Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
(в порядку письмового провадження)
14 січня 2014 року Справа № 811/2926/13-а
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Хилько Л.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроконтракт - Н" до відділу Держземагентства в Олександрівському районі Кіровоградської області, реєстраційної служби Олександрівського районного управління юстиції Кіровоградської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - ОСОБА_2, про зобов'язання вчинити певні дії щодо скасування державної реєстрації, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Агроконтракт - Н" (надалі - позивач) звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до відділу Держземагентства в Олександрівському районі Кіровоградської області (надалі - відповідач 1) та (з врахуванням клопотання про залучення другого відповідача у справі) до реєстраційної служби Олександрівського районного управління юстиції Кіровоградської області (надалі - відповідач 2), в якому, з урахуванням змін позовних вимог, просить суд зобов'язати відповідача 2 вчинити певні дії, а саме скасувати державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки, укладеного між ОСОБА_2 (надалі - третя особа) та ТОВ "АПК "Ніка" №1077 площею 6,00, розташованої за адресою: с. Родниківка, Олександрівський район, Кіровоградська область.
Позов мотивовано тим, що між позивачем та ОСОБА_3 03.12.2007 р. було укладено договір оренди земельної ділянки №1077 площею 6,00 га на території Родниківської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області терміном на 10 років. Після смерті ОСОБА_3 право власності на земельну ділянку перейшло до третьої особи - ОСОБА_2, який всупереч умовам договору від 03.12.2007 р. передав її у користування ТОВ "АПК "Ніка", уклавши з даним товариством договір оренди земельної ділянки, який зареєстрував відповідач 2, про що позивачу стало відомо лише у вересні 2013 року.
Посилаючись на норми Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, Порядку ведення поземельної книги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 р. №1021, ст.654 ЦК України, позивач стверджує, що відповідач 2 при реєстрації договору оренди земельної ділянки, укладеного між третьою особою та ТОВ "АПК "Ніка", не перевірив факт, чи право оренди на цю земельну ділянку зареєстровано чи ні, внаслідок чого здійснив повторну реєстрацію договору оренди цієї ж земельної ділянки, що призвело до виникнення ситуації, за якої одну й ту ж земельну ділянку передано в оренду різним орендарям.
Ухвалою суду від 20.11.2013 року залучено у якості другого відповідача у справі реєстраційної служби Олександрівського районного управління юстиції Кіровоградської області, до якого спрямовано позовні вимоги про зобов'язання вчинити певні дії щодо скасування державної реєстрації (а.с.141)
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві, та надані у справу матеріали і документи. При цьому, представником було заявлено письмове клопотання про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження /а.с.190/.
Відповідачем 1 подано до суду відзив на позовну заяву в якому зазначено, що відділ не визнає позовні вимоги з наступних підстав. Зокрема, договір оренди між позивачем та ОСОБА_3 укладений від 03.12.2007 року та був зареєстрований відділом від 20.04.2012 року за № 352050004002732 на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії КР № 052678 (кадастровий №3520586000:02:000:1077) на площі 5,9960 га на території Родниківської с/ради Олександрівського р-ну. При поданні даного договору оренди на реєстрацію позивачем не повідомило відділ про те, що гр. ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 року.
Державний кадастровим реєстратором Відділу на заяву гр. ОСОБА_2 про надання відомостей з Державного земельного кадастру про земельну ділянку був виданий Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за №НВ-3500094572013. Зокрема, у графі "Відомості про оренду, суборенду" зазначено, що ділянка площею 5,9960 га кадастровий номер 3520586000:02:000:1077 перебуває в оренді ТОВ "Агроконтракт - Н". РС в Олександрівському районі від 13.04.2013 року була здійснена реєстрація права оренди між ТОВ "АПК "Ніка" та ОСОБА_2.
Щодо вимог позивача про скасування реєстрації договору оренди між ТОВ "АПК "Ніка" та ОСОБА_2, відповідач 1 зазначив, що з 01.01.2013 року набрали чинності Закон України "Про Державний земельний кадастр", "Порядок ведення Державного земельного кадастру", затверджений Постановою Кабінету Міністрів від 17.10.2012 року №1051, зміни до Закону України "Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження" та інші нормативно-правові акти, в зв'язку з чим на законодавчому та виконавчому рівнях змінено процедуру оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки. А саме: на сьогодні територіальним підрозділам центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснюється лише державна реєстрація земельної ділянки. Державна реєстрація прав на земельну ділянку, в тому числі права оренди, здійснюється Державним реєстратором прав на нерухоме майно в порядку передбаченому Законом України "Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження". Тому, на даний час Відділ не має повноважень щодо реєстрації договорів оренди чи скасування їх реєстрації /а.с.49-51/.
Представник відповідача 1 в судове засідання 14.01.2014 року не прибув, при цьому про дату, час та місце розгляду справи відповідача 1 було вчасно та належним чином повідомлено /а.с.189/..
Відповідачем 2 також подано суду письмові пояснення, відповідно до яких зазначено, що 13.04.2013 року до реєстраційної служби надійшла заява від ОСОБА_5 - уповноваженої особи ОСОБА_2 за довіреністю №739, виданою 09.04.2013 року приватним нотаріусом Кіровоградського районного нотаріального округу Кіровоградської області ОСОБА_4, про здійснення державної реєстрації іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки, що належить ОСОБА_2, кадастровий номер 3520596000:02:000:1077, площею 5,9960 га., яка розташована на території Родниківської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області. При цьому, заявником було надано договір оренди землі б/н від 12.04.2013 року, укладеного між ОСОБА_2 та ТОВ "АПК "Ніка".
Підстав для відмови в державній реєстрації не було, у зв'язку з чим державним реєстратором 13.04.2013 р. прийнято рішення про державну реєстрацію іншого речового права та сформовано витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер 2393966. Про те, що є інший договір оренди, укладений між ОСОБА_3 та позивачем стало відомо лише після ознайомлення з матеріалами даної справи.
Реєстрацію попереднього договору оренди земельної ділянки було здійснено відповідачем 1 до 01.01.2013 року. Отже, як зазначив в поясненні відповідача 2, за наявності достатніх підстав реєстраційна служба не заперечує проти задоволення позову /а.с.112-115/.
Представник відповідача у судовому засіданні не заперечив проти розгляду справи в порядку письмового провадження /а.с.190/.
Третя особа в судове засідання також не з'явилась, про дату, час та місце розгляду справи була вчасно та належним чином повідомлена /а.с.187/.
Згідно вимог ч.6 ст.128 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відтак, згідно вимог ч.6 ст.128 КАС, справа розглянута в порядку письмового провадження.
Суд, дослідивши подані сторонами документи і матеріали, об'єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до наступних висновків.
ОСОБА_3 Олександрівською РДА Кіровоградської області було видано Державний акт серії КР №052678 на право приватної власності на земельну ділянку площею 6,00 га, яка розташована на території Родниківської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва /а.с.58/.
Між ОСОБА_3 (орендодавцем) та позивачем (орендарем) 03.12.2007 р. укладено договір оренди земельної ділянки №388 площею 6,00 га на території Родниківської с/ради Олександрівського р-ну Кіровоградської області терміном на 10 років. Вказаний договір зареєстрований відповідачем 1 /а.с.56-69/.
Після смерті гр. ОСОБА_3 ОСОБА_2 успадкував земельну ділянку /а.с.168-169/.
12.04.2013 року між ОСОБА_2 (як орендодавцем) та ТОВ "АПК "Ніка" (як орендарем) укладено договір оренди землі, за умовами якого ОСОБА_2 передав ТОВ "АПК "Ніка" у строкове платне користування земельну ділянку площею 5,996 га, для ведення товарного с/г виробництва строком на 5 років, починаючи з дати його державної реєстрації /а.с.160-165/.
Вказаний вище договір був зареєстрований державним реєстратором Реєстраційної служби Олександрівського районного управління юстиції Кіровоградської області на підставі його рішення про державну реєстрацію іншого речового права. Відомості про державну реєстрацію цього речового права (права оренди земельної ділянки) та про орендаря ТОВ "АПК "Ніка" включені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно /а.с.116/.
Вирішуючи даний спір, суд дійшов до таких висновків.
Як пояснив відповідач 1 у відзиві на позовну заяву, договір оренди між ТОВ "Агроконтракт-Н" та гр. ОСОБА_3 укладений від 03.12.2007 року та зареєстрований Відділом Держкомзему у Олександрівському районі від 20.04.2012 року за №352050004002732 на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії КР №052678 (кадастровий номер - 3520586000:02:000:1077) на площі 5,9960 га на території Родниківської сільради Олександрівського району. Реєстрація договорів оренди в 2012 році здійснювалась державним кадастровим реєстратором Відділу Держземагентства в Олександрівському районі відповідно до положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" та постанови Кабінету Міністрів України від 9.09.2009 року №1021 "Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі".
Державний кадастровим реєстратором Відділу Держземагентства в Олександрівському р-ні на заяву гр. ОСОБА_2 про надання відомостей з Державного земельного кадастру про земельну ділянку був виданий Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за №НВ-35000945720103. Зокрема, у графі "Відомості про оренду, суборенду" було зазначено, що ділянка площею 5,9960 га кадастровий №3520586000:02:000:1077 перебуває в оренді ТОВ "Агроконтракт-Н". Реєстраційною службою в Олександрівському районі від 13.04.2013 р. була здійснена реєстрація права оренди між ТОВ "АПК "Ніка" та гр. ОСОБА_2
Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна. Нерухоме майно, за цим законом визначається як - земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення.
У п. 4 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" зазначено, що права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.
Пунктом 2 ч. 1 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема право оренди земельної ділянки.
За змістом ч. 1 ст. 6, ст. 8 Закону, органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку (далі - органи державної реєстрації прав) входять до системи органів державної реєстрації прав та уповноважені проводити державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляти у їх реєстрації.
Частиною 4 ст. 9 Закону передбачено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до статті 26 цього Закону записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Статтею 28-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено взаємодію органу державної реєстрації прав та органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, в п. 2 цієї статті зокрема зазначено, що орган, який здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації прав інформацію про: - державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію); - кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки; - кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки в електронній (цифровій) формі.
Сам порядок надання інформації встановлений Постановою Кабінету Міністрів України №118 від 22.02.2012 року "Про інформаційну взаємодію органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, та органу державної реєстрації прав", якою затверджено "Порядок надання інформації про зареєстровані земельні ділянки органу державної реєстрації прав та про зареєстровані речові права на земельні ділянки органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру" та "Порядок надання органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, органу державної реєстрації прав доступу до перегляду кадастрових карт (планів)".
П.1 ч. 2 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" зазначено, що Державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також; відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
П.8-1 ч. 2 ст.9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" зазначає, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 р., запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Як пояснив відповідач 2 про те, що є інший договір оренди земельної ділянки, укладений між гр. ОСОБА_3 та позивачем стало відомо лише з матеріалів адміністративної справи. Відтак суд приходить до висновку, що не перевіривши вищевикладені обставини, зокрема факт існування договірних відносин між позивачем та власником земельної ділянки, відповідач 2 прийняв рішення про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, а саме: права оренди земельної ділянки за ТОВ "АПК "Ніка", що не дає суду підстави вважати це рішення законним та обґрунтованими.
В судовому засіданні 24.10.2013 року ОСОБА_2 повідомив, що у договірних відносинах він фактично перебуває з ТОВ "Агроконтакт - Н", щорічно отримує від ТОВ "Агроконтакт-Н" орендну плату, про що підписується у відомостях про отримання коштів позивача. Що стосується укладення договору з ТОВ "АПК "НІКА", ОСОБА_2 зазначив, що з ним зустрічалась фізична особа на ім'я Руслан (інші дані ОСОБА_2 невідомі), який запропонував більшу орендну плату і, тому, ОСОБА_2 підписав договір, вважаючи, що попередній договір втратив чинність. Орендної плати від ТОВ "АПК "НІКА" ОСОБА_2 не отримував, і тому, на сьогодні вважає, що він повернувся до договірних відносин з позивачем. Про те, що діють два договори на одну і ту ж земельну ділянку, ОСОБА_2, з його слів, відомо не було.
Факт отримання третьою особою орендної плати від позивача підтверджено й матеріалами справи /а.с.109-110/.
Що стосується ТОВ "АПК "Ніка", то будь-яких пояснень з боку даного товариства до суду не надходило, хоча суд неодноразово вживав заходи щодо запрошення в судові засідання представників згаданого товариства та надання ними своїх пояснень або заперечень по суті спірних правовідносин.
Виходячи з приписів ч. 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Згідно до ч.1 ст.9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Відтак, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Згідно до ст. 94 КАС України позивачеві підлягають відшкодуванню судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 34,41 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 9, 11, 71, 94, 128, 159-160, 162 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1.Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
2.Скасувати рішення Реєстраційної служби Олександрівського районного управління юстиції Кіровоградської області від 13.04.2013 року про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки площею 6,00 га, розташованої на території Родниківської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області, укладеного між ОСОБА_2 та товариством з обмеженою відповідальністю "Агропромислова компанія "Ніка".
3.Присудити товариству з обмеженою відповідальністю "Агроконтракт-Н" (код 31095141) з державного бюджету судові витрати по справі, що складаються із судового збору в сумі 34,41 грн..
Постанова суду набирає законної сили в порядку та строки, передбачені ст. 254 КАС України.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її оголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається в 10-денний строк з дня отримання копії постанови.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду Л.І. Хилько
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2014 |
Оприлюднено | 27.01.2014 |
Номер документу | 36802828 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Суховаров А.В.
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. Хилько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні