cpg1251
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 червня 2014 року ( 15 год. 13 хв.)Справа № 808/1391/14 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Калашник Ю.В.,
при секретарі судового засідання Стратулат С.В.
за участю:
представника позивача - Сивоконь О.В.
представника відповідача - Корольова О.О.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Топ-Сервіс»
до: Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Запорізькій області
третя особа : Бердянська міська рада Запорізької області
про: визнання противоправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 08.01.2013 №0000010152,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Топ-Сервіс» (далі - ТОВ «Топ-Сервіс», позивач) звернулось до суду із адміністративним позовом до Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Запорізькій області (далі - Бердянська ОДПІ ГУ Міндоходів у Запорізькій області, відповідач), третя особа Бердянська міська рада Запорізької області, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 08.01.2013 №0000010152.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та надав пояснення антологічні викладеним в позові та додаткових поясненнях. Зокрема вказав, що позивач правомірно здійснював розрахунок орендної плати відповідно до умов договору оренди землі від 08.06.2007. Встановлення розміру орендної плати за користування земельними ділянками в порядку та у спосіб, встановлений нормативними актами України, є функцією тільки органів місцевого самоврядування та не можуть здійснюватися іншим способом ніж внесення змін в договір оренди земельної ділянки. Збільшення розміру орендної плати за землю за рішенням податкового органу не передбачено законодавством. Крім того, податковим органом порушено порядок призначення та проведення перевірки. Просить позов задовольнити.
Представник відповідача проти позову заперечив та надав пояснення аналогічні викладених в письмових запереченнях на позов. Зокрема зазначив, що проведеною перевіркою встановлено, що земельна ділянка використовувалась підприємством для розміщення АГЗС та АГНКС та здійснення торгівлі скрапленим та стиснутим газом, а отже платником було занижено базу оподаткування, оскільки земля використовувалась для комерційних цілей. При визначенні нормативної грошової оцінки землі позивачем повинен бути застосований коефіцієнт функціонального використання землі зі значенням 2,5, а не 0,5. Необхідність сплати орендної плати за земельну ділянку у новому розмірі виникла у позивача незалежно від внесення змін до договору оренди за ініціативою сторін договору. Відносини оподаткування не можуть регулюватись на засадах угоди між учасниками та не передбачають укладення договорів стосовно виконання податкового обов'язку. Просить у задоволенні позову відмовити.
Третя особа в судове засідання не з'явилась, проте 30.05.2014 на адресу суду надійшло клопотання, у якому просить розглянути справу без її участі.
На підставі ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України (далі-КАС України), судом у судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частину постанови.
Розглянувши подані документи, заслухавши пояснення сторін, судом установлені наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Топ-Сервіс» зареєстроване Виконавчим комітетом Бердянської міської ради 27.01.1997 за адресою: 71101, Запорізька область, м.Бердянськ, Мелітопольське шосе, буд. 87-з, ідентифікаційний код: 24518256.
Посадовими особами Бердянської ОДПІ проведено невиїзну документальну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Топ-Сервіс» з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині сплати орендної плати за землю за період з 01.01.2010 по 30.07.2012 по земельній ділянці площею 0,7845га, розташованої за адресою: м.Бердянськ, вул. Мелітопольське шосе, 87-з.
Перевірку ТОВ «Топ-Сервіс» Бердянською ОДПІ здійснено на підставі наданої платником податків податкової звітності, інших документів та наявної на час перевірки в Бердянській ОДПІ інформації.
За результатами перевірки складено Акт №603/0152/24518256 від 24.09.2012 та прийнято податкове повідомлення-рішення №0006470152 від 12.10.2012.
29 жовтня 2012 року (вих. №248) позивач звернувся до начальника ДПС Запорізької області з первинною скаргою на податкове повідомлення-рішення Бердянської ОДПІ від 12.10.2012 №0006470152 (вх.5002/10 від 31.10.2012).
Рішенням Державної податкової служби у Запорізькій області від 07.11.2012 №5432/10/10420 продовжено строк розгляду первинної скарги.
Рішенням Державної податкової служби у Запорізькій області про результати розгляду первинної скарги №6266/10/10-420 від 25.12.2012 скасовано податкове повідомлення-рішення Бердянської ОДПІ Запорізької області від 12.10.2012 №0006470152 в частині 539,97 грн. надмірно визначеної суми орендної плати за землю за період з 05.06.2010 по 31.12.2011 та в частині 101,24грн. штрафних (фінансових) санкцій, застосованих згідно з п.123.1 ст.123 Податкового кодексу України і 5 грн. штрафних (фінансових) санкцій, застосованих згідно з пунктом 7 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України за порушення податкового законодавства за період з 01.01.2011 по 30.06.2011.
У зв'язку з зазначеним Бердянською ОДПІ Запорізької області ДПС прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Р» №0000010152 від 08.01.2013, яке позивач вважає протиправним та просить його скасувати.
З матеріалів справи вбачається, що між ТОВ «Топ-Сервіс» (орендар) та Бердянською міською радою Запорізької області (орендодавець) укладено договір оренди землі від 08 червня 2007 року за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне володіння та користування земельну ділянку площею 0,7845га для будівництва АГЗС та АГНКС, яка заходиться у місті Бердянськ Запорізької області Мелітопольське шосе. Договір зареєстровано 16.10.2008 за №040826500450.
Відповідно до витягу (довідки) з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель від 31.05.2007 №480 кадастровий номер земельної ділянки: 2310400000:10:001:0014; загальна площа землі: 0,7845 га; назва земельної ділянки: для будівництва АГЗС та АГНСК; базова вартість земельної ділянки: (грн./м2): 77,71; коефіцієнт Км2: 1,44; коефіцієнт КФ: 0,5; сукупний коефіцієнт КМ3: 0,85; загальна грошова оцінка земель (грн.): 373096,59. Витяг наданий землекористувачеві для розрахунку земельного податку згідно із ч.1 ст.6, ч.1, 5, 10 ст.7, ч 1 ст. 13 Закону України «Про плату за землю» із врахуванням пільг, встановлених ст. 12 того ж Закону України та Законами України про державний бюджет України на відповідний рік, а також для визначення розміру орендної плати за землю, та втрачає чинність у разі зміни функціонального призначення або площу земельної ділянки.
З матеріалів справи вбачається, що 20 травня 2010 року Виконавчим комітетом Бердянської міської ради Запорізької області видано дозвіл №110 на розміщення на території об'єктів благоустрою будівель, споруд соціально-культурного, побутового, торговельного та іншого призначення для здійснення роздрібної торгівлі пальним (50.50.0).
Відповідно до заявок на придбання торгових патентів на провадження торгівельної діяльності за адресою: м.Бердянськ, Мелітопольське шосе, 87-з позивач придбав торгівельний патент ТПБ №448392 на період з 05.06.2010 по 31.05.2011 та ТПБ №653851 на період 10.11.2011 по 31.10.2016.
На підставі викладеного відповідач вважає, що ТОВ «Топ-Сервіс» використовувало надану в оренду земельну ділянку не за її цільовим призначенням, а відтак мало сплачувати орендну плату за землю з урахуванням коефіцієнту комерційного використання - 2,5 починаючи з 05.06.2010, водночас позивач сплачував орендну плату за землю з урахуванням вказаного коефіцієнта лише з 21.09.2012, тобто з моменту отримання нового витягу (довідки) з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель.
Вважаючи податкове повідомлення-рішення №0000010152 від 08.01.2013 незаконним та таким що підлягає скасуванню позивач звернувся до суду.
Враховуючи вищевикладене, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.
Згідно з частиною 1 статті 2 Закону України «Про плату за землю» від 03.07.1992 №2535-XIІ використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Закон України «Про плату за землю» визначає розміри та порядок плати за використання земельних ресурсів, а також відповідальність платників та контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161 оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до п.1 ст.2 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до п.2 ст.4 Закону України «Про оренду землі» орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Пунктом 2 статті 21 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України «Про плату за землю»).
Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
Закон України «Про плату за землю» визначає розміри та порядок плати за використання земельних ресурсів, а також відповідальність платників та контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку.
Відповідно до положень абзацу 5 ч.1 ст.1 Закону України «Про плату за землю» оренда - засноване на договорі строкове платне володіння, користування земельною ділянкою.
Згідно до ст. 13 Закону України «Про плату за землю» підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності - договір оренди такої земельної ділянки.
З аналізу вищевказаних норм вбачається, що розмір орендної плати за землю встановлюється сторонами відповідно до умов договору. А отже, збільшення розміру орендної плати за рішенням податкового органу не передбачено законодавством.
Згідно з п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
П.288.2 - п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України встановлено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктами оподаткування є земельна ділянка надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Статтею 274 Податкового Кодексу України встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Відповідач при донарахуванні податкових зобов'язань з орендної плати за землю виходив саме з збільшеного розміру орендної плати, не приймаючи до уваги те, що конкретний розмір орендної плати встановлений у договорі.
Відповідно до п.286.2 ст.286 Податкового кодексу України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Крім того, ст.289 Податкового кодексу України також встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Окрім того, як встанвлено із матеріалів справи
Згідно до Закону України від 11.12.2003 №1378-ІV «Про оцінку земель» (далі - Закон від 11.12.2003 №1378-ІV), нормативна грошова оцінка земельних ділянок є капіталізованим рентним доходом із земельної ділянки, що визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону від 11.12.2003 №1378-ІV грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно з ч.2 статті 12 Закону від 11.12.2003 №1378-ІV нормативно-правові акти з проведення оцінки земель, які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 Закону від 11.12.2003 №1378-ІV проводиться, зокрема, у разі визначення розміру земельного податку.
Нормами ст.18 Закону від 11.12.2003 №1378-ІV встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до положень ст.ст.20, 23 Закону від 11.12.2003 №1378-ІV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Рішення про затвердження цієї документації в силу положень статей 59, 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є нормативно-правовим актом, обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями, яким відділ Держкомзему у м. Бердянську має керуватись при видачі витягів із затвердженої цим рішенням технічної документації.
Рішенням Бердянської міської ради було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Бердянська. Відповідно до цієї документації Бердянська міська рада затвердила величини коефіцієнту функціонального використання для земель різних категорій, зокрема для земель комерційного використання встановлений розмір коефіцієнта 2,5, а для земель рекреаційного призначення, в тому числі для земель, які використовуються для експлуатації туристичного притулку, встановлено розмір цього коефіцієнту рівним 0,5.
Таким чином, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка ділянки, визначена у встановленому законодавством порядку. Цей порядок передбачає зміну грошової оцінки шляхом проведення ревізії земресурсами та затвердженням радою. Лише після цього нормативно-грошова оцінка буде іншою, і її можна буде використовувати як нову базу оподаткування.
Крім того, третя особа надіслала на адресу суду належним чином засвідчені копії документів, а саме: рішення сесії Бердянської міської ради від 27.07.2012 №48, у п.26 якого вирішено поновити договір оренди землі від 08.06.2007 із ТОВ «Топ-сервіс»; угода про внесення змін до договору оренди землі, відповідно до якої оренда плата обраховується та сплачується на підставі нової нормативної грошової оцінки за коефіцієнтом Кф 2,5; витяг (довідка) з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель від 21.09.2012 №652.
Тобто, між сторонами договору оренди землі у встановленому законом порядку внесено зміни до договору, зроблено нову грошову оцінку землі із застосуванням коефіцієнту Кф 2,5 та збільшено у порядку двосторонньої згоди орендну плату.
З урахуванням викладеного суд вважає, що податковий орган не має повноважень щодо донарахування орендної плати, оскільки у цьому випадку існують договірні відносити і всі питання щодо виконання умов договору (у тому числі і сплати орендної плати) регулюються виключно між орендодавцем та орендарем. Сторони договору оренди землі на час розгляду справи судом внесли відповідні зміни до договору, отримана нова нормативна грошова оцінка, витримано визначену законодавством процедура. Тобто, суд вважає, що винесення відповідачем податкового повідомлення-рішення про нарахування орендної плати прийняте поза межами наданих податковому органу повноважень, а тому є неправомірним та підлягає скасуванню.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (ч.3 ст.2 КАС України).
Частиною 1 ст. 11 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно із ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Ураховуючи вище викладене, суд вважає, що відповідачем не доведена правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішень, у зв'язку із чим позовні вимоги є доведеними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
Керуючись ст.ст. 2, 4, 7-12, 14, 86, 158-163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Адіністративний позов задовольнити.
2.Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Запорізькій області від 08.01.2013 №0000010152 про нарахування орендної плати з юридичних осіб у розмірі 199 097,03 грн., у тому числі за основним платежем у розмірі 167 025,43грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 32 071,60грн.
3.Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Топ-Сервіс» (код ЄДРПОУ 24518256) судовий збір у розмірі 1 827,00грн. (одна тисяча вісімсот двадцять сім грн.00 коп.). Видати виконавчий лист.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанову в повному обсязі буде виготовлено відповідно до ч.3 ст.160 КАС України.
Суддя Ю.В. Калашник
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2014 |
Оприлюднено | 23.06.2014 |
Номер документу | 39278312 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні