Рішення
від 20.05.2014 по справі 923/436/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 травня 2014 р. Справа № 923/436/14

Господарський суд Херсонської області у складі судді Ситюка В.Г., при секретарі Мальцевій О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом прокурора Голопристанського району Херсонської області в інтересах держави

до відповідача - 1 Голопристанської районної державної адміністрації, м. Гола Пристань Херсонської області

відповідача - 2 товариства з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест", м. Херсон,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Голопристанське районне управління юстиції Херсонської області (реєстраційна служба)

про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, скасування державної реєстрації договору оренди та повернення земельної ділянки

за участю старшого прокурора прокуратури м. Херсона Ахременко О.Д.,

представників сторін:

від відповідача - 1 - не з'явився,

від відповідача - 2 - не з'явився,

третя особа - не з'явився

в с т а н о в и в:

Прокурор Голопристанського району Херсонської області звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави до відповідача-1 Голопристанської районної державної адміністрації, м. Гола Пристань Херсонської області та відповідача-2 товариства з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест", м. Херсон про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, укладеного 16.06.2009 р., скасування державної реєстрації договору оренди та повернення земельної ділянки.

Прокурором в судовому засіданні позовні вимоги підтримано у повному обсязі з підстав, зазначених у позові, посилаючись на укладення відповідачем-1 Голопристанською районною державною адміністрацією з відповідачем-2 товариством з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест", м. Херсон 16.06.2009 р. договору оренди земельної ділянки загальною площею 61,27 га із земель запасу на території Геройської сільської ради Голопристанського району Херсонської області для розміщення виробничих площ по видобутку солі без затвердження технічної документації із землеустрою та рішення про надання земельної ділянки відповідачу-2 в оренду. Також, зазначено на передачу в оренду земельної ділянки, частина якої, площею 13,078 га перебуває у користуванні ДП "Збур'ївське лісомисливське господарство" без попереднього вилучення вказаної ділянки із користування останнього. Окрім того, прокурором зазначено і на відсутність у договорі істотних умов, а саме в договорі не зазначено сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини, не визначено умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. Прокурор просить визнати договір оренди земельної ділянки недійсним, скасувати його державну реєстрацію та зобов'язати відповідача-2 повернути земельну ділянку до земель запасу.

Відповідачем-1 Голопристанською районною державною адміністрацією подано до суду витребувані матеріали, позовні вимоги не визнаються, просить розглянути справу у відсутність представника відповідача.

Відповідачем-2 товариством з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест", м. Херсон відзив та витребувані матеріали до суду не подано, представник відповідача повторно в судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, - ухвала суду від 06.05.2014 р.

Суд вважає за можливим розглянути справу, відповідно до ст. 75 ГПК України, у відсутність відзиву відповідачів, належним чином, повідомлених про час і місце розгляду справи, за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши прокурора, розглянувши та дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі", укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Тобто, Земельним кодексом України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або місцевого самоврядування повинен прийняти окремі рішення щодо надання згоди на розроблення проекту відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки в оренду, на підставі яких укладається договір оренди земельної ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи 16.06.2009 року між відповідачем-1 Голопристанською районною державною адміністрацією та відповідачем-2 товариством з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест" укладено договір оренди земельної ділянки із земель запасу на території Геройської сільської ради загальною площею 61,27 га, до складу якої, у тому числі, входить озеро "Макардове", площею 13,078 га, для розміщення виробничих площ по видобутку солі строком на 25 років, який зареєстровано у Голопристанському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що 04.08.2009 р. вчинено запис № 4АА002146-040912100002.

Вказаний договір оренди земельної ділянки укладено на підставі розпорядження голови Голопристанської районної державної адміністрації від 30.03 2007 р. № 144 "Про надання земельної ділянки в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест" та розпорядження № 325 від 04.07.2007 р. "Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 30.03.2007 р. № 144 "Про надання земельної ділянки в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест".

Проте, як вбачається з матеріалів справи, п. 1 розпорядження Голопристанської районної державної адміністрації № 144 "Про надання земельної ділянки в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест" від 30.03.2007 р. відповідачу-2 товариству з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест" надано в оренду 61,27 га землі для видобутку солі строком на 25 років.

В подальшому, розпорядженням Голопристанської районної державної адміністрації № 325 від 04.07.2007 р. до вказаного вище розпорядження внесено зміни, а саме доповнено назву розпорядження після слів "про надання" словами "дозволу на розробку технічної документації із землеустрою по передачі" та п. 1 розпорядження після слів "надати" доповнено словами "дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою по передачі".

Згідно інформації Голопристанської районної державної адміністрації від 31.03.2014 р. № 01-23/773 технічна документація із землеустрою по передачі в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест" земельної ділянки площею 61,27 га Голопристанською районною державною адміністрацією не затверджувалася.

Таким чином, вказані обставини свідчать, що жодним із вказаних розпоряджень земельна ділянка відповідачем-1 в оренду відповідачу-2 не надавалася, а землевпорядна документація не затверджувалася. Розпорядженням відповідача-1 № 144 від 30.03.2007 р. відповідачеві-2 товариству з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест" лише надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою.

Вказані обставини також свідчать і про недотримання положень ст. ст. 123, 124 Земельного кодексу України щодо порядку передачі земельної ділянки у тимчасове користування, оскільки необхідними умовами укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність відповідних рішень щодо надання згоди на розроблення проекту відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки в оренду.

Згідно підпунктів 2.24, 2.26, 2.29 пункту 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з'ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статей 84, 118, 123, 124 ЗК України з урахуванням необхідності у певних випадках дотримання порядку її вилучення. З огляду на це судам потрібно встановлювати наявність у відповідної ради повноважень для вирішення питання щодо затвердження проекту відведення і передачі спірної земельної ділянки в оренду, а отже й дійсність укладеного договору, що оспорюється. З огляду на це судам необхідно враховувати, що оскільки договір оренди укладається на виконання рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, то без скасування таких рішень у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання відповідних договорів недійсними з підстав відсутності повноважень у відповідної місцевої ради чи органу виконавчої влади на затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду. У частині першій статті 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено перелік істотних умов договору оренди землі, відсутність однієї з яких згідно з частиною другою цієї статті є підставою для визнання договору недійсним. Водночас згідно з частиною четвертою статті 15 Закону України "Про оренду землі" невід'ємними частинами договору оренди землі є: 1) план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; 2) кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; 3) акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); 4) акт приймання-передачі об'єкта оренди; 5) проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом. У вирішенні спорів про визнання недійсними договорів оренди земельної ділянки суди мають з'ясовувати наявність на момент укладення оспорюваного договору оренди рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки, оскільки його відсутність суперечить вимогам пункту 5 частини четвертої статті 15 Закону України "Про оренду землі" та пункту 3 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 677. Також, розглядаючи справи у спорах про визнання недійсними договорів оренди, суди повинні з'ясовувати питання чинності рішень (розпоряджень), на підставі яких було укладено такі договори. Звернути увагу господарських судів на те, що договір оренди земельної ділянки може бути припинений лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути вже здійснене за ним користування ділянкою. Одночасно з визнанням договору недійсним господарський суд повинен зазначити в рішенні, що цей договір припиняється лише на майбутнє.

Таким чином, вказані обставини свідчать про недотримання при наданні земельної ділянки в оренду положень ст. ст. 123, 124 Земельного кодексу України щодо порядку передачі земельної ділянки у тимчасове користування, оскільки розпорядження районної державної адміністрації про затвердження проекту відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки в оренду не приймалося.

Також, як вбачається з матеріалів справи, за вказаним договором оренди відповідачем-1 передано відповідачу-2 в оренду земельну ділянку, до складу якої входить земельна ділянка площею 13,078 га - озеро "Макардове", тоді як відповідно до листів ДП "Збур'ївське лісомисливське господарство" № 510/01-3 від 15.11.2013 р. та № 101/01-3 від 26.03.2014 р. озеро "Макардове" відповідно матеріалів базового лісовпорядкування знаходиться на території Геройського лісництва, звернень щодо погодження документації до підприємства не надходило, згоди на вилучення чи оренду підприємством не надавалося.

Окрім того, оспорюваний договір оренди земельної ділянки в порушення вимог ст. 15 Закону України "Про оренду землі" не містить всіх істотних умов, зокрема, умов щодо визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини та відсутні умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Відповідно до ч. 1 ст. 216 цього Кодексу у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.

За таких обставин, враховуючи недотримання відповідачами порядку надання і отримання у користування земельної ділянки та порушення вимог чинного законодавства позовні вимоги прокурора щодо визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та зобов'язання відповідача-2 повернути земельну ділянку цілком обґрунтовані і підлягають задоволенню.

При цьому, суд враховує звернення прокурора до господарського суду з позовною заявою в межах строку позовної давності, оскільки відповідно до ст. 261 ЦК України, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила і, виходячи з матеріалів справи, про порушення права прокурору стало відомо в листопаді 2013 року. Окрім того, суд зазначає, що відповідно до ч. 3 ст. 267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення.

Провадження у справі в частині вимоги прокурора про скасування державної реєстрації договору оренди земельної ділянки підлягає припиненню за відсутністю предмету спору, оскільки скасування державної реєстрації договору є наслідком визнання договору недійсним і не потребує додаткового рішення, а предметом судового спору може бути лише відмова у проведенні реєстраційних дій, зокрема і скасування державної реєстрації договору, що на час розгляду справи не існує та може виникнути лише в майбутньому.

Враховуючи неправомірність дій відповідачів, судові витрати, відповідно до ст. 49 ГПК України, покладаються на обох відповідачів та розподіляються між ними порівно.

Враховуючи викладене, на підставі ст. ст. 123, 124 ЗК України, ст. 215 ЦК України, ст. 15 Закону України "Про оренду землі", керуючись ст. ст. 44, 49, 80, 82-85 ГПК України, суд, -

в и р і ш и в:

1 . Позов задовольнити.

2 . Визнати недійсним на майбутнє договір оренди земельної ділянки від 16.06.2009 року загальною площею 61,27 га із земель запасу на території Геройської сільської ради, укладений між Голопристанською районною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест", який зареєстровано у Голопристанському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що 04.08.2009 р. вчинено запис № 4АА002146-040912100002.

3. Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест", ідентифікаційний код 31963816, м. Херсон, вул. Петренка, 18 повернути по акту приймання-передачі земельну ділянку загальною площею 61,27 га, нормативна грошова оцінка якої становить 496208,13 грн., розташовану на території Геройської сільської ради Голопристанського району Херсонської області до земель запасу Голопристанської районної державної адміністрації.

4 . Стягнути з Голопристанської районної державної адміністрації, Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. 1 Травня, 41, ідентифікаційний код 04060051 в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, призначення платежу - судовий збір, код 03500045 - 1218 грн. судового збору.

5. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Агропромінвест", м. Херсон, вул. Петренка, 18, ідентифікаційний код 31963816 в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, призначення платежу - судовий збір, код 03500045 - 1218 грн. судового збору.

6. Провадження у справі в частині вимоги щодо скасування державної реєстрації договору оренди земельної ділянки припинити.

7. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 21.05.2014 р.

Суддя В.Г. Ситюк

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення20.05.2014
Оприлюднено26.05.2014
Номер документу38797481
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/436/14

Ухвала від 29.07.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Постанова від 21.08.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 05.08.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 15.07.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ситюк В.Г.

Ухвала від 01.07.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Рішення від 20.05.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ситюк В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні