Рішення
від 12.06.2014 по справі 916/584/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"12" червня 2014 р.Справа № 916/584/14

За позовом: Заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської міської ради Одеської області

Третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Відділ Держземагенства у м. Білгород-Дністровському Одеської області

До відповідача: Дочірнє підприємство "Весстар Україна"

Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Головуючий суддя Рога Н.В.

Суддя Д'яченко Т.Г.

Суддя Погребна К.Ф.

Представники:

Від прокуратури: Доброжан Н.І. - згідно посвідчення № 010038 від 17.10.2012р.

Від позивача Білгород-Дністровської міської ради Одеської області: Чернокульський С.С. - згідно довіреності № 35/3532 від 02.12.2013р., Гавриленко Є.В. - згідно довіреності № 29/42 від 10.01.2014р.

Від відповідача: Будурова Г.М. - згідно довіреності від 17.04.2014р., Пенчева Г.М. - згідно довіреності від 12.03.2014р., Драпайло Ю.З. - згідно довіреності від 14.05.2014р.

Від третьої особи: не з'явився.

В засіданні брали участь:

Від прокуратури: Доброжан Н.І. - згідно посвідчення № 010038 від 17.10.2012р.

Від позивача Білгород-Дністровської міської ради Одеської області: Гавриленко Є.В. - згідно довіреності № 29/42 від 10.01.2014р.

Від відповідача: Драпайло Ю.З. - згідно довіреності від 14.05.2014р.

Від третьої особи: не з'явився.

СУТЬ СПОРУ: Заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської міської ради Одеської області, за участю третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Відділу Держземагенства у м. Білгород-Дністровському Одеської області, звернувся до господарського суду Одеської області із позовом до Дочірнього підприємства (далі - ДП) "Весстар Україна" про внесення змін до Договору оренди землі від 20.10.2009р., укладеного між Білгород - Дністровською міською радою та ДП "Весстар Україна" на земельну ділянку площею 6,2233 га, яка розташована за адресою: м. Білгород-Дністровський, вул. Шабська, 77, для розміщення виробничо-торгівельного комплексу строком на 49 років, зареєстрованого у Білгород-Дністровському районному відділі ДП "ЦДЗК", про що у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №04.09.515.00035 від 13.11.2009р. а саме: викласти п. 5 у наступній редакції: "Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки складає: 10 197 499 грн. 38 коп." та викласти п. 9 у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем щомісяця у сумі 42 489 грн. 58 коп.

Позивач позов підтримує, наполягає на його задоволенні.

Третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Відділ Держземагенства у м. Білгород-Дністровському Одеської області, позов заступника прокурора підтримує, наполягає на його задоволенні. Згідно клопотання, яке надійшло до господарського суду Одеської області від 27.03.2014р. представник третьої особи просить суд розглянути справу за відсутності представника третьої особи, за наявними у справі документами.

Відповідач проти позову заперечує з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та прокуратури, суд встановив:

20 жовтня 2009р. між Білгород-Дністровською міською радою (Орендодавець) та ДП "Весстар Україна" (Орендар) був укладений Договір оренди земельної ділянки, згідно якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування, на підставі пункту 1.1. рішення Білгород-Дністровської міської ради від 25.06.2009р. за № 749-V "Про затвердження проектів відведення, матеріалів, інвентаризації земельних ділянок та надання фізичним та юридичним особам, суб'єктам підприємницької діяльності в оренду земельних ділянок на території м. Білгорода-Дністровського" , в оренду терміном на сорок дев'ять років земельну ділянку під розміщення виробничо-торгівельного комплексу за адресою: м. Білгород-Дністровський, вул.. Шабська, 77, кадастровий номер земельної ділянки 5110300000:01:010:0008. Договір зареєстрований у Білгород-Дністровському районному відділі ДП "ЦДЗК", про що у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №04.09.515.00035 від 13.11.2009р.

Відповідно до п. 5 Договору нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 5 690 290 грн. 50 коп.

Згідно п. 9 Договору орендна плата вноситься Орендарем щомісяця у сумі 14 225 грн. 73 коп., на розрахунковий рахунок № 33218812700011, одержувач - Відділ Державного казначейства в Білгород-Дністровському районі, код: 23215016, банк: УДК в Одеській області м. Одеса, МФО: 828011, код платежу - 13050200.

Відповідно до п. 10 Договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Згідно п. 11 Договору орендна плата вноситься щомісячно протягом тридцяти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.

Відповідно до п. 12 Договору розмір орендної плати щорічно переглядається Орендодавцем; розмір орендної плати переглядається також у випадках: - зміни умов господарювання, передбачених договором; - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів у тому числі внаслідок інфляції; - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; - в інших випадках, передбачених законодавством України.

Рішенням Білгород-Дністровської міської ради від 17.04.2008р. №473-V "Про визначення та встановлення орендної плати за землю в місті Білгород-Дністровському" вирішено додаток №1 "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (КФ)" до рішення Білгород-Дністровської міської ради від 11.06.2004р. №669-ХХІУ "Про внесення змін до рішення міської ради від 11.07.2003 року №427-ХХІV "Про встановлення орендної плати за землю в місті Білгород-Дністровському" викласти в новій редакції. При цьому, для категорії земель за функцією використання - обслуговування торгівельного майданчика визначено коефіцієнт "5".

Рішенням Білгород-Дністровської міської ради від 31.05.2013р. №565-VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Білгород-Дністровського" введено в дію нормативно грошову оцінку земель міста Білгород-Дністровського Одеської області з 01.01.2014р.

Рішенням Білгород-Дністровської міської ради від 27.12.2013р. №731-VІ "Про внесення змін до рішення Білгород-Дністровської міської ради від 17.04.2008р. №473-V "Про визначення та встановлення орендної плати за землю в місті Білгород-Дністровському" вирішено внести зміни в додаток до рішення Білгород-Дністровської міської ради від 17.04.2008р. №473- V доповнивши перелік категорій земель за функціональним використанням пунктом 15 "інші" (які не входять до жодної зазначеної категорії) з застосуванням значення коефіцієнту подібної категорії та доповнити перелік категорій земель за функціональним використанням пунктом 16 "Змішаного використання", з застосуванням середньозваженого значення коефіцієнту. Згідно п. 2 рішення воно набирає чинності з 01.01.2014р.

Заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора зазначає, що згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.01.2014р. №01-09/223 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 62233 кв.м, що розташована за адресою: Одеська обл., м. Білгород-Дністровський, вул.. Шабська, 77, землекористувачем якої є ДП "Весстар Україна", становить 10 197 499 грн. 38 коп.

На підставі нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 24.01.2014р зроблено новий розрахунок розміру орендної плати за користування ДП "Весстар Україна" орендованою земельною ділянкою, яка склала 42 489 грн. 58 коп. на рік. При цьому, при розрахунку розміру орендної плати був застосований коефіцієнт 5% як середньозважений коефіцієнт ( для об'єкту торгівлі -7%, для виробничих об'єктів - 3%, середньозважений коефіцієнт 7+3=10 /2 =5%).

Заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської міської ради зазначає, що згідно ст.15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із істотних умов договору оренди землі. Згідно ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

За приписами ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

За таких обставин, заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора вважає, що внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди земельної ділянки у зв'язку із проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає, як вимогам чинного законодавства, так і умовам Договору оренди земельної ділянки від 20 жовтня 2009р. між Білгород-Дністровською міською радою та ДП "Весстар Україна".

Крім того, заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора зазначає, що відповідно до п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами та доповненнями) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Представник позивача в судовому засіданні повністю підтримує позов заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора . Позивач також зазначив, що ДП "Весстар Україна" відповідно до умов Договору оренди земельної ділянки від 20.10.2009р. використовує орендовану земельну ділянку під розміщення виробничо-торгівельного комплексу. На теперішній час змін до зазначеного Договору щодо мети використання земельної ділянки не вносилося. Виходячи з цього , на думку позивача, при розрахунку розміру орендної плати у даному випадку має бути застосований коефіцієнт 5% як середньозважений коефіцієнт ( для об'єкту торгівлі -7%, для виробничих об'єктів- 3%, середньозважений коефіцієнт 7+3=10 /2 =5%).

Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на те, що 06 лютого 2014р. між Білгород-Дністровською міською радою та ДП "Весстар Україна" була укладена Додаткова угода до Договору оренди земельної ділянки № 0409515000035 від 13.11.2009р., відповідно до якої розмір орендної плати за земельну ділянку площею 6,2233 га, за адресою: вул.. Шабська, 77, під розміщення виробничо-торгівельного комплексу складає: за період з 01.01.2014р. по 31.12.2014р., нормативно-грошова оцінка земельної ділянки складає: 10 197 499 грн. 38 коп., орендна плата в місяць - 25 493 грн. 75 коп., в рік - 305 924 грн. 98 коп. (використаний коефіцієнт - 3).

Крім того, відповідач зазначає, що земельна ділянка використовується для розміщення та обслуговування виробничо-складського комплексу, а не для торгівельної діяльності, що підтверджується, зокрема, наступними документами: 1) згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 31.01.2014р. основними видами діяльності ДП "Весстар Україна" є: 23.64 "Виробництво сухих будівельних сумішей"; 77.39 "Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н. в. і. у."; 49.41 "Вантажний автомобільний транспорт"; 52.24 "Транспортне оброблення вантажів"; 68.20 "Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна"; 33.12 "Ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення". Тобто, у Витягу з ЄДРПОУ позначення на торговельну діяльність відсутнє.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Відповідно до ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Відповідач зазначає, що у коефіцієнт 3 визначений сторонами при укладанні договору та фактично означає погоджене сторонами призначення земельної ділянки для "іншої комерційної діяльності", крім оптової та роздрібної торгівлі. Відповідно до усталеної практики відносин між сторонами, що має враховуватись згідно ч. 4 ст. 213 Цивільного кодексу України, протягом 5 років з моменту укладення договору сторонами підтверджене застосування коефіцієнту 3 та цільове використання, не пов'язане із торговельною діяльністю.

Розглянувши матеріали справи, суд доходить до такого висновку:

Згідно з п. 2 ст. 121 Конституції України на Прокуратуру України покладається представництво інтересів громадян або держави в суді у випадках, визначених законом. Зазначене конституційне положення знайшло своє відображення в ст. 5 Закону України "Про прокуратуру", де зазначено, що прокуратура виконує функцію представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.

Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави. Представництво інтересів громадянина або держави здійснюється прокурором також на підставі заподіяння громадянину або державі шкоди внаслідок вчинення кримінального правопорушення чи іншого суспільно небезпечного діяння, передбаченого законом про кримінальну відповідальність.

Ч.1 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, в якій визначено підстави порушення справ у господарському суді, відносить до таких підстав позовні заяви прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Відповідно до положень ч. 3 цієї статті прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Як зазначено в п. 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 р. N 3-рп/99 (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді), поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", що міститься в частині другій статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України, означає орган, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Відповідно до п. 2 резолютивної частини зазначеного Рішення Конституційного Суду України під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", зазначеним у частині другій ст. 2 Арбітражного процесуального кодексу України, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Виходячи з матеріалів справи, на думку суду, заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора правомірно звернувся до суду з даним позовом в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської міської ради .

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Як вбачається з матеріалів справи, 20 жовтня 2009р. між Білгород-Дністровською міською радою (Орендодавець) та ДП "Весстар Україна" (Орендар) був укладений Договір оренди земельної ділянки, згідно якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування, на підставі пункту 1.1. рішення Білгород-Дністровської міської ради від 25.06.2009р. за № 749-V "Про затвердження проектів відведення, матеріалів, інвентаризації земельних ділянок та надання фізичним та юридичним особам, суб'єктам підприємницької діяльності в оренду земельних ділянок на території м. Білгорода-Дністровського" в оренду терміном на строк дев'ять років земельну ділянку під розміщення виробничо-торгівельного комплексу за адресою: м. Білгород-Дністровський, вул.. Шабська, 77, кадастровий номер земельної ділянки 5110300000:01:010:0008. Договір зареєстрований у Білгород-Дністровському районному відділі ДП "ЦДЗК", про що у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №04.09.515.00035 від 13.11.2009р.

Відповідно до п. 5 Договору нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 5 690 290 грн. 50 коп.

Згідно п. 9 Договору орендна плата вноситься Орендарем щомісяця у сумі 14 225 грн. 73 коп. Відповідно до п. 10 Договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Згідно п. 11 Договору орендна плата вноситься щомісячно протягом тридцяти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.

Відповідно до п. 12 Договору розмір орендної плати щорічно переглядається Орендодавцем; розмір орендної плати переглядається також у випадках: - зміни умов господарювання, передбачених договором; - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів у тому числі внаслідок інфляції; - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; - в інших випадках, передбачених законодавством України.

Згідно ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Тобто договір - це домовленість, що свідчить про волевиявлення сторін та узгодження їхніх дій. Він є інститутом добровільного виконання зобов'язань для отримання результату, задля якого його укладено, і якого намагаються досягти сторони шляхом вчинення певних дій.

Зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст. 628 ЦК України). Отже, уклавши договір сторони за цим договором домовилися щодо його умов .

За таких обставин, між сторонами за Договором виникли правовідносини щодо користування зазначеною у Договорі земельною ділянкою, які, у першу чергу, регулюються умовами Договору, нормами земельного законодавства, а також загальними нормами матеріального права.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із істотних умов договору оренди землі. Згідно ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Відповідно до ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до вимог ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень , визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з п.п. 34, 35 ч.1 ст.26 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами , що є у власності відповідних територіальних громад. Так, рішенням Білгород-Дністровської міської ради від 31.05.2013р. №565-УІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Білгород-Дністровського" вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Білгород-Дністровського. Таким чином, нормативно грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Такої правової позиції дотримується Верховний Суд України, зокрема у постанові від 20.08.2013р. у справі №5009/3430/12.

Статтями 5, 20 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.01.2014р. №01-09/223 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 62233 кв.м, що розташована за адресою: Одеська обл., м. Білгород-Дністровський, вул.. Шабська, 77, землекористувачем якої є ДП "Весстар Україна", становить 10 197 499 грн. 38 коп. На підставі нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 24.01.2014р зроблено новий розрахунок розміру орендної плати за користування ДП "Весстар Україна" орендованою земельною ділянкою, яка склала 42 489 грн. 58 коп. щомісяця.

Колегія суддів погоджується з даним розрахунком, за яким застосовано коефіцієнт 5% як середньозважений коефіцієнт ( для об'єкту торгівлі -7%, для виробничих об'єктів - 3%, середньозважений коефіцієнт 7+3=10 /2 =5%), адже, відповідно до п.1.1, п.14, п.15 Договору цільовим призначенням земельної ділянки є саме розміщення виробничо-торгівельного комплексу. Доказів внесення до Договору змін щодо цільового використання земельної ділянки відповідачем до матеріалів справи не надано.

При цьому, слід зауважити, що нецільове використання земельної ділянки ( а саме відповідач наполягає на тому, що він використовує земельну ділянку в інших цілях (під розміщення складів) може бути підставою для примусового припинення прав на земельну ділянку відповідно до п.а) ч.1 ст.143 Земельного кодексу України.

Згідно із ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати , а орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Таким чином, суд доходить до висновку про наявність правових підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині встановлення нового розміру орендної плати з урахуванням нової нормативної грошової оцінки.

Слід також зауважити, що Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002 р. № 15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України (254к/96-ВР) стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.

Отже, надсилання орендарю пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком орендодавця, тому недотримання вимог ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє заінтересовану особу права звернутися до суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору (аналогічну правову позицію висловлено Верховним судом України у постанові від 20.11.2012р. у справі №28/5005/640/2012).

За таких обставин, позовна заява заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської міської ради є обґрунтованою, підтверджена матеріалами справи та підлягає задоволенню.

Судові витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позовну заяву заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської міської ради задовольнити повністю.

2. Внести зміни до Договору оренди землі від 20.10.2009р., укладеного між Білгород - Дністровською міською радою та Дочірнім підприємством „Весстар Україна" на земельну ділянку площею 6,2233 га, яка розташована за адресою: м. Білгород-Дністровський, вул. Шабська, 77, для розміщення виробничо-торгівельного комплексу строком на 49 років, зареєстрованого у Білгород-Дністровському районному відділі ДП "ЦДЗК", про що у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №04.09.515.00035 від 13.11.2009р.

3. Викласти п. 5 Договору оренди землі від 20.10.2009р., укладеного між Білгород - Дністровською міською радою та Дочірнім підприємством "Весстар Україна" на земельну ділянку площею 6,2233 га, яка розташована за адресою: м. Білгород-Дністровський, вул. Шабська, 77, для розміщення виробничо-торгівельного комплексу строком на 49 років, зареєстрованого у Білгород-Дністровському районному відділі ДП "ЦДЗК", про що у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №04.09.515.00035 від 13.11.2009р. , у наступній редакції: "Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки складає: 10 197 499 грн. 38 коп."

4. Викласти п. 9 Договору оренди землі від 20.10.2009р., укладеного між Білгород - Дністровською міською радою та Дочірнім підприємством "Весстар Україна" на земельну ділянку площею 6,2233 га, яка розташована за адресою: м. Білгород-Дністровський, вул. Шабська, 77, для розміщення виробничо-торгівельного комплексу строком на 49 років, зареєстрованого у Білгород-Дністровському районному відділі ДП "ЦДЗК", про що у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №04.09.515.00035 від 13.11.2009р. , у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем щомісяця у сумі 42 489 грн. 58 коп.

5. Стягнути з Дочірнього підприємства "Весстар Україна" (65098, м.Одеса, вул. Боженка, 21 б, код ЄДРПОУ 33720435) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008, одержувач ГУ ДКСУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 37607526, банк одержувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код бюджетної класифікації 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області 03499997) судовий збір у розмірі 1 218 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги , якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 13 червня 2014р.

Головуючий суддя Рога Н. В.

Суддя Д'яченко Т.Г.

Суддя Погребна К.Ф.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення12.06.2014
Оприлюднено16.06.2014
Номер документу39195420
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/584/14

Ухвала від 17.03.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мирошниченко М.А.

Постанова від 02.04.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мирошниченко М.А.

Ухвала від 05.02.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мирошниченко М.А.

Рішення від 15.01.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 05.01.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 05.01.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 22.12.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 08.12.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 21.11.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Постанова від 04.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Глос О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні