ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 травня 2014 року м. Київ К/800/61019/13
Вищий адміністративний суд України у складі:
головуючого суддіРозваляєвої Т. С. (суддя-доповідач), суддівМаслія В. І., Черпіцької Л. Т.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_4 на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2013 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2013 року у справі за позовом ОСОБА_4 до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, третя особа: Приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "Стандарт", про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,
установив:
ОСОБА_4 звернувся з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1032 від 03 вересня 2009 року в частині:
зупинення внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів ВАТ "Газресурсвидобування" та до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів, випущених ВАТ "Газресурсвидобування" за наслідком вчинення облікових операцій акціонерами/інвесторами у цінні папери ВАТ "Газресурсвидобування";
заборони учасникам Національної депозитарної системи вносити зміни до системи реєстру власників іменних цінних паперів ВАТ "Газресурсвидобування" та до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів, випущених ВАТ "Газресурсвидобування", пов'язані з проведенням облікових операцій на рахунках їх клієнтів та депонентів, а саме: акціонерів/інвесторів у цінні папери ВАТ "Газресурсвидобування".
Також просив зобов'язати Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку:
оприлюднити у встановленому чинним законодавством порядку інформацію про відновлення внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів ВАТ "Газресурсвидобування" та до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів, випущених ВАТ "Газресурсвидобування", за наслідком вчинення облікових операцій акціонерами/інвесторами у цінні папери ВАТ "Газресурсвидобування";
направити учасникам Національної депозитарної системи у встановленому чинним законодавством порядку інформацію про відновлення внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів ВАТ "Газресурсвидобування" та до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів, випущених ВАТ "Газресурсвидобування", за наслідком вчинення облікових операцій акціонерами/інвесторами у цінні папери ВАТ "Газресурсвидобування".
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2013 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2013 року, в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач звернувся з касаційною скаргою на них, в якій просив їх скасувати та прийняти нове рішення.
В запереченнях відповідач просив залишити скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
Заслухавши доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що скарга не підлягає задоволенню.
Судами встановлено, що 03 вересня 2009 року Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку прийнято рішення "Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів, зупинення внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів та до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених ВАТ "Газресурсвидобування" № 1032.
Підставою для прийняття оскаржуваного рішення є те, що воно прийнято у зв'язку з виявленням в діях ВАТ "Газресурсвибодування" порушення вимог пункту 4 статті 40 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок" в частині розкриття річної інформації емітента, та з метою захисту інтересів держави та інвесторів у цінних паперах, відповідно до пункту 30 частини першої статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні".
Згідно із зазначеним рішенням Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку, в тому числі, вирішила:
1) зупинити внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів ВАТ "Газресурсвидобування" та до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів, випущених ВАТ "Газресурсвидобування", на строк до усунення порушень;
2) заборонити реєстратору, який здійснює ведення системи реєстру власників іменних цінних паперів ВАТ "Газресурсвидобування", вносити зміни до системи реєстру власників іменних цінних паперів вказаного емітента;
3) заборонити ВАТ "Міжрегіональний фондовий союз" або ВАТ "Національний депозитарій України" та зберігачам, які здійснюють облік прав власності на цінні папери, випущені ВАТ "Газресурсвидобування", вносити зміни до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів, випущених ВАТ "Газресурсвидобування", пов'язані з проведенням облікових операцій на рахунках їх клієнтів та депонентів.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач заявив цей позов.
Апеляційний суд, залишаючи без змін рішення суду першої інстанції про відмову в позові, виходив із того, що відповідач обґрунтовано діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також з використанням повноважень з метою, з якою ці повноваження їй надано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено), добросовісно та розсудливо.
Колегія суддів погоджується з висновками судів, виходячи з наступного.
Відповідно до пункту 4 статті 40 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок" річна інформація про емітента є відкритою і в обсязі, встановленому Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, підлягає оприлюдненню емітентом не пізніше 30 квітня року, наступного за звітним, шляхом: розміщення у загальнодоступній інформаційній базі даних Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про ринок цінних паперів; опублікування в одному з офіційних друкованих видань Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України або Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку; розміщення на власному веб-сайті.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
Приписами статті 7 вказаного Закону передбачено, що одними з основних завдань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку є здійснення державного регулювання та контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних на території України, а також у сфері спільного інвестування та захист прав інвесторів шляхом застосування заходів запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень.
Згідно із пунктом 30 частини першої статті 8 Закону, для захисту інтересів держави та інвесторів у цінні папери Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право зупиняти на підставі рішення Комісії внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів або до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів певного емітента або певного власника на строк до усунення порушень, що стали підставою для прийняття такого рішення.
Так, у розумінні пункту 30 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів", оскаржуване рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 03 серпня 2009 року № 1032 є запобіжним заходом з метою захисту прав та інтересів держави та інвесторів. Крім того, в зазначеному пункті відсутні посилання щодо прийняття таких рішень тільки за результатами розгляду справи про правопорушення на ринку цінних паперів при обов'язковості порушення норм законодавства про цінні папери.
Аналізуючи зазначені норми, колегія суддів зауважує, що у разі наявності порушень в частині розкриття річної інформації емітента відповідач, завданням якого є здійснення державного регулювання та контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних на території України, а також у сфері спільного інвестування та захист прав інвесторів шляхом застосування заходів запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, мав право приймати рішення щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів, зупинення внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів та до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених певним емітентом.
Таким чином, відмовляючи в позові про скасування рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1032 від 03 вересня 2009 року, суди не порушили норми матеріального і процесуального права, надали правильну і вичерпну оцінку всім наявним у справі доказам і доводам, в тому числі тим, що викладені в касаційній скарзі.
Судами також обґрунтовано відхилено посилання позивача щодо порушення його прав як інвестора у цінні папери ВАТ "Газресурсвибодування", які він обґрунтував договором купівлі - продажу цінних паперів № 4584-БВ від 22 серпня 2013 року.
Так, відповідно до частини другої статті 2 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок" учасниками фондового ринку є емітенти, інвестори, саморегулівні організації та професійні учасники фондового ринку.
Зокрема, інвесторами в цінні папери є фізичні та юридичні особи, резиденти і нерезиденти, які набули права власності на цінні папери з метою отримання доходу від вкладених коштів та/або набуття відповідних прав, що надаються власнику цінних паперів відповідно до законодавства.
Інвесторами є певне коло фізичних та юридичних осіб, які вже набули права власності на цінні папери, і тому саме ці особи з метою захисту своїх інтересів мають право оскаржувати рішення щодо усунення порушень законодавства про цінні папери, прийняті Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.
Згідно із частинами третьою, четвертою статті 5 Закону України „Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні" право власності на цінні папери, випущені в бездокументарній формі, переходить до нового власника з моменту зарахування цінних паперів на рахунок власника у зберігача. Підтвердженням права власності на цінні папери є сертифікат, а в разі знерухомлення цінних паперів чи їх емісії в бездокументарній формі - виписка з рахунку у цінних паперах, яку зберігач зобов'язаний надавати власнику цінних паперів.
Оскільки в матеріалах справи відсутні відповідні виписки про операції з цінними паперами на рахунку у цінних паперах, то у даному випадку перехід права власності на придбані цінні папери за договором купівлі-продажу до позивача не відбувся, внаслідок чого позивач не є інвестором у цінні папери ВАТ "Газресурсвидобування" у розумінні статті 2 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок".
З огляду на те, що доводами касаційної скарги не спростовано правильних і обґрунтованих висновків судів про правомірність дій відповідача, підстави для скасування постанови та ухвали судів попередніх інстанцій відсутні.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ухвалив :
Касаційну скаргу ОСОБА_4 відхилити, а постанову Сумського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2013 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2013 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 237, 238, 239-1 КАС України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2014 |
Оприлюднено | 20.05.2014 |
Номер документу | 38747103 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Розваляєва Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні