Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 січня 2014 року Справа № 811/4080/13-а
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі: головуючий суддя Пасічник Ю.П. за участі секретаря судового засідання Побочій О.В., розглянув у відкритому судовому засіданні у м. Кіровограді адміністративну справу за позовом фермерського господарства Пилипенко Катерини Іванівни (надалі - позивач) до державного реєстратора Реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Реп 'ях Василя Валентиновича (надалі - відповідач) про визнання протиправним рішення його скасування та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до відповідачів про:
- визнання протиправним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №8791192 від 07.12.2013 року, прийняте державним реєстратором реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп'яхом Василем Валентиновичем.
- зобов'язання державного реєстратора реєстраціної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп'яха Василя Валентиновича вчинити дії щодо проведення державної реєстрації права власності держави на земельну ділянку (кадастровий номер 3522582400:02:000:9013), що розташована на території Гаївської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області та державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки за Договором про зміни та доповнення до договору оренди землі від 11 грудня 2008 року, зареєстрованого 25 грудня 2008 року за №040837200038, укладеним між Кіровоградською районної державною адміністрацією, в особі її голови Буртака Миколи Олексійовича та фермерським господарством Пилипенко Катерини Іванівни, в особі Сушка Василя Васильовича.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що в його користуванні перебуває земельна ділянка площею 10 га на підставі договору укладеного між ним та Кіровоградською РДА, який зареєстрований Кіровоградським районним відділом КРФ ДП ЦДЗК при Держкомземі України 25.12.2008р. №040837200038.
13.11.2013 р. орендодавцем - Кіровоградською РДА було прийнято рішення №1111-р про збільшення терміну дії договору оренди з 5 до 25 років та збільшення розміру орендної плати, про що було укладено договір про зміни та доповнення до договору оренди.
З метою державної реєстрації договору про зміни та доповнення до договору оренди, позивач звернувся до відповідача з відповідною заявою, але оскаржуваним рішенням №8791192 від 07.12.2013 року позивачеві було відмовлено в реєстрації з тих підстав, що за орендодавцем не зареєстровано право власності на земельну ділянку, яку передано в оренду.
Позивач вказує на неправомірність такої відмови оскільки така відмова суперечить положенням частин 1, 4 ст. 4-1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», якими прямо передбачено відсутність обов'язкової реєстрації права власності на земельні ділянки державної або комунальної власності.
Позивач в судовому засіданні вимогу позову підтримав повністю та просив суд позов задовольнити.
Відповідачем подано письмові заперечення, яким вимоги позову не визнаються на вказується на правомірність відмови в державній реєстрації договору про зміни та доповнення до договору оренди, оскільки поданий позивачем пакет документів не містить всіх відомостей, які передбачені Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого ПКМУ від 22.06.2011р. №703 (а.с. 37-39).
Розглянувши долучені до справи документи і матеріали, заслухавши пояснення позивача, представника відповідача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що розпорядженням Кіровоградської районної державної адміністрації від 04.10.2007р. №607-р позивачеві передано в оренду земельну ділянку с/г призначення загальною площею 10 га, в т.ч. 10 га ріллі на 5 років для ведення товарного с/г виробництва (а.с. 20).
На підставі розпорядження між позивачем та Кіровоградською РДА 11 грудня 2008 року було укладено договір оренди землі, який зареєстрований у Кіровоградському районному відділі КРФ ДП ЦДЗК при Держкомземі України 25.12.2008р. за №040837200038 (а.с. 12-19).
13.11.2012р. головою Кіровоградської РДА прийнято розпорядження №1111-р «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок», пунктом 1 якого, зокрема, прийнято рішення внести зміни до договору оренди від 11 грудня 2008 року в частині збільшення терміну оренди до 25 років, а також в частині встановлення нового розміру орендної плати (а.с. 23).
Вищевказане рішення Кіровоградської РДА повністю узгоджується з повноваженнями РДА, які були передбачені на той час положеннями ч. 3 ст. 122 ЗК України (в редакції чинній на момент прийняття рішення №1111-р).
На підставі рішення №1111-р між позивачем та Кіровоградською РДА 27.11.2012р. було укладено Договір про зміни та доповнення до договору оренди від 11.12.2008р. (а.с. 22).
Станом на момент укладення вищевказаного Договору про зміни та доповнення до договору оренди, відносини щодо державної реєстрації прав на земельні ділянки, в т.ч. права оренди, були врегульовані Порядком ведення поземельної книги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2009 р. № 1021, відповідно до якого уповноваженим державним органом, який здійснює реєстрацію земельних ділянок та прав на них, є територіальні органи Держземагентства.
Зокрема, ч. 1 вказаного Порядку передбачає, що цей Порядок визначає процедуру ведення за формою згідно з додатком Поземельної книги - документа, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, обмеження на використання земельної ділянки, суб'єктів прав на земельну ділянку та правовстановлюючі документи, а також дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, її цільове призначення, склад земельних угідь. Поземельна книга є власністю держави.
Судом враховано, що станом на час укладення Договору про зміни та доповнення до договору оренди, земельна ділянка, яка перебуває у користуванні позивача вже зареєстрована у державному реєстрі земель та містить кадастровий номер 3522582400:02:000:9013.
З метою реєстрації Договору про зміни та доповнення до договору оренди, позивачем до Головного управління Держземагентсва у Кіровоградському районі Кіровоградської області подано Заяву про державну реєстрацію договору оренди, до якої додано розпорядження Кіровоградської РДА від 13.11.2012р. №1111-р. Факт прийняття заяви 20.12.2012р. підтверджено присвоєнням облікового номеру заяви (а.с. 45).
Разом з тим, Договір про зміни та доповнення до договору оренди не був зареєстрований, без будь-яких пояснень щодо причин бездіяльності у його реєстрації, що підтверджено листом Управління Держземагентсва у Кіровоградському районі Кіровоградської області від 07.11.2013р. (а.с. 46).
Законом України від 06 вересня 2012 року № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», який набрав чинності з 01.01.2013р., здійснено розмежування земель державної та комунальної власності та внесено зміни до законодавчих актів України щодо повноважень органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань розпорядження землями державної та комунальної власності.
Зокрема, вказаним Законом внесено зміни до Земельного кодексу України, а саме, до ст.122, частиною 4 якої передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Тобто, Центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам - Державне агентство земельних ресурсів України (Указ Президента України від 08.04.2011р. № 445/2011) державою делеговано повноваження щодо розпорядження землями державної власності, при цьому власником землі залишається держава, що в даному випадку підтверджено Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 05.06.2013р. у якому реквізит «форма власності» розділу Загальні відомості про земельну ділянку містить запис «Державна власність» (а.с. 24).
Крім того, Законом України від 14 травня 2013 року № 233-VII «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку державної реєстрації речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності у зв'язку з їх розмежуванням», який набрав чинності з 16.06.2013р. (п. 1 розділу ІІ цього Закону), внесено зміни, зокрема, й до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а саме, доповнено ст. 4-1 частини 1, 4 якої передбачають:
Рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельних ділянок у власність або користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) приймається без здійснення державної реєстрації права держави чи територіальної громади на такі земельні ділянки, крім випадків, коли право власності на земельні ділянки державної або комунальної власності вже зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
При поновленні або внесенні змін до договорів суперфіцію, емфітевзису, сервітуту, оренди земельних ділянок державної чи комунальної власності, право держави чи територіальної громади на які не зареєстровано відповідно до цього Закону, державна реєстрація права власності здійснюється одночасно з державною реєстрацією права користування (сервітут), права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), права забудови земельної ділянки (суперфіцій), права оренди земельної ділянки.
Тобто, Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» прямо передбачає, що в разі поновленні або внесенні змін до договорів, в даній справі договір оренди від 11 грудня 2008 року, реєстрація права власності здійснюється одночасно з державною реєстрацією користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб.
При цьому, абз. 7 ч. 1 ст. 16 вказаного Закону передбачено, що у разі здійснення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, похідних від права власності, за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки, відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування зобов'язаний одночасно подати до органу державної реєстрації прав чи державному кадастровому реєстратору відповідну заяву про державну реєстрацію права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки. Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) вважається заявою про здійснення державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначену земельну ділянку.
В даній справі позивачем, у відповідності до вимог вказаної норми Закону, подавалося до відповідача рішення Кіровоградської РДА від 13.11.2012р. №1111-р, а тому відмова відповідача оформлена рішенням від 07.12.2013р. №8791192 є протиправною та підлягає скасуванню.
Доводи відповідача, викладені у запереченнях на позов, щодо фактичної зміни з 01.01.2013р. власника земельної ділянки, є помилковими оскільки, як вже було встановлено судом, до Державного агентства земельних ресурсів України делеговано лише право розпорядження земельними ділянками державної власності, без зміни форми власності.
Керуючись ст. 2, 7, 17, 94, 158-165 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №8791192 від 07.12.2013 року, прийняте державним реєстратором реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп'яхом Василем Валентиновичем.
Зобов'язати державного реєстратора реєстраціної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп'яха Василя Валентиновича вчинити дії щодо проведення державної реєстрації права власності держави на земельну ділянку (кадастровий номер 3522582400:02:000:9013), що розташована на території Гаївської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області та державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки за Договором про зміни та доповнення до договору оренди землі від 11 грудня 2008 року, зареєстрованого 25 грудня 2008 року за №040837200038, укладеним між Кіровоградською районної державною адміністрацією, в особі її голови Буртака Миколи Олексійовича та фермерським господарством Пилипенко Катерини Іванівни, в особі Сушка Василя Васильовича.
Присудити позивачеві судові витрати з державного бюджету шляхом зобов'язання Державної казначейської служби України безспірно списати з рахунку Реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області грошові кошти в розмірі 69,00 грн.
Постанова відповідно до ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10- денний строк з дня її проголошення апеляційної скарги. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складено 31.01.2014р.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду Пасічник Ю.П.
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2014 |
Оприлюднено | 08.02.2014 |
Номер документу | 37022495 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Ю.П. Пасічник
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні