ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 910/3460/14 03.06.14
За позовом заступника прокурора міста Києва
до 1) Київської міської ради
2) товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Веста-І»
3) товариства з обмеженою відповідальністю «Кафі Кафікаф»
про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсними договорів
Суддя Удалова О.Г. (головуючий)
Суддя Паламар П.І.
Суддя Шкурдова Л.М.
Представники учасників процесу:
від позивача Бондарчук І.П. (за посвідченням)
від відповідача 1 не з'явились
від відповідача 2 не з'явились
від відповідача 3 не з'явились
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява заступника прокурора міста Києва (далі - прокуратура) до Київської міської ради (далі - відповідач 1), товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Веста-І» (далі - відповідач 2) та товариства з обмеженою відповідальністю «Кафі Кафікаф» (далі - відповідач 3) про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсними договорів.
Позовні вимоги мотивовані незаконним переданням в оренду земельної ділянки загальною площею 8743 кв. м., що розташована за адресою: м. Київ, пров. Киянівський, 12-а, кадастровий номер 8 000 000 000:91:157:0065 (далі - земельна ділянка) за рахунок земель історико-культурного призначення для будівництва офісно-житлового комплексу з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземною автостоянкою.
Враховуючи викладене, заступник прокурора міста Києва просив суд:
- визнати незаконним та скасувати рішення Київської міської ради від 06.12.2007 р. № 1403/4236 «Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю «Компанія «Веста-І» земельної ділянки для будівництва офісно-житлового комплексу з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземною автостоянкою у пров. Киянівському, 12-а у Шевченківському районі м. Києва»;
- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 0,8743 га у пров. Киянівському, 12-а у Шевченківському районі м. Києва, укладений між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія «Веста-І», зареєстрований 26.02.2008 р. № 91-6-00754 у книзі записів державної реєстрації договорів;
- визнати незаконним та скасувати рішення Київської міської ради від 22.05.2013 р. № 500/9557 «Про поновлення та внесення змін до договору оренди земельної ділянки у пров. Киянівському, 12-а у Шевченківському районі м. Києва від 26.02.2008 р. № 91-6-00754»;
- визнати недійсним договір від 15.07.2013 р. про поновлення та внесення змін до договору оренди земельної ділянки площею 0,8743 га у пров. Киянівському, 12-а у Шевченківському районі м. Києва, укладений між Київською міською радою, товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія «Веста-І» та товариством з обмеженою відповідальністю «Кафі Кафікаф», зареєстрований Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 15.07.2013 р. за № МЗК-1-0009 та посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Мисан В.І., зареєстрований у реєстрі за № 318.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 05.03.2014 р. порушено провадження у справі № 910/3460/14 та призначено її розгляд на 25.03.2014 р.
25.03.2014 р. через загальний відділ діловодства суду від представника прокуратури надійшли клопотання про витребування доказів, а також про долучення документів до матеріалів справи, які були задоволені судом.
У судовому засіданні представник прокуратури позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представники відповідачів у судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, про причини неявки суд не повідомили, вимоги ухвали суду не виконали.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.03.2014 р. розгляд справи, на підставі ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, було відкладено на 10.04.2014 р.
10.04.2014 р. від представника прокуратури через загальний відділ діловодства суду надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи, яке було задоволено судом.
У судовому засіданні представник прокуратури позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представники відповідачів у судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, про причини неявки суд не повідомили, вимоги ухвали суду не виконали.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 10.04.2014 р. розгляд справи, на підставі ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, було відкладено на 29.04.2014 р.
14.04.2014 р. через загальний відділ діловодства суду від Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надійшли документи, які були залучені до матеріалів справи.
29.04.2014 р. у судовому засіданні представник прокуратури заявлені вимоги підтримав у повному обсязі. Крім того, заявив клопотання про продовження строку вирішення спору, яке було задоволено судом, на підставі ст. 69 Господарського процесуального кодексу України.
Представники відповідачів 1, 2 і 3 у судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, про причини неявки суд не повідомили, вимоги ухвали суду не виконали.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 29.04.2014 р. розгляд справи, на підставі ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, було відкладено на 15.05.2014 р.
13.05.2014 р. через загальний відділ діловодства суду від представника відповідача 1 надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи, яке було задоволено судом.
15.05.2014 р. через загальний відділ діловодства суду від представника прокуратури надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи, яке було задоволено судом.
У судовому засіданні представник прокуратури позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представники відповідачів 1, 2 і 3 у судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, про причини неявки суд не повідомили, вимоги ухвали суду не виконали.
Враховуючи складність спірних правовідносин, суд ухвалив подальший розгляд справи № 910/3460/14 здійснювати колегіально.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.05.2014 р., на підставі розпорядження голови Господарського суду міста Києва від 15.05.2014 р., справу № 910/3460/14 прийнято до провадження колегією суддів у складі: Удалова О.Г. (головуючий), Блажівська О.Є., Паламар П.І. та призначено її до розгляду на 03.06.2014 р.
03.06.2014 р. через загальний відділ діловодства суду від представника прокуратури надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи, яке було задоволено судом.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.06.2014 р., на підставі розпорядження голови Господарського суду міста Києва від 03.06.2014 р., справу № 910/3460/14 прийнято до провадження колегією суддів у складі: Удалова О.Г. (головуючий), Паламар П.І., Шкурдова Л.М.
03.06.2014 р. у судовому засіданні представник прокуратури позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представники відповідачів 1, 2 і 3 у судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, про причини неявки суд не повідомили, вимоги ухвали суду не виконали.
Представники відповідачів 1, 2 та 3 відзиву на позов не надали.
За таких обставин, суд вважає за можливе на підставі ст. 75 ГПК України розглянути справу у відсутності відповідача за наявними матеріалами.
Розглянувши надані документи та матеріали, заслухавши пояснення представника прокуратури, з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд встановив:
Рішенням Київської міської ради № 1403/4236 від 06.12.2007 р. «Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю «Компанія «Веста-І» земельної ділянки для будівництва офісно-житлового комплексу з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземною автостоянкою у пров. Киянівському, 12-а у Шевченківському районі м. Києва» був затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Компанія «Веста-І» (далі - ТОВ «Компанія «Веста-І») для будівництва офісно-житлового комплексу з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземною автостоянкою у пров. Киянівському, 12-а у Шевченківському районі м. Києва (далі - земельна ділянка). Крім того, було прийнято рішення про передання вказаної земельної ділянки ТОВ «Компанія «Веста-І» у короткострокову оренду строком на 5 років.
На виконання вищевказаного рішення, 19.02.2008 р. між Київською міською радою та ТОВ «Компанія «Веста-І» був укладений договір оренди земельної ділянки, зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 26.02.2008 р. № 91-6-00754 у книзі записів державної реєстрації договорів (далі - Договір оренди).
Згідно з п. 1.1 Договору оренди, орендодавець (Київська міська рада), на підставі рішення Київської міської ради від 06.12.2007 р. № 1403/4236, за актом приймання-передачі передає, а орендар (ТОВ «Компанія «Веста-І») приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку (далі об'єкт оренди або земельна ділянка), визначену цим договором.
Пунктом 2.1 Договору оренди передбачено, що об'єктом оренди відповідно до цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками:
- місце розташування - пров. Киянівський, 12-а у Шевченківському районі м. Києва;
- розмір - 8743 (вісім тисяч сімсот сорок три) кв.м.;
- цільове призначення - для будівництва офісно-житлового комплексу з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземною автостоянкою;
- кадастровий номер - 8 000 000 000:91:157:0065.
Рішенням Київської міської ради № 500/9557 від 22.05.2013 р. «Про поновлення та внесення змін до договору оренди земельної ділянки у пров. Киянівському, 12-а у Шевченківському районі м. Києва від 26.02.2008 р. № 91-6-00754» Договір оренди поновлено строком на 10 років. Крім того, прийнято рішення внести зміни до Договору оренди та змінити сторону договору «товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія «Веста-І» на сторону «товариство з обмеженою відповідальністю «Кафі Кафікаф» (далі - ТОВ «Кафі Кафікаф»).
На виконання вищевказаного рішення, 10.07.2013 р. між Київською міською радою, ТОВ «Компанія «Веста-І» та ТОВ «Кафі Кафікаф» був укладений договір про поновлення та внесення змін до Договору оренди земельної ділянки (далі - Договір від 10.07.2013 р.), зареєстрований Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 15.07.2013 р. за № МЗК-1-0009.
Згідно з п.п. 1, 2 Договору від 10.07.2013 р., сторони уклали даний договір про наступне:
- поновити на 10 (десять) років договір оренди земельної ділянки, укладений між орендодавцем (Київською міською радою) та первісним орендарем (ТОВ «Компанія «Веста-І»), посвідчений 19.02.2008 р. приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Мисан В.І., за реєстровим № 796 та зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 26.02.2008 р. № 91-6-00754, строк дії якого закінчився (далі - у тексті Договір оренди);
- внести зміни до Договору оренди, а саме: змінити сторону по договору «товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія «Веста-І» на сторону «товариство з обмеженою відповідальністю «Кафі Кафікаф».
Згідно з актом приймання-передачі орендодавець (Київська міська рада) передав, а орендар (ТОВ «Кафі Кафікаф») прийняв у володіння і користування земельну ділянку:
- місце розташування - пров. Киянівський, 12-а у Шевченківському районі м. Києва;
- розмір - 0,8743 (нуль цілих вісім тисяч сімсот сорок три десятитисячних) га;
- цільове призначення - для будівництва офісно-житлового комплексу з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземною автостоянкою;
- кадастровий номер - 8 000 000 000:91:157:0065.
Вважаючи, що вказані рішення Київської міської ради прийняті, а Договір оренди та Договір від 10.07.2013 р. - укладені з порушенням вимог чинного законодавства, заступник прокурора міста Києва звернувся до суду, просив визнати незаконними та скасувати рішення Київської міської ради № 1403/4236 від 06.12.2007 р. та № 500/9557 від 22.05.2013 р., а також визнати недійсними Договір оренди та Договір від 10.07.2013 р.
Дослідивши документи наявні у матеріалах справи, заслухавши пояснення представника прокуратури, з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги заступника прокурора міста Києва підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття рішення Київської міської ради № 1403/4236 від 06.12.2007 р.), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Згідно зі ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття рішення Київської міської ради № 1403/4236 від 06.12.2007 р.), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу (ч. 3 вищевказаної статті).
Частиною 6 ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття рішення Київської міської ради № 1403/4236 від 06.12.2007 р.) встановлено, що проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Відповідно до листа Департаменту земельних ресурсів Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 0570291/5164 від 30.05.2014 р., згідно з наявними у міському земельному кадастрі матеріалами аерофотозйомки, земельна ділянка (кадастровий номер 8 000 000 000:91:157:0065) забудована будівлями та спорудами.
З фрагменту аерофотозйомки, Плану розташування земельної ділянки в межах зон особливого використання земель (витяг з бази даних міського земельного кадастру від 30.05.2014 р.), а також Переліку зон особливого використання земель, в межах яких розташована земельна ділянка (витяг з бази даних міського земельного кадастру станом на 30.05.2014 р.) вбачається, що частина спірної земельної ділянки перебуває у межах охоронної зони об'єкта всесвітньої спадщини: «Київ: Собор Святої Софії та прилеглі монастирські будівлі, Києво-Печерська Лавра».
Згідно з листом Управління охорони культурної спадщини Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 066/09-1343 від 20.05.2014 р., зазначена земельна ділянка розташовується у Центральному історичному ареалі міста, в архітектурній охоронній зоні, археологічній охоронній зоні; на території Державного історико-архітектурного заповідника «Стародавній Київ» (постанова Ради Міністрів УРСР від 18.05.1987 р. № 183, рішення Київської міської державної адміністрації від 17.05.2002 № 979); на території пам'ятки ландшафту, історії місцевого значення «Історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпра» (наказ Міністерства культури і туризму України від 03.02.2010 р. № 58/0/16-10 у редакції наказу Міністерства культури і туризму України від 16.06.2010 р. № 453/0/16-10); на території пам'ятки археології «Культурний шар Копирева кінця ХІ-ХІІІ ст.» (рішення виконавчого органу Київської міськради народних депутатів від 17.11.1987 р. № 1112, рішення виконавчого комітету Київської міськради народних депутатів від 27.01.1970 р. № 159). Вказана земельна ділянка відноситься до категорії земель історико-культурного призначення місцевого значення.
Крім того, проаналізувавши графічні матеріали, Управління охорони культурної спадщини Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) проінформувало, що частина зазначеної земельної ділянки розташовується в межах охоронної (буферної) зони об'єкта всесвітньої спадщини: «Київ: Собор Святої Софії та прилеглі монастирські будівлі, Києво-Печерська Лавра», відповідно до наказу Міністерства культури України від 05.07.2011 р. № 511/0/16-11, і відноситься до категорії земель історико-культурного призначення національного значення.
Відповідно до ст. 53 Земельного кодексу України, до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам'ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.
Згідно з ч. 1 ст. 34 Закону України «Про охорону культурної спадщини», землі, на яких розташовані пам'ятки, історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, належать до земель історико-культурного призначення, включаються до державних земельних кадастрів, планів землекористування, проектів землеустрою, іншої проектно-планувальної та містобудівної документації.
Пунктом г) ч. 1 ст. 1 ст. 150 Земельного кодексу України встановлено, що до особливо цінних земель відносяться землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, землі історико-культурного призначення.
Навколо історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій, музеїв просто неба, меморіальних музеїв-садиб, пам'яток культурної спадщини, їх комплексів (ансамблів) встановлюються зони охорони пам'яток із забороною діяльності, що шкідливо впливає або може вплинути на додержання режиму використання таких земель (ч. 2 ст. 54 Земельного кодексу України).
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини», зони охорони пам'ятки (далі - зони охорони) - встановлювані навколо пам'ятки охоронна зона, зона регулювання забудови, зона охоронюваного ландшафту, зона охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання.
Згідно з ч. 3 ст. 54 Земельного кодексу України, порядок використання земель історико-культурного призначення визначається законом.
Частиною 1 ст. 32 Закону України «Про охорону культурної спадщини», з метою захисту традиційного характеру середовища окремих пам'яток, їх комплексів (ансамблів), історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій навколо них мають встановлюватися зони охорони пам'яток: охоронні зони, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару.
Відповідно до п. 2.1 Додатку № 2 до рішення виконавчого комітету Київської міської ради народних депутатів від 16.07.1979 № 920 «Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам'яток історії та культури в м. Києві», охорона ансамблів і комплексів пам'яток історії та культури, оголошених згідно з діючим законодавством, архітектурними та археологічними заповідниками, здійснюється на підставі окремого про кожний з них положення з обов'язковими умовами: на території заповідників забороняється будь-яке будівництво, не пов'язане з прокладкою інженерних мереж, необхідних для заповідників, впорядкуванням території і реставрацією пам'яток історії та культури.
Згідно з підпунктом 5.1 п. 5 Додатку № 2 до Розпорядження Київської міської державної адміністрації № 979 від 17.05.2002 р. «Про внесення змін та доповнень до рішення виконкому Київської міської ради народних депутатів від 16.07.1979 № 920 «Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам'яток історії та культури в м. Києві», охорона ансамблів і комплексів пам'яток історії та культури, визначених згідно з законодавством заповідниками (історико-культурними, архітектурно-історичними, історико-архітектурними, архітектурними та археологічними, історико-меморіальними тощо) здійснюється згідно з чинним законодавством з такими обов'язковими умовами: на території історико-культурних заповідників забороняється будь-яке будівництво, не пов'язане з прокладкою інженерних мереж, необхідних для заповідників, впорядкуванням території, відтворенням і реставрацією пам'яток історії та культури.
Залежно від характеру історичного середовища на історико-культурні заповідники і зони охорони пам'яток історії та культури на території м. Києва поширюється принцип реставрації, реабілітації та режим регенерації з обмеженим перетворенням історичного середовища (п. 3 Додатку № 2 до Розпорядження Київської міської державної адміністрації № 979 від 17.05.2002 р.).
Пунктом 9 Додатку № 2 до розпорядження Київської міської державної адміністрації № 979 від 17.05.2002 р. встановлено, що в архітектурних охоронних зонах зберігається стара планувальна структура та історична забудова. Дозволяється будівництво лише особливо важливих споруд з індивідуальними проектами, що регламентуються по висоті з врахуванням архітектурної та масштабної ув'язки з існуючою забудовою і загальним силуетом міста.
Згідно з рішеннями Київської міської ради № 1403/4236 від 06.12.2007 р. та № 500/9557 від 22.05.2013 р., спірну земельну ділянку було вирішено передати ТОВ «Компанія «Веста-І», а згодом ТОВ «Кафі Кафікаф» для будівництва офісно-житлового комплексу з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземною автостоянкою у пров. Киянівському, 12-а у Шевченківському районі м. Києва.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з п. в) ч. 1 ст. 9 Земельного кодексу України, до повноважень Київської і Севастопольської міських рад у галузі земельних відносин на їх території належить, зокрема, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради приймаються рішення, зокрема, щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Враховуючи вищевикладене, зважаючи на те, що офісно-житловий комплекс з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземною автостоянкою не відноситься до особливо важливих споруд, суд дійшов висновку про те, що рішення Київської міської ради № 1403/4236 від 06.12.2007 р. та № 500/9557 від 22.05.2013 р. прийняті з порушенням чинного законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Так, суд дійшов висновку про те, що вимоги заступника прокурора міста Києва щодо скасування рішень Київської міської ради № 1403/4236 від 06.12.2007 р. та № 500/9557 від 22.05.2013 р., є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Крім того, заступник прокурора міста Києва просив суд визнати недійсними Договір оренди земельної ділянки від 19.02.2008 р. та Договір про поновлення та внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 10.07.2013 р.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України).
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України «Про оренду землі», орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Згідно з ч. 2 ст. 15 Закону України «Про оренду землі», відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Пунктом 2.24 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» встановлено, що для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з'ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статей 84, 118, 123, 124 ЗК України з урахуванням необхідності у певних випадках дотримання порядку її вилучення. З огляду на це судам потрібно встановлювати наявність у відповідної ради повноважень для вирішення питання щодо затвердження проекту відведення і передачі спірної земельної ділянки в оренду, а отже й дійсність укладеного договору, що оспорюється.
З огляду на це судам необхідно враховувати, що оскільки договір оренди укладається на виконання рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, то без скасування таких рішень у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання відповідних договорів недійсними з підстав відсутності повноважень у відповідної місцевої ради чи органу виконавчої влади на затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду.
Оскільки право оренди спірної земельної ділянки виникло на підставі рішень Київської міської ради № 1403/4236 від 06.12.2007 р. та № 500/9557 від 22.05.2013 р., щодо яких судом встановлено їх незаконність, суд дійшов висновку про те, що Договір оренди земельної ділянки від 19.02.2008 р. та Договір про поновлення та внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 10.07.2013 р. порушують вимоги ст. 6 Закону України «Про оренду землі», у зв'язку з чим підлягають визнанню їх недійсними.
Відповідно до ч. 3 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.
Згідно з п. 2.11 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 7 від 21.02.2013 р. «Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України», якщо в позовній заяві об'єднано дві або більше вимог немайнового характеру, пов'язаних між собою підставами виникнення або поданими доказами, судовий збір сплачується окремо з кожної з таких вимог. Так, з відповідачів підлягає стягненню судовий збір у розмірі 4 872,00 грн., а з кожного окремо - 1 624,00 грн.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 4, 49, 82-85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати незаконним та скасувати рішення Київської міської ради від 06.12.2007 р. № 1403/4236 «Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю «Компанія «Веста-І» земельної ділянки для будівництва офісно-житлового комплексу з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземною автостоянкою у пров. Киянівському, 12-а у Шевченківському районі м. Києва».
3. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 19.02.2008 р., укладений між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія «Веста-І», посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Мисан В.І., зареєстрований в реєстрі за № 796, зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 26.02.2008 р. № 91-6-00754 у книзі записів державної реєстрації договорів.
4. Визнати незаконним та скасувати рішення Київської міської ради від 22.05.2013 р. № 500/9557 «Про поновлення та внесення змін до договору оренди земельної ділянки у пров. Киянівському, 12-а у Шевченківському районі м. Києва від 26.02.2008 р. № 91-6-00754».
5. Визнати недійсним договір про поновлення та внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 15.07.2013 р., укладений між Київською міською радою, товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія «Веста-І» та товариством з обмеженою відповідальністю «Кафі Кафікаф», посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Мисан В.І., зареєстрований у реєстрі за № 318, зареєстрований Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 15.07.2013 р. за № МЗК-1-0009.
6. Стягнути з Київської міської ради (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, будинок 36, код 22883141) з будь-якого рахунку, виявленого державним виконавцем під час виконання рішення, в дохід Державного бюджету України 1 624 (одну тисячу шістсот двадцять чотири) грн. 00 коп. судового збору.
7. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Веста-І» (04053, м. Київ, площа Львівська, будинок 4-А, код 33194684) з будь-якого рахунку, виявленого державним виконавцем під час виконання рішення, в дохід Державного бюджету України 1 624 (одну тисячу шістсот двадцять чотири) грн. 00 коп. судового збору.
8. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Кафі Кафікаф» (04053, м. Київ, вул. Артема, будинок 14-А, код 36177677) з будь-якого рахунку, виявленого державним виконавцем під час виконання рішення, в дохід Державного бюджету України 1 624 (одну тисячу шістсот двадцять чотири) грн. 00 коп. судового збору.
Повне рішення складено 06.06.2014 р.
Суддя (головуючий) О.Г. Удалова
Суддя П.І. Паламар
Суддя Л.М. Шкурдова
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2014 |
Оприлюднено | 11.06.2014 |
Номер документу | 39122926 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні