Рішення
від 10.06.2014 по справі 921/274/14-г/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"10" червня 2014 р.Справа № 921/274/14-г/16

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Хоми С.О.

Розглянув справу

за позовом: Державного територіально-галузевого об`єднання "Південно-Західна залізниця", вул. Лисенка, 6, м.Київ-30.

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Кнауф Гіпс Скала", вул. Рудківська, 5, м.Борщів, Тернопільська область.

За участю представників сторін:

позивача: Майданік В.В. - юрисконсульт відділу актово-претензійної роботи галузевої служби комерційної роботи та маркетингу, довіреність №1349-НЮ від 01.04.2014 р.

Після оголошеної перерви о 17 год 30 хв - не з'явився

відповідача: Дроздович В.І. - представник, довіреність №2 від 10.04.2014 р.

Суть справи.

26 березня 2014 року порушено провадження по справі та розгляд справи призначено на 21 квітня 2014 року на 10 год 00 хв. Ухвалою суду від 31 березня 2014 року розгляд справи перенесено з 21 квітня 2014 року на 22 квітня 2014 року на 10 год 00 хв., в зв'язку з тим, що 21 квітня 2014 року - вихідний день. Ухвалою суду від 22 квітня 2014 року, від 05 травня 2014 року розгляд справи було відкладено відповідно на 05 травня 2014 року на 10 год 30 хв., на 10 червня 2014 року на 11 год 00 хв. В судовому засіданні 10 червня 2014 року оголошувалась перерва до 10 червня 2014 року до 17 год 30 хв для ознайомлення судом з поданими сторонами додатковими доказами.Ухвалою суду від 05 травня 2014 року керуючись ч.3 ст.69 ГПК України продовжено строк вирішення спору на 15 днів.

Державне територіально-галузеве об`єднання "Південно-Західна залізниця", вул. Лисенка, 6, м.Київ-30 звернулось суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кнауф Гіпс Скала", вул. Рудківська, 5, м.Борщів, Тернопільська область про:

- cтягнення штрафу в розмірі 79875 грн. за неправильно зазначену в накладній масу вантажу та 1827 грн. судового збору.

В судове засідання представник позивача з'явився, надав усні пояснення по суті спору, просив суд позов задовольнити повністю.

До матеріалів справи 10.06.2014 року від позивача поступили Додаткові пояснення та заперечення від 06.06.2014 року №14 юр-048.

Представник відповідача в судове засідання з'явився, надав усні пояснення по суті спору, просив суд в задоволенні позову відмовити.

Від відповідача до матеріалів справи 16.04.2014 року поступив відзив на позовну заяву №95 від 15.04.2014 р. з додатками, в якому відповідач заперечив проти позову та просив суд відмовити у позові

В ході розгляду справи представнику позивача та представнику відповідача роз'яснено їх права та обов'язки згідно ст.ст.20,22,81-1 ГПК України. Також роз'яснено наслідки відмови позивача від позову та укладення мирової угоди.

Технічна фіксація (звукозапис) судового процесу відповідно до ст.81-1 ГПК України не проводилась за відсутності відповідних клопотань представника позивача та представника відповідача.

Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, суд встановив наступне.

Як стверджує позивач у своїй позовній заяві, у жовтні 2013 року відповідно до накладної №39807094, яка згідно зі ст. 6 Статут залізниць України є основним перевізним документом та обов'язковою двосторонньою формою угоди на перевезення вантажу, зі ст. Борщів Львівської залізниці на ст. Київ-Жовтневий Південно-Західної залізниці, були відправлені три вагони №67653170, №66790643, №67153965.

Відповідно до накладної №39807094 відправником вантажу є Товариство з обмеженою відповідальністю "Кнауф Гіпс Скала", вагони навантажено засобами відправника, маса вантажу визначена вантажовідправником на 150 т вагонних вагах.

Як стверджує позивач, по прибуттю зазначених вагонів на ст. Гречани було виявлено невідповідність маси вантажу вказаних вагонів даним, зазначеним в накладній.

Як вбачається із Комерційного акту серії АА №002233/1/2 від 26.10.2013 року, складеного на ст. Гречани, в Розділі Д вказаного акту "Опис виявленого із зазначенням кількості недостачі або надлишку" вказано: 25.10.2013 р. проводилось контрольне зважування вагонів №№67653170, 66790643, 67153965 по відправці №39807094 Борщів Львів.зал. - Київ Жовтневий ПЗз, вантаж - камінь гіпсовий навалом, навантаження нерівномірне, хвилеподібне. При зважуванні виявлено:

-вагон № 67153965 брутто 91720, тара 22200, нетто 69520, вантажопідйомність 69 тон, надлишок склав 520 кг;

-вагон №66790643 брутто 92780, тара 23200, нетто 69580, вантажопідйомність 69 тон, надлишок склав 580 кг;

-вагон № 67653170 брутто 93200, тара 23800, нетто 69400, вантажопідйомність 69 тон, надлишок склав 400 кг.

В даному акті також зазначено, що 26.10.2013 р. при повторному перевантажуванні даних вагонів в присутності ДС Борщів ОСОБА_6 маса та надлишок вантажу підтвердилась; від підпису акта результату зважування від 26.10.2013 року ДС Борщів ОСОБА_6 відмовилась; зважування вагонів проводилось на тензометричних вагонних вагах (150 тон) ст. Гречани держповірка 18.05.2013 р.

В матеріалах справи знаходиться подана позивачем довідка № без номера та без дати, згідно якої 01.11.2013 року поїздом 5973 в 15 год. 24 хв. із станції Борщів Львівської залізниці по відправці №33649682 на адресу вантажоодержувача ТОВ "Кнауф Гіпс Київ" прибули вагони №№67153965, 66790643, 67653170, вантаж камінь гіпсовий; по досильній накладній №33649682 із станції Гречани Південно-Західної залізниці із вантажем камінь гіпсовий прибув вагон №60506870; вагони прибули з комерційним актом станції Гречани АА №002233/1 від 26.10.2013 року; згідно ст.52 Статуту залізниць України, станція призначення зобов'язана перевірити масу вантажу; в зв'язку з тим, що на станції Київ-Жовтневий і на підприємстві ТОВ "Кнауф Гіпс Київ" вагонні ваги відсутні, зважування вагонів проводилось на приписних до залізниці 150 тонних вагонних вагах підприємства НВП ПАТ "Київметробуд"; остання огляд - перевірка вагам проведена 17.09.2013 року; в зв'язку з вихідними днями на підприємстві ТОВ "Кнауф Гіпс Київ", зважування вагонів проводилось 04.11.2013 року.

Позивачем подано належним чином засвідчена копія Акту загальної форми 1 №248 від 4.11.2013 р., в якому зазначено, що при зважуванні надлишок вантажу підтвердився в комерційному Акті ст. Гречани №602233/1 від 26.10.2013 р.

Згідно ч. 5 ст. 306 Господарського кодексу України загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів (вибухових речовин, зброї, отруйних, легкозаймистих, радіоактивних та інших небезпечних речовин тощо) визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Так, Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року № 457 затверджено Статут залізниць України , дія якого поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під'їзних коліях незалежно від

форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (далі - залізничні під'їзні колії).

На підставі цього Статуту (ст.3) Мінтранс затверджує:

а) Правила перевезення вантажів (далі - Правила);

б) Технічні умови навантаження і кріплення вантажів;

в) Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України (далі - Правила перевезень пасажирів);

г) інші нормативні документи.

Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов'язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України. (ст.5 Статуту Залізниць України).

Згідно ст. 6 Статуту залізниць України накладна - основний перевізний документ становленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Як зазначається ст. 24 Статуту вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній.

Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

У відповідності до ст. 32 Статуту вантажі повинні завантажуватись без перевищення вантажопідйомності вагона (контейнера) . У разі завантаження вагонів (контейнерів) понад їх вантажопідйомність організація, яка провадила навантаження (відправник, залізниця, порт), зобов'язана вивантажити надлишок.

У ст. 122 Статуту визначається, що за неправильно зазначені у накладній масу, клькість

місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Статтею 118 Статуту передбачено, що за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Як визначається в ст. 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Згідно п. а) ч. 2 ст. 129 Статуту комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення таких обставин: невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

У відповідності до п. 5.5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту і зв'язку України від 21.11.2000 року № 644, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 року за №863/5084 якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси , кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника , порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України . При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Як вбачається із матеріалів справи, позивач (вантажовідправник) неправильно зазначив масу вантажу в залізничній накладній №39807094, відтак працівниками станції Гречани був складений комерційний акт серії АА №002233/1/2 від 26.10.2013 року (належним чином засвідчена копія акту знаходиться в матеріалах справи).

Як стверджує позивач у своїй позовній заяві, у зв'язку з неможливістю слідування вагонів №№67653170, 66790643, 67153965 за призначенням з причини навантаження понад вантажопідйомність, надлишок вантажу з вищезазначених вагонів перевантажений в вагон № 60506870 та відправлений на станцію Київ-Жовтневий за досильною накладною № 33649682; при видачі вантажу на станції призначення різниці проти комерційного акту від 26.10.2013 р. АА № 002233/1/2 не виявлено, про що зроблено відповідну відмітку в розділі "Є" зазначеного комерційного акту.

Як вбачається з матеріалів справи, 29.10.2013 року працівниками ст. Гречани також було складено Акт загальної форми № 27 про те, що у вагон № 60506870 з вагонів №№67653170, 66790643, 67153965 відвантажено вантаж в кількості 4040 кг, вагони прибули зі ст. Борщів Льв. по відправці 39807094, були затримані в зв'язку з виявленням перевантаження понад вантажопідйомність (належним чином засвідчена копія акту знаходиться в матеріалах справи).

16.04.2014 року від відповідача до матеріалів справи поступив відзив на позовну заяву №95 від 15.04.2014 р. з додатками, в якому відповідач заперечив проти позову та просив суд відмовити у позові, зокрема, з наступних підстав:

- 22.10.2013 р. по залізничній накладній №39807094 в адресу ТОВ "Кнауф Гіпс Київ" на станцію Київ-Жовтневий Південно-Західної залізниці відвантажено і відправлено 3 вагони гіпсового каменю загальною вагою 207 т. Вагони були завантажені згідно вимог ТУ, про що свідчить ЕЦП комерційного агента станції Борщів ОСОБА_7 Вантажопідйомність і тара вагонів були взяті з бази картотечних даних про вагони (АБД ПВ);

- зважування вантажу проводилося на електронній тензометричній 150-ти тонній вазі модифікації "Лахта-У" СВ-1500, встановленій на під'їзній колії підприємства, заводський №1407800048, прийнятій в експлуатацію ДП "Тернопільстандартметрологія" 17.07.2007 р. Дискретність ваги - 50 кг.;

- Інтервал повірки ваги бригадою вагоноперевірочної майстерні залізниці - 6 місяців. Плановою повіркою, проведеною 09.10.2013 р., тобто за 13 днів до факту зважування вантажу, вага була признана придатною для подальшої експлуатації. Про що свідчить технічний паспорт ваги;

- 24.10.2013 р. вагони були затримані по станції Гречани Південно-Західної залізниці по причині виявлення комерційним ревізором "нерівномірного хвилеподібного" завантаження, де і було проведене контрольне переважування;

- контрольне переважування проводилось по вазі брутто, тара вагонів приймалася із бази картотечних даних про вагони (АБД ПВ);

- у контрольному зважуванні вантажу та таруванні вагона №60506870 по станції Гречани представники ні вантажовідправника, ні вантажоодержувача участі не брали, а отже засвідчили зважування та тарування ніхто, крім зацікавленої сторони (ДТГО "Південно-Західна залізниця"), не може. Окрім того Начальник станції Борщів відмовилася підписувати Комерційний Акт;

- згідно картотечних даних про вагони (АБД ПВ) тара вагона №60506870 - складає 24,0 т, а залізниця стверджує, що тара вагона складає 22,48 т, тобто різниця 1,52 т, що збігається з вагою перевантаження за твердженням позивача. Даний збіг приводить до висновку, що в діях позивача відслідковується цілеспрямована протиправність дій, спрямованих на безпідставне звинувачення відповідача і бажання отримати додатковий зиск.

- факт протиправних дій позивача також підтверджується незаконним використанням вагона №60506870, оскільки вказівка Укрзалізниці №ЦЗМ-14/1553 від 28.11.2012 р. передбачає перевід вагона в неробочий парк при виявленні факту розходження інформації на трафаретах з картотечними даними - АБД ПВ, а у вказаному вагоні розбіжність є, і вона чомусь складає рівно вагу перевантаження за твердженням позивача. Вбачається цілеспрямоване зниження ваги тари вагона, щоб сфабрикувати факт перевантаження, а також невиконання прямої вказівки Укрзалізниці про неможливість використання вагона;

- як свідчить телеграма №200 від 30.10. ДС Гречани Свинарчука і Акт загальної форми ГУ-23 №27 від 27.10.2013 р. виявлений надлишок вивантажений із затриманих вагонів і завантажений у вагон №60506870 для відправки на станцію призначення;

- згідно картотечних даних про вагони вантажопідйомність вагона №60506870 - 70 т, тара - 24 т.;

- видача вантажу вантажоодержувачу проводилась через комерційне зважування, провірялася тільки вага брутто, тара вагонів не провірялася, також не проводилось тарування вагона №60506870, щодо якого є розбіжності в масі тари. Це свідчить про небажання позивача визначити точну масу нетто вантажу.

На підтвердження своїх заперечень відповідач до матеріалів справи надав Акт комісійного зважування вагонів від 04.11.2013 р.

04.11.2013 року комісією в складі представників ТзОВ "Кнауф Гіпс Київ" та прийомоздавальника станції Київ-Жовтневий Савченка Н.В.,підприємства-власника ваги -ОСОБА_9 було складено Акт комісійного зважування вагонів, в якому зазначено наступне:

- 01 листопада 2013 року на станцію Київ-Жовтневий прибуло чотири вагони з вантажем "Камінь гіпсовий" в адресу ТОВ "Кнауф Гіпс Київ". Вантажовідправник - ТОВ "Кнауф Гіпс Скала";

- три вагони (№67653170, №66790643, №67153965) прибули за накладною №39807094 від 22.10.2013 р. з комерційним актом АА №002233/1/2 від 26.10.2013 р.. в якому вказувалось, що при контрольному зважуванні по станції Гречани Південно-Західної залізниці, проведеному 25.10 поточного року, виявлено сумарне перевантаження трьох вагонів на 1500 кг зверх сумарної вантажопідйомності;

- надлишок вантажу з трьох вагонів працівниками залізниці вивантажено і завантажено в четвертий вагон, який прибув на станцію призначення;

- тому, згідно ст.. 52 Статуту Укрзалізниці 04.11.2013 р. проведене комісійне зважування 4-х вагонів на вазі, належній КВП ПАТ "Київметробуд". Дата останньої повірки ваги бригадою ВМ - 09.09.2013 року;

- Результати проведеного зважування:

- вагон №67653170 вага брутто 91600 кг;

- вагон №66790643 вага брутто 91240 кг;

- вагон №67153965 вага брутто 90780 кг;

- вагон №60506870 вага брутто 26500 кг.

-тарування вагонів комісією не проводилось.

Представник прийомоздавальника станції Київ-Жовтневий Савченко Н.В.,підприємства-власника ваги ОСОБА_9 від підпису відмовились.

ТОВ "Кнауф Гіпс Київ" є покупцем, а ТОВ "Кнауф Гіпс Скала" є продавцем каменю гіпсового за договором №04/02-2012 р. від 20 лютого 2012 року.

05.05.2014 року до матеріалів справи від позивача надійшли Заперечення та пояснення №Мюр-051 від 05.05.2014 р., в яких позивач зазначає, зокрема, що:

- щодо твердження відповідача, ЕЦП комерційного агента ст. Борщів у накладній №39807094 підтверджує відправлення ним за вказаною накладною 22.10.2013 р. 207 т гіпсового каменю, то це твердження не заслуговує на увагу так як комерційний агент своїм підписом підтвердив лише факт приймання вантажу у трьох вагонах за накладною до перевезення;

- відправник згідно ст.37 Статуту залізниць України повинен визначити масу вантажу і зазначити її у накладній. Залізниця відповідно до ст.24 Статуту має право перевіряти правильність відомостей, внесених відправником до накладної, та періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладних. Також ст.24 Статуту передбачає відповідальність відправника за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній;

-вимогами п.п.4.3. п.43 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги - Тарифним керівництвом №1 передбачено: якщо надлишок вантажу виявлено під час перевезення то він повинен бути вивантажений і досланий за призначенням із стягненням з одержувача плати за всю відстань перевезення як за самостійну відправку. Тобто, як свідчать матеріали справи, по ст. Гречани Південно-Західної залізниці було виявлено перевантаження вантажу в вагонах понад вантажопідйомність, що є порушенням вимог ст.32, 37 Статуту, п.п.4.1. п.4 гл. 1 ч.1 Правил розміщення та кріплення вантажів у вагонах, п.п.4.3. п.4. Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги - Тарифним керівництвом №1 (затв. наказом Мінтрансу України від 23.06.2009 р. №317 та зареєстровано в Мінюсті України 15.04.2009 р. №340 (16356));

-після підтвердження виявлення по ст. Гречани Південно-Західної залізниці перевантаження маси вантажу понад вантажопідйомність вагонів, ці вагони слідувати за призначенням не могли так як згідно вимог п.15.27. ПТЕ забороняється ставити в поїзди: - вагони завантажені понад вантажопідйомність. Тому надлишок вантажу і був вивантажений із вагонів №№67653170, 66790643, 67153965 у вагон №60506870 та відправлений по ст. призначення Київ-Жовтневий за досильною накладною №33649682. При цьому масу тари вагону №60506870 було перевірено на ст. Гречани , про що свідчить виписка з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах по станції Гречани Південно-Західної залізниці;

- стосовно розміру нарахованого штрафу, то вказана відповідальність передбачена в ст.122 Статуту, а саме: за неправильно зазначені в накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача, з відправника стягується штраф у розмірі згідно із ст. 118 Статуту, яка визначає штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Також представником позивача до матеріалів справи подано Пояснення № без номера та без дати (вх.. №11195 від 10.06.2014 р. по журналу вхідної кореспонденції господарського суду Тернопільської області), в якому зазначено, що телеграма №2/1 від 06.01.2014 р. видана начальником комерційної служби Львівської залізниці та адресована ДНМ - начальники комерційних відділів у Дирекціях залізничних перевезень Львівської залізниці; Єтех ПД - Єдиний технологічний центр з обробки перевізних документів на Львівській залізниці; ДС комерційних Львів начальником станцій, на яких проводяться вантажні (комерційні) перевезення.

До матеріалів справи від позивача поступили Додаткові пояснення та заперечення №Мюр-048 від 06.06.2014 р., в яких позивач зазначає, зокрема, наступне.

Вагони завантажені вантажовідправником в порушення вимог ст. 32 Статуту залізниць України згідно з якою вантажі повинні завантажуватися без перевищення вантажопідйомності вагона.

Дане порушення оформлене працівниками ст. Гречани комерційним актом від 26.10.2013 АА № 002233/1/2, який відповідно до ст. 129 Статуту складається для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності сторін.

Тобто, встановлене порушення вимог п. п. 4.1, п. 4, гл. 1, ч. 1 Правил розміщення та кріплення вантажів у вагонах (Збірник № 17) якими передбачено, що сумарна маса вантажу та засобів кріплення в вагоні не повинна перевищувати його трафаретної вантажопідйомності. Як свідчать матеріали справи затримка по ст. Гречани Південно-Західної залізниці зазначених вагонів була викликана саме з цієї причини, тобто, порушення вимог п. 20 Правил приймання вантажів до перевезення (затв. наказом Мінтрансу України від 21.11.2000р. за № 644, та зареєстр. Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 861/5082), згідно якого:

-"Навантаження вагонів здійснюється з дотриманням Технічних умов навантаження і кріплення вантажів. Правил перевезення вантажів і забезпеченням безпеки руху, схоронності вантажів, безпечного виконання вантажних робіт".

Після підтвердження виявлення по ст. Гречани Південно-Західної залізниці перевантаження маси вантажу понад вантажопідйомність вагонів, вищевказані вагони слідувати за призначенням не могли так як згідно вимог п. 15.27 ПТЕ забороняється ставити в поїзди :

-вагони, завантажені понад вантажопідйомність.

Дотримання вантажовідправниками вищезазначених вимог нормативних документів передбачене також ст. 32 Статуту. Перевантаження маси вантажу понад вантажопідйомність вагона створює не тільки загрозу втрати вантажу, а й загрозу безпеці руху поїздів та пасажирів з усіма непередбачуваними наслідками. Тобто, затримка вагону для виправлення порушення Технічних умов навантаження по ст. Гречани Південно-Західної залізниці була не тільки правомірною, а й необхідною.

Комерційний акт від 26.10.2013р. № 0022333/1/2 на невідповідність маси вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складений працівниками ст. Гречани на виконання вимог ст. 129 Статуту.

Виходячи з вищевикладеного, та як свідчать матеріали справи на ст. Гречани Південно-західної залізниці було встановлене перевантаження вантажу в вагонах понад вантажопідйомність, що є порушенням вимог ст. ст. 32, 37 Статуту, п. п. 4.1, п. 4, гл. 1, ч. 1 Правил розміщення та кріплення вантажів у вагонах (копія належно засвідченого витягу наявна в матеріалах справи як належний доказ по справі) (Збірник № 17), п. п. 4.3 п. 4 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги - Тарифним керівництвом № 1 (затв. наказом Мінтрансу України від 23.06.2009р. № 317, за реєстр, в Міністерстві юстиції України 15.04.2009р. за№ 340/16356).

Після підтвердження виявлення по ст. Гречани Південної залізниці перевантаження маси вантажу понад вантажопідйомність вагонів, вищевказані вагони слідувати за призначенням не могли так як згідно вимог п. 15.27 ПТЕ забороняється ставити в поїзди :

-вагони, завантажені понад вантажопідйомність.

Дотримання вантажовідправниками вищезазначених вимог нормативних документів передбачене також ст. 32 Статуту. Перевантаження маси вантажу понад вантажопідйомність вагона створює не тільки загрозу втрати вантажу, а й загрозу безпеці руху поїздів та пасажирів з усіма непередбачуваними наслідками. Тобто, затримка вагону для виправлення порушення Технічних умов навантаження по ст. Основа Південної залізниці була не тільки правомірною, а й необхідною.

Таким чином, проведеним виправленням стану навантаження вантажу в вагонах №№ 67653170, 66790643, 67153965 працівниками ст. Гречани Південно-Західної залізниці було вжито всіх заходів для попередження можливих негативних наслідків даного перевезення.

Вимогами п. п. 4.3 п. 4 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги - Тарифним керівництвом № 1 передбачено: якщо надлишок вантажу виявлено під час перевезення, то він повинен бути вивантажений і досланий за призначенням із стягненням з одержувача плати за всю відстань перевезення, як за самостійну відправку на загальних підставах.

Тому надлишок вантажу - каміння гіпсове і був відвантажений із вагонів №№ 67653170, 66790643, 67153965 в вагон № 60506870 та відправлений на станцію призначення Київ-Жовтневий Південно-Західної залізниці по окремій відправці Гречани залізниці - Київ-Жовтневий № 33649682 зі стягненням з одержувача плати за всю відстань перевезення, як за самостійну відправку на загальних підставах.

На станції призначення вантаж видано одержувачу згідно досильної накладної № 33649682 та основного перевізного документа № 39807094, про що свідчать відмітки у вищезазначених перевізних документів.

Статтею 24 Статуту передбачене право залізниці перевіряти правильність відомостей, зазначених в накладній, та відповідальність вантажовідправників за всі неправильності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ними у накладній.

Згідно із п. 5.5 розділу 5 Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі ст. 122 Статуту залізниць України. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Вказана відповідальність конкретизована ст. 122 Статуту, а саме:

- за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника стягується штраф у розмірі згідно із ст. 118 Статуту, яка визначає штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Тобто, ст. 122 Статуту визначена безпосередньо відповідальність відправника, а ст. 118 Статуту - її фактична грошова вартість.

Відповідно до п. 3.15 Роз'яснення Президії Вищого господарського суду України від 29.09.2008р. за № 04-5/255 Про внесення змін та доповнень до роз'яснення президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 N 04-5/601 «Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею», : у застосуванні ст. 118 Статуту слід мати на увазі, що штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником порушень, встановлених залізницею як на станції призначення або під час перевезення, так і на станції відправлення після пред'явлення вантажу до перевезення, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитки.

Щодо наданої Відповідачем у судовому засіданні 05.05.2014 телеграми Львівської залізниці №2/1 від 06.01.2014 слід зазначити наступне:

-вказана телеграма жодним чином не може бути використана як належний та допустимий доказ неналежного оформлення досилочної накладної №33649682. Оскільки факт перевантаження вагонів №№67653170, 66790643, 67153965 понад вантажопідйомність було виявлено на станції Гречани Південно-Західної залізниці і саме на станції Гречани надлишок вантажу з кожного вагону було перевантажено до вагону № 60506870 та заповнено досилочну накладну № 33649682.

Львівська залізниця та Південно-Західна залізниця є окремими юридичними особами, а тому дія телеграм виданих ними може поширюватися лише на структурні підрозділи цих юридичних осіб (вищевказана телеграма адресована начальникам дирекції та начальникам станцій Львівської залізниці). Таким чином видана Львівською залізницею телеграма від 06.01.2014 щодо порядку заповнення перевізних документів у випадках виявлення розбіжностей між масою тари зазначеної на кузові вагона та перевіреної зважуванням тари вагона не має жодного відношення до накладної № 60506870 заповненої на станції Гречани Південно-Західної залізниці та не може бути доказом будь-яких порушень допущених при заповненні досилочної накладної № 33649682, так як вищевказана накладна заповнювалася відповідно до Правил оформлення перевізних документів (Затверджені наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 138).

-у вказаній телеграмі йде мова про одночасне проставляння у накладній маси тари вказаної на кузові вагона (тара з бруса) та маси визначеної зважуванням (перевірена) та зазначено, що саме перевірена маса тари враховується при визначенні маси вантажу, а не тара з бруса чи бази даних АБД ПВ. Що є додатковим доказом правильності дій Південно-Західної залізниці при заповненні досилочної накладної № 33649682.

Щодо заяв Відповідача про незалучення його представників до складання комерційного акту станції Гречани серії АА № 002233/1/2 від 26.10.2013 та одноосібність дій Південно-Західної залізниці при виявленні завантаження вагонів понад вантажопідйомність. Вважаємо що такі твердження та заяви Відповідача є абсолютно безпідставними та необгрунтованими тому що під час складання вказаного комерційного акту залізниця діяла в межах Правил складання актів (затверджено наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за № 567/6855).

Відповідно до п. 12 вказаних правил, якщо при перевірці вантажу, який прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція в розділі "Є" комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: "Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено". Така відмітка засвідчується штемпелем станції і підписами осіб, указаних у пункті 10 цих Правил. Цей акт видається одержувачу на його вимогу, а копія його залишається на станції. Новий акт у цьому разі не складається. Тобто, при складанні комерційного акту на станції Гречани, а також при перевірці вантажу який прибув з цим комерційним актом на станцію Київ-Жовтневий Південно-Західною залізницею було дотримано всіх умов та вимог передбачених правилами складання актів. Всі необхідні графи комерційного акту серії АА № 002233/1/2 від 26.10.2013 заповнені вповноваженими особами в т. ч представником вантажоодержувача. А участь представника відправника одержувача у складанні комерційних актів не передбачена жодним нормативно-правовим актом.

Відповідно до статті 52 Статуту на станції призначення залізниця зобов'язана перевірити масу, кількість місць і стан вантажу в разі прибуття вантажу, який був завантажений залізницею. В зв'язку з тим, що на станції Київ-Жовтневий станційні вагонні ваги відсутні і вантажоодержувач ТОВ «Кнауф Гіпс Київ» власних вагонних ваг теж не має, зважування вагонівпроводилосьна приписаних до залізниці 15 тонних вагонних вагах підприємства НВП ПАТ «Київметробуд». Остання огляд-перевірка вагам проведена 17.09.2013. (Копія довідки начальника станції Київ-Жовтневий та техпаспорту на ваги додається).

Стосовно заяв Відповідача про те що залізниця не перевірила масу тари вагона 360506870 після вивантаження на станції Київ-Жовтневий слід зазначити наступне. Відповідно до ст. 37 Статуту: «Загальна маса вантажу визначається шляхом зважування на вагах або підрахуванням маси на вантажних місцях за трафаретом чи стандартом. Маса вантажів визначається відправником».

Трактування ст. 37 Статуту розширене Правилами приймання вантажів до перевезення (затв. наказом Мінтрансу України від 21.11.2000р. № 644, зареєстр. в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 861/5082), а саме:

п. 5 - загальна маса вантажу визначається зважуванням (на вагонних, вантажних, елеваторних та інших вагах) або іншим способом. Тип ваг указується в перевізних документах. Маса вантажу визначається відправником. Про спосіб визначення маси вантажу відправник зобов'язаний зазначити в накладній.

п. 10 - наводиться перелік вантажів при зважуванні яких маса тари вагонів може перевірятися відправником перед навантаженням і одержувачем після вивантаження, до яких відносяться : зернові вантажі, насіння, комбікорми і висівки, олія, меляса та інші харчові вантажі. При зважуванні решти зазначених у цьому параграфі вантажів маса тари вагонів може перевірятися один раз: відправником - перед навантаженням або одержувачем - після вивантаження. Зважування на вагонних вагах інших вантажів провадиться із зупинкою вагонів без розчеплення або під час руху на вагонних вагах, призначених для цього способу зважування. Маса тари вагонів у цих випадках може прийматися за трафаретом на вагоні.

Пунктом 22 Правил видачі вантажів (затв. наказом Мінтрансу України від 21.11.2000р. № 644, зареєстр. в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 8621/5083) передбачено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

На підставі вищезазначеного, обов'язок заповнення відомостей у залізничній накладній покладений на вантажовідправника, і відповідальність за неправильно зазначені відомості покладена теж на вантажовідправника.

Згідно п. 21 Оглядового листа Вищого господарського суду України № 152-91-п від 29.11.2007 року "Про деякі питання судової практики застосування Статуту залізниць України, інших норм транспортного законодавства" залізниця має право нараховувати штраф на підставі пунктів 118 та 122 Статуту залізниць України окремо за кожне порушення: неправильно зазначені у накладній масу , кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача. При цьому неправильно зазначені код або адреса одержувача вважаються окремими порушеннями.

При розгляді справ про стягнення цього штрафу слід виходити з того, що неправильно вказано має бути хоча б одна відомість; при цьому код та адреса вантажоодержувача вважаються окремими порушеннями .

У застосуванні пунктів 118 та 122 Статуту залізниць України слід враховувати, що штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитки.

Доводи відповідача викладені у відзиві на позовну заяву №95 від 15.04.2014 р., не приймаються судом до уваги, з огляду на наступне:

1)вантажовідправник-відповідач по справі визначив масу вантажу на 150 тонних вагонних вагах та зазначив дані у накладній №39807094;

2)виявлено невідповідність маси вантажу завантажених вантажовідправником-відповідачем по справі вагонів даним зазначеним в накладній, а саме:

-Вагон № 67153965 вантажопідйомність 69т:

За даними накладної: маса брутто - 91200кг, тара - 22200кг, нетто - 69000кг.

Результат зважування: маса брутто - 91720кг, тара - 22200кг, нетто - 69520кг.

Вантажу у вагоні більше ніж зазначено у перевізних документах та вантажопідйомності вагона на 520 кг.

-Вагон №66790643 вантажопідйомність 69т:

По документу: маса брутто - 92200кг, тара - 23200кг, нетто - 69000кг. Результат зважування: маса брутто - 92780кг, тара - 23200кг, нетто - 69580кг. Вантажу у

вагоні більше ніж зазначено у перевізних документах та вантажопідйомності вагона

на 580кг.

-Вагон №67653170 вантажопідйомність 69 т:

По документу: маса брутто - 92800кг, тара - 23800кг, нетто - 69000кг.

Результат зважування: маса брутто - 93200кг, тара - 23800кг, нетто - 69400кг. Вантажу у вагоні більше ніж зазначено у перевізних документах та вантажопідйомності вагона на 400 кг.

3) тобто вагони №67153965, №66790643, №67653170 завантажені вантажовідправником в порушення вимог ст. 32 Статуту залізниць України, згідно з якою вантажі повинні завантажуватися без перевищення вантажопідйомності вагона;

4)нормами статті 122 Статуту чітко визначено, що за, зокрема, неправильно зазначені у накладній масу, зокрема, з відправника стягується штраф;

5) вантажопідйомність та тара вагонів № 67153965, №66790643, №67653170 не заперечується сторонами;

6) тара вагона №60506870, в який був перевантажений надлишок вантажу та відправлений за досильною накладною №33649682, не може братись до уваги при визначенні маси вантажу, який був завантажений самим вантажовідправником -відповідачем по справі у вагони №67153965, №66790643, №67653170, та за результатами перевірки залізницею маси такого вантажу було виявлено перевищення вантажопідйомності зазначених вагонів відповідно на 520 кг, на 580 кг, на 400 кг.;

7)при складанні Комерційного акту серії АА №002233/1/2 від 26.10.2013 року на ст. Гречани присутність вантажовідправника-відповідача по справі не є обов'язковою, оскільки згідно п.10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №334 від 28.05.2002 з наступними змінами, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 8 липня 2002 р. за №104-15, комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Позивач просить суд стягнути з відповідача 79875 грн. штрафу за неправильно зазначену в накладній масу вантажу. В матеріалах справи знаходиться Розрахунок провізної плати та штрафних санкцій за відправкою №39807094. В даному Розрахунку позивач визначив:

- розмір провізної плати за перевезення каміння гіпсового, а саме: вагон №67653170 - 6942 х 0,767=5324 грн; вагон №66790643-6942 х0,767 (коефіцієнт, який застосовується до тарифу перевезення вантажу коду вантажів 241(каміння гіпсове)) = 5324 грн; вагон №67153965 - 6942 х0,767 = 5324; разом: 5325 х 3=15975 грн.;

-розмір штрафу: 15975 грн х5 = 79875 грн.

Відстань від станції Борщів Львівської залізниці до станції Київ-Жовтневий Південно-Західної залізниці становить 661 км (залізнична накладна №39807094; Розрахунок провізної плати та штрафних санкцій за відправкою №39807094). Відповідно до залізничної накладної №39807094 код вантажу -241322 каміння гіпсове. Каміння гіпсове віднесено до тарифної групи 241 першого класу.

Згідно ч.1 та ч.2 ст.33 ГПК України відповідно кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Згідно ч.1 ст.43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Перевіривши нарахування провізної плати та штрафу, з врахуванням норм ст.118 Статуту залізниць України, положень "Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги", що затверджений наказом Мінтрансзв'язку України від 26.03.2009 №317, оцінивши подані сторонами докази на підтвердження тих обставин, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтовано заявленими, підтвердженими матеріалами справи та такими, що не суперечать нормам чинного законодавства.

А відтак, суд вважає за необхідне позов задовольнити та стягнути з відповідача на користь позивача 79875 грн штрафу за неправильно зазначену в накладній масу вантажу.

Судові витрати при задоволенні позову покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 43,49, 82,85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1.Позов задовольнити .

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кнауф Гіпс Скала", вул. Рудківська, 5, м.Борщів, Тернопільська область, ідентифікаційний код 32808576, на користь Державного територіально-галузевого об`єднання "Південно-Західна залізниця", вул. Лисенка, 6, м.Київ-30, ідентифікаційний код 04713033:

- 79875 грн. штрафу за неправильно зазначену в накладній масу вантажу,

- 1827 грн. судового збору в повернення сплачених судових витрат.

3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

На рішення суду, яке не набрало законної сили, сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки мають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст.84 ГПК України, через місцевий господарський суд.

Рішення підписано: 20 червня 2014 року.

Суддя С.О. Хома

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення10.06.2014
Оприлюднено25.06.2014
Номер документу39347808
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/274/14-г/16

Ухвала від 05.05.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Судовий наказ від 23.03.2015

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Ухвала від 05.05.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Ухвала від 22.04.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Ухвала від 31.03.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Постанова від 18.02.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Барицька T.Л.

Постанова від 06.11.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кравчук Н.М.

Ухвала від 14.08.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кравчук Н.М.

Рішення від 10.06.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Ухвала від 26.03.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні