ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" березня 2014 р. Справа № 5010/1546/2012-18/65
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
Головуючого - судді Галушко Н.А.
суддів Гриців В.М.
Орищин Г.В.
розглянув апеляційну скаргу Струпківської сільської ради, с. Струпків №148/02-24\03 від 12.12.2013р.
на рішення господарського суду Івано-Франківської області від 28.11.2013р.
у справі № 5010/1546/2012-18/65
за позовом Свято - Михайлівського Угорницького чоловічого монастиря Івано-Франківської єпархії Української православної церкви, с. Баб'янка
до відповідача Струпківської сільської ради, с. Струпків
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Інспекцї державного архітектурно-будівельного контролю у Івано-Франківській області
про визнання права власності на житловий будинок по вул. Набережна б/н , с.Баб'янка , Коломийського району Івано-Франківської області.
участю представників:
від позивача : не з»явився
від відповідача : Пасічняк Я.М.-представник
від третьої особи: не з"явився.
Права та обов'язки представникам сторін в судових засіданнях відповідно до ст..ст.20, 22 ГПК України роз'яснено.
Клопотань про здійснення фіксації судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу, в порядку ст. 81№ГПК України учасниками судового процесу не заявлялось.
Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 28.11.2013р. у справі №5010/1546/2012-18/65 (колегія суддів: головуюча суддя Малєєва О.В., судді Деделюк Б.В., Шіляк М.А.) позов задоволено, визнано за Свято - Михайлівським Угорницьким чоловічим монастирем Івано-Франківської єпархії Української православної церкви право власності на житловий будинок по вул. Набережна, б/н, с. Баб"янка, Коломийського району, Івано-Франківської області.
Струпківською сільською радою подано апеляційну скаргу №148/02-24\03 від 12.12.2013р.., в якій просить рішення господарського суду Івано-Франківської області від 28.11.2013р. скасувати і прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити в повному обсязі, посилаючись на т, що рішення суду прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права. Скаржник вважає. що суд прийшов до помилкового висновку, що Струпківська мільська рада, як власник земельної ділянки, не заперечує права власності за позивачем, оскільки відповідач заперечує визнання права власності на об»єкт самочинного будівництва за позивачем.
Також скаржник зазначає, що позивачем не було належним чином доведено факт того, що спірний об»єкт самочинного будівництва не суперечить суспільним інтересам, при його зведенні не допущено істотне порушення будівельних норм і правил, що в свою чергу може створити аварійну чи іншу небезпеку екплуатації даної будівлі та загрозу життю та здоров»ю осіб, що використовують дану будівлю і працюють чи перебувають поряд з земельною ділянкою на якій розташована будівля.
Окрім того, скаржник зазначає, що позивач до Струпківської сільської ради з приводу реєстрації прав власності на житловий будинок не звертався. Це питання не було предметом розгляду компетентного державного органу, рішення якого чи його відсутність давали б підстави стверджувати про наявність спору про право. З матеріалів справи вбачається, що позивач у встановленому законом порядку не звертався до відповідних органів про реєстрацію прав власності на житловий будинок.
Наводить скаржник і інші підстави для скасування рішення суду.
Свято - Михайлівським Угорницьким чоловічим монастирем Івано-Франківської єпархії Української православної церкви подано відзив на апеляційну скаргу №007 від 01.02.2014р., в якому просить рішення господарського суду Івано-Франківської області від 28.11.2013р. залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.
Розглянувши матеріали справи, апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників скаржника та позивача, суд апеляційної інстанції прийшов до висновку про скасування рішення суду з наступних підстав:
як вбачається із матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, рішенням сесії Струпківської сільської ради від 15.07.2004р. громаді села Баб'янка надано земельну ділянку в розмірі 0,12 га, яка знаходиться в селі Баб'янка по вул.Набережній (біля будівлі церкви Святого Юрія) під будівництво автокефальної православної каплиці із земель запасу сільської ради у постійне користування (а.с.12).
15.07.2004р. рішенням сесії Струпківської сільської ради затверджено проект відведення земельної ділянки для будівництва автокефальної православної каплиці та передано в оренду громаді с.Баб'янка земельну ділянку площею 0,0176 га для будівництва автокефальної православної каплиці в с.Баб'янка по вул. Набережна Коломийського району терміном на 50 (п'ятдесят) років. До вказано рішення долучено план земельної ділянки з каталогом координат. Позивачем також представлено генплан, розроблений на топоплані відведення земельної ділянки, виконаний інженером-геодезистом у вересні 2004 р.(а.с.126-128, 192).
Рішенням Струпківської сільської ради №87 від 30.12.2004р. за наслідками розгляду заяв громади села Баб'янка та ОСОБА_8 громаді с.Баб'янка надано дозвіл на будівництво каплиці автокефальної православної церкви (біля будівлі церкви Святого Юрія) (а.с.13)
Надалі, згідно рішення Струпківської сільської ради від 13.01.2005р. надано дозвіл ОСОБА_8 на збір матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки, яка розташована в с.Баб'янка по вул.Набережній для будівництва житлового будинку із земель запасу сільської ради. Зазначено, що ділянка знаходиться в межах населеного пункту (а.с.14).
23.08.2005р. Струпківська сільська рада прийняла рішення №97, пунктом 1 якого відмінила рішення від 15.07.2004р. про передачу в постійне користування земельної ділянки площею 0,12 га громаді с.Баб'янка і визнала його таким, що втратило чинність.
Рішенням Струпківської сільської ради №180 від 21.10.2007р. затверджено місце розташування земельної ділянки за адресою: с. Баб'янка, вул. Набережна, Коломийського району та надано дозвіл громаді Святого Архистратига Михаїла с.Баб'янка на виготовлення проекту відведення земельної ділянки для будівництва каплиці "пр.Іова Почаївського" (а.с.15).
Листом від 03.12.2007р. управління земельних ресурсів у Коломийському районі, розглянувши проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок громади Святого Архистратига Михаїла та враховуючи згоду Струпківської сільської ради і позитивні висновки відділу містобудування і архітектури, екологічної інспекції, санітарно-епідеміологічної служби, відділу культури і туризму, управління земельних ресурсів погодила та вважала за можливе відвести громаді в оренду за рахунок земель запасу Струпківської сільської ради с. Баб'янка земельну ділянку, площею 0,0176 га для будівництва каплиці "Пр.Іова Почаївського" (а.с.49).
Як вбачається із протоколу засідання загальних зборів віруючих релігійної громади "Святого Архистратига Михаїла" від 06.12.2009р. на цих зборах було прийняте рішення щодо звернення про прийняття даної громади до складу Івано-Франківської єпархії Української православної церкви та про передачу земельної ділянки (рішення сільської ради №180 від 21.10.2007р.) та храму, який розташований на даній ділянці с.Баб'янка на баланс Івано-Франківської єпархії Української православної церкви для влаштування монастиря (а.с.7).
Статут Свято-Михайлівського Угорницького чоловічого монастиря Івано-Франківської єпархії Української православної церкви був зареєстрований Державним комітетом України у справах національностей та релігій згідно наказу №77 від 16.07.2010, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію статуту релігійної організації №235 від 16.07.2010р. (а.с.8-10).
Свято-Михайлівський Угорницький чоловічий монастир звертався до Струпківської сільської ради з заявою про внесення змін в рішення №180 від 21.10.2007, однак рішенням ради №137-ІХ від 28.11.2011 в задоволенні заяви було відмовлено з підстав відсутності погодження із заявником, так як дозвіл на збір матеріалів попереднього погодження та їх затвердження надавалось згідно рішень громаді села Баб'янка для будівництва автокефальної православної каплиці (а.с.16).
З листа управління Держземагентства у Коломийському районі №324/04/05-26 від 11.02.2013 вбачається, що відомості щодо земельної ділянки по вул.Набережна в с.Баб'янка Ступківської сільської ради в управлінні відсутні (а.с.87).
В ході розгляду справи в суді першої інстанції встановлено, що житловий будинок - резиденція ігумена монастиря збудована за кошти та з матеріалів позивача, що підтверджується актом приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2010р. з додатками, квитанціями до прибуткових касових ордерів №61 від 01.12.2010р., №63 від 03.12.2010р., №65 від 06.12.2010р., №67 від 09.12.2010р., №71 від 15.12.2010, №68 від 10.12.2010, товарно-транспортна накладна №008408 від 28.04.2010, рахунок-фактура №618 від 01.03.2007, накладна №732 від 06.05.2010, видаткові накладні №РНГ-0309 від 30.04.2010, №РНЗ-000185 від 22.04.2010, №РНГ-0207 від 17.05.2010, №РНЗ-000596 від 17.05.2010, №РНЗ-000332 від 30.04.2010 та відповідні квитанції, накладні №154 від 27.05.2010, №29 від 04.06.2010, №8 від 14.04.2011, №12 від 23.04.2011, №19 від 06.05.2011, №0086 від 10.11.2011, №0073 від 18.06.2011, товарні чеки від 14.07.2010, акт закупки №29 від 11.12.2007 (а.с.50-78).
Згідно висновку технічного заключення ДП "НДІпроектреконструкція" (ліцензія Мінрегіонбуду України серія АВ №490061 від 25.08.2009) будівля резиденції ігумена Свято-Михайлівського Угорницького чоловічого монастиря УПЦ на вул. Набережна, б/н, с.Баб'янка, Коломийського району Івано-Франківської області, загальною площею 159,88 кв.м, корисною площею -118,11 кв.м, житловою площею - 60,12 кв.м, допоміжною площею - 41,77 кв.м, споруджена господарським способом без дозволу на виконання будівельних робіт, рекомендується для прийняття в експлуатацію (а.с.17-21).
З листа інспекції ДАБК у Івано-Франківській області № 7/9/01-16/659 від 14.05.2012 вбачається, що позивач звертався до даного органу з приводу узаконення вказаної будівля, на що була надана відповідь про те, що чоловічий монастир відноситься до культових будівель (Ш категорія складності) і узаконенню не підлягає, а на житловий будинок необхідно подати в інспекцію ДАБК відповідну документацію на узаконення. В даному листі вказано, що прийняття в експлуатацію об'єктів здійснюється інспекцією ДАБК за результатами технічного обстеження їх будівельних конструкцій, наявності документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації (а.с.22).
Довідкою Струпківської сільської ради №791 від 23.10.2013р.(а.с.180) підтверджено, що питання визнання права власності на спірну будівлю не було предметом розгляду Струпківської сільської ради, так як позивач з такою заявою не звертався. Також відповідачем надано довідку №790 від 23.10.2013р. (а.с.181), що земельна ділянка, на якій знаходиться самочинне будівництво є в комунальній власності Струпківської сільської ради і знаходиться за межами Генерального плану забудови села Баб'янка.
Відповідно до повідомлення Головного управління Держкомзему у Івано-Франківській області №10-07/311 від 22.04.2001р., протоколу про адміністративне правопорушення №102/005 від 21.04.2011р., постанови про накладення адміністративного стягнення №103/005 від 11.05.2011р. Свято-Михайлівський Угорницький чоловічий монастир Івано-Франківської єпархії Української православної церкви шляхом встановлення огорожі та побудови житлового будинку самовільно зайняв частину земельної ділянки, площею 0,1342га, яка належить територіальній громаді Струпківської сільської ради (а.с.189-191).
Приймаючи рішення у даній справі суд першої інстанції обґрунтовано виходив з необхідності з»ясування правового статусу земельної ділянки та осіб, права та інтереси яких торкається цей спір, хто є власником самочинно забудованої земельної ділянки, на якій правовій підставі позивач нею користується, необхідності перевірки наявності документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, чи заявлено позивачем позов саме на підставах, передбачених статтею 376 ЦК України, якщо земельна ділянка, на якій здійснено будівництво, знаходиться у власності (користуванні) кількох суб'єктів господарської діяльності, чи врахована їхня думка при здійсненні самочинного будівництва, чи не порушуються їхні права цим будівництвом, з'ясування відповідності або невідповідності самочинно побудованих будівель державним будівельним, санітарним, протипожежним нормам.
Звертаючись з позовом про визнання права власності на самочинно побудований об'єкт, позивач посилається на те, що на земельній ділянці, яка перебувала у нього на праві постійного користування, як правонаступника релігійної громади «Святого Архистратига Михаїла», побудував житловий будинок без належно оформленого дозволу, однак спірний об'єкт відповідає усім нормам, правилам та стандартам, які діють в Україні. Підставою позову позивач обрав статтю 376 Цивільного кодексу України.
Відповідно до частини першої статті 376 Цивільного кодексу України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
Зі змісту зазначеної норми вбачається, що самочинним будівництвом вважається будівництво об'єкту нерухомості за наявності хоч одного з елементів:
будівництво на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, тобто цільове призначення земельної ділянки, наданої у власність або користування (оренду), прямо не передбачає зведення (будівництво) певного об'єкту нерухомості;
будівництво без належного дозволу, тобто без дозволу на виконання будівельних робіт та дозволу на будівництво (до 12.03.2011 - дня втрати чинності Законом України „Про планування і забудову територій") або без зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт щодо об'єктів будівництва, які належать до І - III категорій складності, чи дозволу на виконання будівельних робіт щодо об'єктів будівництва, які належать до IV і V категорій складності (з 12.03.2011 дня набрання чинності Законом України „Про регулювання містобудівної діяльності");
будівництво без належно затвердженого проекту, тобто без архітектурного проекту на будівництво, розробленого, погодженого і затвердженого в порядку, передбаченому Законом України „Про архітектурну діяльність" (а до 12.03.2011 також Законом України „Про планування і забудову територій"). Стаття 1 Закону України „Про архітектурну діяльність" визначає поняття проекту. Проект - це документація для будівництва об'єктів архітектури, що складається з креслень, графічних і текстових матеріалів, інженерних і кошторисних розрахунків, які визначають містобудівні, об'ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні та технологічні рішення, вартісні показники конкретного об'єкта архітектури, та відповідає вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил;
будівництво з істотними порушеннями будівельних норм і правил, тобто зведення об'єкту нерухомості з суттєвим відхиленням від установлених державних будівельних норм, регіональних і місцевих правил забудови. Стаття 16 Закону України „Про основи містобудування" визначає поняття будівельних норм, державних стандартів, норм і правил. Будівельні норми, державні стандарти, норми і правила встановлюють комплекс якісних та кількісних показників і вимог, які регламентують розробку і реалізацію містобудівної документації, проектів конкретних об'єктів з урахуванням соціальних, природнокліматичних, гідрогеологічних, екологічних та інших умов і спрямовані на забезпечення формування повноцінного життєвого середовища та як найкращих умов життєдіяльності людини. Будівельні норми, державні стандарти, норми і правила щодо планування, забудови та іншого використання територій, проектування і будівництва об'єктів містобудування розробляються і затверджуються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань містобудування та архітектури, іншими центральними органами виконавчої влади в порядку, визначеному законом. Істотність порушення при будівництві об'єкту нерухомості будівельних норм та правил є ознакою самочинного будівництва, однак істотність таких порушень - це оціночне поняття, встановлення якого потребує спеціальних знань у галузі будівництва.
За загальним правилом частини другої статті 376 ЦК України право власності на самочинно збудоване нерухоме майно не набувається. Разом з цим, частина п'ята вказаної статті передбачає одне із виключень з цього правила. Відповідно до названої норми на вимогу власника (користувача) земельної ділянки суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на ній, якщо це не порушує права інших осіб. Таким чином, визнання права власності на самочинно збудоване нерухоме майно на підставі частини п'ятої статті 376 ЦК України допускається законодавством при наявності двох обставин: 1) позивач є власником (користувачем) земельної ділянки; 2) таке будівництво не порушує права інших осіб.
Позов про визнання права власності на самочинно збудоване нерухоме майно на чужій земельній ділянці може бути пред'явлено до органу державної влади або органу місцевого самоврядування та власника (користувача) земельної ділянки у випадку забудови на земельній ділянці, яка належить до державної чи комунальної власності або фізичній чи юридичній особі.
Вирішуючи справи такої категорії, суд має виходити з того, що позов особи, яка самочинно збудувала нерухоме майно на земельній ділянці, власником або користувачем якої є інша особа, про визнання права власності на цю нерухомість може бути задоволено судом на підставі частини третьої статті 376 ЦК, якщо буде встановлено, що власник або користувач земельної ділянки не заперечує проти цього, будівництво не порушує права інших осіб і відповідає будівельним, архітектурним, санітарним, екологічним та іншим нормам і правилам, державним стандартам.
При дослідженні наведених обставин, в тому числі при оцінці вищевказаних рішень Струпківської сільської ради судом першої інстанції встановлено та судова колегія погоджується із такими висновками, що питання надання земельної ділянки площею 0,12 га під будівництво автокефальної православної каплиці із земель запасу сільської ради у постійне користування вирішувалось сесією сільської ради з 2004 року і приймалось щодо різних осіб, зокрема, щодо громади села Баб'янка, яка виступає власником цих земель, проте в силу ст. 80 ЗК України (в редакції, чинній на час прийняття рішень) не могла бути суб'єктом земельних правовідносин.
Рішення сесії Струпківської сільської ради від 13.01.2005р. свідчить про те, що розглядалось питання і щодо місця розташування земельної ділянки для будівництва житлового будинку як резиденції ігумена. Проте в порядку, встановленому чинним законодавством, земельна ділянка позивачу не була надана, в зв'язку з чим будівництво і вважається самочинним. Самочинність будівництва пов'язано також з відсутністю дозволу на будівництво та проекту будівництва.
Повноваження власника земельної ділянки відповідно до ст.12 ЗК України здійснює Струпківська сільська рада, яка відповідно до ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях вирішує питання регулювання земельних відносин.
В ході розгляду справи в суді апеляційної інстанції встановлено, що Струпківська сільська рада, як власник земель, не розглядала на сесії сільської ради питання щодо визнання права власності на самочинне будівництво. В матеріалах справи відсутні докази звернення позивача до Струпківської сільської ради щодо розгляду такого питання. В той же час при зверненні позивача в суд про визнання права власності на самочинне будівництво Струпківська сільська рада як власник землі заперечує проти визнання права власності на здійснене самочинне будівництво.
З огляду на наявні матеріали справи та фактичні обставини помилковим є висновок суду першої інстанції щодо відсутності доказів того що Струпківська сільська рада як власник земель заперечує щодо визнання права власності на самочинне будівництво.
Окрім того, судова колегія проаналізувавши матеріали справи прийшла до висновку, що помилковим є твердження позивача, що релігійна організація «Свято-Михайлівський Угорницький чоловічий монастир Івано-Франківської єпархії Української православної церкви» є правонаступником Релоігійної громади Святого Архистратига Михаїла, оскільки Статутом Свято-Михайлівського Угорницького чоловічого монастиря Івано-Франківської єпархії Української православної церкви не встановлено такого правонаступництва (а.с.8-10).
З огляду на те, що самочинне будівництво здійснене на земельній ділянці, яка не належить на праві власності або праві користування Свято-Михайлівському Угорницькому чоловічому монастирю Івано-Франківської єпархії Української православної церкви, а власник земельної ділянки Срупківська сільська рада заперечує проти визнання права власності на здійснене самочинне будівництво, судом першої інстанції помилково зроблено висновок про можливість визнання права вланості на спріне самочинно збудоване нерухоме майно.
В той же час судова колегія зазначає, що виходячи зі змісту частини третьої статті 376 ЦК України право власності на самочинно збудоване майно може бути визнано за особою, яка його збудувала, якщо після закінчення будівництва земельну ділянку цій особі буде передано у власність або надано у користування, або з власником земельної ділянки, на якій розміщено майно, буде укладено договір суперфіції (частина перша статті 413 ЦК) відповідно до її цільового призначення.
Відповідно до ст.ст. 33, 34, 43 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності, сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Згідно із ст.104 ГПК України підставами для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є, зокрема, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими, а також невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи.
З огляду на викладене рішення суду слід скасувати, в позові відмовити.
Судові витрати відповідно до ст..49 ГПК України покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 104, 105 ГПК України, -
Львівський апеляційний господарський суд П О С Т А Н О В И В:
1. Апеляційну скаргу Струпківської сільської ради, с. Струпків №148/02-24/03 від 12.12.2013р задоволити.
2. Рішення господарського суду Івано-Франківської області від 28.11.2013р. у справі №5010/1546/2012-18/65 скасувати.
3. В позові відмовити.
4. Стягнути з Свято-Михайлівського Угорницького чоловічого монастиря Івано-Франківської єпархії Української православної церкви (вул. Набережна, с.Баб»янка, Коломийського району Івано-Франківьскої області, 78228, код ЄДРПОУ 37042795) на користь Струпківської сільської ради (вул. Шевченка, 26, с.Струпків, Коломийського району Івано-Франківської області, 78227, код ЄДРПОУ 04354172) 893,70 грн. судового збору за розгляд апеляційної скарги.
Місцевому господарському суду видати наказ.
5. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
6. Справу направити у господарський суд Івано-Франківської області .
Головуючий-суддя Галушко Н.А.
Суддя Гриців В.М.
Суддя Орищин Г.В.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2014 |
Оприлюднено | 21.03.2014 |
Номер документу | 37721101 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Галушко Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні