ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
19 червня 2014 р. Справа № 802/1562/14-а
Вінницький окружний адміністративний суд в складі
Головуючого судді Альчука Максима Петровича,
суддів Дончика Віталія Володимировича
Яремчука Костянтина Олександровича
за участю секретаря судового засідання: Ємельянова Родіона Ігоровича
представника позивача: Бучка О.М., Пріщенко В.В.
представника відповідача: Бубели Н.А., Коваль О.А.
третьої особи: Бучка О.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: міського фінансового управління Ладижинської міської ради Вінницької області, третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Ладижинської міської ради Вінницької області
до: Державної казначейської служби України, головного управління Державної казначейської служби України, управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області
про: визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась міське фінансове управління Ладижинської міської ради Вінницької області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Ладижинська міська рада Вінницької області з адміністративним позовом до Державної казначейської служби України, головного управління Державної казначейської служби України, управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії.
Позовні вимоги мотивовані протиправною бездіяльністю відповідачів, яка полягає у неперерахуванні тимчасово вільних коштів спеціального фонду місцевого бюджету м. Ладижина в сумі 30 млн. грн. на депозитний рахунок позивача № 2546903151577 в ПАТ АБ "Укргазбанк", відповідно до умов Договору банківського строкового вкладу № 1-Ю/2014 від 10.01.2014р.
Оскільки вказані обставини порушують права та законні інтереси позивача, тому останній звернувся до суду з проханням визнати вказану бездіяльність відповідачів протиправною та зобов'язати здійснити перерахування тимчасово вільних коштів спеціального фонду місцевого бюджету м. Ладижина в сумі 30 млн. грн. на рахунок позивача.
На адресу суду 06.06.2014р. від позивача надійшла заява в порядку ст. 137 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої позивач просить визнати протиправною бездіяльність Державної казначейської служби України, Головного управління Державної казначейської служби України у Вінницькій області, Управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області з приводу не здійснення на підставі документів наданих міським фінансовим управлінням Ладижинської міської ради листом від 13.01.2014р. № 16 (до складу яких входило зокрема платіжне доручення № 1 від 14.01.2014р. (в подальшому платіжне доручення № 120 від 24.04.2014р. додане листом від 24.02.2014р. № 202 та в подальшому платіжне доручення № 145 від 26.05.2014р. подане листом від 26.05.2014р. № 254) та розпорядження про виділення коштів загального (спеціального) фонду місцевих бюджетів № 4 від 14.01.2014р.) перерахування тимчасово вільних коштів спеціального фонду місцевого бюджету м. Ладижина (КБКД 50110000 "Цільові фонди, утворені Верховною Радою АРК, органами місцевого самоврядування та місцевими органами виконавчої влади) в сумі 30 (тридцять) мільйонів гривень з рахунку № 31528931700008 на якому дані кошти обліковуються в органах Державної казначейської служби України на депозитний рахунок № 2546903151577 в ПАТ АБ "Укргазбанк" відповідно до умов Договору банківського строкового вкладу № 1-Ю/2014 від 10.01.2014р.; зобов'язати Державну казначейську службу України, Головне управління Державної казначейської служби України у Вінницькій області, Управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області здійснити перерахування тимчасово вільних коштів спеціального фонду місцевого бюджету м. Ладижина сумі 30 (тридцять) мільйонів гривень з рахунку № 31528931700008 на якому дані кошти обліковуються в органах Державної казначейської служби України на депозитний рахунок № 2546903151577 в ПАТ АБ "Укргазбанк" відповідно до умов Договору банківського строкового вкладу № 1-Ю/2014 від 10.01.2014р. (а.с. 66-68).
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю та просили суд їх задовольнити на підставі та в межах заявлених позовних вимог. Додатково зазначили, що з метою розміщення тимчасово вільних коштів позивач двічі формував платіжні доручення, однак жодне з них не виконано, що свідчить про триваючий характер бездіяльності відповідачів.
Представники відповідача в судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог заперечували. Окремо зазначили, що в умовах важкого економічного становища вони позбавлені практичної можливості здійснити вказаний перерахунок коштів.
Представник Державної казначейської служби України в судове засідання не з'явився, хоча відповідача належним чином повідомлено про судове засідання. Його неявка згідно ч. 4 ст. 128 КАС України не перешкоджає розгляду та вирішенню справи.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позову, в зв'язку з наступним.
Судом встановлено, що міське фінансове управління Ладижинської міської ради 21.11.2000р. зареєстроване Виконавчим комітетом Ладижинської міської ради Вінницької області за ідентифікаційним кодом 25946008. Відповідно до довідки з ЄДРПОУ АБ № 556438, управління є комунальною організацією (а.с. 11, 12).
Відповідно до договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування від 27.12.2011р., укладеного між управлінням Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області (далі - Казначейство) та міським фінансовим управлінням Ладижинської міської ради (далі - клієнт), Казначейство відкриває клієнту реєстраційні, інші рахунки та здійснює його розрахунково-касове обслуговування. Згідно з пп. 2.3.2 п. 2.3 розділу 2 вказаного Договору, Казначейство зобов'язується своєчасно здійснювати розрахункові операції за дорученням клієнта (а.с. 19-20).
Рішенням Ладижинської міської ради за № 1121 від 24.12.2013р. міському фінансовому управлінню Ладижинської міської ради відповідно до п. 8 ст. 16 Бюджетного кодексу України в межах бюджетного періоду 2014р. надано дозвіл здійснювати на конкурсних засадах розміщення тимчасово вільних коштів загального та спеціального фондів місцевого бюджету на вкладних (депозитних) рахунках у банках з подальшим поверненням таких коштів до кінця бюджетного періоду 2014р. (а.с. 30).
На підставі чого, 10.01.2014р. між позивачем (далі - вкладник) та ПАТ АБ "Укргазбанк" (далі - банк) укладено договір банківського строкового вкладу № 1-Ю/2014, за умовами якого вкладник розміщує тимчасово вільні грошові кошти в сумі 30 млн. грн. на рахунок № 2546903151577/980 в банку, який за користування даним депозитом зобов'язаний сплатити вкладнику проценти із розрахунку 18,60 % річних (а.с. 32-35).
З метою розміщення частки залишкових коштів спеціального фонду згідно вказаного вище договору банківського строкового вкладу та рішення Ладижинської міської ради № 1121 від 24.12.2013р., 14.01.2014р. позивачем сформовано платіжне доручення № 1 на загальну суму 30 млн. грн., згідно з яким банком платника - міського фінансового управління зазначено Головне управління Державної казначейської служби у Вінницькій області (а.с. 37).
У зв'язку з невиконанням зазначеного платіжного доручення № 1, для розміщення частки залишку спеціального фонду на депозит, позивачем сформовано платіжне доручення № 120 від 24.04.2014р. на суму 30 млн. грн. (ас. 73).
Крім того, на підставі того, що перерахування за платіжним дорученням № 120 повторно не було здійснено, міським фінансовим управлінням Ладижинської міської ради Вінницької області сформовано платіжне доручення за № 145 від 26.05.2014р. на суму 30 млн. грн. (а.с. 75).
Оскільки відповідачі протягом визначеного законодавством 30-денного строку не здійснили зарахування вказаних коштів на депозитний рахунок в установі банку, тому позивач звернувся з позовом щодо захисту своїх прав та інтересів.
Визначаючись щодо позовної вимоги стосовно визнання протиправною бездіяльність відповідачів з приводу не здійснення перерахування тимчасово вільних коштів спеціального фонду місцевого бюджету м. Ладижина в сумі 30 (тридцять) мільйонів гривень на депозитний рахунок міського фінансового управління Ладижинської міської ради Вінницької області, колегія суддів приходить до наступного.
Процедуру розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на вкладних (депозитних) рахунках у банках визначає "Порядок розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на вкладних (депозитних) рахунках у банках", затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 6 від 12.01.2011р.
Відповідно до п. 2 Порядку, тимчасово вільні кошти місцевого бюджету (далі - тимчасово вільні кошти) - обсяг коштів місцевого бюджету, які обліковуються на рахунках загального та/або спеціального фондів на дату їх розміщення на вкладних (депозитних) рахунках і відволікання яких не призведе до втрати платоспроможності місцевого бюджету та виникнення заборгованості за відповідним фондом місцевого бюджету протягом періоду, на який передбачається здійснити розміщення таких коштів на вкладних (депозитних) рахунках у банках.
На підставі рішення конкурсної комісії фінансовий орган укладає з банком договір банківського вкладу (депозиту). Укладення фінансовим органом договору банківського вкладу (депозиту) є підставою для внесення відповідних змін до помісячного розпису фінансування місцевого бюджету в установленому порядку. Тимчасово вільні кошти перераховуються з рахунків місцевих бюджетів, відкритих в органах Державної казначейської служби, на вкладні (депозитні) рахунки, відкриті фінансовими органами для розміщення таких коштів у банках, що передбачено п.п. 9-11 Порядку.
Згідно з п. 12 Порядку, перерахування тимчасово вільних коштів здійснюється органами Державної казначейської служби у разі дотримання умов, визначених пунктом 3, на підставі поданих фінансовим органом таких документів: рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим або місцевої ради про розміщення тимчасово вільних коштів на вкладних (депозитних) рахунках у банках; довідки про внесення змін до помісячного розпису фінансування місцевого бюджету; договору банківського вкладу (депозиту) між фінансовим органом та банком; розпорядження про виділення коштів загального (спеціального) фонду місцевого бюджету; платіжного доручення; 6) листа-повідомлення про перерахування коштів (якщо сума вкладу перевищує 1 млн. гривень), надісланого не пізніше ніж за один робочий день до дати перерахування.
Операції, пов'язані з розміщенням тимчасово вільних коштів, проводяться органами Державної казначейської служби відповідно до Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого Державною казначейською службою.
Відображення операцій у бухгалтерському обліку та звітності про виконання місцевих бюджетів здійснюється органами Державної казначейської служби у визначеному нею порядку.
Пунктами 13,14 Порядку визначено, що повернення відповідно до умов договору вкладу (депозиту) або його частини із вкладних (депозитних) рахунків у банках здійснюється на відповідні рахунки місцевих бюджетів, відкриті в органах Державної казначейської служби, з яких перераховувалися тимчасово вільні кошти для розміщення на вкладних (депозитних) рахунках. Кошти за користування вкладом (проценти) зараховуються до доходів загального фонду місцевого бюджету за відповідним кодом бюджетної класифікації.
Функціонування єдиного казначейського рахунку - основного рахунку держави для проведення фінансових операцій та ефективного управління коштами державного та місцевих бюджетів через систему електронних платежів Національного банку України визначає "Положення про єдиний казначейський рахунок", затвердженого наказом Державного казначейства України № 122 від 26.02.2002р.
Так, єдиний казначейський рахунок - це консолідований рахунок, відкритий Державному казначейству України в Національному банку України для обліку коштів та здійснення розрахунків у системі електронних платежів Національного банку України (далі - СЕП).
У відповідності до абз. 2 п. 2.1 Положення, учасниками СЕП є Державне казначейство України та Головні управління Державного казначейства України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - Головні управління Державного казначейства України).
Приписи п. 2.5 Положення визначають, що Державне казначейство України управляє коштами, що обліковуються на рахунках, відкритих у Головних управліннях Державного казначейства України, і проводяться через СЕП, шляхом встановлення ліміту технічного рахунку, ліміту початкових оборотів у СЕП та підкріплень субрахунків ЄКР з урахуванням дотримання необхідного рівня платоспроможності, який визначається Державним казначейством України.
Вказаними нормами визначено право фінансового органу розмістити тимчасово вільні кошти на вкладних (депозитних) рахунках банку, та встановлено обов'язок органів Казначейства України здійснити перерахування таких коштів.
Судом встановлено, що 13.01.2014р. позивачем управлінню Державної казначейської служби України у м. Ладижині надано пакет документів, зокрема, платіжне доручення № 1 на суму 30 млн. грн., для розміщення частки тимчасово вільних коштів спеціального фонду міського бюджету. Окрім того, у зв'язку з невиконанням вказаного платіжного доручення, 24.04.2014р. позивачем повторно надано документи для такого розміщення.
Попри це, жодних дій щодо перерахування тимчасово вільних коштів спеціального фонду міського бюджету відповідачем не здійснено, що унеможливило вчинення позивачем подальших дій, спрямованих на реалізацію даного права.
Таким чином, оскільки пасивна поведінка суб'єктів владних повноважень, яка полягає у невиконанні покладених на них обов'язків, впливає на реалізацію прав та інтересів позивача, тому колегія суддів приходить до висновку про протиправність такої бездіяльності щодо платіжних доручень № 1 від 14.01.2014р. та № 120 від 24.04.2014р.
Стосовно платіжного доручення № 145 від 26.05.2014р., колегія суддів зазначає, що на момент звернення до суду з позовом вказаного платіжного доручення не було, і станом на дату вирішення справи по суті воно є чинним, відтак бездіяльності щодо його виконання не вбачається.
При цьому, колегія суддів зауважує, що вказана бездіяльність допущена саме управлінням Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області, оскільки, як встановлено в описовій частині постанови суду, здійснення розрахунково-касового обслуговування позивача покладено саме на вказаний територіальний орган Державної казначейської служби України. Відтак, посилання позивача на бездіяльність Державної казначейської служба України та Головного управління Державної казначейської служби України є необґрунтованим.
Щодо позовної вимоги позивача стосовно зобов'язання відповідача здійснити зазначене вище зарахування коштів, суд приходить до наступного.
Відповідно до п. 3 "Положення про Державну казначейську службу", затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011р. № 460/2011, основним завданням Казначейства України є реалізація державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Згідно з п. 4 Положення, Казначейство України відповідно до покладених завдань: здійснює через систему електронних платежів Національного банку України розрахунково-касове обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів, операцій з коштами бюджетів, спільних із міжнародними фінансовими організаціями проектів.
Як встановлено вище, бездіяльність управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області щодо перерахування тимчасово вільних коштів є протиправною, адже вказане діяння наявне всупереч нормам чинного законодавства, відтак колегія суддів вважає за необхідне зобов'язати відповідачів здійснити таке зарахування коштів.
Надаючи правову оцінку заявленим позовним вимогам, колегія суддів також зазначає, що пунктом 7 Положення про Державну казначейську службу визначено, що Казначейство України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (у разі їх утворення).
Наказом Міністерства фінансів України від 12.10.2011р. № 1280 затверджено Положення про управління (відділення) Державної казначейської служби України у районах, районах у містах, містах обласного, республіканського значення, відповідно до п. 1 якого, управління Державної казначейської служби України та відділення Державної казначейської служби України у районах, районах у містах, містах обласного, республіканського значення (далі - управління (відділення) Казначейства) є територіальними органами Державної казначейської служби України.
Таким чином, з урахуванням вказаних норм та згідно з попереднім висновком щодо бездіяльності управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області, саме на даний орган покладено обов'язок здійснити перерахування коштів.
При цьому, колегія суддів не бере до уваги посилань представників відповідачів на Постанову Кабінету Міністрів України "Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету" № 65 від 01.03.2014р., як на підставу, яка фактично позбавляє можливості виконувати будь-які перерахування з бюджету, адже вказана Постанова прийнята раніше, ніж сформовано платіжні доручення про перерахування коштів.
Також даний факт не виключає обов'язку управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області здійснити відповідне зарахування коштів при їх наявності на рахунках відповідача, а також жодним чином не може позбавляти позивача реалізувати своє порушене право.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Так, вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з того, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, що передбачено ч.1 ст.11 КАС України.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
З огляду на викладене, з метою захисту прав та інтересів позивача, колегія суддів приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Питання про розподіл судових витрат у справі вирішується судом відповідно до вимог ч. 1 ст. 94 КАС України та ч. 3 ст. 4 Закону України "Про судовий збір".
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області щодо не перерахування тимчасово вільних коштів спеціального фонду місцевого бюджету м. Ладижин в сумі 30000000 грн. (тридцять мільйонів гривень) на депозитний рахунок в ПАТ АБ "Укргазбанк", згідно платіжних доручень № 1 від 14 січня 2014 року та № 120 від 24 квітня 2014 року.
Зобов'язати управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області перерахувати тимчасово вільні кошти спеціального фонду місцевого бюджету м. Ладижин в сумі 30000000 грн. (тридцять мільйонів гривень) на депозитний рахунок № 2546903151577 в ПАТ АБ "Укргазбанк".
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь міського фінансового управління Ладижинської міської ради Вінницької області 73 грн. 08 коп. судових витрат.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Головуючий суддя Альчук Максим Петрович судді Дончик Віталій Володимирович Яремчук Костянтин Олександрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2014 |
Оприлюднено | 01.07.2014 |
Номер документу | 39462715 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні