АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 22-ц/793/652/14Головуючий по 1 інстанції Категорія : 45 Мельничук Ю. В. Доповідач в апеляційній інстанції Магда Л. Ф. УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2014 року Колегія суддів судової палати в цивільних справах апеляційного суду Черкаської області в складі:
головуючогоМагда Л. Ф. суддівМіщенко С. В. , Трюхан Г. М. при секретаріПосипайко А.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Черкаси апеляційну скаргу Прокурора Черкаської області на рішення Уманського міськрайонного суду Черкаської області від 19 грудня 2013 року по справі за позовом Прокурора Уманського району до Уманської районної державної адміністрації, третя особа на стороні відповідача - ОСОБА_6, треті особи, що не заявляють самостійних вимог: Державна інспекція сільського господарства в Черкаській області, Управління Держземагенства в Уманському районі Черкаської області, Товариство з обмеженою відповідальністю «Інвест-Регіон», про визнання незаконними і скасування розпорядження, скасування державного акту на право власності на землю та повернення землі, вивчивши матеріали справи,
в с т а н о в и л а :
Прокурор Уманського району 14 жовтня 2013 р. подав до суду позов до Уманської районної державної адміністрації, третя особа на стороні відповідача - ОСОБА_6, треті особи, що не заявляють самостійних вимог: Державна інспекція сільського господарства в Черкаській області, Управління Держземагенства в Уманському районі Черкаської області, Товариство з обмеженою відповідальністю «Інвест-Регіон», про визнання незаконними і скасування розпорядження, скасування державного акту на право власності на землю та повернення землі.
В позовній заяві зазначав, що відповідно до розпорядження Уманської районної державної адміністрації № 99/01-02-1 від 22 травня 2012 р. ОСОБА_6 було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 0,55 га, наданої для ведення особистого селянського господарства, що належить йому на праві приватної власності та посвідчується державним актом на землю серії ЯИ № 635612 від 2 квітня 2010 р.
Розпорядженням Уманської районної державної адміністрації № 129/01-02-1 від 20 червня 2012 р. ОСОБА_6 надано згоду на зміну цільового призначення зазначеної вище земельної ділянки та переведення її з категорії земель сільськогосподарського призначення, виділених для ведення особистого селянського господарства, на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, за функціональним використанням - на забудовані землі комерційного призначення, виділені під розміщення АЗС.
На підставі вказаного розпорядження та договору купівлі-продажу № 3-926 від 1 березня 2010 р. ОСОБА_6 видано державний акт на право власності на земельну ділянку, серії ЯК № 352798 від 7 липня 2012 р.
Перевіркою встановлено також, що рішенням Дмитрушківської сільської ради Уманського району № 11-3/УІ від 18 листопада 2011 р. внесено зміни до генерального плану с. Дмитрушки Уманського району та включено спірну земельну ділянку в адміністративні межі населеного пункту. Дане рішення прийняте з метою включення майбутнього об'єкту будівництва на вказаній земельній ділянці - АЗС, біля автошляху Київ-Одеса км 200+300-200+950 км, основною умовою зведення якого є обслуговування територіальної громади села Дмитрушки та учасників руху.
Відповідно до висновку відділу містобудування та архітектури Уманської районної державної адміністрації від 20 вересня 2011 р. № 184 «Про внесення змін до генерального плану села Дмитрушки» розміщення АЗС біля автошляху Київ-Одеса км 200+300-200+950 км в адміністративних межах Дмитрушківської сільської ради не відповідає вимогам містобудівної документації генеральному плану села Дмитрушки.
Посилаючись на те, що розпорядження про зміну цільового призначення спірної земельної ділянки Уманської районної державної адміністрації прийнято з порушенням ст. ст. 20, 23, 39, 91, Земельного кодексу України, ст. 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», ст. 11 Закону України «Про основи містобудування» та порушенням вимог п. 10 постанови Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 р. № 502 «Про порядок зміни цільового призначення земельних ділянок, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб», прокурор Уманського району просив суд визнати недійсним та скасувати розпорядження Уманської районної державної адміністрації № 99/01-02-1 від 22 травня 2012 р. «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки площею 0,55 га (нормативно-грошова оцінка земельної ділянки 29 975,00 грн.) ОСОБА_6 в адміністративних межах Дмитрушківської сільської ради», визнати недійсним та скасувати розпорядження Уманської районної державної адміністрації № 129/01-02-1 від 20 червня 2012 р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та надання земельної ділянки у власність ОСОБА_6 в адміністративних межах Дмитрушківської сільської ради», скасувати державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 352798 від 7 липня 2012 р., судові витрати покласти на відповідача.
Рішенням Уманського міськрайонного суду Черкаської області від 19 грудня 2013 року відмовлено в задоволенні позову.
Не погоджуючись з рішенням суду Прокурор Черкаської області подав апеляційну скаргу в якій просить про його скасування та ухвалення нового рішення про задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що рішення суду ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши суддю-доповідача, прокурора, який підтримав апеляційну скаргу, заперечення проти доводів апеляційної скарги представників Уманської РДА, ОСОБА_7, ТОВ «Ін вест-Регіон», представника Державної інспекції сільського господарства в Черкаській області, який вважав апеляційну скаргу прокурора обґрунтованою, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених в суді першої інстанції, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційна скарга підлягає до часткового задоволення, а рішення суду повинно бути скасовано і справа провадженням закрита виходячи з наступного.
Судом в ході розгляду справи було встановлено, що згідно з розпорядженням Уманської районної державної адміністрації від 22.05.2012 р. № 99/01-02-1 «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки ОСОБА_6 в адміністративних межах Дмитрушківської сільської ради» було надано дозвіл на зміну цільового призначення земельної ділянки площею 0,55 га ріллі, яка передана у власність ОСОБА_6 площею 0,55 га для ведення особистого селянського господарства та на виготовлення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки площею 0,55 га цільове призначення якої змінюється із земель для ведення особистого селянського господарства на землі комерційного призначення, під розміщення автомобільної заправної станції, що є частиною комплексу по обслуговуванню територіальної громади та учасників руху автошляхом Київ-Одеса км 200+300-200+950 (ліворуч) за межами села Дмитрушки в адміністративних межах Дмитрушівської сільської ради.
Згідно з розпорядженням Уманської районної державної адміністрації від 20.06.2012 р. № 129/01-02-1 «Про затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та надання земельної ділянки у власність ОСОБА_6 в адміністративних межах Дмитрушківської сільської ради» на підставі проекту землеустрою земельної ділянки, виготовленого ПП «Генплан», відповідно до п. а ст. 17, 65, п. 12 розділу 10 ЗК України, постанови Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 р. № 502 «Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб», було:
затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,55 га, цільове призначення якої змінюється, ОСОБА_6, під розміщення автозаправної станції, що є частиною комплексу по обслуговуванню територіальної громади та учасників руху автошляхом Київ-Одеса км 200+300 200+950 (ліворуч) в адміністративних межах Дмитрушківської сільської ради за межами села Дмитрушки Уманського району Черкаської області, виготовлений ПП «Генплан»;
змінено цільове призначення земельної ділянки, переведено земельну ділянку загальною площею 0,55 га ріллі для ведення особистого селянського господарства у землі комерційного використання під розміщення автозаправної станції, що є частиною комплексу по обслуговуванню територіальної громади та учасників руху автошляхом Київ-Одеса км 200+300-200+950 (ліворуч) в адміністративних межах Дмитрушківської сільської ради за межами с. Дмитрушки Уманського району Черкаської області;
за основним цільовим призначенням земельну ділянку віднесено до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, за функціональним використанням - до забудованих земель комерційного призначення;
визначено ОСОБА_6 відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва у сумі 29 975 грн. 00 коп. на рахунок Дмитрушківської сільської ради.
На підставі вказаного вище розпорядження Уманської районної державної адміністрації від 20.06.2012 р. № 129/01-02-1, ОСОБА_6 виготовив та зареєстрував державний акт на право власності на землю серія ЯК № 352798 від 07.07.2012 р. за реєстраційним номером 712438251002330, площею 0,55 га., з цільовим призначенням земельної ділянки - під розміщення АЗС.
Згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки від 19.10.2012 р., зареєстрованого в реєстрі № 828, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_8 вищезазначена земельна ділянка була відчужена ОСОБА_6 ТОВ «Інвест-Регіон» м. Київ.
У відповідності до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку земельна ділянка за реєстраційним номером 712438251002330, площею 0,55 га., з цільовим призначенням земельної ділянки - під розміщення АЗС, в адміністративних межах Дмитрушківської сільської ради на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 19.10.2012 р. № 828, 05.11.2012 р. зареєстрована на праві власності за ТОВ «Інвест-Регіон» м. Київ.
Приймаючи дану справу до свого провадження та ухвалюючи рішення про відмову прокурору у позові по суті заявлених вимог, суд в порушення вимог ст. ст. 122, 205 ЦПК України належним чином не визначився чи підлягає дана позовна заява розгляду в судах в порядку цивільного судочинства.
Між тим, ст. 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до приписів ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить, зокрема, вирішення питань: забезпечення законності, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян; сільського господарства, використання землі й інші питання, віднесені законами до їх повноважень.
Частинами 1, 3 ст. 20 Земельного кодексу України встановлено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Абз. 2 ч. 5 вказаної статті визначено, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.
Згідно зі ст. 15 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо: захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин; інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.
Пунктом 1 ч. 2 ст. 17 КАС України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктами владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Відповідно до роз'яснень, що містяться у п. 2 постанови Пленуму Верховного Суду України від 19 березня 2010 року N 2 "Про внесення змін та доповнень до постанови Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 року N 7 "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ", яким внесено зміни до п. 2 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 року N 7 "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ", всі спори, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень при реалізації ними управлінських функцій у сфері земельних правовідносин, вирішення яких згідно з пунктами 1, 3 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства віднесено до компетенції адміністративних судів.
З матеріалів справи вбачається, що прокурором було подано позов до Уманської РДА про визнання незаконними і скасування розпоряджень, скасування державного акту на право власності на землю та повернення землі, які стосуються зміни цільового призначення земельної ділянки сільськогосподарського призначення на земельну ділянку промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, а саме: комерційного використання під розміщення АЗС.
Виходячи з наведеного, колегія суддів приходить до висновку про те, що між Прокурором та Уманською РДА виник публічно-правовий спір, з приводу розпоряджень відповідача, як суб'єкта владних повноважень, щодо оскарження його рішень при здійсненні ним управлінських функцій у сфері земельних правовідносин, який повинен розглядатися в порядку адміністративного судочинства.
Позов до ОСОБА_6 та ТОВ «Інвест-Регіон» прокурором не заявлявся, вказані особи були залучені до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.
Відповідно до вимог п. 1 ч. 1 ст. 205 ЦПК України суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Згідно із вимогами ст. ст. 304, 310 ЦПК України справа розглядається апеляційним судом за правилами, встановленими для розгляду справи судом першої інстанції, з винятками і доповненнями, встановленими цією главою.
Рішення суду підлягає скасуванню в апеляційному порядку із закриттям провадження у справі або залишення заяви без розгляду з підстав, визначених статтями 205, 207 цього Кодексу.
У зв'язку з наведеним, колегія суддів знаходить, що рішення суду не може залишатися без змін, підлягає до скасування, а провадження у справі повинно бути закрито, оскільки справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Керуючись ст. ст. 205, 307, 310, 314, 315 ЦПК України, колегія суддів,
у х в а л и л а :
Апеляційну скаргу Прокурора Черкаської області задовольнити частково, рішення Уманського міськрайонного суду Черкаської області від 19 грудня 2013 року по справі за позовом Прокурора Уманського району до Уманської районної державної адміністрації, третя особа на стороні відповідача - ОСОБА_6, треті особи, що не заявляють самостійних вимог: Державна інспекція сільського господарства в Черкаській області, Управління Держземагенства в Уманському районі Черкаської області, Товариство з обмеженою відповідальністю «Інвест-Регіон», про визнання незаконними і скасування розпорядження, скасування державного акту на право власності на землю та повернення землі скасувати.
Провадження по справі за позовом Прокурора Уманського району до Уманської районної державної адміністрації, третя особа на стороні відповідача - ОСОБА_6, треті особи, що не заявляють самостійних вимог: Державна інспекція сільського господарства в Черкаській області, Управління Держземагенства в Уманському районі Черкаської області, Товариство з обмеженою відповідальністю «Інвест-Регіон», про визнання незаконними і скасування розпорядження, скасування державного акту на право власності на землю та повернення землі закрити.
Ухвала набирає чинності з моменту проголошення і може бути оскаржена в касаційному порядку до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів.
Головуючий :
Судді :
Суд | Апеляційний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2014 |
Оприлюднено | 11.04.2014 |
Номер документу | 38110752 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Черкаської області
Магда Л. Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні