КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 2а-17895/12/2670 Головуючий у 1-й інстанції: Аблов Є.В.
Суддя-доповідач: Собків Я.М.
ПОСТАНОВА
Іменем України
01 квітня 2014 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді : Собківа Я.М.,
суддів: Борисюк Л.П., Ключковича В.Ю.,
при секретарі: Присяжній Д.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Перший Альтернативний Телеканал А1» на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 березня 2013 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Перший Альтернативний Телеканал А1» до Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва Державної податкової служби про визнання протиправними дій,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Перший Альтернативний Телеканал А1» (далі - ТОВ «Перший Альтернативний Телеканал А1») звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва із адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва Державної податкової служби (Далі - ДПІ у Печерському районі м. Києва ДПС), в якому просив визнати протиправними дії відповідача в частині організації та проведення зустрічної звірки ТОВ «Перший Альтернативний Телеканал А1» щодо підтвердження господарських відносин із суб'єктами господарювання за період з 01.01.2012 р. по 31.01.2012 р.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 березня 2013 року в задоволенні вимог даного позову відмовлено.
Позивач не погоджуючись з прийнятим рішенням суду звернувся з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що оскаржувана постанова суду не відповідає вимогам матеріального та процесуального права, а саме, судом першої інстанції неповно з'ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, в зв'язку з чим просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити його позов в повному обсязі.
Заслухавши в судовому засіданні суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, які з'явилися до суду апеляційної інстанції, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню , а рішення суду першої інстанції - скасуванню, виходячи з наступного.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст.202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання, а так само розгляд і вирішення справи неповноважним судом; участь в ухваленні постанови судді, якому було заявлено відвід на підставі обставин, які викликали сумнів у неупередженості судді, і заяву про його відвід визнано судом апеляційної інстанції обґрунтованою; ухвалення чи підписання постанови не тим суддею, який розглянув справу.
Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ДПІ у Печерському районі м. Києва ДПС згідно п.п. 78.1.4. п.78.1 статті 78 Податкового кодексу України та п. 4.4.Наказу ДПА України від 22.04.2011р. №246 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок» було проведено відповідні заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ «Перший Альтернативний Телеканал А1», за результатами яких складено акт від 05.08.2012р. №3465/22-9/35919577 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Перший Альтернативний Телеканал А1» (код за ЄДРПОУ 35919577) щодо підтвердження господарських відносин з суб'єктами господарювання за період з 01.01.2012р. по 31.01.2012р.».
Вказаною звіркою було встановлено, що відповідно до ч.1, ч.5 ст. 203, п.1, п.2 ст.215, ст.228 Цивільного кодексу України укладені позивачем правочини мають ознаки нікчемності, оскільки порушують публічний порядок, суперечать інтересам держави та суспільства, вчинені удавано, з метою приховування сплати податків третіх осіб. Крім того, на думку податкового органу, ТОВ «Перший Альтернативний Телеканал А1» є вигодотранспортуючим суб'єктом (транзитером) - суб'єктом господарювання (платник ПДВ), що здійснює посередницьку функцію між вигодоформуючим суб'єктом та вигодонабувачем, у якого відповідно до податкової звітності податкові зобов'язання на рівні податкового кредиту за всіма операціями чи по окремих операціях або різниця між податковими зобов'язаннями та податковим кредитом незначна; економічна вигода від діяльності, що ними здійснюється, чи від окремих операцій, що вони здійснюють - відсутня.
Позивач в свою чергу заперечує правомірність дій службових осіб відповідача та мотивує свої доводи тим, що відповідачем було порушено законодавчо встановлений порядок організації та проведення зустрічної звірки ТОВ «Перший Альтернативний Телеканал А1», а складений за результатами зустрічної звірки акт грунтується лише на документах, які не можуть бути використані на підтвердження правомірності доводів щодо законності проведення зустрічної звірки.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи колегія суддів зважає на наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, а також права та обов'язки платників податків і зборів, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України, який вступив в силу з 01.01.2011 року.
Відповідно до положень ст. 73 Податкового кодексу України, зустрічна звірка проводиться лише у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, а отже й висновки в тому числі щодо для з'ясування реальності господарських відносин та повноти відображення в обліку платника податків можуть бути зроблені та викладені у довідці за результатами проведення зустрічної звірки лише у випадку здійснення співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання.
Згідно п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України, з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Відповідно до п. 2 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 №1232 (далі - Порядок), зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних (п. 3 Порядку).
Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.
Орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження.
У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку (п. 4 Порядку).
У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку (п. 6 Порядку).
За результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення (п. 7 Порядку). Довідка про проведення зустрічної звірки підлягає реєстрації в органах державної податкової служби (як ініціатора, так і виконавця) (п. 8 Порядку).
Матеріали зустрічної звірки надсилаються до органу державної податкової служби (ініціатора) (п. 9 Порядку).
Аналізуючи вищенаведені положення нормативно-правових актів, колегія суддів зазначає, що проведенню зустрічної звірки субєкта господарювання - контрагента платника податків, що перевіряється, в обов'язковому порядку передує направлення органом державної податкової служби (ініціатором) запиту про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває цей суб'єкт господарювання.
За наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку.
У разі ж відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
Таким чином, з аналізу норм чинного законодавства випливає, що зустрічна звірка проводиться лише у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, а отже й висновки (у тому числі й для з'ясування реальності господарських відносин та повноти відображення в обліку платника податків) можуть бути зроблені та викладені у довідці за результатами проведення зустрічної звірки лише у випадку здійснення співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання.
Отже, орган державної податкової служби має право складати довідку про проведення зустрічної перевірки лише в разі отримання податкової інформації та її документального підтвердження від платника податку на письмовий запит податкової служби, а в разі встановлення факту відсутності платника податку за місцезнаходженням - лише скласти акт про неможливість проведення зустрічної звірки.
При цьому, податковому органу надано право складати акти про неможливість проведення зустрічних звірок лише у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема, у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), в решті випадків податковим законодавством передбачено складання довідок.
Як вбачається з матеріалів справи, складений відповідачем акт про неможливість проведення зустрічної звірки у зв'язку з відсутністю позивача за юридичною адресою спростовуються наявними в справі доказами, зокрема, договором оренди від 01.12.2011 року, укладеним між ТОВ «Перший Альтернативний Телеканал А1» (Орендар) та власником нерухомого майна - оф. № 2 по вул. Шовковичній, 21 у м. Києві (Орендодавець).
Крім того, місцезнаходження позивача підтверджується також наявною в справі копією витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Серії АА № 960262 (а.с.55) та копією свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість № 200079217 (а.с. 58).
Таким чином, аналізуючи обставини даної справи та досліджуючи наявні в ній докази, колегія суддів приходить до висновку, що дії контролюючого органу щодо проведення зустрічної звірки, в результаті якої був складений акт від 05.08.2012р. №3465/22-9/35919577 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Перший Альтернативний Телеканал А1» щодо підтвердження господарських відносин з суб'єктами господарювання за період з 01.01.2012р. по 31.01.2012р. є протиправними.
Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 20 травня 2013 року у справі № К/9991/60881/12.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції ухвалена з порушенням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги повністю спростовують висновки суду першої інстанції, а тому вбачаються підстави для скасування постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 березня 2013 року та ухвалення нового рішення, яким адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Перший Альтернативний Телеканал А1» до Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва Державної податкової служби про визнанння протиправними дій, слід задовольнити.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.
Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Перший Альтернативний Телеканал А1» задовольнити.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 березня 2013 року скасувати.
Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Перший Альтернативний Телеканал А1» до Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва Державної податкової служби про визнання протиправними дій - задовольнити.
Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва Державної податкової служби щодо організації та проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Перший Альтернативний Телеканал А1» в частині підтвердження господарських відносин із суб'єктами господарювання за період з 01.01.2012 р. по 31.01.2012 р.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя суддя суддя Я.М. Собків Л.П. Борисюк В.Ю. Ключкович Повний текст постанови виготовлено - 07.04.14р.
Головуючий суддя Собків Я.М.
Судді: Борисюк Л.П.
Ключкович В.Ю.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.04.2014 |
Оприлюднено | 11.04.2014 |
Номер документу | 38159712 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Собків Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні