Ухвала
від 11.06.2014 по справі 816/508/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 червня 2014 р.Справа № 816/508/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Рєзнікової С.С.

Суддів: Катунова В.В. , Ральченка І.М.

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційними скаргами ОСОБА_1, Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 08.04.2014р. по справі № 816/508/14

за позовом ОСОБА_1

до Міністерства екології та природних ресурсів України , Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області , Комісії з проведення реорганізації Міністерства охорони навколишнього природного середовища України третя особа Державна казначейська служба України

про визнання протиправними відмов та стягнення коштів,

ВСТАНОВИЛА:

04 лютого 2014 року позивач, ОСОБА_1, звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративнім позовом до Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області. Міністерства екології та природних ресурсів України, Комісії з проведення реорганізації Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, третя особа: Державна казначейська служба України, в якому, з урахуванням заяв про уточнення позовних вимог від 18.02.2014 /а.с.46-47/ та від 04.03.2014 /а.с.73-74/, просив суд:

- визнати протиправними відмови в нарахуванні та виплаті позивачу грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів при виході на пенсію, відповідно до частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу";

- стягнути грошову допомогу в розмірі 10 місячних посадових окладів при виході на пенсію відповідно до частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу" в сумі 24080 грн.;

- стягнути грошові кошти в розмірі середнього заробітку з урахуванням седньоденного заробітку ОСОБА_1, який складає 243 грн. 61 коп., за весь час затримки, починаючи з 03.07.2013 по 11.03.2014, що складає 60902 грн. 50 коп.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що 31.05.2013 його звільнено з посади першого заступника начальника Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області у зв'язку з ліквідацією згідно п. 1 ч. 1 ст. 40 Кодексу законів про працю України. У подальшому позивачу призначено пенсію за віком, у зв'язку з чим ОСОБА_1 звертався з листами з питань виплати грошової допомоги у розмірі 10 місячних посадових окладів до Управління екології та природних ресурсів Полтавської ОДА, Комісії з проведення реорганізації Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області. Однак, грошова допомога в розмірі 10 місячних посадових окладів позивачу не виплачена, натомість, листами за підписом голови Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області від 11.11.2013 № 1612/03-02 та від 22.01.2014 № 1633/03-01 ОСОБА_1 запропоновано для вирішення даного питання звернутися до суду. Позивач вважає протиправними відмови у нарахуванні та виплаті грошової допомоги, посилається на приписи ст. 37 Закону України "Про державну службу", ст. 21 Закону України "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні" та висновки Конституційного Суду України у рішенні від 26.11.2013 № 11-рп/2013. Крім того, вважає, що відповідачі мають також виплатити середній заробіток за час затримки виплати грошової допомоги, а саме, за період з 03.07.2013 по 11.03.2013 в розмірі 60902 грн. 50 коп., згідно ст.ст. 116, 117 Кодексу законів про працю України.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 08.04.14 року позов ОСОБА_1 до Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області, Міністерства екології та природних ресурсів України, Комісії з проведення реорганізації Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області, третя особа: Державна казначейська служба України про визнання протиправними відмов та стягнення коштів задоволено частково.

Визнано протиправною відмову Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області в нарахуванні та виплаті грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів при виході на пенсію відповідно до частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу".

Стягнуто з Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області (код ЄДРПОУ 05524067) на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) грошову допомогу при виході на пенсію в розмірі 24080 грн. (двадцять чотири тисячі вісімдесят гривень).

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Позивач, не погодившись з постановою суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати вказану постанову та прийнятті нову, якою задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.

Відповідач, не погодившись з постановою суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати вказану постанову та прийняти нову, якою відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.

Колегія суддів вважає за можливе, у відповідності до ч. 1 ст. 197 КАС України, розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі доказами.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційних скарг, рішення суду першої інстанції в межах апеляційних скарг, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 22.05.2007 № 256-о ОСОБА_1 переведено з посади заступника начальника Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області на посаду першого заступника начальника Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області з 22.05.2007 /а.с. 17/.

Наказом голови Комісії з проведення реорганізації Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 31.05.2013 № 281-о ОСОБА_1 звільнено з посади першого заступника начальника Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області у зв'язку з ліквідацією Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області Міністерства охорони навколишнього природного середовища України згідно з частиною 1 статті 40 Кодексу законів про працю України з 31.05.2013 /а.с. 18/.

Наказом голови Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області від 31.05.2013 № 22-о, виданого у зв'язку зі звільненням з роботи з Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області, що ліквідується, першого заступника начальника Управління ОСОБА_1 відповідно до частини 1 статті 40 КЗпП України визнано таким, що припинив виконання обов'язків першого заступника начальника Управління на підставі наказу Мінприроди від 31.05.2013 № 281-0 /а.с. 19/.

04.06.2013 ОСОБА_1 зареєструвався в Полтавському міському центрі зайнятості як безробітний та отримав направлення для дострокового виходу на пенсію від 10.06.2013 № 16501306100011 до Управління Пенсійного фонду України Октябрського району в м. Полтаві /а.с. 165/.

Протоколом Управління Пенсійного фонду України Октябрського району в м. Полтаві № 1019 від 14.06.2013 ОСОБА_1 призначено пенсію за віком згідно Закону України "Про державну службу" та Закону України "Про зайнятість населення" з 10.06.2013, що підтверджується довідкою Управління Пенсійного фонду України Октябрського району в м. Полтаві № 62 від 28.03.2014/а.с. 164, 166, 167/.

03.07.2013 позивач звернувся із заявою до Управління екології та природних ресурсів Полтавської ОДА з проханням провести нарахування грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів /а.с. 27/.

Листом Управління екології та природних ресурсів Полтавської ОДА від 10.07.2013 № 323/02-31 позивачу відмовлено у виплаті грошової допомоги з огляду на те, що ОСОБА_1 не перебував у трудових відносинах з Управлінням екології та природних ресурсів Полтавської ОДА /а.с. 28/.

25.07.2013 позивач звернувся із заявою до голови Комісії з проведення реорганізації Мінприроди, у якій просив розглянути питання щодо можливості виділення відповідних коштів Управлінню екології та природних ресурсів Полтавської ОДА для проведення нарахування та розрахунку з позивачем грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів /а.с. 29/.

Листом Комісії з проведення реорганізації Мінприроди від 20.08.2013 № 12554/14/10-13-МП з метою вирішення питання щодо виплати грошової допомоги при виході на пенсію ОСОБА_1 запропоновано звернутися до голови Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області /а.с. 30/.

12.09.2013 позивач звернувся із заявою до голови Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області, у якій просив звернутися до Міністерства охорони навколишнього природного середовища України з проханням винайти можливість для забезпечення виплати належної позивачу грошової допомоги при виході на пенсію в розмірі 10 місячних посадових окладів згідно частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу". До своєї заяви позивач додав довідку Управління Пенсійного фонду № 870 /а.с. 31/.

Листом від 11.11.2013 № 1612/03-02 за підписом голови Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області ОСОБА_1 повідомлено про відсутність позитивної відповіді Мінприроди щодо виплати позивачу грошової допомоги при виходів на пенсію та для вирішення вказаного питання запропоновано звернутися до суду /а.с. 33/.

17.01.2014 р. позивач звернувся із заявою до голови Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області, у якій просив провести нарахування на розрахунок з ним належної позивачу грошової допомоги при виході на пенсію і розмірі 10 місячних посадових окладів згідно частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу" /а.с. 34/.

Однак, листом за підписом голови Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області від 22.01.2014 № 1633/03-01 ОСОБА_1 повідомлено про неможливість виплати 10 місячних посадових окладів та запропоновано для вирішення вказаного питання звернутися до суду /а.с. 35/.

Позивач не погодився з відмовою у нарахуванні та виплаті грошової допомоги у розмірі 10 місячних посадових окладів при виході на пенсію відповідно до частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу", у зв'язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що при прийнятті оскаржуваного рішення про відмову в нарахуванні та виплаті грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів при виході на пенсію відповідно до частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу" суб'єкт владних повноважень, Комісія з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області, діяв всупереч встановленому законом порядку, необґрунтовано, без з'ясування необхідних обставин, що мали значення дія прийняття рішення, чим порушено законні інтереси позивача, а позовні вимоги про визнання протиправними відмов інших відповідачів не підлягають задоволенню, оскільки спірні питання знаходяться поза межами їх компетенції. Позовна вимога щодо стягнення грошових коштів в розмірі середнього заробітку з урахуванням середньоденного заробітку ОСОБА_1, якій складає 243 грн. 61 коп., за весь час затримки, починаючи з 03.07.2013 по 11.03.2014, що складає 60902 грн. 50 коп., також не підтягає задоволенню, оскільки право на виплату грошової допомоги у позивача виникло не на час звільнення з посади, а лише після призначення пенсії за віком згідно Закону України "Про державну службу" у зв'язку з достроковим виходом на пенсію.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Матеріалами справи підтверджено, що позивач знаходився у трудових правовідносинах з Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області, з якого був звільнений на підставі частини 1 статті 40 Кодексу законів про працю України у зв'язку з ліквідацією Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державне управління охорони навколишнього природного середовища в областях, містах Києві та Севастополі та Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 19.12.2006 № 548, Державне управління охорони навколишнього природного середовища в областях, містах Києві та Севастополі (далі - Управління) є територіальним органом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України і входить до сфери його управління.

Згідно з пунктом 11 цього Положення, Управління є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах Державного казначейства та установах банків, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.

Відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2013 № 159 "Про ліквідацію територіальних органів Міністерства охорони навколишнього природного середовища" Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області входить до переліку територіальних органів Міністерства охорони навколишнього природного середовища, що ліквідуються.

Наказом голови Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області від 22.03.2013 № 09 утворено Комісію з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області.

Відповідно до пункту 20 Порядку здійснення заходів, пов'язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 № 1074 /далі по тексту - Порядок/, комісія:1) публікує у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про припинення органу виконавчої влади або територіального органу та строк заявлення вимог його кредиторами, що становить не менш як два місяці з моменту такої публікації; 2) складає перелік підприємств, установ та організацій, які належать до сфери управління органу виконавчої влади, що припиняється, звертається у разі відсутності правонаступника до Кабінету Міністрів України щодо необхідності визначення суб'єкта управління зазначеними підприємствами, установами та організаціями; 3) здійснює заходи, пов'язані з: виявленням кредиторів та задоволенням відповідно до законодавства їх вимог; одержанням дебіторської заборгованості; закриттям рахунків в органах Казначейства та переведенням залишків коштів правонаступникові або до державного бюджету в установленому законодавством порядку; 4) здійснює інші повноваження відповідно до законодавства.

Згідно підпункту 4 пункту 21 вказаного Порядку голова комісії забезпечує дотримання порядку звільнення працівників, зокрема тих, що є членами комісії, у тому числі письмово попереджає їх не пізніше ніж за два місяці до звільнення, повідомляє державну службу зайнятості про звільнення працівників із зазначенням їх чисельності, звільняє працівників і забезпечує своєчасний розрахунок з ними під час звільнення, видає відповідні накази та підписує необхідні документи.

За приписами пункту 19 Порядку для здійснення своїх повноважень голова комісії видає накази, використовуючи бланки органу виконавчої влади або територіального органу, що припиняється.

На час розгляду справи судом першої інстанції Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області перебуває у процедурі ліквідації.

Як вбачається з матеріалів справи, на письмове звернення ОСОБА_1 листом за підписом голови Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області від 22.01.2014 № 1633/03-01 позивача повідомлено про неможливість виплати 10 місячних посадових окладів та запропоновано для вирішення вказаного питання звернутися до суду /а.с. 35/.

Отже, вказаним листом від 22.01.14 р. Комісією з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області ОСОБА_1 повідомлено про відмову у нарахуванні та виплаті грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів при виході на пенсію відповідно до частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу".

Відповідно до частини 1 статті 37 Закону України "Про державну службу" /у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин/ на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

До досягнення віку, встановленого першим реченням частини першої цієї статті, право на пенсію за віком мають державні службовці - чоловіки 1955 року народження і старші після досягнення ними такого віку: 60 років - які народилися по 31 грудня 1952 року; 60 років 6 місяців - які народилися з 1 січня 1953 року по 31 грудня 1953 року; 61 рік - які народилися з 1 січня 1954 року по 31 грудня 1954 року; 61 рік 6 місяців - які народилися з 1 січня 1955 року по 31 грудня 1955 року.

Частиною 13 статті 37 Закону України "Про державну службу" /у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин/ передбачено, що державним службовцям у разі виходу на пенсію за наявності стажу державної служби не менше 10 років виплачується грошова допомога в розмірі 10 місячних посадових окладів.

Згідно статті 21 Закону України "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні" особам, трудовий договір з якими розірвано за півтора року до досягнення пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", або віку, що дає право на призначення пенсії відповідно до законів України "Про державну службу", "Про статус народного депутата України", "Про прокуратуру", "Про наукову і науково-технічну діяльність" (за наявності відповідних умов), з ініціативи власника або уповноваженого ним органу у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідацією, реорганізацією, перепрофілюванням підприємств, установ та організацій, скороченням чисельності або штату працівників, а також виявленою невідповідністю працівника займаній посаді за станом здоров'я, гарантується право на достроковий вихід на пенсію за півтора року до встановленого законодавством строку, якщо вони мають страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбачений абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Відповідно до частини 1 статті 49 Закону України "Про зайнятість населення" працівникам, трудовий договір з якими було розірвано з ініціативи роботодавця у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідацією, реорганізацією, банкрутством, перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників, та військовослужбовцям, звільненим з військової служби у зв'язку із скороченням чисельності або штату без права на пенсію, яким на день вивільнення залишилося не більше півтора року до встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійного віку або віку, що дає право на призначення пенсії відповідно до законів України "Про державну службу", "Про статус народного депутата України", "Про прокуратуру", "Про наукову і науково-технічну діяльність", за умови їх реєстрації в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, та відсутності підходящої роботи гарантується право на достроковий вихід на пенсію, якщо вони мають страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбачений абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. У разі виплати застрахованій особі довічної пенсії, передбаченої цим Законом, мінімальний розмір пенсії за віком у солідарній системі зменшується на розмір зазначеної пенсії.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач був звільнений з посади першого заступника начальника Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області у зв'язку з ліквідацією Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області Міністерства охорони навколишнього природного середовища України згідно з частиною 1 статті 40 Кодексу законів про працю України з 31.05.2013.

Протоколом Управління Пенсійного фонду України Октябрського району в м. Полтаві № 1019 від 14.06.2013, копія якого наявна у матеріалах справи, ОСОБА_1 призначено пенсію за віком згідно Закону України "Про державну службу" та Закону України "Про зайнятість населення" з 10.06.2013, що підтверджується довідкою Управління Пенсійного фонду України Октябрського району в м. Полтаві № 62 від 28.03.2014 /а.с. 164, 166/. У пенсійному посвідченні ОСОБА_1, копія якого наявна у матеріалах справи, вказано вид пенсії - за віком /а.с. 20/.

Доказів оскарження рішення Управління Пенсійного фонду України Октябрського району в м. Полтаві про призначення пенсії ОСОБА_1 не було надано, відтак, вказане рішення є чинним.

На час призначення пенсії згідно розрахунку стажу, здійсненого Управлінням Пенсійного фонду України Октябрського району в м. Полтаві, ОСОБА_1 мав стаж державної служби 19 років 2 місяці 14 днів та загальний стаж 39 років 11 місяців 12 днів /а.с. 167/.

Таким чином, позивачу призначено пенсію за віком згідно Закону України "Про державну службу" у зв'язку з достроковим виходом на пенсію, право на яку гарантується законодавством України за півтора року до встановленого законодавством строку за певних умов.

Згідно висновку Конституційного Суду України від 26.11.2013 № 11-рп/2013 "У справі за конституційним зверненням громадянки ОСОБА_4 щодо офіційного тлумачення положення частини тринадцятої статті 37 Закону України "Про державну службу" в системному зв'язку з положеннями пункту 2 частини першої, частини другої статті 40 Кодексу законів про працю України, статті 21 Закону України "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні"" в аспекті конституційного звернення положення частини тринадцятої статті 37 Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року N 3723-XII з наступними змінами в системному зв'язку з положеннями пункту 2 частини першої, частини другої статті 40 Кодексу законів про працю України, статті 21 Закону України "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні" від 16 грудня 1993 року N 3721-XII з наступними змінами необхідно розуміти так, що у разі дострокового виходу на пенсію державного службовця з посади в органах державної влади відповідно до чинного законодавства державний службовець за наявності стажу державної служби не менше 10 років і страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", має право на отримання грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів, яке не пов'язане з досягненням пенсійного віку, визначеного в частині першій статті 37 Закону України "Про державну службу".

Таким чином, позивач має право на отримання грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів при виході на пенсію відповідно до частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу".

Колегія суддів відхиляє доводи відповідачів стосовно того, що вказана грошова допомога має виплачуватися центром зайнятості з посиланням на частину 2 статті 49 Закону України "Про зайнятість населення", оскільки вказаною нормою передбачено відшкодування Пенсійному фонду України за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері соціальної політики та Пенсійним фондом України, витрати на виплату пенсії, достроково призначену згідно з умовами цієї статті, та оплату послуг за її доставку.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає за необхідне визнати протиправною відмову Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області в нарахуванні та виплаті грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів при виході на пенсію відповідно до частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу".

Відповідно до довідки Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області від 04.04.2014 № 1645/03-04 /а.с. 173/, посадовий оклад ОСОБА_1 на дату звільнення 31.05.2013 з посади першого заступника начальника Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області складав 2408 грн.

Таким чином, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд першої інстанції, згідно з частиною 2 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України, з метою повного захисту прав та інтересів позивача, вірно вийшов за межі позовних вимог, та стягнув з Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області на користь ОСОБА_1 грошову допомогу при виході на пенсію в розмірі 24080 грн. /2408 грн. х 10/, оскільки обов'язок щодо виплати зазначеної допомоги покладено саме на Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області як на юридичну особу, з якою позивач перебував у трудових правовідносинах.

Отже, судом першої інстанції визначено осіб, які повинні відповідати за вимогами даного позову, а відтак інші особи, визначені позивачем в якості відповідачів, не можуть відповідати за даним позовом, оскільки спірні питання знаходяться поза межами їх компетенції.

При цьому колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що позивач взагалі не звертався до Міністерства екології та природних ресурсів України з заявою про нарахування та виплату грошової допомоги та відповідно не отримував від останнього відмови у нарахуванні та виплаті грошової допомоги.

У своїй заяві до голови Комісії з проведення реорганізації Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 25.07.2013 позивач просив виключно розглянути питання можливості виділення відповідних коштів Управлінню екології та природних ресурсів Полтавської ОДА для проведення нарахування та розрахунку з позивачем грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів.

Відтак, позовні вимоги про визнання протиправними відмов Міністерства екології та природних ресурсів України та Комісії з проведення реорганізації Міністерства охорони навколишнього природного середовища України в нарахуванні та виплаті позивачу грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів при виході на пенсію відповідно до частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу" та про стягнення з Міністерства екології та природних ресурсів України, Комісії з проведення реорганізації Міністерства охорони навколишнього природного середовища України та Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів при виході на пенсію відповідно до частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу" в сумі 24080 грн., - необґрунтовані та задоволенню не підлягають.

Щодо позовної вимоги про стягнення грошових коштів в розмірі середнього заробітку з урахуванням середньоденного заробітку ОСОБА_1, який складає 243 грн. 61 коп., за весь час затримки, починаючи з 03.07.2013 по 11.03.2014, що складає 60902 грн. 50 коп., колегія суддів зазначає наступне.

У своїй позовній заяві позивач вказує на не виплату виключно грошової допомоги при виході на пенсію у розмірі 10 місячних посадових окладів згідно частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу".

Частиною 1 статті 116 Кодексу законів про працю України передбачено, що при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред'явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум.

Право на виплату грошової допомоги у позивача виникло не на час звільнення з посади, а лише після призначення пенсії за віком згідно Закону України "Про державну службу" у зв'язку з достроковим виходом на пенсію, відтак, до спірних правовідносин приписи статті 116 Кодексу законів про працю України не застосовуються.

Таким чином, позовна вимога про стягнення з Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області, Міністерства екології та природних ресурсів України, Комісії з проведення реорганізації Міністерства охорони навколишнього природного середовища України грошових коштів в розмірі середнього заробітку з урахуванням середньоденного заробітку ОСОБА_1, який складає 243 грн. 61 коп., за весь час затримки, починаючи з 03.07.2013 по 11.03.2014, що складає 60902 грн. 50 коп., - необґрунтована та задоволенню не підлягає.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що при прийнятті оскаржуваного рішення про відмову в нарахуванні та виплаті грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів при виході на пенсію відповідно до частини 13 статті 37 Закону України "Про державну службу" суб'єкт владних повноважень. Комісія з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області, діяв всупереч встановленому законом порядку, необґрунтовано, без з'ясування необхідних обставин, що мали значення для прийняття рішення, чим порушено законні інтереси позивача. Однак, позовні вимоги про визнання протиправними відмов інших відповідачів не підлягають задоволенню, оскільки спірні питання знаходяться поза межами їх компетенції. Також не підлягає задоволенню позовна вимога щодо стягнення грошових коштів в розмірі середнього заробітку з урахуванням седньоденного заробітку ОСОБА_1, якій складає 243 грн. 61 коп., за весь час затримки, починаючи з 03.07.2013 по 11.03.2014, що складає 60902 грн. 50 коп., оскільки право на виплату грошової допомоги у позивача виникло не на час звільнення з посади, а лише після призначення пенсії за віком згідно Закону України "Про державну службу" у зв'язку з достроковим виходом на пенсію.

Суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано частково задовольнив адміністративний позов.

Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.

Колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції від 08.04.14 р. відповідає вимогам ст. 159 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування та задоволення апеляційних вимог позивача та відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційних скарг, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 197, п.1 ч.1 ст.198, ч.1 ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційні скарги ОСОБА_1, Комісії з проведення ліквідації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області залишити без задоволення.

Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 08.04.2014р. по справі № 816/508/14 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.

Головуючий суддя (підпис)Рєзнікова С.С. Судді (підпис) (підпис) Катунов В.В. Ральченко І.М.

Дата ухвалення рішення11.06.2014
Оприлюднено25.06.2014
Номер документу39360972
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними відмов та стягнення коштів

Судовий реєстр по справі —816/508/14

Ухвала від 18.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гаманко О.І.

Ухвала від 11.06.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 13.05.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Постанова від 08.04.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 11.03.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 07.02.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні