Рішення
від 14.01.2014 по справі 901/3976/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

14.01.2014Справа № 901/3976/13 за позовом Заступника прокурора Автономної Республіки Крим в інтересах держави в особі:

1) Кабінету Міністрів України;

2) Державного підприємства Міністерства оборони України «Центральний військовий санаторій «Ялтинський»

до відповідачів:

3) Ялтинської міської ради;

4) Товариства з обмеженою відповідальністю «Дворцово - парковий ансамбль»

про визнання недійсними та скасування рішень і договору оренди земельної ділянки

За участю третіх осіб, яки не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:

- Державної інспекції сільського господарства в Автономній Республіці Крим (вул. Кечкеметська, 198, м. Сімферополь, 95050).

- Міністерства оборони України (вул. Грушевського, 30/1, м. Київ, 01021).

Суддя С.С. Потопальський

Представники сторін:

Від прокуратури - Приймак А.О., службове посвідчення № 017186 від 29.05.2013 р.;

Від позивача1- Соловйова К.С., довіреність № 91-32/1202 від 30.12.2013, представник;

Від позивача 2- не з'явився;

Від відповідача1- не з'явився;

Від відповідача 2- Войцеховська Ю.В., довіреність № 144/1002 від 10.12.2013, представник;

Від третьої особи 1- Зигар Т.В., довіреність № 10-19/47 від 31.12.2013, представник;

Від третьої особи 2- не з'явився,

СУТЬ СПОРУ: Заступник прокурора Автономної Республіки Крим в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Міністерства оборони України «Центральний військовий санаторій «Ялтинський» звернувся до Господарського суду Автономної Республіки Крим з позовом до Ялтинської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю «Дворцово-парковий ансамбль» про визнання недійсним та скасування рішення 14 сесії 5 скликання Ялтинської міської ради від 14.12.2007 № 173 щодо припинення ДП МОУ «ЦВС «Ялтинський» права постійного користування земельною ділянкою площею 16,5709 га земель оздоровчого призначення; визнання недійсним та скасування рішення 29 сесії 5 скликання Ялтинської міської ради від 22.12.2009 № 208 щодо затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду ТОВ «Дворцово-парковий ансамбль» земельної ділянки площею 12,9212 га (кадастровий номер 0111900000:01:003:0184); визнання недійсним договору оренди земельної ділянки площею 12,9212 га (кадастровий номер: 0111900000:01:003:0184), укладеного 26.03.2010 зареєстрований 27.05.2010.

Державне підприємство «Центральний військовий санаторій «Ялтинський» та Ялтинська міська рада, явку повноважних представників у судове засідання не забезпечили, про день та місце слухання справи сповіщені належним чином - рекомендованою кореспонденцію.

Відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю «Дворцово - парковий ансамбль» було заявлено клопотання про зупинення провадження по справі до набрання законної сили судового рішення по адміністративній справі № 121/4155/13-а про визнання протиправними та скасування рішення Ялтинської міської ради від 29.04.2013 «Про розгляд подання прокурора м.Ялта № 119-6277 вих. № 13 від 18.04.2013 на рішення Ялтинської міської ради від 14.12.2007 № 173.

Зазначене клопотання задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.

Відповідно до ч.1 ст.79 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд зупиняє провадження по справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов`язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом.

Як свідчать матеріали справи, адміністративна справа № 121/4155/13-а розглянута судом. Зокрема, постановою Севастопольського Адміністративного суду від 04.11.2013 задоволено апеляційну скаргу Прокуратури м. Ялта у справі №121/4155/13-а та скасовано постанову Ялтинського міського суду Автономної Республіки Крим від 09.09.2013 року у справі №121/4155/13-а, а в задоволенні позову відмовлено.

При цьому, подання відповідачем касаційної скарги у справі №121/4155/13-а до Вищого адміністративного суду України не перешкоджає розгляду даної справи по суті, оскільки постанова Севастопольського Адміністративного суду від 04.11.2013 вступила у законну чинність.

З таких обставин відсутні підстави для задоволення клопотання ТОВ «Дворцово - парковий ансамбль» про зупинення провадження по справі.

Розгляд справи відкладався в порядку ст.77 Господарського процесуального кодексу України.

Дослідивши представлені докази, заслухавши пояснення представників сторін, третьої особи та прокурора, суд

ВСТАНОВИВ :

Проведеною органами прокуратури АР Крим перевіркою встановлені порушення вимог законодавства при вилученні Ялтинською міською радою земель державної власності оздоровчого призначення, що перебували в користуванні Державного підприємства «Центральний військовий санаторій «Ялтинський» та подальшій передачі їх в користування, що полягають в наступному.

Наказом Міністра оборони України від 11.07.2000 № 209 на фондах ліквідованого Ялтинського військового санаторію створено Державне підприємство Міністерства оборони України «Центральний військовий санаторій «Ялтинський» (м. Ялта, вул. Свердлова, 32), далі по тексту - ДП МОУ «ЦВС «Ялтинський» - який підпорядковується Міністерству оборони України, при цьому останній є органом управління майном санаторію.

Згідно статуту ДП МОУ «ЦВС «Ялтинський», затвердженого Міністром оборони України 11.07.2000 та зареєстрованого в реєстрі суб'єктів підприємницької діяльності 07.11.2000, підприємство створене для лікування та оздоровлення військовослужбовців та інших осіб; одним з основних напрямків діяльності є організація та проведення санаторно-курортного лікування хворих згідно з медичними показаннями.

Рішенням Ялтинської міської ради від 29.11.2001 № 34 надано у постійне користування ДП МОУ «ЦВС «Ялтинський» для експлуатації та обслуговування санаторію земельну ділянку площею 18,024 га та 28.12.2001, видано державний акт, зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 172.

У листі управління Держземагенства у місті Ялті від 05.11.2013 №8798-2/ю-25-4 зазначено, що вказана земельна ділянка згідно Державної статистичної звітності «Облік земель» (форма 6-зем) станом на 2007 рік рахувалась на обліку: рядок 7.2 (шифр 85) «Землі оздоровчого призначення» (категорія земель), в тому числі по окремих видах використання в межах категорії земель: графи 34, 43, 79 «забудовані землі», «землі суспільного призначення», «землі оздоровчого призначення».

Інструкція із заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, ба-зем, 6б-зем, 2-зем), затверджена наказом Державного комітету статистики України від 05.11.1998 № 377, передбачає, що у рядку 85 зазначаються дані про землекористувачів земель оздоровчого призначення, а у графах відображається класифікація земель згідно зі «Стандартною статистичною класифікацією землекористування ЄЕК», як змішана: за видами земельних угідь та видами економічної діяльності.

Таким чином, земельна ділянка площею 18,024 га, що перебувала в користуванні ДП МОУ «ЦВС «Ялтинський» відносилась до земель оздоровчого призначення, що згідно ст. 19 Земельного кодексу України, є окремою категорією земель.

Земельний кодекс України та Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» (ст. 62) визначає землі оздоровчого призначення як курортні і лікувально-оздоровчі зони, території яких мають природні лікувальні фактори (кліматичні та інші умови), сприятливі для лікування і оздоровлення людей. Закон України «Про курорти» від 05.10.2000 під поняттям «курорт» вважає освоєну природну територію на землях оздоровчого призначення, що має природні лікувальні ресурси, необхідні для їх експлуатації будівлі та споруди, використовується з метою лікування, медичної реабілітації, профілактики захворювань та для рекреації і підлягає особливій охороні. Загальнодержавною програмою формування національної екологічної мережі України на 2000 - 2015 роки курортні і лікувально-оздоровчі території віднесені до об'єктів, що підлягають особливій охороні.

Місто Ялта включене до Переліку населених пунктів, віднесених до курортних, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.1996 року № 1576 (з відповідними змінами).

Відповідно до п. «ж» ч.3 ст. 84 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), земельні ділянки, на яких розташовані державні підприємства, є землями державної власності та не можуть передаватися у комунальну власність. Аналогічна норма міститься в Законі України «Про розмежування земель державної та комунальної власності» від 05.02.2004.

Частиною 9 ст. 149 ЗК України передбачено, що вилучення земель державної власності (зокрема, оздоровчого призначення), які перебувають у постійному користуванні, здійснюється виключно Кабінетом Міністрів України.

Проте, рішенням Ялтинської міської ради від 14.12.2007 № 173 з посиланням на статті 141-142, 149 ЗК України ДП МОУ «ЦВС «Ялтинський» припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 16,5709 га із загальної площі 18,024 га, наданої для обслуговування санаторію - «землі оздоровчого призначення» - та включено їх до земель Ялтинської міської ради на підставі листа Міністерства оборони України від 31.10.2007 № 197/18.

Отже, Ялтинською міською радою вказане рішення прийнято з порушенням виключної компетенції Кабінету Міністрів України щодо вилучення земельних ділянок державної власності оздоровчого призначення, які перебувають у постійному користуванні.

Слід також зазначити, що згідно листа Міністра оборони України № 220/4610 від 11.12.2007, зазначено, що лист від 31.10.2007 про згоду на відчудження спірної земельної ділянки, реєстрації у структурному підрозділі Міністерства не проходив, та містить підпис, який не належить Міністру оборони України. Вказано, що підстави для вилучення земельної ділянки з користування ДП МОУ «ЦВС «Ялтинський» відсутні.

Згідно зі ст. ст. 6, 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Стаття 116 Земельного кодексу України вказує, що надання у користування земельної ділянки, яка перебуває у власності або користуванні провадиться лише після вилучення її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Земельні ділянки в таких випадках можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, за згодою землекористувачів (частини 1 та 2 статті 149 ЗК України).

За таких обставин, рішення Ялтинської міської ради від 14.12.2007 № 173 прийнято з перевищенням Ялтинською міською радою власних повноважень та всупереч волі користувача земель.

Згідно статті 155 Земельного кодексу України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Також слід зазначити, що правову оцінку законності права TOB «Дворцово- парковий ансамбль» на оренду вказаної земельної ділянки надано судом.

Зокрема, рішенням Севастопольського апеляційного господарського суду від 16.12.2008 по справі № 2-8/7856-2008, залишеним у силі постановою Вищого господарського суду України від 30.06.2009, зазначено, що відповідно до п. 12 розділу 10 ЗК України, до розмежування земель державної та комунальної власності розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні міські ради. При цьому, п «г» ч. 1 ст. 12 ЗК України, до компетенції місцевих рад віднесено право вилучення земельних ділянок лише із земель комунальної власності, а згідно з п. «а» ч. 1 ст. 13 та п «а» ч. 1 ст. 16 ЗК України, розпорядження землями державної власності відноситься до повноважень Кабінету Міністрів України та Ради Міністрів АР Крим. Проаналізувавши наведені норми законодавства, суд дійшов висновку, що до розмежування земель державної та комунальної власності розпорядження землями, на яких розташовані державні підприємства є неможливим. Судом встановлено, що у Ялтинської міської ради відсутні будь - які підстави для розпорядження вказаною земельною ділянкою ДП МОУ «ЦВС «Ялтинський». З цих же підстав, було відмовлено в задоволенні вимоги TOB «Дворцово-парковий ансамбль» щодо припинення ДП МОУ «ЦВС «Ялтинський» права користування земельною ділянкою площею 12,9212 га, що розташована в м. Ялта по вулиці Свердлова, 32, 34, 38 та відмовлено у визнанні за TOB «Дворцово-парковий ансамбль» права на оренду земельної ділянки.

Зазначене судове рішення має преюдиційне значення для вирішення справи.

Незважаючи на допущені порушення при вилученні зазначеної земельної ділянки рішенням Ялтинської міської ради від 22.12.2009 № 208 затверджено проект землеустрою, а ділянку передано в оренду. Вказане рішення стало підставою для укладення 26.03.2010 договору оренди земельної ділянки між Ялтинською міською радою та TOB «Дворцово - парковий ансамбль». Вказаними договором та рішенням передбачено, що земельна ділянка надається в оренду для реконструкції, будівництва та обслуговування будівель і споруд, (п. 5.1 Договору).

Водночас, землі оздоровчого призначення є об'єктами особливої охорони, тому їх правовий режим базується на певних обмеженнях і заборонах. Законодавство (ст. 62 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» і п. 1 ст. 48 ЗК України) забороняє на землях оздоровчого призначення діяльність, яка суперечить їх цільовому призначенню або може негативно впливати на лікувальні властивості і санітарний стан території, що підлягає особливій охороні.

Порушення при вилученні з користування ДП МОУ «ЦВС «Ялтинський» земель та їх передачі в оренду зафіксовані також в Актах перевірок Держсільгоспінспекції від 17.04.2013 та 14.11.2013.

Враховуючи положення Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» до повноважень Державної інспекції сільського господарства віднесено здійснення контролю за використанням та охороною земель, у тому числі в діяльності органів місцевого самоврядування.

Таким чином за фактом порушення вимог земельного законодавства, що виникли при розпорядженні Ялтинською міською радою спірною земельною ділянкою у Державній інспекції сільського господарства в АР Крим виникають відповідні права та обов'язки, у тому числі щодо участі у розгляді зазначеної справи як третьої особи.

У листі заступника начальника Головного управління містобудування, архітектури та регіонального розвитку Ялтинської міської ради від 5.11.2013 за № 01.2-11/5727 зазначено, що містобудівні обґрунтування розміщення б'єктів TOB «Дворцово - парковий ансамбль» в управління не надходили.

Зважаючи на порушення, допущені при розробленні проекту землеустрою щодо передачі земельної ділянки площею 12,9212 га в оренду OB «Дворцово -парковий ансамбль», Головним управлінням містобудування, архітектури та регіонального розвитку Ялтинської міської ради 23.04.2013 відкликано висновок № 05/4170 від 25.05.2009 щодо можливості цільового використання земельної ділянки TOB «Дворцово - парковий ансамбль» площею 12,912 га для реконструкції, будівництва та обслуговування будівель та споруд.

Згідно ст. 21 ЗК України, порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок юридичним особам та визнання недійсними угод щодо них.

Відповідно до ч.І ст. 215 Цивільного кодексу України (далі - ЦК), підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою- третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Частиною 1 ст. 203 ЦК встановлено, що зміст правочину не можу суперечити цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно ч. 7 ст. 93 ЗК України, орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи.

Водночас, Ялтинською міською радою передано в оренду TOB «Дворцово - парковий ансамбль» земельну ділянку, яка у відповідності до ст.ст. 80, 84 Земельного кодексу України, відноситься до земель державної власності та до комунальної власності повноважним органом (Кабінетом Міністрів України) ніколи не передавалася.

Так, згідно ст. 13 Земельного кодексу України, розпорядження землями державної вланості у межах, визначених цим Кодексом, покладено на Кабінет Міністрів України. Частиною 7 ст. 122 ЗК передбачено, що Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтями 149 цього Кодексу. Частиною 9 ст. 150 ЗК України врегульовано питання вилучення з постійного користування земельних ділянок оздоровчого призначення Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, договір оренди також укладений з порушенням законодавства.

Зважаючи на те, що при укладенні договору оренди земельної ділянки не були дотримані вимоги, передбачені ст. 203 ЦК, у відповідності до ст. 215 ЦК, такий правочин підлягає визнанню судом недійсним.

Враховуючи вищенаведене позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню повністю.

Щодо позовної давності слід зазначити наступне, відповідно до частини 1 статті 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Як свідчать матеріали справи, про зазначені факти порушень вимог земельного законодавства органам прокуратури стало відомо у квітні 2013 року за результатами перевірки, проведеної Державною інспекцією сільського господарства в АР Крим. Отже строк позовної давності не є пропущеним.

Судові витрати по сплаті судового збору судом покладаються на відповідачів в порядку ст.49 Господарського процесуального кодексу України.

Вступна та резолютивна частини рішення оголошені в судовому засіданні 14.01.2014.

Повне рішення складено 16.01.2014.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 33, 44, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним та скасувати рішення 14 сесії 5 скликання Ялтинської міської ради від 14.12.2007 № 173 щодо припинення Державним підприємством Міністерства оборони України «Центральний військовий санаторій «Ялтинський» права постійного користування земельною ділянкою площею 16,5709 га земель оздоровчого призначення.

3. Визнати недійсним та скасувати рішення 29 сесії 5 скликання Ялтинської міської ради від 22.12.2009 № 208 щодо затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Дворцово-парковий ансамбль» земельної ділянки площею 12,9212 га (кадастровий номер 0111900000:01:003:0184).

4. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 12,9212 га (кадастровий номер: 0111900000:01:003:0184), укладений 26.03.2010 між Ялтинською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальнстю «Дворцово - парковий ансамбль», зареєстрований 27.05.2010.

5. Стягнути з Ялтинської міської ради, (пл..Радянська, 1, м.Ялта, ЭДРПОУ 25149223) на користь Державного бюджету України (Управління Державної казначейської служби України у м.Сімферополі , Автономної Республіки Крим, ЄДРПОУ 38040558, МФО 824026, банк - ГУ ДКСУ в АР Крим) 2294,00 грн. судового збору.

6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Дворцово - парковий ансамбль», (вул.Плотинна, 9, м.Сімферополь, ЭДРПОУ 35941471) на користь Державного бюджету України (Управління Державної казначейської служби України у м.Сімферополі, Автономної Республіки Крим, ЄДРПОУ 38040558, МФО 824026, банк - ГУ ДКСУ в АР Крим) 1147,00 грн. судового збору.

Накази видати після вступу рішення в законну чинність.

Суддя С.С. Потопальський

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення14.01.2014
Оприлюднено16.01.2014
Номер документу36640623
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —901/3976/13

Постанова від 16.08.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

Ухвала від 03.08.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

Ухвала від 03.02.2015

Господарське

Господарський суд Київської області

Лопатін А.В.

Ухвала від 23.01.2015

Господарське

Господарський суд Київської області

Лопатін А.В.

Постанова від 24.05.2016

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 16.10.2015

Господарське

Господарський суд Київської області

Карпечкін Т.П.

Постанова від 29.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

Ухвала від 07.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

Постанова від 01.07.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 11.06.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні