КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/7466/14 Головуючий у 1-й інстанції: Погрібніченко І.М.
Суддя-доповідач: Лічевецький І.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 червня 2014 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Грищенко Т.М., Мельничука В.П., при секретарі - Війтович Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні за апеляційними скаргами кандидата у депутати в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 з виборів депутатів Київської міської ради ОСОБА_2, Печерської районної в м. Києві виборчої комісії, Київської міської виборчої комісії на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 травня 2014 року адміністративну справу за позовом кандидата у депутати в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 з виборів депутатів Київської міської ради ОСОБА_2 до Печерської районної в м. Києві виборчої комісії, Київської міської виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - кандидат у депутати в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 з виборів депутатів Київської міської ради ОСОБА_3, про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ
Кандидат у депутати в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 з виборів депутатів Київської міської ради ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом про визнання протиправними дій Печерської районної в м. Києві виборчої комісії (надалі за текстом - «Печерська РВК») щодо встановлення підсумків голосування та складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 та про зобов'язання Печерської РВК встановити підсумки голосування у цьому окрузі і скласти відповідний протокол відповідно до вимог Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» від 10 липня 2010 року № 2487-VI (надалі за текстом - «Закон № 2487-VI») на підставі протоколів дільничних виборчих комісій, які були прийняті та оголошені на засіданні Печерської РВК. Позивач просив також визнати протиправними дії Київської міської виборчої комісії (надалі за текстом - «Київська МВК») щодо встановлення результатів виборів та складання протоколу про результати виборів в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 з виборів депутатів Київської міської ради та зобов'язати встановити результати голосування і скласти протокол відповідно до приписів Закону № 2487-VI.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що за результатами голосування він отримав найбільшу кількість голосів виборців в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 з виборів депутатів Київської міської ради, проте відповідачами протиправно складено протоколи за змістом яких кількість голосів виборців, поданих за кандидата у депутати ОСОБА_3 є більшою.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 травня 2014 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Печерської РВК щодо встановлення підсумків голосування та складання протоколу про підсумки голосування, які полягали у невиконанні вимог ч. 7 ст. 75 Закону № 2487-VI та зобов'язано прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800592. Визнано протиправними дії Київської МВК щодо встановлення результатів виборів та складання протоколу про результати виборів депутатів Київської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37, які полягали у невиконанні вимог ч. 7 ст. 75 Закону № 2487-VI та зобов'язано прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800592. В іншій частині позову відмовлено.
В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на неповне з'ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Вказуючи на допущені, на думку Печерської РВК та Київської МВК, судом порушення норм чинного матеріального та процесуального законодавства, що призвело до постановлення неправильного судового рішення, відповідачі просять скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Київський апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.
Постановою Верховної Ради України 25 лютого 2014 р. № 791-VII позачергові вибори Київського міського голови та депутатів Київської міської ради призначено на 25 травня 2014 року
Судом попередньої інстанції встановлено, що ОСОБА_2 та ОСОБА_3 були зареєстровані кандидатами у депутати Київської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37.
За результатами голосування виборчими дільницями № 800594, № 800595, № 800583, № 800597, № 800584, № 800585, № 800586, № 800587, № 800588, № 800589, № 800590, № 800592, № 800591, № 800593, № 800596, № 800625 складено протоколи про підрахунок голосів з виборів депутатів Київської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37.
Згідно цим протоколам за кандидата у депутати Київської міської ради ОСОБА_2 подано на виборчій дільниці: № 800594 - 578 голосів, № 800595 - 184 голоси, № 800583 - 60 голосів, № 800597 - 307 голосів, № 800584 - 76 голосів, № 800585 - 120 голосів, № 800586 - 66 голосів, № 800587 - 145 голосів, № 800588 - 219 голосів, № 800589 - 205 голосів, № 800590 - 348 голосів, № 800592 - 466 голосів, № 800591 - 446 голосів, № 800593 - 454 голоси, № 800596 - 250 голосів, № 800625 - 6 голосів, а всього 3 930 голосів.
Ці ж протоколи містять відомості про те, що за кандидата у депутати Київської міської ради ОСОБА_3 подано на виборчій дільниці: № 800594 - 246 голосів, № 800595 - 356 голосів, № 800583 - 242 голоси, № 800597 - 235 голосів, № 800584 - 309 голосів, № 800585 - 326 голосів, № 800586 - 256 голосів, № 800587 - 163 голоси, № 800588 - 195 голосів, № 800589 - 251 голос, № 800590 - 291 голос, № 800592 - 209 голосів, № 800591 - 219 голосів, № 800593 - 167 голосів, № 800596 - 322 голоси, № 800625 - 31 голос, а всього 3 818 голосів.
Разом з тим, у протоколі Печерської РВК від 29.05.2014 р. «Про підсумки голосування в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 з виборів депутатів Київської міської ради» внесено відомості відповідно до яких за кандидата у депутати ОСОБА_2 подано 3 673 голосів виборців, за кандидата ОСОБА_3 - 4 075 голосів.
Згідно протоколу Київської МВК від 30.05.2014 р. «Про результати виборів депутатів Київської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37» за кандидата у депутати ОСОБА_2 подано 3 673 голосів виборців, за кандидата ОСОБА_3 - 4 075 голосів.
Відповідно до статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад та сільських, селищних, міських голів визначені Законом № 2487-VI.
Частиною 3 статті 2 Закону № 2487-VI встановлено, що вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад проводяться за змішаною (мажоритарно-пропорційною) системою, за якою: половина від кількості депутатів (загального складу) відповідної ради обирається за виборчими списками кандидатів у депутати від місцевих організацій політичних партій у багатомандатному виборчому окрузі, межі якого збігаються з межами відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті; половина від кількості депутатів (загального складу) відповідної ради обирається за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті.
За змістом статті 5 Закону № 2487-VI місцеві вибори є прямими. Виборці безпосередньо обирають депутатів та сільських, селищних, міських голів шляхом голосування за кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутих та зареєстрованих у порядку, передбаченому цим Законом.
Згідно статті 6 Закону № 2487-VI місцеві вибори є вільними. Виборцям забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному волевиявленню виборця, забороняється.
Частиною 5 статті 25 Закону № 2487-VI до повноважень міської районної в місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальної виборчої комісії віднесено встановлення підсумків голосування за кандидатів у депутати відповідних рад, результатів виборів депутатів міської, районної у місті ради, здійснення офіційного опублікування результатів таких виборів.
Згідно пунктів 8, 9 частини 2 статті 26 Закону № 2487-VI дільнична виборча комісія здійснює підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці; складає протоколи про підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці.
Відповідно до частини 33 статті 71 Закону № 2487-VI дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата в депутати в одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови. Результати підрахунку голосів виборців за кандидатів у депутати у одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на виборчій дільниці оголошуються і заносяться до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі.
За приписами пункту 11 частини 3 статті 72 Закону № 2487-VI до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидата в депутати відповідно у одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі прописом та цифрами заноситься кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата.
За змістом частин 14, 15 статті 75 Закону № 2487-VI територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (в тому числі з позначками «Уточнений») дільничних, територіальних виборчих комісій відповідно про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, про підсумки голосування у відповідних виборчих округах з відповідних місцевих виборів, на підставі цих протоколів встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування окремо по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів, зокрема, відомості про загальну кількість голосів виборців, поданих за кандидатів в депутати в одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Згідно частини 11 статті 77 Закону № 2487-VI виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальна виборча комісія на підставі протоколів про підсумки голосування (в тому числі з позначкою «Уточнений») в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі встановлює результати виборів у цьому виборчому окрузі, про що складає протокол. До протоколу про результати виборів у відповідному одномандатному мажоритарному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, серед іншого, заносяться прописом та цифрами відомості загальну кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у депутати.
Таким чином, відомості щодо кількості голосів виборців, поданих за кандидатів в депутати, у протоколах про підсумки голосування мають ґрунтуватись на відомостях, відображених у протоколах дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, а у протоколах про встановлення результатів виборів у відповідних виборчих округах - на відомостях, відображених у протоколах про підсумки голосування.
В порушення наведених законодавчих приписів Печерська РВК внесла до протоколу «Про підсумки голосування в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 з виборів депутатів Київської міської ради» відомості, які суперечать змісту протоколу дільничної виборчої комісії «Про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800592 з виборів депутатів Київської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37».
Із матеріалів справи убачається, що у зв'язку із наведеними діями Печерської РВК позивач та голова дільничної виборчої комісії № 800592 звертались із відповідними заявами та скаргами до Київської МВК.
Водночас, згадані скарги Київська МВК не розглянула та склала протокол про результати виборів у одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 до якого внесла відомості, які не можуть вважатись безсумнівними.
З огляду на наведені правові норми та фактичні обставини справи, слід погодитись з висновком суду попередньої інстанції щодо протиправності дій відповідачів.
Із матеріалів справи вбачається та не заперечується сторонами, що розбіжності між даними про кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати у протоколах дільничних виборчих комісій та протоколах Печерської РВК та Київської МВК, обумовлено тим, що у протоколі дільничної виборчої комісії № 800592 «Про підрахунок голосів з виборів депутатів Київської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37» від 26 травня 2014 р. прізвища кандидатів у депутати ОСОБА_2 та ОСОБА_3 внесені не в алфавітному порядку.
Наведене призвело до того, що при встановлення підсумків голосування та результатів виборів голоси, відображені у протоколі дільничної виборчої комісії, як подані за одного з кандидатів, у протоколах районної та міської виборчих комісій були відображені як подані за іншого.
При цьому, позивач наполягає на тому, що зміна його порядкового номеру у протоколі дільничної виборчої комісії не призвела до неправильності у графі «кількість голосів виборців, поданих за кандидата у депутати» протоколу дільничної виборчої комісії.
В той же час, кандидат у депутати в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 з виборів депутатів Київської міської ради ОСОБА_3 стверджує, що кількість голосів виборців у названому протоколі проставлено відповідно до того порядку, у якому мали бути зазначені і кандидати у депутати, проте внаслідок того, що дільнична виборча комісія внесла його прізвище до протоколу не в алфавітному порядку, подані за нього голоси виборців враховано на користь ОСОБА_2
За таких обставин, окружний адміністративний суд дійшов обґрунтованого висновку про неможливість встановити результати волевиявлення виборців без повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 800592.
Помилковим є твердження позивача про те, що факт його перемоги на виборах є безспірним з огляду на наявність заяви голови дільничної виборчої комісії № 800592, окремих думок членів комісії та скарг.
В розумінні статті 89 Закону № 2487-VI письмові пояснення суб'єктів виборчого процесу, посадових і службових осіб органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, закладів, підприємств, установ, організацій, відповідних правоохоронних органів, отримані на вимогу суб'єкта розгляду скарги, в тому числі членів виборчої комісії, на виконання повноважень виборчої комісії є доказами.
Разом з тим, системний аналіз положень Конституції України та приписів норм Закону № 2487-VI дає можливість для висновку, що єдиною підставою для встановлення кількості голосів виборців, поданих за кандидатів у депутати на виборчій дільниці, є виборчі бюлетені.
Таким чином, оскільки існує ймовірність того, що у випадку зобов'язання судом Печерської РВК та Київської МВК встановити, відповідно, підсумки голосування та результати виборів, будуть спотворені результати волевиявлення виборців, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність підстав для задоволення позову у цій частині.
Судова колегія, також підтримує правову позицію окружного адміністративного суду, який, зобов'язавши прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800592, вийшов за межі позовних вимог, оскільки у даній ситуації це є необхідним для повного захисту прав, свобод та інтересів сторони.
Водночас, судова колегія вважає, що суд попередньої інстанції припустився помилки, зобов'язавши Печерську РВК прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800592.
Відповідно до частини 23 статті 75 Закону № 2487-VI перший примірник протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у виборчих округах по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських (у містах з районним поділом) рад разом із відповідними бюлетенями, протоколами та актами дільничних виборчих комісій, списками виборців, рішеннями, прийнятими на підставі цих актів, і за наявності протоколами територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців, поданих на відповідних місцевих виборах на відповідній виборчій дільниці, окремими думками членів територіальної виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, заявами і скаргами та рішеннями, прийнятими виборчою комісією за результатами їх розгляду, територіальна виборча комісія транспортує до виборчої комісії Автономної Республіки Крим, відповідних обласних, районних, міських територіальних виборчих комісій.
Таким чином, на час розгляду та вирішення справи у суді вся первинна виборча документація знаходилась у Київській МВК.
При цьому, Законом № 2487-VI не передбачено механізм зворотної передачі документів до територіальної виборчої комісії.
Разом з тим, нормами статті 90 Законом № 2487-VI встановлено, що у разі визнання судом рішення відповідної виборчої комісії протиправним, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, установлення підсумків і результатів голосування, встановлення результатів виборів, рішення з цього питання приймається виборчою комісією, рішення якої було визнане протиправним, або виборчою комісією вищого рівня на підставі рішення суду.
За таких обставин, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про необхідність покладення обов'язку щодо прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 800592 на Київську МВК.
З огляду на викладене судова колегія не знаходить підстав для повного задоволення вимог скражників з мотивів, наведених в апеляційних скаргах та вважає, що ухвалене у справі судове рішення підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про часткове задоволення позову.
Керуючись статтями 160, 198, 202, 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ
Апеляційні скарги кандидата у депутати в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 з виборів депутатів Київської міської ради ОСОБА_2, Печерської районної в м. Києві виборчої комісії, Київської міської виборчої комісії задовольнити частково.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 травня 2014 року скасувати та прийняти нову постанову.
Визнати дії Печерської районної в м. Києві виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 з виборів депутатів Київської міської ради та складання протоколу «Про підсумки голосування в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 з виборів депутатів Київської міської ради» протиправними.
Визнати дії Київської міської виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів депутатів Київської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37 та складання протоколу «Про результати виборів депутатів Київської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37» протиправними.
Зобов'язати Київську міську виборчу комісію прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 800592 з виборів депутатів Київської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37.
Зобов'язати Київську міську виборчу комісію скласти протокол про результати виборів депутатів Київської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 37.
В іншій частині позову відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя І.О.Лічевецький
суддя Т.М.Грищенко
суддя В.П.Мельничук
Головуючий суддя Лічевецький І.О.
Судді: Грищенко Т.М.
Мельничук В.П.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2014 |
Оприлюднено | 05.06.2014 |
Номер документу | 39071338 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Лічевецький І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні