Постанова
від 10.06.2009 по справі 2а-6223/09/1/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

10.06.09 Справа №2а-6223/09/1/0170

Окружний адмініс тративний суд Автономної Рес публіки Крим у складі голову ючої судді Трещової О.Р., при с екретарі Єлжовій Н.М., за участ ю

представника позивача - С олодовнікова Євгенія Михайл овича

розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом Тов ариства з обмеженою відповід альністю "Альфа ЛТД"

до Державної податкової ін спекції у м. Сімферополі АР К рим

про визнання нечинним акту ,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністрат ивного суду Автономної Респ убліки Крим звернулося з позовом Товариство з обмеже ною відповідальністю "Альфа ЛТД" до Державної податкової інспекції у м. Сімферополі А Р Крим про визнання нечинним акту ДПІ у м. Сімферополі АРК № 47/15-2 від 23.04.2009 року згідно з яким відповідачем прийняте рішен ня про анулювання реєстрації платника податку на додану в артість Філії ТОВ "Альфа ЛТД" " Орхідея - 2007" № 100029110 від 19 березня 200 7 року, виданого ДПІ у м.Сімфер ополі АРК.

Позовні вимоги обґрунтова ні тим, що відповідачем незак онно складено акт № 47/15-2 від 23.04.2009 року на підставі якого прийн яте рішення про анулювання р еєстрації платника податку н а додану вартість Філії ТОВ "А льфа ЛТД" "Орхідея - 2007" № 100029110 від 19 березня 2007 року, оскільки Філі я ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхідея - 2007" бу ла зареєстрована платником п одатку на додану вартість з 19. 03.2007 року, реєстрація філії пла тником єдиного податку або с уб' єктом інших спрощених си стем оподаткування не провод илась.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду Автономної Р еспубліки Крим від 13 травня 200 9 року відкрито провадження п о справі.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду АР Крим від 14. 05.09 року задоволено клопотанн я позивача про забезпечення позову, до набранням рішення м по справі № 2-а-6223/09/1/0170 законної сили заборонено ДПІ у м. Сімф ерополь АР Крим вчиняти будь -які дії щодо анулювання реєс трації платника податку на д одану вартість Філії ТОВ "Аль фа ЛТД" "Орхідея - 2007" № 100029110 від 19 бе резня 2007 року, виданого ДПІ у м. Сімферополь.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду Автономної Р еспубліки Крим від 14 травня 2009 року закінчено підготовче пр овадження і справу призначен о до судового розгляду.

У судовому засіданні предс тавник позивача уточнив поз овні вимоги та просив суд виз нати нечинним рішення ДПІ у м . Сімферополь АР Крим про анул ювання реєстрації платника п одатку на додану вартість Фі лії ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхідея - 2007" № 100029110 від 19 березня 2007 року, прийн яте згідно акту ДПІ у м. Сімфер ополі АРК № 47/15-2 від 23.04.2009.

Уточнені позовні вимоги пр едставник позивача підтрима в у повному обсязі. Зазначив, щ о оскаржуване рішення прийня те всупереч діючому законода вству, відповідач не мав прав анулювати реєстрацію платни ка податку на додану вартіст ь Філії ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхіде я - 2007", оскільки абз. «в» п.9.8 статт і 9 Закону України "Про податок на додану вартість", на який п осилається відповідач місти ть виключний перелік підстав анулювання реєстрації платн иків ПДВ, до якого не підпадає даний випадок. Просив суд зад овольнити позов у повному об сязі.

У судове засідання предста вник відповідача не з'явився , повідомлений належним чино м про час, дату та місце розгля ду справи, клопотання про роз гляд справи за його відсутні стю не надіслав, вимоги суду, викладені в Ухвалі від 14.05.2009 ро ку не виконав, жодних запереч ень та пояснень не надав.

Приймаючи до уваги, що предс тавник відповідача являєтьс я суб' єктом владних повнова жень та його неявка не перешк оджає розглядові справи по с уті, суд вважає можливим на пі дставі статті 128 КАС України р озглядати справу за відсутні стю представника відповідач а, повідомленого належним чи ном, на підставі наявних у спр аві доказів.

Вислухавши пояснення пре дставника позивача по справі , розглянувши подані докумен ти та матеріали, всебічно і по вно з'ясувавши всі фактичні о бставини, на яких ґрунтуютьс я позовні вимоги, об'єктивно о цінивши докази, які мають юри дичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд вважає, що уточнені позовні в имоги підлягають задоволенн ю у повному обсязі з наступни х підстав.

Відповідно до частини 1 стат ті 55 Господарського кодексу України суб' єктом господар ювання визнаються учасники г осподарських відносин, які з дійснюють господарську діял ьність, реалізуючи господарс ьку компетенцію (сукупність господарських прав та обов' язків), мають відокремлене ма йно і несуть відповідальніст ь за своїми зобов' язаннями в межах цього майна, крім випа дків встановлених законом. З гідно з п. 1 частини 2 статті 55 ГК України юридичні особи, ство рені відповідно до Цивільног о кодексу України, підприємс тва, створені відповідно до Г осподарського кодексу Украї ни та зареєстровані в устано вленому законом порядку визн аються суб' єктами господар ювання.

Судом встановлено, що Товар иство з обмеженою відповідал ьністю "Альфа ЛТД" є юридично ю особою, зареєстрованою 19.05.1992 р оку з ідентифікаційним кодом 16325164 виконавчим комітетом Сім феропольської міської ради А РК, що підтверджується довід кою з Єдиного державного реє стру підприємств та організа цій України серії АА від 18.04.2008 р оку ГУ статистики в АРК (а.с. 17) т а Свідоцтвом про державну ре єстрацію юридичної особи сер ії А00 № 436573 (а.с.16).

Судом встановлено, що Товар иство з обмеженою відповідал ьністю фірма "Альфа ЛТД" пере буває на обліку у ДПІ у м. Сімф ерополі у якості платника по датків з 27.05.1992 року за № 286-Ж, що під тверджується довідкою від 05.12 .2005 року № 959/29-0 (а.с.26), та у якості пл атника податку на додану вар тість з 28.12.1999 року, що підтвердж ується свідоцтвом № 007810591 (а.с.25).

Таким чином, судом встановл ено, що Товариство з обмежено ю відповідальністю "Альфа ЛТ Д" являється суб' єктом госп одарювання, юридичною особою , зобов' язане виконувати об ов' язки, покладені на нього законами у зв' язку зі здійс ненням господарської діяльн ості, у тому числі стосовно на лежного нарахування та сплат и податків.

Відповідно до п. 1 частини 1 ст атті 17 КАС України компетенці я адміністративних судів пош ирюється на спори фізичних ч и юридичних осіб із суб' єкт ом владних повноважень щодо оскарження його рішень (норм ативно-правових актів чи пра вових актів індивідуальної д ії), дій чи бездіяльності.

Пунктом 7 частини 1 статті 3 К АС України дано визначення с уб' єктів владних повноваже нь, до яких належать орган дер жавної влади, орган місцевог о самоврядування, їхня посад ова чи службова особа, інший с уб' єкт, який здійснює владн і управлінські функції на ос нові законодавства, в тому чи слі на виконання делегованих повноважень.

Частиною 1,3 статті 4 Закону У країни “Про державну податко ву службу в Україні” від 04.12.1990 р оку № 509-ХІІ Державна податков а адміністрація України є це нтральним органом виконавчо ї влади. Державні податкові і нспекції у районах, містах (кр ім міст Києва та Севастополя ), районах у містах, міжрайонні та об'єднані державні податк ові інспекції підпорядковую ться відповідним державним п одатковим адміністраціям в А втономній Республіці Крим, о бластях, містах Києві та Сева стополі.

Відповідно до підпункту 2.1.4 п. 2.1. статті 2 Закону України “П ро порядок погашення зобов' язань платників податків пе ред бюджетами та державними цільовими фондами”№ 2191-ІІІ ві д 21.12.2000 року податкові органи ви знані контролюючими органам и стосовно податків і зборів (обов' язкових платежів), які справляються до бюджетів та державних цільових фондів. О тже, вони наділені компетенц ією, визначеною підпунктом 2.2. 1 пункту 2.2. статті 2 Закону здій снювати перевірки своєчасно сті, достовірності, повноти н арахування та сплати зазначе них податків.

Отже, органи державної пода ткової служби у відносинах з суб' єктами господарювання , під час реалізації своїх зав дань та функцій, встановлени х законодавством України, яв ляються суб' єктами владних повноважень.

Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб' єктів владн их повноважень, адміністрати вні суди перевіряють, чи прий няті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України, обґрунтовано , тобто з урахуванням усіх обс тавин, що мають значення для п рийняття рішення; безсторонн ьо (неупереджено); добросовіс но.

Тому вирішуючи справу стос овно позовних вимог позивача щодо визнання нечинним ріше ння ДПІ у м. Сімферополі АР Кр им про анулювання реєстрації платника податку на додану в артість Філії ТОВ "Альфа ЛТД" " Орхідея - 2007" № 100029110 від 19 березня 200 7 року, прийняте згідно акту ДП І у м. Сімферополі АРК № 47/15-2 від 23.04.2009 яка являється суб' єктом владних повноважень, суд зоб ов' язаний перевірити, чи пр ийнято це рішення безсторонн ьо, обґрунтовано та добросов існо.

Судом встановлено, що відп овідно до п.2.3. Статуту ТОВ "Аль фа ЛТД", зареєстрованого Вико нкомом Залізничної районної ради 19.05.1992 року, затвердженого протоколом № 33 від 04.03.2004 року збо рів засновників, перереєстро ваного Виконавчим комітетом Залізничної районної ради м . Сімферополя 09.03.2004 року товари ство має право створювати на території України та за її ме жами філії, які діють від імен і товариства на підставі пол оження.

Протоколом № 39 зборів засно вників ТОВ «Альфа-ЛТД» від 10.01.2 007 року затверджено положення про Філію ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхі дея - 2007", згідно з яким Філія не є юридичною особою, має свої в ідособлені рахунки в банківс ьких установах, свій відособ лений баланс, у своїй діяльно сті користується своїми відо собленими основними та оборо тними коштами, має право за св ій рахунок придбавати основн і фонди, самостійно веде бухг алтерський та податковий обл ік.

Філія ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхіде я - 2007" зареєстрована 16.01.2007 року з і дентифікаційним кодом 34836040 Вик онавчим комітетом Сімферопо льської міської ради АРК, що підтверджується довідкою з Є диного державного реєстру пі дприємств та організацій Укр аїни від 16.01.2007 року ГУ статистик и в АРК № 05.3-6-06/44 (а.с. 14).

Філія ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхіде я - 2007" з 19.03.2007 року зареєстрована у якості платника податку на додану вартість з індивідуа льним податковим номером 348360401 093 в ДПІ у м. Сімферополі АРК, що підтверджується свідоцтвом № 100029110 (а.с.15).

Судом встановлено, що 23.04.2009 ро ку ДПІ у м. Сімферополі АРК скл адено акт № 47/15-2 про анулюванн я реєстрації платника податк у на додану вартість Філії ТО В "Альфа ЛТД" "Орхідея - 2007" № 100029110 ві д 19 березня 2007 року.

23.04.2009 року ДПІ у м. Сімферополі АРК, на підставі зазначеного акту прийнято рішення про ан улювання реєстрації платник а податку на додану вартість Філії ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхідея - 2007" № 100029110 від 19 березня 2007 року.

Підставами складення акту та прийняття зазначеного рі шення зазначено абз. «в» п.9.8 ст атті 9, п.п. 1.2 статті 3 Закону Укр аїни "Про податок на додану ва ртість" від 3 квітня 1997 року N 168/97-В Р, п.3 статті 95 Цивільного кодек су України. Як вбачається з да ного Акта, його прийняття обу мовлене тим, що платник - Філі я ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхідея - 2007" не має статусу юридичної особи .

Вирішуючи питання про прав омірність дій відповідача щ одо анулювання реєстрації пл атника податку на додану вар тість Філії ТОВ "Альфа ЛТД" "Ор хідея - 2007" судом встановлено на ступне.

Виходячи з дефініції платн ика податків, наданої у п.1.1) ста тті 1 Закону України “Про пор ядок погашення зобов' язань платників податків перед бю джетами та державними цільов ими фондами” платники податк ів - юридичні особи, їх філії, в ідділення, інші відокремлені підрозділи, що не мають стату су юридичної особи, а також фі зичні особи, які мають статус суб'єктів підприємницької д іяльності чи не мають такого статусу, на яких згідно з зако нами покладено обов'язок утр имувати та/або сплачувати по датки і збори (обов'язкові пла тежі), пеню та штрафні санкції . Тобто саме поняття платника податків не виключає можлив ості філії юридичної особи б ути платником податків.

Поняття платників ПДВ, поря док, підстави та строки реєст рації осіб платниками ПДВ, сп лати податку на додану варті сть, надання податкової звіт ності, анулювання реєстрації встановлений Закону Україн и "Про податок на додану варті сть" від 3 квітня 1997 року N 168/97-ВР та визначаються Положенням про реєстрацію платників податк у на додану вартість, затверд женим наказом Державної пода ткової адміністрації Україн и від 01.03.2000р. за N 79 та зареєстров аним в Міністерстві юстиції України 03.04.2000р. за N 208/4429.

Відповідно до п.9.1., п 9.2 ст.9 Зако ну України "Про податок на дод ану вартість" центральний по датковий орган веде реєстр п латників податку. Будь-якій о собі, яка реєструється як пла тник податку на додану варті сть, присвоюється індивідуал ьний податковий номер, який в икористовується для справля ння цього податку.

Пунктом 1.3 статті 1 Закону Укр аїни "Про податок на додану ва ртість" визначено, що платник ом податку на додану вартіст ь є особа, яка згідно з цим Зак оном зобов'язана здійснювати утримання та внесення до бюд жету податку, що сплачується покупцем, або особа, яка імпор тує товари на митну територі ю України. Відповідно до пунк ту 1.2 статті 1 Закону, особою є б удь-яка з наведених нижче осі б, незалежно від того, чи є так а особа резидентом чи ні, а сам е:

- суб'єкт підприємницької ді яльності, в тому числі підпри ємство з іноземними інвестиц іями, незалежно від форми та ч асу внесення цих інвестицій;

- інша юридична особа, що не є суб'єктом підприємницької д іяльності;

- фізична особа (громадянин, іноземний громадянин та осо ба без громадянства), яка здій снює діяльність, віднесену д о підприємницької згідно з з аконодавством, або імпортує товари на митну територію Ук раїни;

- представництво нерезиден та, що не має статусу юридично ї особи.

Наведений перелік не зміню вався за весь період дії Зако ну України "Про податок на дод ану вартість" за винятком тог о, що у 2005 році він був доповнен ий такою особою, як представн ицтво нерезидента.

До того ж Законом України "П ро податок на додану вартіст ь" прямо не передбачено, що філ ії підприємств не можуть бут и платниками ПДВ, перелік не в иключає можливість реєстрац ії платником податку філії ю ридичної особи.

ДПА України в листі від 12.02.1999 р оку № 2223/7/16-1220-25 визначила, що у вип адку, якщо філія підприємств а має самостійний баланс, бан ківський рахунок з правом пр оведення розрахунків за опер аціями з придбання і продажу товарів (робіт, послуг), печат ку, окремий статистичний код , здійснює самостійно розрах унки з бюджетом по податках з а наслідками госпрозрахунко вої діяльності, тобто має озн аки юридичної особи, то така ф ілія може бути зареєстровани й як платник ПДВ.

В подальшому, ДПА України в листі від 30.01.2002р. № 1707/7/16-1217 визначил а, що інші особи, які не мають с татусу юридичної особи, але м ають усі ознаки та повноваже ння юридичної особи (самості йний баланс, розрахунковий т а інші рахунки в установах ба нку, печатку зі своїм наймену ванням, надане право самості йно укладати договори з парт нерами тощо), у випадку, коли т акі особи вважають за доціль не зареєструватися як платни ки податку, за наявності згод и головного підприємства, мо жуть бути зареєстровані плат никами ПДВ при досягненні ни ми обсягів з продажу товарів (робіт, послуг), передбачених п. 2.1 ст. 2 цього Закону.

Судом встановлено, що Філія ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхідея - 2007" має всі ознаки та повноваження ю ридичної особи.

Філія ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхіде я - 2007" має окремий ідентифікаці йний код суб' єкта господарю вання 34836040, перебуває за цим ном ером в Єдиному державному ре єстрі підприємств та організ ацій України, що підтверджує ться довідкою від 16.01.2007 року ГУ статистики в АРК № 05.3-6-06/44.

Тобто Філія має ознаку сам остійності у здійсненні госп одарської діяльності, відокр емлено від головного підприє мства.

Крім того, Філія ТОВ "Альфа Л ТД" "Орхідея - 2007" з 24.01.2007 року переб уває на податковому обліку в ДПІ у м. Сімферополі АРК за № 877 7 у якості платника податків, щ о підтверджується довідкою в ід 24.01.2007 року № 156/29-0, виданою ДПІ у м . Сімферополі АРК.

Зазначене підтверджує ста тус Філії, як самостійного пл атника податків, підтверджує її діяльність як самостійно го суб' єкта податкових відн осин.

Філія ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхіде я - 2007" з 19.03.2007 року зареєстрована у якості платника податку на додану вартість з індивідуа льним податковим номером 348360401 093 в ДПІ у м. Сімферополі АРК, що підтверджується свідоцтвом № 100029110 (а.с.15).

Відповідно до положення пр о Філію ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхіде я - 2007", затвердженого Протоколо м № 39 зборів засновників ТОВ « Альфа-ЛТД» від 10.01.2007 року затвер джено , Філія має свої відособ лені рахунки в банківських у становах, свій відособлений баланс, у своїй діяльності ко ристується своїми відособле ними основними та оборотними коштами, має право за свій рах унок придбавати основні фонд и, самостійно веде бухгалтер ський та податковий облік.

Зазначені норми положення про Філію також підтверджую ться податковими декларація ми з ПДВ Філії ТОВ "Альфа ЛТД" "О рхідея - 2007", за якими Філією сам остійно здійснюються операц ії на митній території Украї ни.

З часу реєстрації платнико м податку на додану вартість (19.03.2007 року) до часу анулювання даної реєстрації (23.04.2009 року), Фі лія ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхідея - 2007" виконувала норми Закону Укра їни "Про податок на додану вар тість",

З Акту № 47/15-2 про анулювання р еєстрації платника податку н а додану вартість Філії ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхідея - 2007" вбачає ться, що платник подає подат кові декларації з податку на додану вартість протягом пе ріоду з березня 2007 року по тепе рішній час ( а.с. 6).

Викладене свідчить про те, щ о протягом двох років, держа вними податковими органами У країни визнавався законним с татус Філії ТОВ "Альфа ЛТД" "Ор хідея - 2007", як платника податку на додану вартість.

Крім того, Законом України " Про податок на додану вартіс ть" передбачено, що платником податку є: Будь-яка особа, яка : а) здійснює або планує здійсн ювати господарську діяльніс ть та реєструється за своїм д обровільним рішенням як плат ник цього податку; б) підлягає обов'язковій реєстрації як п латник цього податку; в) імпор тує товари (супутні послуги) в обсягах, що підлягають опода ткуванню цим податком згідно з нормами цієї статті.

2.2. Будь-яка особа, яка за свої м добровільним рішенням заре єструвалася платником подат ку.

2.3. Особа підлягає обов'язков ій реєстрації як платник под атку у разі:

2.3.1. Коли загальна сума від зд ійснення операцій з поставки товарів (послуг), у тому числі з використанням локальної а бо глобальної комп'ютерної м ережі, що підлягають оподатк уванню згідно з цим Законом, н арахована (сплачена, надана) т акій особі або в рахунок зобо в'язань третім особам, протяг ом останніх дванадцяти кален дарних місяців сукупно перев ищує 300 000 гривень (без урахуван ня податку на додану вартіст ь).

Судом встановлено, що Відпо відно до податкової декларац ії з ПДВ Філії ТОВ "Альфа ЛТД" "О рхідея - 2007" за січень 2009 року опе рації на митній території Ук раїни без ПДВ складають 1495216,00 гр ивень, за лютий - 1741487,00 гривень , за березень - 3182918,00 гривень, за квітень - 2225263,00 гривень.

Отже, навіть за 4 місяці 2009 рок у загальна сума від здійснен ня операцій з поставки товар ів (послуг), що підлягають опод аткуванню згідно з Законом У країни "Про податок на додану вартість", нарахована (сплаче на, надана) Філії ТОВ "Альфа ЛТ Д" "Орхідея - 2007" сукупно перевищ ує 300 000 гривень (без урахування податку на додану вартість), щ о є підставою обов' язкової реєстрації Філії ТОВ "Альфа Л ТД" "Орхідея - 2007" у якості платни ка ПДВ.

Анулювання реєстрації пл атника податку на додану вар тість здійснюється лише при настанні законодавчо встано влених випадків, передбачен их п. 9.8 ст. 9 Закону України "Про податок на додану вартість":

а) платник податку, який до м ісяця, в якому подається заяв а про анулювання реєстрації, є зареєстрованим згідно з по ложеннями підпункту 2.3.1 пункт у 2.3 статті 2 цього Закону більш е двадцяти чотирьох календар них місяців, включаючи місяц ь реєстрації, та має за останн і дванадцять поточних календ арних місяців обсяги оподатк овуваних операцій, менші за в изначені зазначеним підпунк том;

б) ліквідаційна комісія пла тника податку, оголошеного б анкрутом, закінчує роботу аб о платник податку ліквідуєть ся за власним бажанням чи за р ішенням суду (фізична особа п озбувається статусу суб'єкта господарювання);

в) особа, зареєстрована як п латник податку, реєструється як платник єдиного податку а бо стає суб'єктом інших спрощ ених систем оподаткування, я кі визначають особливий поря док нарахування чи сплати по датку на додану вартість, від мінний від тих, що встановлен і цим Законом, чи звільняють т аку особу від сплати цього по датку за рішенням суду або з б удь-яких інших причин;

г) зареєстрована як платник податку особа обирає відпов ідно до цього Закону спеціал ьний режим оподаткування за ставками, іншими, ніж зазначе ні у статті 6 та статті 81 цього З акону;

ґ) особа, зареєстрована як п латник податку, не надає пода тковому органу декларації з цього податку протягом двана дцяти послідовних податкови х місяців або подає таку декл арацію (податковий розрахуно к), яка (який) свідчить про відс утність оподатковуваних пос тавок протягом такого період у, а також у випадках, визначен их законодавством стосовно п орядку реєстрації суб'єктів господарювання.

Анулювання реєстрації на п ідставах, визначених у підпу нктах "б" - "ґ" цього пункту, здій снюється за ініціативою відп овідного податкового органу або такої особи.

У разі анулювання реєстрац ії платник податку позбавляє ться права на нарахування по даткового кредиту та отриман ня бюджетного відшкодування , але у строки, визначені закон ом, є зобов'язаним погасити су му податкових зобов'язань аб о податкового боргу з цього п одатку, що виникли до такого а нулювання, за їх наявності, не залежно від того, чи буде така особа залишатися зареєстров аною як платник цього податк у на дату сплати такої суми по датку, чи ні.

У разі якщо за наслідками ос таннього податкового період у особа має право на отриманн я бюджетного відшкодування, таке відшкодування надаєтьс я протягом строків, визначен их цим Законом, незалежно від того, чи буде така особа залиш атися зареєстрованою як плат ник цього податку на дату отр имання такого бюджетного від шкодування, чи ні. Це правило н е поширюється на осіб, зазнач ених у підпункті "в" цього пунк ту.

Податковий орган не може ві дмовити в анулюванні реєстра ції у разі існування підстав , визначених у підпунктах "а" - "б " цього пункту, та зобов'язаний прийняти самостійне рішення про анулювання реєстрації н а підставах, визначених у під пунктах "в" - "г" цього пунк ту.

Рішення про анулювання реє страції за заявою платника п одатку приймається у строки, визначені цією статтею для п одаткової реєстрації

Законом України "Про подато к на додану вартість" передба чено вичерпний перелік підс тав анулювання реєстрації п латника податку на додану ва ртість.

Порядок проведення процед ури реєстрації та анулюванн я реєстрації платника подат ку на додану вартість визнач ено Положенням про реєстраці ю платників податку на додан у вартість, затвердженого на казом ДПА України від 01.03.2000р. №79, зареєстрованого в Міністерс тві юстиції України 03.04.2000р. за № 208/4429 (далі - Положення).

Відповідно до п.25 зазначено го Положення реєстрація діє до дати її анулювання, яке від бувається у випадках, визнач ених пунктом 9.8 статті 9 Закону N 168/97-ВР.

Так, п. 25.2 Положення передбач е6но, що анулювання реєстраці ї на підставах, визначених у п ідпунктах "б" - "ґ" цього пункту, здійснюється за ініціативою відповідного податкового ор гану. Податковий орган зобов 'язаний прийняти самостійне рішення про анулювання реєст рації на підставах, визначен их у підпунктах "в" - "г" цього пу нкту.

Органи державної податков ої служби здійснюють постійн ий моніторинг платників пода тку на додану вартість, які вк лючені до Реєстру, та приймаю ть рішення про анулювання ре єстрації відповідних платни ків податку на додану вартіс ть у разі існування підстав, в изначених у підпунктах "б" - "ґ" п ункту 25 цього Положення. Такі рішення можуть бути прийняті за наявності відповідних пі дтвердних документів (відомо стей), зокрема: Свідоцтва або корінця Свідоцтва про право сплати єдиного податку суб'є ктом малого підприємництва - юридичною особою за ставкою єдиного податку 10 відсотків ч и документа про застосування інших спрощених систем опод аткування, які визначають ос обливий порядок нарахування чи сплати податку на додану в артість, відмінний від тих, що встановлені Законом (підста ва - підпункт "в" пункту 9.8 статт і 9 Закону); судового рішення п ро анулювання податкової реє страції чи Свідоцтва, про зві льнення від сплати податку н а додану вартість (підстава - п ідпункт "в" пункту 9.8 статті 9 За кону); документа, який свідчит ь, що згідно з відповідним зак онодавчим актом особа, яка за реєстрована як платник подат ку на додану вартість, звільн яється від сплати цього пода тку, не є платником податку аб о не має права на збереження с татусу платника податку (під става - підпункт "в" пункту 9.8 ст атті 9 Закону); Свідоцтва або к орінця Свідоцтва, яким підтв ерджується закінчення термі ну дії Свідоцтва (підстава - пі дпункт "в" пункту 9.8 статті 9 Зак ону); документа, який підтверд жує закінчення строку, на яки й було створено платника под атку, укладено договір про сп ільну діяльність, угоду про р озподіл продукції (підстава - підпункт "в" пункту 9.8 статті 9 З акону).

Суд не погоджується з листа ми Державної податкової адм іністрації України від 09.04.2008 ро ку N 7330/7/16-1417, від 01.12.2008р. N 24738/7/16-1517 та від 31.1 2.2008р. N 27539/7/16-1517, де надано роз'ясненн я щодо процедури скасування реєстрації філій як платникі в податку на додану вартість .

Так, в листі ДПА України ві д 01.12.2008р. N 24738/7/16-1517, зокрема зазначає ться, що враховуючи те, що філ ія відповідно до п. 3 ст. 95 ЦК Укр аїни не є юридичною особою, а т акож не є суб'єктом підприємн ицької діяльності, підстав д ля реєстрації філії як платн ика податку на додану вартіс ть немає. Якщо філію було зар еєстровано як платника пода тку на додану вартість, таку реєстрація має бути скасован о. Пропозиції щодо добровіль ного скасування такої реєстр ації з нового бюджетного рок у (з 01.01.2009р.) регіональні ДПА пов инні були надіслати до кожно ї філії, зареєстрованої як пл атник податку на додану варт ість. У разі подання філіями заяви про анулювання реєстр ації платника податку на дод ану вартість як підставу для такого анулювання зазначено п.п. в пункту 9.8 статті 9 Закону - " анулювання реєстрації з буд ь-яких інших причин". Причина - "Відсутність підстав для пер ебування платником податку н а додану вартість." У разі непо дання філіями заяви про анул ювання реєстрації платника п одатку на додану вартість та ке анулювання здійснюється за ініціативою податкового органу.

Відповідно до преамбули За кону України "Про податок на д одану вартість" зазначений З акон визначає платників пода тку на додану вартість, об'єкт и, базу та ставки оподаткуван ня, перелік неоподатковувани х та звільнених від оподатку вання операцій, особливості оподаткування експортних та імпортних операцій, поняття податкової накладної, поряд ок обліку, звітування та внес ення податку до бюджету.

Таким чином, саме нормами за значеного Закону регулюютьс я всі питання пов'язанні із ви значенням платників податк у на додану вартість та сплат ою податку на додану вартіст ь.

Пунктом 9.8 статті 9 Закону Укр аїни "Про податок на додану ва ртість" встановлено вичерпн ий перелік підстав анулюванн я реєстрації платника подат ку на додану вартість, який р озширеному тлумаченню не під лягає.

Відповідно до частини дру гої статті 19 Конституції Укра їни органи державної влади т а органи місцевого самовряду вання, їх посадові особи зобо в'язані діяти лише на підстав і, в межах повноважень та у спо сіб, що передбачені Конститу цією та законами України.

Згідно із положеннями част ини четвертої статті 9 Кодекс у адміністративного судочин ства України у разі невідпов ідності нормативно-правовог о акта Конституції України, з акону України, міжнародному договору, згода на обов'язков ість якого надана Верховною Радою України, або іншому пра вовому акту, суд застосовує п равовий акт, який має вищу юри дичну силу.

Листи ДПА України не є регу ляторним актом в розумінні З акону України "Про засади рег уляторної політики у сфері г осподарської діяльності" N 1160-IV від 11.09.2003 року, який би встановл ював певні права та обов'язки .

Таким чином, анулювання реє страції може здійснюватись п одатковим органом лише за на явності підстав передбачен их п. 9.8 ст. 9 Закону України "Про податок на додану вартість".

Дослідивши матеріали спра ви, враховуючи встановлені с удом обставини, суд дійшов ви сновку, що, вказуючи пп. "в" п. 9.8 с т. 9 Закону України "Про подато к на додану вартість" як підст аву для анулювання реєстраці ї Філії ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхіде я - 2007" платником податку на дод ану вартість, відповідач дія в з порушенням способу анулю вання реєстрації платника по датку на додану вартість, пер едбаченого законодавством У країни, без урахування факти чних обставин справи.

Відповідно до частини 1 ст атті 5 КАС України адміністра тивне судочинство здійснюєт ься відповідно до Конституці ї України, цього кодексу та мі жнародних договорів, згода н а обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Правосуддя в адміністрати вних судах здійснюється відп овідно до принципів, закріпл ених у ст.7 КАС України: верхов енство права; законність, рів ність усіх учасників адмініс тративного процесу перед зак оном і судом; змагальність ст орін, диспозитивність та офі ційне з'ясування всіх обстав ин у справі; гласність і відкр итість адміністративного пр оцесу; забезпечення апеляцій ного та касаційного оскаржен ня рішень адміністративного суду; обов'язковість судових рішень.

Відповідно до ч.2 ст. 8 КАС Укр аїни суд застосовує принцип верховенства права з урахув анням судової практики Євро пейського Суду з прав людини .

Європейський Суд з прав люд ини розкриває зміст принципу верховенства права через фо рмулювання вимог, які він вив одить з цього принципу. Одніє ю з таких вимог є вимога про як ість закону.

У рішенні, ухваленому 26 жовт ня 2000 року у справі "Гасан і Чау ш проти Болгарії", Європейсь кий суд з прав людини наголос ив на тому, що словосполученн я "встановлений законом" та "зг ідно із законом", що містяться в статтях з 8 по 11 Конвенції про захист прав людини і основоп оложних свобод, не лише вимаг ають наявності для заходу, як ий оскаржено, певної підстав и в національному законодавс тві, але також свідчать про як ість відповідного закону (пр авової норми) - він має бути і д остатньо доступним, і передб ачуваним - тобто, сформульова ним з достатньою чіткістю, як а дозволяє особі - за необхідн ості, за допомогою відповідн ої консультації - регулювати свою поведінку.

Для того, щоб національне за конодавство відповідало цим вимогам, воно має передбачат и засіб правового захисту пр оти свавільного втручання з боку державних органів влади у здійснення прав, захищених Конвенцією. У питаннях, які ст осуються основоположних пра в, надання законодавством ор ганам виконавчої влади дискр еції у вигляді необмежених п овноважень було б несумісним з принципом верховенства пр ава, що є одним з основних прин ципів демократичного суспіл ьства і охороняється Конвенц ією. Отже, закон має з достатнь ою чіткістю визначати межі т акої дискреції, наданої комп етентним органам, та спосіб ї ї здійснення.

Аналогічна позиція викла дена у рішенні Європейськог о суду з прав людини від 02 лис топада 2006 року у справі "Волох и проти України".

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодекс у адміністративного судочин ства України суд при вирішен ні справи керується принципо м законності, відповідно до я кого органи державної влади, органи місцевого самоврядув ання, їхні посадові і службов і особи зобов'язані діяти лиш е на підставі, в межах повнова жень та у спосіб, що передбаче ні Конституцією та Законами України.

Встановлені судом обстави ни справи свідчать про те, що Філія ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхідея - 2007" наділена державою певним правовим статусом - статусом платника податку на додану в артість відповідно до закон одавства, яке залишалось нез мінним в частині визначення статусу платника податку на додану вартість за весь пері од дії Закону України "Про под аток на додану вартість" (за в инятком того, що у 2005 році він б ув доповнений такою особою, я к представництво нерезидент а), та протягом двох років держ авними податковими органами України визнавався законни м статус Філії ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхідея - 2007" , як платника подат ку на додану вартість.

Аналізуючи зазначені норм и законодавства в сукупності з фактичними обставинами сп рави, суд дійшов висновку, що позбавляючи в примусовому п орядку статусу платника пода тку на додану вартість та наб утих прав, з тих підстав, що на час реєстрації Філії ТОВ "Ал ьфа ЛТД" "Орхідея - 2007" платником податку на додану вартість (у 2007 році), були відсутні підстав и для даної реєстрації, відпо відач діяв з порушення принц ипу правової визначеності, о скільки Філія ТОВ "Альфа ЛТД" " Орхідея - 2007", будучи впевненим у законності наданого їй де ржавою статусу, виконуючи пе редбачені Законом України "П ро податок на додану вартіст ь" вимоги, вправі була розрахо вувати на настання передбаче них цим Законом наслідків.

З огляду на наведене суд п огоджується з доводами пози вача про протиправність ріше ння відповідача про анулюван ня реєстрації Філії ТОВ "Альф а ЛТД" "Орхідея - 2007" платником по датку на додану вартість, що потягло порушення права пози вача.

Згідно ч. 1, 2 ст. 71 КАС України к ожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтую ться її вимоги та запереченн я, крім випадків, встановлени х статтею 72 цього Кодексу. В ад міністративних справах про п ротиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта влад них повноважень обов'язок що до доказування правомірност і свого рішення, дії чи бездія льності покладається на відп овідача, якщо він заперечує п роти адміністративного позо ву.

Відповідачем по справі не д оведено наявності будь-якої з підстав для анулювання реє страції платника податку на додану вартість, а відтак не д овів правомірності прийнято го ним рішення про анулюванн я реєстрації платника податк у на додану вартість Філії ТО В "Альфа ЛТД" "Орхідея - 2007" № 100029110 ві д 19 березня 2007 року оформленого актом № 47/15-2 від 23.04.2009 року про ану лювання реєстрації платника податку на додану вартість Ф ілії ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхідея - 20 07".

Крім того, суд прийшов до ви сновку, що відповідач діяв не обґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значе ння для прийняття рішення, бе з належних правових підстав, тому уточнені позовні вимог и позивача підлягають задово ленню у повному обсязі.

Відповідно до частини 2 стат ті 11 суд може вийти за межі поз овних вимог тільки в разі, якщ о це необхідно для повного за хисту прав, свобод та інтерес ів сторін чи третіх осіб. Прий маючи до уваги, що позивач нев ірно зазначив уточнені позов ні вимоги про визнання нечин ним рішення ДПІ у м. Сімфероп оль АР Крим про анулювання ре єстрації платника податку на додану вартість Філії ТОВ "Ал ьфа ЛТД" "Орхідея - 2007" № 100029110 від 19 б ерезня 2007 року, прийняте згідн о акту ДПІ у м. Сімферополі АРК № 47/15-2 від 23.04.2009, а не про визнання й ого протиправними, та його ск асування як це передбачено д ля актів індивідуальної дії, суд вважає можливим в цій час тини вийти за межи позовних в имог, оскільки це необхідно д ля повного захисту прав та ін тересів сторін по справі.

Відповідно до частини 1 стат ті 94 КАС України, якщо судове р ішення ухвалене на користь с торони, яка не є суб' єктом вл адних повноважень, суд прису джує всі здійснені нею докум ентально підтверджені судов і витрати з Державного бюдже ту України.

Під час судового засідання , яке відбулось 10.06.2009 року були о голошені вступна та резолюти вна частини постанови. Відпо відно до ст. 163 КАСУ постанову с кладено у повному обсязі 15.06.2009 р оку.

На підставі викладеного, ке руючись статтями 158, 159, 160, 163 КАС Ук раїни, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Уточнені позовні ви моги задовольнити повністю.

2. Визнати протиправни м та скасувати рішення Держа вної податкової інспекції у м. Сімферополі АР Крим про ан улювання реєстрації платник а податку на додану вартість Філії ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхідея - 2007" № 100029110 від 19 березня 2007 року офо рмлене актом ДПІ у м. Сімферо полі АРК № 47/15-2 від 23.04.2009 року про а нулювання реєстрації платни ка податку на додану вартіст ь Філії ТОВ "Альфа ЛТД" "Орхіде я - 2007".

3. Стягнути на користь Т овариства з обмеженою відпов ідальністю "Альфа ЛТД" з Держ авного бюджету України судов ий збір у розмірі 3, 40 гривень.

Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня склад ення у повному обсязі у разі н еподання заяви про апеляційн е оскарження (апеляційної ск арги).

Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження апеля ційна скарга не подана, поста нова набуває законної сили ч ерез 20 днів після подання заяв и про апеляційне оскарження.

Протягом 10 днів з дня складе ння постанови у повному обся зі через Окружний адміністра тивний суд Автономної Респуб ліки Крим до Севастопольсько го апеляційного адміністрат ивного суду може бути подана заява про апеляційне оскарж ення, після подачі якої протя гом 20 днів може бути подана ап еляційна скарга.

Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження (10 днів).

Суддя Трещова О.Р.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення10.06.2009
Оприлюднено06.11.2009
Номер документу3944168
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-6223/09/1/0170

Ухвала від 16.01.2012

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Лядова Тетяна Романівна

Ухвала від 14.11.2011

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Лядова Тетяна Романівна

Ухвала від 27.07.2010

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Щепанська Ольга Анатоліївна

Постанова від 10.06.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Трещова О.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні