П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
29 квітня 2014 р. Справа № 820/4355/14
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Супрун Ю.О.
при секретарі судового засідання - Ахвердян Р.А.,
за участю:
представника позивача - Кощій О.В.,
представника відповідача - Гуди К.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Паритет-арго" до Основ'янської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області про визнання дій протиправними та зобов'язати вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Паритет-Агро" (надалі за текстом - ТОВ "Паритет-Арго", позивач) звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Основ'янської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області (надалі за текстом - Основянська ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області, відповідач), в якому просить суд: визнати протиправними дії відповідача з проведення зустрічної звірки, за результатами якої було складено Довідку № 665/20-38-22-01-04 від 06.03.2014р. «Про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «Паритет-агро» щодо документального підтвердження господарських відносин із платником податків ТОВ «ПАРЛІС» (код ЄДРПОУ 38363701) за вересень, жовтень, листопад 2013 року»; зобов'язати Основ'янську ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області поновити в інформаційних базах даних та особовій картці ТОВ «Паритет-агро» показники податкової звітності ТОВ «Паритет-агро» за вересень, жовтень, листопад 2013 року шляхом виключення даних, внесених на підставі Довідки № 665/20-38-22-01-04 від 06.03.2014р., в тому числі про зменшення податкового кредиту всього на 1 428 002,93грн за контрагентом ТОВ «ПАРЛІС» та зменшення податкових зобов'язань всього на 1 555 972,87грн за контрагентом ТОВ «Альфа Хімгруп».
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що дії відповідача щодо проведення зустрічної звірки, за результатами якої складено акт довідку № 665/20-38-22-01-04 від 06.03.2014 року, та у подальшому внесення до інформаційних баз даних показників податкових зобов'язань та податкового кредиту є незаконними та необґрунтованими.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити, з підстав зазначених у позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечував в повному обсязі, надав до суду письмові заперечення на позов, в яких зазначив, що дії податкового органу є законними, та такими, що не порушують права платника податків. Просив у позові відмовити в повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Паритет-Агро" зареєстроване як юридична особа 31.10.2001 року, взято на облік до ДПІ у Комінтернівському районі м. Харкова 05.12.2002 року за № 374, зареєстроване як платник податку на додану вартість 13.03.2006 року.
З матеріалів справи вбачається, що Основ'янською ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області на адресу ТОВ "Паритет-Агро" було направлено запит від 18.11.2013 року за вих. № 7924/10/20-38-15-01-20 про надання пояснень та їх документального підтвердження з питань взаємовідносин з ТОВ "Парліс" за вересень 2013 року.
Листом від 29.11.2013 року за вих. № 117/ВР ТОВ "Паритет-Агро" надано відповідь на запит від 18.11.2013 року за вих. № 7924/10/20-38-15-01-20 з поясненнями та їх документальним підтвердженням з питань взаємовідносин з ТОВ "Парліс ".
Також, Основ'янською ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області на адресу ТОВ "Паритет-Агро" було направлено запит від 21.01.2014 за вих. № 743/10/20-38-20-01-16 про надання пояснень та їх документального підтвердження з питань взаємовідносин з ТОВ "Парліс" за жовтень, листопад 2013 року, який був отриманий 13.02.2014 року.
Листом від 28.02.2014 року за вих. № 126/ВР ТОВ "Паритет-Агро" надано відповідь на запит від 21.01.2014 року за вих. № 743/10/20-38-20-01-16 з поясненнями та їх документальним підтвердженням з питань взаємовідносин з ТОВ " Парліс ".
З матеріалів справи вбачається, що 06 березня 2014 року фахівцями Основ'янської ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області складено довідку № 665/20-38-22-01-04 «Про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «Паритет-агро» щодо документального підтвердження господарських відносин із платником податків ТОВ «Парліс» (код ЄДРПОУ 38363701) за вересень, жовтень, листопад 2013 року».
Відповідно до висновків довідки № 665/20-38-22-01-04 від 06.03.2014 року не підтверджено реальність здійснення господарських відносин з постачальником ТОВ " Парліс " за період вересень, жовтень, листопад 2013 року на загальну суму 8568017,60 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 1428002,93грн. та відповідно не підтверджено реальність здійснення господарських відносин з ТОВ "Альфа Хімгруп" за період вересень, жовтень, листопад 2013 року на загальну суму 9335837,20 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 1555972,87грн.
Суд, оцінюючи дії податкового органу на відповідність ч. 3 ст. 2 КАС України, не погоджується з зазначеними висновками податкового органу виходячи з наступного.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Відповідно до пункту 73.5 статті 73 Податкового кодексу України, з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок визначає Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджений постановою Кабінету міністрів України від 27.12.2010 року № 1232 (далі - Порядок).
Згідно пункту 2 Порядку, зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
Відповідно до пункту 3 порядку, з метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних.
Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.
Відповідно до пункту 4 Порядку, орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
Пунктом 5 Порядку встановлено, що облік запитів на проведення зустрічних звірок у суб'єктів господарювання здійснюється органами державної податкової служби (як ініціаторами, так і виконавцями).
Вимоги до оформлення запиту визначені п.73.3 ст. 73 Податкового кодексу України, відповідно до якого органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження. Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту. Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби; 2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок; 3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; 4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної; 5) у разі проведення зустрічної звірки; 6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.
Однак, представник Основ'янської ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області посилається, як на підставу проведення зустрічної звірки, на надходження від ДПІ у м. Іллічівську ГУ Міндоходів в Одеській області акту від 13.02.2014 року № 264/15-03/22-0304/38363701 "Про результати документальної позапланової перевірки ТОВ "Парліс" з питань правомірності обчислення податкових зобов'язань з контрагентами - покупцями та податкового кредиту по взаємовідносинам з ТОВ "МЕРЕНГА" за період вересень, жовтень, листопад, грудень 2013 року ".
Суд звертає увагу, що відповідачем, який в даних правовідносинах є виконавцем проведення зустрічної звірки, не надано до суду відповідного запиту ДПІ-ініціатора звірки про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних, отримання якого передує проведенню зустрічної звірки, відповідно п.3 Порядку №1232 від 27.12.2010 року, тобто відповідачем на надано до суду доказів наявності підстави для проведення зустрічної звірки, оскільки оглянуті вище запити не мали відношення до спірних правовідносин.
Як вбачається зі змісту запитів про надання інформації, направлених на адресу позивача, податковим органом не зазначено жодної з підстав, передбачених п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України для направлення такого запиту, що є обов'язковою складовою письмового запиту про подання інформації, необхідної для виконання покладених на органи державної податковою служби функцій, завдань.
З огляду на викладене, суд зазначає, що у спірних правовідносинах відповідачем було порушено законодавчо встановлений порядок та спосіб проведення зустрічної звірки, передбачений п.73.5 ст. 73 Податкового кодексу України та Порядком №1232 від 27.12.2010 року, а отже дії відповідача щодо проведення зустрічної звірки ТОВ "Паритет-агро", за результатами якої складено довідку № 665/20-38-22-01-04 від 06.03.2014р., вчинені за відсутності правових підстав для проведення такої зустрічної звірки та є протиправними.
Основ'янською ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області на адресу ТОВ "Паритет-Агро" було направлено запит від 18.11.2013 року за вих. № 7924/10/20-38-15-01-20 та від 21.01.2014 за вих. № 743/10/20-38-20-01-16 про надання пояснень та їх документального підтвердження з питань взаємовідносин з ТОВ "Парліс" за вересень, жовтень, листопад 2013 року;
Судом встановлено та підтверджено представником позивача у судовому засіданні, що ТОВ «Паритет-агро» було направлено до Основянської ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області витребувані документи та надано відповідні пояснення. За змістом довідки № 665/20-38-22-01-04 від 06.03.2014 року не вбачається виявлених порушень при складанні наданих первинних документів або невідповідності їх формі, визначеній Законом України" Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні "
Судом досліджено документи, які стали підставою для складання довідки № 665/20-38-22-01-04 від 06.03.2014 року, та встановлено здійснення господарських відносин між позивачем та ТОВ "Парліс" та ТОВ "Альфа Хімгруп", а також належне документальне оформлення останніх.
Що стосується дій податкового органу щодо корегування показників податкової звітності ТОВ "Паритет-агро" в інформаційних базах органів державної податкової служби самостійно задекларованих сум податкових зобов'язань та/або податкового кредиту по податку на додану вартість, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно підпункту 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 Податкового кодексу України, податковий контроль здійснюється шляхом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Приписами пункту 71.1 статті 71 Податкового кодексу України встановлено, що інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Наказом Державної податкової служби України № 1197 від 24.12.2012 року "Про введення в експлуатацію інформаційної системи "Податковий блок" (далі Наказ № 1197) з 01.01.2013 року введено в експлуатацію ІС "Податковий блок" в органах державної податкової служби всіх рівнів".
Згідно пункту 2.1 Наказу № 1197, існуючі інформаційні системи, в тому числі АС "Деталізована інформація по платнику податку на додану вартість щодо результатів автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України", експлуатувалися паралельно з інформаційною системою "Податковий блок" до 31.01.2013 року.
Наказом ДПС України № 1198 від 24.12.2012 року "Про введення в дію Тимчасового регламенту експлуатації інформаційної системи "Податковий блок" (далі - Наказ № 1198), з 01.01.2013 року затверджено та введено в дію Тимчасовий регламент експлуатації інформаційної системи "Податковий блок".
Відповідно до статті 74 Податкового кодексу України, податкова інформація, зібрана відповідно до Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.
Положенням підпункту 14.1.171 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що у цьому Кодексі поняття податкова інформація - вживається у значенні, визначеному Законом України "Про інформацію".
Згідно статті 16 Закону України № 2657-ХІІ від 02.10.1992 року "Про інформацію" (далі - Закон № 2657-ХІІ), податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб'єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України. Правовий режим податкової інформації визначається Податковим кодексом України та іншими законами.
За приписами статті 83 Податкового кодексу України податкова інформація є однією з підстав для висновків під час проведення перевірок для посадових осіб контролюючих органів.
Суд зазначає, що сама по собі здійснена ДПІ податкова кваліфікація операцій за відсутності відмінності між задекларованими показниками податкової звітності контрагентів не може слугувати підставою для внесення змін до інформаційних баз даних. Висновок щодо правильності (або недостовірності) задекларованих платником даних податкового обліку як підстави для внесення змін до вказаної бази даних може бути зроблений податковим органом після визначення платникові податкових зобов'язань та їх узгодження у встановленому законом порядку - шляхом винесення податкового повідомлення-рішення. Податковим законодавством передбачена єдина форма визначення податковими органами податкових зобов'язань як у бік збільшення так і у бік зменшення - винесення податкового повідомлення-рішення.
Оскільки зустрічна звірка не є перевіркою, а тому за результатами її проведення не можуть бути прийняті податкові повідомлення - рішення, суд доходить висновку, що нормами податкового права не передбачено право податкового органу проводити коригування задекларованих платником податків показників на підставі висновків зустрічної звірки.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що дії, вчинені відповідачем щодо коригування показників податкової звітності в інформаційній системі "Податковий блок", є протиправними, а отже позовні вимоги в частині зобов'язання відповідача поновити в інформаційних базах даних показники податкової звітності ТОВ "Паритет-Агро" за вересень, жовтень, листопад 2013 року є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Оскільки судом встановлено, що дії щодо проведення зустрічної звірки та коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ ТОВ "Паритет-Агро", вчиненні відповідачем в порушення встановленого законодавством порядку, тобто протиправно, суд вважає, що для захисту порушеного права позивача відповідачу необхідно вилучити з інформаційних баз даних інформацію, внесену на підставі довідки № 665/20-38-22-01-04 від 06.03.2014 року.
Згідно ч.1 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок, щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Проте, відповідач не надав суду достатніх доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності його дій щодо проведення зустрічної звірки та коригування показників податкової звітності позивача в інформаційній системі "Податковий блок".
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до частини 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства.
Керуючись статтями 159-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Паритет-арго" до Основ'янської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області про визнання дій протиправними та зобов'язати вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправними дії Основ'янської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області (61001, м. Харків, вул. Богдана Хмельницького, 17) з проведення зустрічної звірки, за результатами якої було складено Довідку № 665/20-38-22-01-04 від 06.03.2014 року "Про результати проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Паритет-арго" щодо документального підтвердження господарських відносин із платником податків Товариство з обмеженою відповідальністю "Парліс" (код ЄДРПОУ 38363701) за вересень, жовтень, листопад 2013 року".
Зобов'язати Основ'янську об'єднану державну податкову інспекцію м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області (61001, м. Харків, вул. Богдана Хмельницького, 17) поновити в інформаційних базах даних показники податкової звітності Товариства з обмеженою відповідальністю "Паритет-арго" за вересень, жовтень, листопад 2013 року шляхом виключення даних, внесених на підставі Довідки № 665/20-38-22-01-04 від 06.03.2014 року, в тому числі про зменшення податкового кредиту всього на 1428002,93 грн. за контрагентом Товариство з обмеженою відповідальністю "Парліс" (код ЄДРПОУ 38363701) та зменшення податкових зобов'язань всього на 1555972,87 грн. за контрагентом Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфа Хімгруп" (37250244).
Стягнути з Державного бюджету України (УДКСУ у Червонозаводському районі м. Харкова Харківської області, МФО 851011, р/р 31217206784011) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Паритет-арго" (61001, м. Харків, вул. Плеханівська, 41/43, 1-й поверх, код ЄДРПОУ 31642413) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 73 (сімдесят три) гривень 08 копійок.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення протягом десяти днів з дня її проголошення, у разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Апеляційна скарга, подана після закінчення строків, установлених цією статтею, залишається без розгляду, якщо суд апеляційної інстанції за заявою особи, яка її подала, не знайде підстав для поновлення строку, про що постановляється ухвала.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови складено 5 травня 2014 року.
Суддя Супрун Ю.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2014 |
Оприлюднено | 07.05.2014 |
Номер документу | 38519790 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Супрун Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні