cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 червня 2014 року Справа № 910/17536/13
Вищий господарський суд України у складі: суддя Селіваненко В.П. - головуючий (доповідач), судді Бенедисюк І.М. і Харченко В.М.
розглянув касаційну скаргу благодійної організації "Благодійний фонд сприяння розвитку дитячого та юнацького баскетболу "Юніс", м. Київ (далі -Організація),
на рішення господарського суду міста Києва від 12.11.2013 та
постанову Київського апеляційного господарського суду від 19.03.2014
зі справи № 910/17536/13
за позовом управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації, м. Київ (далі - Управління),
до Організації
про виселення з нежитлового приміщення,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Департамент комунальної власності міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), м. Київ (далі - Департамент).
Судове засідання проведено за участю:
представників позивача - Іваніної Н.В., Шуман С.І.,
представника відповідача - не з'яв.,
представника третьої особи - не з'яв.,
прокурора - Красножон О.М.
За результатами розгляду касаційної скарги Вищий господарський суд України
ВСТАНОВИВ:
Позов було подано про виселення відповідача з нежитлового приміщення загальною площею 544, 60 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Бучми, 5-А (далі - нежитлове приміщення).
Рішенням господарського суду міста Києва від 12.11.2013 (суддя Ярмак О.М.), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 19.03.2014 (колегія суддів у складі: Самсін Р.І.- головуючий, Гончаров С.А., Зубець Л.П.): позов задоволено; Організацію виселено з нежитлового приміщення та з неї стягнуто на користь Управління 1147 грн. судового збору.
У касаційній скарзі до Вищого господарського суду України Організація просить скасувати оскаржувані рішення і постанову попередніх судових інстанцій з даної справи та передати останню на новий розгляд до місцевого господарського суду. Скаргу з посиланням на статті 203, 317, 319, 327 Цивільного кодексу України, статті 32, 62, 107, 109, 111 9 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) мотивовано неповним встановленням господарськими судами всіх обставин справи, які мають значення для її розгляду, а також тим, що відповідний спір вже вирішувався господарським судом в іншій справі № 2/13.
У відзиві на касаційну скаргу Управління заперечує проти доводів скаржника з викладених у ньому мотивів та просить скаргу залишити без задоволення.
Учасники судового процесу відповідно до статті 111 4 ГПК України належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.
Перевіривши на підставі встановлених попередніми судовими інстанціями фактичних обставин справи правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, Вищий господарський суд України дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.
Судові інстанції у розгляді справи виходили з таких обставин та висновків.
Рішенням Київської міської ради від 09.09.2010 № 7/4819 "Про питання організації управління районами в місті Києві" припинено з 31.10.2010 шляхом ліквідації районні в місті Києві ради та їх виконавчі органи, в тому числі Дніпровську районну у місті Києві державну адміністрацію.
Розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 30.09.2010 № 787 "Про організаційно-правові заходи, пов'язані з виконанням рішення Київської міської ради від 09.09.2010 № 7/4819 "Про питання організації управління районами в місті Києві" утворена Дніпровська районна в місті Києві державна адміністрація (далі - Дніпровська РДА).
Розпорядженням Дніпровської РДА від 09.12.2010 № 639 "Про ліквідацію управління освіти Дніпровської районної у м. Києві державної адміністрації" припинено шляхом ліквідації управління освіти Дніпровської районної у м. Києві державної адміністрації (код ЄДРПОУ 26063920).
Згідно з рішенням Київської міської ради від 28.10.2010 № 183/4995 "Про окремі питання організації управління районами в м. Києві" вирішено віднести до сфери управління районних у місті Києві державних адміністрацій, утворених відповідно до пункту 1 згаданого розпорядження від 30.09.2010 № 787, майно підприємств, організацій та установ, які належать до комунальної власності відповідних територіальних громад районів у місті Києві та забезпечують життєдіяльність відповідної адміністративно-територіальної одиниці у сферах житлово-комунального господарства, освіти і науки, культури, фізичної культури і спорту, охорони здоров'я.
Розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради від 10.12.2010 № 1112 "Про питання організації управління районами в місті Києві" затверджено перелік підприємств, організацій і установ, майно яких передано до сфери управління Дніпровської РДА. Відповідно до пункту 118 додатку № 14 до зазначеного розпорядження дошкільний навчальний заклад № 522 (ДНЗ № 522), що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Бучми, 5-А, віднесено до сфери управління Дніпровської РДА.
Розпорядженням Дніпровської РДА від 20.10.2010 № 46-к "Про утворення управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації" створено Управління (код ЄДРПОУ 37397216), яке зареєстроване 04.01.2011.
Відповідно до Положення про Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Дніпровської РДА від 04.01.2011 № 9:
- Управління є структурним підрозділом Дніпровської РДА, що утворюється розпорядженням голови Дніпровської РДА, є підзвітним та підконтрольним голові Дніпровської РДА і Головному управлінню освіти і науки Київської міської державної адміністрації (пункт 1.1);
- одним з головних завдань Управління є забезпечення реалізації державної політики в галузі освіти на території Дніпровського району міста Києва (пункт 2.1).
Розпорядженням Дніпровської РДА від 27.10.2011 № 449 "Про закріплення майна, переданого до сфери управління Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації" майно - ДНЗ № 522 загальною площею 1834 кв.м. було закріплено на праві господарського відання за Управлінням (пункт 113 додатку № 1 до розпорядження).
Згідно з довідкою Управління від 09.09.2013 № 1-35/1748, ДНЗ № 522, розташований на вул. Амвросія Бучми, 5-А, знаходиться на балансі Управління; балансова вартість станом на 27.08.2013 становить 4 731 430 грн.
Комісією у складі представників балансоутримувача - Управління були проведені обстеження і контрольний обмір приміщення ДНЗ № 522, за результатами яких складено акта обстеження від 04.07.2013, від 25.07.2013, від 25.07.2013. Згідно з цими актами нежитлове приміщення площею 544,60 кв.м займає Організація, якій це приміщення було надано в користування на підставі договору оренди від 16.07.1998 № 6. Організація використовує дане приміщення таким чином: частину - під розміщення офісу, частину - під салон татуажу, пірсінгу та для складування меблів. Представник Організації дозвільних документів на користування нежитловим приміщенням не надав.
Згаданий договір було укладено районним відділом освіти Харківської районної у місті Києві адміністрації (як орендодавцем), правонаступником якого є Управління (код ЄДРПОУ 26063920), і Організацією (як орендарем) відповідно до розпорядження Харківської районної державної адміністрації м. Києва від 29.07.1998 № 492; за цим договором орендодавець передав, а орендар прийняв в орендне користування нежитлове приміщення загальною площею 544,6 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Бучми, 5-А, про що сторонами складено акт приймання та передачі від 16.07.1998.
Рішенням господарського суду міста Києва від 10.04.2003 у справі № 3/88 за позовом Управління до Організації договір оренди від 16.07.1998 № 6, на підставі якого Організація займала нежитлове приміщення, визнано недійсним.
12.08.2013 Управління звернулося до Організації з претензією щодо звільнення нежитлового приміщення, яку Організацією залишено без відповіді.
Організацією не подано доказів звільнення нежитлового приміщення та повернення його Управлінню.
Нежитлове приміщення (ДНЗ № 522) передано до сфери управління Дніпровської РДА, закріплено на праві господарського відання за Управлінням, ДНЗ № 522 включено до Програми відновлення непрацюючих дошкільних навчальних закладів м. Києва у період з 2012 року по 2015 рік.
Надані Організацією копії відповідей Головного управління комунальної власності м. Києва на звернення Організації про продовження терміну дії договору оренди нежитлового приміщення, звернення Організації до Дніпровської РДА щодо укладення нового довгострокового договору пільгової оренди нежитлового приміщення не є доказами наявності договірних відносин між сторонами.
Судом апеляційної інстанції додатково з'ясовано та зазначено таке.
У вирішенні спору зі згаданої справи господарського суду міста Києва № 3/88 було встановлено, що Управління (код ЄДРПОУ 26063920) не є особою, уповноваженою розпоряджатися нежитловим приміщенням, оскільки будинок № 5-А по вул. Бучми в м. Києві віднесено до комунальної власності територіальної громади міста Києва, а не комунальної власності Дніпровського району.
Що ж до посилання Організації на рішення господарського суду міста Києва у справі № 2/13, то позивач у згаданій справі, Управління освіти Дніпровської РДА (код ЄДРПОУ 37397216), є іншою юридичною особою, з іншим підпорядкуванням, а питання щодо повноважень з розпорядження нежитловим приміщенням вирішені шляхом прийняття відповідних нормативно-правових актів (згаданих раніше рішень і розпоряджень Київської міської ради, Київської міської державної адміністрації, Дніпровської РДА) вже після розгляду судом справи № 2/13.
Рішенням Київської міської ради від 15.03.2012 № 198/7535 "Про діяльність виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)" Головне управління комунальної власності м. Києва перейменовано в Департамент.
Розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 29.12.2012 № 2383 затверджено Положення про Департамент комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), за яким Департамент, зокрема, у сфері оренди майна здійснює повноваження орендодавця майна комунальної власності територіальної громади міста Києва у порядку, встановленому Київською міською радою (пункт 5.4 названого Положення).
Згідно з порядком, встановленим Київською міською радою у Положенні про оренду майна територіальної громади міста Києва, затвердженому рішенням Київської міської ради від 22.09.2011 № 34/6250 (далі - Положення про оренду майна), головне управління райдержадміністрації щодо майна, яке відноситься до сфери їх управління, та підприємства щороку формують переліки майна, яке може бути передане в оренду, що оприлюднюються в засобах масової інформації та на офіційному веб-сайті Київської міської влади (пункт 4.3 цього Положення).
Порядок передачі майна територіальної громади міста Києва в оренду, встановлений Положенням про оренду майна, не свідчить про відсутність у позивача права вимоги щодо виселення з приміщення, яке віднесене до сфери управління Дніпровської РДА та закріплене на праві господарського відання за позивачем - Управлінням (код ЄДРПОУ 37397216). Спір у цій справі не стосується орендних відносин по зазначеному приміщенню, а Організація не позбавлена права на укладення нового договору оренди з додержанням порядку, передбаченого у Положенні про оренду майна.
Причиною спору зі справи стало питання щодо наявності або відсутності підстав для виселення відповідача з нежитлового приміщення.
Відповідно до приписів статті 136 Господарського кодексу України:
- право господарського відання є речовим правом суб'єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) (частина перша);
- щодо захисту права господарського відання застосовуються положення закону, встановлені для захисту права власності (частина третя).
Згідно із статтею 387 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Попередні судові інстанції, з'ясувавши, що спірне нежитлове приміщення, займане Організацією, належить до комунальної власності, передане до сфери управління Дніпровської РДА та закріплене на праві господарського відання за Управлінням (позивачем у цій справі), а у Організації відсутні передбачені законом підстави для зайняття даного приміщення, яке використовується нею не за призначенням та до того ж включене до чинної Програми відновлення непрацюючих дошкільних навчальних закладів міста Києва, - дійшли заснованого на наведених нормах матеріального права висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Доводи касаційної скарги даного висновку не спростовують.
Так, не знаходить підтвердження посилання скаржника на пункт 2 частини першої статті 62 ГПК України і на те, що "заявлений позов не може повторно розглядатись тим же судом і з тим же предметом спору і між тими ж сторонами". Адже господарським судом з'ясовано і скаржником не спростовано, що справа № 2/13, на рішення з якої він посилається, розглядалася за позовом іншої юридичної особи, ніж у даній справі № 910/17536/13 (тобто не між тими ж сторонами), а повноваження позивача щодо розпорядження спірним нежитловим приміщенням визначено шляхом видання відповідних нормативно-правових документів вже після розгляду господарським судом згаданої справи № 2/13.
Так само не приймається посилання скаржника на Положення про оренду майна, оскільки правовідносини сторін у даній справі взагалі не пов'язані з орендою майна, а випливають з безпідставного володіння і користування чужим майном.
Решта доводів касаційної скарги, в тому числі стосовно недоведеності позивачем своїх повноважень щодо спірного майна, пов'язана з установленням фактичних обставин справи попередніми судовими інстанціями та здійсненням ними оцінки доказів у справі. Проте згідно з частиною другою статті 111 7 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази. З огляду на даний законодавчий припис перевірка згаданих доводів перебуває поза межами перегляду справи в суді касаційної інстанції. Слід відзначити лише, що, всупереч доводам скаржника, акт приймання-передачі майна (на відсутність якого він посилається), не визначається законом як єдино можливий доказ здійснення такої передачі, а перебування чи неперебування майна на тому чи іншому балансі - як доказ відповідно наявності чи відсутності права на таке майно.
Відтак визначених процесуальним законом підстав для скасування оскаржуваних судових рішень не вбачається.
Керуючись статтями 111 7 ,111 9 , 111 11 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Рішення господарського суду міста Києва від 12.11.2013 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 19.03.2014 зі справи № 910/17536/13 залишити без змін, а касаційну скаргу благодійної організації "Благодійний фонд сприяння розвитку дитячого та юнацького баскетболу "Юніс" - без задоволення.
Суддя В. Селіваненко
Суддя І. Бенедисюк
Суддя В. Харченко
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2014 |
Оприлюднено | 19.06.2014 |
Номер документу | 39272750 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Селіваненко В.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні