ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва, 8, корпус 1 ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ м. Київ 19 грудня 2013 року 13 год. 15 хв. № 826/14497/13-а Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Данилишин В.М. розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом громадського об'єднання "Всеукраїнська авіаційна організація "АОПА-Україна" до Солом'янського районного управління юстиції у місті Києві, треті особи: громадська організація "АОПА України" та громадська організація громадська організаці "АОПА" України, про визнання протиправними та скасування рішень відповідача про реєстрацію третьої особи-1 і третьої особи-2, визнання недійсною державної реєстрації третьої особи-1 і третьої особи-2 та зобов'язання відповідача вчинити певні дії. ОБСТАВИНИ СПРАВИ: Ухвалою суду від 13 вересня 2013 року відкрито провадження в адміністративній справі № 826/14497/13-а за позовом громадської організації "Всеукраїнська авіаційна організація "АОПА-Україна" до Головного управління юстиції у місті Києві в особі відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Солом'янського району реєстраційної служби Головного управління юстиції у місті Києві, громадської організації громадська організаці "АОПА" України та Державної реєстраційної служби України про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління юстиції у місті Києві в особі вказаного відділу про реєстрацію вказаної громадської організації, оформленого відповідним наказом, а також зобов'язання Державної реєстраційної служби України виключити з Реєстру громадських об'єднань запис про реєстрацію вказаної громадської організації. Крім того, ухвалою суду від 13 вересня 2013 року відкрито провадження в адміністративній справі № 826/14498/13-а за позовом громадської організації "Всеукраїнська авіаційна організація "АОПА-Україна" до Головного управління юстиції у місті Києві в особі відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Солом'янського району реєстраційної служби Головного управління юстиції у місті Києві, громадської організації "АОПА Україна" та Державної реєстраційної служби України про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління юстиції у місті Києві в особі вказаного відділу про реєстрацію вказаної громадської організації, оформленого відповідним наказом, а також зобов'язання Державної реєстраційної служби України виключити з Реєстру громадських об'єднань запис про реєстрацію вказаної громадської організації. Ухвалою суду від 30 вересня 2013 року адміністративні справи № 826/14497/13-а та № 826/14498/13-а об'єднано в одне провадження із присвоєнням об'єднаній справі загального № 826/14497/13-а. До суду 11 жовтня 2013 року через канцелярію від представника позивача надійшла заява про зміну предмету позову в об'єднаній справі, згідно з якою, позивачем у справі є Всеукраїнська авіаційна асоціація "АОПА-Україна", відповідачем - реєстраційна служба Головного управління юстиції у місті Києві, третіми особами, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - громадська організація "АОПА України" та громадська організація громадська організаці "АОПА" України. Вказану заяву судом не прийнято до розгляду у зв'язку з її невідповідністю вимогам ст. 106 Кодексу адміністративного судочинства України (також далі - КАС України). Разом з тим, 22 жовтня 2013 року до суду через канцелярію від представника позивача надійшла письмова заява про зміну позовних вимог в об'єднаній справі, згідно з якою, позивачем у справі є громадське об'єднання "Всеукраїнська авіаційна організація "АОПА-Україна" (також далі - позивач), відповідачем - Солом'янське районне управління юстиції у місті Києві (також далі - відповідач), третіми особами, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - громадська організація "АОПА України" (також далі - третя особа-1) та громадська організація громадська організаці "АОПА" України (також далі - третя особа-2). Позовні вимоги - про визнання протиправними та скасування рішень відповідача про реєстрацію третьої особи-1 і третьої особи-2, визнання недійсною державної реєстрації третьої особи-1 і третьої особи-2 та зобов'язання відповідача виключити з Реєстру об'єднань громадян запис про реєстрацію третьої особи-1 і третьої особи-2. Вказану заяву судом, відповідно до ч. 1 ст. 137 КАС України, прийнято до розгляду та долучено до матеріалів для врахування при прийнятті у справі судового рішення по суті. У ході судового розгляду справи представник позивача змінені позовні вимоги (позов) підтримав та просив задовольнити їх повністю. Представник відповідача позов не визнав та просив відмовити у його задоволенні повністю з підстав, зазначених у письмових запереченнях, наданих суду у судовому засіданні 08 листопада 2013 року. Представник третьої особи-1 проти позову заперечував та просив відмовити у його задоволенні повністю з підстав, зазначених письмових запереченнях, наданих суду у судовому засіданні 18 листопада 2013 року. Представник третьої особи-2 у судові засідання не прибув, хоча про дати, час та місце судового розгляду справи третя особа-2 повідомлена належним чином, заява про розгляд справи за відсутності її представника до суду не надійшла. Враховуючи викладене та зважаючи на достатність наявних у матеріалах справи доказів для розгляду та вирішення справи по суті, у судовому засіданні 18 листопада 2013 року судом, згідно з ч. 6 ст. 128 КАС України, прийнято рішення про подальший розгляд та вирішення справи у порядку письмового провадження. Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд - ВСТАНОВИВ: На підставі наказу відповідача від 29 березня 2013 року № 95-02 "Про реєстрацію громадської організації "АОПА України", зареєстровано третю особу-1, про що внесено запис до Реєстру об'єднань громадян за реєстраційним № 89, а також видано свідоцтво про реєстрацію третьої особи-1. Суд не погоджується з доводами представника позивача щодо наявності підстав для задоволення позову, виходячи з оцінки наявних у матеріалах справи доказів та аналізу наступних положень і обставин. Так, відповідно до ст. 1, ч.ч. 1-3 ст. 9, ч.ч. 1, 2, 7 ст. 10, ч. 1 ст. 11, ч.ч. 1, 2, 3, 15 ст. 12 Закону України "Про громадські об'єднання" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), громадське об'єднання - це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об'єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка. Громадська організація - це громадське об'єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи. Громадська спілка - це громадське об'єднання, засновниками якого є юридичні особи приватного права, а членами (учасниками) можуть бути юридичні особи приватного права та фізичні особи. Громадське об'єднання може здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи або без такого статусу. Громадське об'єднання зі статусом юридичної особи є непідприєм-ницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку. Утворення громадського об'єднання здійснюється на установчих зборах його засновників та оформлюється протоколом. Протокол установчих зборів громадського об'єднання має містити відомості про: 1) дату та місце проведення установчих зборів; 2) осіб, які брали участь в установчих зборах (відповідно до частини одинадцятої цієї статті); 3) рішення про утворення громадського об'єднання із зазначенням мети (цілей) його діяльності; 4) рішення про визначення найменування та за наявності - скороченого найменування громадського об'єднання; 5) рішення про затвердження статуту громадського об'єднання; 6) рішення про утворення (обрання) керівника, органів управління громадського об'єднання відповідно до затвердженого статуту; 7) рішення про визначення особи (осіб), яка має право представляти громадське об'єднання у правовідносинах з державою та іншими особами і вчиняти дії від імені громадського об'єднання без додаткового уповноваження (далі - особа, уповноважена представляти громадське об'єднання), - для громадського об'єднання, яке має намір здійснювати діяльність без статусу юридичної особи, якщо утворення (обрання) органів управління не передбачено рішенням про утворення такого об'єднання; 8) рішення про визначення особи (осіб), яка має право представляти громадське об'єднання для здійснення реєстраційних дій, - для громадського об'єднання, яке має намір здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи. Юридична особа приватного права бере участь в утворенні громадської спілки через свого керівника або іншого уповноваженого представника, який діє на підставі довіреності на вчинення дій щодо утворення громадської спілки. Найменування громадського об'єднання визначається рішенням установчих зборів під час його утворення. Найменування громадського об'єднання складається з двох частин - загальної та власної назв. У загальній назві зазначається організаційно-правова форма громадського об'єднання ("громадська організація", "громадська спілка"). Власна назва громадського об'єднання має містити інформацію про статус громадського об'єднання ("дитяче", "молодіжне", "всеукраїнське") та може містити інформацію про його вид ("екологічне", "правозахисне" тощо). Статут громадського об'єднання має містити відомості про: 1) найменування громадського об'єднання та за наявності - скорочене найменування; 2) мету (цілі) та напрями його діяльності; 3) порядок набуття і припинення членства (участі) у громадському об'єднанні, права та обов'язки його членів (учасників); 4) повноваження керівника, вищого органу управління, інших органів управління (далі - керівні органи) громадського об'єднання, порядок їх формування та зміни складу, термін повноважень, а також порядок визначення особи, уповноваженої представляти громадське об'єднання, та її заміни (для громадських об'єднань, що не мають статусу юридичної особи); 5) періодичність засідань і процедуру прийняття рішень керівними органами громадського об'єднання, у тому числі шляхом використання засобів зв'язку; 6) порядок звітування керівних органів громадського об'єднання перед його членами (учасниками); 7) порядок оскарження рішень, дій, бездіяльності керівних органів громадського об'єднання та розгляду скарг; 8) джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна громадського об'єднання; 9) порядок створення, діяльності та припинення діяльності відокремлених підрозділів громадського об'єднання (у разі їх створення громадським об'єднанням, яке має намір здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи); 10) порядок внесення змін до статуту; 11) порядок прийняття рішення щодо саморозпуску або реорганізації громадського об'єднання, а також щодо використання його коштів та іншого майна, що залишилися після саморозпуску, - для громадського об'єднання, яке має намір здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи. Громадське об'єднання, яке має намір здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи, підлягає реєстрації в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", з урахуванням особливостей, установлених цим Законом. Реєстрація громадського об'єднання здійснюється безоплатно органами виконавчої влади, на які відповідно до законодавства покладені повноваження з питань реєстрації громадських об'єднань (далі - уповноважений орган з питань реєстрації), за місцезнаходженням громадського об'єднання. Для реєстрації громадського об'єднання керівник або особа (особи), яка має право представляти громадське об'єднання для здійснення реєстраційних дій, протягом 60 днів з дня утворення громадського об'єднання подають (надсилають поштовим відправленням) до уповноваженого органу з питань реєстрації за місцезнаходженням громадського об'єднання заяву за формою, затвердженою Міністерством юстиції України, до якої додаються: 1) примірник протоколу установчих зборів, оформленого з дотриманням вимог ч.ч. 2, 5, 7 ст. 9 цього Закону; 2) статут (у двох примірниках); 3) відомості про керівні органи громадського об'єднання із зазначенням прізвища, ім'я, по батькові (за наявності), дати народження керівника, членів інших керівних органів, посади в керівних органах, контактного номера телефону та інших засобів зв'язку, а також зазначені відомості про особу (осіб), яка має право представляти громадське об'єднання для здійснення реєстраційних дій, до яких додається письмова згода цієї особи, передбачена ч. 6 ст. 9 цього Закону, якщо така особа не була присутня на установчих зборах; 4) заповнена реєстраційна картка на проведення державної реєстрації юридичної особи. Висновок за результатами правової експертизи, який є невід'ємним додатком до рішення, має містити вичерпні та вмотивовані (з посиланням на відповідні положення законів України) зауваження до поданих документів. Згідно зі ст. 1, ч.ч. 1, 2 ст. 4, ч. 1 ст. 8, ч.ч. 1, 10, 11 ст. 24, ч. 1 ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру. Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру. Документи, які відповідно до вимог цього Закону подаються (надсилаються поштовим відправленням або електронним документом) державному реєстратору, повинні бути викладені державною мовою. Для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення або в разі подання електронних документів подати опис, що містить відомості про надіслані електронні документи, в електронній формі) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи; примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом; два примірники установчих документів (у разі подання електронних документів - один примірник); документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи. У разі подання електронних документів для проведення державної реєстрації юридичної особи підтвердженням внесення плати за проведення державної реєстрації юридичної особи є примірник електронного розрахункового документа, засвідченого електронним цифровим підписом; інформацію з документами, що підтверджують структуру власності засновників - юридичних осіб, яка дає змогу встановити фізичних осіб - власників істотної участі цих юридичних осіб. Документи, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, приймаються за описом, копія якого в день надходження документів видається (надсилається поштовим відправленням) засновнику або уповноваженій ним особі з відміткою про дату надходження документів. Дата надходження документів для проведення державної реєстрації юридичної особи Державний реєстратор зобов'язаний залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, якщо: документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації; документи не відповідають вимогам, які встановлені ч.ч. 1, 2, 4 - 7 ст. 8 та ч. 5 ст. 10 цього Закону; до державного реєстратора надійшло рішення суду щодо заборони у проведенні реєстраційних дій; документи подані не в повному обсязі. Підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є: невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи; невідповідність установчих документів вимогам ч. 3 ст. 8 цього Закону; порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом, зокрема: наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи; невідповідність відомостей про засновників (учасників) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі; наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом 4 ч. 2 ст. 35 цього Закону; наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися; використання у найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого найменування державного органу або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України; невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону щодо найменування окремих видів юридичних осіб (банк, кредитна спілка, недержавний пенсійний фонд тощо); встановлена іншими законами заборона використання у найменуванні юридичної особи певних термінів, абревіатур, похідних термінів. Відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи з інших підстав не допускається. З аналізу викладених положень суд прийшов до висновку про порушення законодавства при проведенні державної реєстрації третьої особи-1. Зокрема, як вбачається з наявної у матеріалах справи копії опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація новоутвореної шляхом заснування юридичної особи" від 03 квітня 2013 року, для проведення вказаної реєстраційної дії юридична особа - третя особа-1 надала тільки реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом заснування нової юридичної особи. Інших документів, необхідність надання яких для проведення державної реєстрації юридичної особи - громадського об'єднання, передбачена положеннями Закону України "Про громадські об'єднання" та Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", третьою особою-1 не надано. До того ж, правовий висновок щодо відповідності законам України установчих документів, поданих для реєстрації третьої особи-1 від 29 березня 2013 року, не містить вичерпних та вмотивованих (із посиланням на відповідні положення законів України) зауважень до поданих документів. Слід зазначити, що суду не надано протоколу установчих зборів третьої особи-1 та її статуту, які є основними документами, на підставі яких проводиться державна реєстрація юридичної особи - громадського об'єднання. Також не надано копії реєстраційної справи третьої особи-1. Крім того, у матеріалах справи міститься копія листа відповідача від 05 листопада 2013 року № 906/01/01-06, з якої вбачається, що при внесенні відомостей до Реєстру суб'єктів Міністерства юстиції України щодо третьої особи-1 спеціалістом управління допущено технічну помилку у розташуванні лапок у найменуванні третьої особи-1. Зазначена помилка призвела до повторного внесення до ЄДР відомостей про третю особу-1, а саме вказану особу зареєстровано двічі: під ідентифікаційним кодом 38674881 та ідентифікаційним кодом 38747184. У зв'язку з викладеними обставинами, відповідач просив відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Солом'янського району реєстраційної служби Головного управління юстиції у місті Києві вчинити дії, передбачені чинним законодавством. Відповідно до витягу з ЄДР від 18 листопада 2013 року № 17596885, станом на 18 листопада 2013 року у ЄДР не знайдено записів за ідентифікаційним кодом 38747184. Тобто, на час судового розгляду справи усунуто факт повторної реєстрації третьої особи-1 за ідентифікаційним кодом 38747184. При цьому, як з'ясовано судом у ході розгляду справи, помилку щодо неправильного розташування лапок у найменуванні третьої особи-1 на час розгляду справи не виправлено. Власна назва третьої особи-1 також не містить інформацію про статус громадського об'єднання ("дитяче", "молодіжне", "всеукраїнське"). Однак, крім викладених обставин, у ході розгляду справи судом також з'ясовано, що допущені відповідачем порушення чинного законодавства не порушують прав та законних інтересів позивача. Зокрема, представником позивача не наведено жодної обставини та не надано будь-яких доказів, які б свідчили про зворотне. Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. Таким чином, враховуючи викладені положення та обставини, а також зважаючи, що захисту у порядку адміністративного судочинства підлягають саме порушені права та інтереси особи, суд прийшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позову. Відповідно до ч. 1 ст. 11, ч. 1 ст. 69, ч.ч. 1, 2, 6 ст. 71 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів. На підставі викладених положень та обставин, суд прийшов до висновку, що позов громадського об'єднання "Всеукраїнська авіаційна організація "АОПА-Україна" до Солом'янського районного управління юстиції у місті Києві, треті особи: громадська організація "АОПА України" та громадська організація громадська організаці "АОПА" України, про визнання протиправними та скасування рішень відповідача про реєстрацію третьої особи-1 і третьої особи-2, визнання недійсною державної реєстрації третьої особи-1 і третьої особи-2 та зобов'язання відповідача вчинити певні дії є безпідставним, необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню повністю. Згідно з ч. 2 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз. У зв'язку з ухваленням судового рішення на користь суб'єкта владних повноважень та відсутністю з його сторони судових витрат, пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати стягненню з позивача не підлягають. Керуючись ст.ст. 7-11, 69-71, 86, 128, 158-163, 167 КАС України, суд - ПОСТАНОВИВ: Відмовити повністю у задоволенні позову громадського об'єднання "Всеукраїнська авіаційна організація "АОПА-Україна". Копії постанови направити (вручити) сторонам та третім особам (їх уповноваженим представникам) у порядку та строки, встановлені ст. 167 КАС України. Відповідно до ст.ст. 185, 186 КАС України, постанова може бути оскаржена шляхом подання до Київського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Київського апеляційного адміністративного суду. Згідно зі ст. 254 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Суддя В.М. Данилишин
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2013 |
Оприлюднено | 27.12.2013 |
Номер документу | 36341080 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Данилишин В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні