Постанова
від 03.06.2014 по справі 916/581/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" червня 2014 р.Справа № 916/581/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :

головуючого судді : : Величко Т.А.,

суддів Бойко Л.І., Поліщук Л.В.

при секретарі: Бендерук Є.О.

за участю представників сторін:

від прокуратури: Лянна О.А.;

від позивача - не з'явився;

від відповідача - Навроцька І.С.;

від третьої особи - не з'явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу

Товариства з обмеженою відповідальністю "Таврія-В"

на рішення господарського суду Одеської області від 29.04.2014р.

у справі № 916/581/14

за позовом Заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської міської ради Одеської області

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Таврія-В"

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Відділу Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

Заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської міської ради Одеської області, звернувся до господарського суду Одеської області з позовними вимогами до ТОВ "Таврія-В"; третя особа на стороні позивача - відділ Держземагенства у Білгород-Дністровському районі про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Позовні вимоги обґрунтовані рішенням Білгород-Дністровської міської ради №565-VI від 31.05.2013р., яким з 01.01.2014р. введено в дію нову нормативно-грошову оцінку земель м. Білгород-Дністровського, витягом з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 21.01.2014р. №01-09/224, розрахунком орендної плати, наданим міською радою листом від 31.01.2014р. №02/15-19-680/357, п. 3.2 договору оренди земельної ділянки від 17.03.2007р. щодо зміни нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, зміни розміру орендної плати.

Відповідач позовні вимоги не визнав, з посиланням на те, що:

- відсутній спір щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2002р., оскільки відповідної пропозиції від орендодавця - міської ради - не надходило;

- відсутнє рішення Білгород-Дністровської міської ради про встановлення нового розміру орендної плати та внесення відповідних змін у договір;

- відсутнє порушення прав та інтересів позивача.

В клопотанні в порядку ст.. 22, 28 ГПК України ТОВ "Таврія-В" звернуло увагу суду на те, що сума річної орендної плати, вказана у проекті угоди про перерахунок розміру орендної плати від 12.03.2014р., не відповідає сумі, заявленій заступником Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора у позовній заяві (у проекті вказано: орендна плата за рік - 853 422,60 грн., а в позовній заяві - 583 422,56 грн.).

Рішенням господарського суду Одеської області від 29.04.2014р. (суддя Рога Н.В.) позов задоволено повністю. Внесено зміни до Договору оренди землі від 17.03.2007р., укладеного між Білгород-Дністровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Таврія-В" на земельну ділянку площею 2,4620 га, яка розташована в м. Білгород-Дністровському, мкр. "Південний", вул. Тимчишина, 8, для розміщення торгового центру "Таврія-В", строком на 49 років, який зареєстровано у Білгород-Дністровському міському відділі Одеської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №04.07.506.00022 від 17.04.2007р. Викладено п. 3.2 Договору оренди землі від 17.03.2007р., укладеного між Білгород-Дністровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Таврія-В" на земельну ділянку площею 2,4620 га, яка розташована в м. Білгород-Дністровському, мкр. "Південний", вул. Тимчишина, 8, для розміщення торгового центру "Таврія-В", строком на 49 років, який зареєстровано у Білгород-Дністровському міському відділі Одеської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №04.07.506.00022 від 17.04.2007р., у наступній редакції "Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки складає 8 334 608 грн. 60 коп.". Викладено п. 3.3 Договору оренди землі від 17.03.2007р., укладеного між Білгород-Дністровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Таврія-В" на земельну ділянку площею 2,4620 га, яка розташована в м. Білгород-Дністровському, мкр. "Південний", вул. Тимчишина, 8, для розміщення торгового центру "Таврія-В", строком на 49 років, який зареєстровано у Білгород-Дністровському міському відділі Одеської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №04.07.506.00022 від 17.04.2007р., у наступній редакції :"Орендна плата за рік складає 583 422 грн. 56 коп.". Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Таврія-В" (м. Одеса, вул. М`ясоїдівська, 14, код ЄДРПОУ 19202597) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008, одержувач ГУ ДКСУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 37607526, банк одержувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код бюджетної класифікації 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області 03499997) судовий збір у розмірі 1 218 грн.

Судове рішення мотивоване наявністю правових підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині встановлення нового розміру орендної плати з урахуванням нової нормативно грошової оцінки.

Нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності є регульованою ціною, законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

В апеляційній скарзі, не погоджуючись з висновками суду, ТОВ "Таврія-В" просить рішення господарського суду скасувати, в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Доводи скаржника ґрунтуються на допущених господарським судом порушеннях норм процесуального та матеріального права, без належного дослідження та оцінки дійсних обставин справи.

Так, судом не взято до уваги, що між сторонами відсутній спір щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2007р.; сума розміру річної орендної плати, вказані в проекті угоди, не відповідає сумі, заявленій в позовній заяві; встановити дійсну пропозицію позивача щодо розміру орендної плати неможливо, оскільки заявлені пропозиції щодо розмирів місячної та річної плати суперечать одна одній; відсутнє рішення Білгород-Дністровської міської ради про встановлення нового розміру орендної плати та внесення відповідних змін у договір; в позовній заяві відсутнє обґрунтування необхідності захисту інтересів держави і наявність відповідного порушення; докази, які засвідчують відповідні факти, не надано; визначення нових коефіцієнтів та нормативної грошової оцінки землі не є обставиною, за якою зміна орендної плати по договору оренди землі відбувається автоматично та беззаперечно.

Колегія суддів, перевіривши наявні матеріали справи (фактичні обставини справи) на предмет правильності їх юридичної оцінки господарським судом та заслухавши пояснення присутніх в засіданні представників сторін, дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з такого.

Як свідчать матеріали справи і це встановлено господарським судом, 17.03.2007 р. між Білгород-Дністровською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Таврія-В" (орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки загальною площею 2, 4620 га (кадастровий номер земельної ділянки 5110300000:01:008:0030), яка розташована в м. Білгород-Дністровському, мкр. "Південний", вул. Тимчишина, 8, для розміщення торгового центру "Таврія-В". Строк дії договору - 49 років. Договір посвідчено нотаріально та здійснена його державна реєстрація 17.04.2007р. за №04.07.506.00022.

Відповідно до р. 3 договору орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісячно у грошовому вигляді до десятого числа наступного місяця за звітним. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 3 809 945 грн. 50 коп. Орендна плата за рік складає 133 347,84 грн. за згодою орендаря (в тому числі орендна плата за місяць складає 11112грн. 33 коп.). Розмір орендної плати щомісячно переглядається орендодавцем, а також переглядається у випадку і з моменту:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- підвищенням цін, тарифів, тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів;

- у разі збільшення розмирів ставки земельного податку;

- в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Пунктом 6.2.4 встановлено право орендодавця вимагати від орендаря збільшення розмірів орендної плати у разі збільшення відповідно до закону розміру земельного податку, а також у випадках визначених у п. 3.7 договору.

Рішенням Білгород-Дністровської міської ради від 17.04.2008р. №473-V "Про визначення та встановлення орендної плати за землю в місті Білгород-Дністровському" додаток №1 "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки" до рішення Білгород-Дністровської міської ради від 11.06.2004р. №669-ХХІV викладено в новій редакції. Для категорії земель за функцією використання - "обслуговування магазину" визначено коефіцієнт "7".

31.05.2013р. рішенням міської ради № 565-VІ затверджено нормативно грошову документацію з нормативної оцінки земель міста Білгород-Дністровського, яка введена в дію з 01.01.2014р.

Також рішенням Білгород-Дністровської міської ради від 27.12.2013р. №731-VІ "Про внесення змін до рішення Білгород-Дністровської міської ради від 17.04.2008р. №473-V "Про визначення та встановлення орендної плати за землю в місті Білгород-Дністровському" внесено зміни в додаток до вказаного рішення і доповнено перелік категорій земель за функціональним використанням п.16 "змішаного використання" і застосуванням середньозваженого значення коефіцієнту.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.01.2014р. №01-09/224 нормативна грошова оцінка орендованої ТОВ "Таврія-В" земельної ділянки площею 24620 кв. м. під забудовою становить 8 334 608 грн. 60 коп.

На підставі нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 24.01.2014р зроблено новий розрахунок розміру орендної плати за орендовану ТОВ "Таврія-В" земельну ділянку, яка склала 583 422,56 коп. - орендна плата за рік, 48618,55грн. - в місяць (лист виконавчого комітету Білгород-Дністровської міської ради від 31.01.2014р. №02/15-19-680/352).

Не підписання додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки в зв'язку з затвердженням нової нормативно-грошової оцінки стало підставою для звернення Білгород-Дністровської міської ради до прокуратури, а останньої - до суду з відповідними вимогами до відповідача.

Господарський суд, приймаючи рішення про задоволення позовних вимог повністю дійшов висновку про наявність правових підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині встановлення нового розміру орендної плати з урахуванням нової нормативної грошової оцінки. Недотримання вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки за наявності спору - відсутності згоди на зміну умов договору - не позбавляє заінтересовану особу права звернутися до суду із відповідним позовом.

З обґрунтованістю висновків суду погодитися можна.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції обґрунтовано виходив з того, що укладений між позивачем та відповідачем спірний договір оренди земельної ділянки передбачає можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Крім того, недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну договору, у разі виникнення такої необхідності, не позбавляє прокурора права звернутися за захистом порушеного права шляхом внесення прямого позову до відповідача про зміну договору.

Ст. 30 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до ч. 2 ст. 188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Рішенням Конституційного суду України від 09.07.2002 року №15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.

Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутись до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Відповідно до приписів статей 651, 652 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Статтею 632 цього ж Кодексу передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Сторони у договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 ЦК України).

Орендна плата за землю визначена у частині 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі" як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Оскільки відповідно до частини першої статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного вказаною нормою зазначеного Кодексу. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Згідно статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: - для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; - для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Мінімальний розмір річної орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, передбачений Податковим кодексом України, що діє на час вирішення спору, повністю відповідає мінімальному розміру річної орендної плати, який передбачала стаття 21 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, що діяв до 01.01.2011 р.).

Судом першої інстанції встановлено, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, і, оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.

Враховуючи викладене та встановлені судом першої інстанції обставини справи, колегія суддів вважає правомірним висновок місцевого господарського суду щодо наявності підстав для зміни розміру орендної плати у договорі.

Як на час договору оренди (17.03.2007р.), так і час виникнення спору (лютий 2014р.) обов'язковим елементом визначення розміру орендних платежів є нормативно грошова оцінка земельних ділянок (ст. 5 ЗУ „Про оренду землі"), яка у відповідності до положень ст. 18 цього закону, проводиться не рідше ніж на 5-10 років. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки не може ототожнюватися як зміна розміру орендної плати, а є лише її передумовою.

Нормативно грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

За таких обставин, висновок господарського суду про наявність підстав для задоволення позовних вимог є таким, що ґрунтується на матеріалах справи і чинному законодавстві.

Суд першої інстанції, в порядку ст. ст. 43, 47, 43 ГПК України, врахував наведене, всебічно, повно й об'єктивно розглянув у судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності; дослідив подані сторонами в обґрунтування своїх вимог і заперечень докази та, керуючись законом, дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі та прийняв рішення, яке відповідає положенням ст. 84 ГПК України.

Доводи скаржника висновків господарського суду не спростовують, а зводяться до тлумачення норм права на свою користь.

За таких обставин, підстави передбачені ст. 104 ГПК України для зміни чи скасування рішення господарського суду - відсутні.

Керуючись ст. ст. 99, 101, 103-105 ГПК України,

суд постановив:

Апеляційну скаргу "Таврія-В" залишити без задоволення, рішення господарського суду Одеської області від 29.04.2014р. по справі №916/581/14 - без змін.

Постанова в порядку ст. 105 Господарського Процесуального Кодексу України набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку.

Повний текст складено та підписано 05.06.2014 року.

Головуючий суддя Т.А. Величко

Суддя Л.І. Бойко

Суддя Л.В. Поліщук

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.06.2014
Оприлюднено06.06.2014
Номер документу39074960
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/581/14

Постанова від 10.07.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Шаргало В.I.

Ухвала від 02.07.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Шаргало В.I.

Постанова від 03.06.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Рішення від 29.04.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 17.04.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 01.04.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 13.03.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 21.02.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні