Ухвала
від 25.06.2014 по справі 812/1036/14
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Чернявська Т.І.

Суддя-доповідач - Лях О.П.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 червня 2014 року справа №812/1036/14 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі:

судді-доповідача Лях О.П.,

суддів: Нікуліна О.А., Жаботинської С.В.,

розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу закритого акціонерного товариства «Учбовий комбінат» на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2014 року у справі № 812/1036/14 за позовом закритого акціонерного товариства «Учбовий комбінат» до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про скасування постанови від 17 січня 2014 року № 400- ДО-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів ,-

В С Т А Н О В И В:

Закрите акціонерне товариство «Учбовий комбінат» 17 лютого 2014 року звернулося до Луганського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про скасування постанови від 17 січня 2014 року № 400-ДО-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2014 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено .

В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову про задоволення адміністративного позову.

Сторони в судове засідання не з'явились, про дату, час та місце апеляційного розгляду були повідомлені належним чином.

За приписами п. 2 частини 1 статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може буди вирішено на основі наявних в ній доказів.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, закритим акціонерним товариством «Учбовий комбінат» в порушення вимог пункту 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» не приведено статут та внутрішні положення товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства» (арк. справи 74-86, 87- 88).

У зв'язку з цим Донбаським територіальним управлінням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку винесено розпорядження від 16 листопада 2012 року № 840-ДО-1-Е про усунення порушень законодавства про цінні папери, яким позивача зобов'язано у термін до 16 травня 2013 року (включно) усунути порушення чинного законодавства про цінні папери, а саме привести статут та внутрішні положення товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства» та письмово проінформувати уповноважену особу Комісії про виконання цього розпорядження з наданням копії зареєстрованого статуту у новій редакції (змін до статуту) (арк. справи 15).

29 квітня 2013 року позивач направив відповідачу клопотання за № 15/6-74 про продовження терміну дії розпорядження через неможливість провести загальні збори акціонерів у зв'язку з відсутністю необхідного кворуму для проведення загальних зборів, що є необхідною умовою виконання розпорядження, у задоволенні якого листом від 20 травня 2013 року № 03/02/824 було відмовлено (арк. справи 16-17, 18, 19).

Доказів, що підтверджують виконання розпорядження, Комісії надано не було, розпорядження від 16 листопада 2012 року № 840-ДО-1-Е про усунення порушень законодавства про цінні папери позивачем не виконано, що є порушенням вимог пункту 10 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин), оскільки розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери є обов'язковими до виконання.

Вищезазначені обставини підтверджуються постановою від 24 травня 2013 року № 03/02/844 про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів та актом від 19 червня 2013 року № 400-ДО-1-Е про правопорушення на ринку цінних паперів (арк. справи 20, 21).

Постановою Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку 16 липня 2013 року провадження у справі № 400-ДО-1-Е про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні закритого акціонерного товариства «Учбовий комбінат» зупинено у зв'язку з перебуванням на розгляді в судових органах іншої справи, рішення за якою матиме значення при вирішенні справи (справа щодо оскарження у судовому порядку рішення уповноваженої особи Комісії про відмову у задоволені клопотання про продовження терміну дії розпорядження від 16 листопада 2012 року № 840- ДО-1-Е) (арк. справи 22).

Постановою від 09 січня 2014 року провадження у справі № 400-ДО-1-Е про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні закритого акціонерного товариства «Учбовий комбінат» було відновлено (арк. справи 23).

16 січня 2014 року за №№ 15/6-3, 15/6-4 та 15/6-5 закритим акціонерним товариством «Учбовий комбінат» відповідачу надані клопотання про закриття справи та письмові пояснення, в яких позивач просить закрити справу про правопорушення вимог законодавства на ринку цінних паперів, посилаючись на те, що внесення змін до статуту належить до виключної компетенції загальних зборів акціонерів закритого акціонерного товариства «Учбовий комбінат», які не відбулись у зв'язку із відсутністю кворуму, та через порушення строків розгляду справи про правопорушення щодо юридичних осіб (арк. справи 24-26, 27- 28, 29-30).

За невиконання розпорядження від 16 листопада 2012 року № 840-ДО-1-Е про усунення порушень законодавства про цінні папери Донбаським територіальним управлінням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку винесено постанову від 17 січня 2014 року № 400-ДО-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів у розмірі 17000,00 грн. (арк. справи 31-32).

Пунктом 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» регламентовано, що статути та внутрішні положення акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, підлягають приведенню у відповідність із нормами цього Закону не пізніше ніж протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом. Приведенням діяльності акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у відповідність із цим Законом є здійснення таких дій: 1) внесення змін до статуту товариства, які в тому числі передбачають зміну найменування акціонерного товариства з відкритого або закритого акціонерного товариства на публічне акціонерне товариство чи з відкритого або закритого акціонерного товариства на приватне акціонерне товариство за умови, що кількість акціонерів на дату внесення таких змін не перевищує 100 осіб, а також виконання всіх інших вимог цього Закону у статуті товариства; 2) приведення внутрішніх положень товариства у відповідність із вимогами цього Закону. Датою приведення діяльності акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у відповідність із вимогами цього Закону є дата державної реєстрації змін до статуту, які в тому числі передбачають зміну найменування акціонерного товариства з відкритого акціонерного товариства на публічне або приватне акціонерне товариство або закритого акціонерного товариства на публічне або приватне акціонерне товариство. Часткове виконання вимог абзацу першого цього пункту не є виконанням вимог цього Закону. Приведення діяльності у відповідність із нормами цього Закону, статутів та внутрішніх положень акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у тому числі зміна найменування акціонерних товариств з відкритого або закритого на публічне або приватне, не є перетворенням та не потребує застосування процедури припинення.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється у таких формах: прийняття актів законодавства з питань діяльності учасників ринку цінних паперів; регулювання випуску та обігу цінних паперів, прав та обов'язків учасників ринку цінних паперів; видача ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів та забезпечення контролю за такою діяльністю; заборона та зупинення на певний термін (до одного року) професійної діяльності на ринку цінних паперів у разі відсутності ліцензії на цю діяльність та притягнення до відповідальності за здійснення такої діяльності згідно з чинним законодавством; реєстрація випусків (емісій) цінних паперів та інформації про випуск (емісію) цінних паперів; контроль за дотриманням емітентами порядку реєстрації випуску цінних паперів та інформації про випуск цінних паперів, умов продажу (розміщення) цінних паперів, передбачених такою інформацією; створення системи захисту прав інвесторів і контролю за дотриманням цих прав емітентами цінних паперів та особами, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів; контроль за достовірністю інформації, що надається емітентами та особами, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, контролюючим органам; встановлення правил і стандартів здійснення операцій на ринку цінних паперів та контролю за їх дотриманням; пруденційний нагляд за професійними учасниками фондового ринку в межах діяльності, яка провадиться таким учасником на підставі виданої Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку ліцензії; контроль за системами ціноутворення на ринку цінних паперів; контроль за діяльністю осіб, які обслуговують випуск та обіг цінних паперів; проведення інших заходів щодо державного регулювання і контролю за випуском та обігом цінних паперів.

Державне регулювання ринку цінних паперів згідно зі статтею 5 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.

Згідно із пунктом 10 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право надсилати емітентам, особам, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондовим біржам та саморегулівним організаціям обов'язкові для виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери та вимагати надання необхідних документів відповідно до чинного законодавства.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку у відповідності із пунктом 14 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», зокрема, має право накладати штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.

Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції у розмірі від тисячі до п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку або розпоряджень, постанов або рішень уповноважених осіб Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів.

Частиною 6 статті 12 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що юридична особа може бути притягнута до відповідальності за вчинення правопорушення на ринку цінних паперів не пізніше трьох років з дня його вчинення незалежно від санкції.

Порядок застосування санкцій до юридичних осіб за правопорушення на ринку цінних паперів визначений статтею 12 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з частинами 1 та 2 статті 12 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка виявила факт вчинення юридичною особою правопорушення на ринку цінних паперів, складає акт, який разом з письмовими поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи та пов'язаними з таким правопорушенням документами протягом п'яти робочих днів подає уповноваженій особі Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка має право застосовувати санкцію за правопорушення на ринку цінних паперів. Санкції застосовуються Головою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, членом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, уповноваженими Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку посадовими особами після розгляду документів, що підтверджують факт правопорушення.

Відповідно до частини 5 статті 12 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку приймає рішення про застосування санкції протягом 30 робочих днів після отримання документів, що підтверджують факт правопорушення. Рішення про застосування санкції оформляється постановою, що надсилається юридичній особі, до якої застосовано санкцію.

Аналогічні за змістом положення містять і Правила розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджені рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16 жовтня 2012 року № 1470 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 05 листопада 2012 року за № 1855/22167 (в редакції, яка діяла до 14 січня 2014 року), які визначають порядок та строки розгляду Комісією справ про порушення громадянами, посадовими особами та юридичними особами вимог законодавства на ринку цінних паперів.

З системного аналізу вищенаведених норм вбачається, що акт про правопорушення на ринку цінних паперів є документом, що підтверджує та фіксує факт вчинення юридичною особою правопорушення на ринку цінних паперів, і з дати складання цього акта починає обчислюватись строк для прийняття уповноваженою особою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку рішення у формі постанови про застосування санкції.

Розділом III Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16 жовтня 2012 року № 1470 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05 листопада 2012 року за № 1855/22167 (в редакції, яка діяла до 14 січня 2014 року), встановлено, що з дати винесення постанови про зупинення провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів перебіг строку призупиняється, а з дати винесення постанови про відновлення провадження у справі про правопорушення перебіг строку продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення.

З огляду на викладене колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що у межах спірних правовідносин відповідачем не було порушено строк для прийняття рішення про застосування до позивача санкції, встановлений частиною 5 статті 12 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) та розділом VIII Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16 жовтня 2012 року № 1470 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05 листопада 2012 року за № 1855/22167 (в редакції, яка діяла до 14 січня 2014 року).

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апеляційної скарги про відсутність в діях позивача складу правопорушення через відсутність вини закритого акціонерного товариства «Учбовий комбінат» у вчиненні правопорушення на ринку цінних папері.

В ході судового розгляду судом встановлено, що позивачем на підтвердження неможливості забезпечення кворуму для проведення загальних зборів надано копії витягів періодичних видань з оголошеннями про скликання загальних зборів закритого акціонерного товариства «Учбовий комбінат», зокрема, газета «Східний кур'єр» від 25 січня 2010 року № 5 на 15 березня 2010 року, «Бюлетень. Цінні папери України» від 17 жовтня 2011 року № 195 (3246) на 23 листопада 2011 року, від 02 жовтня 2012 року № 185 (3485) на 09 листопада 2012 року, та від 19 березня 2013 року № 51 (3601) на 25 квітня 2013 року (арк. справи 34, 36, 38, 40). Також позивачем надано протоколи про підсумки реєстрації учасників загальних зборів закритого акціонерного товариства «Учбовий комбінат» від 15 березня 2010 року, від 23 листопада 2011 року, від 09 листопада 2012 року та від 25 квітня 2013 року (арк. справи 33, 35, 37, 39). Із зазначених документів вбачається, що загальні збори акціонерів 15 березня 2010 року, 23 листопада 2011 року, 09 листопада 2012 року та 25 квітня 2013 року не відбулись у зв'язку із відсутністю кворуму, збори не є правомочними.

Законом України «Про акціонерні товариства» визначено порядок створення, діяльності, припинення, виділу акціонерних товариств, їх правовий статус, права та обов'язки акціонерів.

Пунктом 1 статті 3 Закону України «Про акціонерні товариства» передбачено, що акціонерне товариство - господарське товариство, статутний капітал якого поділено на визначену кількість часток однакової номінальної вартості, корпоративні права за якими посвідчуються акціями.

Відповідно до частини 2 статті 3 Закону України «Про акціонерні товариства» акціонерне товариство не відповідає за зобов'язаннями акціонерів. До товариства та його органів не можуть застосовуватися будь-які санкції, що обмежують їх права, у разі вчинення акціонерами протиправних дій. Акціонери не відповідають за зобов'язаннями товариства і несуть ризик збитків, пов'язаних з діяльністю товариства, тільки в межах належних їм акцій. До акціонерів не можуть застосовуватися будь-які санкції, що обмежують їх права, у разі вчинення протиправних дій товариством або іншими акціонерами.

Відповідно до частини 2 статті 33 Закону України «Про акціонерні товариства» до виключної компетенції загальних зборів, серед іншого, належить внесення змін до статуту товариства.

Розділом 9 статуту (нова редакція) закритого акціонерного товариства «Учбовий комбінат» (код ЄДРПОУ 03363171), зареєстрованого у виконкомі Луганської міської ради народних депутатів 27 серпня 1996 року № 131/5902 зі змінами (арк. справи 74-86, 87-88), визначено, що:

- вищим органом товариства є загальні збори. У загальних зборах мають право брати участь усі акціонери, незалежно від кількості та класу акцій, власниками яких вони є (пункт 9.2.1);

- до виключної компетенції загальних зборів належить внесення змін до статуту товариства, які не можуть бути передані іншим органам товариства (пункти 9.2.2 та 9.2.3);

- загальні збори визнаються правомочними якщо в них беруть участь акціонери, що мають відповідно до статуту товариства більш як 60 відсотків голосів (пункт 9.2.4);

- з питань зміни статуту товариства рішення загальних зборів приймається більшістю у 3/4 голосів акціонерів, які беруть участь у зборах (пункт 9.2.6).

Відтак, обов'язок по виконанню приписів пункту 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» покладається виключно на акціонерні товариства, тобто на юридичну особу, а не на акціонерів. Виконання вказаного припису здійснюється шляхом прийняття відповідних рішень загальними зборами акціонерів, які, в свою чергу, є органом управління товариства, а не безпосередньо акціонерами.

Труднощі у корпоративних та організаційно-господарських відносинах закритого акціонерного товариства «Учбовий комбінат», у тому числі щодо неприйняття на виконання вимог пункту 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» рішення про внесення змін до статуту та внутрішніх положень товариства загальними зборами акціонерів у зв'язку із відсутністю кворуму, не звільняють позивача від виконання обов'язкових вимог Закону України «Про акціонерні товариства» та від відповідальності за невиконання розпорядження уповноваженої особи Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та не є підставою для скасування правомірного рішення відповідача.

Крім того, фінансові санкції, застосовані спірною постановою, не є адміністративно-господарськими з огляду на те, що спірні правовідносини не є предметом регулювання Господарського кодексу України, про що зазначено безпосередньо в статті 4 цього Кодексу, згідно частини 1 якого не є предметом регулювання цього Кодексу серед іншого адміністративні та інші відносини управління за участі суб'єктів господарювання, в яких орган державної влади або місцевого самоврядування не є суб'єктом, наділеним господарською компетенцією і безпосередньо не здійснює організаційно- господарських повноважень щодо суб'єкта господарювання.

Колегія суддів вважає , що суд першої інстанції прийняв рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а потому підстав для його скасування не вбачається.

На підставі викладеного, керуючись ст. 195, 196, 198, 200, ч. 2 ст. 205, ст. 207, ст. 211, 212, 254 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу закритого акціонерного товариства «Учбовий комбінат» на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2014 року у справі № 812/1036/14 за позовом закритого акціонерного товариства «Учбовий комбінат» до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про скасування постанови від 17 січня 2014 року № 400- ДО-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів - залишити без задоволення.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2014 року у справі № 812/1036/14 - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь в справі, та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Колегія суддів: О.П. Лях

О.А. Нікулін

С.В. Жаботинська

Дата ухвалення рішення25.06.2014
Оприлюднено02.07.2014
Номер документу39477229
СудочинствоАдміністративне
Сутьнакладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів

Судовий реєстр по справі —812/1036/14

Ухвала від 16.06.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 27.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 23.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 26.05.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 12.05.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 24.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 25.06.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 16.06.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 21.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Постанова від 16.04.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні