cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 січня 2014 року Справа № 905/2639/13
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого суддіОвечкіна В.Е., суддівЧернова Є.В., Цвігун В.Л., розглянув касаційну скаргу ТОВ "Деметра-Н" на постановувід 18.11.2013 р. Донецького апеляційного господарського суду у справі№905/2639/13 господарського суду Донецької області за позовомГорлівської міської ради доТОВ "Деметра-Н" провнесення змін до договору оренди землі від 04.12.2007 р. за участю представників:
повивача: не з'явився;
відповідача: Есаулов В.О. - директор (наказ №1 від 03.08.2010);
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Донецької області від 27.08.2013 (судді М. Гринник, О. Чернова, С. Фурсова) внесено зміни до договору оренди землі від 04.12.2007р. №040715200398 з моменту набрання судовим рішенням чинності в редакції додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 18.11.2013 (судді Н. Будко, І. Москальова, А. Мясищев) рішення господарського суду Донецької області від 27.08.2013 змінено в частині розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру місячної орендної плати. В іншій частині рішення залишено без змін.
Не погоджуючись із прийнятими у справі судовими актами, товариство з обмеженою відповідальністю "Деметра-Н" - відповідач у справі, - звернулося із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Донецької області від 27.08.2013 та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 18.11.2013, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову. Вважає, що встановлення Горлівською міською радою нової грошової оцінки земель міста Горлівка не є обов'язковою підставою для внесення змін до договору оренди землі від 04.12.2007 в частині розміру орендної плати. Також, зауважує, що судами безпідставно незастосовано ст. 79 ГПК України та не зупинено провадження у справі.
Ознайомившись з матеріалами та обставинами справи на предмет надання їм попередніми судовими інстанціями належної юридичної оцінки та повноти встановлення обставин, дотримання норм матеріального та процесуального права, згідно з вимогами ст.111 5 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно ст.111 7 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.
04.12.2007р. між Горлівською міською радою (орендодавцем) та ТОВ «Деметра-Н» (орендарем) було укладено договір оренди землі (зареєстрований у Горлівському відділі Донецької РФ ДП «Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 12.12.2007р. за №040715200398), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове (на 10 років) платне користування земельну ділянку згідно рішення Горлівської міської ради від 26.10.2007р. №V/23-22 (для підприємств іншої промисловості, 1.10.5.), яка знаходиться за адресою: вул. Шашуріна, 2-е, Микитівський район, м. Горлівка Донецької області.
Згідно з п.2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 13,0428га.
На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна (будівлі), що належать ТОВ «Деметра-Н» на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно.
Відповідно до п.5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6480967грн. (49,69грн./кв.м.).
Згідно з п.9 договору, орендна плата вноситься орендарем у вигляді грошових внесків та в розмірі 5400,81грн. у місяць.
Пунктом 13 договору сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: - зміни умов господарювання, передбачених договором; - зміни розмірів земельного податку , підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; - в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до п.36 договору, зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.
27.05.2011р. Горлівською міською радою було прийнято рішення №VI/9-23 «Про врегулювання питань з перегляду умов діючих договорів оренди землі щодо зміни орендної плати за землю у зв'язку з затвердженням технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Горлівка Донецької області», яким, зокрема, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Горлівка Донецької області, проведеної в червні 2008 року ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України» Донецькою регіональною філією, а також вирішено внести зміни до договорів оренди землі шляхом доповнення підстав для перегляду орендної плати за землю підставою «зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки».
У зв'язку з прийняттям Горлівською міською радою рішення №VI/9-23 від 27.05.2011р. позивач звертався до відповідача з листом №02-3281 від 11.10.2012р. про перегляд вищевказаного договору оренди землі, а також направляв останньому проект додаткової угоди, яку пропонував укласти протягом місяця з дня одержання. Згідно зазначеного проекту, позивач пропонував внести зміни до п.п.1, 2, 5, 9,13 договору в частині опису об'єкта оренди, нормативної грошової оцінки землі, розміру орендної плати за землю, умов перегляду розміру орендної плати, а також пропонував доповнити договір новим розділом «Умови відчуження, передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки» та викласти розрахунок розміру орендної плати (таблиця №1) в новій редакції.
Неотримання позивачем відповіді стало підставою звернення до суду.
З врахуванням заяви про уточнення позовних вимог Горлівська міська рада просить суд внести зміни до договору оренди землі від 04.12.2007, а саме: п.1 викласти в новій редакції: «Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування будівель та споруд по виробництву феросплавів та іншої продукції, не віднесеної до інших угруповань, згідно рішення Горлівської міської ради від 26.10.2007р. №V/23-22»;
п.2 викласти в новій редакції: «В оренду передається земельна ділянка кадастровий номер 1410600000:03:006:0053, яка розташована за адресою: вул. Шашуріна, 2е, в Микитівському районі м. Горлівка Донецької області, розміром 13,0428га»;
п.5 викласти в новій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 16647996грн. (127,64грн./кв.м.)»;
п.9 викласти в новій редакції: «Орендна плата вноситься ОРЕНДАРЕМ на рахунок одержувача: УДКСУ у м. Горлівка, в місцевий бюджет Микитівського району р/р №33215812700020 в ГУДКСУ у Донецькій області м. Донецьк, код ОКПО 38023569, МФО 834016, код плати за оренду землі 13050200 в розмірі 41619,99 гривень у місяць»;
пункт 13 викласти в новій редакції: «Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
- в інших випадках передбачених законом.
Доповнити договір новим розділом: «Умови відчуження, передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.Право на оренду земельної ділянки не може бути продане або іншим чином відчужене іншим особам, передане у заставу та внесене до статутного фонду».
Розрахунок розміру орендної плати викласти в новій редакції.
Задовольняючи позовні вимоги, суди, з посиланням на ст.ст. 126,206 ЗК України, ст.ст. 274,288 ПК України, ст.ст.632,651,653,654 ЦК України, ст.ст. 1,15,21,30 ЗУ "Про оренду землі" дійшли висновку про те, що приписами цивільного і податкового закону та умовами спірного договору встановлена можливість внесення до нього відповідних змін за умови, що в матеріалах справи наявні чинне рішення міської ради про врегулювання питань з перегляду умов діючих договорів оренди землі щодо зміни орендної плати за землю у зв'язку з затвердженням технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Горлівка. Щодо внесення змін до пунктів 1 і 2 спірного договору, доповнення його розділом «Умови відчуження, передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки», а також викладення у новій редакції розрахунку розміру орендної плати (таблиця №1), то судами зауважено, що заявлені позовні вимоги не суперечать діючому законодавству і також підлягають задоволенню в цій частині (з урахуванням відомостей витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №2567 від 12.11.2013р.). Водночас, апеляційним судом здійснено перерахунок розміру орендної плати та змінено рішення господарського суду Донецької області в цій частині, а саме: в п.5 нової редакції спірного договору розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки визначено як 16647830 грн. (127,64грн./кв.м.), в п.9 нової редакції договору розмір місячної орендної плати визначено як 41619,58грн., та в розрахунку розміру орендної плати (таблиця 1) розмір земельного податку визначено як 166478,30грн./рік та розмір орендної плати - 499434,90 грн./рік.
З огляду на встановлені попередніми судовими інстанціями обставини справи колегія суддів зазначає наступне.
Приписами статті 288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 % нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12% нормативної грошової оцінки.
Статтею 271 цього Кодексу визначено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
Згідно з підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII Податкового кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Частиною 2 ст.18 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003, № 1378-IV, зі змінами та доповненнями передбачено, що, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.
Статтею 15 вказано закону встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. При цьому, відповідно до ч.2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", після затвердження нормативної грошової оцінки у встановленому законом порядку, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Таким чином, законодавством передбачено періодичне здійснення нормативно-грошової оцінки земель відповідними органами місцевого самоврядування. Така оцінка здійснена у встановленому законом порядку та затверджена рішенням Горлівської міської ради від 27.05.2011 №VI/9-23. Згідно з Витягом №2567 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого 12.11.2013, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, переданої в оренду за договором від 04.12.2007 складає 16647830 гривень (а.с.139).
Згідно зі ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень визначених законом, приймають рішення які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому в разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки, ці обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.
Така ж норма закріплена у ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", відповідно до якої, акти органів місцевого самоврядування прийняті в межах своїх повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами і організаціями, посадовцями, а також громадянами, які постійно проживають на відповідній території. Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи і організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяні місцевому самоврядуванню збитки їх діями або бездіяльністю, а також в результаті невиконання рішень органів і посадових осіб місцевого самоврядування.
Відповідач зазначене рішення міської ради в установленому порядку не оскаржував, воно не скасоване і не визнане недійсними, а тому, є обов'язковим для виконання на відповідній території. Витяг з технічної документації відповідачем також не оскаржувався.
Крім того, відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.
Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Таким чином, оскільки сторонами в договорі оренди передбачено можливість збільшення розміру орендної плати (п. 13 договору), а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати (прийняття радою рішення, яким затверджено нову нормативну оцінку) є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (Постанови Верховного суду України від 27.12.2010 у справі №27/15-10, від 23.05.2011 у справі №7/105-10(30/234-09), від 04.07.2011 у справі №41/81пд).
З огляду на викладене вище колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про необхідність внесення змін у п.п. 5,9,13 договору щодо розміру орендної плати. При цьому, з врахуванням витягу №2567 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого 12.11.2013 колегія суддів вважає правильним розрахунок орендної плати, здійснений апеляційним судом.
Щодо внесення змін у п. 1,2 договору, то судами встановлено, що заявляючи позовні вимоги про зміну умов договору оренди, позивач послався на Закони України від 07.07.2011р. №3613-VI та від 16.09.2008р. №509-VI, якими внесено зміни до ст.15 ЗУ "Про оренду землі" та згідно з якими договір оренди землі доповнено наступними істотними умовами: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. Відтак, без внесення зазначених змін в пункти 1,2, останні не будуть відповідати вимогам чинного законодавства. Беручи до уваги викладене, та з врахуванням того, що відповідач не заперечує проти внесення змін до вказаних пунктів, колегія суддів погоджується з висновками судів про задоволення позову і в цій частині.
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про те, що судами попередніх інстанцій повно та всебічно досліджено обставини справи, правильно застосовано норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини. Висновки про задоволення позовних вимог є обґрунтованими. Водночас, при вирішення питання щодо розміру орендної плати, місцевий суд припустився помилки - розрахунок було здійснено без врахування даних витягу з технічної документації з нормативно-грошової оцінки землі. Зазначене було виправлено апеляційним судом.
Водночас, з підстав викладених вище колегія суддів відхиляє доводи скаржника про те, що встановлення Горлівською міською радою нової грошової оцінки земель міста Горлівка не є обов'язковою підставою для внесення змін до договору оренди землі від 04.12.2007 в частині розміру орендної плати.
Також, колегія суддів вважає безпідставними доводи скаржника про незастосування судами ст. 79 ГПК України. Так, відповідно до ч.1 ст. 79 ГПК України господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи , що розглядається іншим судом, а також у разі звернення господарського суду із судовим дорученням про надання правової допомоги до іноземного суду або іншого компетентного органу іноземної держави. Відповідачем не подано доказів того, що в провадженні суду розглядається інша справа, без вирішення якої неможливо було б розглянути дану справу. До клопотання про зупинення провадження у справі (а.с. 92) скаржником додано лише копію позовної заяви, що ажніяк не може свідчити про наявність в провадженні суду іншої справи, пов'язаної з даною.
Керуючись ст.ст.111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 10 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, - Вищий господарський суд України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Деметра-Н" залишити без задоволення.
Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 18.11.2013 у справі №905/2639/13 залишити без змін.
Головуючий, суддяВ. Овечкін Судді:Є. Чернов В. Цвігун
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2014 |
Оприлюднено | 22.01.2014 |
Номер документу | 36721808 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Цвігун В. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні