Постанова
від 27.05.2009 по справі 14/120-08-4245
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

14/120-08-4245

ВИЩИЙ  ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  УКРАЇНИ  

 ПОСТАНОВА          

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ          

 27 травня 2009 р.                                                                                    № 14/120-08-4245  

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого:                                Кравчука Г.А.

суддів:                                Мачульського Г.М.

                               Шаргала В.І.

розглянувши у відкритомусудовому засіданні

касаційну скаргуЗакритого акціонерного товариства "Горнозбагачувальна фабрика "Краснолуцька"

на постановуОдеського апеляційного господарського суду

Від05.02.2009р.

у справі№14/120-08-4245

Господарського судуОдеської області

за позовомВідкритого акціонерного товариства "Вінницяоблпаливо"

До1). Державного підприємства "Одеська залізниця"2). Закритого акціонерного товариства "Горнозбагачувальна фабрика "Краснолуцька"

простягнення вартості недостачі

за участю представників

- позивача:не з'явився

- відповідача-1:Слюсаря М.М. (довіреність від 08.01.2009р.)

- відповідача-2:не з'явився, -

В С Т А Н О В И В:

Відкрите акціонерне товариство "Вінницяоблпаливо" звернулося до господарського суду з позовом про стягнення з відповідачів пропорційно їх вини вартість недостачі вугілля у сумі 4 720 грн., обґрунтовуючи позов тим, що нестача вугілля виникла як з вини вантажовідправника (ст.31 Статуту залізниць України), так і перевізника (ст.110 цього Статуту).

Рішенням Господарського суду Одеської області від 01.12.2008р. (суддя Горячук Н.О.), залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 05.02.2009р. (колегія суддів у складі: головуючого –судді Журавльова О.О., суддів Тофана В.М., Михайлова М.В.) вказаний позов задоволено.

В касаційній скарзі відповідач-2 просить вказані судові рішення скасувати і прийняти нове, яким в задоволені позову Відкритого акціонерного товариства "Вінницяоблпаливо" до Закритого акціонерного товариства "Горнозбагачувальна фабрика "Краснолуцька" відмовити, посилаючись на порушення господарськими судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, а саме: ст.ст.31, 110, 114, 115, 127 Статуту залізниць України, ст.ст.22, 38, 43, 59, 75, 77 Господарського процесуального кодексу України.

Відзиву на касаційну скаргу не надійшло.

Позивач та відповідач-2 не використали наданого законом права на участь своїх представників у судовому засіданні.

Переглянувши у касаційному порядку судові рішення, колегія суддів Вищого господарського суду України, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, 13.12.2006р. між позивачем (покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Тера-Нова" (постачальник) укладений договір №1.146, предметом якого є зобов'язання постачальника відвантажити вугілля марки ДГР 0-200 у кількості 2 000 тон та вугілля марки АМ 13-25 у кількості 3 000 тон, а також зобов'язання покупця прийняти товар та оплатити його. На виконання умов договору та додатково узгодження від 19.09.2007р. №12, 09.06.2008р. зі станції Красний Луч Донецької залізниці відповідачем-2 у вагоні №65947954 відправлено на адресу позивача –станція призначення Вапнярка Одеської залізниці –70 тон антрациту АМ, що підтверджується залізничною  накладною №50818620, і позивач набув право власності на нього.

Таким чином судами встановлено, що між ЗАТ "Горнозбагачувальна фабрика "Краснолуцька" (вантажовідправник) та залізницею (перевізник) укладений договір перевезення вантажу на користь ВАТ "Вінницяоблпаливо" (вантажоодержувач), оскільки в силу вимог ч.2 ст.307 ГК України, які кореспондуються з вимогами ч.3 ст.909 ЦК України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складеним перевізним документом, якуим є транспортна накладна.

Згідно з цією залізничною накладною, антрацит завантажений засобами відправника (відповідача-2) навалом. Вантаж марковано вапном, його маса визначена на 150 тонних тензометричних вагах.

В процесі перевезення вантажу 12.06.2008р., на станції Знам'янка при огляді потягу з оглядової вишки у вагоні №65947954 виявлено, що на поверхні вантажу наявне поглиблення. На момент прибуття вагону течі вантажу немає. Наявні старі сліди течі вантажу на порозі у хвостовій частині вагону. Деформовані обидві створи дверей. Наявний зазор між створами дверей шириною 100 мм на всю висоту дверей. Деформація дверей старого походження, вкрита іржею. Зазор між створами дверей закладений за допомогою дошки та паклі. Двері не в замку, замок відсутній. Двері ув'язали. В головній частині вагону двері та люки щільно закриті. Вагон зданий під охорону. Повідомлений ЛВВС. Вагон відчеплений на знеструмлену колію для перевірки. Про встановлені обставини станцією Знам'янка Одеської залізниці складений акт загальної форми від 12.06.2008р. №10519.

Тією ж датою станцією Знам'янка складений акт загальної форми №10531, згідно з яким, при огляді вагону на знеструмленій колії виявлено, що по документам значиться навантаження навалом нижче бортів, розмір навантаження відносно висоти бортів не вказаний. Фактично завантаження рівномірне нижче бортів 400 мм. На поверхні вантажу є поглиблення над 5-6 люками довжиною 2 000 мм шириною на всю ширину вагону глибиною до полу скосом до двері в хвостовій частині вагону. Маркування вантажу відсутнє. Наявний доступ до вантажу. Доступ до вантажу усунений шляхом нанесення маркування вапном. Каток не застосовувався. Течі вантажу немає. Зазор в двері в хвостовій частині закладений дошкою та паклею. В головній частині вагону двері та люки щільно закриті. Обсяг кузова 70, 5 м3. Вагон зданий під охорону та відчеплений на вагову перевірку.

На підставі вищевказаних актів загальної форми станцією Знам'янка 12.06.2008р. складений комерційний акт №БК047155/538/4, згідно з яким, окрім обставин, які засвідчені в актах загальної форми, встановлено, що 12.06.2008р. здійснено перевантаження вагону на 150 тонних вагонних вагах станції і виявлено, що вага брутто 83 600 кг, тара –23 000 кг, нетто –60 000 кг, тобто виявлено недостачу вантажу в кількості 9 400 кг. Перевантаження здійснювалося двічі, недостача вантажу підтвердилася. На момент перевантаження маркування вапном не порушено. Недостача вантажу у вагон вміститися могла.

Окрім того, 12.06.2008р. станцією Знам'янка складений акт про технічний стан вагону №303, який свідчить про виявлені несправності вагону №65947954, а саме: "Деформовані створи дверей в хвостовій частині вагону. Наявний зазор між створами дверей шириною 100 мм на всю висоту дверей. Двері не в замку, замок відсутній. Деформація дверей в хвостовій частині вагону старого походження, вкрита іржею". Причина виникнення несправності –в процесі експлуатації. Втрата вантажу можлива. Вантажовідправник несправності міг бачити, але не прийняв заходів по усуненню.

Стягнення з відповідачів пропорційно їх вини вартості недостачі вугілля у сумі 4 720 грн. послужило причиною звернення з даним позовом до господарського суду.

Місцевий господарський суд задовольняючи позов, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що вантажовідправник завантажив вантаж в технічно несправний вагон, а перевізник подав та прийняв технічно несправний вагон до перевезення, в результаті чого відбулася втрата вантажу стягнення вартості якої належить здійснити з відповідачів.

Суд касаційної інстанції погоджується з такими висновками судів виходячи з наступного.

Згідно ст.105 Статуту залізниць України залізниці та вантажовідправники несуть матеріальну відповідальність за перевезення у межах і розмірах, передбачених цим Статутом та окремими договорами. Статтею 110 цього Статуту визначено, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству. Придатність рухомого складу для перевезення вантажу в комерційному відношенні визначається, зокрема, вагонів - відправником, якщо завантаження здійснюється його засобами, або залізницею, якщо завантаження здійснюється засобами залізниці (ст. 31 Статуту).

Як встановлено судами 12.06.2008р. станцією Знам'янка складений акт загальної форми №10531, згідно з яким, при огляді вагону на знеструмленій колії виявлено, що на поверхні вантажу є поглиблення над 5-6 люками довжиною 2 000 мм шириною на всю ширину вагону глибиною до полу скосом до двері в хвостовій частині вагону. Доступ до вантажу усунений шляхом нанесення маркування вапном.

Судами також встановлено, що згідно акту про технічний стан вагону №303 від 12.06.2008р., складеного станцією Знам'янка, виявлені несправності вагону №65947954, а саме: "Деформовані створи дверей в хвостовій частині вагону. Наявний зазор між створами дверей шириною 100 мм на всю висоту дверей. Двері не в замку, замок відсутній. Деформація дверей в хвостовій частині вагону старого походження, вкрита іржею". Причина виникнення несправності –в процесі експлуатації. Втрата вантажу можлива. Вантажовідправник несправності міг бачити, але не прийняв заходів по усуненню.

Згідно п.3.9. Роз'яснень Вищого господарського суду України від 29.05.2002р. №04-5/601 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею" якщо незбереження вантажу сталося внаслідок того, що вагон чи контейнер поряд з прихованими несправностями або з несправностями, які виникли під час транспортування, мали ще й такі, які могли бути виявлені до завантаження, господарський суд може вирішити питання про покладення відповідальності як на залізницю, так і на відправника.

Крім того, за загальним принципом цивільного права особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування (частина перша статті 22, стаття 611, частина перша статті 623 ЦК України). Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, потрібна наявність повного складу цивільного правопорушення, як-то: протиправна поведінка, дія чи бездіяльність особи; шкідливий результат такої поведінки (збитки); причинний зв'язок між протиправною поведінкою та збитками; вина правопорушника.

Як вбачається із встановлених судами обставин справи бездіяльність особи відправника полягає в том, що ним ще до завантаження могли бути виявлені несправності вагону, але вони виявлені не були, а відтак наявний і причинний зв'язок між такою поведінкою та збитками.

Таким чином оскільки особа, що звернулась із касаційною скаргою, як вантажовідправник міг виявити несправності вагону ще до завантаження, але цього не зробив і незбереження вантажу сталося внаслідок також і цієї обставини, суди дійшли правомірного висновку про покладення відповідальності також і на вантажовідправника.

За вказаних обставин доводи, викладені в касаційній скарзі, висновків господарських судів не спростовують, судові рішення постановлені відповідно до вимог закону і підстав для їх скасування не вбачається.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 п. 1, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Закритого акціонерного товариства "Горнозбагачувальна фабрика "Краснолуцька" залишити без задоволення, а постанову Одеського апеляційного господарського суду від 05.02.2009р. –без змін.

Головуючий суддя                                                                 Г.А. Кравчук

С у д д і                                                                                     Г.М. Мачульський

                                                                                                                                                                                                                                            В.І. Шаргало

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення27.05.2009
Оприлюднено12.06.2009
Номер документу3805692
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/120-08-4245

Постанова від 27.05.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 05.05.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Постанова від 05.02.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Журавльов О.О.

Рішення від 01.12.2008

Господарське

Господарський суд Одеської області

Горячук Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні