КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" березня 2014 р. Справа№ 910/16084/13
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Власова Ю.Л.
суддів: Корсакової Г.В.
Самсіна Р.І.
за участю секретаря судового засідання Вага В.В.
за участю представників
від позивача: Бондарчук І.П.,
від відповідача: не з'явився,
від третьої особи: ОСОБА_3
розглянувши апеляційну скаргу заступника прокурора міста Києва
на рішення Господарського суду міста Києва від 21.10.2013р. у справі №910/16084/13 (суддя Балац С.В.)
за позовом Заступника прокурора міста Києва
до Київської міської ради
третя особа ОСОБА_4
про визнання незаконним та скасування рішення
ВСТАНОВИВ:
Прокурор звернувся до господарського суду міста Києва із позовом до Відповідача про визнання незаконним і скасування рішення Київської міської ради "Про передачу земельної ділянки громадянці ОСОБА_4 для індивідуального дачного будівництва на АДРЕСА_1 від 28.02.2013 № 86/9143.
Рішенням господарського суду міста Києва від 21.10.13р. у задоволенні позовних вимог Прокурора до Відповідача відмовлено повністю.
Рішення суду мотивоване тим, що межі земельної ділянки визначені в натурі і зміна цільового призначення земельної ділянки відсутня, тому доводи Прокурора про необхідність складання проекту землеустрою при відведення спірної земельної ділянки судом відхилені. Статтею 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» не вимагається проведення експертизи технічної документації із землеустрою в даному випадку. Державна реєстрація права комунальної власності на землю законодавством до 01.01.2013 не передбачалась. Прокурором не зазначено жодної мети, якої останній намагається досягти шляхом позбавлення Третьої особи земельної ділянки переданої Відповідачем оскаржуваним рішенням.
Не погодившись з прийнятим рішенням, Прокурор звернувся до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду міста Києва від 21.10.13р. та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
Апеляційна скарга мотивована тим, що рішення прийнято з порушенням норм процесуального та матеріального права.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 09.12.13р. апеляційну скаргу Прокурора прийнято до провадження, розгляд справи призначено на 21.01.14р.
21.01.14р. Третя особа подала відзив на апеляційну скаргу, в якому просила залишити рішення господарського суду м. Києва без змін, а скаргу без задоволення.
Ухвалами суду розгляд справи відкладався, в судовому засіданні оголошувалась перерва до 25.02.14р.
Розпорядженням секретаря судової палати Київського апеляційного господарського суду від 25.02.14р. справу передано на розгляд колегії суддів у складі Власов Ю.Л. (головуючий), Корсакова Г.В., Самсін Р.І.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду 25.02.14р. розгляд справи відкладався на 11.03.14р.
Розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу, заслухавши пояснення Позивач та Третьої особи, дослідивши матеріали справи та зібрані у ній докази, суд встановив:
28.06.96р. розпорядженням Київської міської державної адміністрації «Про оформлення Генеральній дирекції Київської міської державної адміністрації по обслуговуванню іноземних представництв права користування земельною ділянкою для обслуговування і експлуатації спортивно-оздоровчого комплексу на АДРЕСА_1 вирішено оформити Генеральній дирекції Київської міської державної адміністрації по обслуговуванню іноземних представництв право тимчасового довгострокового користування на умовах оренди строком на 49 років земельну ділянку площею 3,70 га для обслуговування і експлуатації спортивно-оздоровчого комплексу на АДРЕСА_1 в зв'язку з переходом права власності на будівлі і споруди (договір купівлі-продажу від 28.11.95р. №1/8680-5700/).
27.09.96р. зареєстровано земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 з кадастровим номером 8000000000:85:076:0011 площею 3,7365 га на праві оренди за комунальним підприємством «Генеральна дирекція Київської міської державної адміністрації по обслуговуванню іноземних представництв».
11.07.08р. комунальним підприємством «Київським міським бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна» видане реєстраційне посвідчення №014287, яке посвідчує, що котедж АДРЕСА_1, зареєстрований за Третьою особою на праві приватної власності на підставі договору дарування, посвідченого нотаріально 04.07.08р. та записано в реєстрову книгу №165п-260 за реєстровим №8780-п.
25.09.08р. товариством з обмеженою відповідальністю «НВП «ТОПОС», Третьою особою та комунальним підприємством «Генеральна дирекція Київської міської державної адміністрації по обслуговуванню іноземних представництв» складено акт встановлення та узгодження в натурі зовнішніх меж земельної ділянки, відповідно до якого проведено встановлення в натурі існуючі межі земельної ділянки, що знаходиться за адресою на АДРЕСА_1.
30.09.08р. Третя особа звернулась з заявою до Відповідача, в якій просила надати безоплатно у приватну власність земельну ділянку площею 0,10 га для дачного будівництва за адресою на АДРЕСА_1.
13.11.08р. Комунальне підприємство "Генеральна дирекція Київської міської ради з обслуговування іноземних представництв" листом №29/310-1748 не заперечило проти припинення права користування частиною земельної ділянки в розмірі 1572,39 м2 у зв'язку з переходом права власності на котедж, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 до Третьої особи.
Відповідно до технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою Третій особі для індивідуального дачного будівництва на АДРЕСА_1 спірна земельна ділянка, яка передається у власність належить до частини земель, відведених відповідно до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 28.06.96р. №1004 «Про оформлення Генеральній дирекції Київської міської державної адміністрації по обслуговуванню іноземних представництв права користування земельною ділянкою для обслуговування і експлуатації спортивно-оздоровчого комплексу на АДРЕСА_1. Межі земельної ділянки визначені відповідно до схеми розташування земельної ділянки. Відповідно до земельного плану міста спірна земельна ділянка за функціональним призначенням належить до території рекреаційної забудови.
Третьою особою у складі технічної документації отримані погодження відповідних органів для оформлення прав на землю, зокрема: погодження Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 09.10.2009 № 09/-10481, № 09-10482; погодження Державної служби з питань національної культурної спадщини від 25.02.11р. №22-466/9, №22-467/9; висновок Головного управління містобудування та архітектури Київської міської державної адміністрації щодо використання земельної ділянки, наявних містобудівних обмежень № 08-0080-В; висновок Головного управління земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації до технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що засвідчує право на земельну ділянку (обліковий код земельної ділянки 85:076:053) від 14.09.2012 № 05-9000.
Згідно висновку до технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право на земельну ділянку від 14.09.2012 № 05-9000 до справи А-20230, здійсненого Головним управлінням земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації, в останнього відсутні заперечення стосовно передачі у власність земельної ділянки, оскільки межи земельної ділянки визначені в натурі і відсутня зміна цільового призначення земельної ділянки.
Технічна документація містить також графічні матеріали, в тому числі: земельно-кадастрову інформацію, погодження меж земельної ділянки, креслення перенесення меж земельної ділянки в натуру, черговий кадастровий план, реєстр земельних ділянок, акт встановлення та узгодження в натурі зовнішніх меж тощо.
28.02.13р. рішенням Відповідача «Про передачу земельної ділянки громадянці ОСОБА_4 для індивідуального дачного будівництва на АДРЕСА_1 розглянувши технічну документацію із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою, та відповідно до статей 51, 81, 116, 118, 121 Земельного кодексу України Відповідач вирішив передати Третій особі, за умови виконання п.2 цього рішення, у приватну власність земельну ділянку загальною площею 0,0987 га для індивідуального дачного будівництва на АДРЕСА_1 за рахунок частини земель, оформлених відповідно до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 28.06.96р. №1004 "Про оформлення Генеральній дирекції Київської міської державної адміністрації по обслуговуванню іноземних представництв права користування земельною ділянкою для обслуговування і експлуатації спортивно-оздоровчого комплексу на АДРЕСА_1, право користування якою посвідчено договором на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 27.09.96р. №85-5-00005, у зв'язку з набуттям права власності на нерухоме майно (договір дарування нерухомого майна від 04.07.08р. №2056) (справа №А-20230).
Як вбачається з свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 06.12.13р., виданого державним реєстратором реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві, цільове призначення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1, площею 0,0987 га, кадастровий номер 8000000000:85:076:0053 - для індивідуального дачного будівництва, категорія земель: землі рекреаційного призначення.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що апеляційна скарга Прокурора не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно з ст.19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Відповідно до ст.20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Згідно з ст.51 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать, в тому числі, земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об'єктів стаціонарної рекреації.
Відповідно до ст.52 Земельного кодексу України землі рекреаційного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.
Згідно з ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
Відповідно до ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно з ст.120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Укладення договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що пов'язане з переходом права на частину земельної ділянки, здійснюється після виділення цієї частини в окрему земельну ділянку та присвоєння їй окремого кадастрового номера. У разі набуття права власності на жилий будинок (крім багатоквартирного), який розташований на землях державної або комунальної власності, що перебувають у користуванні іншої особи, та необхідності поділу земельної ділянки площа земельної ділянки, що формується, не може бути меншою, ніж максимальний розмір земельних ділянок відповідного цільового призначення, визначених статтею 121 Земельного кодексу України (крім випадків, коли формування земельної ділянки в такому розмірі є неможливим).
Відповідно до ст.121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах, в тому числі, для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара. Розмір земельної ділянки, що передається безоплатно громадянину у власність у зв'язку з набуттям ним права власності на жилий будинок, не може бути меншим, ніж максимальний розмір земельної ділянки відповідного цільового призначення, встановлений частиною першою цієї статті (крім випадків, якщо розмір земельної ділянки, на якій розташований будинок, є меншим).
Згідно з п.2 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.04р. №677, (в редакції діючій на момент виникнення спірних правовідносин) проект відведення земельної ділянки розробляється у разі: зміни цільового призначення земельної ділянки відповідно до закону; надання, передачі земельної ділянки, вилучення (викупу), відчуження земельної ділянки (її частини), межі якої не встановлено в натурі (на місцевості).
Відповідно до ч.2, 3 розділу VII Прикінцеві положення Закону України «Про державний земельний кадастр» земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності). Внесення інших змін до відомостей про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок. Установити, що у разі якщо на земельній ділянці, право власності (користування) на яку не зареєстровано, розташований житловий будинок, право власності на який зареєстровано, кадастровий номер на таку земельну ділянку присвоюється за заявою власників такого будинку на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Забороняється вимагати для присвоєння земельній ділянці кадастрового номера інші документи. Такий кадастровий номер є чинним з моменту його присвоєння.
Згідно з ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» обов'язковій державній експертизі підлягають: загальнодержавні й регіональні (республіканські) програми використання та охорони земель; схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць; проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць; проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь; проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів; проекти землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань; технічна документація з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Відповідно до ст.4-1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» рішення органів місцевого самоврядування про передачу земельних ділянок у власність приймається без здійснення державної реєстрації права територіальної громади на такі земельні ділянки.
З наведених норм права вбачається, що землі України за цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі на землі рекреаційного призначення, до земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки, надані для дачного будівництва. Громадяни України, які набули право власності на жилий будинок мають право на безоплатну передачу їм земельної ділянки із земель комунальної власності для індивідуального дачного будівництва площею 0,10 га. У разі набуття права власності на жилий будинок, припиняється право власності земельною ділянкою, на якій розташований цей будинок, до особи, яка набула право власності на жилий будинок переходить право власності на земельну ділянку, на якій розміщений цей будинок, без зміни її цільового призначення. Формування земельних ділянок шляхом поділу раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
З встановлених судом обставин вбачається, що земельна ділянка площею 3,70 га по АДРЕСА_1 була надана в користування Генеральної дирекції Київської міської державної адміністрації по обслуговуванню іноземних представництв та належала до земель рекреаційного призначення, були встановлені в натурі межі цієї земельної ділянки. Після набуття Третьою особою права власності на житловий будинок, що знаходиться на частині цієї земельної ділянки, Третя особа звернулась до Відповідача з заявою про передачу земельної ділянки в розмірі 0,10 га у власність відповідно до вимог законодавства. Була виготовлена технічна документація згідно з якою спірна земельна ділянка була виділена з земельної ділянки площею 3,70 га по АДРЕСА_1, шляхом її поділу, були встановлені в натурі межі спірної земельної ділянки. Спірним рішення Відповідача вказана земельна ділянка була надана у власність Третьої особи для індивідуального дачного будівництва, при цьому цільове призначення спірної земельної ділянки не змінилось.
За вказаних обставин апеляційний суд не приймає до уваги доводи Прокурора, оскільки вважає, що складення проекту землеустрою в даному випадку поділу земельної ділянки не передбачено законодавством, цільове призначення земельної ділянки не змінювалось, Відповідач не повинен був вилучати спірну земельну ділянку у попереднього користувача, бо його право на цю земельну ділянку припинилось в силу ст.120 Земельного кодексу України, нормами Закону України «Про державну експертизу» не передбачено обов'язкового проведення державної експертизи землевпорядної документації в даному випадку, передача Відповідачем спірної земельної ділянки без реєстрації права власності територіальної громади на цю земельну ділянку не суперечить чинному Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
На підставі вищевикладеного, апеляційний суд приходить до висновку про відсутність підстав для зміни чи скасування рішення суду першої інстанції згідно з ст.104 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст.32-34, 36, 43, 49, 99, 101-105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу заступника прокурора міста Києва на рішення Господарського суду міста Києва від 21.10.2013р. у справі №910/16084/13 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 21.10.2013р. у справі №910/16084/13 залишити без змін.
Головуючий суддя Ю.Л. Власов
Судді Г.В. Корсакова
Р.І. Самсін
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2014 |
Оприлюднено | 21.03.2014 |
Номер документу | 37760667 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Власов Ю.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні