Рішення
від 10.06.2014 по справі 902/424/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

10 червня 2014 р. Справа № 902/424/14

Господарський суд Вінницької області у складі судді Матвійчука Василя Васильовича розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Прокурора Літинського району в інтересах держави

в особі Літинської районної державної адміністрації

до : Уладівська сільської ради

до: Приватного акціонерного товариства «Зернопродукт МХП»

про визнання договору недійсним та повернення землі

при секретарі судового засідання Солоненко Т.В.

за участю прокурорів Таранюк Л.Ю., Зелениці Б.В. та представників сторін :

позивача не з'явився;

І відповідача: Крот М.П. сільський голова (рішення № 448 від 06.06.2014 року);

ІІ відповідача: Рогатюк Н.В. за довіреністю № 19. від 25.04.2014 року.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Літинського району Вінницької області звернувся до господарського суду Вінницької області з позовом в інтересах Літинської районної державної адміністрації до Уладівської сільської ради та приватного акціонерного товариства «Зернопродукт МХП» з позовними вимогами наступного змісту:

- визнати недійсним договір на управління спадщиною, укладений 22 лютого 2013 року між Уладівською сільською радою та приватним акціонерним товариством «Зернопродукт МХП» в частині передачі приватному акціонерному товариству «Зернопродукт МХП» в управління земельних ділянок за номерами згідно схеми поділу ділянок при паюванні які знаходяться на землях Уладівської сільської ради за межами с. Уладівка

- № 436, 437, 439, 433, 443, 432, 446 на полі № 36;

- № 540, 538, 509, 518, 523, 508, 551, 537, 533, 528 на полі № 37;

- № 476, 473, 455, 457, 471, 465, 474, 469, 458, 491 на полі № 38;

- № 868, 881, 864, 855, 872, 893, 856, 888, 889, 886, 878, 874 на полі № 41;

- № 803, 777, 783, 805 на полі № 43;

- № 413 а на полі № 57;

- № 413 б на полі № 58;

- зобов'язати приватне акціонерне товариство «Зернопродукт МХП» повернути Літинській районній державній адміністрації Літинського району 45 земельних ділянок загальною площею 57,835 га за номерами 455, 465, 413-а, 413-б, 878, 893, 443, 540, 889, 509, 874, 830, 471, 431, 436, 537, 474, 533, 473, 476, 777, 868, 508, 538, 433, 855, 864, 888, 872, 528, 458, 805, 469, 491, 803, 783, 446, 518, 551, 457, 437, 886, 439, 523, 881;

- скасувати рішення від 28 грудня 2012 року 19 сесії 6 скликання прийнятого Уладівською сільською радою № 269 «Про продовження договору на управління спадщиною та внесення змін в рішення № 152 12 сесії 6 скликання від 29.12.2011 року» та рішення Уладівської сільської ради № 152 12 сесії 6 скликання від 29.12.2011 року в частині прийняття рішення про передачу в оренду з метою утримання земельних ділянок 455, 465, 413-а, 413-б, 878, 893, 443, 540, 889, 509, 874, 830, 471, 431, 436, 537, 474, 533, 473, 476, 777, 868, 508, 538, 433, 855, 864, 888, 872, 528, 458, 805, 469, 491, 803, 783, 446, 518, 551, 457, 437, 886, 439, 523, 881.

Позовні вимоги мотивовані тим, що перевіркою встановлено, що 28.12.2012 року 19 сесією 6 скликання Уладівської сільської ради прийнято рішення № 269 «Про продовження договору на управління спадщиною та внесення змін в рішення № 152 12 сесії 6 скликання від 29.12.2011 року» яким внесено зміни до рішення № 152 12 сесії 6 скликання від 29.12.2011 року про надання ПрАТ «Зернопродукт МХП» земельних часток паїв для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 184,9307 га на території Уладівської сільської ради за межами населених пунктів. Згідно рішення № 269 від 28.12.2012 року Уладівською сільською радою передано ПрАТ «Зернопродукт МХП» 260,8664 га земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Уладівської сільської ради (земельних ділянок власники яких померли, а родичі не переоформили спадщину до відповідного переоформлення) з метою утримання (догляду). На підставі даного рішення 22.02.2013 року між Уладівською сільською радою та ПрАТ «Зернопродукт МХП» укладено договір на управління спадщиною. Даний договір не відповідає вимогам закону у повному обсязі, а саме в частині передачі Уладівською сільською радою ПрАТ «Зернопродукт МХП» земельних ділянок померлих громадян, які у встановленому законом порядку право власності на земельні ділянки не оформили, а лише отримали сертифікати на право на земельну частку (пай). Відповідно до додатку до договору управління спадщиною - опису майна на управління спадщиною, земельні ділянки, які отримали громадяни: ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_46 незаконно передані управителю, як неоформлена спадщина. За інформацією відділу Держземагенства у Літинському районі вказані громадяни сертифікати на право власності на землю не отримали, відповідно право власності у встановленому законом порядку не оформили, не виготовили та не оформили державних актів на право власності на земельні ділянки, а їх спадкоємці у встановленому законом порядку спадщину не отримали.

Крім того прокурор зазначає, що укладаючи спірний договір Уладівська сільська рада вийшла за межі своїх повноважень, оскільки вказані земельні ділянки знаходиться за межами населеного пункту, і в силу ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок власниками земельних часток (паїв) та п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України перебувають у віданні Літинської районної державної адміністрації.

Ухвалою суду від 09.04.2014 року за вказаним позовом порушено провадження у справі № 902/424/14 та призначено до розгляду.

Розгляд справи відкладався двічі, ухвалами від 29.04.2014 року та від 27.05.2014 року з метою виконання сторонами вимог суду в частині надання доказів в повному обсязі та надання додаткових доказів.

Уладівська сільська рада в поясненнях № 81/04-04 від 23.04.2014 року зазначає, станом на 02.01.2014 року земельну ділянки за померлими згідно поділу ділянок при паюванні, які знаходяться на землях Уладівської сільської ради за межами с. Уладівка №№ 436, 437, 439, 433, 443, 432, 446 на полі № 36; №№ 540, 538, 509, 518, 523, 508, 551, 537, 533, 528 на полі № № 37; №№ 476, 473, 455, 457, 471, 465, 474, 469, 458, 491 на полі № 38; №№ 868, 881, 864, 855, 872, 893, 856, 888, 889, 886, 878, 874 на полі № 41; №№ 803, 777, 783, 805 на полі № 43; № 413 на полі № 57; № 413 б на полі № 58 загальною площею 57,875 га в належному стані повернуті Уладівській сільській раді. На земельні ділянки № 431 та № 856 спадкоємці отримали сертифікати на земельні частки (паї) у Літинському відділі Держземагенства для оформлення спадщини.

06.02.2014 року ПрАТ «Зернопродукт МХП» звернулося з клопотанням до сесії сільської ради про погодження надання в оренду вище зазначених земельних ділянок (паїв), крім земельних ділянок № 431 та № 856.

29 сесія 6 скликання 06.02.2014 року прийняла рішення № 424 про погодження надання в оренду ПрАТ «Зернопродукт МХП» даних земельних ділянок та рекомендувала для укладення договору оренди звернутися до Літинської районної державної адміністрації.

Приватне акціонерне товариство «Зернопродукт МХП» в запереченнях на позовну заяву вказує, що прокурором помилково визначено порушення інтересів держави в особі Літинської районної державної адміністрації у зв'язку з відсутністю у неї повноважень на розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення.

Відносно позовних вимог зазначає, що оскільки відповідно до розпорядження Літинської РДА від 26.10.2007 року № 451 спірні земельні ділянки виділені в натурі, вони не є не витребуваними, тому до них не можуть бути застосовані положення ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)».

Також вказує, що рішення Уладівської сільської ради, які просить скасувати прокурор, не є нормативними актами, оскільки застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дую, тому не можуть бути змінені після їх виконання. При цьому останній посилається на Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 року № 7-рп/2009.

З метою з'ясування правового статусу земель Уладівської сільської ради за межами с. Уладівка ухвалою суду від 29.04.2014 року викликано в судове засідання представника Головного управління Держземагенства у Вінницькій області .

10.06.2014 року до суду надійшли письмові пояснення представника Головного управління Держземагенства у Вінницькій області зі змісту яких випливає, що розпорядниками не витребуваних земельних часток (паїв) відповідно до чинного законодавства є сільські, селищні, міські ради чи районні адміністрації. Головне управління не може бути розпорядником даних земель.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників процесу, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Розпорядженням Літинської районної державної адміністрації № 341 від 26.10.2007 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні частки (паї) на території Уладівської сільської ради» вирішено:

- затвердити протокол розподілу земельних ділянок між власниками сертифікатів на право земельних часток (паїв) на території Уладівської сільської ради;

- затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні частки (паї) власникам сертифікатів на території Уладівської сільської ради;

- передати у власність земельні ділянки, в розмірі земельної частки (паю), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та видати державні акти на право власності на земельні ділянки громадянам, згідно з додатком 1;

- видати державні акти на право власності на землю спадкоємцям померлих власників сертифікатів на право на земельну частку (пай) після оформлення спадщини відповідно до чинного законодавства України, згідно з додатком 2;

- власникам земельних часток (паїв) державні акти на право власності на земельні ділянки зареєструвати в установленому законом порядку.

Рішенням 12 сесії 6 скликання Уладівської сільської ради від 29.12.2011 року № 152 «Про надання в оренду ПрАТ «Зернопродукт МХП» земельних часток (паїв), які не переоформлені спадкоємцями для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» вирішено надати в оренду ПрАТ «Зернопродукт МХП» 117 земельних часток (паїв), які не переоформлені спадкоємцями для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 184,9307 га за межами населених пунктів на території Уладівської сільської ради, терміном на 11 місяців.

Рішенням 19 сесії 6 скликання Уладівської сільської ради від 28.12.2012 року № 269 «Про продовження договору на управління спадщиною та внесення змін в рішення № 152 12 сесії 6 скликання від 29.12.2011 року» вирішено:

- внести зміни в рішення № 152 від 29.12.2011 року надати в оренду ПрАТ «Зернопродукт МХП» , 188,66 земельних часток (паїв), які не переоформлені спадкоємцями для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 260,8664 га за межами населених пунктів на території Уладівської сільської ради, терміном 11 місяців;

- заключити з ПрАТ «Зернопродукт МХП» договір оренди 188,66 земельних часток (паїв), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з метою утримання (догляду) та збереження частини спадкового майна, що залишились після смерті громадян.

22 лютого 2013 року між Уладівською сільською радою в особі сільського голови Грогуля М.І., який діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування», рішення 12 сесії 6 скликання Уладівської сільської ради від 29.12.2011 року (Установник управління) та приватним акціонерним товариством «Зернопродукт МХП» в особі директора Кучера М.І. (Управитель), на підставі статті 1285 Цивільного кодексу України, з метою утримання (догляду) та збереження частини спадкового майна, що залишилось після смерті громадян згідно акту опису, що додається, укладено договір на управління спадщиною, відповідно до якого Установник управління передає, а Управитель приймає в управління майно, яке потребує утримання (догляду) згідно акту його опису, що додається, та є невід'ємною частиною цього договору (п. 1 договору).

Управитель зобов'язаний здійснювати управління зазначеним майном в інтересах спадкоємців померлих громадян згідно акту опису що додається (п. 2 договору).

Передача майна в управління не тягне за собою переходу права власності на нього до Управителя (п. 3 договору).

Управитель вправі вчиняти стосовно майна юридичні та фактичні дії, що не протирічать вимогам чинного законодавства, в тому числі дії по утриманню, догляду майна, зазначаючи при цьому, що він діє як Управитель. У разі відсутності цієї вказівки Управитель є зобов'язаним перед третіми особами особисто і несе перед ними відповідальність тільки належним йому майном (п. 4 договору).

Строк дії цього договору з 02 січня 2013 року до дня оформлення спадщини спадкоємцями померлих громадян (п. 7 договору).

Додатком до договору на управління спадщиною від 22.02.2013 року є опис майна (земельних ділянок), в якому зазначені прізвища, ім'я по батькові померлих осіб, площі, номери за схемою поділу ділянок при паюванні та нормативно грошова оцінка.

Відповідно до цього опису, в управління ПрАТ «Зернопродукт МХП» передано 188,66 земельних часток (паїв), загальною площею 260,8664 га.

За твердженням прокурора, даний договір суперечить чинному законодавству в частині передачі земельних ділянок при паюванні за номерами 455, 465, 413-а, 413-б, 878, 893, 443, 540, 889, 509, 874, 830, 471, 431, 436, 537, 474, 533, 473, 476, 777, 868, 508, 538, 433, 855, 864, 888, 872, 528, 458, 805, 469, 491, 803, 783, 446, 518, 551, 457, 437, 886, 439, 523, 881479, 482, 494, 515, 517 загальною площею 57,835 га.

При розгляді справи 10.06.2014 року представники відповідачів не заперечували невідповідність спірного договору, в частині передачі в управління земельних ділянок за номерами 455, 465, 413-а, 413-б, 878, 893, 443, 540, 889, 509, 874, 830, 471, 431, 436, 537, 474, 533, 473, 476, 777, 868, 508, 538, 433, 855, 864, 888, 872, 528, 458, 805, 469, 491, 803, 783, 446, 518, 551, 457, 437, 886, 439, 523, 881479, 482, 494, 515, 517 чинному законодавству.

При цьому суд зважає на положення ч. 1 ст. 35 ГПК України, яка встановлює, що обставини, які визнаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі, можуть не доказуватися перед судом, якщо в суду не виникає сумніву щодо достовірності цих обставин та добровільності їх визнання.

Беручи до уваги встановлені обставини, суд зважає на таке.

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на момент укладення спірного договору), право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

До внесення змін до названої норми кодексу Законом України від 05.03.2009 № 1066-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що посвідчують право на земельну ділянку, а також порядку поділу та об'єднання земельних ділянок», статтею 125 Земельного кодексу було передбачено, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.

Частиною першою ст. 126 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на момент укладення спірного договору), визначено, що право власності на земельну ділянку оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на момент укладення спірного договору), суб'єктами права власності на землю зокрема є громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності.

У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності (ч. 2 ст. 83 ЗК України ).

У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності (ч. 1 ст. 84 ЗК України ).

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Як вбачається з матеріалів справи, на земельні ділянки за номерами згідно схеми поділу ділянок при паюванні 455, 465, 413-а, 413-б, 878, 893, 443, 540, 889, 509, 874, 830, 471, 431, 436, 537, 474, 533, 473, 476, 777, 868, 508, 538, 433, 855, 864, 888, 872, 528, 458, 805, 469, 491, 803, 783, 446, 518, 551, 457, 437, 886, 439, 523, 881479, 482, 494, 515, 517 , відповідно до ст. 125 Земельного кодексу (у редакції, що діяла до набрання чинності Законом України від 05.03.2009 № 1066-VI) не виникло право приватної власності, оскільки сертифікати на право власності на землю:

- серії ВН № 0366791 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_7;

- серії ВН № 0366656 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_31;

- серії ВН № 0366748 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_43;

- серії ВН № 0366664 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_29;

- серії ВН № 0366684 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_10;

- серії ВН № 0366612 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_5;

- серії ВН № 0366808 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_19;

- серії ВН № 0366935 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_34;

- серії ВН № 0366831 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_17;

- серії ВН № 0366821 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_18;

- серії ВН № 0366920 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_50;

- серії ВН № 0366830 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_22;

- серії ВН № 0366418 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_51;

- серії ВН № 0366971 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_40;

- серії ВН № 0366297 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_44;

- серії ВН № 0366548 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_32;

- серії ВН № 0366718 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_4;

- серії ВН № 0366139 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_24;

- серії ВН № 0366317 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_30;

- серії ВН № 0366402 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_27;

- серії ВН № 0366267 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_54;

- серії ВН № 0366838 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_25;

- серії ВН № 0366212 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_26;

- серії ВН № 0366298 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_42;

- серії ВН № 0366229 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_38;

- серії ВН № 0366528 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_45;

- серії ВН № 0366378 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_39;

- серії ВН № 0366913 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_36;

- серії ВН № 0366755 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_14;

- серії ВН № 0366344 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_28;

- серії ВН № 0366537 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_41;

- серії ВН № 0366526 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_46;

- серії ВН № 0366291 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_3;

- серії ВН № 0366436 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_11;

- серії ВН № 0366210 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_16;

- серії ВН № 0366816 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_21;

- серії ВН № 0366469 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_23;

- серії ВН № 0366767 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_9;

- серії ВН № 0366823 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_20;

- серії ВН № 0366501 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_6;

- серії ВН № 0366575 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_12;

- серії ВН № 0366641 площею 1,58 за (умовні гектари) ОСОБА_35 не отримували, оскільки вказані сертифікати, за інформацією відділу Держземагенства у Літинському районі, знаходиться у відділі Держземагенства.

За таких обставин, право власності у встановленому законом порядку на виділені земельні ділянки під зазначеними номерами визначені вище громадяни не оформили, не виготовили та не отримали державних актів на право власності на земельні ділянки.

Відповідно до інформації № 906/01-16 від 05.06.2014 року Літинської державної нотаріальної контори відсутні спадкові справи після смерті вказаних громадян.

Отже, виходячи з положень ст. 125 Земельного кодексу України, право приватної власності на вказані земельні ділянки не виникло, у громадян виникло право власності лише на земельний пай в умовних кадастрових гектарах. Таким чином, спадщина на конкретні земельні ділянки після смерті громадян не відкрита, а відтак вони не можуть бути об'єктом договору на управління спадковим майном, що є предметом спору, а відносяться до невитребуваних земельних ділянок.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Згідно довідки Уладівської сільської ради від 28.01.2013 року № 15/02-21 земельні ділянки:

- за №№ 436, 437, 439, 433, 443, 431, 446 на полі № 36;

- за №№ 540, 538, 509, 518, 523, 508, 551, 537, 533, 528 на полі № 37;

- за №№ 476, 473, 455, 547, 471, 465, 474, 469, 458, 491 на полі № 38;

- за №№ 868, 881, 864, 855, 872, 893, 856, 888, 889, 886, 878, 874 на полі № 41;

- за №№ 803, 777, 783, 805 на полі № 43;

- за № 413 а на полі № 57;

- за № 413 б на полі № 58, знаходяться на території земель Уладівської сільської ради, за межами населених пунктів, а тому, виходячи зі змісту ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» та відповідно до ст. п. 12 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, перебуває у віданні Літинської районної державної адміністрації Вінницької області.

Отже Уладівська сільська рада укладаючи з відповідачем спірний договір на управління спадщиною не мала права розпоряджатися цими земельними ділянками на свій розсуд. Крім того, спадщина стосовно цих земельних ділянок не відкрита, а тому договір на управління спадщиною від 22.02.2013 року не відповідає законодавству в частині передачі приватному акціонерному товариству «Зернопродукт МХП» в управління земельних ділянок за номерами згідно схеми поділу ділянок при паюванні 479, 482, 494, 515, 517.

Відповідно до ст. 1285 Цивільного кодексу України, якщо у складі спадщини є майно, яке потребує утримання, догляду, вчинення інших фактичних чи юридичних дій для підтримання його в належному стані, нотаріус, а в населених пунктах, де немає нотаріуса, - відповідний орган місцевого самоврядування, в разі відсутності спадкоємців або виконавця заповіту укладають договір на управлянні спадщиною з іншою особою. Особа, яка управляє спадщиною, має право на вчинення будь-яких необхідних дій, спрямованих на збереження спадщини до з'явлення спадкоємців або до прийняття спадщини. Особа, яка управляє спадщиною, має право на плату за виконання своїх повноважень.

Згідно з ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу (ч.1 ст. 215 ЦК України).

Відповідно до ст. 217 Цивільного кодексу України, недійсність окремої частини правочину не має наслідком недійсності інших його частин і правочину в цілому, якщо можна припустити, що правочин був би вчинений і без включення до нього недійсної частини.

З урахуванням наведеного, оспорюваний договір на управління спадщиною від 04.04.2012 року укладений між Пеньківською сільською радою та фермерським господарством «Коберник» слід визнати недійсним в частині передачі фермерському господарству «Коберник» в управління земельних ділянок за номерами згідно схеми поділу ділянок при паюванні 455, 465, 413-а, 413-б, 878, 893, 443, 540, 889, 509, 874, 830, 471, 431, 436, 537, 474, 533, 473, 476, 777, 868, 508, 538, 433, 855, 864, 888, 872, 528, 458, 805, 469, 491, 803, 783, 446, 518, 551, 457, 437, 886, 439, 523, 881479, 482, 494, 515, 517.

Виходячи зі змісту ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» та відповідно до ст. п. 12 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, земельні ділянки за номерами згідно схеми поділу ділянок при паюванні 455, 465, 413-а, 413-б, 878, 893, 443, 540, 889, 509, 874, 830, 471, 431, 436, 537, 474, 533, 473, 476, 777, 868, 508, 538, 433, 855, 864, 888, 872, 528, 458, 805, 469, 491, 803, 783, 446, 518, 551, 457, 437, 886, 439, 523, 881479, 482, 494, 515, 517 перебувають у віданні Літинської районної державної адміністрації Вінницької області, а відтак останні підлягають поверненню саме Літинській районній державній адміністрації.

Щодо вимоги прокурора про скасування рішення від 28 грудня 2012 року 19 сесії 6 скликання прийнятого Уладівською сільською радою № 269 «Про продовження договору на управління спадщиною та внесення змін в рішення № 152 12 сесії 6 скликання від 29.12.2011 року» та рішення Уладівської сільської ради № 152 12 сесії 6 скликання від 29.12.2011 року в частині прийняття рішення про передачу в оренду з метою утримання земельних ділянок 455, 465, 413-а, 413-б, 878, 893, 443, 540, 889, 509, 874, 830, 471, 431, 436, 537, 474, 533, 473, 476, 777, 868, 508, 538, 433, 855, 864, 888, 872, 528, 458, 805, 469, 491, 803, 783, 446, 518, 551, 457, 437, 886, 439, 523, 881 суд зазначає наступне.

У відповідності до п. 1 роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів» від 26.01.2000 р. № 02-5/35 акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.

При цьому, у пункті 2 зазначеного роз'яснення вказано, що підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

В силу положень ст. 16 Цивільного кодексу України та ст. 20 Господарського кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Суд може захистити цивільне право або інтерес способом, що встановлений договором або законом.

В той же час, відповідно до ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Статтею 4-3 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Господарський суд створює сторонам та іншим особам, які беруть участь у справі, необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Таким чином, приймаючи до уваги, що за приписами ст.ст. 4-3, 33, 43 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності, суть якого полягає у обґрунтуванні сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі, своїх вимог і заперечень поданими суду доказами, які господарський суд оцінює за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, суд дійшов висновку, що рішення Уладівської сільської ради № 269 від 28.12.2012 року та № 152 від 29.12.2011 року суперечить положенням чинного законодавства України, а відтак - є незаконним, у зв'язку з чим суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог прокурора в частині скасування останніх.

Посилання ПрАТ «Зернопродукт МХП» на Рішення Конституційного суду України від 16.04.2009 року № 7-рп/2009 судом не беруться до уваги, оскільки дане Рішення стосується права органу місцевого самоврядування скасовувати свої раніше прийняті рішення та вносити до них зміни.

З урахуванням встановлених обставин, в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову з розподілом судових витрат за правилами ст. 49 ГПК України.

Керуючись ст.ст.4 3 , 32, 33, 34, 35, 43, 49, 82, 83, 84, 85, 115 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним договір на управління спадщиною, укладений 22 лютого 2013 року між Уладівською сільською радою та приватним акціонерним товариством «Зернопродукт МХП» в частині передачі приватному акціонерному товариству «Зернопродукт МХП» в управління земельних ділянок за номерами згідно схеми поділу ділянок при паюванні які знаходяться на землях Уладівської сільської ради за межами с. Уладівка:

- № 436, 437, 439, 433, 443, 432, 446 на полі № 36;

- № 540, 538, 509, 518, 523, 508, 551, 537, 533, 528 на полі № 37;

- № 476, 473, 455, 457, 471, 465, 474, 469, 458, 491 на полі № 38;

- № 868, 881, 864, 855, 872, 893, 856, 888, 889, 886, 878, 874 на полі № 41;

- № 803, 777, 783, 805 на полі № 43;

- № 413 а на полі № 57;

- № 413 б на полі № 58.

3. Зобов'язати приватне акціонерне товариство «Зернопродукт МХП» (Київська область, Миронівський район, м. Миронівна, вул.. Елеваторна, 1, код ЄДРПОУ 32547211) повернути Літинській районній державній адміністрації Літинського району ( вул. Леніна, 7, смт. Літин, Вінницька область, 22300, код ЄДРПОУ 03084718) 45 земельних ділянок загальною площею 57,835 га за номерами 455, 465, 413-а, 413-б, 878, 893, 443, 540, 889, 509, 874, 830, 471, 431, 436, 537, 474, 533, 473, 476, 777, 868, 508, 538, 433, 855, 864, 888, 872, 528, 458, 805, 469, 491, 803, 783, 446, 518, 551, 457, 437, 886, 439, 523, 881.

4. Скасувати рішення від 28 грудня 2012 року 19 сесії 6 скликання прийнятого Уладівською сільською радою № 269 «Про продовження договору на управління спадщиною та внесення змін в рішення № 152 12 сесії 6 скликання від 29.12.2011 року» та рішення Уладівської сільської ради № 152 12 сесії 6 скликання від 29.12.2011 року в частині прийняття рішення про передачу в оренду з метою утримання земельних ділянок 455, 465, 413-а, 413-б, 878, 893, 443, 540, 889, 509, 874, 830, 471, 431, 436, 537, 474, 533, 473, 476, 777, 868, 508, 538, 433, 855, 864, 888, 872, 528, 458, 805, 469, 491, 803, 783, 446, 518, 551, 457, 437, 886, 439, 523, 881.

5. Стягнути з Уладівської сільської ради (вул. Леніна, 3, с. Уладівка, Літинський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04326508) до державного бюджету 1218 (одну тисячу двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. судового збору.

6. Стягнути з приватного акціонерного товариства «Зернопродукт МХП» (Київська область, Миронівський район, м. Миронівна, вул. Елеваторна, 1, код ЄДРПОУ 32547211) до державного бюджету 1218 (одну тисячу двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. судового збору.

7. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

8. Копію рішення направити позивачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення.

Повне рішення складено 16 червня 2014 р.

Суддя Матвійчук В.В.

віддрук. прим.

1 - до справи

2 - позивачу (22300, Вінницька область, смт. Літин, вул. Леніна, 7)

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення10.06.2014
Оприлюднено17.06.2014
Номер документу39206085
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/424/14

Ухвала від 27.05.2014

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 29.04.2014

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 27.08.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Саврій В.А.

Ухвала від 27.08.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Саврій В.А.

Постанова від 17.09.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Саврій В.А.

Ухвала від 10.07.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Саврій В.А.

Рішення від 10.06.2014

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні