Рішення
від 18.02.2014 по справі 903/30/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18 лютого 2014 р. Справа № 903/30/14

за позовом малого підприємства "ЮЛА"

до Луцької міської ради

про зобов'язання поновити договір оренди землі від 13.12.2007р.

Суддя Філатова С.Т.

за участю представників сторін:

від позивача: Подригуля Є.А., директор, Косендюк Я.А., довіреність №27/01-14 від 27.01.2014р.

від відповідача: Лабінська Л.О., дов. №1.1-8/4740 від 26.07.2013р.

Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст. 22 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки сторін.

Суть спору:

Мале підприємство "ЮЛА" просить зобов'язати уповноваженого керівника Луцької міської ради укласти додаткову угоду про поновлення укладеного між Луцькою міською радою та МП "ЮЛА" договору оренди землі від 13.12.2007р. (земельна ділянка площею 24,0м 2 в м.Луцьку по проспекті Відродження,11, кадастровий номер 0710100000:22:084:0015) на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені даним договором, зареєстрованим в Державному реєстрі земель 17.01.2008р. за №040827700015, без прийняття сесією Луцької міської ради рішення про поновлення договору оренди землі.

Позовні вимоги обґрунтовує наступним:

21.02.1995р. розпорядженням виконавчого комітету Луцької міської ради народних депутатів №52-рв МП "ЮЛА" було надано дозвіл на встановлення кіоску по проспекті Відродження - ріг С.Ковалевської.

13.12.2007р. між Луцькою міською радою та МП "ЮЛА" на підставі рішення Луцької міської ради №17/113 від 29.08.2007р. укладено договір оренди земельної ділянки площею 24,00м 2 для обслуговування торгового кіоску (торгівля квітами) строком на 5 років.

Договір зареєстровано Волинською регіональною філією ДП Центру ДЗК 17.01.2008р. за №040807700015.

17.01.2008р. за актом прийому-передачі земельна ділянка передана МП "ЮЛА".

10.12.2012р. МП "ЮЛА" повідомило Луцьку міську раду про намір продовжити строк дії договору оренди землі від 13.12.2007р.

14.12.2012р. у листі №П-4738-020 Луцька міська рада вказала перелік документів, які необхідно подати в дозвільний центр Луцької міської ради.

31.02.2013р. МП "ЮЛА" передало в дозвільний центр Луцької міської ради визначений пакет документів.

28.02.2013р. в листі №103/29-5 Луцька міська рада не заперечила поновлення дії договору на новий термін та на визначених умовах, лише зауважила на недоліках, які необхідно усунути.

09.09.2013р. МП "ЮЛА" повторно звернулось до Луцької міської ради з проханням поновити договір оренди землі від 13.12.2007р.

03.10.2013р. Управління розвитку підприємництва та реклами Луцької міської ради у листі №90-220-040 повідомило про погодження МП "ЮЛА" розміщення тимчасової споруди (торговельного кіоску) на проспекті Відродження.

18.11.2013р. МП "ЮЛА" втретє звернулось до Луцької міської ради з проханням поновити договір оренди землі від 13.12.2007р. з погодженням на розміщення тимчасової споруди.

03.12.2013р. Управління земельних ресурсів Луцької міської ради у листі №929-5863 повідомило, що підготовлено проект рішення "Про відмову МП "ЮЛА" в поновленні договору оренди землі для обслуговування торгового кіоску на пр-ті Відродження, 11".

В обґрунтування позовних вимог посилається на ст. 33 Закону України «Про оренду землі» (в редакції Закону України від 17.02.2011р. №3068- VI).

Позивач клопотанням від 23.01.2014р. за вхід. №01-29/724/14 долучив до матеріалів справи копію заяви №4903/6.2-2, читаєму копію договору оренди землі від 13.12.2007р. Повідомив, що заяви від 10.12.2012р., 31.01.2013р. №307/6.2-2 про поновлення договору оренди подавались в орган місцевого самоврядування в одному примірнику і в нього відсутні.

Представник відповідача у судових засіданнях та у запереченнях від 28.01.2014р. №3-29/18 позов заперечив, мотивуючи тим, що 17.01.2008р. між Луцькою міською радою та МП "ЮЛА" було укладено договір оренди земельної ділянки площею 24 кв.м строком на 5 років для обслуговування торгового кіоску. Термін дії оренди закінчився 17.01.2013р.

10.12.2012р. позивач звернувся з листом до Луцької міської ради про наміри поновити на новий строк дію договору оренди земельної ділянки за адресою пр-т Відродження, 11 в м.Луцьку.

14.12.2012р. виконавчим комітетом Луцької міської ради у листі №п-4738-020 повідомлено МП "ЮЛА" про перелік необхідних документів для розгляду питання поновлення договору оренди земельної ділянки.

02.10.2013р. рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №596-1 "Про розміщення малим підприємством "ЮЛА" тимчасової споруди та умови її функціонування" погоджено розміщення торговельного кіоску на пр-ті Відродження терміном на 2 роки.

28.02.2013р. Луцька міська рада у листі, адресованому МП "ЮЛА", зазначала, що на орендованій земельній ділянці розміщено тимчасову споруду - кіоск.

25.12.2013р. Луцької міською радою прийнято рішення №51/66 "Про відмову малому підприємству "ЮЛА" в поновленні договору оренди землі для обслуговування торговельного кіоску на пр-ті Відродження, 11".

Зазначив, що згідно наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011р. №244 "Про затвердження порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності" розміщення тимчасових споруд здійснюється без виділення земельної ділянки; підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив'язки тимчасової споруди.

Зауважив, що оскільки позивачем після припинення договору оренди земельної ділянки для обслуговування кіоску розроблено паспорт прив'язки тимчасової споруди до даної території, то земельна ділянка, як об'єкт комунальної власності, підлягає поверненню Луцькій міській раді згідно акту прийому-передачі.

Вказав, що оспорюваний договір оренди є припиненим відповідно до вимог ст. 31 Закону України "Про оренду землі", п.п. 20, 27, 35 договору; позивачем погоджено розташування торговельного кіоску за адресою м.Луцьк, проспект Відродження, 11 строком на 2 роки для здійснення підприємницької діяльності та виготовлено паспорт прив'язки тимчасової споруди відповідно до рішення виконкому Луцької міської ради №596-1 від 02.10.2013р.

Заперечив одночасне оформлення відносин по розміщенню тимчасових споруд на підставі паспорту прив'язки тимчасової споруди та договору оренди землі.

Вказав на зміщення торгового кіоску та, відповідно, земельної ділянки для його обслуговування та те, що позивач особисто визначився щодо розміщення тимчасової споруди на підставі паспорту прив'язки.

До заперечень долучив рішення Луцької міської ради від 25.12.2013р. №51/66 "Про відмову МП "ЮЛА" в поновленні договору оренди землі для обслуговування торгового кіоску на пр-ті Відродження. 1 в м. Луцьку"; рішення виконавчого комітету Луцької міської ради від 02.10.2013р. №596-1 "Про розміщення МП "ЮЛА" тимчасової споруди та умови її функціонування".

Розгляд справи згідно ст. 77 ГПК України відкладався у зв'язку з непредставленням витребуваних документів та необхідністю витребування додаткових доказів по справі.

У додаткових поясненнях №3-28/29 від 10.02.2014р. відповідач позов заперечив, зауваживши, що позивачем всупереч вимогам ч. 2 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» до заяв від 10.12.2012р., 31.01.2013р. про продовження терміну дії договору оренди не було додано проект додаткової угоди.

Вказав, що з 2009 року по даний час розміщення тимчасових споруд (малих архітектурних форм) для провадження підприємницької діяльності регламентується на законодавчому рівні, а саме: з 29.09.2009р. по 21.10.2011р. постановою Кабінету Міністрів України від 26.08.2009р. №982 «Про затвердження порядку розміщення малих архітектурних форм для провадження підприємницької діяльності» та з 21.10.2011р. по даний час - наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011р. №244 «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності».

Зазначив, що 02.10.2013р. МП «ЮЛА» погоджено рішенням виконкому міської ради розміщення тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності (торговельного кіоску) та виготовлено паспорт прив'язки тимчасової споруди до даної території, що унеможливлює поновлення договору оренди земельної ділянки, термін якого закінчився 17.01.2013.

Зауважив, що Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у листі-роз'ясненні від 21.02.2012р. №7/14-2737 зазначило, що чинним законодавством чітко визначені повноваження органів місцевої влади у сфері земельних відносин, що дає їм можливість самостійно вирішувати питання щодо порядку відведення земельної ділянки під тимчасові споруди; роз'яснено, що виготовлення документів на землекористування необхідно у випадку, якщо заявник вже є власником земельної ділянки і має намір розмістити тимчасову споруду саме на цій земельній ділянці.

До додаткових пояснень долучив копії заяв позивача від 10.12.2012р., 31.01.2013р.; рішення Луцької міської ради від 29.08.2007р. №17/113; рішення виконавчого комітету Луцької міської ради від 21.06.2012р. №430-1, 11.04.2012р. №245-1, від 02.08.2012р. №528-1, від 19.10.2012р. №712-1, від 21.02.2013р. №112-1; копію комплексної схеми розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності щодо ТС по пр-ті Відродження, 11 в м. Луцьку; викопіювання з генерального плану м.Луцька; копію листа Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.02.2012р. №7/14-2737.

У судовому засіданні 18.02.2014р. представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві.

Долучив до матеріалів справи копії акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 02.12.2013р., складеного Державною інспекцією сільського господарства у Волинській області, паспорту прив'язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності від 10.12.2013р. за реєстраційним №55-б/ж-13 (ТС), виданого Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради, технічної документації із землеустрою щодо складання документів до договору оренди від 13.12.2007р., що посвідчують право на земельну ділянку МП «ЮЛА», супровідний лист від 10.01.2014р., копію додаткової угоди від 07.12.2012р., докази її надсилання 13.01.2014р., копію витягу із схеми розташування тимчасової споруди.

У судовому засіданні 18.02.2014р. представник відповідача позовні вимоги заперечив з підстав, зазначених у запереченнях від 23.01.2014р. №01-29/724/14 та додаткових поясненнях від 10.02.2014р. №3-28/29.

Господарський суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши долучені до матеріалів справи докази,

ВСТАНОВИВ:

21.02.1995р. розпорядженням виконавчого комітету Луцької міської ради народних депутатів №52-рв МП "ЮЛА" було надано дозвіл на встановлення кіоску по проспекті Відродження - ріг С.Ковалевської (а.с.10).

13.12.2007р. між Луцькою міською радою та МП "ЮЛА" на підставі рішення Луцької міської ради №17/113 від 29.08.2007р. укладено договір оренди землі площею 24,00м 2 , відповідно до умов якого орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою м. Луцьк, проспект Відродження, 11 (кадастровий номер 220840015) для розміщення споруди кіоску (а.с. 18-20).

Відповідно до п. 8 договору, останній укладено на п'ять років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендаря про наміри продовжити його дію.

Згідно п. 19 договору передача земельних ділянок орендарю здійснюється у 15-денний строк після державної реєстрації договору за актом її приймання-передачі.

Договір зареєстровано Волинською регіональною філією ДП Центру ДЗК 17.01.2008р. за №040807700015.

17.01.2008р. за актом прийому-передачі земельна ділянка передана МП "ЮЛА" (а.с. 23 на звороті).

10.12.2012р. МП "ЮЛА" повідомило Луцьку міську раду про намір продовжити строк дії договору оренди землі від 13.12.2007р..

14.12.2012р. у листі №П-4738-020 Луцька міська рада вказала перелік документів, які необхідно подати в дозвільний центр Луцької міської ради (а.с.12).

31.01.2013р. МП "ЮЛА" передало в дозвільний центр Луцької міської ради пакет документів, про що зазначено у листі Луцької міської ради від 28.02.2013р. №103/29-5, де зауважено недоліки, які необхідно усунути, а саме: за результатами виїзду спеціалістів управління ресурсів Луцької міської ради на земельну ділянку було встановлено, що розташування торгових кіосків не відповідає додатку до рішення міської ради; на земельній ділянці розміщена частина тимчасової споруди, на встановлення якої не надано документи.

Одночасно зауважено, що розміщення тимчасових споруд здійснюється згідно наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011р. №244 «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» без виділення земельної ділянки (а.с. 13).

09.09.2013р. МП "ЮЛА" повторно звернулось до Луцької міської ради з проханням поновити договір оренди землі від 13.12.2007р. При відмові просило погодити паспорт прив'язки малої архітектурної форми (а.с. 14).

03.10.2013р. Управління розвитку підприємництва та реклами Луцької міської ради у листі №90-220-040 повідомило про погодження МП "ЮЛА" розміщення тимчасової споруди (торговельного кіоску) на проспекті Відродження відповідно до рішення виконавчого комітету Луцької міської ради від 02.10.2013р. №596-1 «Про розміщення малим підприємством «ЮЛА» тимчасової споруди та умови її функціонування» (а.с. 15-38).

18.11.2013р. МП "ЮЛА" звернулось до Луцької міської ради з проханням поновити договір оренди землі від 13.12.2007р. з погодженням на розміщення тимчасової споруди (а.с. 28).

03.12.2013р. Управління земельних ресурсів Луцької міської ради у листі №929-5863 повідомило, що підготовлено проект рішення "Про відмову МП "ЮЛА" в поновленні договору оренди землі для обслуговування торгового кіоску на пр-ті Відродження, 11" (а.с. 18).

25.12.2013р. рішенням Луцької міської ради №51/66 «Про відмову МП «ЮЛА» в поновленні договору оренди землі для обслуговування торгового кіоску на пр-ті Відродження, 11» відмовлено МП «ЮЛА» в поновленні договору оренди землі на пр-ті Відродження, 11, площею 0,0024га, кадастровий номер 0710100000:22:084:0015, для обслуговування торгового кіоску у зв'язку з погодженням виконавчим комітетом Луцької міської ради розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності МП «ЮЛА» та ТзОВ «Волинський хлібокомбінат»; зобов'язано МП «ЮЛА» в місячний термін після прийняття даного рішення повернути Луцькій міській раді по акту приймання-передачі земельну ділянку (а.с. 37).

15.01.2014р. МП "ЮЛА" звернулось до господарського суду з позовною заявою про зобов'язання уповноваженого керівника Луцької міської ради укласти додаткову угоду про поновлення укладеного між Луцькою міською радою та МП "ЮЛА" договору оренди землі від 13.12.2007р. (земельна ділянка площею 24,0м 2 в м.Луцьку по проспекті Відродження,11, кадастровий номер 0710100000:22:084:0015) на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені даним договором, зареєстрованим в Державному реєстрі земель 17.01.2008р. за №040827700015, без прийняття сесією Луцької міської ради рішення про поновлення договору оренди землі.

Розглянувши подані докази, суд не знаходить підстав для задоволення позову, при цьому виходить із наступного:

За змістом ст. 12 Земельного Кодексу України розпорядження землями територіальної громади на території сіл, селищ, міст належить до повноважень сільських, селищних, міських рад та здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про оренду землі», іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди.

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України. Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Статтею 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.

Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Однією із істотних умов договору відповідно до ст. 15 Закону України «Про оренду землі» є об'єкт оренди землі.

Об'єктом договору оренди землі є земельна ділянка.

Частина 1 статті 15 Закону України «Про оренду землі» передбачає зазначення місця розташування , розмір, цільове призначення земельної ділянки. Також, відповідно до четвертої частини зазначеної статті закону, визначенню об'єкту слугують:

- план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду;

- кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів;

- акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

- акт приймання-передачі об'єкта оренди;

- проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.

Відповідно до умов договору оренди землі від 13.12.2007р. в оренду передавалась земельна ділянка площею 24,00 кв.м. (кадастровий номер 220840015) з ідентифікаційними ознаками згідно схем земельної ділянки та меж земельної ділянки до договору оренди землі від 13.12.2007р. (а.с. 22-23).

У п. 3 договору зазначено, що на земельній ділянці знаходиться споруда кіоску, яка належить орендарю.

У п. 14 договору зауважено, що земельна ділянка передається в оренду для обслуговування торгового кіоску.

02.10.2013р. рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №596-1 «Про розміщення малим підприємством «ЮЛА» тимчасової споруди та умови її функціонування» погоджено МП "ЮЛА" розміщення тимчасової споруди (торговельного кіоску) на проспекті Відродження на термін 2 роки (а.с. 38).

На виконання п. 2.1 рішення №596-1 від 02.10.2013р. виготовлено паспорт прив'язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності (а.с. 82-99).

Відповідно до ч. 4 ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 р. № 244 затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (надалі - Порядок), відповідно до п. 2.1 якого підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив'язки тимчасової споруди. Встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив'язки (п. 2.20 Порядку).

Відповідно до п.п. 2.2, 2.3 Порядку замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив'язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація).

Для оформлення паспорта прив'язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив'язки ТС, до якої додає, зокрема, схему розміщення ТС, в якій зазначено місце розташування ТС, червоні лінії, лінії регулювання забудови, місця підключення до інженерних мереж (п. 2.6 Порядку).

Паспорт прив'язки включає, зокрема, схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території (п. 2.11 Порядку).

Як вбачається з паспорту прив'язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності МП «ЮЛА», тимчасова споруда (ТС) розміщена на земельній ділянці, яка відрізняється від земельної ділянки для розміщення кіоску згідно схеми земельної ділянки та її меж, що передавалась в користування по договору оренди землі від 13.12.2007р., вказане відбулось у зв'язку зі зміщенням ТС, що пояснили представники сторін в судових засіданнях.

Тобто, паспорт прив'язки свідчить про погодження позивачем розміщення тимчасової споруди на земельній ділянці з іншими ідентифікаційними ознаками, зокрема, просторовими координатами та кадастровими номерами, яка відрізняється від тої земельної ділянки, яка була об'єктом договору оренди землі від 13.12.2007р. і не відповідає призначенню по договору - обслуговування торгового кіоску.

Невідповідність розміщення тимчасової споруди розміщенню кіоску на земельній ділянці по договору оренди землі від 13.12.2007р., а саме: тимчасова споруда виходить за межі земельної ділянки по договору оренди, до того ж на земельній ділянці знаходиться частина тимчасової споруди іншої юридичної особи, стверджується паспортом прив'язки (а.с. 82-87), витягами із схеми розташування тимчасової споруди (а.с. 105-106), підтверджується поясненнями представників сторін в судових засіданнях.

Статтею 33 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, з врахуванням змін, внесених Законом України від 17.02.2011р. №3038-VI) врегульоване питання щодо поновлення договору оренди землі та встановлено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності). Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу.

Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку. Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.

Тобто, статтею 33 Закону України «Про оренду землі» передбачено поновлення договору оренди земельної ділянки без прийняття рішення на тих самих умовах , які були передбачені договором.

Зміни до договору оренди землі від 13.12.2007р. не вносились.

Як було зазначено, відповідно до умов договору оренди землі від 13.12.2007р. земельна ділянка надавалася для обслуговування торгового кіоску (п. 14 договору).

На сьогоднішній день згідно паспорту прив'язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності від 10.12.2013р. за реєстраційним №55-б/ж-13 (ТС), виготовленого позивачем на виконання п. 2.1 рішення виконавчого комітету Луцької міської ради від 02.10.2013р. №596-1 та виданого Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради, тимчасова споруда (торгівельний кіоск) знаходиться на земельній ділянці, координати якої відрізняються від тієї, що передавалась по договору оренди. (а.с. 82-87).

Оскільки об`єкт оренди у даному випадку змінився у зв`язку зі зміщенням тимчасової споруди, то договір не можна вважати поновленим на той самий строк і на тих самих умовах , як це передбачено ч. 6 ст. 33 Закону України «Про оренду землі».

Наявне розташування тимчасової споруди погоджено сторонами шляхом оформлення паспорту прив'язки на підставі рішення виконавчого комітету Луцької міської ради від 02.10.2013р. №596-1 «Про розміщення малим підприємством «ЮЛА» тимчасової споруди та умови її функціонування». Рішення є чинним.

Крім того, на земельній ділянці, яка була об'єктом оренди відповідно до договору оренди землі від 13.12.2007р., знаходиться частина іншої тимчасової споруди (кіоску), що належить іншій юридичній особі, що стверджується витягом із схеми розташування тимчасом споруди (а.с. 105-106).

Водночас, суд зауважує, що поновлення договору оренди землі в порядку статті 33 Закону України «Про оренду землі» передбачає дотримання орендарем відповідних умов, а саме, до листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар зобов'язаний додати проект додаткової угоди.

В даному випадку в силу ст.ст. 33,34 ГПК України саме на позивача покладений тягар доведення обставин належними та допустимими доказами, на які він посилається у позовній заяві.

Позивач стверджує, що подав проект додаткової угоди 31.02.2013р. в дозвільний центр Луцької міської ради в установлений законом строк. Проте, доказів на підтвердження цього (докази надіслання, вручення тощо) на вимогу суду (ухвали від 16.01.2014р.) не подає, відповідач даний факт заперечує.

До того ж, із долученого в судовому засіданні 18.02.2014р. проекту додаткової угоди, надісланого відповідачу 13.01.2014р., що стверджується фіскальним чеком органу поштового зв'язку, описом вкладень до цінного листа, вбачається, що позивач прагне поновити договір на тих самих умовах (а.с. 102-104), що відрізняються від умов паспорту прив'язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, затвердженого Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради 10.12.2013р. (а.с. 82-87).

Обов'язок доказування відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України та статті 33 ГПК України розприділяється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення. Це стосується і позивача, який мав довести наявність тих обставин, на підставі яких ним заявлені позовні вимоги.

На даний час є чинним рішення Луцької міської ради від 25.12.2013р. №51/66 «Про відмову МП «ЮЛА» в поновленні договору оренди землі для обслуговування торгового кіоску на пр-ті Відродження, 11».

Згідно п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч.2 ст. 144 Конституції України рішення органів місцевого самоврядування є обов'язковим до виконання на відповідній території.

Користування позивачем земельною ділянкою після закінчення строку дії договору оренди за наявності рішення власника про відмову у продовженні строку дії договору є неправомірним.

Дана правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 03.09.2012р. у справі №30/5005/333/2012.

Водночас, судом не прийняті доводи представника відповідача щодо неможливості одночасного існування паспорту прив'язки тимчасової споруди та договору оренди землі з посиланням на наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011р. №244 "Про затвердження порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", оскільки вказаним Порядком визначено механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, що не містить жодних положень щодо правових підстав набуття суб'єктами господарювання будь-яких прав на земельні ділянки.

Як вбачається зі змісту Порядку, документи, які подаються для отримання паспорту прив'язки, мають містити дані щодо розміру земельних ділянок, які вносяться на підставі отриманих суб'єктом господарювання документів на право користування земельною ділянкою (п. 2.6 Порядку). Внесення таких даних без наявних документів на право землекористування тягне за собою анулювання паспорту прив'язки (п. 2.27 Порядку).

Додаток 1 Порядку містить форму схеми розміщення тимчасової споруди із вказівкою площі земельної ділянки згідно з документами на землекористування.

З цього вбачається, що перш ніж оформлювати паспорт прив'язки, суб'єкт господарювання має отримати документи на землекористування, і лише після їх отримання він може звертатися за оформленням паспорту прив'язки.

Земельні відносини, зокрема, правові підстави набуття суб'єктами господарювання будь-яких прав на земельні ділянки та процедура отримання документів на землекористування, регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Таким чином, розміщення тимчасових споруд і оформлення земельних ділянок у користування є різними за змістом питаннями, які регулюються різними нормативно-правовими актами.

Вищий господарський суд України у п.п. 2.30, 3.3 постанови пленуму від 17.05.2011р. №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» вказав, що дозвіл на розміщення зовнішньої реклами, ордер або інші дозвільні документи на право торгівлі не належать до документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою. Суб'єкти господарської діяльності, яким видано відповідні дозвільні документи, вправі вимагати оформлення їх права користування земельною ділянкою у загальному порядку, визначеному законодавством.

Ордер та інші дозвільні документи на право торгівлі надають суб'єкту господарювання право на здійснення підприємницької діяльності, зокрема, на відповідній території, земельній ділянці або у приміщенні. При цьому такий документ не надає права на відповідну земельну ділянку як частину земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування та з визначеними щодо неї правами в розумінні частини першої статті 79 ЗК України. Отже, розміщення малої архітектурної форми для здійснення підприємницької діяльності за відсутності правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій вона розміщена, може свідчити про самовільне зайняттям земельної ділянки і тягнути за собою наслідки, визначені статтею 212 ЗК України.

Вказана правова позиція врахована Рівненським апеляційним господарським судом у постанові від 12.06.2013р. у справі №5004/1478/11.

Оскільки земельна ділянка відповідно до договору оренди землі від 13.12.2007р. виділялась саме для обслуговування торговельного кіоску, а відповідно до паспорту прив'язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності розміщення та обслуговування торгівельного кіоску потребує земельної ділянки з іншими координатами та на земельній ділянці знаходиться частина кіоску, яка належить іншій юридичній особі, це унеможливлює поновлення договору оренди землі від 13.12.2007р. на підставі ст. 33 Закону України «Про оренду землі», як такого, що передбачає інші умови користування, а тому у задоволенні позову малого підприємства "ЮЛА" до Луцької міської ради про зобов'язання поновити договір оренди землі від 13.12.2007р. на тих самих умовах слід відмовити.

Суд зауважує, що на даний час умови, зокрема, розмір земельної ділянки, що знаходилась під тимчасовою спорудою та необхідний для користування тимчасовою спорудою, змінений, відповідних змін до договору оренди землі не було внесено.

Суд не приймає посилання позивача на рішення господарського суду Волинської області від 01.10.2013р. у справі №903/941/13 та постанову Вищого господарського суду України від 22.10.2013р. у справі №922/1658/13, оскільки у зазначених справах мова йде про продовження користування земельною ділянкою та поновлення договору оренди землі на тих самих умовах.

Решта доводів представників позивача не спростовують правових висновків суду.

Судові витрати згідно зі ст. 49 ГПК України при відмові у позові покладаються на позивача.

Господарський суд, керуючись ст.ст. 12, 93 Земельного кодексу України, ст. 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 1, 6, 13, 15, 33 Закону України "Про оренду землі, ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України,-

ВИРІШИВ:

У позові малого підприємства "ЮЛА" до Луцької міської ради про зобов'язання поновити договір оренди землі від 13.12.2007р. відмовити.

Повне рішення

складено 24.02.2014р.

Суддя С.Т.Філатова

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення18.02.2014
Оприлюднено25.02.2014
Номер документу37290195
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/30/14

Ухвала від 16.12.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Судовий наказ від 15.04.2015

Господарське

Господарський суд Волинської області

Філатова Світлана Тимофіївна

Ухвала від 30.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Постанова від 20.01.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 20.11.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Постанова від 11.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 20.10.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 15.09.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Фролова Г. М.

Постанова від 19.05.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Рішення від 18.02.2014

Господарське

Господарський суд Волинської області

Філатова Світлана Тимофіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні