Копія
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
Іменем України
Справа № 827/2264/13-а
14.01.14 м. Севастополь
Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Щепанської О.А.,
суддів Кондрак Н.Й. ,
Кобаля М.І.
секретар судового засідання Карпова І.І.
за участю сторін:
представник позивача, Публічного акціонерного товариства "Севастопольстрой" - Карпов Сергій Олександрович, довіреність № б/н від 08.10.13,
представник відповідача, Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Севастополі - Волкова Ольга Леонідівна, довіреність № 15-42/2734 від 26.11.13,
представник третьої особи, Комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації та державної реєстрації нерухомого майна" Севастопольської міської ради - Слободенюк Анатолій Вікторович, довіреність №б/н від 04.05.13,
представник третьої особи, Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради - не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно, про причину неявки суд не повідомив,
розглянувши апеляційні скарги Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради та Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Севастополі на постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь (суддя Мінько О.В.) від 11.10.13 у справі № 827/2264/13-а,
за позовом Публічного акціонерного товариства "Севастопольстрой" (вул. М. Музики, 78,-а, м. Севастополь, 99029)
до Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Севастополі (вул. Брестська, 18-А, м. Севастополь, 99001)
треті особи: Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради (вул. Луначарського, 5, м. Севастополь, 99011)
Комунальне підприємство "Бюро технічної інвентаризації та державної реєстрації нерухомого майна" Севастопольської міської ради (вул. Папаніна, 1-а, м. Севастополь, 99001)
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 11 жовтня 2013 року по справі №827/2264/13-а адміністративний позов публічного акціонерного товариства "Севастопольстрой" задоволено.
Визнано бездіяльність Реєстраційної служби Головного управління юстиції в м. Севастополі щодо невнесення змін до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, до Реєстру права власності на нерухоме майно - будівлю трансформаторної підстанції, яка розташована за адресою вул. Горпіщенко, 117/1 в м. Севастополі протиправною.
Зобов'язано Реєстраційну службу Головного управління юстиції в м. Севастополі внести зміни до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, до Реєстру права власності на нерухоме майно - будівлю трансформаторної підстанції, яка розташована за адресою вул. Горпіщенко, 117/1 в м. Севастополі, а саме, у графі опис об'єкта додати "мощення І".
Зобов'язано Реєстраційну службу Головного управління юстиції в м. Севастополі видати свідоцтво про право власності публічного акціонерного товариства "Севастопольстрой" на будівлю трансформаторної підстанції, яка розташована за адресою вул. Горпіщенко, 117/1 в м. Севастополі.
Стягнуто з Державного бюджету України на користь публічного акціонерного товариства "Севастопольстрой" (юридична адреса: вул. Миколи Музики, 78-А, м. Севастополь, 99029, ЄДРПОУ 01271342) судові витрати у розмірі 34 (тридцять чотири) грн. 41 коп.
Не погодившись з зазначеною постановою суду, третя особа - Фонд комунального майна Севастопольської міської ради звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 11.10.2013 та ухвалити нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити.
Фонд комунального майна Севастопольської міської ради, посилаючись на частину 1 статті 8 Закону України "Про судовий збір", клопотанням просив відстрочити сплату судового збору за подання апеляційної скарги, у зв'язку з фінансовими ускладненнями.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 01.11.2013 було задоволено клопотання апелянта та відстрочено сплату судового збору за подання апеляційної скарги на постанову Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 11.10.2013 у справі №827/2264/13-а до прийняття остаточного рішення.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 04.11.2013 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради, проведено необхідні підготовчі дії, передбачені статтею 190 Кодексу адміністративного судочинства України, які достатні для закінчення підготовки та призначення справи до апеляційного розгляду.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 04.11.2013 закінчено підготовку та призначено справу до апеляційного розгляду.
Розпорядженням голови Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 03.12.2013 року у складі судової колегії було здійснено заміну судді Горошко Н.П. на суддю Кобаля М.І.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 03.12.2013 розгляд апеляційної скарги Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради було відкладено на 14.01.2014 року.
З матеріалів справи вбачається, що не погодившись з зазначеною постановою суду, Реєстраційна служба Головного управління юстиції у м. Севастополі звернулася з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 11 жовтня 2013 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 04.12.2013 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Севастополі, проведено необхідні підготовчі дії, передбачені статтею 190 Кодексу адміністративного судочинства України, які достатні для закінчення підготовки та призначення справи до апеляційного розгляду.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 04.12.2013 закінчено підготовку та призначено справу до апеляційного розгляду.
У судовому засіданні, призначеному до розгляду на 14.01.2014, представник позивача заперечував проти задоволення апеляційних скарг, просив їх залишити без задоволення, постанову суду першої інстанції залишити без змін. Відповідач просив скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 11 жовтня 2013 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову. Третя особа - Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради явку уповноважених представників в судове засідання не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином та своєчасно.
Згідно з ч. 4 ст. 196 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Чинне законодавство не обмежує коло представників осіб, які беруть участь у справі, при апеляційному розгляді адміністративної справи.
Судова колегія , розглянувши справу в порядку статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України, вислухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, представника 3-ої особи - Комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації та державної реєстрації нерухомого майна" Севастопольської міської ради, обговоривши доводи апеляційних скарг, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, 07.02.2012 р. між Публічним акціонерним товариством «Сєвастопольстрой» (далі -Позивач) та Публічним акціонерним товариством «Севастопольжитлобуд» (ЗАПБТ «Севастопольжитлобуд) укладений договір суборенди земельної ділянки за адресою: м. Севастополь, в районі сел. Дергачі, зареєстрований у Головному управлінні Держкомзему у м. Севастополі від 16.02.2012 р. №853690004000131 (далі - Договір суборенди).
16.02.2012 р. Севастопольською міською філією Державного підприємства «Спеціалізована державна експертна організація - Центральна служба української державної будівельної експертизи» підготовлено Експертний звіт № Е-27-0003-12 щодо розгляду конструктивної частини робочого проекту «Квартал багатоповерхової житлової забудови з об'єктами соцкультпобуту по вул. Горпіщенко в районі сел. Дергачі у м. Севастополі. 1 черга будівництва, ПК1. Трансформаторна підстанція».
29.02.2012 р. Інспекцією ДАБК у м. Севастополі зареєстровано декларацію на початок виконання будівельних робот № СТ 08112031896 на ПАТ «Сєвастопольстрой».
06.03.2012 р. між ПАТ «Сєвастопольстрой» та ТОВ «Севжитлобуд» укладено договір підряду №58/12 на будівництво «кварталу багатоповерхової жилої забудови з об'єктом соцкультпобуту по вул. Горпіщенко, район селища Дергачі в м. Севастополі, 1 черга будівництва, ПК1 трансформаторна підстанція».
Довідкою Управління містобудування і архітектури СМДА №02-14/3295 від 22.05.2012 р. трансформаторній підстанції, розташованій на земельній ділянці присвоєно адресу, м. Севастополь, вул. Горпіщенко, 117/1.
Відповідно до декларації про готовність об'єкту до експлуатації, зареєстрованої Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю в м. Севастополі за № СТ 14112128995 від 27.07.2012 року, трансформаторна підстанція ПК-1, за адресою: м. Севастополь, вул. Горпіщенко, 117/1, закінчена будівництвом та придатна до експлуатації.
Відповідно до технічного паспорту (станом на 22.06.2012 р.), який був наданий у судове засідання, домоволодіння, яке розташовано за адресою: м. Севастополь, вул. Горпіщенко, 117/1 складається з трансформаторної підстанції літ. «А», загальною площею 95,3 кв.м., та мощення «І» загальною площею 2164,8 кв.м.
Відповідно до Експертного звіту № Е-27-0003-12 від 16.02.2012 р. площа покриттів об'єкту складає 3 388,2 кв.м.
Згідно з Робочим проектом «кварталу багатоповерхової жилої забудови з об'єктом соцкультпобуту по вул. Горпіщенко, район селища Дергачі в м. Севастополі, 1 черга належить мощення проїзду ПК1/1 загальної площею 2164,8 кв.м. та мощення проїзду ПК2/2 загальною площею 1223,4 кв.м.
ПАТ «Севастопольстрой» звернулось до КП «БТІ та ДРОНМ» Севастопольської міської Ради з заявою про реєстрацію права власності на об'єкт нерухомого майна будівля трансформаторної підстанції за адресою: м. Севастополь, по вул. Горпіщенко в районі сел. Дергачі.
08.08.2011 р. Комунальним підприємством «Бюро технічної інвентаризації та Державної реєстрації об'єктів нерухомого майна» Севастопольської міської Ради ( далі - КП «БТІ та ДРОНМ» СМР) підготовлено технічній висновок з питання оформлення права власності ПАТ «Севастопольстрой» на будівлю трансформаторної підстанції за адресою: м. Севастополь, вул. Горпіщенко, 117/1 та проект наказу про оформлення права власності на об'єкти нерухомого майна, які направлено до Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради (далі - ФКМ СМР). У зазначеному проекті наказу допущено технічну помилку, а саме до опису об'єкта не внесено мощення «І».
ФКМ СМР видано наказ №01-03/1833 від 30.10.2011 р., відповідного до п.1 якого ФКМ СМР наказав оформити право власності Публічного акціонерного товариства «Севастопольстрой» з видачею свідоцтва про право власності на об'єкт нерухомого майна -будівлю трансформаторної підстанції (літ. «А», загальною площею 95,3 кв.м), за адресою: м. Севастополь, вул. Горпіщенко, 117/1. У зазначеному наказі також не зазначено мощення «І».
07.11.2012 р. ФКМ СМР оформлено свідоцтво про право власності ПАТ «Севастопольстрой» на будівлю трансформаторної підстанції, розташовану за адресою: м. Севастополь, вул. Горпіщенко, 117/1, у якому також не зазначено мощення «І».
Згідно з технічним паспортом, мощення «І» є приналежністю домоволодіння, яке розташовано за адресою: м. Севастополь, вул. Горпіщенко, 117/1 складається з трансформаторної підстанції літ. «А», загальною площею 95,3 кв.м. та мощення «І».
Твердження ФКМ СМР, щодо не включення мощення «І» до декларації про готовність об'єкта до експлуатації, зареєстрованої Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю в м. Севастополі за № СТ 14112128995 від 27.07.2012 р., є безпідставними, оскільки у декларацію не вноситься інформація щодо приналежності домоволодіння.
21.08.2013 р. Позивач звернувся до КП «БТИ та ДРОНМ» СМР з запитом № 624 з проханням виправити помилку у свідоцтві право власності ПАТ «Севастопольстрой» на будівлю трансформаторної підстанції, розташовану за адресою: м. Севастополь, вул. Горпіщенко, 117/1.
06.09.2013 р. від КП «БТИ та ДРОНМ» СМР надійшла відповідь №3796 від 04.09.2013 р., у якій КП «БТИ та ДРОНМ» СМР повідомило, що їм невідомий механізм внесення змін у Реєстр прав власності та свідоцтво про право власності.
21.08.2013 р. Позивач звернувся до ФКМ СМР з запитом № 625 з проханням виправити помилку у свідоцтві право власності ПАТ «Севастопольстрой» на будівлю трансформаторної підстанції, розташовану за адресою: м. Севастополь, вул. Горпіщенко, 117/1.
Однак, на даний момент, відповіді від ФКМ СМР не надійшло.
15.08.2013 р. представник Позивача (юрисконсульт ПАТ «Севастопольстрой» Роковой В.Є.) звернувся до Реєстраційної служби Головного управління юстиції в м. Севастополі (далі -Відповідач) з заявою та документами, необхідними для виправлення помилки у свідоцтві право власності ПАТ «Севастопольстрой» на будівлю трансформаторної підстанції, розташовану за адресою: м. Севастополь, вул. Горпіщенко, 117/1. Однак представнику позивача, згідно пояснень у судовому засіданні, було відмовлено в прийнятті документів без пояснення причини.
У зв'язку неможливістю подати заяву та необхідні документи представником Позивача особисто, 20.08.2013 р. заяву про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та документи, необхідні для виправлення помилки (квитанція №ПН13988 від 15.08.2013 р., квитанція №ПН14009 від 15.08.2013 р., копія паспорту Рокового В.Є., копія довіреності №20 від 14.01.2013 р., копія виписки з ЄДРЮОФОП від 15.05.2013 р., копія довідки АА № 682080 від 21.08.2012 р., копія статуту ПАТ «Севастопольстрой» від 18.03.2013 р., копія свідоцтва про право власності від 07.11.2012 р., копія технічного паспорту від 07.06.2012 р.) було направлено Відповідачу цінним листом з описом вкладення.
Згідно зі ст. 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Відповідно до ст. 186 ЦК України, річ, призначена для обслуговування іншої (головної) речі і пов'язана з нею спільним призначенням, є її приналежністю. Приналежність слідує за головною річчю, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 187 ЦК України, складовою частиною речі є все те, що не може бути відокремлене від речі без її пошкодження або істотного знецінення. При переході права на річ її складові частини не підлягають відокремленню.
Згідно ст. 188 ЦК України, якщо кілька речей утворюють єдине ціле, що дає змогу використовувати його за призначенням, вони вважаються однією річчю (складна річ). Правочин, вчинений щодо складної речі, поширюється на всі її складові частини, якщо інше не встановлено договором.
Державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.
Відмова у державній реєстрації права на нерухомість або правочинів щодо нерухомості, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду.
Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.
З 16.03.2010 набрав чинності Закон України від 11.02.2010 №1878-VI «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та інших законодавчих актів України», яким передбачається створення єдиної системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» та інших законодавчих актів України» (зі змінами, внесеними згідно із Законом України від 09.12.2011 №4152-VІ) визначено, що проведення державної реєстрації всіх речових прав на нерухоме майно одним державним органом в єдиному державному реєстрі, буде здійснюватись з 01.01.2013.
Відповідно до пункту 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» вказаного Закону (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 04.07.2012 №5037-VІ) до 01.01.2013 державна реєстрація права власності та права користування (сервітут) на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках; права користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; права власності на об'єкти незавершеного будівництва, а також облік безхазяйного нерухомого майна, довірче управління нерухомим майном проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації, створеними до набрання чинності цим Законом та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно; права власності, права користування (сервітут) земельними ділянками, права постійного користування земельними ділянками, договорів оренди земельних ділянок; права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); права забудови земельної ділянки (суперфіцій) проводиться територіальними органами земельних ресурсів; правочинів, іпотек, відомостей про обтяження нерухомого майна проводиться нотаріусами, реєстраторами юридичної особи, яка належить до сфери управління Міністерства юстиції України.
Відповідно до частини четвертої статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої Законом, якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.
Пунктом 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" від 11.02.2010 № 1878-VI встановлено, що державна реєстрація в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, надання інформації із зазначених реєстрів здійснюються до 01.01.2013.
Заяви чи повідомлення, подані у зв'язку з державною реєстрацією в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, а також заяви чи запити, подані у зв'язку з отриманням інформації із зазначених реєстрів, розглядаються до 30.12.2012.
Державний реєстратор, нотаріус як спеціальний суб'єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", починаючи з 01.01.2013 мають доступ до Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек і використовують під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень реєстраційні дані зазначених реєстрів.
Порядок використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Частиною першою статті 6 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №1952-ІV від 01.07.2004 з урахуванням змін та доповнень, встановлено, що систему органів державної реєстрації прав становлять центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав, та структурні підрозділи територіальних органів Міністерства юстиції України, які забезпечують реалізацію його повноважень та є органами державної реєстрації прав.
Безпосереднє здійснення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно покладено на районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції (підпункт 4.33 пункту 4 Положення про районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2011 №1707/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.06.2011 за №760/19498).
Згідно з преамбулою Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» цей Закон визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Частиною першою ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», визначено, що державна реєстрація прав - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, а також права власності на об'єкти незавершеного будівництва шляхом внесення відповідного запису до Реєстру прав власності на нерухоме майно.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 та ч. 1 ст. 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон) обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право власності на нерухоме майно та ін.
Відповідно до частини першої, третьої та п'ятої ст.10 Закону державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані права і обтяження, суб'єктів прав, об'єкти нерухомого майна, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав.
Невід'ємною складовою частиною Державного реєстру прав є база даних про реєстрацію заяв і запитів та реєстраційні справи; відомості, що містяться у Державному реєстрі прав, мають відповідати даним реєстраційної справи, яка містить документовані записи щодо прав на нерухоме майно та їх обтяжень. У разі їх невідповідності пріоритет мають дані реєстраційної справи; органи державної реєстрації прав, державні реєстратори забезпечують достовірність інформації, її захист від несанкціонованого доступу, оновлення, архівування та відновлення даних, їх оперативний пошук і документальне відтворення процедури державної реєстрації прав, оперативне надання витягів про зареєстровані права та/або їх обтяження з Державного реєстру прав.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження; орган державної реєстрації прав, державні реєстратори зобов'язані надати до відома заявників інформацію про необхідний перелік документів для здійснення державної реєстрації прав (абзац перший частини другої статті 15 із змінами, внесеними згідно із Законом України від 04.07.2012 р. N 5037-VI). Перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Такого рішення реєстраційною службою не прийнято. Посилання на лист №9851/16 від 01.10.2013, в якому позивачу рекомендовано звернутися до безоплатного консультаційного центру Реєстраційної служи, не є виконанням вимог Закону та виконанням Порядку проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень.
Статтею 27 Закону, визначено у разі виявлення у свідоцтві про право власності на нерухоме майно та/або витязі з Державного реєстру прав технічної помилки, допущеної державним реєстратором, заінтересована особа письмово повідомляє у п'ятиденний строк про це державного реєстратора, який перевіряє відповідність відомостей Державного реєстру прав інформації, що міститься у заяві про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень. Якщо факт невідповідності підтверджено, державний реєстратор безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення. Виправлення технічної помилки у записах Державного реєстру прав, що була допущена не з вини державного реєстратора, здійснюється за плату.
У разі виявлення технічної помилки, допущеної у записах Державного реєстру прав, державний реєстратор у п'ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.
Заінтересована особа протягом п'яти робочих днів з дня отримання від державного реєстратора повідомлення про допущення технічної помилки у записах Державного реєстру прав повинна звернутися до нього із заявою про виправлення такої помилки.
Якщо виправлення технічної помилки може завдати шкоди чи порушити права та законні інтереси право набувачів або третіх осіб, які використовували відповідні реєстраційні записи, державний реєстратор у п'ятиденний строк письмово повідомляє таких осіб про виправлення технічної помилки.
Відповідно до п.1.3 Тимчасового положення «Про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно», затверджене наказом Міністерства юстиції України №7/5 від 07.02.2002 (втратило чинність з 01.01.2013 на підставі наказу МЮ України №1844/5 від 14.12.2012) державна реєстрація прав проводилась реєстраторами бюро технічної інвентаризації.
Порядок ведення Реєстру прав власності на нерухоме майно, затверджений наказом Міністерства юстиції України №7/5 від 28.01.2003, відповідно до якого реєстратори бюро технічної інвентаризації вносили інформацію до Реєстру прав та редагували технічні помилки, втратив чинність з 01.01.2013.
На сьогоднішній день працівники КП «БТІ та ДРОНМ» СМР доступу до Державного реєстру прав на нерухоме майно для редагування внесених записів, не мають.
Таким чином, позивач не має можливості виправити технічну помилку допущену КП
«БТИ та ДРОНМ» СМР, яка перешкоджає реалізувати права позивача, як власника нерухомого майна.
Доводи представника Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Севастополі про те, що чинним законодавством не передбачено ведення Реєстраційною службою Головного управління юстиції у м. Севастополі Реєстру прав власності на нерухоме майно, оскільки даний Реєстр вело КП "Бюро технічної інвентаризації та державної реєстрації об'єктів нерухомого майна" Севастопольської міської Ради, не заслуговують на увагу та не приймаються судовою колегією, так як згідно її пояснень на теперішній час відсутнє законодавче врегулювання питань доступу до Реєстру прав власності на нерухоме майно, яке здійснювало до 01.01.2013 КП "Бюро технічної інвентаризації та державної реєстрації об'єктів нерухомого майна" Севастопольської міської Ради.
Згідно зі статтями 8, 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.
Суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого:
- суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України;
- суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
У разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлені інші правила, ніж ті, що встановлені законом, то застосовуються правила міжнародного договору.
У разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).
Все вищеперелічене дає судовій колегії право для висновку про правомірність та обґрунтованість заяви позивача та наявність підстав для її задоволення.
Частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Приймаючи до уваги вищезазначене, судова колегія апеляційної інстанції вважає правомірним та обгрунтованим висновок суду першої інстанції про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Правова оцінка, яку суд першої інстанції дав обставинам справи, не суперечить вимогам процесуального і матеріального права, а доводи апеляційних скарг щодо їх неправильного застосування є необґрунтованими.
Судове рішення є законним і обґрунтованим та не може бути скасовано з підстав, що наведені в апеляційних скаргах.
Все вищенаведене дає судовій колегії право для висновку, що апеляційні скарги підлягають залишенню без задоволення, а постанова суду першої інстанції - без змін.
Керуючись частиною третьою статті 24, статтями 160, 167, частиною першою статті 195, статтею 196, пунктом 1 частини першої статті 198, статтею 200, пунктом 1 частини першої статті 205, статтями 206, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
1.Апеляційну скаргу Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради - залишити без задоволення.
2.Апеляційну скаргу Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Севастополі - залишити без задоволення.
3.Постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь від 11.10.13 у справі № 827/2264/13-а - залишити без змін.
4.Стягнути з Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради (вул. Луначарського, 5, м. Севастополь, 99011, ЄДРПОУ 25750044) на користь Державного бюджету України (рахунок: 31217206781001; одержувач: Головне управління Державної казначейської служби України в м. Севастополі, -22030001; ЄДРПОУ: 38022717; МФО: 824509; банк одержувача: Головне управління Державної казначейської служби України в м. Севастополі; призначення платежу: "Судовий збір"; код: 35188206; номер пункту частини статті Закону України "Про судовий збір", відповідно до якого сплачується судовий збір - 3.6) судовий збір за подання апеляційної скарги на постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь (суддя Мінько О.В.) від 11.10.13 у справі № 827/2264/13-а, в розмірі 17,21грн.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення згідно з частиною п'ятою статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалу може бути оскаржено в порядку статті 212 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з якою касаційна скарга на судові рішення подається безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків, передбачених цим Кодексом, а в разі складення ухвали в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення ухвали в повному обсязі.
Повний текст судового рішення виготовлений 20 січня 2014 р.
Головуючий суддя підпис О.А.Щепанська
Судді підпис Н.Й. Кондрак
підпис М.І. Кобаль
З оригіналом згідно
Головуючий суддя О.А.Щепанська
Суд | Севастопольський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2014 |
Оприлюднено | 30.01.2014 |
Номер документу | 36837827 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Щепанська Ольга Анатоліївна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Щепанська Ольга Анатоліївна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Щепанська Ольга Анатоліївна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Щепанська Ольга Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні