Ухвала
від 18.02.2014 по справі 1570/4501/2012
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

18 лютого 2014 р.м.ОдесаСправа № 1570/4501/2012

Категорія: 8.3.4 Головуючий в 1 інстанції: Токмілова Л. М.

Судова колегія Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Милосердного М.М.,

суддів - Бітова А.І. та Алєксєєва В.О.,

при секретарі - Мишевській О.В.,

за участю: представника ТОВ "Сумісне українсько-російське підприємство "Газхім" - Селіванова Сергія Анатолійовича, представника Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області - Кошельника Максима Володимировича,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційні скарги Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Одеської області Державної податкової служби та Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2012 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сумісне українсько-російське підприємство "Газхім" до Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Одеської області Державної податкової служби, Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області про визнання бездіяльності протиправною та стягнення з Державного бюджету України надмірно сплачених коштів,

В С Т А Н О В И Л А :

У липні 2012 року товариство з обмеженою відповідальністю "Сумісне українсько-російське підприємство (далі - ТОВ СУРП) "Газхім" звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Одеської області Державної податкової служби (далі - ДПІ у Малиновському районі м. Одеси), Головного управління Державної казначейської служби (далі - ГУ ДКС) України в Одеській області про визнання протиправною бездіяльність щодо не складання та ненадання до ГУ ДКС України в Одеській області висновку про повернення зайво сплаченого податку на прибуток в сумі 900000,00 грн. та стягнення з Державного бюджету України надмірно сплаченого податку на прибуток в сумі 900000,00 грн. шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунку, відкритому в управлінні ДКС України в Одеській області на банківський рахунок.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2012 року адміністративний позов ТОВ СУРП "Газхім" задоволено. Суд визнав протиправною бездіяльність ДПІ у Малиновському районі м.Одеси Одеської області ДПС щодо не складання та ненадання до ГУ ДКС України в Одеській області висновку про повернення надмірно сплаченого податку на прибуток в сумі 900000,00 грн. на користь позивача. Також, суд стягнув з Державного бюджету України надмірно сплачений податок на прибуток в сумі 900000 грн. на користь позивача шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунку, відкритому в управлінні ДКС України в Одеській області на банківський рахунок № 26000245461500 в АКІБ "УкрСиббанк", МФО 351005.

Не погоджуючись з постановою суду, представником ГУ ДКС України в Одеській області, а також начальником ДПІ у Малиновському районі м. Одеси подані апеляційні скарги, в яких зазначено, що вказана постанова суду прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, тому підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволені позову ТОВ СУРП "Газхім" в повному обсязі.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційних скарг, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для їх задоволення з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ СУРП "Газхім" є платником податку на прибуток на загальних підставах. Товариство знаходиться на обліку в ДПІ у Малиновському районі м. Одеси.

Протягом 2011 року ТОВ СУРП "Газхім" в результаті своєї господарської діяльності отримувало збитки, тому у податковій звітності з податку на прибуток за I, II, ІІ-ІІІ, II-IV квартали 2011 року вказаним підприємством декларувалось від'ємне значення об'єкту оподаткування.

14 вересня 2011 року ТОВ СУРП "Газхім" помилково спрямувало власні кошти до Державного бюджету в розмірі 937989,00 грн. на рахунок, на якому акумулюються кошти, що надходять від підприємств в якості податку на прибуток. Зазначене підтверджується платіжним дорученням № 747 від 14.09.2011 року.

В подальшому, Товариство подало до ДПІ у Малиновському районі м. Одеси заяву від 29.11.2011 № 375 про повернення помилково сплачених грошових коштів по податку на прибуток в сумі 900000,00 грн. Заява була отримана Податковим органом 30 листопада 2011 року, про що свідчить штамп вхідної кореспонденції.

На час звернення Товариства до суду від ДПІ у Малиновському районі м. Одеси будь якої інформації про результат розгляду зави не надходило. Зазначені обставини сторонами по справі не оспорювалися.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з наступних підстав, з якими погоджується суд апеляційної інстанції.

Порядок повернення помилково та/або надмірно сплачених сум грошового зобов'язання встановлений ст. 43 Податкового кодексу України (далі - ПК України) та Порядком взаємодії органів державної податкової служби, місцевих фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення платникам податків помилкове та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженого спільним Наказом Державної податкової служби України, Міністерства фінансів України, Державного казначейства України №974/1597/499 від 21.12.2010 року, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29.12.2010 року за №1386/18681 (далі - Порядок № 974).

Відповідно до п.43.1 ст.43 ПК України, помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Згідно із п.43.3, 43.4, 43.5 ст.43 ПК України, обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі Державному казначейству України для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Пунктом 9 та 10 Порядку № 974 встановлено, що висновки про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань реєструються органами Державного казначейства України в журналі обліку висновків, який ведеться на паперових носіях або в електронному вигляді (додаток 4). На підставі отриманих висновків органи Державного казначейства України здійснюють повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань відповідно до Порядку повернення коштів, помилково або надмірно зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Державного казначейства України від 10.12.2002 року №226 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.12.2002 року за № 1000/7288 (в редакції наказу Державного казначейства України від 29.05.2008 року № 181).

Отже, колегія суддів вважає, що вказаними нормами права визначено як підстави для повернення надміру сплачених сум податків - відсутність у платника податкового боргу, подання відповідної заяви, так і дії, які зобов'язаний вчинити контролюючий орган - направлення органу, що здійснює казначейське обслуговування, у встановлені цим Кодексом строки, висновку про повернення коштів з бюджету.

Встановлені обставини по справі свідчать про те, що позивач, не маючи податкового боргу, звернувся до ДПІ у Малиновському районі м. Одеси з заявою про повернення надміру сплачених сум податків, однак, Податковий орган не вчинив дій, які передбачені п.43.5 ст.43 ПК України, що унеможливлює повернення з бюджету вказаних сум.

Таким чином, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції вірно встановлено право позивача на повернення надміру сплачених грошових зобов'язань та застосовано належний захід захисту порушеного права позивача у вигляді стягнення на рахунок позивача надміру сплачених грошових зобов'язань у розмірі 900000,00 грн. з Державного бюджету України.

Податковий орган, в своїй апеляційній скарзі посилається на лист ДПС в Одеській області від 09.06.2011 року № 20467/7/15-0131 та лист ДПС України від 11.11.2011 року № 39197/7/15-0219, в яких зазначається, що повернення надміру сплачених сум проводиться лише після погодження з ДПС в Одеській області.

Такі доводи відповідача колегія суддів вважає неспроможними, оскільки нормами ПК України (ст.43) передбачено право платника на отримання з Державного бюджету надмірно сплачених коштів по певному податку, а Податковому органу визначено обов'язок щодо вчинення дій для такого повернення.

Також, колегія суддів не може погодитися та вважає як хибні з доводами апеляційної скарги ГУ ДКС України в Одеській області про відсутність у позивача права звернення до суду з вимогами про стягнення надмірно сплачених коштів.

Тому підсумовуючи все викладене, колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції ґрунтується на вірно встановлених фактичних обставинах справи, яким дана належна юридична оцінка, правильно застосовані норми матеріального права, та не допущено порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.

Інші доводи апеляційних скарг висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні норм матеріального права.

За таких обставин, підстав для скасування рішення суду першої інстанції та задоволення апеляційної скарги не вбачається.

Також, враховуючи клопотання представника відповідача, колегія суддів вважала можливим здійснити заміну належного відповідача у справі його правонаступником, а саме: Державну податкову інспекцію у Малиновському районі м. Одеси Одеської області Державної податкової служби на її правонаступника - Державну податкову інспекцію у Малиновському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області.

Керуючись ст. ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, судова колегія,

У Х В А Л И Л А :

Апеляційні скарги Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Одеської області Державної податкової служби(правонаступник - Державна податкова інспекція у Малиновському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області) та Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області - залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2012 року - залишити без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає чинності негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Головуючий:

Судді:

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.02.2014
Оприлюднено24.02.2014
Номер документу37269156
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1570/4501/2012

Ухвала від 11.01.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Милосердний М.М.

Ухвала від 28.12.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л. М.

Ухвала від 18.08.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

Ухвала від 18.02.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Милосердний М.М.

Постанова від 16.11.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л. М.

Ухвала від 24.07.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні