перешкоджає, або може перешкоджати використанню їх за призначенням, а також негативно впливає, або може вплинути на природний стан цих земель.

Відповідно до п.10.4 ДБН 360-92** на землях зелених зон міст не допускається розміщення будівель, споруд та комунікацій, що не передбачені для відпочинку, занять спортом та обслуговування лісового господарства.

Пунктом 7 вищезазначеного рішення Київської міської ради від 19.07.2005р. № 806/3381 встановлено, що використання територій зелених насаджень загального користування, проекти землеустрою яких розроблені та погоджені, здійснюється виключно для рекреаційних та суспільних потреб відповідно до законодавства.

Оспорюваним рішенням від 20.09.2012Р. № 144/8428 TOB "ТВР Інвест" надано земельну ділянку для реконструкції існуючих нежитлових приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування.

Актом обстеження земельної ділянки № 880/09 від 28.05.2012р. Головного управління земельних ресурсів КМДА, встановлено, що на земельній ділянці проводиться будівництво чотирьохповерхової споруди невідомого призначення, а також двоповерхової споруди з написом "Кафе "Томас". Вказаний факт свідчить, що метою отримання земельної ділянки товариством є її комерційне використання, а не рекреаційні чи суспільні потреби.

Крім того, слід зазначити, що Київській міській раді на момент прийняття оспорюваного рішення було відомо про здійснення ТОВ "ТВР Інвест" будівництва нових об'єктів на спірній земельній ділянці, оскільки Київрада брала участь як позивач у розгляді Господарським судом міста Києва справи № 5011-47/3323-2012 за позовом прокуратури міста Києва до ТОВ "ТВР Інвест" про повернення земельної ділянки, під час розгляду якої судом досліджувались вказані обставини.

Таким чином, Київською міською радою спірну земельну ділянку надано в користування ТОВ "ТВР Інвест" за рахунок земель рекреаційного призначення для потреб, що не пов'язані з рекреаційними, а фактично - для будівництва.

Крім того, позивачем надано суду лист Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у місті києві вих. № 7/26-26/2304/09 від 23.04.2013р., з якого вбачається, що дозвіл на виконання вищевказаних будівельних робіт інспекція не видавала.

Програма комплексного розвитку зеленої зони м. Києва до 2010 року та концепція формування зелених насаджень в центральній частині міста розроблена відповідно до завдання Київського комунального об'єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста (ККО) "Київзеленбуд", затвердженого заступником голови Київської міської держадміністрації 20.08.20р., у зв'язку з чим питання щодо внесення змін до цієї Програми та щодо виключення з переліку озеленених територій загального користування спірної земельної ділянки потребує обов'язкового погодження ККО "Київзеленбуд". Однак, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки TOB "ТВР Інвест" з ККО "Київзеленбуд" не погоджено.

Факт надання спірної земельної ділянки в оренду TOB "ТВР Інвест" за рахунок земель рекреаційного призначення підтверджується тим, що проект землеустрою щодо відведення вказаної ділянки проходив державну експертизу землевпорядної документації, яка відповідно до ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" є обов'язковою лише для конкретно визначених категорій земель, в тому числі і рекреаційної.

Статтею 19 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) встановлено категорії земель України, які поділяються за основним цільовим призначенням, серед яких окремими пунктами зазначені землі рекреаційного призначення та землі житлової та громадської забудови. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Відповідно до оскаржуваного рішення, земельна ділянка передана ТОВ "ТВР Інвест" за рахунок міських земель не наданих у власність та користування.

На підставі ст. 51 Земельного кодексу України спірна земельна ділянка на момент прийняття Київрадою оспорюваного рішення відносилась до земель рекреаційного призначення. Водночас, після прийняття Київрадою оспорюваного рішення ця ж земельна ділянка віднесена до земель житлової та громадської забудови, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру від 07.02.2013р.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою.

Статтею 1 Закону України "Про мораторій на зміну цільового визначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення в містах та інших населених пунктах" (набрав чинності 13.04.2011р.) введено мораторій строком на п'ять років на зміну цільового призначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення, незалежно від форми власності, в містах та інших населених пунктах, зокрема, земельних ділянок зелених зон і зелених насаджень.

Відповідно до п. "а" ст. 21 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам.

Однак, питання про зміну цільового призначення спірної земельної ділянки комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодження документації із землеустрою, не погоджувалось. Рішення про внесення змін до "Програми розвитку зелених зон міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста", затвердженої рішенням Київради від 19.07.2005р. № 806/3381, Київською міською радою в установленому законом порядку не приймалось.

Крім того, згода Київським міським головою надана щодо відведення товариству земельної ділянки в оренду на 1 рік; Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в м. Києві (висновки № 05/2442 від 17.12.2007р. та № 05-08/1066 14.02.2012р.), а також комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою (№0298 від 15.02.2012р.) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ "ТВР Інвест" погоджено строком на 1 рік.

Проте, оспорюваним рішенням Київради земельну ділянку надано товариству в довгострокову оренду строком на 10 років.

Згідно з положеннями ст. 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 14 Конституції України та ст. 1 Земельного кодексу України встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до ст. 9 ЗК України, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Київська міська рада здійснює передачу у власність або надання у користування земельних ділянок виключно відповідно до та в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Рішення Київської міської ради № 144/8428 від 20.09.2012р. вимогам законодавства не відповідає, що відповідно до ч. 2 ст. 144 Конституції України, ч. 3 ст. 152 ЗК України, ч. 10 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні" є підставою для визнання його незаконним у судовому порядку.

У зв'язку з тим, що на підставі вказаного рішення між Київською міською радою та ТОВ "ТВР Інвест" укладено договір оренди земельної ділянки, який на даний час є чинним, зазначений договір, відповідно до вимог законодавства, підлягає визнанню недійсним.

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови і державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Згідно зі статями 4, 10 та 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити Цивільному кодексу України, іншим законам України, які приймаються відповідно до Конституції України та Цивільного кодексу України, міжнародним договорам, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, актам Президента України, постановам Кабінету Міністрів України, актам інших органів державної влади України, органів влади Автономної Республіки Крим у випадках і в межах, встановлених Конституцією та законами України, а також моральним засадам суспільства.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання стороною (сторонами) на момент вчинення правочину вимог, які встановлені статтею 203 ЦК України.

Частиною 3 статті 215 ЦК України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним.

Відповідно до ч. 1 ст. 207 Господарського кодексу України господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.

Частиною 3 статті 207 ГК України встановлено, що виконання господарського зобов'язання, визнаного судом недійсним повністю або в частині, припиняється повністю або в частині з дня набрання рішенням суду законної сили як таке, що вважається недійсним з моменту його виникнення.

Відповідно до статті 129 Конституції України, основними засадами судочинства є, зокрема, обов'язковість рішень суду.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції та дійшла висновку, що оскаржуваними рішенням та договором щодо передачі спірної земельної ділянки TOB "ТВР Інвест" в оренду для реконструкції існуючих нежитлових приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування порушено інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, ефективного використання земельних ресурсів.

Згідно ст. 32 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України) доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Приписами статей 33, 34 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Обставини, викладені скаржником в апеляційній скарзі, не знайшли свого підтвердження під час розгляду даної справи.

Зважаючи на вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку про те, що рішення Господарського суду м. Києва від 23.07.2013р. у справі № 910/2755/13 прийнято з повним та всебічним дослідженням обставин, які мають значення для справи, а також з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 32-34, 49, 99, 101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 23.07.2013р. у справі № 910/2755/13 - без змін.

2. Матеріали справи № 910/2755/13 повернути до Господарського суду міста Києва.

3. Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена до касаційного суду протягом двадцяти днів у встановленому законом порядку.

Головуючий суддя А.І. Мартюк

Судді Л.П. Зубець

Л.В. Чорна

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.12.2013
Оприлюднено26.12.2013
Номер документу36339160
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/2755/13

Ухвала від 31.03.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Рішення від 03.07.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Постанова від 19.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 10.02.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Постанова від 19.12.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Мартюк А.І.

Ухвала від 14.11.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Мартюк А.І.

Ухвала від 28.10.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 30.09.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Мартюк А.І.

Рішення від 23.07.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Ухвала від 18.06.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні