Ухвала
від 05.02.2014 по справі 7/308
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"05" лютого 2014 р. м. Київ К/9991/43993/11

Вищий адміністративний суд України у складі: суддя Костенко М.І.- головуючий, судді Бухтіярова І.О., Приходько І.В.,

за участю секретаря Сватко А.О.

та представників сторін:

позивача - Ткача С.С.,

відповідача-1 - не з'явились,

відповідача-2 - не з'явились,

розглянув у судовому засіданні касаційну скаргу державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва (далі - ДПІ)

на постанову окружного адміністративного суду міста Києва від 08.09.2008

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 07.07.2011

у справі № 7/308

за позовом ДПІ

до товариства з обмеженою відповідальністю "Арматор" (далі - ТОВ «Арматор», відповідач-1)

та товариства з обмеженою відповідальністю "Автосервіс-групп" (далі - ТОВ «Автосервіс-групп», відповідач-2)

про стягнення в доход держави коштів, отриманих за нікчемним правочином.

За результатами розгляду касаційної скарги Вищий адміністративний суд України

ВСТАНОВИВ:

У квітні 2008 року ДПІ звернулася з позовом, в якому просила стягнути з ТОВ «Арматор» в доход Державного бюджету України вартість товару в сумі 122 607 065 грн. за нікчемним договором від 09.11.2006 № 09/11-06, а з ТОВ «Автосервіс-групп» - кошти у сумі 122 607 065 грн. за цим договором.

Також ДПІ було подано позов про стягнення з відповідача-1 в доход Державного бюджету України вартості товару в сумі 4 953 150 грн., отриманого за нікчемним правочином (договором від 04.12.2006 № 11/12-06), та про стягнення з відповідача-2 в доход Державного бюджету України цієї ж суми, отриманої в рамках виконання названого договору.

Ухвалою окружного адміністративного суду міста Києва від 06.08.2008 зазначені позовні вимоги було об'єднано в одне провадження.

Постановою окружного адміністративного суду міста Києва від 08.09.2008, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 07.07.2011, у позові відмовлено з мотивів недоведеності податковим органом наявності у будь-кого з відповідачів порушити інтереси держави при укладенні та виконання зазначених правочинів. Крім того, суди послалися на пропуск позивачем строку застосування адміністративно-господарських санкцій, установленого статтею 250 Господарського кодексу України (далі - ГК), під час звернення з розглядуваними позовними вимогами.

У касаційній скарзі до Вищого адміністративного суду України ДПІ просить скасувати оскаржувані судові акти та задовольнити позов. На обґрунтування касаційних вимог скаржник зазначає, що фіктивність діяльності відповідача-2 та неподання відповідачем-1 необхідних первинних документів на підтвердження реальності господарських операцій в рамках виконання спірних договорів є належним свідченням укладення останніх без мети настання відповідних цим правочинам правових наслідків, а виключно з метою створення сприятливих умов у податковому обліку. До того ж, за висновком ДПІ, судами помилково кваліфіковано штрафні санкції, передбачені статтею 208 ГК як адміністративно-господарські санкції.

Перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, обговоривши доводи касаційної скарги, Вищий адміністративний суд України не вбачає підстав для її задоволення з урахуванням такого.

Судовими інстанціями у справі встановлено, що відповідачами у справі було укладено:

договір поставки від 04.12.2006 № 11/12-06, за яким відповідач-2 (постачальник) зобов'язався поставити ТОВ «Арматор» (покупець) товар (мобільні пости диспетчерської централізації ПДЦ-2000М) на загальну суму 5 943 780 грн. (у тому числі 990 630 грн. ПДВ);

договір поставки від 09.11.2006 № 09/11-06 про поставку відповідачу-1 аналогічного товару на загальну суму 48 246 665,04 грн.

У подальшому відповідачами було укладено додаткові угоди до названих договорів, згідно з якими встановлено вексельний спосіб розрахунків за цими правочинами, та збільшено суми поставок на 74 360 400 грн. (у тому числі 12 393 400 грн. ПДВ).

Операція з поставок зазначеної продукції була оформлена складенням видаткових накладних, податкових накладних та актів про поставку та прийняття товару.

У рамках здійснення податкового контролю ДПІ було виявлено, що усі первинні документи від імені ТОВ «Автосервіс-групп» підписані невстановленою особою; директор цього Товариства заперечує свою причетність до його діяльності; в подальшому державну реєстрацію та реєстрацію платником ПДВ відповідача-2 скасовано в судовому порядку. Також ДПІ наголошує на відсутності належних первинних документів, складення яких є притаманним при виконанні поставок.

Наведені обставини були покладені в основу висновку ДПІ про те, що виконання цих договорів не було опосередковане дійсним рухом активів їх учасників, що, в свою чергу, свідчить про завідоме укладення спірних правочинів виключно з метою зниження податкового тягаря та отримання податкової вигоди, що не відповідає основам правопорядку.

Відповідно до частини першої статті 207 ГК господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.

Частиною першою статті 208 названого Кодексу передбачено, що якщо господарське зобов'язання визнано недійсним як таке, що вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, то за наявності наміру в обох сторін - у разі виконання зобов'язання обома сторонами - в доход держави за рішенням суду стягується все одержане ними за зобов'язанням, а у разі виконання зобов'язання однією стороною з другої сторони стягується в доход держави все одержане нею, а також все належне з неї першій стороні на відшкодування одержаного. У разі наявності наміру лише у однієї із сторін усе одержане нею повинно бути повернено другій стороні, а одержане останньою або належне їй на відшкодування виконаного стягується за рішенням суду в доход держави.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновком судів про те, що санкції, передбачені частиною першою статті 208 ГК, є конфіскаційними, стягуються за рішенням суду в доход держави за порушення правил здійснення господарської діяльності, а відтак вони належать до адміністративно-господарських санкцій у розумінні частини першої статті 238 ГК.

Статтею 250 Господарського кодексу України передбачено, що адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб'єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше як через один рік з дня порушення цим суб'єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.

У той же час слід зазначити, що висновок про безпідставність застосування штрафних санкцій не може поєднуватися із висновком про відсутність правопорушення. Адже в останньому випадку звільнення особи від відповідальності є наслідком відсутності факту протиправності діяння як обов'язкової підстави для застосування до суб'єкта заходів відповідальності.

Початок перебігу розглядуваного строку визначений моментом виявлення правопорушення, а його сплив - часом вчинення правопорушення; у разі недоведеності такого порушення строк застосування штрафних санкцій не може розпочатися, а відтак і не може бути пропущений.

У даному разі для того, щоб надати правильну правову оцінку розглядуваним правовідносинам судам необхідно було врахувати таке.

З огляду на повноваження податкової інспекції, що полягають у здійсненні контролю за правильністю нарахування, повнотою і своєчасністю сплати податків і зборів застосовуються до правочинів, вчинених виключно з метою ухилення від оподаткування, у даному разі для правильної кваліфікації правочину як такого, що порушує публічний порядок, необхідно визначити існуючий зв'язок між власне укладенням і виконанням такого правочину та застосованим його учасниками механізмом ухилення від оподаткування.

Адже якщо укладення та виконання договору є частиною такого механізму - зокрема, у випадку, коли метою укладення правочину є податкова економія - то до учасників такого правочину слід застосовувати штрафні санкції в порядку статті 208 ГК. У разі ж якщо ухилення від оподаткування спричинено подальшими діями з отриманими на виконання правочину активами або відображенням результатів такого правочину у податковому обліку платника, то такі дії становлять самостійний склад податкового правопорушення як підставу для притягнення платника до відповідальності сааме за порушення норм податкового законодавства. Іншими словами, правочин є таким, що порушує публічний порядок у сфері оподаткування, у разі, якщо власне вчинення та виконання правочину є необхідною умовою для побудови схеми ухилення від оподаткування.

Наведене, у свою чергу, дає підстави для висновку про те, що умовою застосування наслідків недійсності господарського зобов'язання в порядку статті 208 ГК за позовом податкового органу є доведеність останнім наявності протиправного умислу у всіх учасників правочину. Адже про відсутність господарської мети під час укладення та виконання правочину не може бути відомо лише одній особі, оскільки у разі добросовісності хоча б одного з учасників правочину для нього буде досягнута ділова мета, що виключає можливість кваліфікації правочину як такого, що порушує публічний порядок.

У контексті викладеного при наданні правової оцінці розглядуваному правочину вирішальне значення має реальність виконання операцій з поставки товару в рамках виконання спірних договорів.

Відмовляючи у задоволенні цього позову, суди зазначили, що визнання недійсними установчих документів ТОВ «Арматор» та анулювання його реєстрації платником ПДВ не може розглядатися як свідчення недійсності укладених ним правочинів.

Втім у даному разі суди проігнорували доводи податкового органу про те, що фіктивний характер діяльності підприємства-постачальника у сукупності з фактом відсутності доказів на підтвердження оплати товару, перевезення товару, його страхування, сертифікації, зберігання тощо підтверджують безтоварність спірних господарських операцій.

А відтак слід погодитися із здійсненою податковим органом юридичною кваліфікацією спірних договорів.

У той же час пропуск ДПІ строку застосування штрафних санкцій виключає можливість задоволення даного позову, у зв'язку з чим оскаржувані судові рішення скасуванню не підлягають безвідносно до мотивів, на яких вони ґрунтуються.

З урахуванням викладеного, керуючись статтями 160, 167, 220, 221, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, Вищий адміністративний суд України

УХВАЛИВ:

1. Касаційну скаргу державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва залишити без задоволення.

2. Постанову окружного адміністративного суду міста Києва від 08.09.2008 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 07.07.2011 у справі № 7/308 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України в порядку статей 236-238 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя: М.І. Костенко судді:І.О. Бухтіярова І.В. Приходько

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення05.02.2014
Оприлюднено13.02.2014
Номер документу37116174
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —7/308

Судовий наказ від 29.11.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сгара Е.В.

Ухвала від 14.03.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Веденяпін О.А.

Ухвала від 05.02.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Костенко М.І.

Рішення від 19.12.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Якименко М.М.

Ухвала від 07.11.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сгара Е.В.

Ухвала від 28.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Якименко М.М.

Ухвала від 29.11.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сгара Е.В.

Ухвала від 14.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Якименко М.М.

Ухвала від 21.10.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Якименко М.М.

Ухвала від 13.10.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сгара Е.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні