Постанова
від 27.03.2014 по справі 908/2432/13
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 березня 2014 року Справа № 908/2432/13 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів :

головуючого суддіХодаківської І.П. (доповідач), суддівФролової Г.М., Яценко О.В., розглянувши касаційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю "Торгова фірма "Запоріжнафтопродукт" на постанову від 29.10.2013 Донецького апеляційного господарського суду у справі№908/2432/13 господарського суду Запорізької області за позовом Прокурора Ленінського району м. Запоріжжя в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Запорізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгова фірма "Запоріжнафтопродукт" провнесення змін до договору оренди землі

За участю представників сторін:

Від позивача - не з'явились

Від відповідача - не з'явились

Від Генеральної прокуратури України - Кузнецова Ю.В.

ВСТАНОВИЛА:

Прокурор Ленінського району Запорізької області в інтересах держави в особі Запорізької міської ради звернувся з позовом до ТОВ "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт" про зміну п. 9 договору оренди землі від 25.08.2010, укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт" для розташування автозаправної станції № 4, щодо земельної ділянки загальною площею 0,6430 га, яка знаходиться за адресою: вул. Зачиняєва, 156-А, м. Запоріжжя (кадастровий номер: 2310100000:04:046:0003), виклавши його в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 258983,68 грн., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".

Рішенням господарського суду Запорізької області від 22.08.2013 (суддя Кагітіна Л.П.) позов задоволено.

Постановою колегії суддів Донецького апеляційного господарського суду від 29.10.2013 у складі: Кододової О.В., Агапова О.Л., Мартюхіної Н.О. рішення господарського суду першої інстанції залишено без змін.

ТОВ "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт" у касаційній скарзі просить рішення та постанову скасувати, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема, положень Податкового кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що між Запорізькою міською радою (орендодавцем) та ТОВ "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт" (орендарем) 25.08.2010 укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавцем передано, а орендарем прийнято в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:04:046:0003) загальною площею 0,6430 га, яка знаходиться по вул. Зачиняєва, 156-А, м. Запоріжжя, для розташування автозаправної станції №4, який зареєстровано в у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис 17 вересня 2010 р. за № 041026102071.

Згідно з п. 8 договору договір укладено строком на дев'ятнадцять років.

За умовами п. 9 договору орендна плата за землю вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 172655,80 грн., що складає чотирьохкратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2010 року.

Відповідно до п. 12 договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік, в тому числі, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміні коефіцієнтів індексації, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати.

Пунктом 32 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Договір підписаний обома сторонами та скріплений печатками.

У подальшому, 03.03.2008 року Запорізькою міською радою прийнято рішення №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" відповідно до якого вирішено: затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ "Діпромісто" (п.1); затвердити базову вартість 1 м2 землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008; при розрахунку нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки значення коефіцієнтів впливу санітарно-гігієнічних факторів, які діють на даній ділянці, застосовувати в повному обсязі відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (п.6); впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 (п.7); визнати рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001 № 17 "Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя" таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки (п.8); Управлінню земельних ресурсів у м.Запоріжжі Запорізької області до 01.05.2008 розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п.9); доручити управлінню внутрішньої політики міської ради оприлюднити дане рішення у засобах масової інформації (п.10).

27.07.2011 Запорізькою міською радою прийнято рішення №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі", згідно з додатком до якого визначення розміру орендної плати за всі земельні ділянки (за виключенням пунктів, зазначених у додатку) здійснюється з урахуванням коефіцієнту "3".

Відповідно Витягу з технічної документації нормативна грошова оцінка 1 м2 земельної ділянки площею 6430,0 м2 (спірна земельна ділянка) становить 671,29 грн., нормативна грошова оцінка - 4316394,70 грн.,

Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 від 26.06.2012 "Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 р. "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", згідно з яким розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку.

Відповідно до п.5 рішення набирає чинності з 01.01.2013.

13.02.2013 було направлено ТОВ "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт" письмову пропозицію за № 01/02-21/00364 від 12.02.2013 щодо внесення змін до Договору оренди шляхом викладення п. 9 Договору оренди наступним чином: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 258983 грн. 68 коп., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року". Направлення письмової пропозиції підтверджується копією поштового повідомлення про вручення кореспонденції 16.02.2013 уповноваженому представнику відповідача та квитанцією щодо сплати направлення поштового повідомлення.

Враховуючи, що відповідач залишив без відповіді лист позивача про внесення змін до договору, прокурор звернувся до суду з даним позовом.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону).

За змістом ч.1,2 ст.21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).

Відповідно до ч.1 ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ст. 18 Закону України "Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.

Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, відповідно до ст.274 Податкового кодексу України, встановлюється у розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

П. 288.4 - 288.5.1 ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до п.287.3 ст.287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

За приписами з п.п.34, 35 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Як вже зазначалося, Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 від 26.06.2012 "Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 р. "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", згідно з яким розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку.

Відповідно до ч.1 ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до п.2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

З огляду на те, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, враховуючи, що сторонами у договорі оренди землі від 25.08.2010 передбачена можливість перегляду орендної плати, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, суди обґрунтовано зазначили, що внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди земельної ділянки у зв'язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам чинного законодавства.

З урахуванням наведеного, суди правомірно дійшли висновку про задоволення позову.

Твердження відповідача про те, що рішення Запорізької міської ради № 37, яке є підставою для внесення змін до договору оренди землі, зважаючи на норми Податкового кодексу України, має застосовуватись не раніше 01 січня 2014, вже розглядалось господарськими судами попередніх інстанцій і йому надавалась належна правова оцінка.

Враховуючи викладене, постанова апеляційної інстанції відповідає нормам чинного законодавства і має бути залишена без змін.

Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгова фірма "Запоріжнафтопродукт" залишити без задоволення.

Постанову від 29.10.2013 Донецького апеляційного господарського суду у справі №908/2432/13 господарського суду Запорізької області залишити без змін.

Головуючий суддя І. Ходаківська

Судді Г. Фролова

О. Яценко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення27.03.2014
Оприлюднено03.04.2014
Номер документу37994648
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2432/13

Постанова від 27.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 17.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 24.12.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Мамонтова О.М.

Постанова від 01.11.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Ухвала від 20.09.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Рішення від 22.08.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

Ухвала від 16.07.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні