Рішення
від 27.01.2014 по справі 905/6932/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

27.01.2014 Справа № 905/6932/13

Господарський суд Донецької області у складі колегії суддів: головуючого судді Харакоза К.С., судді Нестеренко Ю.С., Колесник Р.М.,

при секретарі судового засідання Фроловій Т.С.,

розглянувши матеріали справи за позовом Міністерства інфраструктури України м.Київ,

до відповідачів: 1. Виконавчого комітету Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область, 2. Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" м. Київ

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунального підприємства "Перспектива" м.Макіївка, Донецька область

про захист права власності, -

За участю:

представник позивача Токі О. М. за довіреністю;

представника відповідачів Руденко О. І. за довіреностями;

представник третьої особи 1 не з'явився;

представник третьої особи 2 Алексюк Л.Є. за довіреністю;

СУТЬ СПОРУ:

Позивач Міністерство інфраструктури України м. Київ звернувся до господарського суду Донецької області з позовною заявою до відповідачів: 1. Виконавчого комітету Макіївської міської ради, м. Макіївка, Донецька область, 2. Макіївської міської ради, м. Макіївка, Донецька область, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" м. Київ, та за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунального підприємства "Перспектива" м.Макіївка, Донецька область, про захист права власності.

Позивач просить суд: визнати недійсним та скасувати рішення Макіївської міської ради від №9/3 від 24.12.1991р. «Про формування комунальної власності міста Макіївки» в частині абзацу 1 та 3 розділу «Зв'язок» додатку 1; визнати недійсними та скасувати рішення виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008 №1098/1 «Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіальною громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради»; рішення виконкому Макіївської міської ради від 11.08.2010 №860 «Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 03.09.2008. року №1098/1»; рішення виконкому Макіївської міської ради від 28.09.2011 року №1102 «Про закріплення приміщення за КП «Перспектива»; скасувати свідоцтво про право власності на нежитлове приміщення за адресою Донецька область, м. Макіївка вул.Леніна, буд. 55 / Хімік квартал, будинок б/н від 21.09.2010 року.

Позивач зазначає, що Українське державне підприємство поштового зв'язку «Укрпошта», є державним унітарним комерційним підприємством, що засноване на державній власності і на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.03.11р. №265-р «Питання управління Міністерством інфраструктури об'єктами державної власності» належить до сфери управління Міністерства інфраструктури України. На балансі структурного підрозділу УДППЗ «Укрпошта» Донецької дирекції УДППЗ «Укрпошта» знаходиться нежитлове приміщення 152,9 м.кв., що складається з п'яти кімнат за адресою: Донецька область, м.Макіївка, вул.Леніна, квартал Хімік, б.55, в якому знаходиться відділення поштового зв'язку №33. Низкою рішень органів місцевої влади м.Макіївки порушені права власника майна, оскільки зазначене приміщення є державною власністю, та відповідно до Постанови КМУ від 05.11.91 №311 спірне приміщення до комунальної власності не повинно було передаватися,

Крім того, позивач посилається на реєстрацію права державної власності в особі Верховної Ради України та видачу 27.11.2002 року КП БТ1 м. Макіївка реєстраційного посвідчення на приміщення за адресою: Донецька область, 86133, м. Макіївка, вул.Леніна, квартал «Хімік», 6.55.

Відповідач 1 21.10.13р. надав заперечення щодо позову №05/12-06187 від 18.10.2013р., в яких просить суд в задоволенні позову відмовити. Повідомляє, що на підставі Постанови КМУ від 05.11.91 №311 затверджений перелік державного майна, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності) в галузі «Побутове обслуговування». Згодом на виконання зазначеної Постанови КМУ, рішенням міської ради від 24.12.1991 №9/3 «О формировании коммунальной собственности города Макеевка» до комунальної власності територіальної громади міста було віднесено майно Макіївського виробничого об'єднання побутового обслуговування та структурних одиниць, що входили до його складу. Також рішенням Донецького облвиконкому від 22.01.1992р. №8, затверджено перелік державного майна, яке передається у комунальну власність міст обласного підпорядкування, до складу якого було включено Виробниче об'єднання побутового обслуговування населення в м.Макіївки. На думку Відповідача 1 спірне приміщення належить до сфери побутових послуг. В підтвердження його належності до сфери побутових послуг Відповідач 1 наводить дані, зазначені в технічному паспорті на будівлю від 30.11.1997р., згідно якого будівля літер А-3 1964 року є комбінатом побутового обслуговування.

Також, зазначає, що спірне приміщення було передане на баланс Макіївському міському вузлу лише після прийняття рішення виконкому 17.07.1996 №336 про передачу з балансу Макіївського ВКЦ «Макпобутпослуги» на баланс Макіївському міському вузлу зв'язку, у зв'язку з приватизацією майна структурних одиниць Макіївського виробничого об'єднання побутового обслуговування. До цього часу вказане приміщення використовувалось Макіївським міським вузлом зв'язку на умовах оренди для розміщення відділення зв'язку №33.

Відповідач 2 в запереченнях на позовну заяву №05/12-06187 від 18.10.2013р. просить суд в задоволенні позову відмовити, посилаючись на ті ж самі підстави, що і Відповідач 1.

Ухвалою суду від 02.10.13р. порушено провадження у справі та залучені до участі у розгляді справи в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: на стороні позивача - Українське державне підприємство поштового зв'язку «Укрпошта» м.Київ (далі - третя особа 1); на стороні відповідача - Комунальне підприємства «Перспектива» м.Макіївка, Донецька область (далі - третя особа 2).

Третя особа 1 - Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" м.Київ 16.10.13р. надало суду письмові пояснення по праві, в яких позовні вимоги підтримало в повному обсязі. В обґрунтування посилається на те, що об'єкт нерухомого майна - нежитлове приміщення, що знаходиться за адресою: Донецька область, м.Макіївка, вул.Леніна, квартал Хімік, б.55, будувався та вводився в експлуатацію як державна власність. На підставі Постанови КМУ від 05.11.91 №311 затверджений перелік державного майна, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності). В переліку встановлено, що до комунальної власності передаються магазини та кіоски «Союздруку». Всупереч Постанові КМУ, Макіївська міська рада народних депутатів прийняла рішення від 24.12.91р. №9/3 щодо прийняття у склад комунальної власності поштамту і міського виробничо-технічного вузла зв'язку з матеріально-технічною базою, включаючи міжміську телефонну станцію; а також інші незаконні рішення.

Третя особа 2 - Комунальне підприємство "Перспектива" у відзиві №695 від 14.10.13р. просила в позові відмовити в повному обсязі. Наполягає на правомірності прийнятих органами місцевого самоврядування м.Макіївки рішень. Зазначає, що реєстраційне посвідчення від 27.11.2002р., видане КП БТІ м.Макіївки є незаконним, оскільки на той час діяло Тимчасове положення №7/5 від 07.02.052р., яке не передбачало їх видачу. Також, повідомляє, що Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" не може вважатися балансоутримувачем спірного приміщення, оскільки інвентаризаційна картка №2300609 не містить адреси приміщення, найменування та площі.

Ухвалою суду від 25.11.13р. продовжений строк розгляду справи за клопотанням представника позивача на 15 днів до 16.12.13р. та в порядку ст.65 ГПК України зобов'язано Комунальну установу "Макіївський міський архів" надати додаткові документи.

16.12.13р. Комунальна установа "Макіївський міський архів» надала суду копії з матеріалів технічної інвентаризації на нежитлове приміщення, розташоване за адресою: 86133, Донецька область, м. Макіївка, вул. Леніна, квартал "Хімік", б. 55 та копію з реєстраційної книги №6 із внесеним записом від 27.11.2002р. щодо майна, що знаходиться по вул Леніна, квартал "Хімік", б. 55. Згідно даних інвентаризаційної справи зазначене майно належне до державної власності України в особі Верховної ради України та передано на баланс «УГП ПС «Укрпочта» (т.2, а.с. 57-63).

Розпорядженням голови господарського суду від 16.12.2013р. для розгляду справи призначено колегію суддів у складі: Харакоз К.С. (головуючий), судді Нестеренко Ю.С., Колесник Р.М.

Представник позивача в судове засідання з'явився, заявлені позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити.

Представник відповідачів в судове засідання з'явився, просив відмовити в задоволенні позову.

Представники третьої особи 1 в судове засідання не з'явився.

Представники третьої особи 2 в судове засідання з'явився, просив відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників позивача, відповідача та третьої особи 2, суд -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до Свідоцтва серії А00 №010482 Державна реєстрація Українського державного підприємства поштового зв'язку «Укрпошта» проведена 15.12.1993р. (т.1, а.с. 62).

Згідно Статуту Українського державного підприємства поштового зв'язку «Укрпошта», підприємство є державним унітарним комерційним підприємством, що засноване на державній власності і на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 березня 2011 р. № 265-р Питання управління Міністерством інфраструктури об'єктами державної власності» належить до сфери управління Міністерства інфраструктури України (т.1 с.с.55-60).

Згідно п. 4.1 Статуту Українського державного підприємства поштового зв'язку «Укрпошта» майно підприємства становлять оборотні та необоротні активи, а також інші цінності, вартість яких відображається у самостійному балансі підприємства. Пунктом 4.2 статуту визначено, що здійснюючи право господарського відання, підприємство володіє, користується та розпоряджається зазначеним майном згідно з законодавством України та статутом.

Відповідно до Положення про Міністерство інфраструктури України, затвердженого указом Президента України від 12.05.2011р. №581/2011 Міністерство інфраструктури України (Мінінфраструктури України) є центральним органом виконавчої влади, який є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики, зокрема, у сфері надання послуг поштового зв'язку.

Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.03.2013р. №265-р. до сфери управління Міністерства входить Українське державне підприємство поштового зв'язку «Укрпошта».

Рішенням Макіївської міської ради №9/3 від 24.12.1991р. «Про формування комунальної власності міста Макіївки», затверджена пропозиція Виконкому Макіївської міської ради «Про розмежування державного майна між комунальною власністю м.Макіївки та областю» Додаток №1. (п.2 рішення) (т.1, а.с. 27-34, 215-222).

В розділі «Зв'язок» переліку державного майна для прийняття до складу комунальної власності (Додаток №1 до рішення ради №9/3 від 24.12.1991р.) зазначено майно:

- поштамт (абз.1 розділу);

- міський виробничо-технічний вузол зв'язку з матеріально-технічною базою, включаючи міжміську телефонну станцію (абз.3 розділу).

Згідно розділу «Побутове обслуговування» переліку Додатку №1, до прийняття до складу комунальної власності визначено майно:

- Макіївське виробниче об'єднання побутового обслуговування і вхідні до його складу структурні одиниці;

- Макіївська фабрика по ремонту та виготовленню трикотажних виробів «Індтрикотаж»;

- Макіївська дільниця /цех / по ремонту та виробництву меблі «Реммебіль»;

- Макіївські заводи «Ремпобуттехніка», «Побутрадіотехніка»;

- Макіївський ломбард;

- Макіївське орендне ремонтно-будівниче управління орендного об'єднання «Донецькрембуд»;

- Станції технічного обслуговування легкових автомобілів /3 одиниці/.

Рішенням Виконавчого комітету Донецької обласної ради народних депутатів №8 від 22.01.1992р. затверджений перелік державного майна, що передається до комунальної власності міст і районів обласного підпорядкування. Згідно ч.11 до комунальної власності міст і районів обласного підпорядкування передані виробничі об'єднання побутового обслуговування населення, зокрема, в місті Макіївці (п.2 рішення) (т.1, а.с. 202-213; т.2, а.с. 44-47).

Згідно Акту приймання-передачі основних засобів з балансу Управління комунальної власності на баланс Центру «Макпобутпослуги» станом на 01.08.1992р., в переліку майна, що передається на баланс Центру «Макпобутпослуги», зокрема значиться будинок, місцезнаходження - кв-л «Хімік» (т.1, а.с. 92; т.2, а.с. 37).

Відповідно до п.1 Рішення Виконавчого комітету Макіївської міської ради №336 від 17.07.1996 р. «Про передачу на баланс Макіївському міському вузлу зв'язку нежитлових приміщень, орендованих під відділення зв'язку», з балансу Макіївського ПКУ «Макпобутпослуги» на баланс Макіївському міському вузлу зв'язку передано наступні нежитлові приміщення, орендованих під відділення зв'язку:

- №33, за адресою: вул.Леніна, б.55 (Будинок побуту), площею 161 кв.м.;

- №45, за адресою: м-н «Первомайський», 7, площею 76 кв.м. (т.1, а.с. 37);

27.11.2002 року КП БТІ м.Макіївка було видане реєстраційне посвідчення про реєстрацію права власності за державою в особі Верховної ради України, переданого на баланс «Ккрпошта» із займаного приміщення на І поверсі за адресою: Донецька область, 86133, м. Макіївка, вул.Леніна, квартал «Хімік», 6.55, площею 152,9кв.м., як, згідно до роз'яснення Міністерства юстиції України (лист № 14-32/97 від 22.01.2003р.) є правовстановлюючим документом та свідчить про реєстрацію права власності на приміщення за державою.

03.09.2008р., за наявності зареєстрованого права власності держави, Виконавчим комітетом Макіївської міської ради прийнято рішення №1098/1 «Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіальною громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради», яким вирішено: 1. оформити право власності за територіальною громадою в особі Макіївської міської ради на нежитлові приміщення площею 201,1 кв.м. в будівлі, розташованій за адресою: 86133, м.Макіївка, вул.Леніна, квартал «Хімік», 55; 2. Дозволити КП «БТІ м.Макіївки» видати свідоцтво про право власності на вищевказаний об'єкт управлінню комунальної власності Макіївської міської ради. (т.1, а.с. 38; т.2, а.с.12).

Рішенням Виконавчого комітету Макіївської міської ради №860 від 11.08.2010р. №860 «Про внесення змін до рішення виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008р. №1098/1», пункт 1 рішення викладений в наступній редакції - « 1. оформити право власності за територіальною громадою в особі Макіївської міської ради на нежитлові приміщення площею 204,6 кв.м. в будівлі, розташованій за адресою: 86133, м.Макіївка, вул.Леніна, квартал «Хімік», 55» (т.1, а.с. 39; т.2, а.с. 13).

21.09.2010р. на підставі Рішення виконавчого комітету Макіївської міської ради №1098/1 від 03.09.2008р. Територіальній громаді в особі Макіївської міської ради КП «БТІ м.Макіївки» видало Свідоцтво про право власності на нерухоме майно - нежитлове приміщення за адресою: Донецька область, м.Макіївка, вул.Леніна, б.55 / Хімік квартал, б.б/н, загальною площею 204,60 кв.м. (т.1, а.с. 50).

Згідно до матеріалів інвентаризаційної справи до складу приміщення, на яке рішенням від 03.09.2008р. оформлено право власності входить приміщення площею 152,9 м.кв., що складається з п'яти кімнат, у якому знаходиться відділення поштового зв'язку №33.

З даних технічних паспортів, виданих 19.10.07р., 10.03.09р., власником нежитлового вбудованого приміщення №33 в м.Макіївці по вул.Леніна, кв-л «Хімік», 55, значиться Управління комунальної власності (т.1, а.с. 93-97).

Рішенням Виконавчого комітету Макіївської міської ради №1102 від 28.09.2011р. «Про закріплення приміщення за КП «Перспектива», за КП «Перспектива» закріплено на праві господарського відання з оприбуткуванням на баланс нежитлове приміщення площею 135,4 кв.м. будівлі, розташованій за адресою: 86133, м.Макіївка, вул.Леніна, квартал «Хімік», 55» (т.1, а.с. 40; т.2, а.с. 14).

Згідно до даних інвентаризаційної картки обліку основних засобів КП «Перспектива» Макіївської міської ради» №195, до основних засобів підприємства відноситься нежитлове вбудоване приміщення в м.Макіївці, кв-л «Хімік», вул.Леніна, б.55; джерело придбання - рішення ВК ММР від 28.09.2011р. №1102. (т.1, а.с. 91).

Рішенням Виконавчого комітету Макіївської міської ради №1039 від 12.09.2012р. «Про визнання рішення виконкому міської ради від 17.07.1996р. №336 таким, що втратило чинність», рішення Виконавчого комітету Макіївської міської ради №336 від 17.07.1996 р. «Про передачу на баланс Макіївському міському вузлу зв'язку нежитлових приміщень, орендованих під відділення зв'язку» визнано таким, що втратило чинність (т.1, а.с. 141).

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

В силу ст. 7 Закону України «Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування» від 7 грудня 1990 року N 533-ХІІ (в редакції від 11.10.1991р.) до комунальної власності належить майно, яке передається безоплатно Союзом РСР і Українською РСР, іншими суб'єктами, а також майно, яке створюється і купується місцевими Радами народних депутатів за рахунок належних їм коштів. Перелік майна, що перебуває у комунальній власності, порядок передачі, купівлі, продажу, а також перелік державного майна, що безоплатно передається у власність відповідних адміністративно-територіальних одиниць, порядок розгляду спорів, які виникають при цьому, визначаються законодавством України.

Відповідно до ст. 35 Закону України «Про власність» від 07.02.1991р. №697-ХІІ (чинний з 15.04.1991 до 27.04.2007) до об'єктів права комунальної власності належало серед інших, майно закладів ті підприємств побутового обслуговування, а також майно, передане у власність адміністративно-територіальної одиниці іншими суб'єктами права власності.

Відповідно до п.5 Постанови Верховної ради Української РСР «Про введення в дію Закону Української РСР «Про власність» Раду Міністрів Української РСР до 1 травня 1991 року зобов'язано забезпечити з участю Уряду Кримської АРСР, а також виконавчих комітетів обласних, Київської міської Рад народних депутатів розмежування майна між власністю Української РСР і власністю відповідно Кримської АРСР, областей, міста Києва. При цьому виходити а того, що у власність Кримської АРСР, Областей, міста Києва, крім майна підприємств, установ та організацій республіканського (АРСР), обласного, (міського) підпорядкування, повинно входити також майно підприємств, установ та організацій загальносоюзного і республіканського (Української РСР) підпорядкування, які передаються у власність Кримської АРСР, областей, міста Києва.

Розмежування майна між власністю областей, міста Києва і власністю відповідних адміністративно-територіальних одиниць провадиться з участю виконавчих комітетів нижчестоящих Рад народних депутатів, виходячи з цих же принципів. При цьому майно, необхідне для задоволення соціально-економічних потреб населення відповідної адміністративно-територіальної одиниці, підлягає передачі в її комунальну власність до 1 липня 1991 року.

Статтею 34 Закону ВР УРСР від 07.02.1991р. №697-ХІІ «Про власність» (в редакції від 07.02.1991р.), передбачено, що загальнодержавну (республіканську) власність складають: майно, що забезпечує діяльність Верховної Ради Української РСР та утворюваних нею державних органів; майно Збройних Сил, органів державної безпеки, прикордонних і внутрішніх військ; оборонні об'єкти; єдина енергетична система; системи транспорту загального користування, зв'язку та інформації, що мають загальнодержавне (республіканське) значення; кошти республіканського бюджету; республіканський національний банк, інші державні республіканські банки та їх установи і створювані ними кредитні ресурси; республіканські резервні, страхові та інші фонди; майно вищих і середніх спеціальних навчальних закладів; майно державних підприємств; об'єкти соціально-культурної сфери або інше майно, що становить матеріальну основу суверенітету України і забезпечує її економічний та соціальний розвиток.

Постановою КМУ від 05.11.1991р. №311 «Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)» затверджений перелік державного майна України, яке передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності). Установлено, що державне майно України, крім майна, яке належить до комунальної власності, є загальнодержавною (республіканською) власністю.

Згідно п.2 Постанови, Міністерства і відомства України, органи, уповноважені управляти державним майном, зобов'язано здійснити до 01.01.1992р. передачу державного майна, яке перебуває у їх віданні, до комунальної власності згідно із затвердженим цією постановою переліком.

В розділі 1 (Власність областей) переліку державного майна України, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності) значиться - підрозділ «Зв'язок», до якого віднесені лише магазини і кіоски Союздруку (ч.4, розділ 1 Переліку), тобто інші об'єкти зазначеної категорії передачі не підлягають.

Пунктом 3 Постанови встановлено, що передача державного майна, яке перебуває у віданні міністерств і відомств України, інших органів, уповноважених управляти державним майном, до складу комунальної власності, а також від однієї адміністративно-територіальної одиниці до іншої здійснюється безоплатно стосовно порядку, передбаченого постановою Ради Міністрів УРСР від 28 квітня 1980 р. №285 "Про порядок передачі підприємств, об'єднань, організацій, установ, будинків і споруд", з наступним повідомленням про це органів державної статистики, податкових та фінансових органів.

Пунктом 5 Порядку, затвердженого Постановою Ради Міністрів УРСР від 28.04.1980р. №285 (дійсний до 26.06.1996р.), встановлено, що передача будинків і споруд провадиться: міністерствами, державними комітетами і відомствами УРСР міністерствам, державним комітетам і відомствам СРСР та виконавчим комітетам місцевих Рад народних депутатів - за рішенням цих міністерств, державних комітетів, відомств УРСР, попередньо погодженим, відповідно, з міністерством, державним комітетом і відомством СРСР, виконавчим комітетом обласної, Київської, Севастопольської міської Ради народних депутатів. Міністерства, державні комітети і відомства УРСР, виконавчі комітети обласних, Київської, Севастопольської міських Рад народних депутатів приймають будинки і споруди, які передають їм міністерства, державні комітети і відомства СРСР, за попередньо погодженими рішеннями.

Пунктом 3 зазначеного Порядку передбачено, що Рішення про передачу підприємств, об'єднань, організацій та установ, що входять до системи союзно-республіканського міністерства, державного комітету або відомства УРСР, у підпорядкування іншого державного органу УРСР, згідно з постановою Ради Міністрів СРСР від 16 жовтня 1979 р. №940 попередньо погоджуються з відповідним міністерством, державним комітетом або відомством СРСР.

Згідно п.6 Порядку, виконавчі комітети місцевих Рад народних депутатів передають і приймають будинки і споруди з дозволу виконавчого комітету обласної, Київської, Севастопольської міської Ради народних депутатів.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що до повноважень Макіївської міської ради віднесено надання згоди на прийняття до комунальної власності будинки і споруди, у разі прийняття міністерствами, державними комітетами і відомствами УРСР відповідного рішення щодо об'єктів державної власності.

В матеріалах справи відсутні докази, що підтверджують наявність рішення центрального органу державної влади на передачу державного майна- приміщення, що знаходиться за адресою: 86133, м.Макіївка, вул.Леніна, квартал «Хімік», 55, а також відсутні докази підписання у встановленому законом порядку акту приймання-передачі, що є порушенням Порядку затвердженого Постановою Ради Міністрів УРСР від 28.04.1980р. №285.

Судом не приймається до уваги пояснення відповідача та КП «Перспектива», що постанова Кабінету Міністрів України від 05.11.91р. №311 є саме рішенням органу державної влади про передачу спірного об'єкту до комунальної власності м.Макіївки, оскільки вказана постанова не тільки не містить конкретизованого переліку таких об'єктів, а навпаки, визначає виключення із категорії «Зв'язок» - магазини і кіоски Союздруку (ч.4, розділ 1 Переліку), що підлягають передачі у комунальну власність.

Відповідно до рішення міської ради від 24.12.1991 №9/3 «О формировании коммунальной собственности города Макеевка» до комунальної власності територіальної громади міста було віднесено майно Макіївського виробничого об'єднання побутового обслуговування та структурних одиниць, що входили до його складу.

На виконання постанови КМУ від 05.11.1991 №311 рішенням Донецького облвиконкому від 22.01.1992 №8 затверджено перелік державного майна, яке передається у комунальну власність міст обласного підпорядкування, до складу якого було включено Виробниче об'єднання побутового обслуговування населення в м.Макіївка.

З матеріалів справи вбачається, що до складу майна прийнятого у комунальну власність, у тому числі, входило нежитлове приміщення відділення поштового зв'язку №33 площею 152,9 м.кв., як таке, що знаходиться у будівлі комбінату побутового обслуговування, за адресою: Донецька область, м.Макіївка, вул.Леніна, квартал Хімік, б.55.

На підставі рішення виконкому міської ради від 15.07.1992 №197 на базі міської комунальної власності (складського господарства, транспорту, допоміжних цехів (дільниць) та інших будівель та споруд Макіївського виробничого об'єднання побутового обслуговування, фірм «Макеевчанка», «Восход», фабрик індпошиття і ремонту одягу «Индодежда», індпошиття та ремонту взуття «Ремобувь») було створено Макіївський виробничо-комерційний центр сфери послуг «Макбытуслуги» та затверджено його Статут.

З урахуванням обставин викладених сторонами та третіми особами у письмових поясненнях (т.1 а.с.77-79, а.с.105-109, а.с. 125-127, а.с. 129-132, а.с.165-168; т.2 а.с. 66-68, а.с. 75-76, а.с. 80-81, а.с. 86-89, а.с. 91-94, а.с. 95-98), враховуючи факт отримання УДППЗ «Укрпошта» реєстраційного посвідчення (т. 1 а.с. 52), зміст рішення виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008 №1098/1 «Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіальною громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради» (т.1 а.с.38), приймаючи до уваги матеріали інвентаризаційної справи КП БТІ м.Макіївки (т. 1 а.с. 133-139), даних інвентаризаційної картки обліку основних засобів КП «Перспектива» (т. 1 а.с. 91), а також інших матеріалів справи у сукупності суд приходить до висновку, що зазначене приміщення є окремим об'єктом права власності, хоч і технічно входить до складу будівлі метою використання якого є побутове обслуговування населення.

Матеріали справи свідчать, що станом на 1991 рік спірне приміщення використовувалося для розміщення відділення поштового зв'язку (вузлу зв'язку), що, в свою чергу, відповідає критеріям наведеним у ст.34 Закону УРСР «Про власність» від 07 лютого 1991 року № 697-XII віднесення майна до загальнодержавній (республіканській) власності, управління яким мало здійснюватися державним органом, уповноваженим управляти державним майном (ст. 33 наведеного Закону) та, відповідно, не входило до складу майна, що підлягало передачі до комунальної власності.

Таким чином, передача будівлі за адресою Донецька область, 86133, м. Макіївка, вул.Леніна, квартал «Хімік», 6.55 до комунальної власності разом зі спірним приміщенням є такою, що суперечить Закону України «Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування» від 7 грудня 1990 року N 533-ХІІ (в редакції від 11.10.1991р.), Закону України «Про власність» від 07.02.1991р. №697-ХІІ (чинний з 15.04.1991 до 27.04.2007), Постанови Верховної ради Української РСР «Про введення в дію Закону Української РСР «Про власність», що зумовлює визнання незаконним та скасування Рішення Макіївської міської ради від №9/3 від 24.12.1991р. «Про формування комунальної власності міста Макіївки» в частині абзацу 1 та 3 розділу «Зв'язок» Додатку №1.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.

Повноваження міських рад визначені главою 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Так, статтею 43 вказаного Закону до компетенції обласних рад віднесено вирішення за дорученням відповідних рад питань про продаж, передачу в оренду, концесію або під заставу об'єктів комунальної власності, які забезпечують спільні потреби територіальних громад і перебувають в управлінні районних, обласних рад, а також придбання таких об'єктів в установленому законом порядку (п. 19); надання згоди на передачу об'єктів з державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст та прийняття рішень про передачу об'єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в управлінні районних, обласних рад, у державну власність, а також щодо придбання об'єктів державної власності (п. 32).

Відповідно до ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження, належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах.

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Статтею 13 Конституції України передбачено, що держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.

Виходячи з норм ст. 41 Конституції України, ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право власності є непорушним, воно гарантоване та закріплене, зокрема, Цивільним кодексом України та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно зі ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Статтею 328 ЦК України передбачено, що право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі (п. 2 роз'яснення ВАСУ від 26.01.2000 р. № 02-5/35).

Отже, умовою визнання акта недійсним є порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та інтересів, зокрема, юридичної особи - позивача у справі.

Згідно зі статтею 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Відповідно до ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Організація та діяльність органів місцевого самоврядування регулюється Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" (розділ II). Тому ненормативні правові акти органів місцевого самоврядування правозастосовного та юрисдикційного змісту приймаються на основі Конституції і законів України, а самі ці органи як носії публічної влади є відповідальними за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами (частина перша статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Відповідно до пункту 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

З огляду на те, що за змістом рішення Виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008р. №1098/1 «Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіальною громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради» та Рішення виконкому Макіївської міської ради від 11.08.2010ор. №860 «Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 03.09.2008. року №1098/1» спрямовані на оформлення права власності на спірне приміщення за особою, що не є власником, вони підлягають скасуванню як незаконні, як такі, що порушують ст. 13, 41 Конституції України, ст. ст. 3, 321 Цивільного кодексу України.

Судом не приймається до уваги заперечення відповідачів та КП "Перспектива", щодо попереднього прийняття рішень про передачу спірного приміщення на баланс комунальних підприємств, оскільки: по-перше - будь-яких доказів фактичного перебування на балансі попередника на наступника не надано; по-друге - в силу положень Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» перебування майна на балансі є лише формою обліку майна, метою якого є виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передача інформації про його діяльність; по-третє: - не наділяє суб'єкта, що обліковує це майно повноваженнями власника.

Вимога про скасування свідоцтва про право власності на спірне приміщення є похідною від вимоги про скасування рішення, на підставі якого воно було видано, тому враховуючи нечинність рішення Виконавчого комітету Макіївської міської ради від 03.09.2008р. №1098/1, Свідоцтво про право власності на нежитлове приміщення за адресою Донецька область, м. Макіївка вул. Леніна, буд. 55 / Хімік квартал, будинок б/н від 21.09.2010 року було видане безпідставно та підлягає скасуванню.

Згідно ст. 329 ЦК України, юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.

Рішення виконкому Макіївської міської ради від 28.09.2011 року №1102 «Про закріплення приміщення за КП «Перспектива» також підлягає скасуванню судом, оскільки передбачає розпорядження майном без згоди власника - держави, що є порушенням положень ст. 317 ЦК України .

Закон (пункт 10 частини другої статті 16, стаття 21 ЦК України, абзац третій частини другої статті 20 ГК України) визначає визнання недійсними актів державних та інших органів, що суперечать законодавству і порушують права та законні інтереси осіб, як спосіб захисту цивільних прав, то до позовних заяв юридичних осіб і зазначених громадян про визнання недійсними таких актів застосовується загальна позовна давність

Заперечення відповідачів щодо застосування позовної давності судом не приймається з огляду на положення підпункту 3 пункту 5 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку здійснення судочинства" від 20.12.2011 N 4176-VI, якими встановлено, що протягом трьох років з дня набрання чинності цим Законом (15.01.2012р.) особа має право звернутися до суду з позовом про визнання незаконним правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, яким порушено право власності або інше речове право особи.

Всупереч вимогам ст. 33 ГПК України відповідачі належних доказів, що спростовують доводи позивача та висновки суду не надали, як і не довели правомірність прийнятих ними рішень.

За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення позову.

Судові витрати підлягають стягненню в порядку, що передбачений ст.49 Господарського процесуального кодексу України.

Судом прийнято до розгляду позовну заяву із заявленими 5 вимогами немайнового характеру.

Як роз'яснено Пленумом Вищого господарського суду України в п.2.11.постанови №7 від 21.02.2013 року "Про деякі питання практики застосування розділу VІ Господарського процесуального кодексу України" якщо в позовній заяві об'єднано дві або більше вимог немайнового характеру, пов'язаних між собою підставами виникнення або поданими доказами, судовий збір сплачується окремо з кожної з таких вимог.

Означене об'єднання зумовлює необхідність у відповідності до ч.3 ст. 6 Закону України «Про судовий збір» сплачувати судовий збір за ставками, встановленими для позовних заяв немайнового характеру, які згідно ч. 2 ст. 4 вказаного Закону складають для господарський судів - за подачу позовної заяви немайнового характеру сплачується 1 розмір мінімальної заробітної плати - 1147,00 гривень (станом на дату звернення з позовною заявою до суду).

Судом було прийнято позов до розгляду зі сплаченим позивачем судовим збором у розмірі 1147гривень, що відповідає одній із заявлених вимог немайнового характеру.

Враховуючи майновий стан позивача, ухвалою суду від 02.10.2013р. його було звільнено від сплати судового збору на суму 4588 грн., при цьому відповідачі від сплати судового збору не звільнені.

Враховуючи, що спір виник внаслідок прийняття Відповідачем 1 неправомірних рішень, з урахуванням обставин справи, суд приходить до висновку, що сума судових витрат в розмірі 1147грн. на користь позивача та сума судового збору в розмірі 4588грн. на користь держави підлягають стягненню з відповідача 1.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. 7 Закону України «Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування» від 7 грудня 1990 року N 533-ХІІ (в редакції від 11.10.1991р.), ст.ст. 34, 35 ВР УРСР «Про власність» від 07.02.1991р. №697-ХІІ (в редакції від 07.02.1991р.), ст.ст. 18, 24, 43, 59, 60, 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 13, 19, 41 Конституції України, ст. ст. 3, 21, 321, 328, 329, 391 Цивільного кодексу України, ст.ст. 42, 43, 22, 43, 49, 82, 83, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Міністерства інфраструктури України м.Київ, до відповідачів: 1. Виконавчого комітету Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область, 2. Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" м. Київ за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунального підприємства "Перспектива" м.Макіївка, Донецька область про захист права власності - задовольнити.

Визнати недійсним та скасувати рішення Макіївської міської ради від 24.12.1991р. №9/3 «Про формування комунальної власності міста Макіївки» в частині абзацу 1 та 3 розділу «Зв'язок» Додатку №1.

Визнати недійсним та скасувати рішення виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008 №1098/1 «Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіального громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради».

Визнати недійсним та скасувати рішення виконкому Макіївської міської ради від 11.08.2010 №860 «Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 03.09.2008 року №1098/1».

Визнати недійсним та скасувати рішення виконкому Макіївської міської ради від 28.09.2011року №1102 «Про закріплення приміщення за КП«Перспектива».

Скасувати свідоцтво про право власності на нежитлове приміщення за адресою Донецька область, м. Макіївка вул. Леніна, буд. 55 / Хімік квартал, будинок б/н від 21.09.2010 року.

Стягнути з Виконавчого комітету Макіївської міської ради (86157, Донецька область, м.Макіївка, пл.Радянська, б.1; код ЄДРПОУ 04052815) на користь Міністерства інфраструктури України (01135, м.Київ, проспект Перемоги, б.14; код ЄДРПОУ 37472062) витрати по сплаті судового збору в розмірі 1147 (одна тисяча сто сорок сім) гривень.

Стягнути з Виконавчого комітету Макіївської міської ради (86157, Донецька область, м.Макіївка, пл.Радянська, б.1; код ЄДРПОУ 04052815) на користь держави судовий збір у розмірі 4588 (чотири тисячі п'ятсот вісімдесят вісім) гривень.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано до Донецького апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повний текст рішення складено та підписано 03.02.2014 року.

Головуючий суддя К.С. Харакоз

Судді Ю.С. Нестеренко

Р.М. Колесник

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення27.01.2014
Оприлюднено08.02.2014
Номер документу37011504
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/6932/13

Судовий наказ від 26.05.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

К.С. Харакоз

Судовий наказ від 26.05.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

К.С. Харакоз

Рішення від 27.01.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

К.С. Харакоз

Ухвала від 21.10.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

К.С. Харакоз

Ухвала від 23.12.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

К.С. Харакоз

Ухвала від 16.12.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

К.С. Харакоз

Ухвала від 30.10.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

К.С. Харакоз

Ухвала від 16.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Остапенко М.І.

Постанова від 15.05.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 24.04.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні