КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 826/18243/13-а Головуючий у 1-й інстанції: Келеберда В.І. Суддя-доповідач: Василенко Я.М.
У Х В А Л А
Іменем України
11 березня 2014 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого Василенка Я.М.,
суддів Ганечко О.М., Шурка О.І.,
при секретарі Зубрицькому Д.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.01.2014 у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Київської міської ради, Реєстраційної служби Головного управління юстиції у місті Києві, Головного управління Держземагенства у місті Києві, Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради, Головного управління юстиції у місті Києві, третя особа без самостійних вимог на предмет спору - фізична особа-підприємець ОСОБА_3 про визнання дій протиправними та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду першої інстанції з позовом, в якому просив: визнати протиправними дії Департаменту земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації (виконавчого органу Київської міської ради) щодо погодження проекту відведення земельної ділянки суб'єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_3 для реконструкції нежитлового будинку з надбудовою одного поверху з подальшою експлуатацією та обслуговуванням кафе та офісних приміщень на АДРЕСА_1; визнати протиправними дії Київської міської ради щодо затвердження проекту відведення земельної ділянки суб'єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_3 для реконструкції нежитлового будинку і надбудовою одного поверху з подальшою експлуатацією та обслуговування і кафе та офісних приміщень на АДРЕСА_1 згідно до рішення № 180/2756 «Про передачу суб'єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_3 земельної ділянки для реконструкції нежитлового будинку і надбудовою одного поверху з подальшою експлуатацією та обслуговуванням кафе та офісних приміщень на АДРЕСА_1» від 17.03.2005; скасувати рішення Київської міської ради від 17.03.2005 № 180/2756 «Про передачу суб'єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_3 земельної ділянки для реконструкції нежитлового будинку і надбудовою одного поверху з подальшою експлуатацією та обслуговуванням кафе та офісних приміщень на АДРЕСА_1»; визнати протиправними дії Департаменту земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації(виконавчого органу Київської міської ради) щодо державної реєстрації договору оренди земельної ділянки, згідно запису від 17.01.2007 за № 91-6-00616 у книзі записів державної реєстрації договорів; зобов'язати Реєстраційну службу Головного управління юстиції у місті Києві скасувати державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки, що був зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що було зроблено запис від 17.01.2007 за № 91-6-00616 у книзі записів державної реєстрації договорів; зобов'язати Головне управління Держземагентства у місті Києві скасувати державну реєстрацію земельної ділянки 8000000000:91:068:0017.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.01.2014 в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
Не погоджуючись з зазначеним вище судовим рішенням позивач звернувся із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржувану постанову як таку, що ухвалена з порушенням норм матеріального і процесуального права, та ухвалити нову, якою позовні вимоги задовольнити.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи рішенням Київської міської ради від 17.03.2005 № 180/2756 затверджено проект відведення земельної ділянки суб'єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_3 для реконструкції нежитлового будинку з надбудовою одного поверху з подальшою експлуатацією та обслуговуванням кафе та офісних приміщень на АДРЕСА_1. Передано суб'єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_3, за умови виконання пункту 3 цього рішення, в довгострокову оренду на 10 років земельну ділянку площею 0,03 га для реконструкції нежитлового будинку з надбудовою одного поверху з подальшою експлуатацією та обслуговуванням кафе та офісних приміщень на АДРЕСА_1 за рахунок частини земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 21.08.1956 № 1275 «Про дозвіл управлінню культури виконкому будівництва літніх кінотеатрів на 300 місць по вул. Татарській №-30 та по вул. Щусьева №-35», у зв'язку з переходом права власності на майно (договір купівлі-продажу від 06.12.2001).
Згідно з договором від 31.12.1976 позивач є власником 1/15 частини житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1, з 03.10.1978 зареєстрований за вказаною адресою та постійно там проживає.
Як стверджує представник позивача, спірний будинок розташований на земельній ділянці, що перебуває у користуванні позивача та інших співвласників будинку, згідно до рішення виконавчого комітету Київської міської ради депутатів трудящих № 1089 від 23.08.1955, на підтвердження чого надає лист Департаменту земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації від 26 січня 2012 року № 03-334/2012 згідно якого за даними автоматизованої системи ПК «Кадастр» земельна ділянка на АДРЕСА_1 площею 1352.91 кв.м. рахується за згаданими вище фізичними особами на підставі нічного звіту по встановленню зовнішніх меж землекористування.
Суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що позивачем не доведено наявності порушеного його права у зв'язку з винесенням Київською міською радою спірного рішення, а тому адміністративний позов ОСОБА_2 задоволенню не підлягає.
Апелянт у своїй скарзі зазначає, що дії відповідачів щодо затвердження проекту відведення, реєстрації права користування земельною ділянкою порушують права останнього на спірну земельну ділянку та нерухоме майно, а рішення Київської міської ради є протиправним та підлягає скасуванню.
Колегія суддів не погоджується з доводами апелянта та вважає правомірною оскаржувану постанову, з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (в редакції чинної на момент прийняття спірних рішень), міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Пунктами а), в) та г) ч. 1 ст. 9 ЗК України до повноважень Київської міської ради у галузі земельних відносин на її території віднесено право розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до ЗК України.
Згідно з ст. 6 Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ» (в редакції чинної на момент прийняття спірних рішень) місцеве самоврядування у м. Києві здійснюється територіальною громадою міста яке безпосередньо, так і через Київську міську раду, районні в м. Києві ради та їх виконавчі органи. Більше того, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 22 вищевказаного Закону у зв'язку зі здійсненням містом Києвом функцій столиці України Київська міська рада та Київська міська державна адміністрація, кожна в межах своєї компетенції, встановленої законами України, мають право визначати особливості землекористування та використання інших природних ресурсів.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ч.ч. 6, 7, 9 ст. 118 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на час звернення позивача з клопотанням про надання земельної ділянки) громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). Проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
З метою реалізації покладених на Київську міську раду повноважень щодо розпорядження землею в межах міста прийнято рішення «Про порядок передачі (надання) земельних ділянок в користування або у власність у місті Києві» № 457/1867 від 15.07.2004, яким затверджено Тимчасовий порядок передачі (надання) земельних ділянок в користування або у власність у місті Києві.
Тимчасовий порядок № 457/1867 діяв на час виникнення спірних правовідносин та втратив чинність на підставі рішення Київської міської ради № 63/9120 від 28.02.2013, яким було затверджено новий Тимчасовий порядок передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві.
Згідно зі ст. 15 Тимчасового порядку № 457/1867 громадяни, зацікавлені в одержанні земельної ділянки у межах м. Києва для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального гаражного та дачного будівництва чи ведення садівництва, подають безпосередньо до Київської міської ради клопотання про передачу земельної ділянки у власність.
У клопотанні про передачу земельної ділянки у власність зазначаються цільове призначення ділянки, орієнтовний розмір і місце розташування земельної ділянки.
Відповідно до п. 4 ст. 15 Тимчасового порядку № 457/1867 у разі невідповідності клопотання та складу доданих до нього документів вимогам цього Порядку клопотання не приймається і повертається Головним управлінням земельних ресурсів громадянину на доопрацювання з відповідними роз'ясненнями протягом десяти робочих днів з дня його надходження з секретаріату Київської міської ради.
Як свідчать матеріали справи, спірне рішення Київської міської ради від 17.03.2005 № 180/2756 «Про передачу суб'єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_3 земельної ділянки для реконструкції нежитлового будинку і надбудовою одного поверху з подальшою експлуатацією та обслуговуванням кафе та офісних приміщень на АДРЕСА_1» прийнято у відповідності до вимог статті 123 Земельного кодексу України на підставі узгодженого проекту відведення земельної ділянки, який містить наступні документи:
- лист доручення Київської міської ради; лист клопотання третьої особи; завдання на складання проекту відведення земельної ділянки; висновок Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища; висновок головного державного санітарного лікаря м. Києва; висновок Державного управління екології та природних ресурсів в м. Києві; висновок управління охорони культурної спадщини; висновок Шевченківської районної у м. Києві ради; висновок Головного управління земельних ресурсів;
- план відведення земельної ділянки; план розміщення будівель; кадастровий план матеріали інвентаризації земель; матеріали коригування червоних ліній;
- свідоцтво про державну реєстрацію; копія паспорта; договір купівлі-продажу; інвентаризаційна справа БТІ; акт обстеження зелених насаджень; рішення минулих років та план відведення; доручення Головного управління земельних ресурсів на розробку проекту відведення земельної ділянки.
Також, матеріали справи місять копію технічного звіту про перенесення в натуру проекту відведення земельної ділянки №8000000000:91:068:0017, яка передається суб'єкту підприємницької діяльності-фізичній особі ОСОБА_3 земельної ділянки для реконструкції нежитлового будинку з надбудовою одного поверху з подальшою експлуатацією та обслуговуванням кафе та офісних приміщень на АДРЕСА_1, який складений на замовлення третьої особи у 2006 році та містить ряд допоміжних документів: черговий кадастровий план кварталу № 91:068; земельно-кадастрова інформація на земельну ділянку № 8000000000:91:068:0017; кадастровий план земельної ділянки № 8000000000:91:068:0017; пояснювальна записка; лист-заява на виконання робіт; копія рішення X сесії IV скликання Київської міської ради; технічне завдання на виконання топографо-геодезичних робіт; план земельної ділянки (проект); викопіювання з плану масштабу 1:2000 з межами землекористування; схема теодолітного ходу; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); абрис земельної ділянки; план земельної ділянки № 8000000000:91:068:0017; каталог координат кутів зовнішніх меж землекористування; копія висновку Головного управління земельних ресурсів КМДА; копія висновку Головного управління містобудування та архітектури; акт перевірки та приймання виконаних робіт; витяг з бази даних польової записної книжки SDR - 33.
Колегія суддів звертає увагу, що позивачем не доведено недостовірність вищевказаних відомостей, а тому оскільки проект відведення земельної ділянки суб'єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_3 для реконструкції нежитлового будинку з надбудовою одного поверху з подальшою експлуатацією та обслуговуванням кафе та офісних приміщень на АДРЕСА_1 містить необхідні матеріали, передбачені Земельним кодексом України, та позитивні висновки головного державного санітарного лікаря м. Києва, Державного управління екології та природних ресурсів в м. Києві, управління охорони культурної спадщини, висновок Шевченківської районної у м. Києві ради, висновок Головного управління земельних ресурсів, то позовні вимоги про визнання протиправними дій Департаменту земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації (виконавчого органу Київської міської ради) та Київської міської ради щодо погодження та затвердження проекту відведення земельної ділянки є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Позовна вимога про визнання протиправними дії Департаменту земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації (виконавчого органу Київської міської ради) щодо державної реєстрації договору оренди земельної ділянки, згідно запису від 17.01.2007 за № 91-6-00616 у книзі записів державної реєстрації договорів не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» визначено, що підставою для державної реєстрації прав на нерухоме майно є правовстановлюючі документи.
Колегія суддів вважає, що рішення Київської міської ради від 17.03.2005 № 180/2756 «Про передачу суб'єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_3 земельної ділянки для реконструкції нежитлового будинку і надбудовою одного поверху з подальшою експлуатацією та обслуговуванням кафе та офісних приміщень на АДРЕСА_1», на підставі якого укладено договір оренди земельної ділянки є правовстановлюючим документом, прийнятим у межах повноважень, визначених законом, а тому дії державного реєстратора, Департаменту земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації (виконавчого органу Київської міської ради), щодо державної реєстрації договору оренди земельної ділянки, згідно запису від 17.01.2007 за № 91-6-00616 у книзі записів державної реєстрації договорів є правомірними, що вірно встановлено судом першої інстанції.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Апелянт не надав до суду належних доказів, що б підтверджували факт протиправності рішення суду першої інстанції, а відповідачі, як суб'єкти владних повноважень - довели правомірність своїх дій.
Таким чином, колегія суддів вирішила згідно ст. 200 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ст.ст. 160, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.01.2014 - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, проте може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядку та строки, встановлені статтею 212 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий: Василенко Я.М.
Судді: Ганечко О.М.
Шурко О.І.
Повний текст ухвали виготовлений 17.03.2014.
.
Головуючий суддя Василенко Я.М.
Судді: Ганечко О.М.
Шурко О.І.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2014 |
Оприлюднено | 24.03.2014 |
Номер документу | 37774067 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Василенко Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні