ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" червня 2014 р.Справа № 922/1913/14
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Доленчука Д.О.
при секретарі судового засідання Івахненко І.Г.
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків; 3-я особа на стороні позивача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Департамент земельних відносин Харківської міської ради, м. Харків до ПП фірма "Антей", м. Харків про внесення змін до договору за участю представників:
позивача - Настусенко Д.Д. за довіреністю № 08-11/5964/2-13 від 30.12.2013 р.
3-ї особи на стороні позивача - Макарцев С.В. за довіреністю № 68/0/225-14 від 10.01.2014 р.
відповідача - Тимошенко В.І. за довіреністю № б/н від 01.03.2014 р.
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада (позивач) звернулася до господарського суду Харківської області із позовною заявою до Приватного підприємства фірма "Антей" (відповідач) про внесення змін до договору оренди землі від 20.03.2006 року № 340667100033 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі в редакції, яка викладена позивачем у позовній заяві, а саме:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого "20" березня 2006 року за №340667100033 у Харківській
регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного
кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
"__"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО ФІРМА "АНТЕЙ" (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 „Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 „Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого "20" березня 2006 року за №340667100033 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
„2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136600:02:018:0072."
„5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 685 від 24.09.2013 р. становить 3176189 грн. (три мільйони сто сімдесят шість тисяч сто вісімдесят дев'ять гривень).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
„9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 192/14 від 07.10.2013 р. на рік становить 4,8% від її нормативної грошової оцінки і складає 152457,07 грн. (сто п'ятдесят дві тисячі чотириста п'ятдесят сім гривень 07 копійок) або в місяць - 12704,76 грн. (дванадцять тисяч сімсот чотири гривні 76 копійок)".
„13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом."
„14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
„28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "20" березня 2006 року за №340667100033 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
/ підпис/
ОРЕНДАР
ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО ФІРМА «АНТЕЙ»
61024, м. Харків, вул. Пушкінська, буд.79/1
код 23150297
В особі керівника
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилався на витяг № 685 від 24.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та розрахунок орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 р., та зазначав, що на теперішній час розмір орендної плати за землю, яку сплачує відповідач по зазначеному договору не відповідає положенням пункту 289.1 ст.289 Податкового кодексу України та рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року", рішеннями Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та рішенням № 960/12, яким затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, змінюється базова вартість 1 кв.м. земель м. Харкова та запроваджується новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками. При цьому, згідно позову, позивач посилався на п.13 договору оренди землі відповідно до якого розмір орендної плати переглядається, у тому числі: «в інших випадках, передбачених законом».
Ухвалою суду по справі від 19.05.2014 р. було порушено провадження у справі та призначено її до розгляду у судовому засіданні на "04" червня 2014 р. о 10:40.
Ухвалою суду по справі від 04.06.2014 р. розгляд справи було відкладено на "18" червня 2014 р. о 10:40.
Представники сторін та 3-ї особи на стороні позивача до початку судового засідання, через канцелярію господарського суду 18.06.2014 р. за вх. № Д373/14, надали заяву про розгляд справи без застосування технічних засобів фіксації судового процесу. Дана заява не суперечить чинному законодавству, інтересам сторін, тому приймається судом та підлягає задоволенню.
Представник позивача, через канцелярію господарського суду 17.06.2014 р. за вх. № 20196, надав копії рішень ХМР згідно супровідного листа, які судом долучені до матеріалів справи.
Представник 3-ї особи на стороні позивача, через канцелярію господарського суду 18.06.2014 р. за вх. № 20445, надав відзив на позовну заяву, який судом долучений до матеріалів справи. Згідно відзиву 3-я особа на стороні позивача просила суд задовольнити позов у повному обсязі.
Відповідач, через канцелярію господарського суду 17.06.2014 р. за вх. № 20299, надав відзив на позовну заяву, який судом долучений до матеріалів справи. Згідно відзиву відповідач просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог. При цьому, відповідач вказував, що при розрахунку величини нормативно грошової оцінки землі застосовані коефіцієнти, які не відповідають вимогам Постанови КМ України, від 23.03.1995, №213 «Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» та Наказу Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. за N 18/15/21/11, яким затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів. При здійсненні розрахунку орендної плати, не враховано, що земельна ділянка відповідача знаходиться на території, яка віднесена Рішенням VII сесії Харківської міської ради V скликання від 22.11.2006 року №144/06 до категорії земель історико-культурного призначення. Вказує, що діючим законодавством передбачено внесення змін в існуючий договір оренди землі лише щодо зміни орендної плати, яка залежить від змін нормативно-грошової оцінки землі. Зміна або розірвання договору за рішенням суду на вимогу од нієї із сторін може мати місце у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Вказує, що у запропонованій додатковій угоді, позивач, окрім зміни величини орендної плати, наполягає на зміні тих пунктів договору, зміна яких не передбачена ані умовами договору, ані нормами діючого законодавства та які не визначають і не впливають на істотність умов договору та їх порушення, в разі наявності такого, як і не впливають на майнові інтереси позивача. Окрім іншого, вказує, що преамбулою запропонованої додаткової угоди, вказано про укладання цієї угоди у відповідності до вимог рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання, № 960/12 від 19.12.2012 р., яким затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, проте, п. 29 цього рішення, вказує про неможливість застосування цього рішення до договорів оренди землі та додаткових угод, які оформлені до прийняття цього рішення. А відтак, посилання в запропонованій додатковій угоді на рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання, № 960/12 від 19.12.2012 р. унеможливлює її затвердження судом в наданій редакції.
Представники позивача та 3-ї особи на стороні позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволенні позову заперечував у повному обсязі.
Беручи до уваги, що відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України обов'язок доказування і подання доказів покладено на сторони, суд згідно за статтею 75 Господарського процесуального кодексу України розглядає справу за наявними матеріалами.
Суд, дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін та 3-ї особи на стороні позивача, встановив наступне.
Приватне підприємство фірма «Антей», є орендарем земельної ділянки, кадастровий №6310136600:02:018:0072, загальною площею 0,0960 га по вул. Пушкінській, 79 у м. Харкові.
Договір оренди земельної ділянки від 20.03.2006 року №340667100033 було укладено між Харківською міською радою та приватним підприємством фірмою «Антей», у відповідності до рішення XL сесії Харківської міської ради IV скликання від 28.09.2005 року №180/05 «Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам для експлуатації та обслуговування будівель і споруд».
Зазначений договір оренди землі, з додатками (План земельної ділянки кадастровий №6310136600:02:018:0072; Кадастровий план меж зон обмежень земельної ділянки; Акт приймання передачі земельної ділянки) було зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах» в державному реєстрі земель від 20 березня 2006 року за №340667100033.
Відповідно до пунктів 1, 2 договору оренди землі від 20.03.2006 р. №340667100033, в оренду передається земельна ділянка несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, загальною площею 0,096 га у тому числі під забудовою 0,0478 га, інших угідь 0,0482 га.
На земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомого майна, який належить орендарю на праві приватної власності - нежитлова будівля літ. «Е-4».
Згідно із п. 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, станом на 09.02.2006 р. становить 1912745,00 грн.
Пунктом 13 договору передбачені підстави для перегляду розміру орендної плати, серед яких, в тому числі, зміна розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі, внаслідок інфляції; в інших випадках передбачених законодавством.
Пунктом 16 договору визначено цільове використання земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови.
Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача була направлена пропозиція № 3839/0/225-13 від 03.12.2013 р. про зміну договору оренди землі № 340667100033 від 20.03.2006 р. та додаткова угода від 28 жовтня 2013 р. до договору оренди землі № 340667100033 від 20.03.2006 р., який укладено між Харківською міською радою та ППФ «Антей», щодо оренди земельної ділянки загальною площею 0,0960 га по вул. Пушкінській, 79 у м. Харкові.
Запропонованою додатковою угодою, з посиланням на рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 р. №1209/13 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.», рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 р. №1269/13 «Про Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.», рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання, від 27.02.2008 р. №41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові», рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 р. № 960/12 «Про порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» відповідачу запропоновано внести зміни до існуючого договору оренди землі у зв'язку зі зміною нормативно грошової оцінки землі.
Листом відповідача від 28.12.2013 р. № 212 Департамент земельних відносин Харківської міської ради повідомлено про незгоду з запропонованою величиною орендної плати.
У відповідності до п. 36 договору оренди землі від 20.03.2006 р., зміна умов договору оренди землі можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди, спір розв'язується в судовому порядку.
Згідно позову, позивач вказує, що рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року", рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та рішенням 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання, № 960/12 від 19.12.2012 р., яким затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, змінювалася базова вартість 1 кв.м. земель м. Харкова, запроваджувався порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками та був передбачений порядок оформлення, внесення змін та доповнень до договорів оренди землі у м. Харкові.
Згідно із п. 2.1., п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 рік, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13, Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було:
- одержано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку;
- одержано витяг № 685 від 24.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відповідно до якого, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 960 кв.м. за адресою: м. Харків, вул. Пушкінська, 79 - склала 3176189,00 грн.;
- виконано розрахунок № 192/14, розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 р., відповідно до якого розмір орендної плати за земельну ділянки площею 960 кв.м. за адресою: м. Харків, вул. Пушкінська, 79 складає: в рік - 152457,07 грн.; в місяць - 12704,76 грн.
Дослідженням змісту витягу № 685 від 24.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 960,0 кв.м. по вул. Пушкінській,79 у м. Харкові, судом встановлено, що зазначений витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснений з порушенням п.2.2 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Так, складання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки регулюється Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженим сумісним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово - комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. №18/15/21/11, Законом України «Про оцінку земель», Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. №213 « Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів».
Відповідно ст. 289.1. Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що міські ради правомочні розглядати та вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законам до їх відання.
За змістом п. 34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», вирішення питань в частині регулювання земельних відносин належить до виключної компетенції міської ради, що здійснюється на пленарних засіданнях.
Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13, «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.» визначена базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка застосовується з 1 січня 2014 року.
При розрахунку нормативно грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 0,0960 га по вул. Пушкінській, 79 у м. Харкові (кадастровий №6310136600:02:018:0072), яку орендує позивач, застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки Кф, в розмірі - 2.5 та визначено, що під забудовою на цій земельній ділянці знаходиться 0,0960 га., що в свою чергу вплинуло на величину нормативно грошової оцінки та призвело до помилковості та незаконності визначення такої величини нормативно грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 0,0960га по вул. Пушкінські, 79 у м. Харкові.
Відповідно до п. 3.5 Наказу Міністерства аграрної політики, Української академії аграрних наук, Держкомзему України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11 «Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 N 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за N788/3228 відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.
Позивачем, на підтвердження правомірності розрахунку нормативної грошової оцінки не було надано до суду форму №6-зем, № 6а-зем, №6б-зем, 2-зем.
Коефіцієнт функціонального використання (Кф) для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання.
Додатком 1 Наказу Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики, Української академії аграрних наук, Держкомзему України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, від 27.01.2006р № 18/15/21/11 «Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», встановлено виключний перелік кодів розділу КВЕД та склад категорій земель віднесених до категорії земель за функціональним використанням до земель «Комерційного використання», для яких встановлено значення коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки Кф, в розмірі - 2.5, а саме:
Код розділу КВЕД G - Землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту. Землі оптової торгівлі і посередництва в торгівлі. Землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт.
Код розділу КВЕД - Землі готелів та ресторанів.
Код розділу КВЕД J - Землі підприємств фінансового посередництва. Землі підприємств страхування. Землі підприємств, що здійснюють допоміжну діяльність у сфері фінансів та страхування.
Код розділу КВЕД K - Землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам. Землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері інформатизації. Землі підприємств, що здійснюють послуги, які надаються переважно юридичним особам.
Код розділу КВЕД O93 - Землі підприємств, що здійснюють індивідуальні послуги.
Код розділу КВЕД O92.7 - Землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг (азартні ігри та ігри на гроші тощо).
Відповідно до довідок Головного управління статистики у Харківській області від 19.07.2005 р. № 8116; від 09.11.2005 р. №12092; від 12.12.2006 р. №11124; від 19.03.2014 р. №06/3-11/1213 та Спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців щодо відповідача основним видом діяльності відповідача є, код розділу КВЕД - 41.10 "Організація будівництва будівель".
Відповідно до п.1.3. п. 2.6 Наказу Державної податкової адміністрації, від 27.03.1998, № 145 «Про розробку Порядку застосування основного виду діяльності платника податків для забезпечення формування звітності», основний вид економічної діяльності платника податків визначається органами статистики згідно з Класифікацією видів економічної діяльності, розробленою Науково-дослідним інститутом статистики Міністерства статистики України, що затверджена і введена в дію наказом Держстандарту України від 22.10.96 N 441. Основний вид діяльності при заповненні платниками податків заголовних частин форм бухгалтерської звітності у реквізиті «Вид діяльності» відображається відповідно до КВЕД і повинен відповідати коду, відображеному у Довідці.
Отже, при здійсненні розрахунку нормативно грошової оцінки землі безпідставно віднесено земельну ділянку площею 0,0960га по вул. Пушкінській,79 у м. Харкові, яку орендує відповідач здійснюючи основну діяльність із організації будівництва будівель (код розділу КВЕД - 41.10), до категорії земель за функціональним використанням «Комерційне використання».
А відтак, розрахунок величини нормативно грошової оцінки земельної ділянки по вул. Пушкінській, 79 у м. Харкові, яку орендує відповідач, з застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки Кф, в розмірі - 2.5, є необґрунтованим.
Згідно Плану земельної ділянки, кадастровий № 6310136600:02:018:0072 (додаток до договору оренди землі від 20.03.2006р), та Акту встановлення меж земельної ділянки на місцевості від 15.11.2005 р. №2493-1/05, земельна ділянка площею 0,0960 га по вул. Пушкінській, 79 у м. Харкові, знаходиться в межах території вул. Артема - Молодіжний парк - вул. Пушкінська - вул. Петровського у м. Харкові.
Рішенням VII сесії Харківської міської ради V скликання від 22.11.2006 року №144/06 визначено статус історико-культурного ареалу м. Харкова, у відповідності до додатку №1 якого, територія в межах вул. Пушкінська, вул. Артема, вул. Весніна, в межах яких і знаходиться спірна земельна ділянка позивача - належить до історико-культурного ареалу м. Харкова.
Статтею 20 Земельного кодексу України визначено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які уповноважені розпоряджатися земельними ділянками.
Відповідно до листа Управління містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації від 25.02.2010 р. №01-21/181, територія у межах вул. Пушкінська,79 - вул. Артема,48а - парк «Молодіжний» входить до історико-культурного ареалу м. Харкова.
Відповідно до листа Управління культури і туризму Харківської обласної державної адміністрації від 23.02.2010р №05-01/435 вказана у листі територія Молодіжного парку в межах вул. Пушкінська,79 - вул. Артема,48а входить до зазначеного ареалу.
Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. за N 18/15/21/11 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, згідно якого, до земель історико-культурного призначення застосовується коефіцієнт, який характеризує функціональне призначення земельної ділянки (Кф) = 0,5(додаток 1).
Окрім іншого, пунктом 1 договору оренди землі від 20.03.2006 р. №340667100033 встановлено, що земельна ділянка яку передано в оренду позивачу відноситься до земель житлової та громадської забудови.
Зазначене також підтверджується наданим позивачем Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 03.10.2013р. №НВ-6300531702013.
Спірна земельна ділянка по вул. Пушкінській, 79 у м. Харкові, яку орендує відповідач, повністю не забудована, що підтверджується пунктом 2 договору оренди землі від 20.03.2006 р. №340667100033, згідно якого, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,096га, у тому числі під забудовою - 0,0478 га, інших угідь - 0,0482 га.
Проте, у витягу №685 від 24.09.2013р. з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки зазначено, що вся площа 960 кв.м. знаходиться під забудовою, та для всій цій площі застосовано коефіцієнт функціонального використання Кф -2.5.
Суд зазначає, що земельна ділянка площею 960 кв.м. по вул. Пушкінській,79 у м. Харкові, яку орендує відповідач, відноситься до земель змішаного використання.
Розрахунок коефіцієнту функціонального використання (Кф) повинен був бути здійснений з урахуванням вимог п. 3.5 Наказу Міністерства аграрної політики, Української академії аграрних наук, Держкомзему України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, від 27.01.2006р № 18/15/21/11 «Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання, з урахуванням Рішення VII сесії Харківської міської ради V скликання від 22.11.2006 року №144/06 «Про віднесення земель до історико-культурного призначення» (коефіцієнт функціонального використання Кф=0,5) та з урахуванням п.2 договору оренди землі від 20.03.2006р №340667100033 та Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 03.10.2013р №НВ-6300531702013 щодо віднесення земельної ділянки відповідача до земель житлової та громадської забудови (коефіцієнт функціонального використання Кф=1).
Зазначеним вимогам, розрахунок нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий №6310136600:02:018:0072 площею 960 кв.м. по вул. Пушкінській, 79 у м. Харкові - не відповідає.
Відповідно ч. 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Щодо запропонованих змін до п. 13 договору оренди землі, як підстава перегляду орендної плати, позивачем вказано: б) зміна розмірів земельного податку.
Законом України від 03.07.1992, № 2535-XII «Про плату за землю» (чинним на час укладання договору оренди землі від 20.03.2006р. №340667100033) орендна плата визначалась та обмежувалась в залежності від величини земельного податку.
З набуттям чинності Податкового кодексу України, Закон України «Про плату за землю», втратив чинність з 1 січня 2011 року (згідно з Податковим кодексом України від 2 грудня 2010 року N 2755-VI).
Згідно із пп. 14.1.147 ст. 14 ПК України плата за землю - це «загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності».
Згідно із тією ж ст. 14 ПК України, земельний податок - це «обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів» (пп. 14.1.72, ст. 14 ПК України); орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це «обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою» (пп. 14.1.136, ст.14 ПК України).
З 1 квітня 2014 року, згідно Закону України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27.03.2014 N 1166-VII набули чинності зміни до Податкового кодексу України.
Відповідно до цих змін (пункт 27 розділу І Закону N 1166), з 1 квітня 2014 року визначено єдиний мінімальний розмір орендної плати за землі державної та комунальної власності, а саме встановлено, що розмір орендної плати за землі державної і комунальної власності, не залежно від категорії земель, не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки.
Відповідно ст.289.1. Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Статтею 288 ПК України врегульовано питання орендної плати за землю, зокрема визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки(п.288.1).
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки(п.288.2).
Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду(288.3.).
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (288.4.).
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (288.5.1. 288.5.2.).
Враховуючи вищенаведене, суд зазначає, що станом на час подання позову та судового розгляду цієї справи, орендна плата за землю не залежить від земельного податку, а законодавчо пов'язана та залежить лише від нормативно грошової оцінки землі.
А відтак, вимога позивача щодо внесення змін у п.13 договору оренди землі від 20.03.2006р. №340667100033 щодо підстав перегляду орендної плати за землю, в залежності від зміни земельного податку - є незаконною.
Щодо запропонованих змін до пунктів 5, 9, 13, 14, доповнення пункту 2 словами та пункт 28 підпунктом д), договору оренди землі від 20.03.2006р. №340667100033 позивач ніяким чином не обґрунтував необхідність внесення таких змін та доповнень.
Як зазначалось вище, діючим законодавством передбачено внесення змін в існуючий договір оренди землі лише щодо зміни орендної плати, яка залежить від змін нормативно-грошової оцінки землі.
Проте, інші зміни, які сторона має бажання внести до існуючого договору оренди землі, та які не передбачені вимогами законодавства та умовами договору, повинні бути обґрунтованими стороною.
За загальним правилом, закріпленим у ч. 1 ст. 651 ЦК України, підста вою для зміни або розірвання договору є згода сторін.
Це пов'язано з тим, що договір з моменту його вчинення є обов'язковим для вико нання сторонами (ст. 629 ЦК України).
Розірвання або зміна договору з інших підстав може мати місце, якщо це встанов лено договором чи законом.
ЦК України безпосередньо пе редбачає можливість зміни або розірвання договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін (ч. 2 ст. 651 ЦК України) та у разі односторонньої відмови від договору (ч. 3 ст. 651 ЦК України).
Зміна або розірвання договору за рішенням суду на вимогу од нієї із сторін може мати місце у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Істотним є таке порушення договору його стороною, при якому друга сторона, внаслідок завданої їй цим порушенням шкоди, значною мірою позбавляється тогo, на що вона розраховувала при укладенні договору (ч. 2 ст. 651 ЦК України).
Зміна договору судом має місце, якщо розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, що значно перевищує затрати, необхід ні для виконання договору на умовах, змінених судом (ч. 2 ст. 652 ЦК України).
А саме суд має враховувати: 1) сторони у момент укладення договору виходили з того, що така зміна обставин не настане. 2) зміна обставин зумовлена причинами, котрі заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення за всієї турботливості та обачності, які від неї вимагалася. 3) ви конання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розрахо вувала при укладенні договору. 4) із суті договору або звичаїв діло вого обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересова на сторона договору.
Відсутність хоча б однієї з наведених умов є підставою для відмови судом у розірванні або зміні договору (ч. 2 ст. 652 ЦК України).
Умови викладені у пунктах 5, 9, 13, 14, пункту 2 та підпункту д) пункту 28 запропонованої додаткової угоди не є такими, обов'язковість яких передбачена діючим законодавством або договором оренди землі.
Відповідно до п. 3.10. Рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання, від 27.02.2008р. №41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при ускладнені договорів оренди землі в місті Харкові», розмір орендної плати, що пропонується у довідці управління земельних відносин, підлягає погодженню з майбутнім орендарем, про що в довідці робиться відповідна відмітка.
У разі незгоди орендаря з запропонованим розміром орендної плати спір вирішується у встановленому законом порядку.
Позивачем не надано до суду, доказів попереднього погодження з відповідачем розміру орендної плати запропонованої у додатковій угоді.
Відповідно до п. 29 рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012р. №960/12 «Про порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові», даний Порядок не поширюється на договори оренди землі (додаткові угоди) та угоди про розірвання договорів оренди землі, які були підписані міським головою до набрання чинності даним Порядком.
Обґрунтовуючи внесення змін до договору оренди землі від 20.03.2006р., позивач, посилається саме на «Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові», який затверджено вищезазначеним рішенням.
З огляду на вищенаведене, позивачем подано позов про внесення змін до договору оренди землі від 20.03.2006р. №340667100033 безпідставно та необґрунтовано.
Також, суд зазначає, що не можна погодитися із застосуванням у розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності коефіцієнту у розмірі 4,8%, оскільки застосування даного коефіцієнту у розрахунку не підтверджується відповідними доказами.
Відповідно до ст.21 Закону України «Про оренду землі» в редакції від 20.12.2005р. (чинній на час укладання спірного договору оренди землі), орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю").
Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю", та перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оцінки. У разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати.
Розмір орендної плати, на час укладання спірного договору оренди землі, визначався як похідна від ставки орендної плати (в %) встановленою, за домовленістю сторін, у договорі оренди землі від 20.03.2006р. №340667100033, та від величини земельного податку.
На теперішній час, визначення величини орендної плати врегульовано ст. 288 Податкового кодексу України, яка є похідною від ставки орендної плати встановленої сторонами при укладанні договору оренди землі від 20.03.2006р. №340667100033 та величини нормативно грошової оцінки землі.
Діючим законодавством та умовами договору оренди землі від 20.03.2006р. №340667100033 передбачена можливість зміни величини орендної плати в залежності від зміни нормативно грошової оцінки землі.
Зміна ставки орендної плати встановленої за домовленістю сторін, діючим законодавством, як і умовами договору оренди землі, не передбачено.
За ст. 14 Цивільного кодексу України цивільні обов'язки виконуються в межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства; особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим для неї.
Договір оренди укладений між Позивачем та Відповідачем в 2006 р.
Розділи 19 (Прикінцеві положення) та 20 (Перехідні положення, в т.ч. Підрозділ 6. Особливості справляння земельного податку) Податкового кодексу України не встановлюють обов'язків внесення змін до договорів оренди, укладених в минулому.
За ст. 58 Конституції України закони не мають зворотної дії в часі.
Відповідно до ч. 3 ст. 5 ЦК України, якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов'язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
Відповідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Одночасна зміна, як ставки орендної плати так і нормативно грошової оцінки законом не передбачена.
Крім того, суд зазначає, що відповідно до п.п. 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 року № 960/12.
Відповідно до п. 16.4. Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові додаткова угода підлягає попередньому погодженню начальником управління земельних відносин та директором Юридичного департаменту шляхом візування. Відділ економічного регулювання не пізніше наступного дня після візування начальником управління земельних відносин передає додаткову угоду до Юридичного департаменту для перевірки на відповідність чинному законодавству, термін якої не повинен перевищувати 3-х робочих днів.
Так, позивачем не надано доказів затвердження додаткової угоди директором Юридичного департаменту. Таким чином, обов'язкова умова Порядку оформлення договорів оренди та додаткових угод до них не була виконана.
Також, в порушення вимог п. 16.4. Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові позивачем не надано доказів, що Юридичному департаменту були надані всі необхідні документи, а й відповідно і в даному відкритому провадженні позивач не надає доказів, а саме: довідки державної податкової інспекції про стан розрахунків з бюджетом за використання земельної ділянки, копію довідки (витягу) із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію за певним орендарем права власності на нерухоме майно, розташоване на земельній ділянці.
Проте, позивачем відповідні умови Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові не були виконані, у зв'язку з чим дана редакція додаткової угоди до договору оренди не може бути укладена між сторонами.
Згідно ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Відповідно до ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
У відповідності до ст. 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковими.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України та ст.188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно ч.2 ст. 30 Закону України "Про оренду землі" у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення Харківської міської ради є обов'язковими для виконання на території міста Харкова.
З огляду на вищевикладене та враховуючи те, що позовні вимоги позивача не підтверджуються матеріалами справи, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги позивача є не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
За таких обставин відповідно до ст. 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору підлягають покладенню на позивача.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст. 58, 144 Конституції України, ст.ст. 25, 26, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 1, 13 "Про оцінку земель", ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 14, 288, 289 Податкового кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст.ст. 5, 14, 629, 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст.ст. 1, 4, 12, 22, 32, 33, 34, 43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити повністю.
Повне рішення складено 23.06.2014 р.
Суддя Д.О. Доленчук
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2014 |
Оприлюднено | 27.06.2014 |
Номер документу | 39416974 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Доленчук Д.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні