ПОСТАНОВА
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ
УКРАЇНИ
21
травня 2009 року справа №
2а-1235/08
Колегія
суддів Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду, у складі:
головуючого судді: Нагорної Л.М.,
суддів: Стежко В.А., Суховарова А.В.
при
секретарі судового засідання:
Хоменко О.С.
розглянувши у відкритому судовому
засіданні в місті Дніпропетровську апеляційну скаргу Управління праці та
соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської
області
на постанову Павлоградського
міськрайонного суду Дніпропетровської області 11 вересня 2008 року у справі за
позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення
Павлоградської міської ради Дніпропетровської області про визнання дій
неправомірними, стягнення не донарахованих сум допомоги по догляду за дитиною
до досягнення нею трирічного віку, -
в с т а н о в и л а
:
У серпні 2008 року ОСОБА_1.
звернулася до суду першої інстанції з адміністративним позовом до Управління
праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради
Дніпропетровської області, в якому просила суд визнати неправомірними дії
Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради
щодо неправильного нарахування і виплаті
державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку,
стягнути з відповідача на її користь 5836,83 грн. Крім цього позивачка просила
суд зобов'язати відповідача призначити їй відповідно до ст..15 Закону України
«Про державну допомогу сім'ям з дітьми» допомогу по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку, починаючи з 01 травня 2008 року в розмірі
прожиткового мінімуму для дітей віком до трьох років, щомісячно, з послідуючим
підвищенням прожиткового мінімуму до закінчення строку встановленого законом
виплат. Також позивачка просила суд стягнути з відповідача на її користь всі
понесені нею судові витрати. Посилалася на те, що відповідач при наданні їй
вказаних видів допомоги, керувався нормативно-правовими актами, які рішенням
Конституційного суду України від 09 липня 2007 року визнанні -
неконституційними. Своїми діями відповідач грубо порушив її право на належний
соціальний захист, передбачений Конституцією України.
Відповідач проти позову заперечував.
Однак у наданих до суду запереченнях зазначав, що у зв'язку з тим, що рішенням
Конституційного суду від 09.07.2007 року було визнано неконституційним
призупинення дії ст. 15 Закону України "Про допомогу сім'ям з дітьми"
на 2007 рік, то починаючи саме з цієї дати повинні стягуватись на користь
позивачки недоотримані суми держаної допомоги по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку (а.с.14)
Постановою Павлоградського
міськрайонного суду Дніпропетровської області від 11 вересня 2008 року позовні
вимоги ОСОБА_1. були задоволені частково. Визнано неправомірними дії Управління
праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради
Дніпропетровської області щодо нарахування і виплаті ОСОБА_1. з січня по
грудень 2007 року включно державної допомоги по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку. Стягнуто з Управління праці та соціального
захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області на
користь ОСОБА_1. недоплачену державну допомогу по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку за період з січня 2007 року по грудень 2007
року, включно, в розмірі 4257,83 грн. Зобов'язано Управління праці та
соціального захисту населення Павлоградської міської ради призначити ОСОБА_1. з
01 січня 2007 року по 05 липня 2009 року державну допомогу по догляду за
дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до діючого законодавства -
ст.. 15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» та законів «Про
Державний бюджет України». В іншій
частині позовних вимог ОСОБА_1. було
відмовлено.
Управління праці та соціального
захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області, не
погодившись з рішенням суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій
просило скасувати постанову суду в частині задоволених позовних вимог. В
обґрунтування своїх вимог, апелянт посилався на те, що здійснював виплати
вказаної допомоги у відповідності до Закону України «Про Державний бюджет
України на 2007 рік» та у межах передбаченого цим законом обсягу видатків.
Стаття Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», якою було
зупинено на 2007 рік дію ст. 15, була визнана неконституційною та втратила
чинність з дня прийняття Рішення Конституційного Суду України, а саме з 09
липня 2007 року, тому починаючи саме з цієї дати повинні стягуватись
недоотримані суми допомоги.
Позивачка заперечень на апеляційну
скаргу до суду не надавала.
Постанова суду в частині відмови в
задоволенні позовних вимог сторонами фактично не оскаржувалась, оскільки
апелянт в апеляційній скарзі не зазначав, що він не згоден з постановою в
частині відмовлених позовних вимог, а позивачка апеляційну скаргу до суду не
подавала, тому, в відповідності до вимог ч.1 ст. 195 КАС України, суд
апеляційної інстанції переглядає судове рішення в межах апеляційної скарги.
Перевіривши матеріали справи,
законність і обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги
і заявлених позовних вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна
скарга Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської
ради підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
З оскаржуваного рішення вбачається,
що суд першої інстанції, задовольняючи частково позовні вимоги ОСОБА_1., дійшов
висновку про необхідність зобов'язання відповідача нараховувати та виплачувати
позивачці допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в
розмірі прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років з 01 січня 2007 року,
та до 05 липня 2009 року, посилаючись при цьому лише на вимоги ст.. 15 Закону
України «Про допомогу сім'ям з дітьми» та без урахування висновків Рішення
Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року та положень п.23 Розділу ІІ Закону України
«Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких
законодавчих актів України», без з»ясування питання, чи наявні безпосередньо у
відповідача кошти для сплати вказаної допомоги саме в розмірах прожиткового
мінімуму, встановленого для дітей віком до 6 років .
Отже, колегія суддів не може погодитися
з рішенням суду першої інстанції щодо необхідності зобов'язання відповідача
здійснювати нарахування та виплату позивачці допомоги по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку, відповідно до вимог ст. 15 Закону України
"Про державну допомогу сім'ям з дітьми", саме з 01 січня 2007 року, а
також на 2009 рік, оскільки, при вирішенні даних позовних вимог судом першої
інстанції було невірно застосовано норми матеріального права та висновки
Рішення Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року, положення п.23
Розділу ІІ Закону України «Про державний бюджет України на 2008 та 2009 рік та
про внесення змін до деяких законодавчих актів України», яким було внесено
зміни до ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з
дітьми", що, в свою чергу, призвело до невірного вирішення справи по суті
та є підставою для скасування рішення суду першої інстанції в оскаржуваній
частині з ухваленням нового рішення у справі.
Судом встановлено та матеріалами
справи підтверджено, що позивачка має малолітню доньку - ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1
року народження (а.с.7), у зв'язку з чим знаходиться на обліку у відповідача та
отримує від нього виплати допомоги по догляду за дітьми до досягнення ними
трирічного віку.
Відповідно до ст. 15 Закону України
"Про державну допомогу сім'ям з дітьми" допомога по догляду за
дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого
законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Однак, п.14 ст. 71 Закону України
"Про державний бюджет України на 2007 рік" було призупинено дію
статті 12, частини першої статті 15 та пункту 3 розділу VIII "Прикінцеві
положення" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з
дітьми".
Абзацом 3 частини 2 ст. 56 цього ж
Закону було встановлено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею
трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками
прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним
сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але
не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків
прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих
осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідач здійснював виплати
допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за 2007 рік
згідно до вищезазначеного порядку та розмірів (а.с.6).
Проте, рішенням Конституційного суду
України від 09 липня 2007 року №6-рп/2007 положення абзацу третього частини
другої статті 56, та п. 14 ст. 71 були визнані неконституційним та втратили
чинність.
У відповідності до статті 8 Кодексу
адміністративного судочинства України суд
при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права
та свободи визнаються найвищими
цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Частина 2 статті 19 Конституції
України визначає, що органи державної влади та
органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані
діяти лише на
підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією та законами України.
Приймаючи до уваги той факт, що ст.
71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" про
зупинення дії ст. 12, частини першої статті 15 та пункту 3 розділу VIII
"Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу
сім'ям з дітьми", втратила чинність з 09.07.2007 року, колегія суддів
вважає, що суд першої інстанції, дійшов обґрунтованого висновку про
неправомірність дій відповідача в 2007 році щодо несвоєчасного перерахунку та
виплати позивачці допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного
віку у розмірі, передбаченому ст. 15 Закону України "Про державну допомогу
сім'ям з дітьми", з урахуванням того, що відповідач повинен був здійснити
такий перерахунок саме з 09 липня 2007 року і до кінця поточного року.
З огляду на вказане, посилання апелянта на те,
що їх дії протягом 2007 року були правомірними, оскільки позивачу були призначені та виплачувались вказані допомоги у розмірах, передбачених
Законом, а саме : ст..56 Закону України
"Про державний бюджет України на 2007 рік" та п.3 Прикінцевих
положень Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми",
колегією суддів визнаються безпідставними, так як в судовому засідання достовірно
встановлено, що після 09 липня 2007 року відповідач не нараховував та не
виплачував позивачці допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею
трирічного віку у розмірі, передбаченому ст. 15 Закону України "Про
державну допомогу сім'ям з дітьми", тобто, у розмірі встановленого законом
прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Крім того, суд першої інстанції
припустився помилки при визначенні періоду в 2007 році, за який відповідачу
необхідно було провести перерахунок та виплату допомоги по догляду за дитиною
до досягнення нею трирічного віку на
користь позивачки, виходячи з розмірів прожитого мінімуму, встановлено для
дітей віком до 6 років..
Оскільки рішенням Конституційного
суду України від 09 липня 2007 року №6-рп/2007 положення статей 29, 36, абзацу
третього частини другої статті 56, частини першої статті 66, пунктів 7, 9, 12,
13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, статей 98, 103, 111
Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік", визнані
неконституційними, вони втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним судом
України цього Рішення.
Тому, відповідач зобов'язаний був
провести перерахунок та виплату допомоги по догляду за дитиною до досягнення
нею трирічного віку на користь позивачки
лише за період з 09 липня 2007 року по грудень 2007 року, включно.
Згідно ст. 62 Закону України
"Про Державний бюджет України на 2007 рік", прожитковий мінімум для
дітей віком до 6 років встановлюється з 01 квітня 2007 року - у розмірі 463
грн., з 01 жовтня 2007 року - у розмірі 470 грн.
Колегія суддів погоджується з тим, що
відповідач повинен був провести розрахунок недоотриманої позивачкою допомоги по догляду за дитиною до досягнення
нею трирічного віку за період з 09.07.2007 року по грудень 2007 року, включно,
та вирішити питання щодо її виплати на користь ОСОБА_1. наступним чином:
Липень 2007 року - \463 грн. - 99,72
грн.\ : 31 х 23 = 269,53 грн.
Серпень 2007 року - 463 грн. - 104,85
грн. = 358,15 грн.
Вересень 2007 року - 463 грн. -
103,41 грн. = 359,59 грн.
Жовтень 2007 року - 470 грн. - 104,85
грн. = 365,15 грн.
Листопад 2007 року - 470 грн. -107,73
грн. = 362,27 грн.
Грудень 2007 року - 470 грн. - 110,88 грн. = 359,12 грн. , що в загальній сумі становить
2073,81 грн.
Таким чином, встановивши, що
відповідач порушив норми права, які регулюють спірні правовідносини ( в тому
числі - частину 2 статті 19 Конституції України, ст. 15 Закону України
"Про державну допомогу сім'ям з дітьми" та ст.. 62 Закону України
"Про Державний бюджет України на 2007 рік"), та визнавши дії
відповідача неправомірними, суд повинен був зобов'язати відповідача нарахувати
та виплатити ОСОБА_1. недоотриману допомогу по догляду за дитиною до досягнення
нею трирічного віку, відповідно до ст. 15 Закону України "Про державну
допомогу сім'ям з дітьми", за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня
2007 року, включно, виходячи з розміру встановленого законом прожиткового
мінімуму для дітей віком до 6 років за відповідний період, а саме: з 09 липня
2007 року - з розміру 463 грн., з 01 жовтня 2007 року - з розміру 470 грн.
щомісяця, з урахуванням фактично отриманих нею сум допомоги по догляду за
дитиною до досягнення нею трирічного віку за зазначений період.
З огляду на вказане, та враховуючи,
що допомога позивачці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку
саме у розмірі прожиткового мінімуму, визначеного для дітей віком до 6
років на час судового розгляду справи за
період з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 р. відповідачем не призначалась та не
нараховувалась, що суду не надано доказів того, що на рахунки відповідача
станом на час розгляду справи в суді були перераховані бюджетні кошти для
виплати вказаної допомоги позивачці саме в розмірі прожиткового мінімуму,
встановленого для дітей віком до 6 років, в відповідності до положень ст.. 162
КАС України, колегія суддів вважає за необхідне змінити постанову суду першої
інстанції в частині стягнення з відповідача конкретних сум виплат допомоги по
догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 09 липня 2007
року до 31 грудня 2007 року, включно,
поклавши на відповідача обов'язок нарахування та виплати позивачці за
період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року належних сум відповідно до
Закону.
Що ж стосується стягнення з
відповідача недоотриманої суми допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею
трирічного віку за період з січня 2007 року по 09 липня 2007 року в сумі
2184.02 грн., то в задоволенні позовних вимог в цій частині слід відмовити за
безпідставністю, оскільки дії відповідач за вказаний період діяв правомірно та
виплачував позивачці вказану допомогу відповідно до діючого на той час
законодавства, регулюючого спірні правовідносини.
Керуючись п.3 ч.1 ст. 198, ст. 202, 205,206 КАС
України, колегія суддів, -
п о с т а н о в и л а :
Апеляційну скаргу Управління праці та
соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської
області - задовольнити частково.
Постанову Павлоградського
міськрайонного суду Дніпропетровської області від 11 вересня 2008 року в
частині стягнення з Управління праці та соціального
захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області на
користь ОСОБА_1 суми недоотриманої допомоги по догляду за дитиною до досягнення
нею трирічного віку за період з січня 2007 року по 09 липня 2007 року в сумі
2184,02 грн, в частині зобов'язання
Управління праці та соціального захисту населення в місті Павлоград
Павлоградської міської ради призначити ОСОБА_1 з 01 січня 2007 року по 09 липня
2007 року та з 01 січня 2008 року по 05 липня 2009 року державну допомогу по
догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно діючого
законодавства - ст..15 Закону України «про державну допомогу сім'ям з дітьми»
та законів «про Державний бюджет України» - скасувати та в задоволенні позовних
вимог ОСОБА_1 в цій частині - відмовити.
Постанову Павлоградського
міськрайонного суду Дніпропетровської області від 11 вересня 2008 року в
частині стягнення з Управління праці та соціального захисту
населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області на користь
ОСОБА_1 суми недоотриманої допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею
трирічного віку за період з 09 липня 2007 року по грудень 2007 року, включно, в
сумі 2073 (дві тисячі сімдесят три) грн. 81 коп. змінити , зобов'язавши Управління праці та соціального захисту
населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області нарахувати та
виплатити ОСОБА_1 недоотриману допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею
трирічного віку, відповідно до ст. 15 Закону України "Про державну
допомогу сім'ям з дітьми", за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня
2007 року, включно, виходячи з розміру встановленого законом прожиткового
мінімуму для дітей віком до 6 років за відповідний період, а саме: з 09 липня
2007 року - з розміру 463 грн., з 01 жовтня 2007 року - з розміру 470 грн.
щомісяця, з урахуванням фактично отриманих нею сум допомоги по догляду за
дитиною до досягнення нею трирічного віку за зазначений період.
В іншій частині постанову
Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 11 вересня
2008 року - залишити без змін.
Постанова Дніпропетровського
апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її
проголошення, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного
суду України протягом одного місяця з дня її складення в повному обсязі.
Повний текст постанови складено 15
червня 2009 року.
Головуючий:
Л.М.Нагорна
Судді: В.А.Стежко
А.В.Суховаров
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2009 |
Оприлюднено | 01.07.2009 |
Номер документу | 3939838 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Нагорна Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні