Рішення
від 13.02.2014 по справі 913/3253/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

13 лютого 2014 року Справа № 913/3253/13

Провадження №28н/913/3253/13

За позовом Прокурора Старобільського району Луганської області, м.Старобільськ Луганської області, в інтересах держави

до 1. Старобільської районної державної адміністрації, м. Старобільськ Луганської області,

2. Селянського (фермерського) господарства "Нива Востока", с. Бутове Старобільського району Луганської області

про визнання недійсними та скасування розпоряджень, визнання недійсними договорів оренди землі, скасування запису про державну реєстрацію договорів оренди землі та зобов'язання повернути земельну ділянку, -

Суддя Семендяєва І.В.

Секретар судового засідання: Мартинцева Н.М.

У засіданні брали участь:

від позивача: Голоденко К.О., посвідчення № 020155 від 03.09.2013, прокурор відділу прокуратури м. Луганська;

від 1-го відповідача: Дем`яненко Т.М., довіреність № 3334 від 11.12.2013, головний спеціаліст-юрисконсульт управління агропромислового розвитку Старобільської районної державної адміністрації;

від 2-го відповідача: Решетняк Г.О., 17.03.1953 року народження, паспорт серії ЕМ № 102731, виданий Старобільським РВ УМВС України в Луганській області 12.03.1999, довідка ЄДРПОУ серії АБ № 587208 від 30.11.2012, керівник;

від 2-го відповідача: Ганшин О.О., посвідчення адвокатури України № 144 від 28.08.2012, договір про надання правової допомоги у господарському процесі б/н від 16.12.2013, адвокат.

суть спору: прокурором, який по даній справі має статус позивача, в інтересах

держави заявлено вимоги (з урахуванням заяви про зміну предмету позову) про:

- визнання недійсними та скасування розпоряджень Старобільської районної державної адміністрації Луганської області від 26.07.10 року №396 "Про надання селянському (фермерському) господарству "Нива Востока" дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки" та від 09.03.2011 №127 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди земельної ділянки СФГ "Нива Востока";

- визнання договорів оренди землі, укладеного 04.08.2011 між Старобільської районною державною адміністрацією та Селянським (фермерським) господарством "Нива Востока", які зареєстровані у Державному реєстрі земель за №4425100040000491 від 04.08.2011 та №442510004000490 від 04.08.2011- недійсним;

- скасування запису у Державному реєстрі земель про державну реєстрацію договорів оренди, укладених 04.08.2011 між Старобільською районною державною адміністрацією Луганської області та СФГ "Нива Востока" на земельні ділянки площею 4, 2538 га та 1, 6815 га, які розташовані за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується у Бутівський сільській раді Старобілського району Луганської області та зареєстровані у Відділі Держкомзему у Старобільському районі Луганської області за №4425100040000491, №442510004000490;

- зобов'язання СФГ "Нива Востока" повернути земельні ділянки площею 4, 2538 га та 1, 6815 га до земель Державного резервного фонду .

Запереченням на позовну заяву №3342 від 11.12.2013 перший відповідач проти позову заперечив, оскільки вважає позовні вимоги прокурора Старобільського району Луганської області (позивача) безпідставними та необгрунтованими, посилаючись на те, що 09.03.2011 першим позивачем винесено розпорядження № 127, яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку СФГ "Нива-Востока та надано в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності площею 5, 9353 га, яка розташована за межами населених пунктів на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Бутівській сільській раді. Також 1-ий відповідач зазначив, що 04.08.2011 за №442510004000490 відділом Держкомзему у Старобільському районі було зареєстровано договір оренди між ним та СФГ "Нива-Востока терміном на 20 років (земельна ділянка площею 4, 2538 га) та договір оренди №42510004000491(земельна ділянка площею 1, 6815 га); загальна площа земельної ділянки становить 5,9353 га. 1-ий відповідач вважає, що вищевказані договори оренди землі є поновленням договірних відносин, що сформувались між сторонами відповідно до договору оренди землі від 06.07.2005 державна реєстрація № 5 і це не суперечить чинному законодавству.

Відзивом на позовну заяву від 13.12.2013 № 12 другий відповідач з позовними вимогами не погодився, посилаючись на те, що прокурор (позивач) безпідставно зазначає в позові, що розпорядження Старобільської райдержадміністрації від 26.07.2010 №396, від 09.03.2011 №127 є такими, що прийняті з порушенням ст. 134 Земельного кодексу України, не врахувавши, що згідно ч.2 ст. 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі поновлення договорів оренди землі. Також 2-ий відповідач зазначив, що позивач у позовній заяві не вказав обставини, на яких грунтується позовна вимога; що відсутнє нормативне обгрунтування підстав повернення орендованих земельних ділянок без врахування дотримання СФГ "Нива-Востока" умов оскаржуємих договорів оренди, сплати орендної плати за землю згідно договорів; без врахування затрат на відновлення стану земельної ділянки, відшкодування заподіяних збитків, в тому числі й по виготовленню технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди на земельні ділянки. 2-им відповідачем також зазначається, що у 2013 році договори оренди №442510004000490 СФГ "Нива-Востока" зовсім не укладались. Другий відповідач вважає посилання у позовній заяві прокурора (позивача) на постанову Вищого господарського суду України від 30.10.2013 у справі 922/241/13г недоречним, оскільки ситуація, яка зазначена у даній постанові, не є аналогічною даній справі.

Також другий відповідач вказав на те, що статтею 134 Земельного кодексу України передбачено обов'язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах); земельні торги проводяться у формі аукціону у порядку, встановленому законом, що Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2008 за №394 затверджено порядок проведення у 2008 земельних аукціонів, Указом Президента України від 21.07.2008 №639/2008 дію вказаної постанови зупинено. Рішенням Конституційного Суду України від 11.11.2008 за №25рн/2008 у справі №1-46/2008 вказану постанову Кабінету Міністрів України від 17.04.2008 №394 визнано неконституційною, оскільки питання щодо порядку відчуження, набуття і здійснення права власності, права тимчасового користування (оренди), функції, компетенції органів державної влади і місцевого самоврядування мають врегульовуватися тільки законом. При цьому, як зазначив другий відповідач, позивачем не прийнято до уваги той факт, що 02.09.2010 Кабінетом Міністрів України прийнята постанова №85 «Про затвердження Порядку продажу у 2010 році земельних ділянок сільськогосподарського призначення на земельних торгах, яка набрала чинності лише з 13.09.2010.

17.12.2013 прокурор (позивач) подав заяву про зміну предмету позову від 16.12.2013 №93/6313вих 13, в якій зазначив, що під час підготовки позовної заяви ним було допущено помилку у пункті 2 резолютивної частини позовної заяви щодо року реєстрації договору оренди земельної - вірний рік реєстрації договору від 04.08.2011державна реєстрація №442510004000490- 2011.

Запереченням на відзив першого відповідача №93/6301вих-13 від 16.12.2013 прокурор (позивач) з доводами, викладеними 1-им відповідачем, не погодився з наступних підстав.

Відповідно до довідки Управління статистики у Старобільському районі Селянське (фермерське) господарство "Нива Востока" (далі за текстом - СФГ "Нива Востока) зареєстровано як юридична особа 30.03.1993 з ідентифікаційним кодом 20158696. Керівником господарства є Решетняк Г.О.

Отже, як вказав прокурор (позивач), голова фермерського господарства Решетняк Г.О., відповідно до норм чинного господарства є особою, уповноваженою на здійснення юридично значимих дій від імені господарства - СФГ "Нива Востока"; із змісту оспорюваного розпорядження вбачається, що дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди земельної ділянки одержало саме СФГ "Нива Востока" в особі голови фермерського господарства Решетняка Г.О.

Таким чином прокурор (позивач) зазначив, що між відповідачами виникли правовідносини, які були направлені на оформлення технічної документації щодо відведення земельної ділянки з метою передачі земельної ділянки в оренду саме СФГ "Нива Востока", а не громадянину Решетняку Г.О.; отже передача в оренду земельної ділянки Старобільською районною державною адміністрацією повинна була відбуватися на конкурентних засадах (земельних торгах).

Також прокурор (позивач) зазначив, що сторонами договору було урегульовано порядок поновлення договору оренди землі від 06.07.2005. У встановлений законом термін (не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору, п. 8 договору) орендар - СФГ "Нива Востока не повідомило орендодавця - Старобільську районну державну адміністрацію про намір продовжити дію договору оренди землі.

Крім того, прокурор (позивач) вказав, що з тексту розпоряджень голови Старобільської районної державної адміністрації від 26.07.2010 №396 "Про надання селянському (фермерському) господарству "Нива Востока" дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки" та від 09.03.2011 №127 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди земельної ділянки СФГ "Нива Востока", слідує, що йдеться саме про передачу в оренду з укладання нового договору оренди, а не про продовження раніше укладеного.

Перший відповідач подав відзив на позовну заяву № 46 від 10.01.2014, в якому зазначив, що з урахуванням заяви про зміну предмету позову прокурора Старобільського району, його позиція щодо позовних вимог прокурора Старобільського району Луганської області про визнання недійсними та скасування розпоряджень, визнання недійсним договору оренди землі, скасування запису про державну реєстрацію договору оренди землі та зобов'язання повернути земельну ділянку не змінилася та викладена в запереченні №3342 від 11.12.2013, наданому у попередньому судовому засіданні.

Поясненням від 25.01.2014 № 93/328вих-14 прокурор (позивач) зазначив, що відповідно до ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; Державний земельний кадастр базується поміж іншого на об'єктивності, достовірності та повноті відомостей у Державному земельному кадастрі; що виходячи з положень п.16 ч.24 постанови Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012 «Про затвердження порядку ведення Державного земельного кадастру» до Державного земельного кадастру вносяться інформація, у тому числі про власників, користувачів земельної ділянки відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Таким чином, у разі задоволення позовних вимог прокурора району в частині визнання недійсним договору оренди землі та не скасування запису про державну реєстрацію договорів оренди, укладених 04.08.2011 між Старобільською районною державною адміністрацією та СФГ «Нива Востока» на земельні площею 4,2538 га та 1,6815 га, які розташовані за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується у Бутівській сільської ради Старобільського району Луганської області та зареєстровані у Відділі Держкомзему у Старобільському районі Луганської області за №№442510004000491, №442510004000490 буде допущена недостовірність даних Державного земельного кадастру, оскільки СФГ «Нива-Востока» у такому випадку вже не буде користувачем земельної ділянки, що не буде відповідати даним Державного земельного кадастру.

Також прокурор (позивач) повідомив про те, кому і яким чином та на підставі чого підлягають поверненню земельні ділянки, виходячи з наступного. Сторонами за договором оренди землі від 04.08.2011 є Старобільська районна державна адміністрація (орендодавець) та СФГ «Нива-Востока» (орендар); згідно з актами приймання-передачі об'єкта оренди, які є невід'ємною частиною договорів оренди від 04.09.2011, орендодавець земельної ділянки - Старобільська районна державна адміністрація в особі голови передав орендарю - СФГ «Нива Востока» в оренду земельну ділянку загальною площею 5,9353 га.

Прокурор (позивач) послався на положення ст. 216 ЦК України, в якій зазначено, що у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину; на ст. 34 Закону України «Про оренду землі», де зазначено, що у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця. Відповідно до вимог ст. 17 Закону України «Про оренду землі», в якій зазначено, що передача об'єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі. Крім того, як вказав прокурор (позивач), п.п. 5, 31 договорів оренди від 04.08.2011 передбачені обов'язки орендаря (СФГ «Нива-Востока) у належному стані повернути орендодавцеві за актом приймання-передачі земельні ділянки після закінчення строку оренди або дострокового розірвання договорів оренди. Таким чином прокурор (позивач) вважає, що земельна ділянка підлягає поверненню СФГ «Нива Востока» - однією із сторін за договорами оренди землі від 04.08.2011 - Старобільській районній державній адміністрації - іншій стороні, на підставі рішення суду за актом приймання-передачі.

Крім того, прокурор (позивач) послався на ст. 14 Конституції України, ст. 1 Земельного кодексу України, де зазначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, що обумовлює наявність державних інтересів у сфері визначення власника земель та її раціонального використання відповідно до вимог земельного законодавства; на ст. 17 Земельного кодексу України, якою передбачено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; на ст.. 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», якою передбачено, що місцеві державні адміністрації розпоряджаються землями державної власності відповідно до закону; на ст.. 13 Закону України «Про землеустрій» де зазначено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері землеустрою належать забезпечення реалізації державної політики у галузі використання та охорони земель, координація здійснення землеустрою і державного контролю за використанням та охороною земель.

Водночас, як зазначив прокурор (позивач), на порушення вказаних вимог земельного законодавства Старобільською районною державною адміністрацією Луганської області винесено розпорядженням від 26.07.2010 №396 «Про надання селянському (фермерському) господарству «Нива-Востока» дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки» та №127 від 09.03.2011 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди земельної ділянки СФГ «Нива-Востока», які в подальшому стали підставою укладання договорів оренди.

Також прокурор (позивач) зазначив, що внаслідок порушення земельного законодавства з користування держави неправомірно вибула земельна ділянка площею 5,9353 га, чим були порушені інтереси держави в частині розпорядження землями державної власності.

Прокурор (позивач) послався на ст. 33 Закону України «Про оренду землі» (редакція від 02.10.2003), якою передбачено, що після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору. У разі поновлення договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Письмове заперечення здійснюється листом-повідомленням.

Прокурор (позивач) також вказав, що земельна ділянка за договорами оренди землі, укладеними 04.08.2011 між Старобільською райдержадміністрацією та СФГ «Нива Востока» передавалась в оренду господарству на 20 років, тоді як договір оренди від 06.07.2005 передбачав п'ятирічний строк дії договору.

Прокурор (позивач) також вказав, що з урахуванням вимог законодавства та судової практики, а саме: постанови Верховного Суду України №30/234 від 20.05.2008, постанови Вищого господарського суду України від 11.01.2007 у справі №2-20/11801-2006, постанови Вищого господарського суду України від 21.03.2007 у справі №9/268-06-7990, постанови Вищого господарського суду України від 27.12.2006 у справі №43/181 пн та п. 5 оглядового листа від 30.11.2007 №01-8/918 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з орендою земельних ділянок» поновлення договору оренди землі не може бути автоматичним; для поновлення права оренди земельної ділянки відповідно до земельного законодавства необхідна наявність рішення органу місцевого самоврядування або виконавчої влади про поновлення договору.

Також прокурор (позивач) зазначив, що Старобільською районною державною адміністрацією розпорядження щодо поновлення договору оренди землі із СФГ «Нива Востока» не виносилось.

30.01.2014 прокурором (позивачем) було надано додаткове пояснення, в якому він зазначив, що пунктом 8 договору оренди, укладеним між відповідачами 06.07.2005, сторони домовились, що після закінчення строку договору орендар має переважне право поновити його на новий строк; у цьому разі орендар повинен не пізніше, ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмого орендодавця про намір продовжити його дію. Таким чином, як зазначив прокурор, подавши клопотання про надання землі в оренду до райдержадміністрації за 6 днів до закінчення терміну дії договору відповідачем - СФГ "Нива Востока" порушено вимоги п. 8 договору оренди від 06.07.2005, що на думку прокурора підтверджує неналежне виконання умов вказаного договору оренди землі.

Також прокурор зазначив, що орендар звернувся до орендодавця з клопотанням про надання землі в оренду у строк, який є меншим, ніж 30 днів.

13.02.2014 прокурор (позивач) надав лист №93/639вих-14 від 12.02.2014, в якому зазначив, що згідно з інформацією відділу Держземагентства у Старобільському районі, відповідно до проекту роздержавлення та приватизації земель колективного сільськогосподарського підприємства ім. Шевченка Старобільського району Луганської області земельна ділянка площею 1,6815 га, що знаходиться у користуванні другого відповідача згідно договору оренди №442510004000491 від 04.08.2011, а також земельна ділянка площею 4,2538 га, що знаходиться також у користуванні другого відповідача згідно договору оренди №442510004000490 від 04.08.2011, відносяться до земель запасу.

Таким чином, як зазначив прокурор (позивач) земельні ділянки площею 1,6815 га та 4,2538га, які знаходяться у користуванні другого відповідача, підлягають поверненню другим відповідачем - однією із сторін за договорами оренди землі від 04.08.2011, першому відповідачу - іншій стороні на підставі рішення суду за актом приймання-передачі до земель запасу.

Також прокурор (позивач) вказав на те, що розпорядженням голови Старобільської райдержадміністрації № 127 від 09.03.2011 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди другого відповідача на земельну ділянку площею 5,9353 га, що свідчить про те, що технічна документація із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди земельної ділянки другого відповідача площею 1,6815 га не розроблялась та не затверджувалась.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 05.12.2013 було порушено провадження у справі та призначено її до розгляду на 17.12.2013.

17.12.2013 Ухвалою господарського суду Луганської області розгляд справи на підставі ст. 77 ГПК України було відкладено на 14.01.2014.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 14.01.2014 розгляд справи на підставі ст. 77 ГПК України було відкладено на 30.01.2014.

У судовому засіданні 30.01.2014 30.01.2014 прокурор надав клопотання про продовження строку розгляду справи на 15 днів, яке судом було задоволено, про що зазначено у протоколі судового засідання.

На підставі ст. 77 ГПК України у судовому засіданні було оголошено перерву до 10.02.2014.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 10.02.2014 розгляд справи продовжено на 15 днів до 14.02.2014 та відкладено на 13.02.2014.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін, встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області

в с т а н о в и в:

Як свідчать матеріали справи, проведенною прокуратурою Старобільського району перевіркою встановлено порушення вимог законодавства при наданні в користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

Так, розпорядженням Старобільської районної державної адміністрації Луганської області від 26.07.2010 №396 селянському (фермерському) господарству «Нива-Востока» (далі - СФГ «Нива Востока») надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди на земельну ділянку, яка надається в оренду терміном на 20 років для ведення фермерського господарства площею 5, 9353 га (рілля), що розташована за межами населеного пункту на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується в Бутівській сільській раді.

Розпорядженням Старобільської районної державної адміністрації Луганської області від 09.03.2011 року № 127 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди земельної ділянки СФГ «Нива-Востока».

Згідно з п.2 вказаного розпорядження, земельна ділянка площею 5,9353 га передана СФГ «Нива-Востока» в оренду строком на 20 років.

На підставі розпоряджень № 396 від 26.07.2010 та №127 від 09.03.2011 04.08.2011 між Старобільської районної державної адміністрацією Луганської області (орендодавець) та СФГ «Нива-Востока» (орендар) укладено два договори оренди земельних ділянок площею 1,6815 га та 4,2538 га, розташованих за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Бутівській сільській раді Старобільського району Луганської області. Дані договори укладені на 20 років.

Договори оренди землі від 04.08.2011 року зареєстровані у Відділі Держкомзему у Старобільському районі Луганської області за №4425100040000491 від 04.08.2011 та №442510004000490 від 04.08.2011.

Проведеною прокуратурою Старобільського району перевіркою встановлені факти винесення Старобільською районною державною адміністрацією факту винесення незаконих розпоряджень про передачу земельних ділянок в оренду юридичним особам для ведення фермерського господарства всупереч вимогам ст. ст. 124, 139 Земельного кодексу України без проведення земельних торгів (аукціону), що у подальшому сприяло укладанню незаконних договорів оренди земельних ділянок.

Викладене стало підставою для звернення прокурора Старобільського району до господарського суду з даним позовом.

Згідно з пунктом 2 статті 121 Конституції України на прокуратуру України покладається функція представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.

Відповідно до статті 36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або державою.

Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави.

Статтею 14 Конституції України встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Незаконне передача в оренду спірних земельних ділянок порушує інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, ефективного використання земельних ресурсів.

У пункті 1 Пстанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 7 "Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам" з урахуванням змін, внесених пунктом 6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 16.01.2013 року № 2 " Про внесення до деяких постанов пленуму Вищого господарського суду України доповнень і змін, що стосуються участі прокурора у судовому процесі" зазначено про те, що згідно з абзацом четвертим частини першої статті 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною другою згаданої статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, за відсутності ж такого органу або відсутності у нього повноважень зазначає про це в позовній заяві.

Як вірно зазначив прокурор у позовній заяві, із правового аналізу змісту статей 5, 6, 9, 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», а також Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 № 459/2011, випливає, що чинним законодавством не визначено орган, уповноважений державою здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель, а у Державної інспекції сільського господарства України відсутні повноваження щодо звернення до господарського суду, прокурор пред'являє цей позов в інтересах держави як позивач.

Як вже зазначалося вище, проведенною прокуратурою Старобільського району перевіркою встановлено порушення вимог законодавства при наданні в користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення.

Так, розпорядженням Старобільської районної державної адміністрації Луганської області від 26.07.2010 №396 селянському (фермерському) господарству «Нива-Востока» (далі - СФГ «Нива Востока») надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди на земельну ділянку, яка надається в оренду терміном на 20 років для ведення фермерського господарства площею 5, 9353 га (рілля), що розташована за межами населеного пункту на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Бутівській сільській раді.

Розпорядженням Старобільської районної державної адміністрації Луганської області від 09.03.2011 року № 127 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди земельної ділянки СФГ «Нива-Востока».

Згідно з п.2 вказаного розпорядження, земельна ділянка площею 5,9353 га передана СФГ «Нива-Востока» в оренду строком на 20 років.

На підставі розпоряджень № 396 від 26.07.2010 та №127 від 09.03.2011 04.08.2011 між Старобільської районної державної адміністрацією Луганської області (орендодавець) та СФГ «Нива-Востока» (орендар) укладено два договори оренди земельних ділянок площею 1,6815 га та 4,2538 га, розташованих за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Бутівській сільській раді Старобільського району Луганської області. Дані договори укладені на 20 років.

Договори оренди землі від 04.08.2011 року зареєстровані у Відділі Держкомзему у Старобільському районі Луганської області за №4425100040000491 від 04.08.2011 та №442510004000490 від 04.08.2011.

Слід зазначити, що розпорядження районної державної адміністрації, на підставі яких оформлено договори оренди земельних ділянок, є ненормативними правовими актами одноразового застосування, які вичерпали свою дію фактом їх виконання.

Вказані розпорядження та договори оренди землі укладені з порушенням вимог чинного законодавства, у зв'язку з чим розпорядження підлягають визнанню недійсними та скасуванню, а укладені договори - недійсними з огляду на наступне.

Статтею 7 Закону України «Про фермерське господарство» визначено порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, а саме:

Для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.

Заяву громадянина про надання земельної ділянки в оренду районна державна адміністрація розглядає у місячний строк і в разі її задоволення дає згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки.

Проект відведення земельних ділянок розробляється за рахунок Українського державного фонду підтримки фермерських господарств.

Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону.

Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.

Згідно зі статтею 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.

Згідно зі статтею 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Статтею 134 Земельного кодексу України визначено обов'язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах).

Так, у частині 2 зазначеної статті визначений перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності, що не підлягають продажу на конкурентних засадах або права на них у разі: передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.

Тобто, відповідно вимогам Закону України «Про фермерське господарство» та Земельного кодексу України передача земель державної та комунальної власності в оренду для ведення фермерського господарства без конкурентних засад (земельних торгів) можлива лише при передачі земель громадянам у розмірах, визначених частиною 5 статті 7 Закону України «Про фермерське господарство».

Таким чином, розпорядження Старобільської районної державної адміністрації Луганської області від 26.07.10 року №396 "Про надання селянському (фермерському) господарству "Нива Востока" дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки" та від 09.03.2011 №127 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди земельної ділянки СФГ "Нива Востока", прийняті всупереч вимог статей 116, 123,134 Земельного кодексу України та частини 5 статті 7 Закону України «Про фермерське господарство».

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтями 10, 17 Земельного кодексу України, п. 2 ст. 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» державна адміністрація здійснює передачу у власність або надання у користування земельних ділянок виключно в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Перший відповідач при винесенні розпоряджень №396 від 26.07.10 року та №127 від 09.03.2011 порушив приписи земельного законодавства, що робить ці розпорядження недійсними та такими, що підлягають скасуванню.

Укладені між відповідачами на підставі розпоряджень першого відповідача, які визнані недійсними, договори оренди землі, укладені 04.08.2011, які зареєстровані які зареєстровані у Державному реєстрі земель за №4425100040000491 від 04.08.2011 та №442510004000490 від 04.08.2011 є також недійсними відповідно до вимог статтей 16, 203, 215 Цивільного кодексу України, статтей 20, 207 Господарського кодексу України та ст. 152 Земельного кодексу України.

Відповідно до п. 2.29 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" договір оренди земельної ділянки може бути припинений лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути вже здійснене за ним користування ділянкою. Одночасно з визнанням договору недійсним господарський суд повинен зазначити в рішенні, що цей договір припиняється лише на майбутнє.

Спірні договіри визнаються недійсними та припиняються на майбутнє.

Суд не погоджується з доводами першого відповідача про те, що мало місце поновлення договірних відносин, які склалися між відповідачами у 2005 році, коли був укладений договір оренди земельної ділянки, який було зареєстровано в Державному реєстрі земель 06.07.2005 за № 5 (а.с. 88-89). Строк дії цього договору встановлений у п. 8 та складає 5 років, отже дія цього договору закінчилась 06.07.2010. Також у цьому пункті договору передбачено, що після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк; у цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Другим відповідачем клопотання про передачу йому в оренду земельної ділянки площею 5,9353 га, яку він використовував на підставі договору оренди №5 від 06.07.2005, було подано лише 25.06.2010, тобто лише за 13, а не за 30, як передбачено п. 8 договору, днів до закінчення строку дії цього договору.

У клопотанні другий вілповідач не вказав про намір продовжити дію договору, користуючись своїм переважним правом на його поновлення на новий строк, наданим йому п. 8 договору.

Також не можна вважати дії сторін, спрямовані на подальше користування спірною земельною ділянкою, поновленням договору оренди в розумінні ст. 33 Закону України «Про оренду землі».

Так, ст. 33 Закону України «Про оренду землі» в редакції, чинній на момент закінчення строку дії договору від 06.07.2005 державна реєстрація № 5, передбачено, що після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору. У разі поновлення договору оренди землі на новий строк його

умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Письмове заперечення здійснюється листом-повідомленням.

З наведенного випливає, що перший відповідач у разі згоди на поновлення договору оренди земельної ділянки від 06.07.2005 державна реєстрація №5, якою відповідач продовжував користуватися після закінчення строку договору, не зобов'язаний підтверджувати письмово свою згоду (письмово висловлюється лише заперечення проти поновлення договору).

При згоді орендодавця на поновлення договору оренди земельної ділянки, цей договір продовжує свою дію на той же самий строк і на тих же умовах.

Хоча перший відповідач проти клопотання другого відповідача від 25.06.2010 про надання йому земельної ділянки в оренду не заперечив, але своїми подальшими діями не висловив згоду саме на поновлення договору оренди земельної ділянки від 06.07.2005 державна реєстрація за №5.

Так, перший відповідач 26.06.2010 видав розпорядження №396 про надання селянському (фермерському господарству «Нива-Востока» дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 5, 9353 га риллі, що розташована за межами населенного пункту на території, яка враховується за даними державного земельного кадастру в Бутівській сільській раді.

09.03.2011 перший відповідач видав розпорядження № 127 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди земельної ділянки СФГ «Нива-Востока». Цим розпорядженням другому відповідачу була надана в оренду земельна ділянка площею 4,2538 га, а не 5, 9353 га як за договором від 06.07.2005 державна реєстрація № 5; земельна ділянка була надана в оренду на 20 років (за договором від 06.07.2005 державна реєстрація №5 - на 5 років).

Щодо частини земельної ділянки площею 1,6815 га розпорядження про передачу в оренду другому відповідачу першим відповідачем взагалі не приймалось. При цьому було укладено 2 договори оренди земельної ділянки від 04.08.2011: державна реєстрація №4425110004000490 та №4425110004000490 стосовно земельної ділянки площею 4,2538 га та земельної ділянки площею 1,6815 га відповідно. Земельні ділянки були передані другому відповідачу за окремими актами приймання-передачі б/н, б/д.

Таким чином не було поновлення договірних відносин між сторонами, тому права на спірні земельні ділянки підлягали продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).

Також суд не погоджується з доводами другого відповідача про те, що на момент прийняття спірних розпоряджень та укладання договорів оренди був відсутній порядок проведення земельних торгів.

Посилання відповідача на Постанову Кабінету Міністрів України № 85 від 02.09.2010 «Про затвердження Порядку продажу у 2010 р. земельних ділянок несільськогосподарського призначення на земельних торгах, яка набрала чинності з 13.09.2010 р. є недоречним, оскільки цей порядок визначає процедуру підготовки, організацію та проведення земельних торгів у формі аукціону для продажу вільних від забудови земельних ділянок несільськогосподарського призначення державної та комунальної форми власності.

В даному випадку спірні земельні ділянки мають сільськогосподарське призначення.

Суд погоджується з позивачем щодо необхідності скасування запису в Державному реєстрі земель про державну реєстрацію договорів та можливості розгляду цієї вимоги за правилами господарського судочинства.

Як зазначено в пунктах 1.4, 1.5 Рекомендацій Президії Вищого господарського суду України від 02.02.2010 року №04-06/15 "Про практику застосування судами земельного законодавства" у вирішенні питань щодо підвідомчості спору, що виник із земельних відносин, слід аналізувати не лише предмет та склад сторін спору, але і його підставу, яка розкриває характер спірних правовідносин між сторонами і вказує на рівність або адміністративне підпорядкування сторін спору.

Спір, що виник внаслідок порушення права суб"єкта господарської діяльності на земельну ділянку, в тому числі органами державної влади та місцевого самоврядування, є спором про право і підлягає розгляду за правилами Господарського процесуального кодексу України.

Отже, спір у даній справі щодо визнання незаконними та скасування розпоряджень та про скасування запису в Державному реєстрі земель про державну реєстрацію договорів є спором про право, в якому сторони виступають як рівноправні учасники господарських відносин, а не у відносинах влади та підпорядкування, у зв"язку з чим він підлягає розгляду за правилами господарського судочинства.

Необхідність скасування запису в Державному реєстрі земель про державну реєстрацію договорів, укладених 04.08.2011 між Старобільською районною державною адміністрацією Луганської області та СФГ "Нива Востока" на земельні ділянки площею 4, 2538 га та 1, 6815 га, які розташовані за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується у Бутівський сільській раді Старобілського району Луганської області та зареєстровані у Відділі Держкомзему у Старобільському районі Луганської області за №4425100040000491, №442510004000490 обумовлена тим, що у Державному земельному Кадастрі повинні бути точні, достовірні та повні відомості про землі та їх власників (землекористувачів) згідно Закону України «Про Державний земемельний Кадастр».

Тому слід скасувати запис у Державному реєстрі земель про державну реєстрацію договорів оренди, укладених 04.08.2011 між Старобільською районною державною адміністрацією Луганської області та СФГ "Нива Востока" на земельні ділянки площею 4, 2538 га та 1, 6815 га, які розташовані за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується у Бутівський сільській раді Старобілського району Луганської області та зареєстровані у Відділі Держкомзему у Старобільському районі Луганської області за №4425100040000491, №442510004000490.

Щодо вимог позову про зобов'язання другого відповідача - СФГ "Нива Востока" повернути земельні ділянки площею 4, 2538 га та 1, 6815 га до земель Державного резервного фонду суд зазначає наступне.

Згідно пп. "г" п. 4 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу (на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій).

Відповідно до п. 9 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" вказаного Закону право власності на земельні ділянки державної та комунальної власності, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, реалізується після державної реєстрації права власності на відповідну земельну ділянку.

Перший відповідач не надав доказів того що право власності на спірну земельну ділянку на теперішній час за ним не зареєстровано.

Таким чином, у позивача відсутні законні підстави для реалізації права власності на спірну земельну ділянку, в тому числі права розпорядження цією земельною ділянкою.

Позивач заявив вимогу про повернення земельних ділянок до земель Державного резервного фонду ; ці вимоги позивач згідно ст. 22 Господарського процесуального кодексу України не змінював.

Крім того, відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою і відшкодування завданих збитків.

Отже після здійснення державної реєстрації прав на спірну земельну ділянку, власник землі може захистити свої права шляхом подання віндікаційного позову.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Вищого господарського суду України від 30.10.2013 у справі №922/241/13-г та від 13.08.2013 у справі №913/394/134-г.

За таких обставин, у задоволенні позовних вимог про зобов'язання другого відповідача повернути позивачу спірну земельну ділянку для подальшого розпорядження, слід відмовити в зв'язку з їх необґрунтованістю та безпідставністю.

Згідно викладеному позов підлягає задоволенню частково. Суд задовольняє позовні вимоги про:

- визнання недійсними та скасування розпоряджень Старобільської районної державної адміністрації Луганської області від 26.07.10 року №396 "Про надання селянському (фермерському) господарству "Нива Востока" дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки" та від 09.03.2011 №127 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди земельної ділянки СФГ "Нива Востока";

- визнання договорів оренди землі, укладених 04.08.2011 між Старобільської районною державною адміністрацією та Селянським (фермерським) господарством "Нива Востока", які зареєстровані у Державному реєстрі земель за №4425100040000491 від 04.08.2011 та №442510004000490 від 04.08.2011- недійсними;

- скасування запису у Державному реєстрі земель про державну реєстрацію договорів оренди, укладених 04.08.2011 між Старобільською районною державною адміністрацією Луганської області та СФГ "Нива Востока" на земельні ділянки площею 4, 2538 га та 1, 6815 га, які розташовані за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується у Бутівський сільській раді Старобілського району Луганської області та зареєстровані у Відділі Держкомзему у Старобільському районі Луганської області за №4425100040000491, №442510004000490.

У задоволенні позовних вимог про зобов'язання СФГ "Нива Востока" повернути земельні ділянки площею 4, 2538 га та 1, 6815 га до земель Державного резервного фонду суд відмовляє.

Згідно п. 2.11. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013 № 7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" якщо в позовній заяві об'єднано дві або більше вимог немайнового характеру, пов'язаних між собою підставами виникнення або поданими доказами, судовий збір сплачується окремо з кожної з таких вимог.

В даній позовній заяві об'єднано 8 вимог немайнового характеру, пов'язаних між собою підставами виникнення.

Обгрунтованими є шість вимог позову.

Таким чином, розмір судового збору складає 6882 грн. (1147 х 6).

Відповідно до ст. ст. 44, 49 ГПК України судовий збір в сумі 6882 грн. покладається на першого відповідача, оскільки внаслідок саме його дій прийняті незаконні розпорядження та укладені договори оренди, які були безпідставно зареєстровані.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в:

1. Позов Прокурора Старобільського району Луганської області в інтересах держави до 1. Старобільської районної державної адміністрації, 2. Селянського (фермерського) господарства "Нива Востока" про визнання недійсними та скасування розпоряджень, визнання недійсними договорів оренди землі, скасування запису про державну реєстрацію договору оренди землі та зобов'язання повернути земельну ділянку задовольнити частково.

2. Визнати недійсним та скасувати розпорядженя Старобільської районної державної адміністрації Луганської області від 26.07.10 року №396 "Про надання селянському (фермерському) господарству "Нива Востока" дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки".

3. Визнати недійсним та скасувати розпорядженя Старобільської районної державної адміністрації Луганської області від 09.03.2011 №127 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди земельної ділянки СФГ "Нива Востока".

4. Визнати недійсним договір оренди землі, укладений 04.08.2011 між Старобільської районною державною адміністрацією та Селянським (фермерським) господарством "Нива Востока", який зареєстрований у Державному реєстрі земель за №4425100040000491 від 04.08.2011.

5. Визнати недійсним договір оренди землі, укладений 04.08.2011 між Старобільської районною державною адміністрацією та Селянським (фермерським) господарством "Нива Востока", який зареєстрований у Державному реєстрі земель за №442510004000490 від 04.08.2011.

6. Скасувати запис у Державному реєстрі земель про державну реєстрацію договору оренди, укладеного 04.08.2011 між Старобільською районною державною адміністрацією Луганської області та СФГ "Нива Востока" на земельну ділянку площею 1, 6815 га, яка розташована за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується у Бутівський сільській раді Старобілського району Луганської області та зареєстровані у Відділі Держкомзему у Старобільському районі Луганської області за №4425100040000490.

7. Скасувати запис у Державному реєстрі земель про державну реєстрацію договору оренди, укладеного 04.08.2011 між Старобільською районною державною адміністрацією Луганської області та СФГ "Нива Востока" на земельну ділянку площею 4, 2538 га яка розташована за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується у Бутівський сільській раді Старобілського району Луганської області та зареєстровані у Відділі Держкомзему у Старобільському районі Луганської області за №4425100040000491.

8. У задоволенні позовних вимог про зобов'язання Селянського (фермерського) господарства "Нива Востока" повернути земельну ділянку площею 4, 2538 га до земель Державного резервного фонду відмовити.

9. У задоволенні позовних вимог про зобов'язання Селянського (фермерського) господарства "Нива Востока" повернути земельну ділянку площею 1, 6815 га до земель Державного резервного фонду відмовити.

10. Стягнути з Старобільської районної державної адміністрації , Луганська область, м.Старобільськ, вул. Комунарів, 35, ідентифікаційний код 04051632 в доход Державного бюджету України (отримувач УДКСУ у м. Луганську, код ОКПО 37991503, рахунок № 31214206783006 в ГУДКУС у Луганській області, МФО 804013, ККД 22030001, символ 206) судовий збір в сумі 6882 грн. видати наказ Старобільській ОДПІ Головного управління Міндоходів.

Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата підписання рішення: 18.02.2014.

Суддя І.В. Семендяєва

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення13.02.2014
Оприлюднено19.02.2014
Номер документу37209241
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/3253/13

Ухвала від 14.04.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 03.04.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 16.03.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 19.06.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

Ухвала від 16.04.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 12.03.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 12.03.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Рішення від 13.02.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

Ухвала від 10.02.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

Ухвала від 14.01.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні