Постанова
від 12.12.2013 по справі 805/16314/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 грудня 2013 р. Справа № 805/16314/13-а

Час прийняття: 16-30 год.

Донецький окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - Волгіної Н.П.,

суддів - Дворникова М.С.,

- Наумової К.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду за адресою: м. Донецьк-52, вул. 50 Гвардійської дивізії, б. 17, адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Промислово-інвестиційна компанія «Патріот»

до Державної служби геології та надр України

про визнання неправомірними дії та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «Промислово-інвестиційна компанія «Патріот», звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Державної служби геології та надр України, в якій просить суд:

- визнати неправомірними дії відповідача щодо анулювання виданого позивачу спеціального дозволу на користування надрами № 4306 від 19 липня 2007 року на видобування вугілля кам'яного технічних меж шахти «Дмитрієвська»;

- визнати неправомірним та скасувати наказ відповідача від 15 липня 2013 року № 364 про анулювання виданого позивачу спеціального дозволу на користування надрами № 4306 від 19 липня 2007 року на видобування вугілля кам'яного технічних меж шахти «Дмитрієвська».

В обґрунтування позовних вимог зазначено наступне.

У серпні 2013 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Промислово- інвестиційна компанія «Патріот» отримало від Державної служби геології та надр України повідомлення від 19 липня 2013 року за № 7850/02/14-13 про анулювання виданого позивачу спеціального дозволу на користування надрами № 4306 від 19 липня 2007 року на видобування вугілля кам'яного технічних меж шахти «Димитрівська». Згідно отриманого повідомлення дозвіл анульовано наказом від 15 липня 2013 року за № 364 у зв'язку із невжи-ттям позивачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу у встановлений строк.

За думкою позивача, анулювання відповідачем спеціального дозволу є незаконним, так як прийнято із порушенням передбаченої для цього процедури та без врахування заходів, здійснених позивачем за для усунення порушень, виявлених під час проведення Східним міжрегіональним територіальним сектором Державної служби геології та надр України перевірки дотримання товариством вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин, проведеною 21, 22 травня 2012 року.

Вичерпний перелік підстав для припинення права користування надрами передбачений п. 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року за № 615, серед яких є невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк. При чому, припиненню права користування надрами має передувати процедура зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами; в рішенні про зупинення дії дозволу має зазначатись перелік заходів та строк для усунення причин зупинення дії дозволу.

Позивач рішення (наказ) Державної служби геології та надр України про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4306 від 19 липня 2007 року не отримував, як і не отримував листа з повідомленням про зупинення дії дозволу.

Припис Східного міжрегіонального територіального сектору Держгеонадрами України № 57, складений за результатом перевірки позивача від 21,22 травня 2012 року, містить у собі декілька вимог, в тому числі вимогу прискорити оформлення правовстановлюючих документів на землю під розташування промислового майданчику шахти «Димитрівська».

Позивачем на виконання цієї вимоги було направлено в Донецьку обласну державну адміністрацію пакет документів для погодження документації з землеустрою щодо відведення відповідної земельної ділянки, про що листом від 19 липня 2012 року за № 19/07-02 повідомлено Східний міжрегіональний територіальний сектор.

На виконання п. 4 рішення Донецької обласної державної адміністрації від 28 грудня 2012 року № 959 про передачу в оренду земельної ділянки позивачу, яким голову Шахтарської РДА зобов'язано укласти із позивачем відповідний договір оренди землі, 15 березня 2013 року позивач уклав із Шахтарською РДА договір оренди землі за № 2, про що повідомив Східний міжрегіональний сектор листом від 19 березня 2013 року за № 1903/01.

За поясненням позивача затримка відведення земельної ділянки відбулась не з його вини - вона обумовлена змінами в земельному законодавстві, зокрема, змінами з 1 січня 2013 року щодо державної реєстрації договорів оренди земельної ділянки. Так, до 16 червня 2013 року щоб укласти та зареєструвати договір оренди земельної ділянки державної або комунальної власності, відповідний державний орган або територіальна громада мали спочатку зареєструвати право власності на таку ділянку, і тільки після цього у них з'являлося право зареєструвати у відповідному територіальному органі Державної реєстраційної служби України договір оренди. Посилаючись на відсутність зрозумілого механізму реєстрації договору, Шахтарський територіальний орган Державної реєстраційної служби України до 16 червня 2013 року відмовляв позивачу у реєстрації зазначеного договору.

З 16 червня 2013 року відповідно до п. 9 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 6 вересня 2012 року були внесені зміни, якими нівельовано обов'язковість первинної реєстрації державним органом або територі-альною громадою права власності на землю задля подальшої її передачі в оренду, у звязку із чим 9 липня 2013 року позивач звернувся до Донецької обласної державної адміністрації з клопотанням (лист № 907/01) про державну реєстрацію договору оренди землі та 31 серпня 2013 року право оренди за договором оренди землі було зареєстровано.

Також позивач зазначив, що щорічно та своєчасно звітує про запаси вугілля за формою 5-гр, зазначаючи, що запаси вугілля залишені без змін, гірські роботи не здійснювалися та не здійснюються станом на час звернення до суду.

Враховуючи викладене, позивач вважає дії відповідача щодо анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4306 від 19 липня 2007 року на видобування вугілля кам'яного технічних меж шахти «Димитрівська» неправомірними, а наказ про таке анулювання таким, що підлягає скасуванню (а.с. 3-6).

Представник позивача до суду з'явився, надав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження (а.с. 81).

Разом із клопотанням надав додаткові пояснення, в яких зазначено, що відповідно до акту перевірки від 21,22 травня 2012 року у позивача виявлено лише одне порушення - не завершене оформлення правовстановлюючих документів на змелю під розташування промислового майданчику шахти «Димитрівська», втім, за результатами перевірки відповідно приписом від 23 травня 2013 року № 57а позивача було зобов'язано не лише прискорити оформлення правовстановлюючих документів на землю під розташування промислового майданчику шахти «Димитрівська», але й без зазначення строку виконання: забезпечити виконання узгодженої Програми розвитку гірничих робіт на 2012 рік (пп.2 п.1 припису); з початку ведення гірничо-підготовчих робіт на шахті «Димитрівська» забезпечити виконання рекомендацій Протоколу ДКЗ України № 1272 від 14 травня 2007 року щодо вивчення характеру дрібне амплітудної порушеності з метою оцінки її впливу на відпрацювання запасів та прогнозу ступеню порушеності площ, що передбачені для розробки (пп. 3 п. 1 припису); до початку гірничих робіт на шахті «Димитрівська» отримати дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та розміщення відходів виробництва (пп. 4 п. 1 припису).

Чинне законодавство України не передбачає можливості здійснення гірничих робіт до моменту оформлення їх виконавцем права на використання відповідної земельної ділянки, а оскільки видобувні роботи не ведуться, позивач не порушив п.п. 3 та 4 п. 1 Припису.

Щодо п.п. 2 п. 1 припису (виконання узгодженої Програми розвитку гірничих робіт на 2012 рік), то, як зазначив позивач, п. 8 акту перевірки встановлено, що позивачем виконано всі умови програми, які можна виконати і на етапі до оформлення земельного відводу. Виконання ж інших умов програми можливе лише після моменту оформлення відведення землі, інше чинним законодавством України не передбачено (а.с. 82-83).

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи Державна служба геології та надр України повідомлялась судом належним чином.

2 грудня 2013 року до суду надійшла заява від відповідача про відкладення розгляду справи з 3 грудня 2013 року у зв'язку із неможливістю внаслідок затримки фінансування направити для участі у судовому засіданні представника Державної служби геології та надр України (а.с. 44-45).

3 грудня 2013 року розгляд справи було відкладено на 12 грудня 2013 року.

10 грудня 2013 року до суду знов надійшла заява від відповідача про відкладення розгляду справи з тих самих причин, що зазначені у попередній заяві (а.с. 57-58).

11 грудня 2013 року до канцелярії суду надійшли заперечення на адміністративний позов від Державної служби геології та надр України разом із додатками на підтвердження наданих заперечень, в яких зазначено наступне.

Анулюванню спеціального дозволу позивача на користування надрами з метою видобування вугілля кам'яного технічних меж шахти «Димитрівська» № 4306 від 19 липня 2007 року передувало зупинення дії зазначеного дозволу.

Повноваження щодо зупинення дії спеціального дозволу відноситься до компетенції Державної служби геології та надр України на підставі п.п. 22 Порядку надання у спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 № 607.

Відповідно до п. 22 цього Порядку надання у спеціальних дозволів на користування надрами, дія дозволу може бути зупинена Державними службами геології та надр безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування та Державної податкової адміністрації у разі, зокрема, порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр (п.п. 1); порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища та раціональне використання надр (п.п. 5); невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування (п.п. 8).

30 квітня 2013 року Державною службою геології та надр України видано наказ № 218 , яким вирішено зупинити дію спеціального дозволу на користування надрами, наданого позивачу у зв'язку із порушенням останнім п.п. 1, 5, 8 п. 22 Порядку надання у спеціальних дозволів на користування надрами. Зазначені порушення підтверджуються результатами перевірки, проведеної Східним міжрегіональним територіальним сектором, яка оформлена актом перевірки від 21, 22 травня 2012 року № 57.

За результатами вказаної перевірки винесено Припис від 23 травня 2012 року № 57, яким позивача зобов'язано усунути виявлені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування у наступні терміни: прискорити оформлення правовстановлюючих документів на землю під розташування промислового майданчику шахти «Димитрівська» - до 23 липня 2012 року; забезпечити виконання узгодженої Програми розвитку гірничих робіт на 2012 рік; з початку ведіння гірничопідготовчих робіт на шахті «Димитрівська» забезпечити виконання рекомендацій Протоколу ДКЗ України № 1272 від 14 травня 2007 року; до початку гірничих робіт на шахті «Димитрівська» отримати дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та розміщення відходів виробництва. У Приписі міститься попередження, що у разі невиконання у встановлені терміни приписів перевірки на підставі п. 22 Порядку надання у спеціальних дозволів на користування надрами дія спеціального дозволу № 4278 від 13 червня 2007 року буде зупинена.

Впродовж фактично одного року після надання припису від ТОВ «ПІК «Патріот» не надходило доказів на підтвердження усунення встановлених актом перевірки від 21, 22 травня 2012 року порушень.

Наявність спеціального дозволу на користування надрами, в силу законодавства, не дає права на видобування корисних копалин. За відсутності належним чином оформленої земельної ділянки, надрокористувач не має права здійснювати їх видобування навіть за наявності спеціального дозволу. Таким чином, правомірне здійснення особою права користу-вання надрами на підставі та на умовах отриманого спеціального дозволу може відбутися тільки у разі оформлення у порядку чинного законодавства України земельної ділянки.

Листом від 17 травня 2013 року № 4580/03/14-13 позивача повідомлено про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4306 від 19 липня 2007 року.

Повідомлення про зупинення дії спецдозволу та про наданий на усунення порушень час було відправлено позивачу (лист від 17 травня 2013 року № 4580/03/14-13), однак, повернуто у зв'язку із закінченням терміну зберігання. Відповідач зазначає, що неотримання позиваечм повідомлення про зупинення дії дозволу свідчить не про його непроінформованість та необізнаність, а про його небажання отримати цей документ.

Таким чином, ТОВ «ПІК «Патріот» не забезпечило вжиття заходів для усунення причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами в установлений строк.

Відповідно до п.п. 9 п. 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами спеціальний дозвіл анулюється у разі невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлені строки. Припинення права користування надрами здійснюється шляхом прийняття Державною службою геології та надр наказу про анулювання дозволу.

Державою службою геології та надр України з метою не допущення протиправного використання надр наказом від 15 липня 2013 року № 364 анульовано спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування вугілля кам'яного технічних меж шахти «Димитрівська» № 4306 від 19 липня 2007 року.

Таким чином, відповідач при прийнятті спірного наказу діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачений діючим законодавством, з використанням повноважень з метою, з якою ці повноваження надані, врахувавши усі обставини.

На підставі вищевикладеного, відповідач просить суд відмовити ТОВ «ПІК «Патріот» у задоволенні його позовних вимог в повному обсязі (а.с. 59-64).

Відповідно до ч. 4 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час та місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Згідно ч. 6 ст. 128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи, що перешкод для розгляду справи, передбачених ст. 128 КАС України не має, представник відповідача в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи Державна служба геології та надр України повідомлялась судом належним чином, суд вважає за можливе розглянути справу у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Промислово-інвестиційна компанія «Патріот» (далі - позивач, ТОВ «ПІК «Патріот», Товариство), код ЄДРПОУ 33604469, зареєстровано в якості юридичної особи 7 липня 2005 року виконавчим комітетом Шахтарської міської ради, про що зроблений запис про державну реєстрацію № 1 264 102 0000 000194; місцезнаходження позивача: 56200, Донецька область, м. Шахтарськ, мкр. Журавлівка, буд. 15 (а.с. 85, 86).

Як вбачається зі статуту позивача та підтверджується довідкою з ЄДРПОУ, основним видом діяльності товариства є видобування й агломерація кам'яного вугілля (вид діяльності за КВЕД - 05.10) (а.с. 7-19, 86).

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України, від 6 квітня 2011 року № 391/2011, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно підпунктів 12 та 13 п. 4 цього Положення, Державна служба геології та надр України видає у встановленому порядку спеціальні дозволи на: геологічне вивчення родовищ корисних копалин; геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку родовищ корисних копалин; видобування корисних копалин; геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ з подальшим видобуванням нафти і газу (промисловою розробкою родовищ); будівництво та експлуатацію підземних споруд, не пов'язаних із видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об'єктів, що мають важливе наукове, культурне та рекреаційно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам'ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.

Відповідно до приписів зазначеного вище Положення, у даних правовідно-синах Державна служба геології та надр України є суб'єктом владних повноважень - спеціальним державним органом з питань надання дозволів на користуванням надрами, зупинення дії цих дозволів та анулювання їх дії.

Як вбачається з матеріалів справи, 19 липня 2007 року Міністерством охорони навколишнього природного середовища України ТОВ «ПІК «Патріот» видано спеціальний дозвіл на видобування вугілля кам'яного технічних меж шахти «Димитрівська» (шахтоділянка № 3/1 ділянки Міуська № 1-2), пласти: h-10-8, h-8-1, h-7 (а.с. 21).

З 21 по 22 травня 2012 року Східним міжрегіональним територіальним сектором управління державного геологічного контролю за веденням робіт з геологічного вивчення та використання надр Державної служби геології та надр України на підставі наказу № 110 від 20 березня 2012 року та направлення на перевірку № 65/12 від 27 квітня 2012 року на ТОВ «ПІК «Патріот» проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин. За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин № 57, відповідно до якого встановлено порушення ст. 125, 126 Земельного кодексу України, а саме: не завершене оформлення правовстановлюючих документів на землю під розташування промислового майданчику шахти «Димитрівська», у зв'язку з чим не досягнута мета спеціального дозволу на користування надрами (а.с. 22-28, 65-68).

23 травня 2012 року за результатами планової перевірки винесено Припис від № 57, відповідно до якого позивач зобов'язаний усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування, а саме: прискорити оформлення правовстановлюючих документів на землю під розташування промислового майданчику шахти «Димитрівська» - до 23 липня 2012 року; забезпечити виконання узгодженої Програми розвитку гірничих робіт на 2012 рік; з початку ведіння гірничопідготовчих робіт на шахті «Димитрівська» забезпечити виконання рекомендацій Протоколу ДКЗ України № 1272 від 14 травня 2007 року щодо вивчення характеру дрібно амплітудної порушеності з метою оцінки її впливу на відпрацювання запасів та прогнозу ступеню порушеності площ, що передбачені для розробки; до початку гірничих робіт на шахті «Димитрівська» отримати дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та розміщення відходів виробництва (а.с. 29, 69).

Позивач 19 липня 2012 року на адресу Східного міжрегіонального територіального сектору управління державного геологічного контролю за веденням робіт з геологічного вивчення та використання надр направив лист № 19/07-02, в якому повідомив про наступне: на виконання п. 1 припису № 57 від 23 травня 2012 року товариством направлено в Донецьку обласну державну адміністрацію пакет документів для погодження документації по землеустрою з Шахтарською районною державною адміністрацією по відводу земельної ділянки для розміщення промислової площадки шахти «Димитрівська»; п. 2 зазначеного припису № 57 (програма гірничих робіт на 2012 рік) не може бути виконано у зв'язку із несвоєчасним оформленням договору оренди землі під промислову площадку; гірничі роботи на шахті «Димитрівська» не проводяться (а.с. 30).

Розпорядженням Державної обласної державної адміністрації № 959 від 28 грудня 2012 року зобов'язано, зокрема, Шахтарську районну державну адміністрацію укласти договір оренди з ТОВ «ПІК «Патріот» (а.с. 88).

15 березня 2013 року між Донецької обласною державною адміністрацією в особі Шахтарської районної державної адміністрації та ТОВ «ПІК «Патріот» підписано договір оренди № 2 про передачу в строкове платне користування земельної ділянки загальної площею 1,1 га (кадастровий номер 1425286800:05:000:0001) для розміщення промислового майданчика шахти «Димитрівська» та під'їзної дороги до нього (а.с. 33-35, план (схема меж земельної ділянки - а.с. 37-39); підписано акт прийому передачі земельної ділянки (а.с. 36), акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розташованої на території Розсипненської сільської ради Шахтарського району Донецької області (а.с. 40)

19 березня 2013 року позивач листом № 1903/01 повідомив Східний міжрегіональний територіальний сектор управління державного геологічного контролю за веденням робіт з геологічного вивчення та використання, що на виконання п. 1 припису № 57 від 23 травня 2012 року товариством укладено договір оренди землі № 2 від 15 березня 2013 року з Шахтарською районною державною адміністрацією. Однак, за відсутністю нормативної бази договір не пройшов реєстрацію (а.с. 31).

30 квітня 2013 року Державною службою геології та надр України прийнято наказ № 218 «Про анулювання, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень», яким, зокрема, зупинено дію спеціального дозволу ТОВ «ПІК «Патріот» на користування надрами № 4306 від 19 липня 2007 року (а.с. 70-71). 12 травня 2013 року листом № 4580/03/14-13 про це повідомлено позивача, однак, зазначений лист повернувся до Держгеонадра України з відміткою на конверті «за закінченням терміну зберігання» (а.с. 72, 73).

9 липня 2013 року позивач звернувся до обласної державної адміністрації з проханням проведення державної реєстрації права на земельну ділянку 1,1 га для розміщення промислового майданчика шахти «Димитрівська» та під'їзної автодороги до нього (а.с. 87).

15 липня 2013 року Державною службою геології та надр України прийнято наказ № 364, яким, зокрема, анульовано дію спеціального дозволу ТОВ «ПІК «Патріот» на користування надрами № 4306 від 19 липня 2007 року (а.с. 74-75).

19 липня 2013 року листом Державної служби геології та надр України № 7850/02/14-13 повідомлено позивача, що спеціальний дозвіл на користування надрами № 4306 від 19 липня 2007 року на видобування вугілля кам'яного технічних меж шахти «Димитрівська» анульовано наказом Державної служби геології на надр України від 15 липня 2013 року № 364 у зв'язку із невжиттям заходів для усунення причин зупинення дозволу в установлений строк (а.с. 20, 76). Зазначений лист отримано позивачем 29 липня 2013 року (зв. бік а.с. 76).

Листом від 29 липня 2013 року № 29/07-01 ТОВ «ПІК «Патріот» повідомило відповідача про реєстрацію договору оренди землі від 1 березня 2013 року у районній державній адміністрації Шахтарського району (а.с. 32, 77, 97).

Не погодившись із анулювання дії спеціального дозволу позивач звернувся до суду із даним позовом.

При прийнятті рішення по справі суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до cт. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку у тому числі органів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Кодексу України Про надра від 27 липня 1994 року № 132/94-ВР (далі - Кодекс України Про надра), гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.

Відповідно до ст. 13 Кодексу України про надра, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Згідно зі ст. 14 Кодексу надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об'єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам'ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.

Статтею 19 Кодексу передбачено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Відповідно до ст. 24 Кодексу користувачі надр зобов'язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Як встановлено під час розгляду справи, за результатом проведеної перевірки позивача Державною службою геології та надр України був прийнятий припис про усунення виявлених порушень законодавства у сфері користування надрами.

При цьому, відповідно до акту перевірки за результатом її проведення (а.с. 22-28) було виявлено лише одне порушення: не завершене оформлення правовстановлюючих документів на землю під розташування промислового майданчику шахти «Димитрівська».

Але, як вбачається зі змісту припису № 57 від 23 травня 2012 року, позивача зобов'язано крім прискорення оформлення правовстановлюючих документів на землю під розташування промислового майданчику шахти "Димитрівська" зобов'язано ще й: забезпечити виконання узгодженої Програми розвитку гірничих робіт на 2012 рік; з початку ведіння гірничопідготовчих робіт на шахті «Димитрівська» забезпечити виконання рекомендацій Протоколу ДКЗ України № 1272 від 14 травня 2007 року щодо вивчення характеру дрібно амплітудної порушеності з метою оцінки її впливу на відпрацювання запасів та прогнозу ступеню порушеності площ, що передбачені для розробки; до початку гірничих робіт на шахті «Димитрівська» отримати дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та розміщення відходів виробництва.

Зазначене суперечить пунктам 15 та 16 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294, відповідно до яких за результатами проведення планової або позапланової перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю складається акт перевірки за формою, затвердженою Держгеонадрами, в якому зазначається стан виконання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та використання надр, а в разі невиконання зазначених вимог - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідне положення акта законодавства. У разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами.

Щодо виконання першого пункту припису, а саме - прискорення до 23 липня 2012 року оформлення правовстановлюючих документів на землю під розташування промислового майданчику шахти "Димитрівська", суд зазначає наступне.

Відповідно до матеріалів справи, на виконання цієї вимоги позивачем було здійснено низку заходів, а саме: 23 травня 2012 року направлено в Донецьку обласну державну адміністрацію пакет документів для погодження документації по землеустрою з Шахтарською районною державною адміністрацією по відводу земельної ділянки для розміщення промислової площадки шахти «Димитрівська», про що повідомлено відповідача листом від 19 липня 2012 року; 19 березня 2013 року повідомлено відповідача про підписання 15 березня 2013 року між Донецької обласною державною адміністрацією в особі Шахтарської районної державної адміністрації та ТОВ «ПІК «Патріот» договіру про передачу в строкове платне користування земельної ділянки загальної площею 1,1 га для розміщення промислового майданчика шахти «Димитрівська» та про підписання акту прийому передачі цієї ділянки, акту визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (а.с. 33-40); повідомлено відповідача про те, що гірничі роботи на шахті «Димитрівська» не проводяться, а п. 2 зазначеного припису № 57 (програма гірничих робіт на 2012 рік) не може бути виконано у зв'язку із несвоєчасним оформленням договору оренди землі під промислову площадку (а.с. 30). Крім цього, на підтвердження того, що гірничі роботи не проводяться, позивач надав суду про запаси вугілля формою 5-гр за 2009, 2010, 2011, 2012 року, в яких зазначено, що рівень запасу вугілля не змінюється протягом звітних періодів, гірські роботи не здійснюються (а.с. 89-95).

Таким чином, позивачем по справі були прийняті заходи, направлені на прискорення оформлення правовстановлюючих документів на землю під розташування промислового майданчику шахти "Димитрівська". Крім цього, приписом № 57а від 23 травня 2012 року позивача було зобов'язано прискорити до 23 липня 2012 року оформлення правовстановлюючих документів на землю, а не закінчити це оформлення.

Відповідно до п. 22 Порядкунадання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30 травня 2011 року, дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби, зокрема, у разі:

1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;

2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов'язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників або населення;

3) проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування;

4) наявності заборгованості з плати за користування надрами;

5) порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища;

6) проведення на наданій у користування ділянці надр робіт, не передбачених дозволом;

7) відсутності у надрокористувача під час проведення робіт ліцензії на провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону;

8) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування;

9) непереоформлення дозволу у випадках, передбачених пунктом 16 цього Порядку.

Як встановлено під час розгляду справи, у зв'язку із не невиконанням в повному обсязі припису відповідача Державною службою геології та надр України було прийнято наказ № 218 від 30 квітня 2013 року, яким, крім іншого, зупинено дію спеціального дозволу ТОВ «ПІК «Патріот» на користування надрами № 4306 від 19 липня 2007 року та зазначено, що товариству необхідно протягом 30 днів з моменту відправлення повідомлення про зупинення дії дозволу усунути порушення законодавства у сфері надрокористування (без уточнень - які саме порушення позивачу необхідно усунути) (а.с. 70-71).

12 травня 2013 року листом № 4580/03/14-13 про зупинення дії дозволу повідомлено позивача. Як встановлено під час розгляду справи, повідомлення про зупинення дії дозволу було направлено на адресу позивача, але останнім не отримано (а.с. 72, 73).

Таким чином, позивач не був обізнаний про зупинення дії наданого йому дозволу та не міг знати про встановлений термін, наданий йому на усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.

При цьому, продовжуючи виконувати вимоги припису № 57, позивач 9 липня 2013 року звернувся до обласної державної адміністрації з проханням проведення державної реєстрації права на земельну ділянку 1,1 га для розміщення промислового майданчика шахти «Димитрівська» та під'їзної автодороги до нього (а.с. 87).

15 липня 2013 року Державною службою геології та надр України прийнято наказ № 364 яким, зокрема, анульовано дію спеціального дозволу ТОВ «ПІК «Патріот» на користування надрами № 4306 від 19 липня 2007 року у зв'язку з невжиттям позивачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк (а.с. 74-75). При цьому, зі змісту оскаржуваного наказу № 57 не вбачається - за які саме не вжиті позивачем заходи було анульоване дозвіл.

Про анулювання дозволу позивача повідомлено листом від 19 липня 2013 року № 7850/02/14-13 (а.с. 20, 76), який був отриманий останнім 29 липня 2013 року (зв. бік а.с. 76).

В той же день, 29 липня 2013 року, позивач листом за вих. № 29/07-01 повідомив відповідача про реєстрацію договору оренди землі від 1 березня 2013 року у районній державній адміністрації Шахтарського району (а.с. 32, 77, 97).

Вирішуючи питання щодо правомірності прийняття наказу про анулювання дії дозволу на користування надрами, суд виходить з наступного.

Частиною 1 ст. 25 Кодексу України Про надра права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.

Згідно з ч. 1 ст. 26 Кодексу України Про надра право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Відповідно до ч. 2 цієї статті право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених п.п. 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Згідно ч. 3 даної статті законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Аналіз наведеної норми права дає підстави вважати, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку: у разі відсутності спору, Державна служба геології та надр України має право у випадках, передбачених п.п. 1, 2, 3 та 7 ч. 1 ст. 26 Кодексу України Про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених п.п. 4, 5, 6 цієї ж статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.

Згідно п. 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 № 615, право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби, за підстав: 1) відсутності потреби у подальшому користуванні надрами; 2) відмови надрокористувача від права користування надрами; 3) ліквідації юридичної особи або смерті фізичної особи - підприємця, фізичної особи, що є власниками дозволу; 4) встановлення рішенням суду факту подання надрокористувачем свідомо неправдивих відомостей, підробних документів; 5) використання надр не за призначенням; 6) визнання дозволу недійсним у судовому порядку; 7) визнання недійсним у судовому порядку аукціону, за результатами якого надано дозвіл; 8) вилучення в установленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр; 9) невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк; 10) припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів; 11) коли суб'єкт господарської діяльності протягом двох років, а щодо нафтогазоперспективних площ, родовищ нафти і газу - 180 календарних днів та газу (метану) вугільних родовищ - одного року з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами; 12) припинення дії договору оренди (концесії) цілісного майнового комплексу, укладеного надрокористувачем, якому надано дозвіл відповідно до п.п. 8 п. 8 цього Порядку, крім випадку набуття у власність об'єкта оренди (концесії).

Відповідно до п.п. 9 п. 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами право користування надрами припиняється Держгеонадрами безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.

Цей нормативний акт може встановлювати додаткові підстави для припинення користування надрами, оскільки таке право надано ч. 3 ст. 26 Кодексу України Про надра, але він не може змінювати правило, відповідно до якого у разі незгоди користувачів з припиненням права на користування надрами за неналежне користування ними здійснюється припинення такого права у судовому порядку.

Згідно ч. 2, 4, 6 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Суб'єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.

Відповідачем, як суб'єктом владних повноважень, не надано суду доказів на підтвердження отримання відповідачем згоди від позивача на припинення права користування надрами.

З позовної заяви та додаткових письмових пояснень позивача також не вбачається його згоди на припинення користування надрами.

Таким чином, припинення користування надрами в даному випадку повинно здійснюватися виключно в судовому порядку.

Зазначена позиція суду відповідає практиці Верховного суду України з розгляду справ цієї категорії, зокрема, у постановах від 19 серпня 2008 року (справа № 21-1041во08), від 25 червня 2011 року (справа №21-36а11), від 19 вересня 2011 року по справі №21-164а11, від 15 квітня 2013 року (справа № 21-134а13), рішення якого відповідно до положень ст. 244-2 КАС України є обов'язковими для суду

З урахуванням встановлених судом обставин, беручи до уваги приписи ст. 71 КАС України, суд дійшов висновку про недоведеність відповідачем правомірності прийнятого наказу № 364 від 15 липня 2013 року в частині анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами № 4306 від 19 липня 2007 року, виданому позивачу Міністерством охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно, адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Промислово-інвестиційної компанії «Патріот» підлягає задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

Керуючись ст. 2, ст. 69-71, ст. 86, ст. 94, ст. 158-163, ст. 167, ст. 185, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Промислово-інвестиційної компанії «Патріот» до Державної служби геології та надр України про визнання неправомірними дії та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.

Визнати неправомірними дії відповідача щодо анулювання виданого позивачу спеціального дозволу на користування надрами № 4306 від 19 липня 2007 року на видобування вугілля кам'яного технічних меж шахти «Дмитрієвська».

Визнати неправомірним та скасувати наказ відповідача від 15 липня 2013 року № 364 в частині анулювання виданого позивачу Міністерством охорони навколишнього природного середовища спеціального дозволу № 4306 від 19 липня 2007 року на користування надрами - видобування кам'яного вугілля технічних меж шахти «Дмитрієвська».

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Промислово-інвестиційної компанії «Патріот» (код ЄДРПОУ 33604469) витрати по сплаті судового збору у розмірі 68 (шістдесят вісім) грн 82 коп.

Постанова прийнята у нарадчій кімнаті, її вступна та резолютивна частини складені та підписані 12 грудня 2013 року.

Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови складений 17 грудня 2013 року.

Головуючий суддя Волгіна Н.П.

Судді Дворников М.С.

Наумова К.Г.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2013
Оприлюднено08.01.2014
Номер документу36449504
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/16314/13-а

Ухвала від 28.01.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон М.М.

Ухвала від 14.01.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон М.М.

Ухвала від 22.05.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Розваляєва Т.С.

Ухвала від 13.02.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон М.М.

Ухвала від 14.01.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон М.М.

Постанова від 12.12.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 15.11.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні