Копія
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Ухвала
Іменем України
Справа № 801/8183/13-а
20.01.14 м. Севастополь
Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Кучерука О.В.,
суддів Єланської О.Е. ,
Кукти М.В.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_2 в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_3 на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя Дудін С.О. ) від 14.10.2013 року по справі №801/8183/13-а
за позовом ОСОБА_5 (АДРЕСА_1)
до Відділу реєстрації актів цивільного стану Ялтинського міського управління юстиції Головного управління юстиції в АР Крим (вул. Бірюкова 12/16,м.Ялта,Автономна Республіка Крим,98604)
треті особи: ОСОБА_3 (АДРЕСА_2)
Орган опіки та піклування Ялтинської міської ради (пл. Радянська, буд.1,м.Ялта,Автономна Республіка Крим,98600)
представник ОСОБА_2 в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_3 (АДРЕСА_2)
про визнання протиправними дій та спонукання до виконання певних дій,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Окружного адміністративного суду АР Крим від 14.10.2013 року адміністративний позов задоволено частково.
Зобов'язано Відділ реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Ялтинського міського управління юстиції в АР Крим (вул. Бірюкова, 12/16, м. Ялта, 98604, ідентифікаційний код 23451202) внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 та поновити відомості, записані до внесення змін на підставі спільної заяви ОСОБА_7 та ОСОБА_2 від 22.05.2006 р. про визнання батьківства (реєстраційний номер в журналі 58-02/332).
В іншій частині в позові відмовлено.
Стягнуто з Державного бюджету України на користь ОСОБА_5 судовий збір в розмірі 34,41 грн. (тридцять чотири гривні сорок одна копійка).
Зобов'язано Відділ реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Ялтинського міського управління юстиції в АР Крим подати звіт про виконання судового рішення протягом одного місяця з дня набрання судовим рішенням законної сили.
Не погодившись з рішенням суду, ОСОБА_2 звернулася з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду АР Крим від 14.10.2013 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити в позові.
Доводи апеляції мотивовані тим, що суд першої інстанції порушив норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення спору по суті.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
У судове засідання 20.01.2014 сторони, їх представники не з'явились, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені в встановленому законом порядку.
Суд, керуючись положеннями пункту 2 частини першої статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України, визнав за можливе перейти до письмового провадження по справі.
На підставі та за правилами статті 195, 197 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянувши справу, судова колегія встановила наступне.
Як свідчать матеріали справи, 22.05.2006 р. громадяни ОСОБА_7 та ОСОБА_2 звернулися до Відділу реєстрації актів цивільного стану Ялтинського міського управління юстиції зі спільною заявою про визнання батьківства (реєстраційний номер в журналі 58-02/332), згідно якої просили внести відомості про батька до актового запису про народження дитини - ОСОБА_3, по батькові просили вказати за іменем батька.
З матеріалів справи, а саме: повного витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження № 00012878059 від 12.10.2013 р., справи № 58-02/3.32 про внесення змін та доповнень до актового запису про народження за заявою про визнання батьківства ОСОБА_7 та ОСОБА_2 (а.с. 48 - 53) та повідомлення про внесення змін та доповнень до актового запису про народження у зв'язку з визнанням батьківства вих. № 1040-02/3.32 від 22.05.2006 р. (а.с. 54-55) вбачається, що відповідачем на підставі зазначеної спільної заяви батьків про визнання батьківства 22.05.2006 р. внесено зміни до актового запису № 25 від 22.01.2003 р. про народження ОСОБА_3, згідно яких батьком дитини зазначено ОСОБА_8 та, відповідно, по батькові дитини вказано за іменем батька - «ОСОБА_3».
У подальшому позивач - ОСОБА_5 оспорила дії Відділу реєстрації актів цивільного стану Ялтинського міського управління юстиції АРК щодо внесення змін до актового запису про народження ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 на підставі спільної заяви ОСОБА_7 та ОСОБА_2 про визнання батьківства та просила скасувати зміни до актового запису про народження ОСОБА_3, що були здійснені на підставі заяви від 22.05.2006 р. від імені ОСОБА_7 та ОСОБА_2 про визнання батьківства; зобов'язати Відділ реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Ялтинського міського управління юстиції АРК внести виправлення до актового запису № 25 від 22.01.2003 р. про народження ОСОБА_3 та поновити відомості, записані до внесення змін на підставі заяви від 22.05.2006 р. від імені ОСОБА_7 та ОСОБА_2 про визнання батьківства, шляхом виключення відомостей про ОСОБА_7 як батька в актовому записі № 25 від 22.01.2003 р. про народження ОСОБА_3
Вивчивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правову оцінку обставин у справі та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відносини, пов'язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, визначає засади діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану врегульовані Законом України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 01.07.2010 р. № 2398 (далі - Закон № 2398). До прийняття цього закону правове регулювання актів цивільного стану здійснювалося згідно з Розділом У "Акти громадського стану" Кодексу про шлюб та сім'ю.
Актами цивільного стану, згідно з ч. 1 ст. 2 Закону № 2398 є події та дії, які нерозривно пов'язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб'єктом цивільних прав та обов'язків.
Відповідно до визначення, наведеного в ч. 3 ст. 9 Закону № 2398 актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану.
Станом на 22.05.2006 р. (тобто на момент звернення батьків зі спільною заявою про визнання батьківства) порядок зміни, доповнення, поновлення та анулювання актових записів цивільного стану встановлювався однойменним положенням, затвердженим Наказом Міністерства юстиції України від 26 вересня 2002 року N 86/5 (далі - Положення № 86/5, в редакції станом на момент внесення змін до актового запису).
Відповідно до пункту 1.1 Положення № 86/5 внесення змін, доповнень (далі - зміни) до актових записів цивільного стану, які складено в державних органах реєстрації актів цивільного стану України, у випадках, передбачених чинним законодавством, за наявності достатніх підстав і за відсутності спору між заінтересованими особами провадиться відділами реєстрації актів цивільного стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції (далі - відділи реєстрації актів цивільного стану).
Пунктом 1.4 Положення № 86/5 передбачено, що заяви про поновлення, анулювання та внесення змін до актових записів цивільного стану приймаються відділами реєстрації актів цивільного стану в порядку, визначеному цим Положенням.
Працівник відділу реєстрації актів цивільного стану, який прийняв заяву, звіряє відомості, зазначені заявником у заяві, з паспортом або паспортним документом. Суперечливі дані в документах письмово пояснюються. Документи, які мають необумовлені виправлення, підчистки або викликають сумніви щодо їх достовірності, перевіряються особливо ретельно та, в разі потреби, направляються для проведення їх експертизи до судово-експертної установи Міністерства юстиції України (за рахунок заявника).
З абзаців 3, 4, 5 п. 2.1 Положення № 86/5 вбачається, що заява про визнання батьківства, яка є підставою для внесення змін, може бути подана до відділу реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання актового запису про народження або за місцем постановлення рішення суду про визнання батьківства. Заява повинна бути заповнена розбірливо, у ній мають бути надані вичерпні відповіді на всі запитання (додаток 1). Відділ реєстрації актів цивільного стану не вправі відмовити громадянину в прийнятті та розгляді заяви про внесення змін.
Згідно з п. 2.3 Положення № 86/5 заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану подаються: особами, щодо яких були складені ці актові записи; батьками неповнолітніх; законними представниками неповнолітніх та недієздатних осіб; спадкоємцями померлого.
Відповідно до п. 2.4 Положення № 86/5 разом із заявою про внесення змін до актових записів цивільного стану заявниками подаються: паспорт або паспортний документ; свідоцтва про реєстрацію актів цивільного стану, у яких зазначені неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні; інші документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті.
З п. 2.9 Положення № 86/5 вбачається, що підставою для внесення змін у актові записи цивільного стану є, серед іншого, заява матері та батька дитини про визнання батьківства (додаток 3).
Відповідно до п. 2.12 Положення № 86/5 у випадках, передбачених цим Положенням, зміни, доповнення, виправлення вносяться у такі актові записи цивільного стану, зокрема: за наявності заяви матері та батька дитини про визнання батьківства - в актовий запис про народження, який складено відповідно до статті 135 Сімейного кодексу України, уносяться відомості про батька, змінюється по батькові дитини і, за бажанням батьків, змінюється її прізвище.
Аналіз вищенаведених норм дає підстави стверджувати, що під час прийняття спільної заяви працівник відділу реєстрації актів цивільного стану зобов'язаний звірити відомості, зазначені заявниками у заяві, з документами, доданими до неї, як то паспортом або паспортним документом. Станом на момент внесення змін (22.05.2006 р.) законодавчо не вимагалося написання заяви про визнання батьківства безпосередньо в присутності працівника відділу РАЦС.
Під час розгляду справи у суді першої інстанції, свідок ОСОБА_9, яка безпосередньо приймала спільну заяву про визнання батьківства, пояснила, що задля подання спільної заяви про визнання батьківства до відділу РАЦС 22.05.2006 р. з'явилися обидва батьки - ОСОБА_7 та ОСОБА_2, однак заяву писали не при ній, а в приймальні, оскільки законодавчо не вимагалося написання заяви в присутності працівника відділу РАЦС. На виконання вимог порядку змін до актових записів цивільного стану, ОСОБА_9 були перевірені паспорти та встановлені особи, які звернулися з заявою. Згідно поданих документів працівником відділу РАЦС не було встановлено підстав для відмови у внесенні змін до актового запису про народження ОСОБА_3 на підставі спільної заяви про визнання батьківства.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 4 Закону України "Про органи реєстрації актів громадянського стану" від 24.12.1993 р. №3807 (який був чинним станом на 22.05.2006 р.) діяльність органів реєстрації актів громадянського стану ґрунтується на принципах додержання законності, захисту прав і законних інтересів громадян та держави, додержання таємниці реєстрації актів громадянського стану, своєчасного і належного документального оформлення проведеної реєстрації.
Враховуючи, що на момент подання батьками спільної заяви про визнання батьківства законодавчо не вимагалося написання цієї заяви безпосередньо в присутності працівника відділу РАЦС, приймаючи до уваги необізнаність працівника відділу РАЦС стосовно того, що підпис ОСОБА_7 та рукописний текст спірної заяви здійснено іншою особою, тому працівник відділу РАЦС, в межах наданих повноважень, був зобов'язаний внести зміни до актового запису про народження, а отже відсутні правові підстави для визнання дій щодо внесення таких змін протиправними.
Таким чином колегія суддів погоджується з висновком суду, що позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Проте на теперішній час факт підроблення спільної заяви ОСОБА_7 та ОСОБА_2 про визнання батьківства від 22.05.2006 р. підтверджено експертним висновком від 28.10.2012 р. № 561 (а.с. 32 - 43).
Так, вказаним висновком встановлено, що підпис від імені ОСОБА_7 здійснено іншою особою, а виконання рукописного тексту вказаної заяви здійснено ОСОБА_2 з умисним викривленням свого почерку.
Відповідно до частини 1 статті 69 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Згідно з частиною 1 статі 79 КАС України письмовими доказами є документи (у тому числі електронні документи), акти, листи, телеграми, будь-які інші письмові записи, що містять в собі відомості про обставини, які мають значення для справи.
Колегією суддів безперечно встановлено, що висновок експерта від 28.10.2012 р. № 561 є доказом не лише у кримінальній справі, а й у справі, що розглядається та в порядку статті 86 КАС України підлягає оцінці в сукупності з іншими доказами.
Згідно зі статтею 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Окрім цього, колегія суддів звертає уваги на те, що при проведенні експертного дослідження експерт був попереджений про кримінальну відповідальність за надання неправдивого висновку, у зв'язку з чим у суду відсутні правові підстави не довіряти цьому висновку.
Враховуючи зазначені обставини, спільна заява ОСОБА_7 та ОСОБА_2 про визнання батьківства, внаслідок її підроблення, не може породжувати будь-які правові наслідки, в тому числі й бути підставою для внесення зміни до актового запису про народження ОСОБА_3.
Між тим вимога позивача про скасування змін до актового запису про народження не може бути задоволена, оскільки діючим законодавством взагалі не передбачено можливість анулювання чи скасування в судовому порядку змін до актового запису про народження.
Так, частиною п'ятою статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 01.07.2010 р. № 2398 передбачено, що правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.
На виконання вимог вказаної статті наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 р. N 96/5 затверджено «Правила внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання», які є чинним на теперішній час (далі - Правила № 96/5).
За вказаними Правилами зміни до актового запису не можуть бути виправлені, анульовані чи скасовані в судовому порядку, однак аналіз правил свідчить про те, що зміни в актові записи можуть бути внесені, зокрема, на підставі постанови адміністративного суду.
Так, згідно з пп. 2.13.2 п. 2.13 Правил № 96/5 підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є, зокрема, постанова адміністративного суду.
Відповідно до пп. 2.16.7 п. 2.16 Правил № 96/5 на підставі рішення суду про внесення змін, доповнень або виправлень в актові записи цивільного стану вносяться відповідні зміни, які зазначені в рішенні суду.
П. 2.21 Правил № 96/5 передбачено, що у разі внесення змін на підставі рішення суду, постанови адміністративного суду, органу опіки та піклування, оформленого розпорядженням районної державної адміністрації чи рішенням виконавчого комітету відповідних рад, за потреби, до них додаються відповідні заява про внесення змін та інші необхідні для виконання документи, які надсилаються до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання актового запису цивільного стану, до якого вносяться зміни.
При викладених обставинах, суд першої інстанції проаналізував діюче законодавство України та дійшов вірного висновку про часткове задоволення позовних вимог, в частині зобов'язання Відділу реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Ялтинського міського управління юстиції в АР Крим (вул. Бірюкова, 12/16, м. Ялта, 98604, ідентифікаційний код 23451202) внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 та поновити відомості, записані до внесення змін на підставі спільної заяви ОСОБА_7 та ОСОБА_2 від 22.05.2006 р. про визнання батьківства (реєстраційний номер в журналі 58-02/332).
Правова оцінка, яку суд першої інстанції дав обставинам справи, не суперечить вимогам процесуального і матеріального права, а доводи апеляційної скарги щодо їх неправильного застосування є необґрунтованими.
Судове рішення є законним і обґрунтованим й не може бути скасовано з підстав, що наведені в апеляційній скарзі.
Все вищеперелічене дає судовій колегії право для висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування чи зміни рішення суду першої інстанції.
Керуючись частиною третьою статті 24, статтями 160, 167, частиною першою статті 195, статтею 197, пунктом 1 частини першої статті 198, статтею 200, статтями 206, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_3 залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 14.10.2013 року по справі №801/8183/13-а залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі. Ухвалу може бути оскаржено до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя підпис О.В.Кучерук
Судді підпис О.Е.Єланська
підпис М.В. Кукта
З оригіналом згідно
Головуючий суддя О.В.Кучерук
Суд | Севастопольський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2014 |
Оприлюднено | 13.02.2014 |
Номер документу | 37107579 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кучерук Олег Васильович
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кучерук Олег Васильович
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кучерук Олег Васильович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні