03/9
КИЇВСЬКИЙ МІЖОБЛАСНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01033, м.Київ, вул.Жилянська 58-б тел. 284-37-31
Іменем України
П О С Т А Н О В А
22.05.09 р. № 03/9
Київський міжобласний апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючого судді: Ільєнок Т.В. (доповідач по справі),
суддів:
Шкурдової Л. М.
Шевченко В. Ю.
секретар судового засідання: Лебедєва С.В.,
за участю представників сторін:
від позивача: Магомаєв М.Р. –представник за дов. №171 від 01.01.2009 р.;
від відповідача: Федько Н.А. –представник за дорученням б/н, б/д (а.с. 27);
розглянувши апеляційну скаргу Приватного підприємства «Вторма»на Рішення господарського суду Черкаської області від 28.01.2009 року у справі №03/9 (суддя –Єфіменко В.В.),
за позовом: Державного підприємства «Придніпровська залізниця», м. Дніпропетровськ;
до: Приватного підприємства «Вторма», м. Умань Черкаської області;
про: стягнення штрафу у розмірі 31 320,00 грн.,
В С Т А Н О В И В:
02.12.2008 року Державне підприємство «Придніпровська залізниця»звернулось до господарського суду Черкаської області з позовом до Приватного підприємства «Вторма»про стягнення штрафу у розмірі 31 320,00 грн. за неправильно вказану масу вантажу у Накладній №41634245 (вагон 67680967).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що маса вантажу, вказана відповідачем в накладній № 41634245 (вагон 67680967) не відповідає масі вантажу, визначеній на станції призначення - Запоріжжя Ліве Придніпровської залізниці.
Відповідач у письмовому відзиві на позов від 13.01.09 р. №2 позовні вимоги не визнав, посилаючись на те, що вантаж на станції відправлення зважувався в присутності представників залізниці.
Рішенням господарського суду Черкаської області від 28.01.2009 р. у справі №03/9 позовні вимоги задоволено повністю, визначено до стягнення з ПП «Вторма»на користь ДП «Придніпровська залізниця»31 320,00 грн.
Рішення мотивне тим, що відповідачем неправильно вказану масу вантажу у Накладній №41634245, що підтверджується складеним Комерційним Актом №БН 455685/400 від 02.06.08 р., тому згідно 122, 118 Статуту залізниць України з відповідача підлягає стягненню штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезень у сумі 31 320,00 грн.
Не погоджуючись із вищеназваним Рішенням, ПП «Вторма»звернулось до Київського міжобласного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати Рішення господарського суду Черкаської області від 28.01.2009 року у справі № 03/9.
У доводах апеляційного оскарження відповідач наголошує на тому, що «згідно Комерційного Акта №БН 455685/400 від 02.06.08 р. вагу у вагоні №67680967 вказано із завищенням на 700 кг. Дана обставина жодним чином не відобразилась на роботі позивача, йому не було завдано жодних збитків, навпаки, через зменшення маси вантажу було зменшено зношення майна позивача, а отже і зменшення витрат на ремонтні та профілактичні роботи».
За оцінкою скаржника, судом першої інстанції не правомірно взято до уваги в якості доказу Комерційний Акт №БН 455685/400 від 02.06.08 р. , який складався працівниками залізниці за відсутності представника вантажовідправника –ПП «Вторма».
Позивач –ДП «Придніпровська залізниця»правом наданим ст. 96 ГПК України не скористався, письмового відзиву на апеляційну скаргу суду не надав.
Ухвалою від 02.03.2009 р., Київський міжобласний апеляційний господарський суд апеляційну скаргу Приватного підприємства «Вторма»на Рішення господарського суду Черкаської області від 28.01.2009 року у справі №03/9 прийняв до провадження.
У судовому засіданні від 18.05.2009 р. колегією суддів, за згодою представників сторін, оголошено перерву на 22.005.09 р. для виготовлення повного тексту Постанови по даній справі.
У судовому засідання від 22.05.2009 р. колегією суддів оголошено повний текст Постанови по даній справі, якою апеляційну скаргу Приватного підприємства «Вторма»залишено без задоволення, Рішення господарського суду Черкаської області від 28.01.2009 року у справі №03/9 без змін.
Колегія суддів, заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Згідно ч. 2 ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги (подання) і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Згідно зі статтею 3 Закону України «Про залізничний транспорт»законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з Закону України «Про транспорт», цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України. Стаття 5 Статуту залізниць відносить до компетенції Міністерства транспорту України затвердження нормативних документів на підставі цього Статуту, які є обов'язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
Статтею 37 Статуту залізниць передбачено, що під час здавання вантажів для перевезення відправник повинен зазначити їх масу у накладній - основному перевізному документі, який підтверджує укладення договору перевезення вантажу. За правилами статті 24 Статуту залізниць залізниці надано право періодично перевіряти кількість та масу вантажу, зазначених вантажовідправником у накладній, а статтею 122 Статуту залізниць установлено відповідальність вантажовідправника у вигляді штрафу за неправильне зазначення в накладній маси вантажу.
Як вбачається з матеріалів справи, в червні 2008 р. по залізничній накладній № 41634245 на станцію Запоріжжя Ліве Придніпровської залізниці на адресу відкритого акціонерного товариства «Дніпроспецсталь»в залізничному вагоні № 67680967 (напіввагон) надійшов вантаж - брухт чорних металів вид 510, відправлений зі станції Умань Одеської залізниці. Відправник - Приватне підприємство «Вторма».
Згідно із ст. 52 Статуту залізниць України та на підставі договору, 02.06.2008 року на станції призначення - Запоріжжя Ліве Придніпровської залізниці була проведена видача вантажу вантажоодержувачу з перевіркою маси вантажу у вагоні № 67680967.
Перевіркою встановлено, що маса вантажу, вказана відповідачем в залізничній накладній у графі «маса вантажу в кг, визначена відправником», не відповідає масі вантажу на станції призначення, а саме: номер накладної - 41634245; номер вагону - 67680967; маса нетто по накладний - 54800 кг; маса нетто при перевірці - 54100; різниця - 700 кг.
Відповідно до ст. 6 Статуту накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.
Ст. 23 Статуту та Правилами перевезень вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 р. передбачено, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).
Накладна є складовою частиною комплекту перевізних документів, до якого, крім неї, входять: дорожня відомість, корінець дорожньої відомості та квитанція про приймання вантажу. Бланки цих документів видаються вантажовідправникам за плату згідно з тарифом.
Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна разом з дорожньою відомістю супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу. Квитанція про приймання вантажу до перевезення видається відправнику. Усі ці документи (надалі - перевізний документ) заповнюються на друкарській машинці або іншим друкованим способом.
Згідно з п.2.1. та п.2.2. розділу 2 «Правил оформлення перевізних документів»графи «Маса вантажу в кг. визначена відправником»та «Спосіб визначення маси»заповнюються відправником.
Відповідно до ст. 37 Статуту та п. 5 «Правил приймання вантажів до перевезення»маса вантажу визначається відправником.
Пунктом 2.3. «Правил оформлення перевізних документів»визначено, що у графі «Правильність внесених у накладну відомостей підтверджую»представник відправника вказує свою посаду та розбірливо розписується, засвідчуючи правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі. Представник відправника повинен мати довіреність на оформлення перевезення.
Пунктом 28 «Правил приймання вантажів до перевезення»передбачено, що вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони, тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Частиною першою статті 26 ЗУ «Про залізничний транспорт» передбачено, що обставини, які можуть служити підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників і одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів засвідчуються актами. Аналогічну норму містить стаття 129 Статуту залізниць, відповідно до якої обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, складеними станціями залізниць. За правилами цієї статті комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу даним, зазначеними у транспортних документах.
Статтею 129 Статуту залізниць передбачено, що порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами. Правила складання актів затверджені наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002 року N 334.
За пунктом 4 Правил складання актів комерційні акти на вантаж, що перебуває в дорозі, складаються у день виявлення обставин, які підлягають оформленню комерційним актом. Згідно з пунктом 8 цих Правил якщо комерційний акт складається на попутній станції, то другий примірник акта додається до перевізних документів, а на зворотному боці накладної робиться відмітка про складений комерційний акт. Така ж вимога до заповнення перевізних документів під час перевезення міститься у Правилах оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року N 644. Пунктом 4.3 цих Правил передбачено, що при складанні акта в графі 5 накладної зазначаються його номер і коротко причина його складення ("про недостачу ___ місць", "про недостачу маси ___ кг" "про відсутність пломб" тощо).
02.06.2008 року позивачем складено Комерційний акт № БН 755685\400, з Розділу Д якого вбачається, що згідно ст.52 Статуту на підставі договору здійснена комісійна видача вантажу одержувачу з перевантаженням вагону прийомоздатчиком Дементьєвою Г.Н., старшим прийомоздатчиком заводу Нікітченко В.І. на правильних електронних вагонних вагах вантажоодержувача № 851 перевірених 17.03.2008 р. По документу вказана вага брутто 78 900 кг, тара 24 100 кг, нетто -54 800 кг. Фактично виявилась вага брутто 78 200 кг, тара з брусом 24 100 кг, нетто 54 100 кг, що менше ваги, вказаної в документі на 700 кг. В технічному відношенні вагон непошкоджений, двері та люки закриті. В комерційному відношенні погрузка в вагоні на рівні бортів насипом. Маркування не порушене. Вагон повністю завантажений, вантаж, якого бракує, не міг в ньому вміститись. При повторній перевірці вагона комісією в присутності замісника ДС Таранової Т.М. результат не змінився. Направлена телеграма.
Колегія суддів вважає необґрунтованими доводи скаржника про відсутність його представника при складанні при складанні Комерційного акта №БН 455685/400 від 02.06.08 р., оскільки Правилами складання актів, затверджений Наказом Мінтранспорту від 28.05.02 р. №334, зареєстрованих в Мін'юсті від 08.08.02 р. №567/6855, якими встановлено порядок складання комерційних актів, не встановлено обов'язку залізниці запрошувати вантажовідправника при складанні комерційного акта.
Таким чином, за оцінкою колегії суддів, складений позивачем Комерційний акт від 02.06.2008 р. №БН 755685/400 відповідає вимогам вищеназваних Правил складання актів.
Згідно з ст. 122 Статуту залізниць України, за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Ст. 118 Статуту передбачає, що за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень, або потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильний зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
Аналогічна правова позиція викладена в Постанові ВСУ від 20.06.06 р. №20-4/084 та Постанові ВГСУ від 06.04.05 р. №22/199.
Згідно накладної № 41634245 загальна сума провізної плати нарахованої відправнику по станції відправлення, по зазначеним вагонам, складає 6 264,00 грн..
Розмір нарахованого позивачем штрафу складає 31 320,00 грн. (6 264 грн. * 5).
27.10.2008 позивач направив відповідачу претензію (вимогу) № 13-01/67 з пропозицією перерахувати штраф в розмірі 31 320,00 грн. Відповідач стверджував, що направив на адресу позивача відповідь на претензію, в якій вказав, що претензія задоволенню не підлягає з тих мотивів, що зважування вантажу здійснювалось на вагах Одеської залізниці на станції Умань та при безпосередній участі службових осіб станції, що підтверджується Довідкою № 62 від 07.11.2008, виданою Шевченківською дирекцією залізничних перевезень Одеської залізниці станції Умань. Доказів вручення відповіді на претензію відповідачем як суду першої інстанції так і апеляційної інстанції не надано.
Колегія суддів погоджується з правою оцінкою суду першої інстанції щодо наданої відповідачем Довідки №62 від 07.11.2008 р., як такої, що не є належним доказом по даній справі.
Враховуючи вищевикладене колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо правомірності задоволення позовних вимог про стягнення з відповідача 31 320,00 грн. штрафних санкцій з тих мотивів, що маса вантажу, вказана відповідачем в накладній № 41634245 (вагон 67680967) не відповідає масі вантажу, визначеній на станції призначення - Запоріжжя Ліве Придніпровської залізниці.
Таким чином, колегія суддів не вбачає підстав для зміни чи скасування Рішення господарського суду Черкаської області від 28.01.2009 року у справі №03/9.
Керуючись ст. ст. 99, 101, 103-105 ГПК України, Київський міжобласний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Приватного підприємства «Вторма»на Рішення господарського суду Черкаської області від 28.01.2009 року у справі №03/9 залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Черкаської області від 28.01.2009 року у справі №03/9 залишити без змін.
Постанова Київського міжобласного апеляційного господарського суду набирає законної сили з моменту її оголошення.
Постанову Київського міжобласного апеляційного господарського суду може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у місячний термін.
Матеріали справи №03/9 повернути до господарського суду Черкаської області.
Головуючий суддя: Ільєнок Т.В.
Судді:
Шкурдова Л. М.
Шевченко В. Ю.
Дата відправки 25.05.09
Суд | Київський міжобласний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2009 |
Оприлюднено | 28.05.2009 |
Номер документу | 3681507 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський міжобласний апеляційний господарський суд
Ільєнок Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні