Ухвала
від 11.06.2014 по справі 822/332/14
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 822/332/14 Головуючий у 1-й інстанції: Петричкович А.І.

Суддя-доповідач: Загороднюк А.Г.

11 червня 2014 року

м. Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого-судді: Загороднюка А.Г.

суддів: Драчук Т. О. Полотнянка Ю.П.

за участю секретаря судового засідання: Бондаренко О.В.,

представника позивача - ОСОБА_2,

третьої особа - ОСОБА_3,

третьої особи - ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_7 на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2014 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_8 до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області, реєстраційної служби Полонського районного управління юстиції, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Сасанівська сільська рада, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_4, Центр державного земельного кадастру Хмельницька регіональна філія про визнання протиправними та скасування наказів і скасування свідоцтв про право власності та державної реєстрації права власності земельних ділянок , -

В С Т А Н О В И В :

постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2014 року позов задоволено частково: визнано протиправними і скасувати накази Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 30.09.2013 року: №ХМ/6823687000:03:011/00000586 "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність"; №ХМ/6823687000:03:011/00000587 "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність"; №ХМ/6823687000:03:011/00000588 "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність"; №ХМ/6823687000:03:011/00000589 "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність", зобов'язано реєстраційну службу Полонського районного управління юстиції скасувати державну реєстрацію земельних ділянок за кадастровими номерами: 6823687000:03:011:0056;6823687000:03:011:0057;6823687000:03:011:0058;6823687000:03:011:0059. В решті позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_7 подали апеляційну скаргу, у якій просять скасувати рішення суду І інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову.

Під час судових засідань представник позивача заперечив проти апеляційної скарги та просив залишити її без задоволення.

ОСОБА_4 (апелянт) апеляційну скаргу підтримав та просив скасувати рішення суду І інстанції.

Представник ОСОБА_5 (апелянт) також підтримав доводи апеляційної скарги та просив її задовольнити.

Представник реєстраційної служби Полонського районного управління юстиції та Сасанівської сільської ради направили заяву про розгляд справи без їх участі.

Інші учасники в судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи повідомлені вчасно та належним чином.

Відповідно до ч. 4 ст.196 КАС України неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, представника позивача, третьої особи та представника третьої особи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах апеляційної скарги у відповідності до частини 1 статті 195 КАС України, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Як встановлено судом І інстанції, наказами Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 14 серпня 2013 року №ХМ/6823687000:03:011/00000198, №ХМ/6823687000:03:011/00000197, №ХМ/6823687000:03:011/00000196, №ХМ/6823687000:03:011/00000195 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", надано дозвіл гр. ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_4 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

Наказом №ХМ/6823687000:03:011/00000586 від 30 вересня 2013 року "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність" вирішено: 1.Затвердити "Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з послідуючою передачею у власність гр. ОСОБА_7 для ведення особистого селянського господарства розташовану на території Сасанівської сільської ради Полонського району". 2.Надати у власність гр. ОСОБА_7 земельну ділянку, площею 2.0000 га (кадастровий номер 6823687000:03:011:0058) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану на території Сасанівської сільської ради Полонського району.

Згідно наказу №ХМ/6823687000:03:011/00000587 від 30 вересня 2013 року "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність" вирішено: 1.Затвердити "Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з послідуючою передачею у власність гр. ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства розташовану на території Сасанівської сільської ради Полонського району". 2.Надати у власність гр. ОСОБА_4 земельну ділянку, площею 2.0000 га (кадастровий номер 6823687000:03:011:0056) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану на території Сасанівської сільської ради Полонського району.

Наказом №ХМ/6823687000:03:011/00000588 від 30 вересня 2013 року "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність" вирішено: 1.Затвердити "Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з послідуючою передачею у власність гр. ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства розташовану на території Сасанівської сільської ради Полонського району". 2.Надати у власність гр. ОСОБА_5 земельну ділянку, площею 2.0000 га (кадастровий номер 6823687000:03:011:0059) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану на території Сасанівської сільської ради Полонського району.

Згідно наказу №ХМ/6823687000:03:011/00000589 від 30 вересня 2013 року "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність" вирішено: 1.Затвердити "Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з послідуючою передачею у власність гр. ОСОБА_6 для ведення особистого селянського господарства розташовану на території Сасанівської сільської ради Полонського району". 2.Надати у власність гр. ОСОБА_6 земельну ділянку, площею 2.0000 га (кадастровий номер 6823687000:03:011:0057) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану на території Сасанівської сільської ради Полонського району.

Як вбачається з Акту перевірки від 12 листопада 2013 року, комісією Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області встановлено: 1) відсутність проекту організації території земельних часток (паїв) на території Сасанівської сільради; 2) земельні ділянки, які надані громадянам ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_4 належать до земель, які перебували у колективній власності КСП "1 травня"; 3) не виявлено жодного документа (рішення чи розпорядження), який би підтвердив факт передачі цих земельних ділянок у державну власність після розпаювання земель колишнього КСП "1 травня" та передачі земельних ділянок у власність громадянам, які є власниками сертифікатів на право на земельну ділянку (пай); 4) ці ділянки використовуються громадою для потреб школи, дитячого садка та церкви. Комісія рекомендує клопотати перед Головою Держземагенства України щодо скасування наказів Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області про затвердження документації із землеустрою та надання земельних ділянок громадянам ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_4 ( т.1 стор. 8 - 11 справи).

Державний акт на право колективної власності на землю серії ХМ21, виданий колективному сільськогосподарському підприємству "1 Травня", який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №21. Землю передано у колективну власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, відповідно до рішення Сасанівської сільської Ради народних депутатів від 01 березня 1995 року №2 .

Відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №13090514, №13095755, №13093317, №13093317 на підставі свідоцтв про право власності від 20 листопада 2013 року ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_6 є власниками земельних ділянок за межами населених пунктів, що знаходиться за адресою: Хмельницька область, Полонський район, с/рада Сасанівська

Враховуючи лист №0-22-0.8-1509/2-14 від 07 квітня 2014 року Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області, земельні ділянки, які надані громадянам ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_4 належать до земель, що перебували у колективній власності КСП "1 травня".

Позивач вважає, що відповідачі, надаючи землі вищезазначеним особам, діяли протиправно, оскільки земля передана у колективну власність, а він є співвласником даної землі.

Суд І інстанції, задовольняючи позов частково, виходив з того, що позивач частково довів свої позовні вимоги і суб'єкти владних повноважень, також частково довели, що діяли у межах закону.

Колегія суду погоджується з таким висновком з огляду на наступні обставини.

Законом України "Про форми власності на землю" (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) в Україні запроваджено поряд з державною - колективну і приватну форми власності на землю.

Згідно ч.1 ст.7 Закону України № 2114-XII від 14 лютого 1992 року "Про колективне сільськогосподарське підприємство" (далі - Закон № 2114-XII) визначено, що об'єктами права колективної власності підприємства є земля, інші основні та оборотні засоби виробництва, грошові та майнові внески його членів, вироблена ними продукція, одержані доходи, майно, придбане на законних підставах. Об'єктами права власності підприємства є також частки у майні та прибутках міжгосподарських підприємств та об'єднань, учасником яких є підприємство. Майно у підприємстві належить на праві спільної часткової власності його членам.

В силу ч.3 ст.8 Закону № 2114-XII, право власності підприємства охороняється законом. Належне йому майно може бути передано державним, кооперативним та іншим підприємствам, організаціям і громадянам за рішенням загальних зборів членів підприємства або зборів уповноважених.

Згідно частин 1, 3 ст.10 Закону № 2114-XII, земля може належати підприємству на праві колективної власності, а також може бути надана у постійне або тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди. Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, а право тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, оформляється договором. Право підприємства на земельну ділянку або її частину може бути припинено в порядку і на підставах, встановлених Земельним кодексом України.

Пунктами 1 - 2 Указу Президента України від 08 серпня 1995 року № 720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" визначено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Паювання земель радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється після перетворення їх на колективні сільськогосподарські підприємства. Паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості). Право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю. При паюванні вартість і розміри в умовних кадастрових гектарах земельних часток (паїв) всіх членів підприємства, кооперативу, товариства є рівними.

Відповідно до Указу Президента України від 03 грудня 1999 року N 1529 "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки", передбачено реформувати протягом грудня 1999 - квітня 2000 р. р. колективні сільськогосподарські підприємства на засадах приватної власності на землю та майно шляхом: забезпечення всім членам колективних сільськогосподарських підприємств права вільного виходу з цих підприємств із земельними частками (паями) і майновими паями та створення на їх основі приватних (приватно-орендних) підприємств, селянських (фермерських) господарств, господарських товариств, сільськогосподарських товариств, господарських товариств, сільськогосподарських кооперативів, інших суб'єктів господарювання, заснованих на приватній власності.

Паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства. Право на земельну частку (пай) мають члени такого підприємства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю. У разі виходу власника земельної частки (паю) з колективного сільськогосподарського підприємства за його заявою здійснюється відведення земельної ділянки в натурі в установленому порядку і видається державний акт на право приватної власності на цю земельну ділянку. Після видачі громадянинові державного акта на право приватної власності на земельну ділянку сертифікат на право на земельну частку (пай) повертається до районної державної адміністрації. Такі положення викладені у п. 2, п. 6 Указу Президента України від 08 серпня 1995 року N 720/95.

Пунктом 1 Положення про Державний фонд документації із землеустрою, затвердженого постановою КМ України від 17 листопада 2004 року № 1553 визначено, що Державний фонд документації із землеустрою (далі - Державний фонд) формується на основі збирання, обробки, обліку матеріалів, отриманих у результаті проведення землеустрою незалежно від місця розташування земельних ділянок та форми власності на них, для використання їх органами державної влади та органами місцевого самоврядування, а також підприємствами, установами, організаціями і громадянами. Згідно пунктів 5 - 6 цього Положення, регіональний фонд створюється, формується і ведеться Рескомземом Автономної Республіки Крим, обласним, Київським та Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів Держземагентства. Регіональний фонд призначений для обліку і зберігання документації із землеустрою, проведеного на регіональному рівні, та обліку відомостей про документи місцевих фондів. Місцевий фонд створюється, формується і ведеться районним (міським) відділом (управлінням) земельних ресурсів Держземагентства. Місцевий фонд призначений для обліку та зберігання документації із землеустрою, проведеного на місцевому рівні.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай) є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Тобто сертифікат на право на земельну частку (пай), отримані громадянами, є правовстановлюючими документами при реалізації ними права вимоги на виділені земельні частки (паю) в натурі (на місцевості).

Частинами 1 - 2 ст.3 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" визначено, що підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації. Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).

Згідно ч.1 ст.8 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", документація із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) включає: проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку.

Згідно із ч. 5 ст. 116 ЗК України надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

З огляду на вищенаведені положення закону громадянин може порушувати питання про одержання ним безоплатно у власність чи в користування земельної ділянки, яка є вільною, тобто такою, що не перебуває у власності чи в користуванні іншої особи.

Враховуючи вищевикладене, Головне управління Держземагнства у Хмельницькій області повинно було знати, що спірні земельні ділянки знаходяться у колективній власності колишнього КСП "І травня".

З урахуванням положень ст. ст. 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Крім того, згідно Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯБ №374792 від 10 березня 2006 року позивач є власником земельної ділянки площею 1,55 га на території Сасанівської сільської ради.

Листом Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області №С-55/0-86/6-14 від 28 лютого 2014 року передбачено, що позивачу виданий сертифікат на право на земельну частку (пай) серії ХМ №0095003, який зареєстрований в книзі №2 від 20 січня 1997 року, розміром 2,01 га в умовних кадастрових гектарах. Під час паювання земельних ділянок колективної власності, зокрема, земельні ділянки під багаторічні насадження не були включені до розподілу на земельні частки (паї).

Враховуючи вищевикладене, членам КСП "1 травня " при розпаюванні його земель не надано частину земель, що не вилучені з колективної власності та мають багаторічні насадження. Однак, вказані землі надані апелянтам, які не є членами КСП. Таким чином накази про надання апелянтам спірних земельних ділянок є незаконними. Крім того, Головне управління Держземагенста у Хмельницькій області погоджується з незаконністю вказаних наказів. Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області прийнято наказ про застосування дисциплінарного стягнення до заступника начальника відділу Держземагенства у Полонському районі Хоменко Н.М.

Згідно ст.126 ЗК України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Колегія суду погоджується з висновком суду І інстанції, що реєстраційна служба Полонського районного управління юстиції проводить лише технічну дію щодо реєстрації на підставі документів, визначених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", та не перевіряє накази на їх відповідність законам України. Враховуючи, що державна реєстрація земельних ділянок проведена на підставі протиправних наказів, вона повинна бути скасована реєстраційною службою Полонського районного управління юстиції .

Доводи апелянтів, викладені в апеляційній скарзі є не обґрунтованими, у зв'язку з чим, колегія суддів приходить до висновку про відмову в задоволенні апеляційних скарг та залишення в силі постанови Хмельницького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2014 року.

Згідно з ч. 2 ст. 159 КАС України, законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм адміністративного процесуального права.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.198, ст.200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В :

апеляційну скаргу ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_7 залишити без задоволення, а постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2014 року - без змін.

Ухвала суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно ст. 212 КАС України.

Ухвала суду складена в повному обсязі 17 червня 2014 року .

Головуючий Загороднюк А.Г.

Судді Драчук Т. О.

Полотнянко Ю.П.

СудВінницький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.06.2014
Оприлюднено24.06.2014
Номер документу39318987
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/332/14

Ухвала від 09.02.2015

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 07.04.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 05.05.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 12.03.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 25.02.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 20.02.2015

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 27.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Логвиненко А.О.

Ухвала від 11.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 25.02.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 11.06.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні