cpg1251
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 грудня 2013 року Справа № 919/980/13
Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Антонової І.В.,
суддів Заплава Л.М.,
Фенько Т.П.,
за участю представників сторін:
позивача: не з'явився, Севастопольська міська Рада;
відповідача: Авдєєв Олексій Іванович, довіреність б/н від 09.02.12 року, приватне підприємство "Кримнефтесервіс";
третьої особи: не з'явився, Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради;
розглянувши апеляційну скаргу приватного підприємства "Кримнефтесервіс"
на рішення господарського суду міста Севастополя (суддя Щербаков С.О.) від 17 жовтня 2013 року у справі № 919/980/13
за позовом Севастопольської міської Ради (вул. Леніна, 3,Севастополь,99011)
до приватного підприємства "Кримнефтесервіс" (вул. Шостака, 7,Севастополь,99045)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради (вул. Леніна, 3,Севастополь,99011)
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
ВСТАНОВИВ :
Позивач - Севастопольська міська рада звернувся до господарського суду міста Севастополя з позовом до приватного підприємства "Кримнефтесервіс", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради, у якому просив змінити умови договору оренди земельної ділянки від 29.12.2004 року загальною площею 0,0651 га, розташованої за адресою: м.Севастополь, вул.Фадєєва, 40, укладеного між Севастопольською міською радою та приватним підприємством "Кримнефтесервіс", зареєстрованого Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів 17.02.2005 року за №68 (номенклатурний №4-М-01) у Книзі реєстрації договорів оренди землі, виклавши пукти договору у наступній редакції:
„На підставі рішень Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 року №2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію", від 07.02.2012 №2318 "Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя" внести в договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,0615 га, розташованої за адресою: м. Севастополь, вул. Фадеєва,40, наданої для реконструкції існуючої автозаправочної станції євростандарту та її обслуговування, укладеного між Севастопольською міською Радою та приватним підприємством "Кримнефтесервіс", зареєстрованим Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів у Книзі реєстрації договорів оренди землі від 17.02.2005 №68 (номенклатурний номер №4-М-01), внести наступні зміни:
Преамбулу вищевказаного договору викласти в наступній редакції:
"Севастопольська міська Рада, що іменується в подальшому "орендодавець", розташована за адресою: м. Севастополь, вул. Леніна,3, в особі представника міської Ради Дойнікова Юрія Васильовича, діючого на підставі рішення Севастопольської міської Ради від 16.11.2010 №4, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Регламенту Севастопольської міської Ради, затвердженого рішенням Севастопольської міської Ради від 23.11.2010 №11, Положення про оренду земельних ділянок, затвердженого рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 №1343 (зі змінами та доповненнями), з однієї сторони, та приватне підприємство "Кримнефтесервіс", (код ЄДР 22239606), що іменується в подальшому "Орендар", що розташоване за адресою: м. Севастополь, вул. Шостака,7, в особі директора Фещука Григорія Олексійовича, з іншої сторони, уклали даний договір про нижчевикладене:".
Пункт 2.3. договору викласти у наступній редакції:
" 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 року складає:
634323,00 грн (шістсот тридцять чотири тисячі триста двадцять три грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №2269-3.2/5, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 24.02.2012".
Розділ 3 договору викласти у наступній редакції:
" 3. Строк дії договору
3.1. Договір укладений строком до 01.08.2018 року.
3.2. По закінченню строку, на який укладено договір оренди земельної ділянки, орендар, який належно виконує зобов'язання у відповідності з умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк (поновлення договору оренди землі).
3.3. Орендар, який має намір скористатись переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця у встановленому порядку не пізніше ніж за два місяці до спливу строку дії договору оренди землі.
3.4. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені. У разі недосягнення домовленості відносно орендної плати та інших істотних умов договору, переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється."
Розділ 4 договору викласти у наступній редакції:
" 4. Оренда плата та порядок розрахунків
4.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у відповідності до Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди земельної ділянки, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика), при цьому, до 07.02.2012 - в розмірі 4,5% (чотирьох з половиною відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з 07.02.2012 - в розмірі 12% (дванадцяти відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
4.2. Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням його цільового використання та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формах, які заповнюються під час укладення (поновлення) чи зміни умов договору оренди.
4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:
Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної
земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)
Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:
на період з 01.01.2012 до 07.02.2012:
634323,00 х 0,045 * 2 / 366 * 37 = 5771,30 грн.
- на період з 07.02.2012:
634323,00 х 0,12 = 76118,76 грн.
4.4. Наведений розрахунок величини річної орендної плати щорічно корегується згідно з п. 4.6. даного договору.
4.5. Орендна плата за землю оплачується орендарем у строки та порядку, визначених Податковим кодексом України.
4.6. Нарахування розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Величина річної орендної плати підлягає щорічному перерахунку у строк до 1 лютого поточного року залежно від щорічно індексованої грошової оцінки земельної ділянки.
Щорічний розрахунок орендної плати здійснюється орендарем у відповідності до умов даного договору та вимогами чинного законодавства та погоджується орендодавцем.
У разі внесення змін до Методики, щорічний розрахунок розміру орендної плати здійснюється відповідно до знов затвердженої Методики.
4.7. У строк до 20 лютого поточного року щорічний розрахунок орендної плати, узгоджений з орендодавцем, надається орендарем державній податковій інспекції за місцем розташування земельної ділянки.
4.8. У разі порушення строків освоєння (забудови) орендованої земельної ділянки, визначених проектною документацією, річна орендна плата до моменту введення до експлуатації об'єкту капітального будівництва, передбаченого даним договором, стягується у трикратному розмірі, але не більш ніж 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
4.9. Розмір орендної плати переглядається у випадках:
- зміни умов господарювання, передбачених договором, у тому числі зміни цільового використання земельної ділянки;
- зміни розміру земельного податку, збільшення цін та тарифів нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
- зміни розмірів ставок орендної плати за землю, визначених Методикою;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено актом, складеним за участю орендодавця;
- в інших випадках, передбачених законом.
Періодичність перегляду: рішення про зміни, вказані у пункті 4.8., має бути прийнято до 15 липня року, який передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких змін (плановий період). В іншому випадку, норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, який настає за плановим періодом.
4.10. Розмір орендної плати не залежить від результатів господарської діяльності орендаря.
4.11. У разі припинення права користування земельною ділянкою орендна плата сплачується за фактичний період перебування земельної ділянки у користуванні у поточному році.
4.12. За несвоєчасне внесення орендної плати стягується пеня у розмірі ставки пені за несвоєчасну сплату земельного податку відповідно до законодавства України.
4.13. Контроль за нарахуванням, перерахуванням до бюджету, стягненням заборгованості по орендній платі здійснюється у порядку, передбаченому Податковим кодексом України."
Пункт 5.4. викласти в наступній редакції:
" 5.4. Орендована земельна ділянка або її частина може за згодою орендодавця передаватись орендарем у суборенду без зміни цільового призначення у відповідності до Закону України "Про оренду землі". У цьому випадку плата за суборенду земельної ділянки не може перевищувати розміру орендної плати".
Розділ 5 договору доповнити пунктом 5.5. наступного змісту:
" 5.5. Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужено орендарем іншим особам, внесено в статутний фонд, передано в заставу".
Пункт 9.1.1. доповнити пунктом ж) наступного змісту:
"ж) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються."
Пункт 9.2.2. розділу 9 договору доповнити підпунктами л), м) наступного змісту:
"л) у разі переходу права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи, у десятиденний строк надати орендодавцю копію документу, який підтверджує перехід права власності на об'єкт нерухомого майна (договір купівлі-продажу, дарування і т. ін.) та у найкоротший строк вжити заходів до оформлення переходу права користування земельною ділянкою набувачу об'єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці;
м) повідомляти орендодавця про зміну своїх реквізитів, у тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та інш., у десятиденний термін".
Пункт 12.4 розділу 12 викласти у наступній редакції:
" 12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України без укладення додаткової угоди до даного договору з моменту прийняття рішення про відмову від договору у наступних випадках:
- використання орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);
- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;
- систематичної несплати орендної плати (протягом 3-х місяців);
- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;
- передачі чи відчуження права оренди третім особам."
Пункт 12.5 Договору викласти в наступній редакції:
" 12.5. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря, не є підставою для змін умов або розірвання договору".
Решту пунктів договору оренди землі, зареєстрованого Севастопольським міським управлінням земельних ресурсів у Книзі реєстрації договорів оренди від 17.02.2005 під №68 (номенклатурний №4-М-01) залишаються незмінними та сторони підтверджують свої зобов'язання за ними".
Рішенням господарського суду міста Севастополя від 17 жовтня 2013 року позов задоволено частково.
Змінено умови договору оренди земельної ділянки від 29.12.2004 року, укладеного між Севастопольською міською Радою та приватним підприємством "Кримнефтесервіс", зареєстрованого 17.02.2005 року за №68, з викладенням пунктів договору у новій редакції, запропонованій позивачем.
Пункт 2.3. договору викладено у наступній редакції:
"2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 року складає:
634323,00 грн. (шістьсот тридцять чотири тисячі триста двадцять три грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №2269-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему у м. Севастополі 24.02.2012 року."
Пункт 4.1 договору викладено у наступній редакції:
"4.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженою рішенням міської Ради від 14.10.2003 року №1348 (зі змінами та доповненнями) (надалі - Методика), у розмірі 12% (дванадцять відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".
Пункт 4.2. договору викладено у наступній редакції:
"4.2. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:
Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної
земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)
Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:
634323,00 х 0,12 = 76118,76 грн."
Вирішено питання про розподіл судових витрат.
Стверджуючи, що рішення суду першої інстанції не відповідає вимогам закону, приватне підприємство "Кримнефтесервіс" звернувся до Севастопольського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, у якій просить рішення господарського суду міста Севастополя від 17 жовтня 2013 року в частині зміни пунктів 2.3, 4.1, 4.2 договору оренди земельної ділянки від 29.12.2004 року скасувати.
Доводи апеляційної скарги обгрунтовані порушенням місцевим господарським судом норм матеріального права та неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи.
Так, за твердженням заявника апеляційної скарги, місцевий господарський суд дійшов помилкового висновку про наявність підстав для зміни умов договору оренди земельної ділянки від 29.12.2004 року, оскільки у даному випадку відсутні умови, передбачені статтею 652 Цивільного кодексу України, одночасна наявність яких зумовлює можливість змінити договір за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони.
Апеляційна скарга прийнята до провадження Севастопольського апеляційного господарського суду колегією суддів у складі: головуючий суддя Антонова І.В., судді Заплава Л.М., Фенько Т.П.
У зв'язку з відпусткою судді Фенько Т.П. на підставі розпорядження керівництва Севастопольського апеляційного господарського суду від 19 листопада 2013 року здійснено заміну судді Фенько Т.П. на суддю Євдокімова І.В.
У зв'язку з відпусткою судді Фенько Т.П. на підставі розпорядження керівництва Севастопольського апеляційного господарського суду від 19 листопада 2013 року здійснено заміну судді Фенько Т.П. на суддю Євдокімова І.В.
У зв'язку з відпусткою судді Євдокімова І.В. на підставі розпорядження керівництва Севастопольського апеляційного господарського суду від 24 грудня 2013 року здійснено заміну судді Євдокімова І.В. на суддю Фенько Т.П.
24 грудня 2013 року до Севастопольського апеляційного господарського суду надійшло клопотання від позивача - Севастопольської міської ради та третьої особи - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської ради, у якому вони просять розглянути справу у відсутність їх представників.
Оскільки явка в судове засідання згідно зі статтею 22 Господарського процесуального кодексу України -це право, а не обов'язок сторін, справа може розглядатися без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
Розглянувши справу повторно в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія встановила наступне.
29 грудня 2004 року між Севастопольською міською Радою (орендодавець) та приватним підприємством "Кримнефтесервіс" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення Севастопольської міської Ради №1903/11 від 07.04.2004 року надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,0615 га для реконструкції існуючої автозаправочної станції в автозаправочну станцію євростандарту та її обслуговування, яка розташована за адресою: м. Севастополь, вул. Фадєєва, 40.
Договір укладено строком до 01.08.18 року (пункт 3.1 договору).
Згідно з пунктом 2.3 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає:
а) на період реконструкції 45084 грн., що підтверджується довідкою про грошову оцінку земельної ділянки №603/1, виданою Севастопольським міським управлінням земельних ресурсів від 19.10.04 року;
б) на наступний період 221029 грн., що підтверджується довідкою про грошову оцінку земельної ділянки №328/1, виданою Севастопольським міським управлінням земельних ресурсів від 09.08.04 року.
Пунктом 4.1 договору передбачено, що річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється згідно із Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради №1348 від 14.10.2003 року (далі -Методика) в розмірі 4,5% (чотирьох з половиною відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
На підставі пункту 4.2 договору розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:
на період реконструкції - 45084 х 0,045 = 2028,78 грн.
на наступний період: 221029 х 0,045 = 9946,31 грн.
При цьому, грошова оцінка земельної ділянки для періоду реконструкції приймається до уваги не довше, ніж на один рік та шість місяців від дати приймання-передачі земельної ділянки. Грошова оцінка для наступного періоду приймається до уваги з дати початку експлуатації об'єкту реконструкції, але не пізніше півтора року від дати приймання-передачі земельної ділянки. У разі внесення в даний договір змін в частині збільшення строку будівництва відповідні зміни вносяться також у п.4.2 договору.
Згідно з актом приймання-передачі змельної ділянки від 30.12.2004 року орендодавець передав орендарю земельну ділянку загальною площею 0,0615 га відповідно до умов договору оренди земельної ділянки від 29 грудня 2004 року.
Рішенням Севастопольської міської Ради №3701 від 13.02.2008 року „Про внесення змін до додатку до рішення міської Ради від 14.10.2003 року №1348 „Про затвердження Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі" встановлені розміри річної орендної плати за земельні ділянки в адміністративних межах міста Севастополя.
20 грудня 2011 року п'ятою сесією Севастопольської міської Ради прийнято рішення № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя; нормативну грошову оцінку земель в адміністративних межах міста Севастополя введено в дію з 01.01.2012 року.
Рішенням шостої сесії Севастопольської міської Ради №2318 від 07.02.2012 року "Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя" передбачено в місячний строк провести аналіз орендних ставок згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати, затвердженої рішенням міської Ради №1348 від 14.10.2003 року (з наступними змінами та доповненнями) на предмет їх економічної обґрунтованості та відповідності рівню орендних ставок по Україні; за результатами інвентаризації договорів оренди земельних ділянок привести ставки орендної плати у відповідність до діючого законодавства та Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди", затвердженої рішенням Севастопольської міської Ради №1348 від 14.10.2003 року; внести зміни до договорів оренди земельних ділянок без винесення окремих рішень сесій Севастопольської міської Ради по кожному орендарю.
18 січня 2013 року Севастопольською міською Радою на виконання рішення №2318 від 07.02.2012 року за вихідним №03-15/303 направлено на адресу приватного підприємства "Кримнефтесервіс" проект додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 29 грудня 2004 року.
Не погодившись із запропонованою угодою, приватне підприємство "Кримнефтесервіс" листом вихідний №10 від 22.01.2013 року повідомило Севастопольську міську Раду про відмову у погодженні додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 29 грудня 2004 року, що стало підставою для звернення Севастопольської міської Ради до господарського суду міста Севастополя з даною позовною заявою.
Дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права та відповідність висновків суду обставинам справи, колегія суддів Севастопольського апеляційного господарського суду дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги приватного підприємства "Кримнефтесервіс".
Згідно зі статтею 13 Конституції України від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Положення статті 30 Закону України "Про оренду землі" передбачають, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно зі статтею 189 Господарського кодексу України ціна є істотною умовою господарського договору.
Відповідно до положень статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Колегія суддів вважає правильним висновок місцевого господарського суду щодо наявності підстав для внесення змін до пункту 2.3 спірного договору відносно нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки з огляду на наступне.
Як зазначалось раніше, 20 листопада 2011 року Севастопольською міською Радою прийнято рішення № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введено в дію нормативну грошову оцінку земель в адміністративних межах міста Севастополя з 01.01.2012 року.
З матеріалів справи також вбачається, що відповідно до розрахунку розміру орендної плати на 2012-2013 роки, погодженого сторонами договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2012 року складає 634323,00 грн.
Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами;
На підставі частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Підпунктом 9.1.10 пункту 9.1. статті 9 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.
Відповідно до пункту 271.1. статті 271 Податкового кодексу України (в редакції, що діяла на момент прийняття Севастопольською міською Радою рішень № 2163 та № 2318) базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Пунктом 288.7. статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.
Згідно з пунктом 285.1. статті 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.
Відповідно до пункту 286.2. статті 286 Податкового кодексу України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до наданих приватним підприємством "Кримнефтесервіс" розрахунків розміру орендної плати за 2012-2013 роки, орендна плата у вказаний період фактично визначалась та сплачувалась саме виходячи із нормативної грошової оцінки, встановленої рішенням Севастопольської міської Ради № 2163 від 20.11.2011 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію ", а саме - з 01.01.2012 року, що свідчить про наявність підстав для внесення змін до пункту 2.3 спірного договору відносно нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки.
Щодо позовних вимог Севастопольської міської Ради про необхідність внесення змін до пунктів 3.1, 3.2, 3.3 договору, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок місцевого господарського суду про відсутність підстав для їх задоволення, оскільки запропонована редікція вказаних пунктів повністю співпадає зі змістом пунктів 3.1. та 3.2. розділу 3 діючої редакції договору, а, отже, необхідність в їх зміні не вбачається.
Відносно позовних вимог щодо доповнення договору пунктом 3.4, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду міста Севастополя про необов'язковість доповнення договору вказаним пунктом, оскільки його запропонований зміст повністю відтворює зміст частини 4 статті 33 Закону України "Про оренду землі", а, отже, ця норма є діючою для сторін незалежно від того, чи внесена вона до договору оренди землі, чи ні.
Також Севастопольською міською Радою заявлена позовна вимога про викладення пункту 4.1 розділу 4 у новій редакції.
Колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про наявність підстав для часткового задоволення вказаної позовної вимоги з огляду на наступне.
Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до частини 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Підпунктом 9.1.10 пункту 9.1. статті 9 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.
Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно зі статтею 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Підпунктами 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, тобто трьох відсотків від нормативної грошової оцінки землі. Не може перевищувати - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Пунктом 4.8 Договору визначено, що розмір орендної плати переглядається у випадках: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення нормативної грошової оцінки, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено актом, складеним з участю Орендодавця; в інших випадках, передбачених законом.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням Севастопольської міської Ради №1348 від 14.10.2003 року затверджено Методику визначення розмірів орендної плати при укладенні, продовженні та поновленні договорів оренди землі. Проте, 13.02.2008 року рішенням Севастопольської міської Ради №3701, яке було прийнято після укладення спірного договору оренди землі, викладено розділ 3 додатку до рішення №1348 викладено в іншій редакції, зокрема, розмір орендної плати за земельні ділянки, на яких розташовані, серед іншого, автозаправочні станції, встановлений у розмірі 12,0 %.
Пунктом 1.3 рішення Севастопольської міської Ради №2318 від 07.02.2012 року передбачено, що за результатом інвентаризації договорів оренди земельних ділянок необхідно привести ставки орендної плати до відповідності з діючим законодавством та Методикою шляхом внесення відповідних змін у договори оренди.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
На підставі статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Як вбачається з матеріалів справи, рішення Севастопольської міської Ради №2318 від 07.02.2012 року не скасовано та не визнано недійсним, а, отже, є чинним та підлягає виконанню суб'єктами господарювання, які користуються земельними ділянками для здійснення підприємницької діяльності.
Отже, оскільки нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що прийняття Севастопольською міською Радою рішення про затвердження грошової оцінки земель в адміністративному окрузі міста Севастополя є підставою, що передбачена сторонами у договорі, для внесення змін до пункту 4.1 розділу 4 договору щодо встановлення у договорі розміру орендної плати у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Разом з тим, як правильно зазначив місцевий господарський суд, позовні вимоги про те, що вказаний розмір орендної плати повинен застосовуватись з 07.02.2012 року, є необґрунтованими з огляду на наступне.
Згідно з частиною 3 статті 653 ЦК України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відповідно до частини 5 статті 188 Господарського кодексу України якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
З урахуванням вказаних положень закону орендна плата у розмірі 12% від нової грошової оцінки земельної ділянки за договором оренди від 29 грудня 2004 року встановлюється з дня набрання чинності судовим рішенням - з 24.12.2013 року (з дня винесення Севастопольським апеляційним господарським судом постанови у даній справі).
Відносно позовних вимог про викладення пункту 4.3 у новій редакції, а саме:
" 4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:
Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної
земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)
Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:
на період з 01.01.2012 до 07.02.2012:
634323,00 х 0,045 * 2 / 366 * 37 = 5771,30 грн.
- на період з 07.02.2012:
634323,00 х 0,012 = 76118,76 грн."
колегія суддів вважає правильним висновок місцевого господарського суду про наявність підстав для їх часткового задоволення.
Так, згідно з пунктом 2.3 Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні, продовженні та поновленні договорів оренди землі розмір річної орендної плати визначається в залежності від цільового призначення земельної ділянки та інших факторів у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Такий принцип визначення річної орендної плати за землю відповідає статтям 274, 285-288 Податкового кодексу України. Таким чином, формула визначення річної орендної плати, що передбачена у першому реченні та величина річної орендної плати з урахуванням нових нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати запропонованої редакції пункту 4.3 відповідає вимогам діючого законодавства, а тому позовні вимоги у цій частині підлягають задоволенню.
Разом з тим, оскільки позивачем - Севастопольською міською Радою не доведено обґрунтованість перерахунку орендної плати за попередні періоди, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про необхідність визначення у пункті 4.3 нової редакції договору розміру орендної плати за попередні періоди.
Відносно позовних вимог щодо внесення змін до пунктів 4.6.-4.8, 5.4, доповнення п. 4.10, п. 5.5, підпункту б) пункту 9.2.2, доповнення пункту 9.1.1. підпунктом ж), та пункту 9.2.2 підпунктами л), м), зміни пунктів 12.4, 12.5. колегія суддів зазначає наступне.
Згідно зі статтею 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
На підставі статті 179 Господарського кодексу України майново-господарські зобов'язання, які виникають між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов'язаннями. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема, вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству. Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Як зазначалося раніше, вище рішенням Севастопольської міської Ради №2318 передбачено:
- після надання орендарями виписувань з технічної документації про нормативну грошову оцінку, затверджених рішенням Севастопольської міської Ради №2163 від 20.12.2011, внести відповідні зміни до діючого договору оренди земельних ділянок (п. 1.1);
- за результатом інвентаризації договорів оренди земельних ділянок необхідно привести ставки орендної плати до відповідності з діючим законодавством та Методикою шляхом внесення відповідних змін у договори оренди (п.1.3);
- направити на адресу орендарів пропозиції про намір внести зміни до договорів орендиземельних ділянок (п.1.5.).
Згідно з рішенням Севастопольської міської Ради № 4308 внесені зміни до договору оренди, а саме - до пунктів 2.3, 4.1 договору з викладенням його в новій редакції.
Отже, оскільки Севастопольською міською Радою прийняті рішення щодо внесення змін лише до пунктів 2.3 та 4.1 договору, а рішення щодо внесення змін до інших пунктів договору не приймалось, колегія суддів вважає правильним висновок місцевого господарського суду про відповідність підстав для обов'язкової зміни умов договору оренди від 29.12.2004 року, а саме- викладення у новій редакції пунктів 4.6.-4.8, 5.4, доповнення п. 4.10, п. 5.5, підпункту б) пункту 9.2.2, доповнення пункту 9.1.1. підпунктом ж), та пункту 9.2.2 підпунктами л), м), зміни пунктів 12.4, 12.5.
Також позивач просив суд викласти пункт 12.4 розділу 12 у наступній редакції:
" 12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України без укладення додаткової угоди до даного договору з моменту прийняття рішення про відмову від договору у наступних випадках:
- використання орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);
- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;
- систематичної несплати орендної плати (протягом 3-х місяців);
- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;
- передачі чи відчуження права оренди третім особам.".
Згідно зі статтею 31 Закону України "Про оренду" договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці; припинення дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства (щодо договорів оренди землі, укладених у рамках такого партнерства). Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.
Оскільки запропонована позивачем редакція пункту 12.4 розділу 12 договору не відповідає статті 31 Закону України "Про оренду землі", місцевий господарський суд обґрунтовано відмовив у доповненні ним спірного договору оренди землі.
Відносно позовних вимог щодо внесення змін до преамбули договору колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Як правильно зазначив суд першої інстанції, в преамбулі договору встановлюються установчі данні та реквізити сторін, зміст преамбули договору не змінює обсяг прав та обов'язків сторін за існуючим договором, а тому внесення змін до преамбули не вплине на зміну зобов'язань сторін за спірним договором, та сторони не позбавлені права додатково повідомити один одного у разі зміни документів або реквізитів, на підставі яких діє та чи інша сторона.
Отже, висновок місцевого господарського суду про відсутність підстав для внесення змін до преамбули спірного договору є правильним.
Викладене вище свідчить про відповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, дотримання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права та відсутність підстав для скасування прийнятого у справі рішення.
Керуючись статтями 101, пунктом 1 статті 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Апеляційну скаргу приватного підприємства "Кримнефтесервіс" залишити без задоволення.
2.Рішення господарського суду міста Севастополя від 17 жовтня 2013 року у справі № 919/980/13 залишити без змін.
Головуючий суддя І.В. Антонова
Судді Л.М. Заплава
Т.П. Фенько
Розсилка:
1. Севастопольська міська рада (вул. Леніна, 3,Севастополь,99011)
2. Приватне підприємство "Кримнефтесервіс" (вул. Шостака, 7,Севастополь,99045)
3. Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської ради (вул. Леніна, 3,Севастополь,99011)
Суд | Севастопольський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2013 |
Оприлюднено | 30.12.2013 |
Номер документу | 36414982 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні