Постанова
від 18.02.2015 по справі 921/274/14-г/16
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 лютого 2015 року Справа № 921/274/14-г/16 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Головуючого судді:Губенко Н.М., суддів:Барицької Т.Л., Картере В.І., розглянувши касаційну скаргуТовариства з обмежено відповідальністю "Кнауф Гіпс Скала" на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 06.11.2014 та на рішеннягосподарського суду Тернопільської області від 10.06.2014 у справі№921/274/14-г/16 господарського суду Тернопільської області за позовомДержавного територіального-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця" доТовариства з обмежено відповідальністю "Кнауф Гіпс Скала" про стягнення штрафу в розмірі 79 875 грн. в судовому засіданні взяли участь представники:

- позивача Майданік В.В.,

- відповідача Ханевич О.М., Дроздович В.І.,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Тернопільської області від 10.06.2014 у справі №921/274/14-г/16 (суддя Хома С.О.), залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 06.11.2014 (судді: Кравчук Н.М., Гнатюк Г.М., Якімець Г.Г.), задоволений позов Державного територіального-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця" (надалі позивач/залізниця) до Товариства з обмежено відповідальністю "Кнауф Гіпс Скала" (надалі відповідач/скаржник/товариство); за рішенням з відповідача стягнуто 79 875,00 грн. штрафу за неправильно зазначену в накладній масу вантажу та судові витрати.

Відповідач, не погоджуючись із прийнятими у даній справі судовими рішеннями, звернувся до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить рішення та постанову скасувати і прийняти нове рішення, яким у позові відмовити.

Ознайомившись з матеріалами та обставинами справи на предмет надання їм господарськими судами попередніх судових інстанцій належної юридичної оцінки та повноти встановлення обставин справи, дотримання норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач звернувся до господарського суду Тернопільської області з позовом про стягнення з відповідача 79 875,00 грн. штрафу за неправильне зазначення у залізничній накладній №39807094 маси вантажу, відправленого у вагонах №№ 67653170, 66790643, 67153965.

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанції правомірно виходили із такого.

22.10.2013 вантажовідправник ТОВ "Кнауф Гіпс Скала" (відповідач) по залізничній накладній №39807094 на адресу ТОВ "Кнауф Гіпс Київ" зі станції Борщів Львівської залізниці на станцію Київ-Жовтневий Південно-Західної залізниці відвантажив і відправив три вагони № 67653170, № 66790643, № 67153965 гіпсового каменю загальною вагою 207т. Вагони були навантажено засобами відправника, маса вантажу визначена вантажовідправником на 150-ти тонній вазі, встановленій на під'їзній колії товариства.

Згідно з приписами ст. 24 Статуту залізниць України залізниця має право перевіряти правильність відомостей внесених до накладної, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

24.10.2014 вказані вагони були затримані на ст. Гречани по причині виявлення комерційним ревізором "нерівномірного хвилеподібного" завантаження, що зафіксовано в актах загальної форми №№ 417-419 від 24.10.2013, в зв'язку з чим було проведене контрольне переважування.

В ході проведення контрольного переважування вищевказаних вагонів було виявлено невідповідність маси вантажу вказаних вагонів даним, зазначених в накладній, зокрема:

- вагон №67153965 брутто 91720кг, тара 22200кг, нетто 69520кг, вантажопідйомність 69 тон, надлишок склав 520 кг;

- вагон №66790643 брутто 92780кг, тара 23200кг, нетто 69580кг, вантажопідйомність 69 тон, надлишок склав 580 кг;

- вагон № 67653170 брутто 93200кг, тара 23800кг, нетто 69400кг, вантажопідйомність 69 тон, надлишок склав 400 кг.

Тобто, вагони завантажені вантажовідправником (відповідачем) з перевищенням вантажопідйомності вагона, про що працівниками ст. Гречани складено комерційний акт АА № 002233/1/2 від 26.10.2013, який підписаний начальником станції, начальником вантажного району та працівником станції; зважування проводилося на тензометричних вагонних вагах (150 тон) ст. Гречани, держповірка - 18.05.2013.

Надлишок вантажу перевантажено у вагон №60506870, який відправлений на станцію призначення Київ-Жовтневий за досильною накладною №33649682.

Згідно з "Загальними положеннями" Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06.04.1998, накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення;

Відповідно до ст. 37 Статуту залізниць України, п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Спосіб визначення маси зазначається у накладній. Маса вантажів визначається відправником.

Згідно з п. 2.1. розділу 2 Правил оформлення перевізних документів у графі комплекту перевізних документів "Маса вантажу в кг, визначена відправником" - вказується маса вантажу у кілограмах, заповнюється вантажовідправником.

В накладній №39807094 правильність внесених відомостей підтверджено підписом представника відправника, маса вантажу визначена при зважуванні вантажу на 150-тонних вагонних вагах станції.

Пунктом 1 ст. 32 Статуту залізниць України вантажі повинні завантажуватись без перевищення вантажопідйомності вагона (контейнера).

Відповідно до ст.129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Згідно з 5.5. розділу 5 Правил оформлення перевізних документів якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Відповідно до п. 2 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 №334, комерційні акти складаються для засвідчення, зокрема, невідповідності найменування, маси і кількості місць наявного вантажу, багажу чи вантажобагажу даним, зазначеним у перевізних документах. Дані в комерційному акті зазначаються на підставі перевізних документів та виявлених обставин. У комерційному акті детально описуються стан вантажу або багажу і обставини, за яких виявлена незбереженність, а також обставини, які могли бути причиною виникнення незбереженості вантажу, багажу чи вантажобагажу. Усі графи бланка акта мають бути заповнені. Не дозволяється проставлення рисок та лапок замість повторення необхідних даних. У комерційному акті зазначається, чи правильно навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисного маркування для вантажів, що перевозяться у відкритих вагонах. У разі неправильного завантаження, розміщення, закріплення вантажу в акті зазначається, яке порушення було допущено. Особи, які склали або підписали комерційний акт або акт загальної форми, що містить дані, які не відповідають дійсності, несуть установлену законодавством відповідальність.

Комерційний акт АА №002233/1/2 від 26.10.2013, яким засвідчено невідповідність маси вантажу даним, зазначеним у транспортній накладній, є складеним, як встановлено судами, у відповідності до вимог пред'явлених до його складання Правилами складання актів.

Статтею 24 Статуту залізниць України встановлено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі неправильності, неточності відомостей зазначених ними в накладній.

Згідно із ст. 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.

Відповідно до ст. 118 Статуту залізниць України штраф підлягає стягненню у п'ятикратному розмірі провізної плати за всю відстань перевезення.

Пунктом 12 Правил складання актів визначено, що якщо при перевірці вантажу, який прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція в розділі "Є" комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: "Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено". Така відмітка засвідчується штемпелем станції і підписами осіб, указаних у пункті 10 цих Правил. Цей акт видається одержувачу на його вимогу, а копія його залишається на станції. Новий акт у цьому разі не складається.

04.11.2013 у зв'язку з прибуттям вантажу на станцію призначення було складено акт комісійного зважування вагонів, дані щодо зваженого вантажу, зазначені в ньому, співпадають із даними, викладеними в комерційному акті від 26.10.2013 (а.с. 33, 34); крім того, відповідно до п. 12 Правил складання актів, в розділі "Є" комерційного акту від 26.10.2013 зазначено про те, що під час перевірки вантажу різниці проти цього акта не виявлено.

За оцінкою судів попередніх інстанцій, з чим погоджується суд касаційної інстанції, факт невірного зазначення відправником у залізничній накладній маси вантажу підтверджений матеріалами справи, а розрахунок штрафу здійснено правильно, у відповідності до вимог Статуту залізниць України.

Приймаючи до уваги той факт, що відповідач, допустивши завантаження вагонів №№ 67653170, 66790643, 67153965 з перевищенням їх вантажопідйомності, поставив під загрозу безпеку руху на залізничному транспорті, враховуючи те, що відповідач не довів суду винятковість даного випадку та не надав відповідних документів, які б підтверджували необхідність зменшення судом розміру штрафу, позовні вимоги задоволені судами у повному обсязі законно і обґрунтовано.

Стосовно доводів касаційної скарги про порушення п. 22 розділу 8 Правил перевезення вантажів при зважуванні вантажу на станції призначення - Київ-Жовтневий, що полягає у тому, що зважування мало місце не в такий спосіб як на станції відправлення, на що не звернуто увагу судами попередніх інстанцій, колегія зазначає наступне.

Відповідно до п. 22 Правил видачі вантажів, відповідно до якого перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Отже, вказана умова щодо видачі вантажів не містить імперативного припису щодо перевірки маси вантажу, саме таким способом, яким остання визначалась на станції відправлення, а отже, зважування вантажу на станції призначення у більш зручний та облаштований для цього спосіб не суперечить вказаній нормі. Крім того, як вказувалося вище, при видачі та зважуванні вантажу на станції призначення 04.11.2013 (про що складено акт комісійного зважування вагонів) не було виявлено різниці проти комерційного акту від 26.10.2013 АА №002233/1/2, який, як зазначалося вище, був складений залізницею на станції Гречани у звязку з фіксуванням порушення маси вантажу.

Інші доводи касаційної скарги, є ідентичними доводам, викладеним в апеляційній скарзі, їм дана належна правова оцінка та є спростованими судом попередньої інстанції, з чим погоджується суд касаційної інстанції. До того ж, більшість доводів касаційної скарги зводяться до посилань на недоведеність встановлених судами обставин справи, що не допускається в силу приписів ч.2 ст.111 Господарського процесуального кодексу України.

Беручи до уваги все наведене та вимоги чинного законодавства в їх сукупності, колегія суддів не вбачає підстав для скасування прийнятих у даній справі судових рішень.

Керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Товариства з обмежено відповідальністю "Кнауф Гіпс Скала" залишити без задоволення.

Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 06.11.2014 та рішення господарського суду Тернопільської області від 10.06.2014 у справі №921/274/14-г/16 залишити без змін.

Головуючий суддя Н.М. Губенко

Судді: Т.Л. Барицька

В.І. Картере

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення18.02.2015
Оприлюднено27.02.2015
Номер документу42881592
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/274/14-г/16

Ухвала від 05.05.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Судовий наказ від 23.03.2015

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Ухвала від 05.05.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Ухвала від 22.04.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Ухвала від 31.03.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Постанова від 18.02.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Барицька T.Л.

Постанова від 06.11.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кравчук Н.М.

Ухвала від 14.08.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кравчук Н.М.

Рішення від 10.06.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Ухвала від 26.03.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні