cpg1251
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"17" лютого 2014 р.Справа № 921/24/14-г/18
Господарський суд Тернопільської області у складі судді Охотницької Н.В.
Розглянув матеріали справи:
за позовом Тернопільського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави, бул. Т.Шевченка, 7, м. Тернопіль в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль
до відповідача Комунального підприємства "Надія", с. Коханівка, Збаразький район, Тернопільська область
про cтягнення 3 650,28 грн. збитків, завданих державі внаслідок самовільного водокористування (із врахуванням заяви про зменшення позовних вимог № 218 від 14.02.2014 р.)
За участю представників:
прокурор: Антонюк О.Р., посвідчення № 001002 від 20.08.2012 р.;
позивач: Мазур Т.В. , довіреність № 1-1/474 від 04.02.2012 р.;
відповідача: Онищук Г.П., посвідчення від 16.11.2010 р., сільський голова; Мороз Н.С., керівник, рішення № 207 від 30.08.2013 р.
В судовому засіданні учасникам судового процесу роз'яснено процесуальні права та обов'язки, передбачені статтями 20, 22, 29, 81-1 ГПК України. Технічна фіксація судового процесу не здійснюється.
Суть справи: Тернопільський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері звернувся до господарського суду Тернопільської області з позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до відповідача - Комунального підприємства "Надія" про cтягнення 11 335,08 грн. збитків, завданих державі внаслідок самовільного водокористування.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем порушено ст. 44 Водного кодексу України, а саме за період з 08.08.2011 р. по 14.06.2013 р. без наявності спеціального дозволу відповідачем самовільно використано із підземних джерел 590 м.куб. води, у зв'язку з чим державі завдано збитків в заявленій до стягнення сумі.
Ухвалою господарського суду від 15.01.2014 р. порушено провадження у даній справі та її розгляд призначено на 27.01.2014 р.
В судовому засіданні 27.01.2014 р. оголошувалась перерва до 17.02.2014 р. о 10:20 год. для надання можливості відповідачу звернутися із заявою в державну екологічну інспекцію для здійснення перерахунку збитків, завданих державі внаслідок самовільного водокористування у зв'язку із допущеною опискою у довідці КП "Надія" щодо об'єму використаної води, а саме помилково вказано забір води в об'ємі 590 м.куб. замість вірного об'єму 190 м.куб.
14.02.2014 р. на адресу суду надійшло клопотання позивача №1-1/666 від 14.02.2014 р., в якому позивач просить суд у зв'язку із перерахунком розміру збитків відповідно до ст. 22 ГПК України зменшити розмір позовних вимог та cтягнути з КП "Надія" 3 650,28 грн. збитків, завданих державі внаслідок самовільного водокористування. На підтвердження викладеного долучено розрахунок розміру відшкодування збитків.
17.02.2014 р. на адресу суду надійшла заява Тернопільського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері №218 від 14.02.2014 р. про зменшення позовних вимог, яка обґрунтована тим, що Державною екологічною інспекцію у Тернопільській області проведено перерахунок збитків, завданих державі комунальним підприємством "Надія" внаслідок самовільного водокористування із підземних джерел 190 м.куб. води та просить суд стягнути з КП "Надія" 3 650,28 грн. збитків, заподіяних державі самовільним водокористуванням в наступних частинах: 30%, що становить 1 095,08 грн. в доход спеціального фонду Державного бюджету України; 50%, що становить 1 825,14 грн. в доход спеціального фонду місцевого бюджету Коханівської сільської ради; 20%, що становить 730,06 грн. в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради на р/р 33116331700220, код бюджету 24062100, МФО 838012, ідентифікаційний код одержувача 37753768 в ГУДКСУ у Тернопільській області.
Відповідно до ст. 29 ГПК України прокурор, який бере участь у справі, несе обов'язки та користується правами сторони, крім права на укладення мирової угоди. Оскільки ст. 22 ГПК України позивачу надано право збільшити або зменшити розмір позовних вимог, відмовитись від позову до прийняття рішення судом першої інстанції, відтак клопотання позивача №1-1/666 від 14.02.2014 р. та заява прокурора №218 від 14.02.2014 р. про зменшення позовних вимог прийняті судом, оскільки такі дії прокурора та позивача не суперечать законодавству і не порушують чиї-небудь права і охоронювані законом інтереси.
Прокурор та представник позивача у судовому засіданні 17.02.2014 р. позовні вимоги підтримали в повному обсязі із врахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог. Просять суд позов задоволити.
Представники відповідача у судовому засіданні 17.02.2014 р. позовні вимоги щодо cтягнення 3 650,28 грн. збитків, завданих державі внаслідок самовільного водокористування 190 м. куб. води визнають, з підстав, викладених у відзиві на позов. Також просять суд врахувати важке фінансове становище підприємства та розстрочити сплату суми боргу на 1 рік.
У відповідності до п. 6 ст.83 ГПК України господарський суд, приймаючи рішення, має право відстрочити або розстрочити виконання рішення.
Підставою для розстрочки виконання рішення мають бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у встановлений законодавством строк.
Як вбачається із заявленого клопотання, як на підставу для розстрочки виконання рішення господарського суду у даній справі, відповідач вказує на те, що комунальна установа знаходиться у вкрай важкому матеріальному становищі, однак доказів, які б засвідчували даний факт суду не представлено.
Разом з тим, важкий фінансовий стан суб'єкта господарювання є результатом його власної господарської діяльності, і не може бути прийнятий судом як об'єктивна обставина, що унеможливлює виконання своїх зобов'язань.
За таких обставин, клопотання комунального підприємства "Надія" про розстрочення сплати суми збитків на 1 рік судом відхиляється.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши думку прокурора, пояснення представників позивача, відповідача, оцінивши представлені докази в їх сукупності, судом встановлено наступне.
Згідно вимог ст. 121 Конституції України, Закону України "Про прокуратуру", ст. 29 ГПК України на органи прокуратури покладається представництво інтересів громадян та держави в судах у випадках, визначених Законом. Прокурор має право звернутися до господарського суду з позовом в інтересах держави або громадянина. В силу ст. ст. 20, 36-1 Закону України "Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право звертатись до суду з заявою про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб при наявності порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Згідно ст. 13 Конституції України, природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об'єктами права власності Українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.
Статтею 66 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Відповідно до ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 р. №1264-ХІІ, використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог.
Комунальне підприємство "Надія" (ідентифікаційний код 31273622) є юридичною особою, яке 23.01.2003 р. зареєстроване Збаразькою районною державною адміністрацією Тернопільської області та станом на 13.01.2014 р. значиться в ЄДРПОУ, що підтверджується довідкою статуправління №05/3-9/5 від 13.01.2014 р.
Згідно ст. 20 Закону №1264-ХІІ державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, дотриманням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об'єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі, а також за додержанням норм екологічної безпеки відноситься до компетенції спеціально уповноважених органів державного управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів.
Відповідно до норм Закону №1264-ХІІ та Водного кодексу України усі води підлягають охороні від забруднення, засмічення, вичерпання та інших дій.
Як передбачено п. 9 ст. 44 Водного кодексу України, користувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу. У випадку використання води водних об'єктів загальнодержавного значення, дозвіл на спеціальне водокористування видається державними органами охорони навколишнього природного середовища (ч. 1 ст. 49 Водного кодексу України).
Відповідно до ч. 1 ст. 110 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою відповідальність згідно із законодавством України. Особи, які винні у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування несуть відповідальність за порушення водного законодавства (п. 6 ч. 3 ст. 110 Водного кодексу України).
Пунктом "з" ч. 2 ст. 68 Закону №1264-ХІІ передбачено, що особи, винні у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів, несуть відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
У відповідності до ст. 68 Закону №1264-ХІІ та ч. 1 ст. 111 Водного кодексу України - підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.
Як вбачається із матеріалів справи, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області на підставі доручення прокуратури Збаразького району № 58-1592 від 11.06.2013 р. та наказу Державної екологічної інспекції у Тернопільській області від 14.06.2013 р. № 208 у термін з 14.06.2013 р. по 17.06.2013 р. було здійснено перевірку КП "Надія" на предмет дотримання останнім природоохоронного законодавства, за результатами якої складено акт, у якому зафіксовано, серед іншого, що забір підземних вод здійснюється без дозволу на спецводокористування, що є порушенням п. 9 ст. 44 Водного кодексу України.
Згідно довідки комунального підприємства "Надія" підприємством за період з 08.08.2011 р. по 14.06.2013 р. здійснено забір 190 м. куб. води для потреб населення, дитячого садка та школи.
За порушення природоохоронного законодавства 14.06.2013 р. складено протоколи про адміністративне правопорушення №001181 та №001182 та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 36, згідно якої на директора КП "Надія" за вчинення ним адміністративного правопорушення накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 130 грн., що сплачений останнім згідно квитанції №ПН1948 від 02.08.2013 р.
Крім того, за результатами перевірки контролюючим органом було складено припис № 3-1/3083 від 14.06.2013 р. із змісту якого вбачається, що КП "Надія" було зобов'язане, зокрема, до 01.10.2013 р. отримати дозвіл на спецводокористування. Даний акт індивідуальної дії належить до обов'язкового виконання у встановлені терміни. Однак, відповідачем приписи Державної екологічної інспекції у Тернопільській області виконані не були.
Стаття 68 Закону №1264-ХІІ передбачає, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Так, позивачем здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних державі КП "Надія" внаслідок самовільного використання водних ресурсів при відсутності дозвільних документів, проведеного у відповідності до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів" (затверджена Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20 липня 2009 р. за N 389 із змінами і доповненнями), внаслідок порушення вимог діючого законодавства, та встановлено, що державі заподіяні збитки внаслідок самовільного водокористування на загальну суму 3 650,28 грн.
З метою досудового врегулювання спору Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області направлено відповідачу претензію №1-1/5906 від 15.11.2013 р. для добровільного відшкодування КП "Надія" збитків, завданих державі в результаті порушення вимог водного законодавства. Однак претензія залишена відповідачем без відповіді та задоволення.
Згідно вимог ст.ст. 32, 33 ГПК України, доказами у справі є будь - які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Враховуючи викладене, а також зважаючи на те, що відповідач позовні вимоги визнав, проте доказів погашення заподіяних державі збитків суду не надав, суд визнає позовні вимоги позивача щодо стягнення з відповідача 3 650,28 грн. правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.
У відповідності до вимог ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.
На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 1, 2, 33, 43, 44, 49, 82, 84, 85 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задоволити.
2. Стягнути з Комунального підприємства "Надія" (с. Коханівка, Збаразький район, Тернопільська область, ідентифікаційний код 31273622) 3 650 (три тисячі шістсот п'ятдесят) грн. 28 коп. збитків, заподіяних державі самовільним водокористуванням в наступних частинах:
- 30%, що становить 1 095 (одну тисячу дев'яносто п'ять) грн. 08 коп. в доход спеціального фонду Державного бюджету України;
- 50%, що становить 1 825 (одну тисячу вісімсот двадцять п'ять) грн. 14 коп. в доход спеціального фонду місцевого бюджету Коханівської сільської ради;
- 20%, що становить 730 (сімсот тридцять) грн. 06 коп. в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради на р/р 33116331700220, код бюджету 24062100, МФО 838012, ідентифікаційний код одержувача 37753768 в ГУДКСУ у Тернопільській області.
3. Стягнути з Комунального підприємства "Надія" (с. Коханівка, Збаразький район, Тернопільська область, ідентифікаційний код 31273622) в дохід Державного бюджету України 1 827 (одну тисячу вісімсот двадцять сім) грн. судового збору.
3. Накази видати стягувачам після набрання судовим рішенням законної сили.
Сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили протягом десяти днів з дня його підписання 19 лютого 2014 року через місцевий господарський суд.
Суддя Н.В. Охотницька
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2014 |
Оприлюднено | 24.02.2014 |
Номер документу | 37249005 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Охотницька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні