Постанова
від 28.05.2014 по справі 813/7368/13-а
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 травня 2014 року Справа № 15098/12/9104

Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі:

головуючого судді Шавеля Р.М.,

суддів Костіва М.В. та Савицької Н.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м.Львові апеляційну скаргу управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської обл. на постанову Чортківського районного суду Тернопільської обл. від 17.06.2011р. в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської обл., Чортківської центральної комунальної районної лікарні про визнання відмови протиправною, зобов'язання нарахувати і виплатити доплату працюючому на території зони радіоактивного забруднення, -

В С Т А Н О В И Л А:

23.05.2011р. ОСОБА_1 (надалі - позивач) звернувся до суду із адміністративним позовом, у якому просив зобов'язати Чортківську центральну комунальну районну лікарню здійснити нарахування і виплату 30 відсотків компенсації від мінімальної заробітної плати у зв'язку з обмеженням продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства та доплати в розмірі однієї мінімальної заробітної плати щомісяця, як громадянину, що працює на території радіоактивного забруднення - у зоні посиленого радіоекологічного контролю згідно вимог ст.39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», з урахуванням виплачених сум та подати розрахункові документи до управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської обл.; зобов'язати управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської обл. здійснити перерахунок та виплату заборгованої йому доплати у розмірі однієї мінімальної заробітної плати, як громадянину, що працює на території радіоактивного забруднення - у зоні посиленого радіоекологічного контролю, з урахуванням виплачених сум; здійснювати нарахування і виплату коштів щомісячно.

Ухвалою суду від 17.06.2011р. заявлений позов у частині вимог за період до 22.11.2010р. включно залишено без розгляду через пропуск строку звернення до суду.

Постановою Чортківського районного суду Тернопільської обл. від 17.06.2011р. заявлений позов задоволено частково; зобов'язано Чортківську центральну комунальну районну лікарню здійснити нарахування позивачу доплати в розмірі однієї мінімальної заробітної плати щомісяця, як особі, що працює на території радіоактивного забруднення - у зоні посиленого радіоекологічного контролю згідно ст.39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», починаючи з 23.11.2010р. до виникнення обставин, з якими закон пов'язує виникнення, зміну або припинення спірних правовідносин, з врахуванням виплачених сум, та подати розрахункові документи до управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської обл.; зобов'язано управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської обл. провести реєстрацію та облік розрахунку Чортківської центральної комунальної районної лікарні та подати органу Державного казначейства платіжні документи для здійснення видатків для виплати позивачу доплати, згідно ст. 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», в розмірі однієї мінімальної заробітної плати щомісячно, як особі, що працює на території посиленого радіологічного контролю, починаючи з 23.11.2010р. до виникнення обставин, з якими закон пов'язує виникнення, зміну або припинення спірних правовідносин, з врахуванням виплачених сум; в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись із постановою суду, її оскаржив відповідач управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської обл., який покликаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить у поданій апеляційній скарзі постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги залишити без задоволення.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що відповідно до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» порядок обчислення доплати працюючим особам, що проживають на території посиленого радіоекологічного контролю, визначається КМ України; питання обчислення розміру вказаної доплати у відповідності до закону регулюються постановами уряду.

Законодавцем не вносилися відповідні зміни до законів України про Державний бюджет на відповідні роки, через що нарахування і виплата доплати працюючим особам, що проживають на території посиленого радіоекологічного контролю, правомірно здійснювалися із врахуванням вимог, передбачених постановами КМ України № 836 від 26.07.1996р., № 936 від 20.09.2005р.

Особи, які беруть участь у справі, в судове засідання на виклик суду не з'явилися, а відтак на підставі п.2 ч.1 ст.197 КАС України суд прийшов до висновку про можливість розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів приходить до переконання, що подана скарга підлягає до часткового задоволення, з наступних підстав.

Приймаючи рішення по справі, суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на отримання доплати відповідно до ст. 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», така виплата повинна проводитися за місцем її праці. Також в рішенні суду визначено порядок вжиття заходів органом праці та соціального захисту населення для отримання відповідних коштів з бюджету, з яких підлягає сплаті спірна доплата.

Між тим, на думку колегії суддів, таке рішення суду лише частково відповідає вимогам чинного законодавства, з наступних підстав.

Як слідує з матеріалів справи, позивач є особою, що проживає на території посиленого радіоекологічного контролю, віднесений до четвертої категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що підтверджується копіями відповідних документів.

Також позивач працює в Чортківській центральній комунальній районній лікарні і проживає в АДРЕСА_1

На підставі постанов КМ України № 836 від 26.07.1996р., № 936 від 20.09.2005р. позивачу не виплачувалася роботодавцем доплата як громадянину, що працює у зоні посиленого радіоекологічного контролю, через непоступлення коштів від органу праці та соціального захисту населення.

В березні, травні 2011 року позивач звернувся до відповідачів із заявами про проведення перерахунку спірної доплати відповідно до вимог ст.39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», на яку останні надали відповіді № 1059/07 від 09.03.2011р. та № 282/19 від 05.05.2011р. про відсутність підстав для перерахунку такої.

Згідно з ч.2 ст.39 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення, провадиться доплата в таких розмірах:

- у зоні безумовного (обов'язкового) відселення - три мінімальні заробітні плати;

- у зоні гарантованого добровільного відселення - дві мінімальні заробітні плати;

- у зоні посиленого радіоекологічного контролю - одна мінімальна заробітна плата.

Пенсії непрацюючим пенсіонерам, які проживають на цих територіях, і стипендії студентам, які там навчаються, підвищуються у розмірах, встановлених частиною першою цієї статті. Пенсіонерам, які працюють у зонах радіоактивного забруднення, оплата праці додатково підвищується на 25 процентів від розміру мінімальної заробітної плати.

Таким чином, вихідними критеріями обрахунку розглядуваної доплати громадянам, які працюють на території посиленого радіоекологічного контролю, є мінімальна заробітна плата, розмір якої визначається законами України про Державний бюджет на відповідний рік.

Пунктом 30 ст.71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» було зупинено дію ч.2 ст.39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» на 2007 рік.

Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007р. у справі № 1-29/2007 визнано такими, що не відповідають Конституції України положення п.30 ст.71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», із вказівкою на те, що дане рішення Конституційного Суду України має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними.

Звідси, дія приписів ч.2 ст.39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» була відновлена з 09.07.2007р.

Підпунктом 9 п.28 розділу II Закону України № 107-VI від 28.12.2007р. «Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів» були внесені до ч.ч.1 і 2 ст.39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» зміни та визначено, що громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення, провадиться доплата в порядку та розмірах, встановлених КМ України.

Згідно рішення Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008р. у справі 1-28/2008 було визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційними) положення ст.67 розділу І, п.п.2-4, 6-8, 10-18, пп.7 п.19, п.п.20-22, 24-34, пп.1-6, 8-12 п.35, п.п.36-100 розділу ІІ «Внесення змін до деяких законодавчих актів України» та п.3 розділу ІІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України»; останні втратили свою чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України вказаного рішення, яке також містить вказівку про преюдиціальне значення цього рішення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними.

Отже, громадяни, які працюють на території посиленого радіоекологічного контролю, повинні були отримувати за періоди з 09.07.2007р. до 31.12.2007р., та з 22.05.2008р. доплату в розмірі одної мінімальної заробітної плати.

При цьому, нормами п.7 ч.1 Закону України від 14.06.2011р. «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» Прикінцеві положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» доповнено пунктом 4, яким установлено, що у 2011 році норми і положення ст.ст.39, 50, 51, 52, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених КМ України, виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік.

З аналізу наведеної норми випливає, що визначення порядку та розмірів виплат указаним категоріям громадян делеговано КМ України.

Вирішуючи питання про те, яка з однопредметних законодавчих норм однакової юридичної сили, що не визнані неконституційними в установленому порядку, підлягає застосуванню для вирішення спорів зазначеної категорії, судам необхідно надавати перевагу тій із них, що прийнята пізніше. У цих правовідносинах така норма міститься у Законі України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік».

На виконання вимог цього Закону КМ України прийнято постанову № 745 від 06.07.2011р. «Про встановлення деяких виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету», яка набрала чинності 23.07.2011р.

Таким чином, до набрання чинності зазначеною постановою КМ України, тобто до 23.07.2011р., застосуванню підлягають норми ст.ст.39, 50, 51, 52, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню лише за період з 23.11.2010р. до 22.07.2011р. включно.

Окрім цього, колегія суддів зазначає про те, що, вирішуючи питання про зобов'язання здійснити перерахунок та виплачувати належні платежі, суд, у разі відсутності спору про право особи на отримання спірної виплати або встановлення такого права в судовому порядку, не має підстав обмежувати орган, відповідальний за здійснення їх перерахунку і виплати, певним часовим проміжком, якщо не відбулося змін у законодавстві.

Оскільки вказані зміни у законодавстві відбулися, тому слід визначити кінцевий строк проведення нарахування та виплати спірної доплати.

Відповідно до Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов'язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затв. постановою КМ України № 936 від 20.09.2005р., соціальні виплати, доплати (у тому числі доплата особам за роботу (службу) на території зон радіоактивного забруднення відповідно до ст.ст.39, 40 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», п.2 постанови КМ України № 836 від 26.07.1996р.) проводяться за місцем основної роботи (служби) громадян підприємствами, установами, організаціями (далі - підприємства) та фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності без утворення юридичної особи, установами, організаціями та військовими частинами відповідно до розрахункових даних, поданих до уповноваженого органу за формою, затвердженою Мінсоцполітики.

За таких обставин обов'язок щодо нарахування і виплати спірної допомоги належить покласти на Чортківську центральну комунальну районну лікарню.

У частині заявлених позовних вимог до управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської обл. колегія суддів враховує, що позивач не належить до кола учасників правовідносин, які виникають між відповідачами по справі для виконання вимог Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов'язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затв. постановою КМ України № 936 від 20.09.2005р. Застосувавши такий спосіб захисту порушеного права позивача, суд фактично визначив шляхи та джерела виконання судового рішення, що перебуває за межами розглядуваного спору.

Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до переконливого висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Окрім того, колегія суддів враховує, що позивач при зверненні до суду просив зобов'язати відповідача здійснити нарахування й виплату компенсації у зв'язку з обмеженням продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства за проживання на території радіоактивного забруднення, останнім рішення суду в частині відмови у задоволенні цих вимог не оскаржувалося, а відтак правові підстави для його апеляційного перегляду в цій частині є відсутніми.

Вказана позиція відповідає роз'ясненням, наведеним в п.п.13.1, 13.2 постанови Пленуму ВАС України № 7 від 20.05.2013р. «Про судове рішення в адміністративній справі».

При цьому понесені судові витрати, пов'язані із розглядом справи, слід віднести в порядку ст.94 КАС України за рахунок держави.

З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги є суттєвими і складають підстави для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, через що постанова суду підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про часткове задоволення заявленого позову із залишенням частини позовних вимог без розгляду, з вищевикладених мотивів.

Керуючись ст.ст.94, 160, 195-197, п.3 ч.1 ст.198, п.4 ч.1 ст.202, ч.2 ст.205, ст.ст.207, 254 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської обл. задоволити частково.

Постанову Чортківського районного суду Тернопільської обл. від 17.06.2011р. скасувати та прийняти нову постанову, якою позов ОСОБА_1 задоволити частково.

Визнати відмову Чортківської центральної комунальної районної лікарні щодо перерахунку та виплати на користь ОСОБА_1 доплати як особі, що працює в зоні посиленого радіоекологічного контролю, у розмірі однієї мінімальної заробітної плати щомісяця, за період з 23.11.2010р. до 22.07.2011р. включно, - протиправною.

Зобов'язати Чортківську центральну комунальну районну лікарню провести перерахунок та виплатити на користь ОСОБА_1 доплату як особі, що працює в зоні посиленого радіоекологічного контролю, у розмірі однієї мінімальної заробітної плати щомісяця, за період з 23.11.2010р. до 22.07.2011р. включно, з урахуванням виплачених сум за вказаний період.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Понесені судові витрати, пов'язані із розглядом справи, віднести за рахунок держави.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання постановою законної сили.

Головуючий суддя: Р.М.Шавель

Судді: М.В. Костів

Н.В.Савицька

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.05.2014
Оприлюднено04.06.2014
Номер документу39011612
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/7368/13-а

Ухвала від 11.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 11.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 12.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 04.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 10.05.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Костенко М.І.

Постанова від 28.05.2014

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Заверуха О.Б.

Постанова від 20.11.2013

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

Ухвала від 03.10.2013

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні