Рішення
від 17.03.2014 по справі 926/1202/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" березня 2014 р. Справа № 926/1202/13.

За позовом прокурора Кельменецького району в інтересах держави в особі Чернівецької обласної державної адміністрації

до відповідачів 1) Кельменецької районної державної адміністрації

2) приватного підприємця ОСОБА_1

Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державна інспекція сільського господарства в Чернівецькій області

Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів 2 - Відділ Держземагенства у кельменецькому районі Чернівецької області

про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним договору.

Суддя І.В.Марущак

Представники:

Від позивача - Швець С.Б., довіреність від 11.12.2013 р.

Від відповідача 1. - не з'явився.

Від відповідача 2. - не з'явився.

Від третьої особи 1 - Коцан О.І., довіреність від 08.01.2014 р.

Від третьої особи 2 - не з'явився.

В судовому засіданні приймав участь прокурор Чабан С.Ф.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Кельменецького району в інтересах держави в особі Чернівецької обласної державної адміністрації звернувся з позовом до Кельменецької районної державної адміністрації, в якому просить:

- визнати незаконним та скасувати розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації №237 "Про дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" від 11.06.2012 року;

- визнати незаконним та скасувати розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації №397 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду" від 27.09.2012 року;

- визнати недійсним договір оренди землі, укладений між Кельменецькою РДА та ОСОБА_1 від 04.12.2012 року, зареєстрований 28.12.2012 року відділом Держземагенства у Кельменецькому районі за №732205514006998;

- земельну ділянку за кадастровим номером №7322055100:02:006:001 площею 0,0256 га повернути Чернівецькій ОДА.

Провадження у справі порушено ухвалою від 21.11.2013 р. Ухвалою від 24.12.2013 р. залучено до розгляду справи в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - приватного підприємця ОСОБА_1. Ухвалою господарського суду від 15.01.2014 р. залучено до розгляду справи в якості відповідача 2. - приватного підприємця ОСОБА_1 та вилучено його із числа третіх осіб, відкладено розгляд справи на 23.01.2014 р. Ухвалою від 23.01.2014 р. залучено до розгляду справи в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів - Державну інспекцію сільського господарства в Чернівецькій області.

Ухвалою господарського суду від 20.02.2014 р. залучено до розгляду справи в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 2 - Відділ Держземагенства у Кельменецькому районі Чернівецької області та відкладено розгляд справи на 05.03.2014 р., прокурора та позивача зобов'язано направити копію позовної заяви та додатків третій особі, докази направлення надати суду, відповідачу 1 - копію проекту відведення до договору оренди земельної ділянки від 18.10.2007 року укладеного з ЗАТ «Українські радіосистеми», відповідача 2 - докази реєстрації на спірній земельній ділянці нерухомого майна, третій особі 2 - відзив на позов та докази в його обґрунтування, копію довідки про включення до ЄДРПОУ, копію проекту відведення до договору оренди земельної ділянки від 18.10.2007 року укладеного з ЗАТ «Українські радіосистеми».

В судовому засіданні 05.03.2014 р. прокурор та представник позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі.

Представник відповідача 1. в судовому засіданні позовні вимоги не визнає, з підстав викладених у відзиві на позов.

Представник відповідача 2 в судовому засіданні позовні вимоги не визнає, з підстав викладених у відзиві на позов та просить припинити провадження по справі в частині позовних вимог у зв'язку із непідвідомчістю справи господарським судам.

Представник третьої особи 1 в судовому позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Представник третьої особи 2 в судовому засіданні позовні вимоги не визнає, з підстав викладених у відзиві на позов.

В судовому засіданні 05.03.2014 року оголошено перерву розгляду справи до 17.03.2014 року на 12 год. 00 хв.

В судовому засіданні 17.03.2014 р. прокурор та представник позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі.

Представники відповідачів явки своїх представників в судове засідання не забезпечили, про причини неявки суд не повідомили, хоча належним чином були повідомлені про час та місце розгляду справи, що підтверджується підписами представників в протоколі судового засідання від 05.03.2014 р., витребуваних документів не надали.

Представник третьої особи 1 в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив задовольнити позов.

Представник третьої особи 2 в судове засідання не з'явився, про причини своєї неявки суд не повідомив, хоча належним чином був повідомлений про час та місце розгляду справи, що підтверджується підписом представника в протоколі судового засідання від 05.03.2014 р., витребуваних документів не направив.

Заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини справи, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини між сторонами, суд встановив наступне.

Розпорядженням Кельменецької районної державної адміністрації "Про дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" від 11.06.2012 року № 237 вирішено:

« 1. Надати дозвіл приватному підприємцю ОСОБА_1 на виготовлення, з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для будівництва та обслуговування об'єктів електрозв'язку (телекомунікаційних об'єктів):

- орієнтовною площею 0,0004 га на території Новоселицької сільської ради в урочищі „За стиртами", за межами населеного пункту;

- орієнтовною площею 0,0256 га на території Кельменецької селищної ради в урочищі „Аеродром", за межами населеного пункту.

2. Розроблений та погоджений Комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду подати на розгляд районній державній адміністрації.

3. Термін дії дозволу на виготовленню проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду дійсний протягом шести місяців з дати прийняття даного розпорядження.».

Згідно розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду" від 27.09.2012 року №397 вирішено:

« 1. Затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_1 для розміщення та експлуатації інших технічних засобів зв'язку загальною площею 0,0256 га на території Кельменецької селищної ради в урочищі „Аеродром", за межами населеного пункту.

2. Передати ОСОБА_1 в оренду строком на 49 років земельну ділянку для розміщення та експлуатації інших технічних засобів зв'язку загальною площею 0,0256 га на території Кельменецької селищної ради в урочищі „Аеродром", за межами населеного пункту.

3. Встановити орендну плату в розмірі 11 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4. Рекомендувати:

4.1. Заявнику в місячний термін:

4.1.1. Виготовити нормативно грошову оцінку земельної ділянки.

4.1.2. Зареєструвати договір оренди земельної ділянки відповідно до вимог діючого законодавства.

4.2. Відділу Держкомзему у Кельменецькому районі, Кельменецькій селищній раді внести відповідні зміни в земельно-облікові документи.

4.3. Приватному підприємству „Земтехсервіс" відвести земельну діл натурі ( на місцевості).».

04 грудня 2012 року між Кельменецькою районною державною адміністрацією (далі - Орендодавець) та ОСОБА_1 (далі - Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстрований у відділі Держземагенства у Кельменецькому районі Чернівецької області 28 грудня 2012 року за №732205514006998, відповідно до якого Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації інших технічних засобів зв'язку, яка знаходиться за адресою: урочище «Аеродром» за межами смт. Кельменці, Кельменецького району Чернівецької області, за межами населеного пункту.

Згідно п. 2.Договору, в оренду передається земельна ділянка площею 0,0256 га, інші (пункт 2 Договору).

Відповідно до пункту 13. Договору: Земельна ділянка передається в оренду для розміщення та експлуатації інших технічних засобів зв'язку.

Згідно п. 14 Договору, цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації інших технічних засобів зв'язку.

Земельна ділянка передана орендареві по акту прийому - передачі земельної ділянки від 28.12.2012 р.

Згідно до норм Земельного кодексу України на момент прийняття спірних розпоряджень, укладення та державної реєстрації спірного договору оренди:

Відповідно до ст. 17 Земельного кодексу України, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

В силу частини 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частиною 3 названої статті встановлено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:

а) сільськогосподарського використання;

б) ведення водного господарства;

в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини шостої цієї статті.

Обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті ( частина 4 ст.122 ЗК).

Частиною 1 ст.17 Земельного кодексу України передбачено: «Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону;

надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості)».

Положеннями ст.124 ЗК передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Наведена норма кореспондується з частиною 2 ст.16 Закону України «Про оренду землі», відповідно до якої укладення договору про оренду землі із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Пунктом 12 Розділу Х Перехідних положень ЗК встановлено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Жодних рішень сільської, селищної ради, погоджених з органами виконавчої влади, чи рішень органу виконавчої влади, погоджених з органом місцевого самоврядування, про розмежування земель державної і комунальної власності в межах с. Новоселиця та селища Кельменці Кельменецького району чи за їх межами суду не подано.

У відповідності до ст.32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Згідно ст.ст.33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, а обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Належним засобом доказування при визначенні категорії земельної ділянки є дані Державного земельного кадастру, який визначає правовий статус спірної земельної ділянки (даний висновок міститься в постанові Верховного Суду України від 30 жовтня 2012 р. у справі № 3-49гс12).

Так, відповідно до ст.1 Закону України «Про Державний земельний кадастр», державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Згідно з ст.2 вищезазначеного Закону зазначається, що Державний земельний кадастр ведеться з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб при регулюванні земельних відносин, управлінні земельними ресурсами, організації раціонального використання та охорони земель, здійсненні землеустрою, проведенні оцінки землі, формуванні та веденні містобудівного кадастру, кадастрів інших природних ресурсів, справлянні плати за землю.

Відповідно до ст. 15 даного Закону, до Державного земельного кадастру включаються відомості про земельні ділянки, зокрема: цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель), відомості про обмеження у використанні земельних ділянок.

Відповідно до "Положення про Державний комітет України по земельних ресурсах", затвердженим Указом Президента України від 14 серпня 2000 р. № 970/2000 (що діяв на момент прийняття оскаржуваних рішень, підписання Договору купівлі-продажу земельної ділянки та отримання Апелянтом Державного Акта на право власності на земельну ділянку), основними завданнями Держкомзему України є: ... здійснення державного контролю за використанням та охороною земель; організація і забезпечення ведення державного земельного кадастру, здійснення землеустрою. На сьогоднішній день згідно з Указом Президента України від 8 квітня 2011 року № 445/2011 затверджено "Положення про Державне агентство земельних ресурсів України" (Державне агентство земельних ресурсів України є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів). Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Отже, єдиним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів до компетенції якого входить в т.ч. і визначення категорійності земельних ділянок, обмежень (обтяжень) є Держземагенство України.

По земельній ділянці орієнтовною площею 0,0004 га на території Новоселицької сільської ради в урочищі „За стиртами".

Відповідно до розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації від 11.06.2012р. №237 дана земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту.

В довідці Відділу Держземагенства у Кельменецькому районі №35 від 21.01.2014 р. зазначено: «надаємо інформацію про земельну ділянку орієнтовною площею 0,0004га, на яку відповідно до розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації 11.06.2012р. №237 було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення її ОСОБА_1 для будівництва та обслуговування об'єктів електрозв'язку (телекомунікаційних об'єктів):

- Місце знаходження: урочище "За стиртами" Новоселицька сільська рада за межами населеного пункту

- Цільове призначення категорії земель: землі сільськогосподарського призначення;

- Вид використання в межах певної категорії земель: інше сільськогосподарське призначення (господарські двори).

Інформація стосується періоду з 11.06.2012р. по даний час.».

Відділом Держземагенства у Кельменецькому районі в довідці №22 від 14.01.2014 р. зазначено: «Повідомляємо про те, що земельна ділянка орієнтовною площею 0,0004га, на яку відповідно до розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації 11.06.2012р. №237 було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення її ОСОБА_1 для будівництва та обслуговування об'єктів електрозв'язку (телекомунікаційних об'єктів), в Державному земельному кадастрі (державному реєстрі земель) не зареєстрована, відповідно не реєструвався на дану земельну ділянку і договір оренди землі.».

Відповідно до листа Кельменецької РДА №01-26/94 від 13.01.2014 р.: «договір оренди на земельну ділянку орієнтовною площею 0,0004га, яка розташована на території Новоселицької сільської ради в урочищі "За стриртами" між Кельменецькою районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 не укладався.».

В матеріалах справи є рішення ІХ сесії VІ скликання Новосельцької сільської ради від 18.11.2011 p., яким вирішено: «Надати згоду на виготовлення проекту щодо відведення земельної ділянки в оренду, із земель запасу сільської ради за межами населеного пункту с. Новоселиця :

- п.п. ОСОБА_1 площею 1 (один) метр квадратний в урочйщі „За стартами", для розташування телекомунікаційного обладнання.».

Відповідно до пункту 12 Розділу Х Перехідних положень ЗК, Новоселицька сільська рада Кельменецького району не мала повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою.

По земельній ділянці орієнтовною площею 0,0256 га на території Кельменецької селищної ради в урочищі „Аеродром"

Відповідно до розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації від 11.06.2012р. №237 дана земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту.

Так, згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-7300479712014 від 11.01.2014 року встановлено, що земельна ділянка площею 0,0256 га, кадастровий номер 7333055100:02:006:0001, що розташована Чернівецька область, Кельменецький район Кельменецька селищна рада урочище «Аеродром» відноситься до державної форми власності, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення (вид використання) земельної ділянки: для розміщення та експлуатації інших технічних засобів зв'язку.

Відповідно до довідки Відділу Держземагенства у Кельменецькому районі №10 від 11.01.2014 р.: «станом на 14.01.2014р. земельна ділянка, з кадастровим номером 7322055100:02:006:0001 площею 0,0256га, знаходиться в адмінграницях Кельменецької селищної ради за межами населеного пункту в урочищі «Аеродром». Категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення . Цільове призначення (вид використання) земельної ділянки: для розміщення та експлуатації інших технічних засобів зв'язку».

Згідно ст. 75 Земельного Кодексу України до земель зв'язку належать земельні ділянки, надані під повітряні і кабельні телефонно-телеграфні лінії та супутникові засоби зв'язку. Землі зв'язку можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Уздовж повітряних і підземних кабельних ліній зв'язку, що проходять поза населеними пунктами, а також навколо випромінювальних споруд телерадіостанцій та радіорелейних ліній встановлюються охоронні зони.

У відповідності із ст. 10 Закону України «Про телекомунікації» до земель телекомунікацій як складової частини земель зв'язку належать земельні ділянки, що надаються в установленому порядку у власність або передаються їх власниками в постійне або тимчасове користування, у тому числі в оренду, фізичним особам - суб'єктам підприємницької діяльності та юридичним особам для розташування лінійних, станційних споруд, антен, веж, інших технічних засобів телекомунікацій.

Державний комітет України із земельних ресурсів наказом від 23.07.2010 р. № 548 затвердив Класифікацію видів цільового призначення земель. Відповідно до даного наказу земельна ділянка площею 0,0256 га із цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації інших технічних засобів зв'язку відноситься до земель зв'язку. (Розділ: секція J 13; підрозділ: 13.03).

В довідці Відділу Держземагенства у Кельменецькому районі №88 від 04.02.2014 р. зазначено: «що земельна ділянка площею 0,0256га, яка відповідно до розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації від 12 березня 2007р. №107 була надана в оренду ЗАТ "Українські радіосистеми" для обслуговування базової станції стільникового зв'язку для надання її в оренду ЗАТ "Українські радіосистеми" перебувала в землях категорії сільськогосподарського призначення (пасовище).

Після надання земельної ділянки вона була переведена в категорію земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення (вид цільового використання : землі зв'язку і телекомунікацій, код 3.2.9). Підстава переведення: проект відведення земельної ділянки та розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації від 12 березня 2007р. №107 (копія розпорядження додається).

Пізніше дана земельна ділянка була повернута ЗАТ "Українські радіосистеми" до земель запасу Кельменецької селищної ради в зв'язку з розірванням 29.02.2012р. договору оренди землі згідно розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації від 27.02.2012р. №65.

Розпорядженням Кельменецької районної державної адміністрації від 11.06.2012р. №237 було надано дозвіл на виготовлення проекту відведення даної земельної ділянки, а розпорядженням Кельменецької районної державної адміністрації від 27.09.2012р. №397 проект відведення був затверджений та надано ділянку площею 0,0256га ОСОБА_1 для розміщення та експлуатації інших технічних засобів зв'язку.».

Викладені обставини підтверджуються документами зазначеними в вищезазначеній довідці.

В матеріалах справи є рішення ІХ сесії VІ скликання Кельменецької селищної ради № 221-11/12 від 26 квітня 2012 p., яким вирішено: «Погодити ОСОБА_1 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0256 га для надання в оренду терміном на 49 років для будівництва та експлуатації споруд електрозв'язку (телекомунікаційних об'єктів) в урочищі «Аеродром» за межами населеного пункту смт. Кельменці».

Відповідно до пункту 12 Розділу Х Перехідних положень ЗК України, Кельменецька селищна рада не мала повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою.

Посилання відповідачів на те, що Кельменецька РДА правомірно розпорядилася спірною земельною ділянкою на підставі пункту в ч.3 ст.122 Земельного кодексу України, а саме для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району спростовується наступним.

Розпорядженням Кельменецької РДА від 11.06.2012 року № 237 надано дозвіл приватному підприємцю ОСОБА_1 на виготовлення, проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для будівництва та обслуговування об'єктів електрозв'язку (телекомунікаційних об'єктів)

Однак, розпорядженням Кельменецької РДА від 27.09.2012 року №397 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано в оренду земельну ділянку для розміщення та експлуатації інших технічних засобів зв'язку, а не для будівництва.

Згідно з висновком №235 від 31.08.2012 р. про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для розміщення та експлуатації інших технічних засобів зв'язку ОСОБА_1, заборонено будівництво на ділянці .

Обласні та районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання; затверджують районні і обласні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, та контролюють їх виконання; вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.

Відповідно до п.п. 16, 19 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування", виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання як затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідно району, області, цільових програм з інших питань, заслуховування звітів про їх виконання.

При вирішенні даного спору в межах заявлених позовних вимог слід з'ясувати, чи мала райдержадміністрація повноваження надавати в оренду землю під розміщення та обслуговування об'єкту зв'язку, за умови, що такий об'єкт повинен бути включений за для цього до програми соціально-економічного, культурного розвитку відповідного району. В протилежному випадку, райдержадміністрація не наділена правом розпорядження вищезазначеною землею (дана позиція міститься в постанові ВГСУ від 05.06.2013 р. по справі №4/5007/1019/12).

В програмах економічного і соціального розвитку Чернівецької області на 2012 та 2013 роки, затверджених рішеннями Чернівецької обласної ради №141-8/11 від 24.12.2011 р. та №19-15/13 від 14.03.2013 р. по Кельменецькому районі не передбачено будівництво об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району на земельних ділянках:

- орієнтовною площею 0,0004 га на території Новоселицької сільської ради в урочищі „За стиртами", за межами населеного пункту;

- орієнтовною площею 0,0256 га на території Кельменецької селищної ради в урочищі „Аеродром", за межами населеного пункту.

Судом витребовувалось в судовому засіданні 05.03.2014 р., однак відповідачами не надано програми соціально-економічного, культурного розвитку Кельменецького району на 2012 та 2013 роки. Оскільки обов'язок доказування покладено на відповідачів, ними не доведено, що земельна ділянка надано для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України суб'єкт владних повноважень зобов'язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно із вищевикладеним, суд вирішив, що розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації №237 "Про дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" від 11.06.2012 року та розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації №397 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду" від 27.09.2012 року, прийняті з порушенням вимог чинного законодавства України та підлягають визнанню незаконним та скасуванню, а позовні вимоги в даній частині задоволенню.

Що стосується позовної вимоги визнання недійсним договору оренди землі від 04.12.2012 р.:

Оскільки відповідно до вищевикладеного суд дійшов до висновків, що відповідно до повноважень передбачених ч.3 ст. 122 Земельного кодексу України, у Кельменецької РДА не було повноважень на розпорядження даною земельною ділянкою та відповідно на підписання спірного договору.

Відповідно до норм частини 4 ст.122 Земельного кодексу України позивач (Чернівецька ОДА) має повноваження, щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, відповідно укладений спірний договір оренди землі від 04.12.2012 року порушує права позивача.

Статтею 6 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним та Цивільним кодексами України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Згідно ч. 2 ст. 16 зазначеного Закону укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Відповідно до ч. 1 ст. 207 ГПК господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.

Частиною 1 ст.203 ЦК України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені у т.ч. наведеній вище частині 1 ст.203 ЦК України, відповідно до приписів ч.1 ст.215 є підставою недійсності правочину.

З огляду на наведені вище норми ст.ст.203,215 ЦК України такий правочин є недійсним, що підтверджує правомірність позовних вимог про визнання недійсним договору оренди землі від 04.12.2012 року, укладений між Кельменецькою РДА та ОСОБА_1, зареєстрований 28.12.2012 року відділом Держземагенства у Кельменецькому районі за №732205514006998, на підставі част.1 ст.215 ЦК України.

З урахуванням викладеного, позовна вимога про визнання недійсним договору оренди землі від 04.12.2012 р. підлягає задоволенню.

Щодо того, що відповідачем по справі є приватний підприємець ОСОБА_1, а одне із спірних розпоряджень та спірний договір стосується ОСОБА_1.

Розпорядженням Кельменецької РДА від 11.06.2012 року № 237 надано дозвіл приватному підприємцю ОСОБА_1 на виготовлення, проекту землеустрою земельних ділянок.

Згідно розпорядження Кельменецької РДА від 27.09.2012 року №397 затверджено проект землеустрою та передано в оренду спірну земельну ділянку ОСОБА_1. Спірний договір оренди землі від 04.12.2012 року укладений також з фізичною особоюОСОБА_1 , без зазначення його статусу, як приватного підприємця.

Відповідно до витягу з ЄДРПОУ ОСОБА_1 зареєстрований приватним підприємцем 01.09.2004 р. Доказів припинення підприємницької діяльності не надано.

Спірна земельна ділянка віднесена до категорії земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення (вид використання) земельної ділянки: для розміщення та експлуатації інших технічних засобів зв'язку.

Попереднім користуачен спірної земельної ділянки згідно акту передачі від 03.01.2012 р. та акту приймання-передачі демонтованого обладнання від 16.12.2011 р. передано обладнання вежі радіозв'язку.

Даний вид діяльності підлягає ліцензуванню. Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 видана ліцензія Національною комісією з питань регулювання зв'язку України від 13.05.2009 року по 12.05.2014 року для здійснення радіозв'язку у системі передавання даних.

Тобто спірна земельна ділянка може використовуватися для підприємницької діяльності.

Що стосується позовної вимоги про повернення земельної ділянки за кадастровим номером №7322055100:02:006:001 площею 0,0256 га, Чернівецькій обласній державній адміністрації, то вона не підлягає задоволенню як така, що не відповідає матеріалам справи та не заснована на законі. А саме.

Визнання рішенням суду договору недійсним тягне за собою припинення його дії.

У відповідності до 1-ої частини ст.34 Закону України «Про оренду», у разі припинення або розірвання договору оренди землі, орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.

Повернення земельної ділянки у договірних відносинах можливе як наслідок недійсності договору (реституція), однак згідно до чинного законодавства земельна ділянка по договору, дію якого припинено, повертається орендодавцеві, яким Чернівецька обласна державна адміністрація по договору оренди землі від 04.12.2012 року не являється.

Також прокурором вибраний не вірний спосіб захисту порушеного права.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України: « 1. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

2. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути:

1) визнання права;

2) визнання правочину недійсним;

3) припинення дії, яка порушує право;

4) відновлення становища, яке існувало до порушення;

5) примусове виконання обов'язку в натурі;

6) зміна правовідношення;

7) припинення правовідношення;

8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди;

9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди;

10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.».

Відповідно до ч.2 ст.20 Господарського кодексу України: «Кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом:

визнання наявності або відсутності прав;

визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом;

відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб'єктів господарювання ;

припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення;

присудження до виконання обов'язку в натурі;

відшкодування збитків;

застосування штрафних санкцій;

застосування оперативно-господарських санкцій;

застосування адміністративно-господарських санкцій;

установлення, зміни і припинення господарських правовідносин;

іншими способами, передбаченими законом.».

Частиною 3 ст.152 Земельного кодексу України передбачено: «Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:

а) визнання прав;

б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;

в) визнання угоди недійсною;

г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;

ґ) відшкодування заподіяних збитків;

д) застосування інших, передбачених законом, способів.».

Посилання прокурора на ст..1212, 1213 ЦК України є безпідставними також, оскільки вони регулюють позадоговірні відносини, а в даному випадку наявні договірні відносини.

Належним способом захисту порушеного права буде позовна вимога про звільнення земельної ділянки.

Відповідно до викладеного суд вирішив відмовити в задоволенні даної частини позовних вимог. Одночасно суд звертає увагу, що прокурор та позивач не позбавлені права звернутися із позовом вибравши належний спосіб захисту порушеного права.

Також норми ст. 122 ЗК України надають право розпорядження земельними ділянками державної власності в тому числі землями зв'язку не тільки обласним адміністраціям, а й іншим органам виконавчої влади (дивлячись на цілі надання), відповідно буде безпідставним повертати земельну ділянку ОДА в той час як інших орган може правомірно розпорядитися нею.

У зв'язку з зазначеним вимога про повернення земельної ділянки за кадастровим номером №7322055100:02:006:001 площею 0,0256 га, Чернівецькій обласній державній адміністрації задоволенню не підлягає.

Щодо підвідомчості справи господарським судам.

Відповідно до пункту 1.1. постанови Пленуму ВГСУ «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» N 6 від 17 травня 2011 року: «Питання про те, чи підвідомча господарському суду справа у спорі, що виник із земельних правовідносин, повинно вирішуватись залежно від того, який характер мають спірні правовідносини, тобто чи є вони приватноправовими чи публічно-правовими, та чи відповідає склад сторін у справі статті 1 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК). З цією метою господарським судам слід аналізувати предмет позову, підстави позову і зміст позовних вимог.».

В пункті 1.2.2. постанови Пленуму ВГСУ «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» N 6 від 17 травня 2011 року зазначено: «З положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197 ГК України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.

Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.

Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам.».

Також, згідно п. 1.2.4. постанови Пленуму ВГСУ «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» N 6 від 17 травня 2011 року: «За змістом статей 13, 14 Конституції України, статті 11 ЦК України, статей 123, 124, 127, 128 ЗК України рішенням органу місцевого самоврядування або державної адміністрації про надання земельної ділянки господарюючому суб'єкту у власність або в користування здійснюється волевиявлення власника землі і реалізуються відповідні права у цивільних правовідносинах з урахуванням вимог ЗК України, спрямованих на раціональне використання землі як об'єкта нерухомості (власності).

Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам.».

Суд проаналізувавши предмет позову, підстави позову і зміст позовних вимог, відповідно до вищевикладеного прийшов до висновку, що дана справа підвідомча господарським судам України.

Щодо судових витрат.

У зв'язку із частковим задоволенням позовних вимог, суд вирішив стягнути із відповідачів в дохід держави судові витрати пропорційно задоволеним позовним вимогам, а саме із відповідача 1 судовий збір за позовними вимогами про визнання незаконними та скасування двох розпоряджень, а також порівну на першого та другого відповідачів судовий збір по позовній вимозі про визнання недійсним договору.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 1, 12, 49, 82, 84, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати незаконним та скасувати:

- розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації №237 "Про дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" від 11.06.2012 року;

- розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації №397 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду" від 27.09.2012 року;

3. Визнати недійсним договір оренди землі від 04.12.2012 року, укладений між Кельменецькою РДА та ОСОБА_1, зареєстрований 28.12.2012 року відділом Держземагенства у Кельменецькому районі за №732205514006998.

Припинити дію договору на майбутнє.

4. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

5. Стягнути з Кельменецької районної державної адміністрації (вул.Центральна, 2, смт.Кельменці, Чернівецька область, код 21422840)

у доход Державного бюджету України - 2867,50 грн. судового збору зарахувавши зазначені суми за кодом 03500074 пункт 4.4. УДКСУ у м.Чернівцях 22030001, код 37978173 р/р 31210206783002, ГУДКСУ у Чернівецькій області МФО 856135 (стягувач - Кельменецька ДПІ).

6. Стягнути з приватного підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1)

у доход Державного бюджету України 573,50 грн. судового збору зарахувавши зазначені суми за кодом 03500074 пункт 4.4. УДКСУ у м.Чернівцях 22030001, код 37978173 р/р 31210206783002, ГУДКСУ у Чернівецькій області МФО 856135 (стягувач - Кельменецька ДПІ).

7. Після набрання рішенням законної сили видати накази.

За згодою прокурора та представників сторін в судовому засіданні 17.03.2014 р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Оформлене у відповідності до вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України рішення підписане 24.03.2014 року.

Суддя І.В. Марущак

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення17.03.2014
Оприлюднено27.03.2014
Номер документу37843948
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/1202/13

null від 04.04.2014

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

null від 04.04.2014

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 24.11.2014

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 14.11.2014

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Постанова від 17.07.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кузь В.Л.

Ухвала від 03.07.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кузь В.Л.

Ухвала від 03.07.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кузь В.Л.

Ухвала від 15.05.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кузь В.Л.

Ухвала від 15.05.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кузь В.Л.

Ухвала від 18.04.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кузь В.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні