ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 квітня 2014 року м. ПолтаваСправа № 816/958/14
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Костенко Г.В.,
при секретарі судового засідання - Носенко М.В.,
за участю представника позивачки ОСОБА_1 - ОСОБА_2,
представника позивачки ОСОБА_3 - ОСОБА_4
представника відповідача - Пономаренко В.М.,
представників третьої особи - Чубатого С.В., Мотрич М.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1, ОСОБА_3 до Лохвицької районної державної адміністрації Полтавської області, третя особа: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Богданівське" про визнання розпорядження протиправним та скасування, -
В С Т А Н О В И В:
12 березня 2014 року позивачі ОСОБА_1 , ОСОБА_3 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Лохвицької районної державної адміністрації Полтавської області (далі - відповідач Лохвицька РДА, третя особа: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Богданівське" (далі - СТОВ "Богданівське") про визнання протиправним та скасування розпорядження №591 від 19 грудня 2013 року "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для користування земельними ділянками на умовах оренди СТОВ "Богданівське".
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначають, що 19 грудня 2013 року головою Лохвицької РДА прийнято розпорядження "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для користування земельними ділянками на умовах оренди СТОВ "Богданівське". Вказують, що дане розпорядження є незаконним та підлягає скасуванню, оскільки прийняте з порушенням вимог Земельного кодексу України.
В судовому засіданні представники позивачок позовні вимоги підтримали, просили позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні вимоги позовної заяви не визнав, надавши письмові заперечення на адміністративний позов, вважає, що спірне розпорядження прийнято відповідно до вимог чинного законодавства.
Представники третьої особи СТОВ "Богданівське" проти позову заперечували та просили суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Суд, заслухавши пояснення представників позивачок, представника відповідача, представників третьої особи, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні факти та відповідні до них правовідносини.
29 листопада 2013 року СТОВ "Богданівське" подало клопотання №580 на ім'я голови Лохвицької державної адміністрації Заславця А.П. з проханням надати в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва орієнтовною загальною площею 380,84 га, у тому числі 380,84 га. ріллі із земель категорії не витребуваних паїв (непереоформленої спадщини) на території адміністративного підпорядкування Токарівської сільської ради терміном оренди на 7 років. /а.с.53/.
09 грудня 2013 року - 10 грудня 2013 року відбулось засідання №11 районної конкурсної комісії по наданню права на оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Згідно витягу з протоколу засідання районної конкурсної комісії по наданню права на оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення на порядку денному стояло питання про погодження клопотання СТОВ "Богданівське" та надання в оренду земельної ділянки площею 380,84 га, у тому числі 380,84 га. ріллі із земель категорії не витребуваних паїв (не переоформленої спадщини) на території адміністративного підпорядкування Токарівської сільської ради терміном оренди на 7 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва /а.с.55-56/. За надання СТОВ "Богданівське" в оренду земельної ділянки площею 380,84 га, у тому числі 380,84 га. ріллі із земель категорії не витребуваних паїв (не переоформленої спадщини) на території адміністративного підпорядкування Токарівської сільської ради терміном оренди на 7 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва проголосували 11 членів конкурсної комісії, 2 члена конкурсної комісії утримались.
09 грудня 2013 року СТОВ "Богданівське" відповідно до статті 7 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" подало заяву на ім'я голови Лохвицької державної адміністрації Заславця А.П., в якій просить надати дозвіл на виготовлення технічної документації. /а.с.54/.
19 грудня 2013 року Лохвицькою державною адміністрацією прийнято розпорядження № 591 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для користування земельними ділянками на умовах оренди СТОВ "Богданівське". /а.с.59-60/. Розпорядженням №591 від 19 грудня 2013 року надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для користування на умовах оренди земельними ділянками сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 380,84 га, у тому числі 380,84 га. ріллі із земель категорії не витребуваних паїв на території адміністративного підпорядкування Токарівської сільської ради.
Як зазначають у своїй позовній заяві позивачки, останні являються спадкоємцями своїх батьків, яким належали земельні ділянки площами 3,62 та 4,04, та які спірним розпорядженням передані в оренду СТОВ "Богданівське".
Позивачки вважають що дане розпорядження прийняте з порушенням норм чинного законодавства, а тому оскаржили його до суду.
Надаючи оцінку спірному розпорядженню голови Лохвицької РДА № 591 від 19 грудня 2013 року, суд виходить з наступного.
Згідно з частини 1 статті 3 та частини 1 статті 116 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, зазначеним Кодексом, а також прийнятими у відповідно до них нормативно-правовими актами. Громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Згідно п.12 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Частиною 2 статті 1, пункт 1 частини 1 статті 2, пункт 2 частини 1 статті 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" встановлено, що місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня. До повноважень місцевих державних адміністрацій в галузі використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля відносяться, зокрема, розпорядження землями державної власності відповідно до закону.
У частині 1 статті 6, статті 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами. Голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством.
Розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства, відповідно до частини 3 статті 43 Закону, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Тобто, законодавцем визначено чітке коло осіб, які мають права скасовувати розпорядження голів районних державних адміністрацій у разі якщо останні суперечать законодавству, а саме Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Земельні частки (паї), власники яких померли, їх спадкоємці не прийняли/не переоформили спадщини, а термін дії договору оренди закінчився чи договір не був укладений набувають статусу не витребуваних.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", п. 12 Постанови Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 № 122 "Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв)" нерозподілені не витребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.
Відповідна сільська, селищна, міська рада чи райдержадміністрація в межах повноважень визначених законодавством, зокрема п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, мають право укласти договір оренди не витребуваних земельних часток і паїв) (земель не переоформленої спадщини) до настання певної умови, передбаченої статтею 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, правовстановлюючих документів.
З урахуванням того, що укладення договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) (земель не переоформленої спадщини) здійснюється між особою, яка згідно із законом вправі набувати право оренди на таку земельну ділянку та відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування, то укладення такого договору здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або місцевого самоврядування, в порядку встановленому Земельним кодексом України, зокрема статтею 123 Земельного кодексу України.
Приписами ж статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання у користування, в тому числі на праві оренди, сформованої земельної ділянки не зареєстрованої в Державному земельному кадастрі та право власності на яку не зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статті 122 Земельного кодексу України, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Відповідно до статті 55 Закону України "Про землеустрій" встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться відповідно до топографо - геодезичних і картографічних матеріалів, і здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Власники землі та землекористувачі, у тому числі орендарі, зобов'язані дотримуватися меж земельної ділянки, закріпленої в натурі (на місцевості) межовими знаками встановленого зразка.
Аналізуючи вище викладені правові норми та наданні сторонами матеріали справи, суд дійшов висновку, що СТОВ "Богданівське" звернулося до Лохвицької РДА з клопотанням про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у відповідності до норм чинного законодавства України.
Позивачка ОСОБА_1 в позовній заяві зазначила, що являється спадкоємцем майна громадянина ОСОБА_5, зокрема, земельної ділянки площею 3,62 га, розташованої на території Токарівської сільської ради Лохвицького району Полтавської області, в підтвердження цьому надала свідоцтво про право на спадщину за законом /а.с.20/. Земельна ділянка площею 3,62 га, кадастровий номер 5322687200:00:004:0430, належала ОСОБА_5 на праві приватної власності, згідно Державного акта серії ПЛ №167145, виданого Лохвицьким районним відділом земельних ресурсів Полтавської області 21 березня 2006 року /а.с.18/, на підставі розпорядження голови Лохвицької РДА від 05 грудня 2005 року №344, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право приватної власності на землю за №010654500695, що належала ОСОБА_6, дружині спадкодавця, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1, спадкоємцем якої був її чоловік - ОСОБА_5, який прийняв спадщину, але не оформив її відповідно до законодавства.
Позивачка ОСОБА_3 являється спадкоємцем майна громадянина ОСОБА_7, зокрема, земельної ділянки площею 4,04 га., кадастровий номер 5322687200:00:006:0185, розташованої на території Токарівської сільської ради Лохвицького району Полтавської області, в підтвердження цьому надала свідоцтво про право на спадщину за законом від 11 січня 2011 року./а.с.21/. Земельна ділянка площею 4,04 га. належала ОСОБА_7 на праві приватної власності, згідно Державного акта серії ПЛ №167095, виданого Лохвицьким районним відділом земельних ресурсів Полтавської області 13 квітня 2006 року, на підставі розпорядження голови Лохвицьої РДА від 05 грудня 2005 року №344, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право приватної власності на землю за №010654500736.
Згідно статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав .
Статтею 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
В силу статті 1 Закону України "Про державний земельний кадастр" від 7 липня 2011 року N 3613-VI Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
До Державного земельного кадастру включаються кадастровий номер земельної ділянки, місце розташування, опис меж, площа, міри ліній по периметру, координати поворотних точок меж, цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель), інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку та інші такі відомості про земельні ділянки, перелік яких визначений частиною 1 статті 15 Закону України "Про державний земельний кадастр".
За змістом частини 2 статті 15 Закону відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
На запит суду від 15 квітня 2014 року Відділ Держземагенства у Лохвицькому районі повідомив, що в Національній кадастровій системі зареєстровано державний акт на право власності на земельну ділянку на території Токарівської сільської ради Лохвицького району Полтавської області серія ПЛ №167085 площею 4,04 га. виданий громадянину ОСОБА_7 та державний акт на право власності на земельну ділянку на території Токарівської сільської ради Лохвицького району Полтавської області серія ПЛ №167145 площею 3,62 га. виданий громадянці ОСОБА_6. /а.с.186/
Перехід права власності речових прав на земельні ділянки на території Токарівської сільської ради Лохвицького району Полтавської області площею 4,04 га. та 3,62 га. в Національній кадастровій системі не зареєстровано.
В судовому засіданні було встановлено та підтверджено матеріалами справи що ОСОБА_1 та ОСОБА_3 є спадкоємцями земельних ділянок на території Токарівської сільської ради Лохвицького району Полтавської області серія, однак дій стосовно оформлення права власності ними не вчинялися.
Ні до позовної заяви, ні в судовому засіданні позивачами не надано документів щодо підтвердження порушення їх прав.
Також, в судовому засіданні представник третьої особи СТОВ "Богданівське" зазначив, що останній звернувся до відповідача з клопотання про внесення змін до спірного розпорядження, а саме внести зміни щодо площі земельної ділянки, так виключити з даного розпорядження земельні ділянки площею 3,6237 га та 4,0413га, які належать позивачкам на праві приватної власності та не є непереоформленою спадщиною /а.с.85-87/.
11 квітня 2014 року відповідачем було прийнято розпорядження № 159 "Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 19 грудня 2013 року № 591", яким було змінено розмір земельної ділянки /а.с.90/.
Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідач діяв відповідно до вимог чинного законодавства, на підставі і у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Завданням адміністративного судочинства, згідно частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони :1)на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2)з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3)обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4)безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6)розсудливо; 7)з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За змістом пункту 1 статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України справа адміністративної юрисдикції - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно пункту 8 статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України позивач по адміністративній справі - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду.
Виходячи з пояснень позивачів та обставин викладених у позовній заяві, судом встановлено, що позивачі оскаржують розпорядження голови Лохвицької РДА № 591 від 19 грудня 2013 року.
Згідно частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини 6 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.
Як вбачається з матеріалів справи позивачами не доказано та не доведено, що порушені їхні права.
З урахуванням вищевикладеного, суд вважає, що вимоги позивача щодо скасування розпорядження голови Лохвицької РДА № 591 від 19 грудня 2013 року не підлягають задоволенню, оскільки є безпідставними, необґрунтованими та неправомірними.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1, ОСОБА_3 до Лохвицької районної державної адміністрації Полтавської області, третя особа: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Богданівське" про визнання розпорядження протиправним та скасування - відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складено 29 квітня 2014 року .
Суддя Г.В. Костенко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2014 |
Оприлюднено | 05.05.2014 |
Номер документу | 38461994 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Г.В. Костенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні