ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ
СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ,
вул. Десятинна, 4/6
П О С Т А Н О
В А
І М Е Н Е
М У К Р А Ї Н И
м. Київ
19.02.20091 р.
№ 5/598
Окружний адміністративний суд міста
Києва у складі:
головуючого - судді Кочана В.М.,
секретаря судового засідання Стріхи
В.І.,
розглянувши у відкритому судовому
засіданні адміністративний позов
ОСОБА_1
до
Управління Пенсійного фонду України в Дарницькому районі м.Києва
про
визнання протиправними дій та зобов'язання перерахувати та виплатити
пенсію,
В С Т А Н О В
И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з
адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в Дарницькому
районі м. Києва про визнання протиправними дій та зобов'язання перерахувати та
виплатити пенсію.
Позивач в судовому засіданні
позовні вимоги підтримав та пояснив з липня 2006 року він отримує пенсію за
віком, як учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС,
нарахованої згідно із Законом України "Про державну службу".
Пенсія йому призначена з останньої
посади начальника управління Судової палати в адміністративних справах
Верховного Суду України.
Згідно з постановою Кабінету
Міністрів України від 06.02.2008 року № 34, були внесені зміни щодо підвищення
з 1 лютого 2008 року на 45% посадових окладів керівним працівникам.
Крім того, відповідно до вимог ст.
13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального
захисту", інвалідам війни 3-ї групи пенсії підвищуються на 30%
прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Також, відповідно до вимог ст. 50
Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи", особам, віднесеним до категорії 1,
призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю,
інвалідам 3-ї групи - 50% мінімальної пенсії за віком (згідно зі ст.28 Закону
України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування").
Позивач зазначив, що при
нарахуванні пенсії за віком, та підвищення пенсії, як інваліду війни 3-ї групи
та додаткової пенсії, як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1-ї
категорії, управлінням Пенсійного Фонду України в Дарницькому районі м. Києва,
з 1 січня 2008 року йому нараховували пенсію виходячи із вимог Закону України
"Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких
законодавчих актів України".
Такі дії Управління пенсійного
фонду по перерахунку та відмові у перерахунку у відповідності до вимог
спеціальних законів про пенсійне забезпечення позивач вважає неправомірними.
Представник відповідача у судове
засідання не з'явився, подав клопотання про розгляд справи у його відсутності.
У письмових запереченнях на позовну заяву позовні вимоги не визнав та пояснив,
що законом України "Про державний бюджет на 2008 рік" обмежено розмір
пенсії, яка призначається позивачу.
Підстав для перерахунку пенсій
позивачу, на думку представника відповідача, немає.
Вислухавши пояснення сторін,
дослідивши письмові докази по справі, суд вважає, що позовну заяву слід
задовольнити з наступних підстав.
Як встановлено в судовому
засіданні, ОСОБА_1 з липня 2006 року отримує пенсію за віком, як учасник
ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, нарахованої згідно із
Законом України "Про державну службу".
Позивач є інвалідам війни 3-ї
групи, відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії
їх соціального захисту" та особою, віднесеною до категорії 1 згідно з
законом Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Листом Управлінням Пенсійного Фонду
України в Дарницькому районі № 252/м-208 від 19.06.2008р. та Пенсійного Фонду
України № 15523/м-100 від 11.08.2008р. позивачу відмовлено у перерахунку та
виплати мені пенсії без обмежень з посиланням на те, що після рішення
Конституційного Суду України, Кабінетом Міністрів України була прийнята
постанова № 530 від 28.05.2008р. "Деякі питання соціального захисту
окремих категорій громадян", згідно з якою максимальний розмір пенсій (з
урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги,
пенсії за особливі заслуги перед Україною, сум індексації та інших доплат до
пенсії, встановлених законодавством), призначених (перерахованих) відповідно до
Митного кодексу України, Законів України «Про державну службу», «Про національний
банк України», «Про Кабінет Міністрів України», «Про дипломатичну службу», «Про
службу в органах місцевого самоврядування», «Про судову експертизу», «Про
статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи», «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний
захист журналістів», «Про наукову та наукову-технічну діяльність», «Про
пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших
осіб», «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», «Про пенсійне
забезпечення», не може перевищувати 12 мінімальних розмірів пенсії за віком,
встановленої згідно ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове
державне пенсійне страхування".
Відповідно до вимог ст. 13 Закону
України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального
захисту", інвалідам війни 3-ї групи пенсії підвищуються на 30%
прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Також, відповідно до вимог ст. 50
Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи", особам, віднесеним до категорії 1,
призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю,
інвалідам 3-ї групи - 50% мінімальної пенсії за віком (згідно зі ст.28 Закону
України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування").
Статтею 37-1 Закону України
"Про державну службу" передбачено. що у разі підвищення розміру
заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям
особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом,
відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.
Рішенням Конституційного Суду
України № 10-рп/2008 від 22.05.2008р. визнані неконституційними та такими, що
втратили чинність положення Закону України "Про Державний бюджет України
на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Зокрема, визнано таким, що не відповідає Конституції України пункт 38 розділу
II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" вищеназваного
Закону, яким обмежено максимальний розмір пенсії.
Конституційним Судом України
вказано, що Конституція України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджету, які мають
врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим
документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен
регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не
надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.
Законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію
чи скасовувати їх, оскільки це створює протиріччя у законодавстві, і як
наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Управління Пенсійного фонду України
у Дарницькому районі м. Києва є державною установою, яка у своїй діяльності
керується Конституцією України, законами України, Указами Президента України,
Постановами Кабінету Міністрів та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст.ст. 44, 45 Закону
України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"
передбачено, що територіальні управління пенсійного фонду України здійснюють
перерахунок пенсії у випадках, передбачених законом.
Таким чином, право на перерахунок
раніше призначеної пенсії виникло у позивача з моменту підвищень посадових
окладів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 року
№ 34.
Постанова Кабінету Міністрів
України від 28.05.2008р. № 530 від 28.05.2008р. "Деякі питання соціального
захисту окремих категорій громадян" набрала чинності після виникнення
права на перерахунок та за своїм змістом суперечить ст. 37-1 Закону України
"Про державну службу".
Враховуючи викладене суд дійшов
висновку, що дії відповідача суперечать нормам Законів України "Про статус
ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про статус і
соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи", відмова у перерахунку пенсій є необґрунтованою, а отже позов
підлягає задоволенню в повному обсязі.
Згідно зі ст. 8 Кодексу
адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується
принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та
свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість
діяльності держави.
Правовідносини, що виникають в
процесі реалізації права на пенсійне забезпечення (в даному випадку це
стосується можливості реалізації встановленої державою гарантії для державних
службовців на отримання пенсійного забезпечення, розмір якого визначається у
певному порядку, відмінному від пенсій для решти категорії громадян), будуються
на принципі юридичної визначеності. Зазначений принцип не дозволяє державі
посилатися на відсутність певного нормативного акта, який визначає механізм
реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших
актах.
Як свідчить позиція Суду ЄС у
справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office)
принцип юридичної визначеності означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу
покладатися на зобов'язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов'язання
містяться у законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії.
Така дія зазначеного принципу пов'язана з іншим принципом - відповідальності
держави, який полягає у тому, що держава не може посилатися на власне порушення
зобов'язань для запобігання відповідальності.
Враховуючи викладене суд дійшов
висновку, що дії відповідача суперечать нормам ст. 37-1 Закону України
"Про державну службу". Відмова у перерахунку пенсій є
необґрунтованою, а отже позов підлягає задоволенню.
На підставі ст. 37-1 Закону України
"Про державну службу", ст. 13 Закону України "Про статус
ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", ст. 50 Закону України
"Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи", керуючись ст.ст. 2, 7, 17, 94, 158, 161, 162,
163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О
В И В:
Адміністративний позов
задовольнити.
Визнати протиправними дії
Управління Пенсійного фонду України в Дарницькому районі м. Києва щодо
встановлення обмежень у виплаті пенсійного забезпечення ОСОБА_1.
Управлінню Пенсійного фонду України
в Дарницькому районі м. Києва, починаючи з 22 травня 2008 року, перерахувати та
виплатити ОСОБА_1 пенсію без обмежень із розрахунку 90% заробітної плати
начальника Управління Верховного Суду України; підвищення пенсії, як інваліду
війни третьої групи - 30% мінімальної пенсії за віком; додаткової пенсії за
шкоду, заподіяну здоров"ю, як особі, яка постраждала внаслідок
Чорнобильської катастрофи (категорія 1) - 50% мінімальної пенсії за віком.
Постанова відповідно до ч. 1 ст.
254 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після
закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого цим
Кодексом, якщо таку заяву не було подано.
Постанова суду може бути оскаржена
до суду апеляційної інстанції шляхом подання заяви про апеляційне оскарження
постанови суду та апеляційної скарги. Заява про апеляційне оскарження постанови
суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня складення постанови
в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом
двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя
Кочан В.М.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2009 |
Оприлюднено | 29.05.2009 |
Номер документу | 3695888 |
Судочинство | Адміністративне |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Шевченко Світлана Луківна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Шевченко Світлана Луківна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Кочан В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні